abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 16 mei 2015 @ 01:20:17 #1
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_152641637
Originele OP:

quote:
7s.gif Op maandag 29 september 2014 04:36 schreef Grunge. het volgende:
Ik ben christelijk opgevoed maar het bleek niets voor mij. Door de jaren heen heb ik wel veel meegekregen van de Bijbel en zodoende best veel kennis. De gehele Bijbel daarentegen - van kaft tot kaft - heb ik nooit gelezen. Nu lijkt het mij heel leuk en interessant om de Bijbel te lezen met meerdere FOK!kers, van Genesis tot en met Openbaring. Dit vooral omdat ik me in het algemeen erg interesseer voor geschiedenis en cultuur en om me te verbazen over de gruwelijkheden uit het Oude Testament. We kunnen afspreken wat we per periode lezen en dat dan met elkaar bespreken. Wie wil?
Deelnemers:
• ATON
• Dactylus
• Goldenrush
• Grunge.
• Halcon
• LuNaTiC
• Likdoorn
• MAHL
• Milchat
• Morrigan
• PurePoisonPerfume
• Schrijfveer
• Shokirbek85
• Szikha
• T4rt4rus

Bijbel:
De Nieuwe Bijbelvertaling.

Meedoen? Meld dat duidelijk in het topic of DM Grunge.!

Deel 1.
Deel 2.

Verouderde OP.

[ Bericht 0% gewijzigd door Grunge. op 16-05-2015 01:27:20 ]
  zaterdag 16 mei 2015 @ 01:22:38 #2
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_152641669
Ik moet even kijken wat ik met de OP ga doen.

Anyway, even de laatste leesstukjes plaatsen:

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2015 16:55 schreef Szikha het volgende:
Exodus 10:1 - 13: 6 gelezen

'Bo' heet het. Bo heeft zijn naam te danken aan het 1e woord van Gods opdracht aan Mozes namelijk " GO ( = bo) to the farao"

Nadat God Egypte 7 plagen heeft laten ondergaan stuurt God Mozes en zijn broer Aharon opnieuw naar de farao. En als ze voor hem staan vragen ze aan hem hoelang de farao zich blijft weigeren om zich aan God te onderwerpen en waarschuwen ze de farao dat God een sprinkhanenplaag over Egypte zal laten strooien als hij hun volk niet laat gaan
Dan geven de adviseurs van de farao hem de raad om hen te laten gaan, dat ze hun God mogen vereren. Ze zeggen " beseft u nog niet dat Egypte zo ten gronde gaat?"
Daarom roept de farao Mozes en Aharon terug naar zijn paleis en vraagt wie ze eigenlijk willen meenemen. Mozes zegt dat ze iedereen , jong en oud , zonen en dochter , hun schapen geiten en koeien meenemen want ze willen een feest voor God vieren.
De farao weigert hun verzoek en laat Mozes en Aharond het paleis uitgooien
En ja daarna stuurt God dus een sprinkhanenplag op Egypte
Het hele land is met sprinkhanen bedekt.
Wanneer de farao ziet wat er gebeurt laat hij Mozes halen. Tegen Mozes zegt hij "vergeef me"
Mozes pleit voor hem bij God en God maakt een einde aan de plaag maar het hart van de farao verhardt zich opnieuw

Dit keer straft God Egypte met de plaag van de duisternis. 3 dagen heerst er duisterinis in het land behalve waar de Israelieten wonen
Weer laat de farao Mozes roepen. Hij geeft Mozes toestemming dat ze hun God mogen eren. Ook de kinderen mogen mee maar het vee moet achterblijven.
Mozes weigert .. En het hart van de farao verhardt zich opnieuw en hij schreeuwd tegen Mozes dat hij hem niet meer wil zien

God laat Mozes weten dat nog 1 plaag Egypte zal teisteren. Hij geeft Mozes ook de opdracht tegen de Israelieten te zeggen dat zij zilveren en gouden voorwerpen van hun Egyptische buren moeten vragen.
De Egyptenaren zijn zeer goedwillig en geven de Israelieten de voorwerpen

Dan stuurt God Egypte de 10e plaag. Elke eerst geboren zoon en elk eerstgeboren lam of kalf sterft.
Nadat de farao zijn eigen zoon heeft verloren en ziet welke ramp aan zijn volk en land heeft geteisterd laat hij Mozes en Aharon bij zich komen.
Gods macht heeft hem gebroken en hij zegt "ga die Eeuwige vereren en vraag Hem ook mij te zegenen"
De andere Egyptenaren verzoeken de Israelieten aan om zo spoedig mogelijk te vertrekken
Daarom nemen zij hun deeg mee voordat het heeft kunnen rijzen en het goud en zilver dat zij aan hun Egyptische buren hebben gevraagd.

