abonnement Unibet Coolblue
pi_152993545

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen
KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen
Kickstarter, daar is een ander topic voor
Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven
Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant)
Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom) en collincrowdfund (ccf) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_152994431
Mooie dag vandaag voor GVE, in een half uur 25k voor de paarden en daarna dezelfde dag nog 100k in een fietsenwinkelovername. Flink overschot aan geld, een klein beetje goed verhaal en het geld is zo binnen.

*mompelt iets over zeepbellen*
pi_152996711
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 23:07 schreef crowdiefunder het volgende:
*mompelt iets over zeepbellen*
Inderdaad en je kunt je afvragen of de geboden rentepercentages daardoor nog wel in een redelijke verhouding staan tot het risico van wanbetaling.
Een groot voordeel is echter wel bij crowdlending dat het niet beursgenoteerd is. Dus wat de hele wereld denkt over onze leningen is niet relevant, met koersverliezen heb je niets te maken; het enige wat telt is dat de debiteur zijn lening afbetaalt.

Een beursgenoteerde obligatie kan zomaar tussentijds een groot deel van zijn waarde op de beurs zien verdampen, terwijl, achteraf gezien, de debiteur gewoon is blijven betalen. Dat maakt deze beleggingscategorie voer voor speculatie. Crowdlending is daar m.i. helemaal ongevoelig voor dus wat mij betreft een rustige belegging.
Pecunia non olet
pi_152998096
Dat is waar, echter dat soort geruchten kunnen ook nu over een bedrijf de ronde doen. De lening zal daar niet direct onder lijden, echter het bedrijf kan daardoor nog steeds naar de knoppen gaan. Tussentijdse verliezen zijn er, zoals je zegt, niet maar tussentijds kun je ook niet van obligatie / lening af.
pi_152998890
Wat mij opvalt, is dat projecten bij GvE, Collin, en ook wel Lendahand, vrij en soms heel snel vol zitten.
En dat bij KoM, Aygo en Zencap weer juist langzaam gaat.
Belangrijkste factor zal wel naamsbekendheid zijn, want de aangeboden projecten verschillen niet echt heel veel van elkaar...
pi_152998974
Klopt, echter of het de naamsbekendheid is weet ik niet. Bij KoM zijn er ook echt goede projecten voorbij gekomen die in record tijd vol zaten.
pi_152999012
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 08:46 schreef Horsemen het volgende:
Klopt, echter of het de naamsbekendheid is weet ik niet. Bij KoM zijn er ook echt goede projecten voorbij gekomen die in record tijd vol zaten.
He Horsemen, heb jij een project op Lendico staan :-)
pi_152999090
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 08:50 schreef Justme7005 het volgende:

[..]

He Horsemen, heb jij een project op Lendico staan :-)
Ik dacht nog wel dat het jullie niet op zou vallen ;-).
pi_152999209
Over lendico gesproken, ik had een project welke een maand te laat was met betalen. Deze is nu weer op schema. Op zich wel netjes hoe lendico dit heeft laten lopen. Ik werd vrijwel direct op de hoogte gehouden dat de betaling te laat zijn, en dat zij incasso hebben ingeschakeld en nu alles weer op schema staat.

In totaal had ik volgens mij 5 projecten geinvesteerd in 1x van elk ongeveer 25 euro. 2 daarvan zijn direct afbetaald waardoor ik geen rendement op heb kunnen krijgen. Negatief zelfs, want er zijn natuurlijk administratiekosten.
De rest loopt door.



Zal ik nog meer investeren? Nee, dit was een experimentje die ik niet meer ga vervolgen. hopelijk loop alles goed af.
  woensdag 27 mei 2015 @ 09:48:21 #10
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_152999949
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 09:07 schreef athlonkmf het volgende:
Over lendico gesproken, ik had een project welke een maand te laat was met betalen. Deze is nu weer op schema. Op zich wel netjes hoe lendico dit heeft laten lopen. Ik werd vrijwel direct op de hoogte gehouden dat de betaling te laat zijn, en dat zij incasso hebben ingeschakeld en nu alles weer op schema staat.

In totaal had ik volgens mij 5 projecten geinvesteerd in 1x van elk ongeveer 25 euro. 2 daarvan zijn direct afbetaald waardoor ik geen rendement op heb kunnen krijgen. Negatief zelfs, want er zijn natuurlijk administratiekosten.
De rest loopt door.

[ afbeelding ]

Zal ik nog meer investeren? Nee, dit was een experimentje die ik niet meer ga vervolgen. hopelijk loop alles goed af.
Bij mij hetzelfde verhaal. Heb er nu nog 6 lopen. Gisteren een mail dat de achterstallige (nieuwe auto na defect) inmiddels weer bij is. Is vandaag gestort. Maar verder kan ik van (de projecten op) Lendico nog steeds niet enthousiast worden.
pi_153000702
Soortgelijke ervaringen heb ik met Bondora/Isepankur.

