abonnement Unibet Coolblue
pi_157391102
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2015 20:48 schreef computergirl het volgende:

[..]

hoe is het afgelopen?
Het is niet spectacular gerezen, maar heeft wel wat gedaan. Het voelde wel mooi soepel aan. In de oven is het toch nog een mooi broodje geworden, maar toch niet helemaal wat ik gehoopt had. Het kruim was iets te vast.
Volgende week nieuw gist kopen, en dan probeer ik het gewoon nog een keer!
pi_157391135
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 november 2015 14:03 schreef Myraela het volgende:
Bij Albert Heijn hebben ze ook roggemeel.
Ik ben bij 2 verschillende AH's geweest vandaag en gisteren, maar helaas zit het hier niet in het assortiment.
  zaterdag 7 november 2015 @ 22:36:34 #78
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_157391417
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 november 2015 22:22 schreef zeeuws_meisje het volgende:

[..]

Ik ben bij 2 verschillende AH's geweest vandaag en gisteren, maar helaas zit het hier niet in het assortiment.
Grotere AH's wel, kleintjes hebben het niet nee
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_157395737
:')
Vanmorgen met mijn slaperige zondagochtendhoofd per ongeluk speltmeel in plaats van speltbloem gepakt bij het maken van dit recept:
http://food52.com/recipes/39089-seedy-spelt-parker-house-rolls

En ik maar denken: "stom recept, klopt niet, deeg veel te droog, grmbl. }:| :{w "

Ahem. Speltmeel heeft een ietwat andere vochtopname dan speltbloem. :+

Naja, extra melk, boter en water toegevoegd, fanatiek doorgekneed en nu maar duimen dat het straks goedkomt..
Let me see you stripped down to the bone
pi_157395814
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 08:41 schreef minilot het volgende:
:')
Vanmorgen met mijn slaperige zondagochtendhoofd per ongeluk speltmeel in plaats van speltbloem gepakt bij het maken van dit recept:
http://food52.com/recipes/39089-seedy-spelt-parker-house-rolls

En ik maar denken: "stom recept, klopt niet, deeg veel te droog, grmbl. }:| :{w "

Ahem. Speltmeel heeft een ietwat andere vochtopname dan speltbloem. :+

Naja, extra melk, boter en water toegevoegd, fanatiek doorgekneed en nu maar duimen dat het straks goedkomt..
:D Dat worden iets minder fluffy broodjes maar vast wel lekker!
P
Ik lig hier in bed te bedenken welke broden ik zo ga maken. In ieder geval iets met m'n Rogge desem want die is zo prachtig actief O+
pi_157396019
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 08:41 schreef minilot het volgende:
:')
Vanmorgen met mijn slaperige zondagochtendhoofd per ongeluk speltmeel in plaats van speltbloem gepakt bij het maken van dit recept:
http://food52.com/recipes/39089-seedy-spelt-parker-house-rolls

En ik maar denken: "stom recept, klopt niet, deeg veel te droog, grmbl. }:| :{w "

Ahem. Speltmeel heeft een ietwat andere vochtopname dan speltbloem. :+

Naja, extra melk, boter en water toegevoegd, fanatiek doorgekneed en nu maar duimen dat het straks goedkomt..
bij ene recept in cups heb je sowieso grotere kans op afwijkingen.

Bij mij staat een brood met half lemaire meel en half volkoren nu voor 2e rijs, heeft voor eerste rijs een nacht in de koelkast gestaan
pi_157396306
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 09:32 schreef computergirl het volgende:

[..]

bij ene recept in cups heb je sowieso grotere kans op afwijkingen.
Uiteraard, maar als je vaak genoeg brood hebt gebakken, dan weet je op de duur wel hoe je deeg aan hoort te voelen (ik kneed altijd met de hand) bij verschillende broodsoorten en dan is wat vocht of juist bloem toevoegen meestal een makkelijke manier om deeg goed te krijgen.
Het klopt dat cups onnauwkeurig zijn en bij patisserie weeg ik bloem nauwkeurig tot op de gram af, maar bij brood vind ik dat minder nodig. Want met een exact gewicht ben je er nog steeds niet: hoe je deeg zich gedraagt is ook nogal afhankelijk van bijvoorbeeld luchtvochtigheid en hoe ‘oud' je bloem is. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_157397183
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 09:32 schreef computergirl het volgende:

Bij mij staat een brood met half lemaire meel en half volkoren nu voor 2e rijs, heeft voor eerste rijs een nacht in de koelkast gestaan
Iets niet helemaal goed gegaan rechts
pi_157397626
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2015 09:02 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

:D Dat worden iets minder fluffy broodjes maar vast wel lekker!

Ze werden tot mijn verrassing zo fluffy als wat. En bouncy als een springkussen. Erg lekker! :9

Alleen vielen alle pitten eraf toen ik de broodjes direct na het bakken nog besmeerde met gesmolten boter.. Normaal gesproken maak ik broodbolletjes vóór het bakken nat met water en dan rol ik ze door pitten/zaden/whatever, en dan zit het na het bakken muurvast op de korst. Maar bij dit recept rol je de broodjes voor het bakken in boter en daaraan hechten de pitten niet bepaald fantastisch. :')

Naja, wel heel smakelijk verder. Zeer fraaie textuur ook. :Y





[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 08-11-2015 12:12:43 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_157397641
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2015 11:24 schreef computergirl het volgende:

[..]