Midden in de nacht op de 14e dag van de eerdte maand van het jaar leidt Mozes het volk Egypte uit nadat het 430 jaar in Egypte heeft geleefd
Op de avond van de Exodus uit Egypte verklaart Mozes dat God het volk de opdracht heeft gegeven om hun bevrijding ieder jaar in herinnering te roepen met een speciaal herdenkingsritueel
Ieder huishouden moet op de 10 dag van de maand een lam uitzoeken en het bij het vallen van de avond op de 14e van de maand slachten. Het bloed van het lam moet op de deurposten van ieder huis van het gezin worden gesmeerd en het vlees geroosterd en savonds samen met ongezuurd brood (matza) en bittere kruiden worden gegeten en wanneer de ochtends aanbreekt moet het allemaal zijn opgegeten. Als er sochtends nog iets over is moet het worden verbrand
Ook moet tijdens het eten van het maal de Israelitische mannen een gordel rond hun middel dragen en sandalen aan hun voeten.
En elk van hen moet een staf in zijn hand houden en het lam snel opeten.
Wanneer de kinderen dit vreemde ritueel zien en vrage wat de betekenis is van dit ritueel moet men hun antwoorden met " het is het Pesachoffer voor God want Hij heeft de huizen van de Israelieten in Egypte overgeslagen (Pasach) toen Hij de Egyptenaren doodde en onze levens redde

Mozes laat de Israelieten ook weten dat God hun de opdracht heeft gegeven ieder jaar hun uittocht uit Egypte in herinnering te roepen door 7 dagen alleen maar ongezuurd brood te eten. Alles wat gezuurd en gerezen is ( khamets) moet uit hun huizen worden verwijderd , tijdens de 7 dagen die het feest duurt mag er niets te vinden zijn waar ze ook wonen.
Bovendien zijn de eerste en 7e dag bestemd voor een plechtige bijeenkomst van de gemeente

1) Voor de 10e plaag krijgt mozes de opdracht van God om aan de Isralieten te zeggen dat iedere man van zijn buurman en iedere vrouw van haar buurvrouw zilveren en gouden voorwerpen moet vragen
De tora (bijbel) zegt dat de Egyptenaren de Israelieten vrijwillig geven waar ze om vroegen en zodoende hebben de Isralieten de Egyptenaren hen van alles berooft

Vreemde beschrijving. Waarom stonden de Egyptenaren vrijwillig hun kostbaarheden aan de Israelieten af?
Het Hebreewuse woord voor vragen is shaal. Het kan ook lenen of eisen beteken. Maar wat is de meest nauwkeukige vertaling in dit geval? Vroegen , leenden of eisten de Israelieten de kostbaarheden van de Egyptenaren?

2) In dit hoofstuk wordt ook de oorsprong van de pesachviering beschreven.
In de tijd voordat de Hebreeers in Egypte tot slaven werden gemaakt namen de schaapherders in de lente een lam van 1 jaar oud voor elk huishouden. Op de avond van de 14e van de maand nisan werd het lam in het schemerdonker dus geslacht.
Ook de boeren vierden een lentefeest. En 1 van hun gebruiken was dat ze al het gezuurde en gedesemde voedsel uit hun huizen verwijderde en in plaats van brood dus 7 dagen alleen matza aten (van de 14e tot de 21ste nisan)

2 tradities die met elkaar op 1 of ander manier samen zijn gesmolten. Niemand weet waarom
Is dit gebeurd doordat Mozes het volk uit de slavernij bevrijde?
Of was het pas later?

De vroegste 'cermonie' waarin de pesachrituelen terug te zien zijn was de seder mitrashim ( de Egyptische ode)
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 18:49 schreef Szikha het volgende:
Exodus 13:17 - 17:16

Heet beshalach omdat het tweede woord in deze hoofstuk is. Beshalach wat toen hij (weg)stuurde betekent en verwijst naar de beslissing van de farao om de Israelieten vrij te laten

Nadat ze uit Egypte zijn vertrokken leidt Mozes het volk niet meteen naar Israel , hij wil een oorlog met de Filistijnen ontlopen omdat zo'n oorlog het volk angst zou geven en dan kunnen ze weer de wens krijgen om terug naar Egypte te keren. Daarom neemt Mozes ze mee in zuidelijke richting van goshen naar de rietzee. God leidt het volk snachts door een vuurzuil en overdag door een wolkkolom

Maar de farao krijgt uiteindelijk spijt dat hij de Israelieten heeft vrij gelaten. Daarom stuurt hij zijn hele leger achter de Israelieten aan om hen terug naar Egypte te halen. Wanneer de Israelieten de strijdwagens van Egypte zien aankomen schreeuwen ze tegen Mozes wat hij hen aangedaan heeft om ze uit Egypte halen. Ze schreeuwen tot Mozes hem hen met rust te laten. Dat ze slaven willen blijven van de Egyptenaren. Ze vonden dat ze beter slaaf konden zijn in Egypte dan sterven in de woestijn. Mozes verzekerd het volk dat God hen zal redden.
God geeft Mozes de opdracht om de Israelieten verder te laten trekken. Terwijl Mozes zijn handen uitgestrekt houdt lopen de Israelieten de rietzee in. Het water splits zich en vormt een doorgang waardoor zij veilig door kunnen. Wanneer het Egyptische leger de doorgang in gaat stort het water op hen neer. De Egyptenaren raken in paniek en het hele leger verdrinkt in de zee. Mozes en de Israelieten verkeerden in een roes en zongen een lofzang tot God ( zie 15:1-21)

Van de rietzee reist het volk naar Mara (betekent bitter)vanwege de bitterheid van het water dat ze daar vinden.
Wanneer het volk dan klaagt over de smaak van dit water geeft God Mozes de opdracht een stuk hout in het water te gooien.
En dat doet Mozes. En het water wordt hierdoor zoet