Ik heb daar als experiment 200 euro gestort. Vervolgens duurde het enige tijd voordat alle keuzes waren toegewezen. Vaak kwamen bedragen weer terug nadat ze eerst waren toegewezen. Het zal iets met de kredietwaardigheid van de debiteuren te maken hebben?

In ieder geval loopt het nu. Echter van één debiteur was er in de eerste(!) maand al achterstand, eentje van de C categorie. Daar is meteen ook een aanmaning op uitgegaan en nu is hij blijkbaar weer bij.
Blijf het een beetje een rare club vinden. Als je naar de profielen van de debiteuren kijkt dan lijkt het of ze eigenlijk veel te veel lenen naar rato van hun inkomsten maar blijkbaar kan het allemaal :)

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 27-05-2015 10:28:39 ]
Pecunia non olet
pi_153001164
Daar is de rente natuurlijk ook naar :) Ik heb toevallig vorige week 250 euro gestort en heb er nu 150 van belegd in vnl A/B/C (25 eur per lening) en voor de lol beetje in D/E/F/HR (5 tot 10 euro per lening).
pi_153001520
Ik heb alleen A, B en C debiteuren. Die percentages die horen bij D t/m HR, dat is eigenlijk woeker imho, door zou zelfs Dirk Scheringa nog wat van kunnen leren :) :) :) Maar ja ze tekenen er zelf voor, je kunt je alleen afvragen wat hun motieven zijn om zulke leningen aan te gaan, in een aantal gevallen het herfinancieringen van oude leningen die ze evenmin konden opbrengen?
Pecunia non olet
pi_153002215
Ik stel me er een romantisch beeld bij voor:

Rini: Hallo met Rini.
GVE: Hoi, met Geld voor Elkaar, de propositie voor de extra fietsenzaak staat online hoor.
Rini: Mooi, ik ben benieuwd. Ik ga nog even wat banden plakken en fietsen afleveren en vanavond na het eten kijk ik even hoe de fietsband erbij hangt. Dan bel ik gelijk wat bekenden die ook wel mee willen doen.
GVE: Mooi, we horen het wel als we nog wat kunnen doen!
Rini: Zou het lukken in 60 dagen? Het is wel een ton he, dat is geen fietsbel.
GVE: We hopen het!
<na het eten>
Rini loopt naar PC, gaat naar GVE, kijkt bij de open projecten. Nee hoor, geen fietsenhandel.
Tring Tring
GVE: Met GVE!
Rini: Ik kan mijn propostie niet vinden bij de open projecten!
GVE: We gaan even kijken
<wachtmelodietje>
GVE: Euh Rini, kijk even bij de voltooide projecten...
Rini: Wooooooot, alle versnellingen nog aan toe, hij zit al vol?
<stilte>
Rini: Ik bel je morgen terug, ik ga nog wat fietswinkels in de omgeving vragen of ze de boel willen verkopen :)
pi_153002426
Leuk! _O-
Pecunia non olet
pi_153002650
Bij onze maatpak Marco zal het er wel iets anders aan toe gaan ;) of bij Elvis _O-
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_153003163
Bij Florine hebben ze vrijdag toch nog een flesje champagne opengetrokken.
Al zal, gezien de wettelijke bedenktijd van 14 dagen die we schijnen te hebben (zie Collin), er nog wel wat van het toegezegde bedrag af gaan :)
Pecunia non olet
  woensdag 27 mei 2015 @ 12:48:08 #18
444461 mo.money
mo.money, less problems
pi_153004306
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 21:44 schreef Zand60 het volgende:
Inderdaad, inmiddels grijs maar blijf toch blond :P

Edit: jaaaaa, bevestigingsmail in de spam.

Nu wachten op nieuwe projecten van liefst 24, 36 of 48 maanden :)

Moet je even buiten de grote 3 kijken. Daar hebben ze wel projecten met een kortere looptijd ;-)
geld is nooit te zwaar in je zakken
pi_153004427
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 09:48 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Bij mij hetzelfde verhaal. Heb er nu nog 6 lopen. Gisteren een mail dat de achterstallige (nieuwe auto na defect) inmiddels weer bij is. Is vandaag gestort. Maar verder kan ik van (de projecten op) Lendico nog steeds niet enthousiast worden.
Hah, hebben we in hetzelfde project gegokt :D

Ik vind het wel weer jammer dat er geen extra "Kosten voor te laat betalen" is berekend.
pi_153004491
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 10:21 schreef obligataire het volgende:
Soortgelijke ervaringen heb ik met Bondora/Isepankur.

