Uiteraard maar jij zal vast net als ik vermoeden dat:quote:Op maandag 2 februari 2015 17:48 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dan nog steeds betwijfel ik dat iemand het uitwerken van integralen onder de knie kan krijgen, maar niet bijvoorbeeld de tafel van 8.
Dan ben je het met mij eens, dat zo een toets onnodig is. Als het niet kunnen rekenen een echt probleem is, dan kun je het beter in het curriculum opnemen in plaats van zo een toets in het examenjaar.quote:Op maandag 2 februari 2015 17:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Uiteraard maar jij zal vast net als ik vermoeden dat:
- van de NT-leerlingen een laag percentage zal zakken voor die toets
Dat is dan de schuld van de docent. Je kunt namelijk integralen opstellen, waarvoor zo een GRM het eindantwoord niet exact kan geven (behalve de fancy GRM's op de TU).quote:- die leerlingen die zakken niet zelf integralen kunnen uitwerken maar het apparaatje hiervoor misbruiken
Die toets hoort natuurlijk op de lage school te worden gegeven, aan het einde van groep 8. En dan graag de consequentie er aan koppelen dat een kind niet overgaat als hij zakt voor die toets. Een betere aansporing is er niet voor de leraren om een beter resultaat te halen. Als we dan toch bezig zijn, zet de samenwerking met SLO stop en laat van der Craat en co. een toets ontwikkelen. Ik heb de eerste proeftoets gezien, de vragen die daar tussen zaten waren nog een paar gradaties erger dan wat je nu ziet. Er zaten vragen tussen waarvoor je letterlijk niet hoefde te rekenen! Daarnaast zaten er fouten in en verschillende onduidelijke vraagstellingen die voor meerdere interpretaties vatbaar zijn, nog meer dan nu.quote:Op maandag 2 februari 2015 17:57 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dan ben je het met mij eens, dat zo een toets onnodig is. Als het niet kunnen rekenen een echt probleem is, dan kun je het beter in het curriculum opnemen in plaats van zo een toets in het examenjaar.
Dat kan maar dat lijkt me voor het VWO overkill aangezien ik vrees dat de VWO-leerlingen dan ook niet het antwoord kunnen geven.quote:Dat is dan de schuld van de docent. Je kunt namelijk integralen opstellen, waarvoor zo een GRM het eindantwoord niet exact kan geven (behalve de fancy GRM's op de TU's).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hoe dan ook, simpeler is het om het GR te verbieden. Lees het Cursor-artikeltje, deze lerares/docente gaat het alvast een deel van de tijd doen.
[ Bericht 1% gewijzigd door Bram_van_Loon op 03-02-2015 13:07:58 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Daarmee ben je er niet, aangezien één van de adviezen die voortkwam uit het rapport van de commissie Meijerink inhield dat het rekenniveau daalt omdat er na het PO veel te weinig aan onderhoud wordt gedaan. Rekenonderwijs in het VO en MBO is dus van belang om te blijven onderhouden. Zwemmen en fietsen schijn je niet te verleren, maar rekenen kennelijk wel.quote:Op maandag 2 februari 2015 18:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Die toets hoort natuurlijk op de lage school te worden gegeven, aan het einde van groep 8. En dan graag de consequentie er aan koppelen dat een kind niet overgaat als hij zakt voor die toets.
Test de Cito toets dat al niet? Ik zie liever een toets met duizend sommetjes, dan verhaaltjessommen. Als mensen dat al niet kunnen, dan is er een verhaaltje bijzetten zinloos.quote:Op maandag 2 februari 2015 18:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die toets hoort natuurlijk op de lage school te worden gegeven, aan het einde van groep 8. En dan graag de consequentie er aan koppelen dat een kind niet overgaat als hij zakt voor die toets. Een betere aansporing is er niet voor de leraren om een beter resultaat te halen. Als we dan toch bezig zijn, zet de samenwerking met SLO stop en laat van der Craat en co. een toets ontwikkelen. Ik heb de eerste proeftoets gezien, de vragen die daar tussen zaten waren nog een paar gradaties erger dan wat je nu ziet. Er zaten vragen tussen waarvoor je letterlijk niet hoefde te rekenen! Daarnaast zaten er fouten in en verschillende onduidelijke vraagstellingen die voor meerdere interpretaties vatbaar zijn, nog meer dan nu.
quote:[..]
Dat kan maar dat lijkt me voor het VWO overkill aangezien ik vrees dat de VWO-leerlingen dan ook niet het antwoord kunnen geven.
Of zou een simpele goniometrische sustitutie of een oneindigheid in de limiet al volstaan om het GR te laten struikelen?Die GRM's kunnen eigenlijk al niet primitiveren, daarom kunnen ze bij irrationale getallen geen exacte antwoorden geven. Dus je moet gewoon irrationale getallen in het eindantwoord proppen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hoe dan ook, simpeler is het om het GR te verbieden. Lees het Cursor-artikeltje, deze lerares/docente gaat het alvast een deel van de tijd doen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Mathemaat op 03-02-2015 11:24:05 ]Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
Ik vraag me af of dat die retentie ook zo slecht zou zijn als het niveau in groep 8 hoger zou liggen. Los hiervan kan onderhoud natuurlijk nooit kwaad. Het lijkt mij het handigst om dit te doen door het gebruik van een (grafisch) rekenmachientje niet toe te staan bij veel vakken en het rekenen niet te schuwen. Twee vliegen in 1 klap.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 11:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daarmee ben je er niet, aangezien één van de adviezen die voortkwam uit het rapport van de commissie Meijerink inhield dat het rekenniveau daalt omdat er na het PO veel te weinig aan onderhoud wordt gedaan. Rekenonderwijs in het VO en MBO is dus van belang om te blijven onderhouden. Zwemmen en fietsen schijn je niet te verleren, maar rekenen kennelijk wel.
Een eenheidstoets die is afgestemd op de relatief zwakke groep leerlingen (die doorstromen naar de VMBO-GL en -TL)? Als deze leerlingen dat minimale niveau halen dan mag je veronderstellen dat de slimmere leerlingen daar nog een stuk boven zitten. De prioriteit moet volgens mij zijn dat lage scholen niet leerlingen van school laten gaan voordat ze bepaalde basisvaardigheden hebben geleerd, dit om het stapelen van achterstand te voorkomen. Juist bij de meer kwetsbare leerlingen wil je die achterstand toch zoveel mogelijk beperken omdat die anders bijna onvermijdelijk groter wordt?quote:Als we een toets in groep 8 gaan verplichten, moet die dan gedifferentieerd zijn of is dat een eenheidstoets voor alle leerlingen?
Eens: eerst testen of dat de kale sommetjes worden beheerst, pas dan eventueel het in een verhaal gieten.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 11:14 schreef Mathemaat het volgende:Ik zie liever een toets met duizend sommetjes, dan verhaaltjessommen. Als mensen dat al niet kunnen, dan is er een verhaaltje bijzetten zinloos.
Dat is waar. Nu wil ik niet zeggen dat dit zo is voor het basis rekenen. Maar het is wel herkenbaar dat veel zaken die ik ooit heb geleerd compleet verloren zijn gegaan. Ik gaf dit ook al aan. 30-35 jaar geleden integreren, differentiëren ,limieten etc allemaal gehadquote:Op dinsdag 3 februari 2015 11:02 schreef Janneke141 het volgende:
Zwemmen en fietsen schijn je niet te verleren, maar rekenen kennelijk wel.
Ik weet het niet, maar zie veel (ook bij mijn eigen generatie) dat datgeen wat er op school geleerd wordt op school blijft en men maar al te vaak geen koppeling maakt naar de wereld daarbuiten.quote:Op maandag 2 februari 2015 17:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik denk dat het probleem is dat ze dat al moeten doen voordat ze er aan toe zijn. Je moet een bepaald niveau van abstractie hebben bereikt om zinvol de koppeling met de praktijk te leggen en vervolgens kan die koppeling met de praktijk weer helpen om een beter abstractieniveau te krijgen. De klassieke opbouw bij veel wiskundevakken is concreet => abstract => concreet => abstract...
Zelfs als dat niet expliciet de opbouw in de methode is dan nog is het van toepassing bij het leerproces zo gauw je met een puur wiskundevak aan de slag gaat.
Niet eens. Laten we nou eens accepteren dat er een groep leerlingen is die 853 x 458 niet foutloos kan uitrekenen. Dan kun je wel tot in het oneindige blijven proberen om ze dit bij te brengen, maar na zes weken zomervakantie kun je weer op nul beginnen. Dan kun je er maar beter voor zorgen dat ze de leercapaciteit die ze hebben, benutten met het begrip van de te zetten stappen en dáár voldoende mee oefenen.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 13:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Eens: eerst testen of dat de kale sommetjes worden beheerst, pas dan eventueel het in een verhaal gieten.