Daarna trekt het volk door de woestijn van Sin. Daar keren ze zich weer tegen Mozes en door te zeggen dat God hen maar dood had moeten laten gaan in Egypte. Ze zeiden dat in Egypte ze nog vleespotten hadden en er was eten in overvloed maar in de woestijn niet. Ze klagen en zeggen dat Mozes en Aharon hen allemaal wil latenomkomen van de honger. Dat Mozes en Aharon hun doel is. Aharon en Mozes horen hun klacht en zeggen dat vanavond ze zouden inzien dat het God was die hen uit Egypte heeft gehaald

Die avond wordt het kamp bezaaid met kwartels om te eten. En de volgende ochtend regent er manna neer op het volk dat is spul dat op korianderzaad lijkt wit van kleur en smaakt naar honingwafels

Mozes geeft het volk de opdracht om per persoon de hoeveelheid van een omer te verzamelen (ongeveer handvol)
En voor de shabbat moeten ze 2x zoveel verzamlen

Maar ondanks Mozes woorden trekken sommige Israelieten er toch op shabbat uit om manna te verzamelen. Ze vinden niets en God zegt tegen Mozes : hoelang leggen jullie mijn geboden en leefregels nog naast je neer? Iedereen moet blijven waar hij is op shabbat!

Hierna leidt Mozes de Israelieten van de woestijn van Sin naar Refi'dim. En wanneer het volk geen water vindt daar begint het weer te klagen. Weer vragen ze aan Mozes waarom ze hen uit Egypte hebben gehaald. Om ons te laten sterven van de dorst Mozes?

Mozes die gefrusteert begint te raken schreeuwt tegen God en schreeuwt wat moet ik nu met dit volk beginnen?!
God antwoordt door te zeggen dat hij bij Chorev een rots voor hem zal staan en wanneer Mozes met zijn staf op die rots slaat zal er water uit komen

Mozes doet dit en er komt water tevoorschijn. Het volk krijgt genoeg te drinken. Deze plek krijgt de naam Massa wat beproeving betekent en de naam Meriva wat ruzie betekent

Terwijl het volk in Refi'dim hun kampen hebben opgeslagen worden ze aangevallen door de troepen van Amalek, een groep stammen die in de Sinai woestijn leeft.
Mozes geeft Yehoshua het bevel de tegenaanval te doen. En Yehoshua slaagt hierin om de vijand te overwinnen en Mozes bouwt een altaar en noemt het Adonai nissi ( God is mijn vaandal)
En Mozes verklaard dat God alle generaties door zal strijden tegen Amalek
  zaterdag 16 mei 2015 @ 01:22:54 #3
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_152641676
Ik heb Exodus 5-12 gelezen.

Mozes en Aäron hadden elkaar dus intussen ontmoet, en samen gingen zij naar de farao om de Israëlieten te bevrijden. Ze vertelden dat wat zij zeiden van God kwam. De farao had geen idee wie die God dan zou zijn en er was geen haar op zijn hoofd die eraan dacht zijn slaven vrij te laten. Ze moesten zelfs nog harder werken, zo vond hij. De Israëlieten werden zodoende boos op Mozes en Aäron; immers, zij waren het die ervoor hadden gezorgd dat de farao zo woest was dat de Israëlieten daar de vruchten van moesten plukken nu. Mozes had hier veel moeite mee en richtte zich tot God, want dit was toch wel het laatste wat ze hiermee wilden bereiken; dat de slaven het nòg slechter hadden gekregen. Maar God beloofde dat de farao beslist zijn verdiende loon zou krijgen. Mozes gaf dit weer door aan de Israëlieten, maar logischerwijs geloofden die dat niet op dat moment. Waarom zouden ze ook? Mozes moest toen van God naar de farao gaan en hem zeggen dat hij de Israëlieten uit zijn land moest laten vertrekken. Maar Mozes was niet voor niets samen met Aäron op deze missie; hij vond zichzelf niet immers niet geschikt voor deze taak. Hij vond dat hij niet goed uit zijn woorden kon komen en nu moest hij toch zoiets belangrijks tegen de farao zeggen, duidelijk en met daadkracht? God beloofde hem echter dat hij als 'een god' voor de farao zou staan met Aäron als sidekick. Het zou de bedoeling zijn dat de farao zou weigeren, maar daar zou iets tegenover staan, namelijk de wonderen waarover Mozes en God het al hadden gehad bij de brandende struik. Dat zou óók niet overtuigend genoeg voor de farao zijn, en dan zouden alle Egyptenaren het moeten voelen. De plagen...

