Nou, laat ik het zo zeggen: een aantal maanden levensonderhoud op de bank lijkt me geen overbodige luxe als ondernemer, toch?quote:Op dinsdag 30 juni 2015 23:17 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb nog nooit van mijn leven 10K opzij gehad hoor.
Ja ik vind die gasten niet goedkoop. Maar goed, ik vind het op een of andere manier allemaal wel interessant Een neef van me heeft een autoschade herstelbedrijf, die zal het aan zijn reet roesten hoe de administratie er uit ziet...quote:Op dinsdag 30 juni 2015 23:57 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ik heb een boekhouder en een accountant. Ik geloof het allemaal wel
Dat leek mij ook niet, maar kennelijk wordt het door eenmanszaken niet vaak toegepast c.q. komt hij het niet vaak tegen.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 23:51 schreef Isegrim het volgende:
Zo'n ingewikkeld concept is dat toch niet?
Wij zijn juist IT'ers Met een voorraad dus omdat we ook op aanvraag hardware leveren. Wij hebben een boekhoudpakket waar niet alleen boekhouding en facturatie inzit, maar ook voorraadadministratie. We boeken een artikel en inkoopfactuur in, vervolgens zetten we dat artikel op een verkoopfactuur. Reuzehandig. Het lijkt me superirritant om daar juist een apart stuk software voor te hebben. Maar goed, uitzondering dus hier in vergelijking met julliequote:Op dinsdag 30 juni 2015 23:09 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Dat als je bijv. zakelijk uit eten gaat (of gaat borrelen o.i.d.), dan mag je dat slechts voor 73,5% aftrekken. BTW mag je niet opvoeren.
Mijn boekhoudpakketje (Acumulus) waarschuwt daar netjes voor, en boekt dat correct.
[..]
Yup, geloof ik graag. Ik zei ZZP en had de gemiddelde IT/consultant-pik/gleuf in gedachten :-P
Voorraad administratie geloof ik zo maar dat dat echt gesmeerd moet lopen, evt. met barcode lezen o.i.d., dat zal zeker een apart systeem waard zijn.
Of een inkomensverzekering.quote:Op woensdag 1 juli 2015 09:20 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Nou, laat ik het zo zeggen: een aantal maanden levensonderhoud op de bank lijkt me geen overbodige luxe als ondernemer, toch?
Nice, niet aan gedachtquote:
Yep, zo werkt het, ik herken dat ook.quote:Op woensdag 1 juli 2015 10:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Het kost 10 jaar en een heel wijze en dure les over hoe je de samenwerking binnen een vof niet moet regelen maar dan heb je ook wat.
Die keren niets uit als je tussen twee opdrachten een paar maanden vakantie wilt houden .quote:
Nee, voor vakanties moet je wel sparen natuurlijk.quote:Op woensdag 1 juli 2015 12:25 schreef Burdie het volgende:
[..]
Die keren niets uit als je tussen twee opdrachten een paar maanden vakantie wilt houden .
Pijnlijke zaken zijn dat inderdaad.quote:Op woensdag 1 juli 2015 12:05 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Nice, niet aan gedacht
[..]
Yep, zo werkt het, ik herken dat ook.
Volgens mij kunnen de meesten (iedereen?) in dit topic wel een verhaal vertellen over een les die heel veel geld heeft gekost. Zelf heb ik getracht om projecten te draaien met een Indiase partner. Websites bouwen ging meestal wel goed, toen ik overstapte op mobiele apps werd het een groot drama.
Bleek dat hij het op zijn beurt ook weer uitbesteedde. Ik heb als volwassen man echt huilend met die Indiase partner aan de telefoon gezeten omdat ik mijn klant voor de zoveelste keer mocht gaan vertellen dat het later werd Dus alles zelf gedaan, zeer lange dagen en weekenden maken. Heel veel van geleerd
Ondertussen ging een vriend van mij stug door met freelancen, en had al zijn eerste tonnetje binnen.
Herkenbaar. Een oude klant belde me op om te vragen of ik nog websites bouwde. Nee, dus ik vraag m'n broer of ik die klant moet doorsturen naar hem. Hij zat zonder werk dus misschien kon hij dat wel? Geeft m'n broer gewoon geen antwoord op de mail...quote:Op woensdag 1 juli 2015 13:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
We werken heel goed samen en willen allebei hetzelfde voor het bedrijf.
dat is wat mij betreft het mooiste aan ondernemen; luctor et emergo, dat je worstelt en weer bovenkomtquote:Op woensdag 1 juli 2015 13:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
We werken heel goed samen en willen allebei hetzelfde voor het bedrijf.
Onderzoekswerk op welk vakgebied?quote:Op woensdag 1 juli 2015 13:19 schreef no1uknow het volgende:
Even een tvp hier, ik begin als ZZP'er binnen het onderzoekswerk.
Dat laatste is zeker waar. We hebben de laatste 6 maanden zo veel kleine verbeteringen doorgevoerd en dat voelt echt geweldig. We gaan vooruit in plaats van dat we stilstaan/tegen worden gehouden. Ondernemen is weer leuk!quote:Op woensdag 1 juli 2015 13:42 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Herkenbaar. Een oude klant belde me op om te vragen of ik nog websites bouwde. Nee, dus ik vraag m'n broer of ik die klant moet doorsturen naar hem. Hij zat zonder werk dus misschien kon hij dat wel? Geeft m'n broer gewoon geen antwoord op de mail...
Toen herinnerde ik me dat gezegde over dat je met je familie moet wandelen i.p.v. handelen. M'n broer heeft daarna nog eens gevraagd of we konden samenwerken, maar heb dat toch vriendelijk laten zitten, gezien zijn communicatieve vaardigheden
[..]
dat is wat mij betreft het mooiste aan ondernemen; luctor et emergo, dat je worstelt en weer bovenkomt
wij hebben twee bedrijven onder 1 dak, er gaan nogal wat orders doorheen in een week en we kopen ook in onder 1 bedrijf en dat wordt betaald aan bedrijf 2. Hoop gedoe, boekhoudkundig.quote:Op woensdag 1 juli 2015 09:22 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Ja ik vind die gasten niet goedkoop. Maar goed, ik vind het op een of andere manier allemaal wel interessant Een neef van me heeft een autoschade herstelbedrijf, die zal het aan zijn reet roesten hoe de administratie er uit ziet...
je wast wit?quote:Op woensdag 1 juli 2015 13:49 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dat laatste is zeker waar. We hebben de laatste 6 maanden zo veel kleine verbeteringen doorgevoerd en dat voelt echt geweldig. We gaan vooruit in plaats van dat we stilstaan/tegen worden gehouden. Ondernemen is weer leuk!
Zo, ik ga de pc uitzetten. Ik heb een paar wasmanden met orders en papierhandel beneden gezet zodat ik vanaf de bank kan werken. Hier onder het platte dak is het veel te warm.
Inderdaad, bedrijf met familie of vrienden klinkt in het begin misschien leuk maar het werkt gewoon niet. Vooral als er financiële problemen komen. Het scheelt wel als iedere persoon goed is in z'n eigen werkzaamheden en er een goede scheiding en taakverdeling is. Maar uiteindelijk moeten er beslissingen worden gemaakt en dan is het lastig als je het niet eens kan worden.quote:Op woensdag 1 juli 2015 13:42 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Herkenbaar. Een oude klant belde me op om te vragen of ik nog websites bouwde. Nee, dus ik vraag m'n broer of ik die klant moet doorsturen naar hem. Hij zat zonder werk dus misschien kon hij dat wel? Geeft m'n broer gewoon geen antwoord op de mail...
Toen herinnerde ik me dat gezegde over dat je met je familie moet wandelen i.p.v. handelen. M'n broer heeft daarna nog eens gevraagd of we konden samenwerken, maar heb dat toch vriendelijk laten zitten, gezien zijn communicatieve vaardigheden
Ik zit trouwens ook in de IT (systeembeheer, netwerken, webdesign etc.) mocht je wat nodig hebbenquote:Op woensdag 1 juli 2015 16:01 schreef Burdie het volgende:
LS, zou je mij per DM kunnen/willen vertellen in welke richting je zit qua IT?
Niet handig dat er niets over een arbeidsbeloning (naar rato van bijv. de gewerkte tijd of geleverde omzet) in het VOF-contract stond vermeld.quote:Op woensdag 1 juli 2015 13:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Pijnlijke zaken zijn dat inderdaad.
Mijn vriend ging na een paar jaar eenpitten een vof aan met zijn broer. Na niet al te lange tijd was de broer steeds vaker "ziek". Soms meldde hij zich ziek halverwege de middag, soms kwam hij dagen niet opdagen. Hij raakte de klanten die hij meegenomen had steeds vaker kwijt tot hij nog maar 10-15 uur per week draaide terwijl mijn vriend 90 uur per week werkte (ook niet normaal trouwens). De dagen dat hij naar kantoor kwam zat hij te sacherijnen, vaak kwam hij pas rond 1 uur op kantoor. Hij vond dat mijn vriend hem werk moest geven. Maar als je niet weet wanneer en of iemand wel komt, kan je ook geen werk doorgeven als bijna alles spoedklussen zijn. Daarbij kwam dat er veel klanten waren die hem helemaal niet over de vloer wilden hebben. Hij heeft op zijn zachtst gezegd geen people skills en goodwill is waarom mensen ons klussen gunnen...
Uiteraard was mijn vriend zo lief geweest om wel een 50/50 vof-contract te tekenen, hij was ongeveer de helft van de tijd bezig om voor zijn broer te werken. Dit is 5 jaar (!) zo door gegaan. Mijn vriend hoopte op verbetering en heeft thuis geleerd dat je geen commentaar op iemand mag geven.
Een hoop jaren van stress en tienduizenden euros verder is per afgelopen 1 januari de vof opgeheven. Mijn zwager heeft wonder boven wonder een baan gevonden waar hij het ontzettend naar zijn zin heeft. Hij kan ineens wel normale uren maken en zijn bed uitkomen. Het geld stroomt hier zowat binnen en het is allemaal voor onszelf (ook omdat we vanuit huis zijn gaan werken en het kantoor hebben opgezegd), we zijn hard aan het sparen voor onze toekomst. We werken heel goed samen en willen allebei hetzelfde voor het bedrijf. Na jaren samenwerken met iemand die nooit vooruit wilde denken, overtuigd was dat IT voor altijd hetzelfde blijft en niets aan efficiency wilde doen is dit echt de hemel op aarde
Nee, zeker niet handig Vooral niet omdat we een ander huis willen kopen. Gelukkig is mijn zwager wel akkoord gegaan met het naar rato van gemaakte winst verdelen van de inkomsten over 2013 en 2014.quote:Op woensdag 1 juli 2015 17:28 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Niet handig dat er niets over een arbeidsbeloning (naar rato van bijv. de gewerkte tijd of geleverde omzet) in het VOF-contract stond vermeld.
Dit is een van de redenen (naast vaak ook de verplichting tot een AOV bij regelmatig/langdurig ziek) dat ik een (nader vast te stellen) arbeidsbeloning opneem in de contracten voor mijn klanten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |