abonnement Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 20 augustus 2015 @ 11:58:43 #226
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_155376294
Kan iemand me even hiermee helpen? Ik rijd regelmatig langs dit punt op mijn route van werk naar huisch. En ik vind dit altijd een tricky stukje.....

https://www.google.nl/map(...)7i13312!8i6656?hl=en

Ik kom dus aangereden op de weg waar je de witte renault zeg maar ziet, en ik moet dan naar rechts afslaan.
Alleen heb ik nu al een paar keer "verwarrende" gevalletjes gehad met fietsers/bromfietsers die dus rechts van mij aankomen en dan rechtdoor willen (oversteken).
Zoals je kan zien hebben ik alsmede de fietsers/bromfietsers haaientanden. Maar die gelden voor de kruisende weg.
Dit maakt dit punt extra lastig omdat je als automobilist ook al je aandacht links moet hebben voor het verkeer op de kruisende weg wat uiteraard voorrang heeft. En als er dan een gaatje is en je kan optrekken om af te gaan slaan, krijg je dus het euvel met de fietsers die aan de rechterkant staan te wachten.

De regel is normaalgesproken "rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer"
Maar bij dit punt heb ik dus al een paar keer gehad dat er verwarring ontstond, ook bij de fietsers, omdat ook hun nu niet goed lijken te weten wie eerst mag....
pi_155376464
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:58 schreef dick_laurent het volgende:
Kan iemand me even hiermee helpen? Ik rijd regelmatig langs dit punt op mijn route van werk naar huisch. En ik vind dit altijd een tricky stukje.....

https://www.google.nl/map(...)7i13312!8i6656?hl=en

Ik kom dus aangereden op de weg waar je de witte renault zeg maar ziet, en ik moet dan naar rechts afslaan.
Alleen heb ik nu al een paar keer "verwarrende" gevalletjes gehad met fietsers/bromfietsers die dus rechts van mij aankomen en dan rechtdoor willen (oversteken).
Zoals je kan zien hebben ik alsmede de fietsers/bromfietsers haaientanden. Maar die gelden voor de kruisende weg.
Dit maakt dit punt extra lastig omdat je als automobilist ook al je aandacht links moet hebben voor het verkeer op de kruisende weg wat uiteraard voorrang heeft. En als er dan een gaatje is en je kan optrekken om af te gaan slaan, krijg je dus het euvel met de fietsers die aan de rechterkant staan te wachten.

De regel is normaalgesproken "rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer"
Maar bij dit punt heb ik dus al een paar keer gehad dat er verwarring ontstond, ook bij de fietsers, omdat ook hun nu niet goed lijken te weten wie eerst mag....
Die zijn ook kut ja, vorige week moest ik op de fiets vol in de ankers omdat een bestuurster die regel ook niet goed snapte. Ik verwachtte ook dat ze links af zou slaan ipv rechts omdat ze geen richting aangaf naar rechts.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  donderdag 20 augustus 2015 @ 12:06:32 #228
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_155376483
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:58 schreef dick_laurent het volgende:
Kan iemand me even hiermee helpen? Ik rijd regelmatig langs dit punt op mijn route van werk naar huisch. En ik vind dit altijd een tricky stukje.....

https://www.google.nl/map(...)7i13312!8i6656?hl=en

Ik kom dus aangereden op de weg waar je de witte renault zeg maar ziet, en ik moet dan naar rechts afslaan.
Alleen heb ik nu al een paar keer "verwarrende" gevalletjes gehad met fietsers/bromfietsers die dus rechts van mij aankomen en dan rechtdoor willen (oversteken).
Zoals je kan zien hebben ik alsmede de fietsers/bromfietsers haaientanden. Maar die gelden voor de kruisende weg.
Dit maakt dit punt extra lastig omdat je als automobilist ook al je aandacht links moet hebben voor het verkeer op de kruisende weg wat uiteraard voorrang heeft. En als er dan een gaatje is en je kan optrekken om af te gaan slaan, krijg je dus het euvel met de fietsers die aan de rechterkant staan te wachten.