Dan praat je over politiek gewenst rekenen, daar is ook nogal eens sprake van, inderdaad. Maar dat zou beter en sneller ontmaskerd worden als de leden van de Tweede Kamer beter konden rekenen.quote:Op maandag 2 februari 2015 11:41 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Nee wat ik probeer te zeggen is dat zelfs onze "zogenaamde" rekenspecialisten hoog in functie bij de overheid de ene na de andere grove fout maakt. Bovendien is er met mijn rekenvaardigheid niks mis het is zelfs een van mijn betere kwaliteiten. Maar gek genoeg heb ik met al mijn werkervaring nog nooit gezien dat de werkgever dit waardeerde. Andere kwaliteiten in het leven zijn daar veel belangrijker. te denken aan assertief gedrag, sociale vaardigheden en het opbouwen van een netwerk rondom je positie. cynisch genoeg brengen die vage begrippen je soms verder in je carrière dan domweg hard werken of het hebben van een gezond verstand.
Ik vraag me serieus af of dat wel klopt.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 13:42 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat is waar. Nu wil ik niet zeggen dat dit zo is voor het basis rekenen. Maar het is wel herkenbaar dat veel zaken die ik ooit heb geleerd compleet verloren zijn gegaan. Ik gaf dit ook al aan. 30-35 jaar geleden integreren, differentiëren ,limieten etc allemaal gehad
maar deze kennis is totaal verloren gegaan. Ik zou er weer helemaal moeten induiken om dat nog te kunnen toepassen.
Ik heb naar aanleiding van deze draad wat ex-collega's aan de lijn gehad maar allemaal ondanks HTS'wtb zijn ze allemaal deze kennis kwijt. Alleen personen die toevallig na het behalen van hun diploma op een rekenkamer terecht zijn gekomen passen dit nog toe.
Ik heb ooit als WTBer waaiers van pompen moeten berekenen. De kromming en aantal schoepen etc. Nu hoef je me daar niets meer over te vragen. Dit, omdat ik het doodeenvoudig nooit heb gebruikt in de praktijk. Alleen personen die bij toeval bij een pompenbouwer terecht zijn gekomen zullen daar mee te maken krijgen. Dit geldt ook voor tandwielen etc. En zo kun je nog veel meer aanhalen.
En zelfs hoofdrekenen gaat niet meer zo snel als je daar niet regelmatig mee bezig bent. Het komt er dus op neer dat alleen motorische handelingen die aangeleerd zijn nooit meer verloren gaan tenzij je natuurlijk lichamelijke beperkingen hebt of krijgt.
Het is wel zo dat de opleiding je vormt zodat je op een bepaalde manier problemen kunt oplossen en kunt redeneren, vooruitdenken en de creativiteit bezit om problemen op te lossen. En dat zijn zaken die je dus ook nooit verleerdt.
Bron.quote:Eén op de vier studenten die een opleiding in de rechten of psychologie begint, kent de regel van drie niet. Dat blijkt uit een onderzoek van de UGent. Die basiskennis wiskunde is nochtans cruciaal om te slagen aan de universiteit, ook in niet-wiskundige richtingen.
Als een loper gemiddeld 1 kilometer loopt in 5 minuten, hoeveel heeft hij dan gelopen na 2 uur? Die vraag is simpel op te lossen met de regel van drie, maar één op de vier beginnende studenten in de menswetenschappen – zoals rechten of psychologie – weet niet dat het antwoord 24 kilometer is. Nochtans gaat het om een regel die leerlingen van het derde en vierde leerjaar al zouden moeten kennen.
Kristiaan Versluys, directeur onderwijsaangelegenheden van de UGent, noemt de slechte basiskennis wiskunde een onthutsende vaststelling
Ik ken ook geen regel van drie, hoor. Dat zijn toch gewoon enorm logische stappenquote:Op donderdag 5 februari 2015 09:50 schreef Fred_B het volgende:
De verminderende rekenkwaliteiten zijn in elk geval geen typisch Nederlands probleem:
[..]
Bron.
Ik vind dit niet een sterke illustratie van een zwakke rekenvaardigheid. Ik kende dat begrip ook niet terwijl ik het in het verleden wel veel heb toegepast, het woord kruistabel en het begrip kruiselings vermenigvuldigen doet wel direct een lampje branden. Ik heb dat echter ook al jarenlang niet gedaan aangezien je dat niet nodig hebt als je de elementaire algebraregeltjes beheerst, het feit dat je dat nodig hebt geeft aan dat je die onvoldoende beheerst.quote:Op donderdag 5 februari 2015 09:50 schreef Fred_B het volgende:
De verminderende rekenkwaliteiten zijn in elk geval geen typisch Nederlands probleem:
[..]
Bron.