Iets niet helemaal goed gegaan rechts
[ link | afbeelding ]
Ha, oeps! Ondanks mooi ingesneden. Deeg: altijd een willetje van zichzelf. :Y

Wel lekker? :) Of staat -ie nog af te koelen?
Let me see you stripped down to the bone
pi_157397649
quote:
0s.gif Op zondag 8 november 2015 11:52 schreef minilot het volgende:

[..]

Ha, oeps! Ondanks mooi ingesneden. Deeg: altijd een willetje van zichzelf. :Y

Wel lekker? :) Of staat -ie nog af te koelen?
staat nog af te koelen :Y
Edit:zeker lekker *O*

[ Bericht 6% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 08-11-2015 17:39:43 ]
pi_157398592
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2015 11:52 schreef minilot het volgende:

[..]

Ze werden tot mijn verrassing zo fluffy als wat. En bouncy als een springkussen. Erg lekker! :9

Alleen vielen alle pitten eraf toen ik de broodjes direct na het bakken nog besmeerde met gesmolten boter.. Normaal gesproken maak ik broodbolletjes vóór het bakken nat met water en dan rol ik ze door pitten/zaden/whatever, en dan zit het na het bakken muurvast op de korst. Maar bij dit recept rol je de broodjes voor het bakken in boter en daaraan hechten de pitten niet bepaald fantastisch. :')

Naja, wel heel smakelijk verder. Zeer fraaie textuur ook. :Y

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ah tof! Dat valt weer mee dan! :9

Hier staat 2x Rogge desem karwij brood te rijzen maar die moet nog wel minstens een uur of 3

En Rogge desem noten broodjes met een snufje gist, die ga ik zo vormen

En foccacia met desem en gist met zongedroogde tomaatjes en die mag zo voor de eerste x vouwen tijdens de eerste rijs

I O+ Zondag bak dag
pi_157404968
Rogge desem noten broodjes

pi_157405304
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2015 16:45 schreef Zo-is-dat het volgende:
Rogge desem noten broodjes [ afbeelding ]

[ afbeelding ]
:Y) met kaas
  zondag 8 november 2015 @ 18:20:44 #90
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_157406915
quote:
1s.gif Op zondag 8 november 2015 11:52 schreef minilot het volgende:

[..]

Ze werden tot mijn verrassing zo fluffy als wat. En bouncy als een springkussen. Erg lekker! :9

Alleen vielen alle pitten eraf toen ik de broodjes direct na het bakken nog besmeerde met gesmolten boter.. Normaal gesproken maak ik broodbolletjes vóór het bakken nat met water en dan rol ik ze door pitten/zaden/whatever, en dan zit het na het bakken muurvast op de korst. Maar bij dit recept rol je de broodjes voor het bakken in boter en daaraan hechten de pitten niet bepaald fantastisch. :')

Naja, wel heel smakelijk verder. Zeer fraaie textuur ook. :Y

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat ziet er goed uit zeg!!
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_157409941

En de foccacia




En t Rogge karwij desem brood
  vrijdag 13 november 2015 @ 19:04:37 #92
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_157518783
100% rogge, 80% hydratatie. Niet bepaald mijn soort brood om te eten, maar er gaan morgen ongetwijfeld Duitsers en andere oosterlingen voor in katzwijm vallen. :Y En ja, vandaag al gebakken voor morgen; dat schijnt de smaak van zwaar roggebrood ten goede te komen. :)

Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_157519835
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 november 2015 19:04 schreef Isegrim het volgende:
100% rogge, 80% hydratatie. Niet bepaald mijn soort brood om te eten, maar er gaan morgen ongetwijfeld Duitsers en andere oosterlingen voor in katzwijm vallen. :Y En ja, vandaag al gebakken voor morgen; dat schijnt de smaak van zwaar roggebrood ten goede te komen. :)

[ afbeelding ]
wat een leuk ruitje!
Jullie maken normaliter geen busbroden toch?
  vrijdag 13 november 2015 @ 20:02:36 #94
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_157520157
Nee, normaal is eigenlijk alles vloerbrood. Maar dit gaat niet werken als vloerbrood, dat wordt een gedrocht. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_157522887
Zag dit topic weer voorbij komen, en kon het niet laten om ook weer aan het bakken te gaan! :9~

Tarwebrood staat in de oven, is bijna klaar, het huis ruikt heerlijk. Mevrouw des huizes komt zo thuis uit het werk, die zal wel honger krijgen. :s)

Nu vraag ik mij wel weer af, hoe bewaar je het brood het beste? Morgen ochtend gaat ie op. Maar wil wel graag een krokante korst morgen ochtend.
  vrijdag 13 november 2015 @ 21:35:34 #96
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_157523710
Morgenochtend nog heel ff in de oven? 5min is genoeg.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_157524163
Dat is zeker een optie. Maar krijg je dan geen droge hap?
pi_157862980


Rogge desem walnoten bolletjes en verrijkt kurkuma desem brood, beide voor volgende week: Sinterklaas brunch :9
  vrijdag 27 november 2015 @ 18:18:48 #99
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_157864472
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2015 21:46 schreef benkruk het volgende:
Dat is zeker een optie. Maar krijg je dan geen droge hap?
Beetje late reactie, maar dat valt erg mee hoor. :)
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_157868544
Zondag komen mijn schoonouders lunchen, wil ze graag zelfgebakken brood(jes) geven. Ik heb tarwemeel, volkoremeel, speltmeel, speltbloem en wat verschillende zaden en pitten in huis. Heb geen desem. Ben morgen wel een groot deel van de dag uithuizig. Iemand een suggestie wat ik kan maken?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')