De regel is normaalgesproken "rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer"
Maar bij dit punt heb ik dus al een paar keer gehad dat er verwarring ontstond, ook bij de fietsers, omdat ook hun nu niet goed lijken te weten wie eerst mag....
Als jij afslaat dan rij jij op dat moment op de 'kruisende weg' en heb jij dus voorrang, want de fietsers hebben haaientanden voor die weg. Dat lijkt me clear as day. De verwarring is meer in de timing, omdat jij eerst ook op de weg staat die haaientanden heeft. Dan kun je dus min of meer tegelijk beslissen te gaan rijden. Maar de fietsers moeten voorrang verlenen aan jou.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  FOK!fotograaf donderdag 20 augustus 2015 @ 12:08:20 #229
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_155376534
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:58 schreef dick_laurent het volgende:
De regel is normaalgesproken "rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang op afslaand verkeer"
Ik ben geneigd te zeggen dat je deze regel moet volgen, maar... We hebben ook nog de regel dat verkeerstekens voor verkeersregels gaan. Haaientanden op het wegdek zijn een verkeersteken. Zie Artikel 63:
quote:
Verkeerstekens gaan boven verkeersregels, voor zover deze regels onverenigbaar zijn met deze tekens.
En Artikel 80 over de haaientanden:
quote:
Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
Nu is dus alleen belangrijk om te weten: Zit jij al reeds op de voorrangsweg? In principe komen jullie natuurlijk allebei uit dezelfde weg en kan je dus betogen dat jij op dat moment nog geen bestuurder bent op de kruisende weg, dus dat de regel rechtdoor op dezelfde weg wel op gaat. Anderzijds, wikipedia legt hem anders uit. Daar spreekt men over de bestuurders en benadrukt men de voetgangers, wat dus in zou houden dat jij alleen voetgangers die daar oversteken voor moet laten gaan als je uit de zijweg komt (want dat is wel verkeer, maar geen bestuurder).

Betogen dat het fietspad een andere weg is, is niet echt realistisch te noemen, omdat er enkel parkeervakken tussen liggen. Andersom kan je dus ook betogen dat een fietser die jij eerst voorrang hebt gegeven omdat deze over het kruisende fietspad kwam, daarna een afslaande manoeuvre uitvoert en jou dus voorrang moet verlenen.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  FOK!fotograaf donderdag 20 augustus 2015 @ 12:11:46 #230
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_155376603
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 12:06 schreef twiFight het volgende:
Als jij afslaat dan rij jij op dat moment op de 'kruisende weg' en heb jij dus voorrang
Dat durf ik zo zeker nog niet te stellen. Sterker nog, ik denk dat op het moment dat jij op rijdt en stopt voor fietsers, je meteen een andere regel overtreed, namelijk het vrijhouden van de kruising, omdat je nog met je kont op het voorrangsfietspad staat. Het ligt echt heel dicht op elkaar.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  Moderator donderdag 20 augustus 2015 @ 12:15:07 #231
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_155376655
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 12:11 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Dat durf ik zo zeker nog niet te stellen. Sterker nog, ik denk dat op het moment dat jij op rijdt en stopt voor fietsers, je meteen een andere regel overtreed, namelijk het vrijhouden van de kruising, omdat je nog met je kont op het voorrangsfietspad staat. Het ligt echt heel dicht op elkaar.
Dit is dus waarom het ook een verwarrend klote punt is.
Want inderdaad, men zou kunnen zeggen, omdat ik en de fietsers enkele meters rechts van mij, tegelijkertijd staan te wachten, ben ik nog niet op de voorrangsweg en zou de fietser theoretisch voorrang op mij hebben?

Echter, wanneer ik optrek en dus af sla, rijd ik op de voorrangsweg en dan gaat die vlieger dus niet meer op.
Het is dus echt een gevalletje timing en goed kijken daar.... maar ik ben als de dood dat ik dus een keer een fietser op mijn motorkap krijg :X

[ Bericht 0% gewijzigd door dick_laurent op 20-08-2015 12:22:25 ]
pi_155378025
Zo moeilijk is ie toch niet lijkt me. Ja, timing is belangrijk, kom je tegelijkertijd aan op de kruising: fietsers voorrang, jij wachten achter de haaientanden. Is de fietser er iets eerder, fietser voorrang. Kom jij voor de fietser aan én kan je afslaan voordat de fietser de kruising bereikt (anders ben je de fietser aan het hinderen) dan kan je rustig afslaan.