Zo geschiedde, te beginnen met de wonderen en tekenen, de 'trucs' als het ware. De staf die in een slang veranderde bijvoorbeeld. Wat wel bijzonder is is dat er een soort battle ontstond tussen Mozes en de tovenaars van de farao. Deze bereikten namelijk hetzelfde. Maar de slang van Mozes' staf vermoordde de slangen van de staffen van de anderen. Toch overtuigde dit de farao niet, zoals voorspeld. Grover geschut. De staf moest weer ter hand genomen worden, maar dit keer zou de Nijl ermee in bloed worden veranderd. Dit keer was het aan Aäron. Niet alleen de Nijl was in bloed veranderd, heel Egypte was bebloed. En die Egyptische magiërs van de farao deden wéér precies hetzelfde... Daarna kwam de kikkerplaag, en hoewel de magiërs van de farao weer hetzelfde voor elkaar kregen werd dit toch wat teveel voor de farao. Hij gaf zogenaamd toe, hij zou de Israëlieten laten gaan als God de kikkers zou laten sterven.God deed dit, de plaag was voorbij en de stank was wat erover bleef, maar de farao had hem - of Mozes en Aäron - erin geluisd en zijn belofte om de slaven te laten gaan misbruikt om van de nare plaag af te komen. (Althans zo leek het nog toen ik dit las, maar is het wel de farao die God tuk heeft of is het andersom?) Het arme Egyptische volk kreeg het zodoende nog zwaarder te verduren, dit keer met muggen die overal zaten. En de dag daarop met stéékvliegen, want de farao hield zijn poot stijf. Op zich gaf hij steeds wel een beetje toe, zo gaf hij Mozes en Aäron wat kleine privileges zodat zij offers aan God konden brengen, maar de slaven laten gaan bleef een brug te ver.

Pest onder het vee, een nare ziekte waarvan mens en dier bulten kregen... maar het ergste moest nog komen. En dan blijkt opnieuw dat er sprake is van een georkestreerd verhaal van God. Hij láát de farao namelijk weigeren. Dit is weer zoiets wat móet gebeuren, blijkbaar, en de Egyptische mensen en dieren mogen het ondergaan. Er zou nu een hagel de lucht uit donderen die mens en dier buiten om zou laten komen. Sommige mensen namen dat serieus en zorgde ervoor dat al wat leefde veilig was, anderen deden dat niet. In ieder geval moest alles dood. En dat ging het. Planten, bomen, dieren, mensen. Behalve in Gosen, waar de Israëlieten nu woonden. Daar gebeurde niets. Ja, dit punt was weer duidelijk...

Hè hè, eindelijk leek het erop dat de farao toegaf. Maar na zijn smeekbedes en beloftes stopte de allesvernietigende hagel en wurmde hij zichzelf weer in de positie die God blijkbaar ook van hem wilde. Hij weigerde dus wéér de slaven te laten gaan. De farao is een instrument voor dit verhaal, een marionet die de voorspelling en belofte van God moet uit laten komen.

En toen kwamen de sprinkhanen en die vraten alles wat groen was - wat er blijkbaar dus nog was na de allesverwoestende hagel - op en daarna weer hetzelfde liedje: farao heeft spijt en daarna wordt hij weer zo bespeeld dat hij weer weigert de Israëlieten laat gaan... Daarna werd het drie dagen donker - dat lijkt me by far de minst erge plaag - en tot slot een verschrikkelijk verdrietige plaag: alle eerstgeborenen gingen eraan. Mensen zouden zo hard janken dat het nooit eerder gehoord was.

God draagt Mozes op dit verhaal door te vertellen aan zijn kinderen en zijn kleinkinderen die ook weer aan hun kinderen en kleinkinderen, want men moet weten hoe hard hij is geweest, en wederom bevestigt dat er sprake is van predestinatie om dat duidelijk te kunnen maken. Niemand zal ontkennen dat God, of in ieder geval de God uit het Oude Testament zoals mijn moeder zou zeggen, hard en meedogenloos was.

[ Bericht 1% gewijzigd door Grunge. op 16-05-2015 01:38:58 ]
pi_152642083
Ik lees zelf nu ook de Bijbel. Maar ik denk niet dat ik jullie ga inhalen.
(she/her)
  zaterdag 16 mei 2015 @ 01:57:25 #5
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_152642125
Ik lurk ook mee.
  zaterdag 16 mei 2015 @ 03:19:07 #6
326442 Grunge.
Corvus corax.
pi_152643015
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 01:53 schreef Fylax het volgende:
Ik lees zelf nu ook de Bijbel. Maar ik denk niet dat ik jullie ga inhalen.
Nou, we zijn wel erg langzaam, hoor. Er moet echt wat meer tempo in :@. Waar ben jij nu?

quote:
14s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 01:57 schreef Nibb-it het volgende:
Ik lurk ook mee.
Leuk om te lezen! Haak in wanneer je wilt.
pi_152643051
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 03:19 schreef Grunge. het volgende:

[..]

Nou, we zijn wel erg langzaam, hoor. Er moet echt wat meer tempo in :@. Waar ben jij nu?

[..]

Leuk om te lezen! Haak in wanneer je wilt.
Genesis 2 :@
(she/her)
  zaterdag 16 mei 2015 @ 08:51:37 #8
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_152643657
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 01:22 schreef Grunge. het volgende:
Ik heb Exodus 5-12 gelezen.

Daarna werd het drie dagen donker - dat lijkt me by far de minst erge plaag
Voor de Egyptenaren had het ontbreken van de zon nog een extra dimensie, de zon werdt gezien als het oog van de zonnegod ra.