Ik heb daar als experiment 200 euro gestort. Vervolgens duurde het enige tijd voordat alle keuzes waren toegewezen. Vaak kwamen bedragen weer terug nadat ze eerst waren toegewezen. Het zal iets met de kredietwaardigheid van de debiteuren te maken hebben?

In ieder geval loopt het nu. Echter van één debiteur was er in de eerste(!) maand al achterstand, eentje van de C categorie. Daar is meteen ook een aanmaning op uitgegaan en nu is hij blijkbaar weer bij.
Blijf het een beetje een rare club vinden. Als je naar de profielen van de debiteuren kijkt dan lijkt het of ze eigenlijk veel te veel lenen naar rato van hun inkomsten maar blijkbaar kan het allemaal :)
Ha. Bondora is helemaal triest. Ik had er iets van 450 euro in gezet. Hiervan is nu een hoop verkocht en weer teruggehaald.

Want ik kreeg HEEL veel defaults. Bijna 99% spanjaarden. Wel hadden ze allemaal A1000 ratings.

Nu heb ik 280 euro uitstaan waarvan 160 defaults en 20 te laat.

Dat is dus een mislukt experiment wat mij betreft.




Sindsdien hebben ze ook een nieuwe portfolio manager welke je niet zo goed kan besturen. Dus heb ik totaal geen nieuwe investeringen meer.
pi_153004594
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 12:55 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Ha. Bondora is helemaal triest. Ik had er iets van 450 euro in gezet. Hiervan is nu een hoop verkocht en weer teruggehaald.

Want ik kreeg HEEL veel defaults. Bijna 99% spanjaarden. Wel hadden ze allemaal A1000 ratings.

Nu heb ik 280 euro uitstaan waarvan 160 defaults en 20 te laat.

Dat is dus een mislukt experiment wat mij betreft.

[ afbeelding ]

Hier eenzelfde beeld bij Bondora en ik ben het volledig met je eens! Er moeten toch ook investeerders zijn waarbij het wel een succes is zou je zeggen. Het platform bestaat immers al enige tijd en blijkbaar wordt er voldoende in geïnvesteerd.
pi_153004773
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2015 12:59 schreef MSR het volgende:

[..]

Hier eenzelfde beeld bij Bondora en ik ben het volledig met je eens! Er moeten toch ook investeerders zijn waarbij het wel een succes is zou je zeggen. Het platform bestaat immers al enige tijd en blijkbaar wordt er voldoende in geïnvesteerd.
Het probleem begon toen ze opeens andere markten gingen bedienen waar ze weinig ervaring mee hebben. De meeste leningen in hun thuisland gingen goed. Maar de spanjaarden zijn allemaal wanbetalers gebleken en bondora kan er niks mee doen.

Omdat niemand daar meer in wilt investeren werd dit door investeerders in hun portfolio manager uitgeschakeld. Maar ja.. toen kwam bondora met het idee van de nieuwe portfolio manager die NIET op landniveau kan filteren. Resultaat, iedereen die automatisch gaan beleggen gaan de soep in.

quote:
One of many things Bondora got wrong during that ill fated expansion into Non-Estonian markets was dealing with (or not!) the torrent of defaults that occurred afterwards, 12 months later & still no meaningful recovery progress. They used the experience of losing lenders money in those markets to develop a new credit rating system & associated PM with which to try & persuade new & existing lenders to invest into those same non-Estonian loans. When that failed they changed the system to force automated investors to take them & I must have missed it but I can't recall a word of apology or regret. Is it a surprise that they wonder why long standing investors are sceptical & resistant to their latest great idea or improvement??
pi_153004921
Ik heb er 100 euro naar toe geboekt. Ik doe alleen Esten met verified income and expenses, en zeker geen Spanjaarden. En zijn er een paar te laat met betalen maar mijn korte ervaring is dat die vaak een aantal dagen later alsnog betalen.
Geen aanrader verder: woekerrentes plus geen gunfactorgevoel
pi_153005270
Ik heb even de data geexporteerd zodat ik een korte berekening kan doen.

Ik had 450 euro in totaal gestort vorig jaar.
Hiervan heb ik 240 euro terug gestort (na verkopen e.d.)

Volgens mijn income report heb ik met rente, terugbetalingen en verkopen in totaal 510 euro "verdient"
Dus rendement is 60 euro over 450.

Als ik echter die 200 euro defaults mee reken, dan moet ik zeker 140 euro aan rendement krijgen om quitte te spelen.
pi_153005664
Spanjaarden mijden dus.

Tsja Noord Europa vs Zuid Europa.......De Baltische landen, dat zijn eigenlijk halve Scandinaviërs. Ben wel eens in Estland en Letland geweest, je hoort daar woorden die nauw verwant zijn met de Germaanse talen.
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')