Zie het fietspad gewoon als een extra rijstrook.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_155378164
Die straat kwam me al bekend voor :D
Tap tap tap
pi_155378723
A2 Breukelen een schoolmeester in een Vivaro moest even demonstratief na het inhalen 4 weer naar rechts zeilen.

Lullige was, diegene die door de Vivaro ingehaald werd, haalde mij in en ik was net naar rechts gegaan, terwijl ik in de dode hoek zat en die ander (die de rechts rijles kreeg) het niet gezien had.
.
  donderdag 20 augustus 2015 @ 13:42:47 #235
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_155378749
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 12:15 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Dit is dus waarom het ook een verwarrend klote punt is.
Want inderdaad, men zou kunnen zeggen, omdat ik en de fietsers enkele meters rechts van mij, tegelijkertijd staan te wachten, ben ik nog niet op de voorrangsweg en zou de fietser theoretisch voorrang op mij hebben?
Er staat een duidelijke gestippelde lijn waar de scheiding tussen de wegen zit, dus in die zin is ook duidelijk welke weg je op staat. Je kunt die afslag lichtjes afsnijden en als je dan stil gaat staan sta je op twee wegen tegelijk, maar dat is gewoon slecht sturen.

Maar ik zou altijd stoppen of daar op voorbereid zijn, temeer omdat ik ook in Utrecht woon en de fietsers daar ken :+
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  Moderator donderdag 20 augustus 2015 @ 13:46:11 #236
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_155378838
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 13:42 schreef twiFight het volgende:

[..]

Maar ik zou altijd stoppen of daar op voorbereid zijn, temeer omdat ik ook in Utrecht woon en de fietsers daar ken :+
Haha fair enough. Ja ik weet absoluut hoe ze zijn. Ik kijk ook altijd extra over mijn rechterschouder als ik daar af ga slaan ;)
  donderdag 20 augustus 2015 @ 15:31:56 #237
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_155381300
Als ik Utrecht uit moet ga ik altijd via de Amsterdamsestraatweg naar Ring Noord. Een afslag op de amsterdamse heeft ook zo'n verrot kruispunt, waar fietsers tegelijk groen hebben, waar ik af moet slaan naar rechts. We hebben het er al eens eerder over gehad in dit topic (hierzo). Elke keer weer een ramp.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_155381514
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 15:31 schreef twiFight het volgende:
Als ik Utrecht uit moet ga ik altijd via de Amsterdamsestraatweg naar Ring Noord. Een afslag op de amsterdamse heeft ook zo'n verrot kruispunt, waar fietsers tegelijk groen hebben, waar ik af moet slaan naar rechts. We hebben het er al eens eerder over gehad in dit topic (hierzo). Elke keer weer een ramp.
En die fietsers hebben dan dus voorrang. Wat is daar een ramp aan?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  Moderator donderdag 20 augustus 2015 @ 15:51:07 #239
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_155381779
Ahh de marnixlaan, leuk ja.... gelukkig hoef ik daar nu eigenlijk nooit meer af te slaan (heb een tijdje in het prachtige Overvecht gewoond :P ) maar dat is inderdaad een bitch.

Ze hebben het inmiddels wel helemaal leuk aangepast daar he, maar waar ze geen rekening mee gehouden hebben is dat er nu veel te weinig ruimte is voor de wachtende meute fietsers voor het stoplicht om over te steken. Waardoor daar regelmatig een totale opstopping ontstaat, wat als gevolg heeft dat fietsers die van de andere kant komen, niet de bocht om kunnen richting de straatweg :')

Dit dus al een aantal keer meegemaakt daar:

  donderdag 20 augustus 2015 @ 15:51:51 #240
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_155381798
quote:
5s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 15:40 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

En die fietsers hebben dan dus voorrang. Wat is daar een ramp aan?
Zoals de vorige keer al uitgelegd (maar ben te lui om die posts op te zoeken) is het zicht heel verrot. Ten eerste is het een drukke winkelstraat met erg beroerd geparkeerde auto's, dus het zicht is al minder. Daarnaast zit er een knik in het fietspad, waardoor je op het moment dat je remt voor het fietspad alsnog slecht zicht hebt omdat je een meter of wat 'om een hoek'moet kijken. Het kan wel, maar het maakt het zicht wel lastiger. Tot slot rijden daar ook brommers/scooters die voorrang hebben, maar die komen met 40+ aangesjeesd, waardoor je veel verder dan normaal het fietspad af moet kijken naar aankomend verkeer.

De ramp is dus dat het lastig uitkijken is en daarom erg irritant om te moeten afslaan.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  donderdag 20 augustus 2015 @ 18:07:22 #241
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_155384446
Ook altijd zo'n leuke die ik net weer had. Er komen tweemaal twee rijstroken bij elkaar welke 800 meter verderop weer op dezelfde manier splitsen (beiden een andere kant op). Blokmarkering ertussen. Ik rijd links van de blokmarkering in een treintje, en wil de rechterstroken op. Idem dito voor een treintje rechts van de blokmarkering die de linkerstroken moeten hebben. Niks raars aan, om en om tussen elkaar doorvoegen. Snelheid ligt op 70-80 waar 100, niks aan de hand.

Waar ga je dan rijden als je niet hoeft te swappen? Juist. Rechts sowieso op de rechterstrook en links indien nodig bij drukte op de linkerstrook, want dan heeft het voegende verkeer geen last (en kan je vaak ook sneller doorrijden). Maar nee hoor, heel de rechterstrook rechts is leeg op een vrachtwagen verderop na, want niemand wil achter die vrachtwagen zitten of whatever de reden ook mag zijn.

Resultaat? Heel de linkse van de twee rechterstroken is nokkievol met mensen die niet hoeven te swappen, ritsen wordt lastig, en ineens staat alles bijna stil. En al die beroepsidioten laten vervolgens ook niemand ertussen, want stel je voor zeg. Gelukkig snapte de vent naast me die wel moest swappen het wel, even oogcontact, ik laat even ruimte, bedankje, hij voor mij, ik op zijn plek, meteen naar rechts, en vervolgens kon ik ie-de-reen rustig rechts voorbij rijden, terwijl naast me iedereen continue half remmend op de bumper van de voorganger hing en de vanaf links komende ritsers blokkeerde. :')
pi_155387754
Zo vervelend dat sommige mensen niet weten hoe een taper werkt. Gewoon vol over de doorgetrokken streep rijden en zo iemand afsnijden die netjes uitvoegt via die taper. :N



[ Bericht 0% gewijzigd door jurgenov op 20-08-2015 20:05:38 ]
pi_155388886
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 18:07 schreef BigSmurf het volgende:
Ook altijd zo'n leuke die ik net weer had. Er komen tweemaal twee rijstroken bij elkaar welke 800 meter verderop weer op dezelfde manier splitsen (beiden een andere kant op). Blokmarkering ertussen. Ik rijd links van de blokmarkering in een treintje, en wil de rechterstroken op. Idem dito voor een treintje rechts van de blokmarkering die de linkerstroken moeten hebben. Niks raars aan, om en om tussen elkaar doorvoegen. Snelheid ligt op 70-80 waar 100, niks aan de hand.

Waar ga je dan rijden als je niet hoeft te swappen? Juist. Rechts sowieso op de rechterstrook en links indien nodig bij drukte op de linkerstrook, want dan heeft het voegende verkeer geen last (en kan je vaak ook sneller doorrijden). Maar nee hoor, heel de rechterstrook rechts is leeg op een vrachtwagen verderop na, want niemand wil achter die vrachtwagen zitten of whatever de reden ook mag zijn.

Resultaat? Heel de linkse van de twee rechterstroken is nokkievol met mensen die niet hoeven te swappen, ritsen wordt lastig, en ineens staat alles bijna stil. En al die beroepsidioten laten vervolgens ook niemand ertussen, want stel je voor zeg. Gelukkig snapte de vent naast me die wel moest swappen het wel, even oogcontact, ik laat even ruimte, bedankje, hij voor mij, ik op zijn plek, meteen naar rechts, en vervolgens kon ik ie-de-reen rustig rechts voorbij rijden, terwijl naast me iedereen continue half remmend op de bumper van de voorganger hing en de vanaf links komende ritsers blokkeerde. :')
Dan zie je meteen wat een beetje interactie met je medeweggebruikers doet. Het is idd een beetje oogcontact zoeken, en meestal is een knikje of handje al voldoende. Veel relaxeter dan op de ikke-ego-toer.