Veel van de plagen lijken connectie te hebben met specifieke Egyptische goden.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_152644780
Ik haak hier af, gezien men nog steeds feiten en fictie door elkaar haalt. En als er al een poging gedaan wordt om iets historisch aan te geven is dit nog van de pot gerukt. VB: De zon is niet het oog van Ra, maar het symbool van Ra. Verder ben ik absoluut niet geïnteresseerd over de vraag of Sneeuwwitje nu met zeven of met acht kaboutertjes waren, als je me begrijpt. Nog veel lol met deze topic gewenst.
pi_152645943
Exodus 12

Zeg tegen de hele gemeenschap van Israël: “Op de tiende van deze maand moet elke familie een lam of een bokje uitkiezen, elk gezin één. 4 Gezinnen die te klein zijn om een heel dier te eten, nemen er samen met hun naaste buren een, rekening houdend met het aantal personen en met wat ieder nodig heeft. 5 Het mag het jong van een schaap zijn of het jong van een geit, als het maar een mannelijk dier van één jaar oud is zonder enig gebrek. 6 Houd dat apart tot de veertiende van deze maand; die dag moet de voltallige gemeenschap van Israël de dieren in de avondschemer slachten. 7 Het bloed moeten jullie bij elk huis waarin een dier gegeten wordt, aan de beide deurposten en aan de bovendorpel strijken. 8 Rooster het vlees en eet het nog diezelfde nacht, met ongedesemd brood en bittere kruiden. 9 Het dier mag niet halfgaar of gekookt worden gegeten, maar uitsluitend geroosterd, en in zijn geheel: met kop, poten en ingewanden.

:')
(Ben benieuwd hoeveel gelovigen hier dit doen :') )
pi_152645959
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 10:29 schreef ATON het volgende:
Ik haak hier af, gezien men nog steeds feiten en fictie door elkaar haalt. En als er al een poging gedaan wordt om iets historisch aan te geven is dit nog van de pot gerukt. VB: De zon is niet het oog van Ra, maar het symbool van Ra. Verder ben ik absoluut niet geïnteresseerd over de vraag of Sneeuwwitje nu met zeven of met acht kaboutertjes waren, als je me begrijpt. Nog veel lol met deze topic gewenst.
:') :')
  zaterdag 16 mei 2015 @ 11:43:57 #12
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_152646146
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 11:35 schreef laforest het volgende:
Exodus 12

Zeg tegen de hele gemeenschap van Israël: “Op de tiende van deze maand moet elke familie een lam of een bokje uitkiezen, elk gezin één. 4 Gezinnen die te klein zijn om een heel dier te eten, nemen er samen met hun naaste buren een, rekening houdend met het aantal personen en met wat ieder nodig heeft. 5 Het mag het jong van een schaap zijn of het jong van een geit, als het maar een mannelijk dier van één jaar oud is zonder enig gebrek. 6 Houd dat apart tot de veertiende van deze maand; die dag moet de voltallige gemeenschap van Israël de dieren in de avondschemer slachten. 7 Het bloed moeten jullie bij elk huis waarin een dier gegeten wordt, aan de beide deurposten en aan de bovendorpel strijken. 8 Rooster het vlees en eet het nog diezelfde nacht, met ongedesemd brood en bittere kruiden. 9 Het dier mag niet halfgaar of gekookt worden gegeten, maar uitsluitend geroosterd, en in zijn geheel: met kop, poten en ingewanden.

:')
(Ben benieuwd hoeveel gelovigen hier dit doen :') )
Tijdens het Pesachfeest (http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pesach) wordt er door joden wel een paaslam in de tempel geslacht. Bij het feest wordt de exodus herdacht door de Joden.

Het is tijdens dit feest (Pesach) dat Jezus zijn laatste avondmaal vierde. Christenen vieren daarom nog steeds het avondmaal. Dit gebeurt in sommige kerken ook met matzes, net als Jezus tijdens Pesach gegeten heeft. Christenen offeren geen lam, het offer heeft Jezus' namelijk al gebracht.
pi_152646277
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 11:43 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Tijdens het Pesachfeest (http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pesach) wordt er door joden wel een paaslam in de tempel geslacht. Bij het feest wordt de exodus herdacht door de Joden.

Het is tijdens dit feest (Pesach) dat Jezus zijn laatste avondmaal vierde. Christenen vieren daarom nog steeds het avondmaal. Dit gebeurt in sommige kerken ook met matzes, net als Jezus tijdens Pesach gegeten heeft. Christenen offeren geen lam, het offer heeft Jezus' namelijk al gebracht.
Owkay.
pi_152648977
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 11:43 schreef Jovatov het volgende:
Het is tijdens dit feest (Pesach) dat Jezus zijn laatste avondmaal vierde.
Dat is een misverstand. Het Pesach-maal werd pas op het eind van de dag waarop hij werd gekruisigd opgediend. Pesach viel toen op vrijdag ( 15 Nisan 30 n.C. ).
  zaterdag 16 mei 2015 @ 14:01:43 #15
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_152649333
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 13:44 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is een misverstand. Het Pesach-maal werd pas op het eind van de dag waarop hij werd gekruisigd opgediend. Pesach viel toen op vrijdag ( 15 Nisan 30 n.C. ).
Ik lees in Matteus 26 wel dat er over een 'pesachmaal' gesproken wordt.
pi_152650249
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 14:01 schreef Jovatov het volgende:
Ik lees in Matteus 26 wel dat er over een 'pesachmaal' gesproken wordt.
Vandaar de verwarring. In de Griekse grondtekst van Mattheus heeft hij weet van 2 sabbatdagen na elkaar. Het enige jaar wat hiermee in aanmerking komt is 30 n.C. De eerste sabbat was Pesach op 15 Nisan, wat begint op donderdag bij valavond. Hij is dus niet op vrijdag, maar op donderdag terecht gesteld. Voor de valavond begraven met het Pesach feest na zonsondergang. Het laatste avondmaal was niet het Pesachmaal, onmogelijk ! Het gesukkel met de drie daarop volgende dagen is hiermee ook van de baan.
pi_152652760
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 14:45 schreef ATON het volgende:

[..]

