Vandaag in de geschiedenis:
Orville ligt in de Wright Flyer, Wilbur rent ernaast om de vleugel te stabiliseren.
- Vrijdag 30 januari 1948: Na een tweede hartaanval overlijdt Orville Wright op 76 jarige leeftijd.
Hij overlijdt ruim 35 jaar na zijn broer Wilbur.
Orville had de paard-en-wagen tijdperk tot de begindagen en eerste supersonische vlucht meemaakt.
De volgende dag overlijdt John T. Daniels; de man die op die historische dag van 17 december 1903 met een Gundlach Korona de beroemde foto maakte van de eerste gecontroleerde, gemotoriseerde vlucht.
Daniels had voor die dag nog nooit eerder een camera gezien.
De organisators van de vlucht, met rechts gezagvoerder Clay Lacy.
- Donderdag 30 januari 1988: Friendship One landt om 08:45 uur op Boeing Field, Seattle.
De Boeing 747SP heeft met deze vlucht records verbroken.
Na de Paris Air Show van 1987 komen enkele mannen bijeen om een speciale vlucht te maken.
Een van het is Clay Lacy. De United Airlines gezagvoerder, testpiloot, Air Race kampioen, Learjet charter eigenaar en filmpiloot (hij heeft onder andere gewerkt voor
Top Gun (1986),
Armageddon (1998),
Cliffhanger (1993) en
Behind Enemy Lines (2001) was van plan om het record voor de snelste Round-the-World vlucht te pakken.
Men koos voor de Boeing 747SP. De 747SP (Special Performance) was - en is - een van de snelste commerciële vliegtuigen ter wereld. 100 passagiers mochten mee voor een bijdrage van minimaal $5000.
United Airlines schonk het vliegtuig; gekozen werd voor N147UA. De 747SP die United eerder dat jaar van Pan Am had overgenomen nadat United hun Pacific Division (de rechten voor de vluchten over de Grote Oceaan) had overgenomen.
Verder wordt de vlucht door Boeing, Pratt & Whitney, Olympic Airlines en Volkswagen gesponsord.
In de buik van het vliegtuig wordt een nieuwe Volkswagen Jetta gezet; deze zal na de vlucht geveild worden.
De vlucht zal dus niet alleen een recordpoging worden; de vlucht zal ook voor het goede doel worden gemaakt.
Op donderdag 28 januari 1986 vertrok om 19:14 uur N147UA vanaf haar thuishaven Boeing Field in het miezerige Seattle weer. 9 minuten later vliegt het op 15.000 feet boven een radio baken van Seattle-Tacoma Airport; de klok wordt gestart en de 747 vliegt richting Athene.
Aan boord zijn filantropen, beroemdheden, 18 vrijwilligers, aantal journalisten, 2 dagen aan voedsel en drinken, 2 hometrainers, 37 matrassen, de Volkwagen Jetta en een replica van de 747SP.
Aan boord waren onder andere Neil Armstrong en Moya Lear; de weduwe van Bill Lear en de oprichter van Learjet.
De vlucht werd een urenlange house party; films werden gekeken, spelletjes gespeeld, cocktails gedronken en vooral veel gepraat over hun gezamenlijke passie (77 van de inzittenden waren gekwalificeerde pilote) en als men kon slapen kreeg men een matras. Maar er werd niet veel geslapen.
De vlucht naar Athene loopt voorspoedig; 4 uur lang krijgt de SP wind in de rug waardoor hun grondsnelheid oploopt tot ruim 1200 km/h. Ze landen dan ook bijna 15 minuten eerder dan gepland na 12 uur en 41 minuten om 17:55 lokale tijd (07:55 uur in Seattle) op 29 januari in Athene.
Hier wordt de ruim 20.8 ton brandstof bijgetankt; Armstrong maakt nog even een foto met de ground crew maar de 747 vertrekt weer zo snel mogelijk; de vlucht gaat met een grondsnelheid van ruim 1000 km/h richting haar volgende stop in Taipei
De stops duren maximaal 45 minuten en vanwege veiligheidsreden mogen de passagiers niet uitstappen.
Boven Thailand en Laos komt de 747 nog een KLM en Saudi Airlines vlucht tegen; de crews van deze vluchten vroegen of ze even met Armstrong konden praten.
Neil Armstrong (links) en Clay Lacy in de cockpit.
Dan het laatste stuk terug naar Seattle. Hier krijgt men weer een rugwind van ruim 300km/h in de rug en men vliegt dan ook met een gemiddelde grondsnelheid van ruim 1000km/h naar de VS.
Op zaterdag 30 januari vliegt de 747SP om 08:08 uur over de Seattle-Tacoma VOR.
De ruim 37.000 kilometer lange rondvlucht heeft 36 uur, 54 minuten en 15 seconden geduurd; hiermee was het oude record van 45 uur, 25 minuten en 55 seconden door een Gulfstream III verbroken.
Wanneer de Boeing landt op de luchthaven staan 1000 mensen en een brassband hen op te wachten.
Een passagier staat nog wat leuks te wachten; Gary Wales is lid van United Airlines' frequent flyer programma en die hebben aangekondigd dat het aantal gevlogen miles zullen verdrievoudigen.
Aangezien ze 23.000 mijl hadden gevlogen kan hij 69.000 miles in de zak steken.
De inzittenden na de vlucht op Seattle.
Het record blijft niet lang staan; nog geen maand later breekt een Gulfstream IV het record die er 36 uur en 8 minuten over doet.
Op 12-13 oktober 1992 vliegt de gecharterde Air France Concorde F-BTSD westwaarts met 6 stops in
Santo Domingo, Acapulco, Honolulu, Guam, Bangkok en Bahrein in 32 uur, 49 minuten en 3 seconden de wereld rond vanaf Lissabon.
Tijdens de gehele vlucht ging de zon nooit onder omdat de Concorde sneller dan de zon ging, tijdens de 6 stops kwam de zon dan weer dichterbij.
Dezelfde Concorde vliegt - gecharterd door hetzelfde bedrijf - op 15-16 augustus 1995 oostwaarts met 6 stops in Toulouse, Dubai, Bangkok, Guam, Honolulu en Acapulco in 31 uur, 27 minuten en 49 seconden de wereld rond vanaf New York JFK.
Tijdens deze vlucht gaat de zon driemaal op en onder.
Willekeurige foto van F-BTSD, gewoon...daarom...
Tot op de dag van vandaag blijven deze Concorde vluchten de snelste round-the-world vluchten ooit.
De oostwaartse vlucht is de snelste rondvlucht ooit.
Op 30 januari 2013 kwamen de nog levende inzittenden van de
Friendship One bij elkaar
(38 waren ondertussen overleden waaronder Armstrong). Clay Lacy:
quote:
"Interestingly, the 747-SP was probably the best plane to do this in, to this day. No newer airplanes go any faster. Some of the newer planes go a little bit further, like the Boeing 787 could make it in one stop, but it isn't as fast. The 747 was, in my opinion, the best, most outstanding airplane ever built … I loved to fly it. It was like the Rock of Gibraltar and I loved to ride in it better than any airplane flying"
N147UA bestaat nog steeds; de ruim 35 jaar oude 747SP staat sinds 2001 op Atlantic City Airport in New Jersey:
[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 30-01-2015 19:33:47 ]