Zo heb ik het ook het liefst. Jammer genoeg zijn dit soort momenten zeldzaam, daarom koester ik ze ook.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_155392297
Geen idee wat er aan de hand was vandaag maar echt overal maar dan ook overal werd er massaal te hard gereden :? Bij 50 > 60/70, bij 30 > rustig 60, 70 > 100 af en toe had ik het gevoel stil te staan terwijl ik gewoon de vmax overal reed. Zelfs in 30 stukken waar ik zelf al wat te hard reed (tussen de 40 en 50 op de teller) werd ik aan alle kanten voorbijgeknald.
pi_155393093
Gisteren trouwens A9 Haarlem - Velsen spitsstrook dicht, maar nog steeds 100 max. Is dit nieuw?
.
  FOK!fotograaf donderdag 20 augustus 2015 @ 22:40:06 #246
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_155393163
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 22:37 schreef Fer het volgende:
Gisteren trouwens A9 Haarlem - Velsen spitsstrook dicht, maar nog steeds 100 max. Is dit nieuw?
Was dat vanaf zijkanaal C? Kan zijn dat daarna de Wijkertunnel dicht gaat. Die is in onderhoud, maar geloof dat ze dat met Sail weer niet zouden doen...
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_155394255
Nee het spitsstrookbord staat net na Rotterpolderplein. Normaal is het spitstrook open 100, dicht 120 Maar vd week spitsstrook dicht 100
.
pi_155394798
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 19:59 schreef jurgenov het volgende:
Zo vervelend dat sommige mensen niet weten hoe een taper werkt. Gewoon vol over de doorgetrokken streep rijden en zo iemand afsnijden die netjes uitvoegt via die taper. :N

[ afbeelding ]
Begreep het even niet. Even opgezocht. Had geen idee dat ze dat een taper noemen.
pi_155400488
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 11:36 schreef Gwywen het volgende:
Ik kwam in mijn auto een keer een paar overstekende voetgangers tegen en aangezien ze bijna aan de overkant waren, stuurde ik er achterlangs, maar kennelijk hadden ze mij niet opgemerkt of zo en schrokken zó dat ze ineens een auto op hen af zagen komen, dat ze omkeerden en terugrenden naar de kant waar ze vandaan kwamen. :X
Ja, en toen had ik ze dus bijna op mijn motorkap, en kreeg ik nog gescheld en gebalde vuisten op de koop toe. Echt, als je bijna aan de overkant bent ga je toch niet TERUG als er een auto aankomt.. Daar kun je als automobilist echt niet op anticiperen hoor.
Er achterlangs schieten is niet "voor laten gaan". Evenals op het laatste moment remmen voor een auto van rechts geen voorrang verlenen is.
pi_155401464
Draai gisteren de A1 op vanaf de A50, kom achter een vrachtwagen terecht samen met een auto voor me. Ik hou het in de gaten rechts, maak snelheid, doe spiegeltje spiegeltje schouder zodra de doorgetrokken streep weg is en ga naar links.

Peugeot voor me blijft amper 80 sukkelen achter de vrachtwagen. Is ook prima, ook een keuze. Wat niet prima was, was dat hij op het moment dat ik hem bijna passeerde ook besloot naar links te gaan. Zonder te spiegelen of kijken. Zonder snelheid te maken. Ik dus remmen en beetje uitwijken. Meneer heeft niks door en begint tergend langzaam te accelereren terwijl ik uitblaas en afstand opbouw (zat op minder dan 50cm van zijn bumper).

We zullen op een kilometer of 95 naast de vrachtwagen gezeten hebben toen de Polo die achterop kwam doorkreeg dat wij géén 140 reden en bijna mijn koffer inreed. :X
If you have a problem... if no one else can help... and if you can find them... maybe you can hire... The A- Team.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')