Vandaar de verwarring. In de Griekse grondtekst van Mattheus heeft hij weet van 2 sabbatdagen na elkaar. Het enige jaar wat hiermee in aanmerking komt is 30 n.C. De eerste sabbat was Pesach op 15 Nisan, wat begint op donderdag bij valavond. Hij is dus niet op vrijdag, maar op donderdag terecht gesteld. Voor de valavond begraven met het Pesach feest na zonsondergang. Het laatste avondmaal was niet het Pesachmaal, onmogelijk ! Het gesukkel met de drie daarop volgende dagen is hiermee ook van de baan.
Het is onmogelijk om terug te rekenen omdat gerst niet overal in Israel tegelijk rijp is. En als de gerst niet duidelijk niet goed begon te groein om aantal weken later klaar te zijn voor de sickle dan kon de maand van de rijping nog niet beginnen en moesten ze aantal weken langer wachten

Het is moeilijk te bepalen wanneer de gerst rijp genoeg is volgens de Bijbel. Hoe moet je dat geweten hebben meer dan 2000 jaar geleden?!

Jij rekent vanuit de Joodse kalender niet vanuit de bijbelse telling en zijn eisen.

En pesach is geen feest
pi_152654642
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 16:26 schreef Szikha het volgende:
Jij rekent vanuit de Joodse kalender niet vanuit de bijbelse telling en zijn eisen.
Ik reken met de wetenschappelijke vaststellingen. Einde discussie hier voor mij.
pi_152655649
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 17:30 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik reken met de wetenschappelijke vaststellingen. Einde discussie hier voor mij.
Dat gaat niet Aton, de kalender in bijbel wordt bepaald aan de gerst in Israël. Is geen wetenschap maar observatie

Zie bijbel:

" Observe the month of Abib, and keep the passover unto the LORD thy God; for in the month of Abib the LORD thy God brought thee forth out of Egypt by night "

"The feast of unleavened bread shalt thou keep. Seven days thou shalt eat unleavened bread, as I commanded thee, at the time appointed in the month Abib, for in the month Abib thou camest out from Egypt."

Abib is de rijpheid die de gerst heeft gekregen. 'The month Abib' is de maand die begint zodra de gerst de abib heeft bereikt. Eerder kan de month abib niet beginnen en moest men een maand lang wachten
pi_152893129
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 03:19 schreef Grunge. het volgende:

[..]

Nou, we zijn wel erg langzaam, hoor. Er moet echt wat meer tempo in
:Y

Exodus 18:1 - 20:23

Deze heet Jitro en gaat verder over de trektocht van de Israelieten door de Sinai woestijn

jitro, Mozes schoonvader hoort dat de israelieten zijn ontstapt uit Egypte. Hij neem Tsiporah ( vrouw van Mozes) en zijn kleinzoons Gershom en Eliezer mee naar de plek waar Mozes en de Israelieten hun tenten hebben opgeslagen

Mozes vertelt Jitro over de wonder van de bevrijding uit Egypte. En Jitro is verheugd en verteld dan dat hij zeker weet dat God groter is dan alle goden

De volgende dag ziet Jitro een grote menigte rondom Mozes die wat te bespreken hebben. Ze vragen aan Mozes waarom hij alles alleen regelt. En Mozes legt hen uit dat de mensen een rechter nodig hebben om hun zaken waar ze niet uit komen voor te leggen en een leraar om hen te onderwijzen in Gods wetten.

Jitro hoort Mozes uitleg en zegt dat wat Mozes doet verkeerd is en dat die taak niet door 1 persoon kan worden gedaan. Jitro dringt er dan bij Mozes aan om op zoek te gaan naar betrouwbare mannen die zich niet laten omkopen en hen aan te stellen als leiders over groepen van 1.000, 100, 50 en 10 man
Zij kunnen dan de dagelijkse ruzies enzo afhandelen. Zij kunnen de last van Mozes delen en zodoende heeft Mozes meer tijd voor zichzelf.

Mozes ziet wel iets in Jitro's voorstel en tijdje later keert Jitro terug naar de Midjan

Na 3 maanden toen ze uit Egypte zijn vertrokken leidt Mozes het volk door de Sinai woestijn. Ze slaan hun tenten op bij de berg Sinai en God draagt Mozes op om tegen het volk te zeggen hoe hij de Egyptenaren heeft gestraft en hoe hij hen op vleugels van een arend heeft gedragen en dat Hij de Israelieten naar Hem heeft gebracht. Daarom zegt God tegen Mozes dat als zij Mij gehoorzamen en trouw blijven aan Mijn verbond zul je onder alle volken Mijn kostbaarste bezit zijn.

Toen de Israelieten Gods woorden hadden gehoord antwoorden de Israelieten ` wat God zegt zullen we doen`

3 dagen later leidt Mozes het volk naar de berg Sinai. Het lijkt alsof de berg in brand staat want de berg is omringd met rook.
Het volk hoort het geluid van de sjofar en is bang. Mozes laat het volk achter en klimt naar de top van de berg. Daar ontvangt hij de Tien uitspraken

_______________

het geven van de Tien uitspraken op de berg Sinai is het belangrijkste gebeurtenis in de Joodse geschiedenis. Een vreemd mysterieus gebeurtenis.

Deze verslag van Mozes op de berg is een cruciaal punt binnen het Joodse gedachtengoed geweest en het latere Jodendom die wij nu kennen

De rabbijn Izaak leerde dat de boodschap van alle profeten die in latere generaties zouden omstaan ( Jesaja, Ezechiel , Amos , Micha , Hosea ect) tegelijk met de tora aan Mozes werd gegeven
Alle boeken van het OT zouden al op de berg van Sinai aan Mozes door God gegeven zijn
En daarom stellen vele vroegere rabbijnen dat God dus 2 tora's aan Mozes gaf. De tora shebichtav ( geschreven tora dus de 5 boeken van Mozes) en de andere noemden zij de tora shebalpeh ( de mondelinge tora) dit bestaat uit alle profetenboeken, de midrash, de talmud en ALLE beslissingen van de Joodse wet door alle rabbijnen door alle eeuwen heen

Deze mainstraim gedachtengoed is aanvaard en vele waren er mee eens (hehe) met deze opvatting dat God twee tora's aan Mozes gaf. Volgens de rabbijnen zei God tegen Mozes dat hij alles op moest schrijven ( de 5 boeken van Mozes dus Genesis , Exodus ect)
Maar God zou daarna ook Mozes hebben opgedragen de gehele OT , de Talmud ( mishna en Gemara) en zelfs de antwoorden op alle vragen van alle belangrijke rabbijnen die in de toekomst nodig zouden zijn

Het is duidelijk dat de rabbijnen een eigen versie hebben gegeven van de gebeurtenis op de Sinai berg
Zij waren ( en nog altijd ) van overtuigd dat God twee bijbels heeft gegeven en meteen ook alle antwoorden die in de loop der tijd zouden worden gesteld.

Het gevolg van hun teorie van de 2 bijbels is dat rabbijnen nu het recht hebben te zeggen dat hun interpretaties en beslissingen deel uit maken van de wet die Mozes gekregen zou hebben. (handig!)

huidige (orthodoxe) Joden houden tot op de dag van vandaag vol dat God zowel de geschreven als de mondeling bijbel heeft gegeven. Het bewijs? Ze zeggen dat de bijbel zelf het bewijs geeft.
Want de rabbijnen zeggen dat God al deze woorden sprak, en daarom ( is hun conclusie) is dat zeker wat er gebeurde
het is zelfs zo dat God hun geboden moet volgen ( rabbijnse wet)

Er zijn natuurlijk veel Joden niet mee eens geweest maar die werden verketterd. Er zijn nog altijd groepen Joden die niet geloven in de mondeling leer en al die later toevoegingenen ( talmud ) maar ook niet het nieuw testament noch de Koran.

Het is natuurlijk een prachtig manier geweest van de farizeeën om compleet de macht te krijgen door te zeggen dat zij hoegenaamd autoriteit hebben dat wat zij zeggen ook bij de wet van Mozes hoort. Omdat de farizeeen sekte het 'overleefd' hebben en al die 'andere' eruit gekickt hebben , zijn hun gedachtengoed uitgegroeid tot het huidige rabbijns Jodendom ( wat eigenlijk voorheen de farzieeen stroming was)
met hun eigen regels, kalender ect ......
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 28 mei 2015 @ 23:04:31 #21
414785 sirdanilot
pi_153055603
Wat leuk, dit !

Ik ben ook christelijk opgevoed (vrij streng zelfs). Ik heb waarschijnlijk het grootste deel van de Bijbel wel gehad hierdoor, al kom ik af en toe wel iets nieuws tegen, voornamelijk in het oude testament. Echter de hele Bijbel systematisch van Alfa tot Omega (om in Bijbelse terminologie te blijven) heb ik nog niet gedaan. Ik strandde bij elke keer proberen halverwege Exodus ofzo.
Een paar jaar terug heb ik vakken Bijbels Hebreeuws gevolgd als keuzeruimte in mijn studie, om me wat meer in de Bijbel te kunnen verdiepen ook. Echter ken ik helemaal niks van Grieks.

Misschien in de OP zetten wat het precies inhoudt om 'mee te doen'?

Overigens ben ik meer bekend met de ouderwetse bijbelvertalingen maar ik snap wel dat de Nieuwe Bijbelvertaling makkelijker wegleest.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_153111869
Exodus 21:1 -24:18

Deze hoofdstuk begin met veel regels. Het is een lange lijst. Hoewel deze hoofstuk wetten heet (mishpatim) is het niet de enige hoofdstuk met soortgelijke wetten.
Door de tora ( 5 boeken van Mozes) vindt je honderden geboden
Deze hoofstuk bevat dus vele wetten die de Israelische gemeenschap in de Oudheid regelde.

Terwijl ze nog bij de Sinai berg zijn geeft Mozes het volk de wetten die hun gemeenschap moeten volgen:

- een slaaf moet vrij komen na 7 jaar.
- degenen die met opzetten hebben gemoord moeten ter dood worden gebrachten.
- degenen die per ongeluk iemand heeft gedood moet een veilig plek krijgen waar zij hun zaak aan een rechter kunnen voorleggen.
- kidnappers en degenen die hun ouders vervloeken moeten ter door worden gebracht.
- als iemand een ander verwondt tijdens een ruzie moet er schade vergoeding betaald worden voor de medische behandeling maar ook soort schadevergoeding.
- als een zwangere vrouw gewond is geraakt en daardoor een miskraam krijgt moet diegene die daar schuld aan is een schadevergoeding betalen (de man van de vrouw moet toestemming geven bij de hoogte van de vergoeding)
- als het gaat om een verwonding aan het lichaam is de staat : een leven voor een leven, een oog voor een oog , een tand voor een tand, een hand voor een hand, een voet voor een voet , een brandwond voor een brandwodn, een wond voor een wond, een buil voor een buil
- als een os een man of een vrouw dodelijk verwondt met zijn horens moet de os worden gestenigd of geslacht. Maar als bekend was dat de os gevaarlijk was en zijn eigennaar niet goed het beest heeft bewaakt moet zowel de os als zijn eigenaar ter dood worden gebracht
- wanneer iemand zijn os een andere os doodt moeten de eigenaren de leven os verkopen en het geld dat zij voor het levende en het dode beest krijgen verdelen. Maar als bekend was dat de os gevaaerlijk was en de eigenaar niet goed het bewaakt had moet hij hem vervangen door een levende os en zelf het dode dier houden.
- als iemand een kuil graaft en vergeet er iets over het gat te leggen dan is hij verwantwoordelijk en als er iets in valt wat beschadigd raakt moet hij betalen
- voor diefstal , voor het laten grazen van je dieren op een veld van een ander , als je bezittingen op de verkeerde plaats legt, als je schade hebt gemaakt door vuur, als een dier geleend is die gewond is geraakt en daaraan sterft , en voor het verleiden van een maagd moet er allemaal boetes voor betaald worden.
- seks met dieren is verboden.
- hekserij is verboden.
- offers brengen aan andere goden is verboden
- het is de Israelieten verboden de vreemdeling kwaad aan te doen of hen te onderdrukken. Want zij moeten herinneren dat ze zelf vreemdelingen waren in Egypte
- weduwen en wezen moeten met zorg worden behandeld.
- de armen moeten rentevrije leningen krijgen.
- wanneer een persoon een kledingstuk als onderpand geeft ovor een lening moet dat kledingstuk voor zonsondergang worden terugggeven zodat die persoon niet zal lijden van de kou van de nacht
- het verspreiden van geruchten , het uitschelden van leiders , zich bij anderen aansluiten om valse getuigenissen af te leggen, de rijke of de armen voortrekken in de rechtbank, valse beschuldigingen doen of het aannemen van smeergeld zijn allemaal verboden.
- als het ontsnapte dier van een vijand die teruggegeven wordt aan de eigenaar wordt als juist gezien eveneens het dier te helpen als het in nood verkeert.

God dienen beketekent niet alleen dat men zich gedraagt zoals de regels die Mozes gaf maar ook dat men de (speciale) rituelen naleeefden:

- de eerst geborene van de kudde moet aan God worden geofferd als dankoffer
- het eten van vlees van dieren die andere dieren zijn gedood is verboden
- de shabbat moet elke week in ere gehouden worden en elke 7 jaar moet een shabbatjaar zijn. Tijdens het shabbatjaar moeten alle velden met rust gelaten worden en mogen ze niet worden beplant.
- een bokje mag niet worden gekookt in de melk van zijn moeder
- 3x per jaar op Pesach, Shavut en Sukot moet het volk in herinnering van God een feest vieren

God beloofd de Israelieten dus dat indien ze zich trouw aan deze wetten zullen houden en zich niet doen aan afgoderij van de andere volkeren , Gods engel ze naar de overwinning en naar hun land zal leiden.

Mozes en Aharon samen met Nadab, Abihu'h en 70 ouderen van het volk Israel krijgen de opdracht om de berg Sinai te beklimmen.
Op de berg herhaalt Mozes alle wetten en het volk antwoordt dat ze alles wat God heeft opgedragen zullen doen

Mozes brengt daarom een offer om hun overgave aan Gods wetten te markeren. Dan gaat hij de berg terug op om de stenen wet op de tafelen te ontvangen. Hij raakt dan uit het zicht door de wolk rond de top van de berg. Hij verblijft daar 40 dagen en nachten.
pi_153113065
Tenminste..zo gaat het verhaaltje.
pi_153113358
Is er nog een ander editie van Exodus? Heeft Mozes een film gemaakt? Een live blog op Youtube? Op Twitter?

Naar mijn idee is er maar een versie van het (sprookjes)boek de bijbel
  dinsdag 2 juni 2015 @ 11:19:20 #25
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_153181612
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 21:27 schreef Szikha het volgende:
God beloofd de Israelieten dus dat indien ze zich trouw aan deze wetten zullen houden en zich niet doen aan afgoderij van de andere volkeren , Gods engel ze naar de overwinning en naar hun land zal leiden.
Dat verklaart een hoop. Er zijn in Kanaan/Palestina/Israel onnoemelijk veel afgodsbeeldjes en hoogplaatsen gevonden die duidelijk niet aan JHWH gewijd zijn. Uit alle tijdperken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')