Natuurlijk niet. Ik zou de zwakbegaafde leerlingen uitzonderen en de lat niet dermate hoog leggen dat de leerlingen met een normale intelligentie hier niet aan kunnen voldoen. Misschien is deze oplossing beter? De middelbare school toestemming geven om een toelatingstest af te nemen, dit enkel voor het HAVO en het VWO, eventueel ook de hoogste twee afdelingen binnen het VMBO. Dan krijg je nog steeds dat leerlingen de lage school verlaten met een gigantische achterstand maar in ieder geval ontstaat er dankzij die 'selectie' druk op de aanleverende scholen om voldoende kwaliteit te leveren. Ouders gaan klagen als opvallend veel leerlingen niet worden aangenomen door de HAVO- of VWO-afdeling en die ouders hebben vaak ook nog een jonger kind wat op dat moment wel nog naar die lage school gaat.quote:Op dinsdag 3 februari 2015 17:36 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet eens. Laten we nou eens accepteren dat er een groep leerlingen is die 853 x 458 niet foutloos kan uitrekenen. Dan kun je wel tot in het oneindige blijven proberen om ze dit bij te brengen, maar na zes weken zomervakantie kun je weer op nul beginnen. Dan kun je er maar beter voor zorgen dat ze de leercapaciteit die ze hebben, benutten met het begrip van de te zetten stappen en dáár voldoende mee oefenen.
Een vmbo-kader leerling die BTW sommen correct kan uitrekenen met een rekenmachine, doet het gewoon prima. Nutteloos om die te gaan verplichten om ¤349 : 121 x 100 met pen en papier te doen.
Oh, en was je echt van plan om leerlingen tot het einde van de leerplicht in groep 8 te laten bivakkeren? Nee toch?
Dat meen je niet? Ik ken dat regeltje ook niet maar op andere manieren moet je dat toch snel uit je hoofd kunnen uitrekenen. Het gaat om dat je snel kan schakelen en snel verbanden kan leggen.quote:Op donderdag 5 februari 2015 09:50 schreef Fred_B het volgende:
De verminderende rekenkwaliteiten zijn in elk geval geen typisch Nederlands probleem:
[..]
Bron.
Correct, los van de naam de regel (die ik ook niet kende), zou je een sommetje met dit soort getallen prima moeten kunnen berekenen, simpelweg door logisch na te denken. Maar een kwart van de beginnende studenten 'menswetenschappen' lukt dat dus niet.quote:Op donderdag 5 februari 2015 16:12 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat meen je niet? Ik ken dat regeltje ook niet maar op andere manieren moet je dat toch snel uit je hoofd kunnen uitrekenen. Het gaat om dat je snel kan schakelen en snel verbanden kan leggen.
Maar zegt dat onderzoek nu serieus dat 1 op de 4 studenten in die richting het antwoord 24 kilometer niet weet, ongeacht welke methode je gebruikt?
Dat was ook mijn vraag. Was het probleem nu dat de studenten de 'regel van drie' niet kenden, of konden ze de som in het voorbeeld niet uitrekenen? Dat is nogal een verschil.quote:Op donderdag 5 februari 2015 16:12 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat meen je niet? Ik ken dat regeltje ook niet maar op andere manieren moet je dat toch snel uit je hoofd kunnen uitrekenen. Het gaat om dat je snel kan schakelen en snel verbanden kan leggen.
Maar zegt dat onderzoek nu serieus dat 1 op de 4 studenten in die richting het antwoord 24 kilometer niet weet, ongeacht welke methode je gebruikt?
Het lijkt er op. Bij deze groepen studenten verbaast het mij niet.quote:Op donderdag 5 februari 2015 16:12 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat meen je niet? Ik ken dat regeltje ook niet maar op andere manieren moet je dat toch snel uit je hoofd kunnen uitrekenen. Het gaat om dat je snel kan schakelen en snel verbanden kan leggen.
Maar zegt dat onderzoek nu serieus dat 1 op de 4 studenten in die richting het antwoord 24 kilometer niet weet, ongeacht welke methode je gebruikt?
Het zou me verbazen als 3 op 4 wel de naam van die regel kent (veel bèta's kennen die naam niet) dus ga er maar van uit dat ze niet in staat waren om het uit te rekenen. Dan is er wel nog de vraag hoe ze het precies hebben getest en wie er hoe aan mee hebben gedaan.quote:Op donderdag 5 februari 2015 16:49 schreef livelink het volgende:
[..]
Dat was ook mijn vraag. Was het probleem nu dat de studenten de 'regel van drie' niet kenden, of konden ze de som in het voorbeeld niet uitrekenen? Dat is nogal een verschil.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |