abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 21 november 2014 @ 08:21:18 #1
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_146861334

“Help, ik wil een digitale camera, maar ik weet niet wat ik moet kopen…. “

Het probleem is dat iedereen iets anders wil. De een wil perfecte kwaliteit, de tweede lekker compact, en de derde wil op 100 meter diepte nog kunnen fotograferen. En soms weten de vragers zelf niet eens wat ze precies willen :) Dit lijstje kan daar ook bij helpen.

Budget:
- Wat mag de camera kosten, inclusief alles.
Houd er rekening mee dat je naast de camera, geheugenkaartje, accu/oplaadbare batterijen nodig hebt, en een tasje vaak ook handig kan zijn, zeker bij de wat grotere camera’s.
- Bij dSLR camera’s moet je ook nog lenzen hebben.

Formaat:
Wil je een compactcamera, bridgecamera, systeemcamera of een digitale SLR met alles erop en eraan? Om het makkelijk te maken deel ik het even op in 5 segmenten:

• Micro camera: Makkelijk meenemen, past meestal in een broekzak, maar meestal beperkt in mogelijkheden. Modellen als de Canon Ixus serie.
• (Travel) Compact camera: Ligt wat fijner in de hand als de micro’s hierboven, past niet fijn in een broekzak, maar een jaszak moet lukken. Heeft vaker wat meer opties, zoals een betere zoom en videomodus.
• Bridgecamera/Superzoom: Zoom, zoom en nog meer zoom. Tegenwoordig al over de 40x voorwerpen dichterbij kunnen halen. Erg flexibel en vaak verbluffende specificaties en mogelijkheden.
• Systeemcamera (ILC=Interchangable Lens Camera/Mirrorless camera/Evil camera): Camera's met een lensmount waardoor je de camera met verschillende lenzen kunt gebruiken. Deze camera's hebben geen optische viewfinder/spiegel waardoor ze compacter zijn. De sensor kan echter zo groot zijn als die van een dSLR, zo is de Sony NEX uitgerust met een APS-C sensor. Camera's als deze zijn erg in opkomst.

• D-SLR bodies: het echte fotogeweld, keuze uit vele lenzen, grote tassen, en nog meer accessoires.

Doel:
Wat ga je fotograferen? Feesten, sport, landschappen, portretten, macro of huis- tuin- en keuken- foto’s? Schrijf in het kort op wat je wil fotograferen.

De fotograaf:
is het doos open en fotograferen, en de handleiding komt nooit uit de doos, Of kan je in je slaap de handleiding citeren? Met andere woorden, wat voor fotograaf ben jij?

Huidige camera:
Als je al een camera hebt, vertel dan even welke, en wat de tekortkomingen zijn, maar ook wat er wel aan bevalt.

Welke camera’s twijfel je over:
Als je zelf al een basiskeuze gemaakt hebt, vermeld ze dan hier, en waarom je tussen die modellen twijfelt.

Bijzondere eisen:
Als je camera aan bijzondere eisen moet voldoen, die hierboven nog niet genoemd zijn, mag je dat hier vermelden. Denk eens aan dingen als: Specifiek wel/geen accu, ik heb al een terabyte aan Compact flash of 'Moet schoonmoeder met de mond dicht kunnen fotograferen' ;)

Dus even op een rijtje: (dit lijstje even in je post plakken: )

quote:
Budget:
Formaat: Micro / compact / SLR-like / D-SLR Body
Doel:
Fotograaf:
Huidige camera:
Welke camera’s twijfel je over:
Bijzonderheden:
Sitetips
Je kunt ook zelf aardig wat research doen. Hier wat handige sitetips:

Snapsort - Klik je eisen aan en zie wat er in die richting zoal beschikbaar is. Een erg handige tool om te kijken welke camera's in aanmerking komen voor jouw keuze. Neem de scores op deze site met een korreltje zout.
Sortable - Een site zoals Snapsort.
Cameralabs - Een van de beste sites als het gaat om camera reviews. Voordelen, nadelen, specs, samples, conclusies en vergelijkingen. Nadeel? Niet alle camera's komen aan bod.
Letsgodigital - Een site met Nederlandse taal en alles rondom camera's. Nieuws en reviews.
DPreview - Een site met de laatste nieuwtjes en reviews.
Image Resource - Jouw bron voor de laatste nieuwtjes. Erg handig zijn de Comparometer (camerasamples onder identieke situaties) en Cameraspecsvergelijker.
The Verge - Al het laatste nieuws over de nieuwste camera's.
DigitalRev - Reviews, tips, blogs en meer.
Vergeet het YouTube-kanaal met Kai, Lok en Alamby niet! (Vaak de TopGear op fotografie-gebied genoemd)
The Camera Store TV is ook een goed YouTube-kanaal met reviews gehost door Chris Niccolls.

Beginnerstips:
http://karltaylorphotography.com/free-photography-course.htm
http://www.dslrtips.com
http://www.adorama.com/alc/
http://www.learnmyshot.com/index.php?mode=browse

Geruchten en reviews op blogs:
http://photorumors.com
http://nikonrumors.com
http://canonrumors.com
http://eoshd.com
http://43rumors.com
http://mirrorlessrumors.com

Belangrijke beurzen:
CES -/- CP+ -/- Photokina

Prijsvergelijkingsites
Google Shopping
Geizhals
Tweakers Pricewatch
Voordeelmuis (acties en aanbiedingen)

FOK!Links
Topicreeks: Pats hier met je nieuwe fotomeuk Camera gekocht? Ga ermee patsen!
Topicreeks: Het grote lenzen/objectieven topic Lens nodig? Vraag hier om advies!
FOT / [Beginners] Hoe foto's mooier kunnen #6 Voor tips en tricks op maat

Vorige: FOT / [Centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera? #26
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_146861628
@ kanovinnie, ik kan je de VTech Kidizoom Touch aanbevelen, state of the art. :Y
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_146863040
Budget - 500 tot 1000 euro, maar laten we maar voor de zekerheid voor 750 gaan
Formaat - DSLR/Systeem camera
Gebruik - Voornamelijk binnen schieten van bijeenkomsten(flitser lijkt me handig)
Staat - Nieuw of 2ehands maakt mij niet veel uit
Belangrijke dingen - bouwkwaliteit en moet redelijk kunnen filmen

Vader van een vriend van mij is op zoek naar een nieuwe camera, ik ben helaas niet meer bekend met wat er inmiddels allemaal te verkrijgen valt..... Hij komt overigens af van een Pentax K10D

Zelf neig ik naar een OM-d met de 12-50. Goede camera/lens, inbody stabilisatie, ongeveer 700 euro zonder een flitser.

Maar hebben jullie nog een paar ideeen voor DSLR varianten?
"Those beautiful days for them I live"
  vrijdag 21 november 2014 @ 13:42:44 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146868246
Amazon heeft in aanloop naar kerst super aanbiedingen, blijf het in de gaten houden voor een leuke DSLR, kortingen gaan van 9% tot 45% op allerlei artikelen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_146868283
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2014 13:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Amazon heeft in aanloop naar kerst super aanbiedingen, blijf het in de gaten houden voor een leuke DSLR, kortingen gaan van 9% tot 45% op allerlei artikelen.
Dat is wel een goede! Ga ik zeker doen.
"Those beautiful days for them I live"
  vrijdag 21 november 2014 @ 13:57:56 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_146868540
Eigenlijk hebben, zover ik weet, alle DSLR's in die prijsrange een flitser, verder kan je beter wat meer besteden aan het objectief en wat minder aan de camera dan andersom.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_146868720
waarom was opeens mijn hele post weg :?

Wat betreft qua glaskwaliteit ben ik het helemaal met je eens, maar de camera is niet voor mij. Ik schiet zelf nog prima met een Fuji S2 en een 80-200 2.8 bijvoorbeeld.

Sigma 17-50 2.8 samen met een 600D is een optie. Maar zal dan wel nog wat meer onderzoek moeten doen naar die body.

Ideaal leek mij een 5D met een 28-70 2.8, maar dat filmt helaas niet.

/offtopic waarom hebben ze geen betaalbare DSLR's meer met een top LCD :?

Systeemcamera's mogen trouwens ook aangeraden worden. Kitlenzen van die dingen zijn vaak wel van redelijke kwaliteit, het filmt meestal ook wel en een flitser gaat er ook op. Ik ben echter alleen nog niet overtuigd van de AF snelheid.

[ Bericht 71% gewijzigd door AlexRow op 21-11-2014 14:16:50 ]
"Those beautiful days for them I live"
pi_147252195
Een vriendin van me wil een spiegelreflex.
Ze heeft er nog niet veel verstand van maar wil het graag leren. Ze wil landschappen gaan fotograferen maar ook vliegende vogels en macrofoto's van insecten.

Ze heeft nu een Panasonic fz200.

Budget maximaal 700 euro.

Iemand een advies?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_147253724
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 16:59 schreef Miniem het volgende:
Een vriendin van me wil een spiegelreflex.
Ze heeft er nog niet veel verstand van maar wil het graag leren. Ze wil landschappen gaan fotograferen maar ook vliegende vogels en macrofoto's van insecten.

Ze heeft nu een Panasonic fz200.

Budget maximaal 700 euro.

Iemand een advies?
Een natuurlijk upgradepad zou zijn een Panasonic FZ1000?
Alle rangewensen... f/2.8-f/4 lichtsterkte. 1" sensor is groot voor een superzoom/bridgecamera. Het is min of meer een mini GH4 met een boel lenzen. Alleen dan een wat kleinere sensor. Maar nog altijd fors groter dan wat er in de FZ200 zit. :Y Sony's RX10 is natuurlijk ook een idee. Schiet je wel wat door het budget. De FZ200 is trouwens absoluut geen slechte camera, dus als ze er niet veel verstand van heeft, eerst daar maar eens wat aan gaan doen? Is misschien niet de meest geschikte lowlight camera, maar 'landschappen gaan fotograferen maar ook vliegende vogels en macrofoto's van insecten'... denk niet dat je dat 's nachts loopt te doen. Eerst maar eens gratis (Engelstalige) basis eigen maken: http://karltaylorphotography.com/free-photography-course.htm / ergens een workshop volgen, een boek kopen?

Qua spiegelreflex zou ik eigenlijk de Nikon D5300 willen aanraden als mooie camera. Maar ja, dan zit je met een 18-55mm kitlens al aan 649,- EUR. Vergeet dan maar je vliegende vogels. De 18-105mm is al wat flexibeler, maar dan zit je richting de 800 EUR. Voor zo'n 709 heb je dan wel weer de set bestaande uit een Nikon D5200 met AF-S DX 18-140mm f3.5-5.6G VR G ED.

Canon is eigenlijk veel minder interessant qua entry level APS-C bodies, maar qua lenzen hebben ze dan weer een leuk assortiment, zou je i.p.v. een lens bij de camera en camera bij de lenzen kunnen zoeken. Zo is bijvoorbeeld de Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM vrij nice qua range en performance voor landschappen e.d. ... en best betaalbaar ook nog. Voor de tele-range in toevoeging op een 18-55mm IS kitlens de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II. Dan een nifty fifty Canon EF 50mm f/1.8 II voor een prikkie (99 EUR), of die eventueel voor onder de kerstboom verlangen van de kerstman. De 10-18mm en 55-250mm zet je weg zo'n 299 + 159 = 458,- EUR. Houd je nog over voor een body+kitlens 242. Dat wordt lastig. ;( De 700D kost 534 EUR. De 1200D zet je zo'n 325 weg en zo heel blij word je niet van die camera zelf.

Kweenie. Ik zou zeggen... FZ1000, RX10 of die Nikon D5200 met 18-140mm.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_147254050
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 17:52 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Een natuurlijk upgradepad zou zijn een Panasonic FZ1000?
Alle rangewensen... f/2.8-f/4 lichtsterkte. 1" sensor is groot voor een superzoom/bridgecamera. Het is min of meer een mini GH4 met een boel lenzen. Alleen dan een wat kleinere sensor. Maar nog altijd fors groter dan wat er in de FZ200 zit. :Y Sony's RX10 is natuurlijk ook een idee. Schiet je wel wat door het budget. De FZ200 is trouwens absoluut geen slechte camera, dus als ze er niet veel verstand van heeft, eerst daar maar eens wat aan gaan doen? Is misschien niet de meest geschikte lowlight camera, maar 'landschappen gaan fotograferen maar ook vliegende vogels en macrofoto's van insecten'... denk niet dat je dat 's nachts loopt te doen. Eerst maar eens gratis (Engelstalige) basis eigen maken: http://karltaylorphotography.com/free-photography-course.htm / ergens een workshop volgen, een boek kopen?

Qua spiegelreflex zou ik eigenlijk de Nikon D5300 willen aanraden als mooie camera. Maar ja, dan zit je met een 18-55mm kitlens al aan 649,- EUR. Vergeet dan maar je vliegende vogels. De 18-105mm is al wat flexibeler, maar dan zit je richting de 800 EUR. Voor zo'n 709 heb je dan wel weer de set bestaande uit een Nikon D5200 met AF-S DX 18-140mm f3.5-5.6G VR G ED.

Canon is eigenlijk veel minder interessant qua entry level APS-C bodies, maar qua lenzen hebben ze dan weer een leuk assortiment, zou je i.p.v. een lens bij de camera en camera bij de lenzen kunnen zoeken. Zo is bijvoorbeeld de Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM vrij nice qua range en performance voor landschappen e.d. ... en best betaalbaar ook nog. Voor de tele-range in toevoeging op een 18-55mm IS kitlens de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II. Dan een nifty fifty Canon EF 50mm f/1.8 II voor een prikkie (99 EUR), of die eventueel voor onder de kerstboom verlangen van de kerstman. De 10-18mm en 55-250mm zet je weg zo'n 299 + 159 = 458,- EUR. Houd je nog over voor een body+kitlens 242. Dat wordt lastig. ;( De 700D kost 534 EUR. De 1200D zet je zo'n 325 weg en zo heel blij word je niet van die camera zelf.

Kweenie. Ik zou zeggen... FZ1000, RX10 of die Nikon D5200 met 18-140mm.
_O_ Bedankt, ik laat het haar lezen ^O^
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  woensdag 3 december 2014 @ 18:10:26 #11
230730 Koelkastje
Mental Madness
pi_147254400
shiznuts, held _O_!
Hmz...
  woensdag 3 december 2014 @ 18:54:50 #12
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_147255719
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:00 schreef Miniem het volgende:

[..]

_O_ Bedankt, ik laat het haar lezen ^O^
Hmm... de 18-140mm is dan weer niet zo'n nette close focusing lens lees ik net, dus eerder geen macro insectshots. Met Nikon eigenlijk wat minder vertrouwd/hands-on ervaring. Ik ken eigenlijk ook alleen maar de Canon-range omdat ik weleens wat schiet met een vriend z'n 600D. Zou stiekem wel dolgraag zo'n D5300 met 18-55mm willen hebben. Ik heb in principe wel drie lenzen in Nikon-mount die ik erop kan knallen, de Tokina 11-16mm f/2.8, de Sigma 18-35mm f/1.8 en de Nikon 28-70mm f/2.8 ED (maar dan gebruik met een adapter op een M43 systeemcamera).

Is verder ook maar de vraag of ze bedacht had dat je eigenlijk voor verschillende doelen eigenlijk verschillende lenzen moet gaan gebruiken en dus met meer spul moet gaan zeulen. :P Een FZ1000 of RX10 kan eigenlijk alles wel goed. Alles-in-1. Maar goed, zelfde verhaal voor de FZ200. Je moet een camera alleen niet klakkeloos op de automagische stand gebruiken. Dus het is echt geen slecht idee om eerst ff wat te verdiepen. Het meeste heb ik geleerd met een bridgecamera/superzoom; toen met de Canon PowerShot SX-1 IS. :Y Die was in alle opzichten veel slechter dan de FZ200. Maar het is juist de perfecte leercamera omdat het meteen alles-in-1 is. En je kunt net zo goed handmatig op een bridgecamera/superzoom schieten en zaken instellen als op een spiegelreflex. Tegen de tijd dat ze de correlatie tussen diafragma, sluitertijd, ISO e.d. begrijpt en snapt hoe een camera werkt en hoe je tot bepaalde resultaten komt, heeft ze misschien ondertussen al wat opgespaard voor wat duurdere opties dan 700,- .
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:10 schreef Koelkastje het volgende:
shiznuts, held _O_!
:@ Wel mee eens? :P Uit eigen ervaring niet toevallig nog andere aanraders ofzo? :D
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  woensdag 3 december 2014 @ 19:06:14 #13
230730 Koelkastje
Mental Madness
pi_147256071
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:54 schreef shiznuts het volgende:
:@ Wel mee eens? :P Uit eigen ervaring niet toevallig nog andere aanraders ofzo? :D
Ik kan alleen over Canon spreken en daar ben ik het totaal met je eens, de Canon EOS 1200D doet het hem gewoon net niet. Dan zou je naar de Canon EOS 700D moeten kijken maar die gaat met een dubbele kitlens toch over het budget. Een eventuele combinatie zou kunnen zijn een Canon EOS 700D body los aan te schaffen en dan te kijken naar een tweedehands Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS. Mooi allround setje die rond de ¤750,- kost.

En ik vind het gewoon top dat je er tijd en moeite insteekt om mensen goed te helpen :)!
Hmz...
  woensdag 3 december 2014 @ 19:08:37 #14
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_147256173
Ja, je kunt natuurlijk zoals voorgesteld voor de Nikons ook een allround zoom op een Canon gebruiken inderdaad. :Y En de 100D is misschien ook wel een aardige optie (vooral voor vrouwenhandjes).

En tnx. :D
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  woensdag 3 december 2014 @ 19:13:27 #15
230730 Koelkastje
Mental Madness
pi_147256354
quote:
14s.gif Op woensdag 3 december 2014 19:08 schreef shiznuts het volgende:
Ja, je kunt natuurlijk zoals voorgesteld voor de Nikons ook een allround zoom op een Canon gebruiken inderdaad. :Y En de 100D is misschien ook wel een aardige optie (vooral voor vrouwenhandjes).

En tnx. :D
Over Nikon laat ik me niet uit, ik ben van een andere kerk :P!

Het mag gezegd worden. Of het nou nieuw, oud, vintage of accessoires is je deelt je kennis en helpt mensen. Ik lurk ook wel eens mee in het China webshop topic en je helpt de mensen daar ook altijd goed ^O^!
Hmz...
  woensdag 3 december 2014 @ 19:17:10 #16
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_147256522
Ja en vanmiddag nog een vrouw op het station geholpen haar kinderwagen van een trap te tillen.
Geloof dat op kickstarter al een crowdfunding loopt voor een standbeeld. 8-)
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  vrijdag 5 december 2014 @ 15:19:45 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_147309175
Nieuwe camera, hou amazon aanbiedingen in de gaten, vandaag gingen 70D weg (body) voor 799
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 7 december 2014 @ 14:19:49 #18
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_147358387
Ja. :o De vrij nieuwe G7 X gooien ze zelfs in de aanbieding al.

~ http://www.amazon.de/gp/product/B00NMAWYZO/
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  zondag 7 december 2014 @ 15:07:31 #19
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_147359638
Nice, dat kan een mooie vervanger worden van mijn rx100. Shiz, ik hebt hem toch? Is het wat?
  zondag 7 december 2014 @ 15:26:05 #20
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_147360088
Voor premium compacts ben ik ook weer Panasonic gegaan.

Vandaag nog met de LX100 leuke foto's gemaakt van m'n nichtje. :D Toffe camera. :Y Links de LX-7.
Maar ja, de LX100 is natuurlijk wel aan de prijs. De RX100M3 is natuurlijk leuk, maar geloof de G7 X ook wel. :Y
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_147392244
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2014 14:19 schreef shiznuts het volgende:
Ja. :o De vrij nieuwe G7 X gooien ze zelfs in de aanbieding al.
[ afbeelding ]
~ http://www.amazon.de/gp/product/B00NMAWYZO/
Morgen om 13:00 uur weer. Hoogstwaarschijnlijk weer voor ¤499.
Toch weeer ¤80 goedkoeper dan in Nederland.
pi_147482613
Mn schoonouders hebben een DSLR en ik merk als ik daar ben en een beetje met dat ding zit te rommelen dat ik het toch wel leuk zou vinden zelf ook om goede fotos te kunnen maken. Vooral foto's van mn kinderen, voornamelijk binnen. Omdat ik nog niet zeker weet hoeveel ik hem daadwerkelijk ga gebruiken heb ik geen zin om gelijk 1000+ ervoor neer te leggen. Wellicht later wel als blijkt dat ik er genoeg plezier aan beleef en tijd in steek. Misschien is dit met lenzen / body wel iets om rekening mee te houden. Verder ben ik echt een noob op fotografie gebied dus ik laat me graag door jullie informeren. 2e hands is ook prima, heb ook geen probleem om marktplaats etc ervoor af te struinen maar ik heb werkelijk geen idee waar ik mijn zoektocht moet starten en waar ik op moet letten.

Volgens het lijstje:
Budget - 500 (met mogelijk uitbreiding in de toekomst)
Formaat - niet echt een voorkeur, (DSLR/Systeem camera ivm uitbreiding?)
Gebruik - (Portret) fotos van kinderen, voornamelijk binnen in wat donkerdere ruimtes met weinig kunstmatige verlichting.
Staat - Nieuw of 2ehands maakt mij niet veel uit
Belangrijke dingen - kwaliteit fotos moet ook in vergrotingen goed zijn, goede kwaliteit in donkere omstandigheden, ik vind het leuk om 100.000 verschillende instellingen uit te proberen maar mn vriendin moet hem ook makkelijk kunnen gebruiken

Heb nu wel een Kodak Easyshare liggen maar die gebruik ik eigenlijk nooit dus zo'n type hoef ik niet meer. Te groot om even makkelijk bij je te steken, en het kwaliteitsverschil met fotos van mijn telefoon is dusdanig klein dat ik er ook geen moeite voor ga doen hem als aparte camera mee te nemen.

[ Bericht 5% gewijzigd door ohmoetdatzo op 11-12-2014 14:23:05 ]
pi_147482626


[ Bericht 100% gewijzigd door ohmoetdatzo op 11-12-2014 14:18:16 ]
  donderdag 11 december 2014 @ 14:28:00 #24
427863 poorwhitetrash
Ein bisschen bi schadet nie
pi_147482906
Voor binnen in huis met weinig licht zonder of weinig kunstmatige verlichting zul je toch al snel op een lichtsterke lens komen van 2.8 / 1.8 of zelfs 1.4 Die zijn meestal niet echt goedkoop. Ik zelf heb momenteel een Sigma 17-50 2.8 en das toch echt wel minste wat je mag hebben om in dat soort omstandigheden te kunnen fotograferen, en dan nog fotografie betekent schrijven met licht, dus enig licht zul je altijd nodig hebben. Natuurlijk kan je de ISO omhoog gooien, maar dan heb je al snel een bak met ruis als je te hoog gaat daarmee. Zelf ga ik deze maand als mee zit de Sigma 18-35 1.8 halen en twee 1.8 prime lenzen, wat dat betreft zou jij ook kunnen denken aan een 50mm 1.8 die zijn voor canon en nikon beiden niet zo duur.
  donderdag 11 december 2014 @ 14:33:19 #25
427863 poorwhitetrash
Ein bisschen bi schadet nie
pi_147483016


[ Bericht 100% gewijzigd door poorwhitetrash op 11-12-2014 14:36:05 ]
  donderdag 11 december 2014 @ 14:35:10 #26
427863 poorwhitetrash
Ein bisschen bi schadet nie
pi_147483071
Al eens gedacht aan een systeemcamera met vaste licht sterke lens zoals de Ricoh GR. Deze heeft alle instellingen die DSLR ook heeft, Grote Sensor net als een (crop) DSLR , en een ingebouwde vaste lens die licht sterk is. Zo heb je wel meer van dat soort spul op de markt.
  Redactie Games dinsdag 16 december 2014 @ 13:35:07 #27
23535 crew  Fathom
LeChuck
pi_147634856
Ik heb zelf een Nikon D80, maar me vriendin wil ook een spiegereflex. Ik zit te denken aan een Nikon D3200. Ze maakt altijd fotos op auto. Doe ik aan een 3200 dan goed? Of moet ik gaan voor een systeemcamera?

[ Bericht 10% gewijzigd door Fathom op 16-12-2014 13:43:04 ]
LeChuck: I-- --am your brother!
Guybrush: No! No, that's not true! That's impossible!
LeChuck: Search your feelings, you KNOW it to be true!
Guybrush: Noooooooo!!!!
pi_147639001
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 13:35 schreef Fathom het volgende:
Ik heb zelf een Nikon D80, maar me vriendin wil ook een spiegereflex. Ik zit te denken aan een Nikon D3200. Ze maakt altijd fotos op auto. Doe ik aan een 3200 dan goed? Of moet ik gaan voor een systeemcamera?
Als je vriendin een spiegelreflex wil, zou ik gewoon voor een spiegelreflex gaan. Je kunt dan ook lenzen uitwisselen met jou camera. Bij een systeemcamera gaat dat niet, of in ieder geval niet makkelijk. De 3200 is een prima camera.
  Redactie Games dinsdag 16 december 2014 @ 15:33:30 #29
23535 crew  Fathom
LeChuck
pi_147639077
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 december 2014 15:31 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Als je vriendin een spiegelreflex wil, zou ik gewoon voor een spiegelreflex gaan. Je kunt dan ook lenzen uitwisselen met jou camera. Bij een systeemcamera gaat dat niet, of in ieder geval niet makkelijk. De 3200 is een prima camera.
Bedankt! ^O^
Maar hoe zit het met die auto mode?
LeChuck: I-- --am your brother!
Guybrush: No! No, that's not true! That's impossible!
LeChuck: Search your feelings, you KNOW it to be true!
Guybrush: Noooooooo!!!!
pi_147644947
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 15:33 schreef Fathom het volgende:

[..]

Bedankt! ^O^
Maar hoe zit het met die auto mode?
die zit er gewoon op
pi_147984846
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera en ontvang graag wat advies :)

Budget: max 350 euro alles er op en er aan
Formaat: compact / SLR-like
Doel: mooie foto's maken tijdens vakanties (stedentrips), portretfoto's en foto's van familie aangelegenheden. Privé gebruik dus. Wil wel graag mooie scherpe plaatjes van gebouwen, dieren en mensen kunnen maken en zelf wat kunnen instellen.
Fotograaf: beginner
Huidige camera: geen
Welke camera’s twijfel je over: Panasonic lumix dmc-fz72
Bijzonderheden: heb weinig kracht in de armen dus camera mag niet te zwaar zijn.
"Wat is liefde? De behoefte aan zichzelf te ontsnappen."
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 26 december 2014 @ 21:29:39 #32
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_147985322
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:16 schreef Swietje het volgende:
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera en ontvang graag wat advies :)

Budget: max 350 euro alles er op en er aan
Formaat: compact / SLR-like
Doel: mooie foto's maken tijdens vakanties (stedentrips), portretfoto's en foto's van familie aangelegenheden. Privé gebruik dus. Wil wel graag mooie scherpe plaatjes van gebouwen, dieren en mensen kunnen maken en zelf wat kunnen instellen.
Fotograaf: beginner
Huidige camera: geen
Welke camera’s twijfel je over: Panasonic lumix dmc-fz72
Bijzonderheden: heb weinig kracht in de armen dus camera mag niet te zwaar zijn.
Met die Panasonic haal je al heel veel mogelijkheden in huis.
Kijk voor de aardigheid ook eens bij de vergelijkbare modellen van Fuji.

Deze bijvoorbeeld past mooi binnen budget en er zit alles in, vooral als je wilt leren om dingen zelf in te stellen zijn de Fuji's zeer aangenaam, je kunt ze zowel auto-alles als manual-alles plus alles wat daar tussenin zit gebruiken.

Qua gewicht zijn de meeste van die superzoomcompacts erg vriendelijk voor je. Ze zijn, zeker voor hun afmetingen aan de lichte kant. Alleen sommige topmodellen zijn iets zwaarder gebouwd.

Om in dat opzicht helemaal zeker te zijn is het zaak om even naar een winkel of Mediamarkt te gaan en de kandidaten eens te bevoelen en vooral vast te houden, je krijgt dan gelijk een idee hoeveel de camera van je armen vraagt en ook of je met de bediening vriendjes gaat worden.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_148017330
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 december 2014 21:29 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Met die Panasonic haal je al heel veel mogelijkheden in huis.
Kijk voor de aardigheid ook eens bij de vergelijkbare modellen van Fuji.

Deze bijvoorbeeld past mooi binnen budget en er zit alles in, vooral als je wilt leren om dingen zelf in te stellen zijn de Fuji's zeer aangenaam, je kunt ze zowel auto-alles als manual-alles plus alles wat daar tussenin zit gebruiken.

Qua gewicht zijn de meeste van die superzoomcompacts erg vriendelijk voor je. Ze zijn, zeker voor hun afmetingen aan de lichte kant. Alleen sommige topmodellen zijn iets zwaarder gebouwd.

Om in dat opzicht helemaal zeker te zijn is het zaak om even naar een winkel of Mediamarkt te gaan en de kandidaten eens te bevoelen en vooral vast te houden, je krijgt dan gelijk een idee hoeveel de camera van je armen vraagt en ook of je met de bediening vriendjes gaat worden.
Bedankt voor de tips. Ik ben inderdaad van plan om even bij Mediamarkt te gaan voelen en kijken. En de panasonic verkopen ze ook in een winkel in de buurt voor een mooie prijs dus daar ga ik ook even kijken. Wil graag een weloverwogen beslissing nemen voordat ik zoveel geld uitgeef :)
"Wat is liefde? De behoefte aan zichzelf te ontsnappen."
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 27 december 2014 @ 20:08:27 #34
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_148019872
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 december 2014 18:54 schreef Swietje het volgende:

[..]

Bedankt voor de tips. Ik ben inderdaad van plan om even bij Mediamarkt te gaan voelen en kijken. En de panasonic verkopen ze ook in een winkel in de buurt voor een mooie prijs dus daar ga ik ook even kijken. Wil graag een weloverwogen beslissing nemen voordat ik zoveel geld uitgeef :)
Lekker de tijd ervoor nemen. Op de meeste onderdelen zijn alle camera's binnen een gegeven categorie zonder meer vergelijkbaar, het gevoel in je handen moet daarom de doorslag geven.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_148186207
Budget: Maximaal zo'n ¤250~ish, minder zou mooi zijn. (er moet namelijk ook nog een geheugenkaart bij aangezien hun huidige Sony Memory Stick kaarten slikt).
Formaat: Compact
Doel: Manusje-van-alles. Opgroeiende baby maar ook gewoon van alles wat. Niets specifieks eigenlijk
Fotograaf: Gewoon alles op auto.
Huidige camera: Sony Cyber-shot DSC-W120 (iets ander type maar zoiets)
Welke camera’s twijfel je over: Tja, van alles; Canon S120, Olympus XZ-10, Nikon P340 etc.
Bijzonderheden: Huidige camera laat de flits de wensen over (werkt niet/traag) en bij schemer/duister is de camera ook teleurstellend.

Met ¤250 heb je natuurlijk veel keuze maar als je naar hun wensen van betere foto's bij scherm/flits dan valt de keus tegen. Daarom maar gekeken naar compacts gesorteerd op diafragma op groothoek. (wat daar bij f/1.8 begint).
Een grotere sensor is bij dit budget niet mogelijk. Een systeemcamera met lichtsterke lens/prime ook niet en wordt waarschijnlijk ook te groot; naast het feit dat een systeemcamera voor hen waarschijnlijk niet veel meer gaat bieden t.o.v. een compact.

Camera is niet voor mij dus. Ik sta open voor alle suggesties. Hou zelf bijvoorbeeld ook de aanbiedingen bij Amazon.de in de gaten (voor wie het nog niet opgevallen was :') ) maar daar is ook nog niets interessants langsgekomen (alleen de Canon S200 die in elk gebied de mindere is van de S120)
Veel verschil zal er niet zijn tussen dergelijke modellen, maar toch gooi ik de vraag maar even hier neer.

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 31-12-2014 14:39:51 ]
pi_148188529
2e hands rx100 van sony?
pi_148190861
quote:
7s.gif Op woensdag 31 december 2014 15:30 schreef andreas612 het volgende:
2e hands rx100 van sony?
Interessante camera, maar bij de Sony Outlet kost die ¤399 (duurder dan een nieuwe :') ), op Marktplaats ook niet veel goedkoper en OnestopDigital is ook niet goedkoper dan in Nederland.
Marktplaats zou dus enige optie zijn maar ik weet niet of ik aan hen een 2e-hands camera van Marktplaats zou aanraden...
pi_148192103
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 16:30 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Interessante camera, maar bij de Sony Outlet kost die ¤399 (duurder dan een nieuwe :') ), op Marktplaats ook niet veel goedkoper en OnestopDigital is ook niet goedkoper dan in Nederland.
Marktplaats zou dus enige optie zijn maar ik weet niet of ik aan hen een 2e-hands camera van Marktplaats zou aanraden...
399 voor de MKI? dacht dat ie ondertussen wel goedkoper zou zijn..
Je kan ook een 2e hands checken in een gerenommeerde camerazaak, die geven vaak nog 6 maanden garantie erbij.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 31-12-2014 16:58:06 ]
  maandag 5 januari 2015 @ 03:42:14 #39
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_148345913
quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 18:54 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Met Nikon eigenlijk wat minder vertrouwd/hands-on ervaring. Ik ken eigenlijk ook alleen maar de Canon-range omdat ik weleens wat schiet met een vriend z'n 600D. Zou stiekem wel dolgraag zo'n D5300 met 18-55mm willen hebben. Ik heb in principe wel drie lenzen in Nikon-mount die ik erop kan knallen, de Tokina 11-16mm f/2.8, de Sigma 18-35mm f/1.8 en de Nikon 28-70mm f/2.8 ED (maar dan gebruik met een adapter op een M43 systeemcamera). [..]
Help jezelf aan een nieuwe camera. 8)7 Maand later 's nachts lopen internetten en dan opeens:

Wat un aktie (incl. -50 EUR a.d. kassa cashback)! _O_ Ik hoop dat ze niet gaan zeggen dat het een foutje was of iets.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_148381016
Goedemorgen, op zoek maar door bomen etc.

Budget - 500 maximaal
Formaat - DSLR/Systeem camera
Gebruik - Binnen en buiten, komt een kleintje dus daar leuke foto;s van kunnen maken, ook wel filmen. Mijn vriendin moet er ook mee kunnen werken (maar goed autostand zit overal wel op).

Belangrijke dingen - In het verleden zelf bezig geweest met analoge fotografie voornamelijk DSLR, ook ontwikkelen etc lang niks mee gedaan maar mogelijk wordt er weer iets wakker gemaakt.

ik krijg verschillende adviezen ook met betrekking tot DSLR of systeem. De canon 1200D werd meerdere malen aangeraden maar ik weet niet of ik daar gelukkig van wordt als ik de recensies lees.Zelf zit ik nu na te denken over deze; http://tweakers.net/price(...)56g-vr-ii-zwart.html.

Iemand een goed idee?
Got a sky that looks like heaven
Got an earth that looks like shit
And its getting hard to tell where
What I am ends
  dinsdag 6 januari 2015 @ 08:44:20 #41
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148381053
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 08:40 schreef hhhpsycho het volgende:
Goedemorgen, op zoek maar door bomen etc.

Budget - 500 maximaal
Formaat - DSLR/Systeem camera
Gebruik - Binnen en buiten, komt een kleintje dus daar leuke foto;s van kunnen maken, ook wel filmen. Mijn vriendin moet er ook mee kunnen werken (maar goed autostand zit overal wel op).

Belangrijke dingen - In het verleden zelf bezig geweest met analoge fotografie voornamelijk DSLR, ook ontwikkelen etc lang niks mee gedaan maar mogelijk wordt er weer iets wakker gemaakt.

ik krijg verschillende adviezen ook met betrekking tot DSLR of systeem. De canon 1200D werd meerdere malen aangeraden maar ik weet niet of ik daar gelukkig van wordt als ik de recensies lees.Zelf zit ik nu na te denken over deze; http://tweakers.net/price(...)56g-vr-ii-zwart.html.

Iemand een goed idee?
Heb je nog lenzen uit de analoge tijd?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148381114
N
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 08:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb je nog lenzen uit de analoge tijd?
Nee heb ik niet meer, ja nog een oude Canon lens maar die is bijna identiek aan de lens die hier bij zit en geen autofocus in de lens.
Got a sky that looks like heaven
Got an earth that looks like shit
And its getting hard to tell where
What I am ends
pi_148385062
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 14:34 schreef Iemand91 het volgende:
- camera -
Iemand nog tips? O-)
  dinsdag 6 januari 2015 @ 13:55:33 #44
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148387969
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2015 08:50 schreef hhhpsycho het volgende:
N

[..]

Nee heb ik niet meer, ja nog een oude Canon lens maar die is bijna identiek aan de lens die hier bij zit en geen autofocus in de lens.
Paar aanbiedingen bij Amazon
http://www.amazon.de/Sams(...)d=1420548801&sr=1-16
http://www.amazon.de/Sony(...)id=1420548801&sr=1-2
http://www.amazon.de/Cano(...)d=1420548801&sr=1-11
http://www.amazon.de/Cano(...)scsubtag=04005rlgtnp
http://www.amazon.de/Niko(...)d=1420548801&sr=1-18
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148468115
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 14:34 schreef Iemand91 het volgende:
Budget: Maximaal zo'n ¤250~ish, minder zou mooi zijn. (er moet namelijk ook nog een geheugenkaart bij aangezien hun huidige Sony Memory Stick kaarten slikt).
Doel: Manusje-van-alles. Opgroeiende baby maar ook gewoon van alles wat. Niets specifieks eigenlijk
Welke camera’s twijfel je over: Tja, van alles; Canon S120, Olympus XZ-10, Nikon P340 etc.
Bijzonderheden: Huidige camera laat de flits de wensen over (werkt niet/traag) en bij schemer/duister is de camera ook teleurstellend.
Heb ook weer even gezocht en kom eigenlijk op dit lijstje.

Kort samengevat:
Fujifilm FinePix X-F1 rood (andere kleuren zijn veel duurder): goedkoopst @ ¤194, grootste sensor Nikon Coolpix P340 Zwart: Back-illuminated CMOS (theoretisch gevoeliger), wifi (for what it's worth...)
Canon PowerShot S120 Zwart: Touchscreen (kan handig zijn), Back-illuminated CMOS en ook wifi gebeuren.
Olympus XZ-2 Zwart: Mechanische stabilisatie versus optisch bij de rest, met f/2.5 veruit het meest gevoelig bij tele (versus f/4,9 tot f/5,7 bij de rest.

De Fujifilm is veruit het oudst (december 2012) maar biedt wel de grootste sensor en is met ¤194 veruit het goedkoopst.
De Olympus is veruit het duurst (¤300) en zal dus eigenlijk wel te duur uitvallen (geheugen moet er ook nog bij). Eigenlijk geen optie dus maar deze biedt wel veruit de meeste lichtgevoelige lens.
De Nikon is met ¤250 en doet eigenlijk nergens onder t.o.v. de rest.
De Canon is nagenoeg gelijk aan de Nikon maar veel duurder (¤286) en biedt eigenlijk t.o.v. de Nikon een touchscreen.

Ik ga nog even snel wat reviews scannen want veel verschil zal er in de praktijk niet zitten tussen deze toestellen.
Maar als ik dit zo kijk lijkt mij vooralsnog de Nikon de beste keuze van de 4.
Toch?

Zo jammer dat onderstaande deal alleen voor België geldt; een RX100 voor maar ¤238. :o
Ze hebben wel familie in België wonen maar dat is ook zo'n gedoe ;( ...

quote:
Mediamarkt Belgie:
Sony RX100 voor 288 euro] (prijs in winkelmand), -50 euro via Sony dus 238 euro! Uiteraard alleen geldig voor de Belgen hier.

pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart

http://www.mediamarkt.be/(...)1134.html?langId=-17
  donderdag 8 januari 2015 @ 20:15:05 #46
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_148480438
Toch de RX100 vanuit België weten te organiseren dan maar, ondanks gedoe. :P
Of de Olympus nemen als het meer de 'enthusiast' richting mag. Anders de S120 voor het gemak en compactheid. Zijn inderdaad weer de usual suspects die ik voorheen altijd voorbij liet komen. Canon S95, S100, S110, S120, Olympus XZ-1 en XZ-2, Samsung EX1 en EX2F, Nikon P340, Panasonic LF1, LX5 & LX7. Anders in die richting een tweedehansje scoren van eentje die normaal rond de 400,- of meer moet doen en dan voor 250,- zien over te nemen? :Y
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  vrijdag 9 januari 2015 @ 02:23:49 #47
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_148492879
Hi guys, ben ik weer met m'n gezever.
Als ik tóch voor een FF camera zou gaan, is een tweedehands 5D Mark I incl originele grip voor 375 euro een aanrader, of zeggen jullie nee, te oud, te crap, te weet ik het wat, niet doen en gewoon voor een nieuwe lens voor je crop camera gaan van 300/400 euries?
Ik kan de lens overnemen van een goeie fotograaf waar ik meerdere keren mee samengewerkt heb, dus dat zit qua vertrouwen wel goed verder.
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
  vrijdag 9 januari 2015 @ 08:48:35 #48
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148494327
Zou liever een nieuwe crop kopen dan een afgeragde 5D van drie generaties terug.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148498853
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 08:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Zou liever een nieuwe crop kopen dan een afgeragde 5D van drie generaties terug.
Als je een beetje goed rondzoekt dan is er voldoende tweedehands apparatuur te vinden die in prima staat is. Ik zie altijd een hoop fotografen zuiniger doen met hun gear dan met hun kinderen. :')

En iets verouderde bodies hoeft helemaal geen probleem te zijn. Mijn D3s gaat ook nog prima mee met de beste camera;s terwijl ze ook al 2 opvolgers hebben. *) Daar is de prijs dan ook naar dus zo komen top bodies ineens in het bereik van een hoop mensen ;)
  vrijdag 9 januari 2015 @ 11:45:07 #50
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_148499590
Daarnaast was de eerste 5D bij uitstek de camera die mensen vol goede moed kochten om serieus aan de slag te gaan met hun nieuwe hobby, om deze vervolgens in de kast te laten liggen. Zo ken ik er ook minstens twee die dat gedaan hebben :P
pi_148509241
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 02:23 schreef VeerEli het volgende:
Hi guys, ben ik weer met m'n gezever.
Als ik tóch voor een FF camera zou gaan, is een tweedehands 5D Mark I incl originele grip voor 375 euro een aanrader, of zeggen jullie nee, te oud, te crap, te weet ik het wat, niet doen en gewoon voor een nieuwe lens voor je crop camera gaan van 300/400 euries?
Ik kan de lens overnemen van een goeie fotograaf waar ik meerdere keren mee samengewerkt heb, dus dat zit qua vertrouwen wel goed verder.
Ik heb de 5d1, het is alles behalve een camera die crap is.. 375eu is een nette prijs voor wat je ervoor krijgt.
  vrijdag 9 januari 2015 @ 17:37:34 #52
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_148514981
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 15:26 schreef andreas612 het volgende:

[..]

Ik heb de 5d1, het is alles behalve een camera die crap is.. 375eu is een nette prijs voor wat je ervoor krijgt.
Thanks!
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_148525088
Nog steeds een heel goede camera, die 5D Classic, heeft een grote schare fans. Je kunt er de meest fantastische landschapsfoto's mee maken. Bedenk wel even wat je er mee wil, want de hoge iso prestaties zijn anders dan bij de II en III. Ik geloof dat het omslagpunt bij iso 1600 ligt. Daar waar een 6D bij iso 10.000 nog lekker wegkijkt.
  vrijdag 9 januari 2015 @ 22:38:29 #54
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_148526753
Ja, en met de 600D ben je vast aan je liveview/schermpje gewend...
Maar goed, het is wel voor weinig eens proeven wat de fullframe look doet voor je foto's en hoe zo'n higher end camera voelt en werkt.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_148526950
Ik zou er zelf zo voor gaan. Kun je hele fraaie foto's mee maken. Maar zie de 5Dc in dit zich snel ontwikkelende digitale gebeuren als een dinosaurus. Meer geschikt voor de manual man of vrouw, je telefoon doet het op auto beter en heeft het tienvoudige van de processorkracht.

Edit: manual is wat Veereli niet wilde, autofocus met 5dc is ook een stapje terug, algehele snelheid van de camera zal trager zijn. Heeft de 5Dc liveview zoom 5x en 10x?

[ Bericht 24% gewijzigd door Yvesss op 09-01-2015 22:55:41 ]
  vrijdag 9 januari 2015 @ 23:09:13 #56
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_148527957
Niks geen liveview, doelde daar dan ook op. ;)
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_148528135
helemaal niet? liveview focussen vanaf statief is toch wel lekker. Bevestigt nogmaals dat de 5dc iets is voor de echte fotograaf die om alle beperkingen heen kan werken. En voldoende licht heeft.
pi_148532577
Er zit inderdaad geen enkele toeter en bel op, geen live view, geen filmen, geen dust removal. Maar wel fullframe en een lekker scrollwheel :P Tevens is de AF nog goed te doen, al is een wat snellere lens wel aan te raden, een 70-200 f4 is al redelijk rap erop.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-01-2015 01:46:19 ]
  zondag 11 januari 2015 @ 22:39:59 #59
147091 janeway
live long and prosper
pi_148588929
Ok mensen ik zoek een beetje hulp
Dochter wil graag een dslr aanschaffen.. Heeft haar kranten kaartjes gelopen in december en in combi met haar verjaardags centen en bijbaantje heeft ze toch wat aardig bij elkaar geschraapt. Ze is 16
Budget is rond ¤650,-
Ik zelf fotografeer ook dslr (olympus maar als dslr niet meer verkrijgbaar) Dus zoeken we een ander merk.. Nikon is het voor haar, keuze is d3200 met kitlenzen of d3300 met kitlens.
Liever zeg ik tegen haar koop een betere lens en losse body maar dan komt het totaal plaatje wel hoog uit.. Hebben jullie een advies hierin.. Ik ken nikon zelf niet, dus is het makkelijk bedienbaar? Leert het makkelijk? .. Doel is natuurlijk alles op manueel. Wat ze precies wil schieten weet ze nog niet.. Ik gok dat het uiteindelijk wel portretten gaat worden..
Bedankt alvast.
pi_148589677
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 22:39 schreef janeway het volgende:
Ok mensen ik zoek een beetje hulp
Dochter wil graag een dslr aanschaffen.. Heeft haar kranten kaartjes gelopen in december en in combi met haar verjaardags centen en bijbaantje heeft ze toch wat aardig bij elkaar geschraapt. Ze is 16
Budget is rond ¤650,-
Ik zelf fotografeer ook dslr (olympus maar als dslr niet meer verkrijgbaar) Dus zoeken we een ander merk.. Nikon is het voor haar, keuze is d3200 met kitlenzen of d3300 met kitlens.
Liever zeg ik tegen haar koop een betere lens en losse body maar dan komt het totaal plaatje wel hoog uit.. Hebben jullie een advies hierin.. Ik ken nikon zelf niet, dus is het makkelijk bedienbaar? Leert het makkelijk? .. Doel is natuurlijk alles op manueel. Wat ze precies wil schieten weet ze nog niet.. Ik gok dat het uiteindelijk wel portretten gaat worden..
Bedankt alvast.
Ze heeft de keus toch al gemaakt , een D3200 of 3300 :)
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 11 januari 2015 @ 22:57:04 #61
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_148589934
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 22:39 schreef janeway het volgende:
Ok mensen ik zoek een beetje hulp
Dochter wil graag een dslr aanschaffen.. Heeft haar kranten kaartjes gelopen in december en in combi met haar verjaardags centen en bijbaantje heeft ze toch wat aardig bij elkaar geschraapt. Ze is 16
Budget is rond ¤650,-
Ik zelf fotografeer ook dslr (olympus maar als dslr niet meer verkrijgbaar) Dus zoeken we een ander merk.. Nikon is het voor haar, keuze is d3200 met kitlenzen of d3300 met kitlens.
Liever zeg ik tegen haar koop een betere lens en losse body maar dan komt het totaal plaatje wel hoog uit.. Hebben jullie een advies hierin.. Ik ken nikon zelf niet, dus is het makkelijk bedienbaar? Leert het makkelijk? .. Doel is natuurlijk alles op manueel. Wat ze precies wil schieten weet ze nog niet.. Ik gok dat het uiteindelijk wel portretten gaat worden..
Bedankt alvast.
Alle camera's zijn tegenwoordig eenvoudig te bedienen :Y

Een miskoop kun je dus niet doen. Wat het beste begin is hangt een beetje van de voorkennis af. Als dochterlief het nog helemaal moet leren, laat 'r dan gewoon met een standaardsetje beginnen, dus camera en een of meer zoomlenzen, niet gelijk van het allerduurste spul. Dat komt nog wel.

Vraag is even hoe handig het is om alles op M te willen doen. Als een automaat echt zo slecht zou zijn waren ze in 1964 alweer van de markt verdwenen. Zeker voor starters geldt: eerst gewoon zoveel mogelijk aan die camera overlaten en zelf leren richten. naar behoefte kun je dan steeds meer dingen zelf in gaan stellen. M is geen doel, M is een middel en dat zijn P, Av, Tv en de rest ook.

Of die Nikon nou de camera om te hebben is kom je maar op één manier achter: naar een winkel/mediamarkt en lekker frummelen en voelen. Als het allemaal goed voelt doe je er zeer zeker geen miskoop aan.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 11 januari 2015 @ 22:58:43 #62
147091 janeway
live long and prosper
pi_148590023
ja dus keus uit 2 maar wat is slimmer het nieuwe model, duurder met 1 lens in haar budget. Met nieuwigheidjes
Of oudere model.. Met 2 kitlenzen. Of raden jullie nog iets heel anders aan.. kan toch ook..
Ik kan haar ook attenderen op wat anders.


Tnx meneer sok.. ik zit zelf op alles M maar idd dat hoeft voor nu nog niet het doel te zijn..
pi_148590212
Ik heb een Canon via MP gekocht, een setje met de 18-55 kitlens en een Tamron 55-200
voor 150 euro. Heb daar prima foto`s mee kunnen maken. Ik wil maar zeggen. zolang ze niet weet precies wat ze wil.
#35.
pi_148590259
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 22:58 schreef janeway het volgende:
ja dus keus uit 2 maar wat is slimmer het nieuwe model, duurder met 1 lens in haar budget. Met nieuwigheidjes
Of oudere model.. Met 2 kitlenzen. Of raden jullie nog iets heel anders aan.. kan toch ook..
Ik kan haar ook attenderen op wat anders.

Tnx meneer sok.. ik zit zelf op alles M maar idd dat hoeft voor nu nog niet het doel te zijn..

Ik snap de drang niet helemaal om alles op M te fotograferen, alsof de foto's dan in één keer een stuk beter zijn. Wat is haar huidige niveau/ kennis van fotografie? Als ze nog de basis moet kennen zie ik de meerwaarde van alle 'nieuwigheidjes' niet in.. kan je beter wat geld besparen voor een toekomstige lens oid.
  zondag 11 januari 2015 @ 23:06:08 #65
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_148590394
Goeie keuzes idd. Tussen de twee giganten zou ik ook eerder 'Nikon' zeggen. Tegenover de genoemde camera's stelt Canon de 1200D zo'n beetje alleen... en daar word je niet bepaald blij van... Ik moet zeggen, ze halen bij Nikon echt alles uit de sensor die in de D3300 zit. Is dezelfde die straks in de nieuwe D5500 verschijnt (en ook in de D5300 zit; de D5500 voegt touchscreen aan het draaischermpje v/d D5300 toe, een flat profieltje en een monocoque body, maar verder sensor, AF, e.d. hetzelfde). Maar de D3200 loopt natuurlijk niet veel achter. En de 18-55mm II is best nice heb ik gemerkt. :Y Zou je misschien een 35mm f/1.8G DX erbij kunnen halen. En een cursusje.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  maandag 12 januari 2015 @ 14:40:03 #66
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148605364
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 22:39 schreef janeway het volgende:
Ok mensen ik zoek een beetje hulp
Dochter wil graag een dslr aanschaffen.. Heeft haar kranten kaartjes gelopen in december en in combi met haar verjaardags centen en bijbaantje heeft ze toch wat aardig bij elkaar geschraapt. Ze is 16
Budget is rond ¤650,-
Ik zelf fotografeer ook dslr (olympus maar als dslr niet meer verkrijgbaar) Dus zoeken we een ander merk.. Nikon is het voor haar, keuze is d3200 met kitlenzen of d3300 met kitlens.
Liever zeg ik tegen haar koop een betere lens en losse body maar dan komt het totaal plaatje wel hoog uit.. Hebben jullie een advies hierin.. Ik ken nikon zelf niet, dus is het makkelijk bedienbaar? Leert het makkelijk? .. Doel is natuurlijk alles op manueel. Wat ze precies wil schieten weet ze nog niet.. Ik gok dat het uiteindelijk wel portretten gaat worden..
Bedankt alvast.
Bij Amazon.de
Nikon D7000 inkl. AF-S DX 18-105 VR voor 649,- in de aanbieding. Loopt nog 2 1/2 uur
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148816709
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 14:48 schreef Iemand91 het volgende:
Heb ook weer even gezocht en kom eigenlijk op dit lijstje.

Kort samengevat:
Fujifilm FinePix X-F1 rood (andere kleuren zijn veel duurder): goedkoopst @ ¤194, grootste sensor Nikon Coolpix P340 Zwart: Back-illuminated CMOS (theoretisch gevoeliger), wifi (for what it's worth...)
Canon PowerShot S120 Zwart: Touchscreen (kan handig zijn), Back-illuminated CMOS en ook wifi gebeuren.
Olympus XZ-2 Zwart: Mechanische stabilisatie versus optisch bij de rest, met f/2.5 veruit het meest gevoelig bij tele (versus f/4,9 tot f/5,7 bij de rest.

De Fujifilm is veruit het oudst (december 2012) maar biedt wel de grootste sensor en is met ¤194 veruit het goedkoopst.
De Olympus is veruit het duurst (¤300) en zal dus eigenlijk wel te duur uitvallen (geheugen moet er ook nog bij). Eigenlijk geen optie dus maar deze biedt wel veruit de meeste lichtgevoelige lens.
De Nikon is met ¤250 en doet eigenlijk nergens onder t.o.v. de rest.
De Canon is nagenoeg gelijk aan de Nikon maar veel duurder (¤286) en biedt eigenlijk t.o.v. de Nikon een touchscreen.

Ik ga nog even snel wat reviews scannen want veel verschil zal er in de praktijk niet zitten tussen deze toestellen.
Maar als ik dit zo kijk lijkt mij vooralsnog de Nikon de beste keuze van de 4.
Toch?

Zo jammer dat onderstaande deal alleen voor België geldt; een RX100 voor maar ¤238. :o
Ze hebben wel familie in België wonen maar dat is ook zo'n gedoe ;( ...
Ik ben nu meerdere malen wezen rondkijken, pricewatch doorgegaan en zelfs al gekeken naar een systeemcamera of dat een optie was (maar heb ik eigenlijk niets gevonden)
Er springt eigenlijk niets uit en helaas is de RX100 nergens te verkrijgen voor een prijs die in hun budget zit.
Ben jaloers geworden op de Belgen; want als de RX100 beschikbaar was voor een dergelijke prijs had ik hun gelijk die aangeraden.

Zij willen ondertussen wel eens een nieuwe camera en ik denk dat ik maar bij de Nikon P340 blijf:
Nikon Coolpix P340 Zwart

Redelijke prijs en schijnt ook redelijk te presteren.
Ik hoop dat ze er wat op vooruitgaan t.o.v. hun huidige Sony Cyber-Shot DSC-W140 (of zoiets).
  zondag 18 januari 2015 @ 20:25:19 #68
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_148817538
Ik heb eigenlijk nog nooit iemand over de Nikon P-series horen praten (behalve dat het specswise een terugkerende optie is). Om de S-lijn van Canon was altijd wel wat te doen en weet dat de Olympus XZ-serie erg goed ontvangen wordt door enthousiasts. Maar goed, elk van die cameras zullen een forse stap voorwaarts zijn als je van een crap meuk compact afkomt.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_148821552
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 20:25 schreef shiznuts het volgende:
Ik heb eigenlijk nog nooit iemand over de Nikon P-series horen praten (behalve dat het specswise een terugkerende optie is). Om de S-lijn van Canon was altijd wel wat te doen en weet dat de Olympus XZ-serie erg goed ontvangen wordt door enthousiasts. Maar goed, elk van die cameras zullen een forse stap voorwaarts zijn als je van een crap meuk compact afkomt.
De Canon vind ik niet echt een optie voor hun; deze is een flink stuk duurder (¤290 vs. ¤250) en biedt t.o.v. de Nikon niet echt iets van meerwaarde. Van die ¤40 verschil kunnen ze ook nog mooi een geheugenkaart halen.

Die Olympux XZ-10 is nog wel een interessante optie. De sensor is wel kleiner maar de lens is wel lichtsterker
(1.8 - 2.7 vs. 1.8-5.6 van de Nikon).
Gezien dit al een ouder model is, is alleen de witte versie nog leverbaar.
Helaas niet echt wat te vinden waar de Olympus met de Nikon wordt vergeleken...

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 18-01-2015 21:44:15 ]
  maandag 19 januari 2015 @ 15:24:34 #70
147091 janeway
live long and prosper
pi_148842016
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 14:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bij Amazon.de
Nikon D7000 inkl. AF-S DX 18-105 VR voor 649,- in de aanbieding. Loopt nog 2 1/2 uur
Deze is het geworden.. Niet bij Amazon maar bij KE.. leuke prijs en als dochter er niet mee overweg kan heeft moeders ook een leuke toestel ;) Bedankt voor de input.. Nu nog op jacht naar een leuke cursus voor haar..
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 19 januari 2015 @ 16:10:16 #71
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_148843826
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 15:24 schreef janeway het volgende:

[..]

Deze is het geworden.. Niet bij Amazon maar bij KE.. leuke prijs en als dochter er niet mee overweg kan heeft moeders ook een leuke toestel ;) Bedankt voor de input.. Nu nog op jacht naar een leuke cursus voor haar..
Waarom geven mensen altijd zo ontzettend makkelijk geld uit aan fotocursussen van een zelfbenoemd goeroe die een foldertje gaat staan opdreunen. Zelden heb k iemand na zo'n cursus hartstochtelijk zien gaan fotograferen en if so, dan was het zonder cursus ook wel gelukt.

De enige werkzame cursus is een vijfstaps proces:
1 Accu's vol, kaart leeg
2 Camera aanzetten
3 Fotograferen
4 Resultaat analyseren, verbeterpunten vinden
5 terug naar stap 1

Als er theoretische kennis nodig is ligt de kringloopshop vol met oude fototechniekboeken waarvan je het chemische gedeelte mag overslaan, de rest is nog onverminderd van kracht. Wil je het sneller, dan staat er meer dan genoeg op internet.

Van het cursusgeld zou je dan een mooi statiefje kunnen kopen :Y
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 19 januari 2015 @ 16:22:00 #72
147091 janeway
live long and prosper
pi_148844312
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:10 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Waarom geven mensen altijd zo ontzettend makkelijk geld uit aan fotocursussen van een zelfbenoemd goeroe die een foldertje gaat staan opdreunen. Zelden heb k iemand na zo'n cursus hartstochtelijk zien gaan fotograferen en if so, dan was het zonder cursus ook wel gelukt.

De enige werkzame cursus is een vijfstaps proces:
1 Accu's vol, kaart leeg
2 Camera aanzetten
3 Fotograferen
4 Resultaat analyseren, verbeterpunten vinden
5 terug naar stap 1

Als er theoretische kennis nodig is ligt de kringloopshop vol met oude fototechniekboeken waarvan je het chemische gedeelte mag overslaan, de rest is nog onverminderd van kracht. Wil je het sneller, dan staat er meer dan genoeg op internet.

Van het cursusgeld zou je dan een mooi statiefje kunnen kopen :Y
Daar heb je ook weer een punt.. Maar ik vond de cursussen die ik gedaan heb ook leerzaam omdat je bv elkaar resultaat bespreekt.. Leert kijken naar dingen. Daar leer je ook van. Verder is alles idd op internet wel te vinden.. Maar is samen doen natuurlijk ook leerzaam.. Voorlopig mag ze leuk gaan stoeien met het ding.. En uitgoochelen hoe alles een beetje inelkaar steekt. Ik heb zelf geen nikon ben dus ook niet thuis in Nikon en zijn knopjes.. maar aldoende leert men..
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 19 januari 2015 @ 16:26:30 #73
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_148844507
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:22 schreef janeway het volgende:

[..]

Daar heb je ook weer een punt.. Maar ik vond de cursussen die ik gedaan heb ook leerzaam omdat je bv elkaar resultaat bespreekt.. Leert kijken naar dingen. Daar leer je ook van. Verder is alles idd op internet wel te vinden.. Maar is samen doen natuurlijk ook leerzaam.. Voorlopig mag ze leuk gaan stoeien met het ding.. En uitgoochelen hoe alles een beetje inelkaar steekt. Ik heb zelf geen nikon ben dus ook niet thuis in Nikon en zijn knopjes.. maar aldoende leert men..
De knoppen werken grotendeels hetzelfde als op je Oly, alleen draait bij Nikon alles de verkeerde kant op. De meeste camera's leggen het zelf tegenwoordig al zo ongeveer uit en wat ook bijzonder leerzaam is is tutorialfilmpjes op JoeTjoep kijken.
Helemaal gratis is een Flickr-account waar je aan de reacties wel merkt of je op het goeie pad bent en waar je als je heel actief gaat doen vanzelf feedback krijgt.
Belangrijkste is echter dat ze er zelf lol aan heeft.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_148855635
Heb ook een oud boek (1994)
Basisboek fotograferen van John Hedgecoe, toen de nieuwprijs 45 gulden staat er op. :)
best leerzame dingen staan erin

[ Bericht 51% gewijzigd door Clayton1 op 19-01-2015 21:27:01 ]
#35.
pi_148939242
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 16:10 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Waarom geven mensen altijd zo ontzettend makkelijk geld uit aan fotocursussen van een zelfbenoemd goeroe die een foldertje gaat staan opdreunen. Zelden heb k iemand na zo'n cursus hartstochtelijk zien gaan fotograferen en if so, dan was het zonder cursus ook wel gelukt.

Sorry maar dit is echt onzin. Een goede basisopleiding kan wonderen doen voor je fotografie, en ik ken uit ervaring mensen die afstuderen aan de fotoacademie of kunstacademie na dat enthousiaste begin.

Je deelt foto’s met anderen,wat zeer inspirerend werkt. Je wordt dmv opdrachten aangemoedigd buiten je eigen straatje te denken, de betere opleidingen leren je seriematig te gaan werken. Kom daar maar eens om met je boekjes. En koop een zak rijst ipv dat statief.

Janeway zeker doen, slechter wordt ze er nooit van, ze ontmoet nieuwe mensen met dezelfde passie.
Enig nadeel kan zijn dat ze er heel veel tijd in gaat steken.
pi_148939520
VeerEli heb je die 5D gekocht? Geweldige camera voor dat geld.
pi_149114687
Ik werd zojuist naar dit topic doorverwezen, dus ik dacht: laat ik even het lijstje invullen. Bij deze dan maar:

Budget: 500¤
Formaat: spiegelreflexcamera
Doel: buiten foto's, actie foto's, foto's in het donker (scoutingkampen), veel foto's op kampterrein, dus best grote afstanden, wisselende lichtinval door bomen. Veel groen.
Fotograaf: beginnend, maar zeer leergierig
Huidige camera: compactcamera
Welke camera’s twijfel je over: nikon d3200 met 18-105 lens ( http://www.mediamarkt.nl/(...)4269.html?langId=-11 ) of een canon? Bijzonderheden: ik wil snel achter elkaar fotos kunnen maken. Bij rennende kinderen mis je vaak "het" moment. Daarnaast bouwen wij jaarlijks een kabelbaan (hoogteverschil 7 meter) en wil ik graag ook vanaf de grond het hoogste punt scherp op de foto krijgen evenals het naar beneden roetsjen :D
pi_149150538
Goed, ik ben dus opzoek naar een camera :)

Budget: ħ 2500,-
Formaat: DSLR like, full frame.
Doel: Ik wil 'm hebben voor reisfotografie (en urbexfotografie), documentairefotografie, portretfotografie en heel af en toe wil ik 'm is gebruiken voor sportfotografie maar dat zal echt minimaal zijn.
Fotograaf: Beginnend. Ik koop 'm als hobbyist echter hoop ik er wel ooit wel meer uit te halen.
Huidige camera: Op het moment doe ik het met een compact camera en een geleende canon 700d.
Welke camera’s twijfel je over: Ik ben helemaal enthousiast over de Sony A7ii met name vanwege z'n formaat, gewicht en in body stabilisatie. Wat me een beetje tegenhoudt echter is dat er niet veel lenzen voor zijn en dat die vrij aan de prijs is. Ik weet nu een Sony a7ii (1730,-) te koop met de zeiss 55mm 1.8 (850,-) voor in totaal 2580,- euro hoewel dit bijna in het budget valt, lijkt het alsof de lens nogal duur is voor een 50/55mm, maar misschien zie ik dit verkeerd?
Aan de andere kant kan je volgens mij veel goedkoper uit zijn met een 2e hands 5dII en een paar toffe lenzen met stabilisatie? echter is die veel groter en zwaarder en dat maakt 'm minder makkelijk om mee te nemen. 2e hands is een optie maar ook altijd weer een gok, liever koop ik dan ook nieuw.

Wat dus belangrijk voor mij is:
Hij moet vrij all around zijn.
Hij moet goed kunnen presteren met weinig licht.
Hij moet makkelijk mee te nemen zijn (grote, gewicht).
Hij moet fantastische plaatjes kunnen schieten!
(een bonus zou zijn als die ook goed is met video)
Hij moet toekomst gericht zijn. (Ik zal de komende jaren denk ik geen geld hebben om 'm te vervangen.)

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen en ik hoor graag wat jullie ideeën hierover zijn :)

Groeten, jmb

[ Bericht 2% gewijzigd door jmb24 op 28-01-2015 21:15:38 ]
pi_149154543
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 20:42 schreef jmb24 het volgende:
Goed, ik ben dus opzoek naar een camera :)

Budget: ħ 2500,-
Formaat: DSLR like, full frame.
Doel: Ik wil 'm hebben voor reisfotografie (en urbexfotografie), documentairefotografie, portretfotografie en heel af en toe wil ik 'm is gebruiken voor sportfotografie maar dat zal echt minimaal zijn.
Fotograaf: Beginnend. Ik koop 'm als hobbyist echter hoop ik er wel ooit wel meer uit te halen.
Huidige camera: Op het moment doe ik het met een compact camera en een geleende canon 700d.
Welke camera’s twijfel je over: Ik ben helemaal enthousiast over de Sony A7ii met name vanwege z'n formaat, gewicht en in body stabilisatie. Wat me een beetje tegenhoudt echter is dat er niet veel lenzen voor zijn en dat die vrij aan de prijs is. Ik weet nu een Sony a7ii (1730,-) te koop met de zeiss 55mm 1.8 (850,-) voor in totaal 2580,- euro hoewel dit bijna in het budget valt, lijkt het alsof de lens nogal duur is voor een 50/55mm, maar misschien zie ik dit verkeerd?
Aan de andere kant kan je volgens mij veel goedkoper uit zijn met een 2e hands 5dII en een paar toffe lenzen met stabilisatie? echter is die veel groter en zwaarder en dat maakt 'm minder makkelijk om mee te nemen. 2e hands is een optie maar ook altijd weer een gok, liever koop ik dan ook nieuw.

Wat dus belangrijk voor mij is:
Hij moet vrij all around zijn.
Hij moet goed kunnen presteren met weinig licht.
Hij moet makkelijk mee te nemen zijn (grote, gewicht).
Hij moet fantastische plaatjes kunnen schieten!
(een bonus zou zijn als die ook goed is met video)
Hij moet toekomst gericht zijn. (Ik zal de komende jaren denk ik geen geld hebben om 'm te vervangen.)

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen en ik hoor graag wat jullie ideeën hierover zijn :)

Groeten, jmb
Een 6d met een 24-105 is top!
pi_149156846
Moeilijke keus wel, op de lange termijn hik er ook wel tegen aan.
Persoonlijk vindt ik dat Canon weinig innoverend is en dat ze zowel onder- als bovenaan de markt worden ingehaald. Maar het voordeel is wel het enorme lenzenaanbod.

Je hebt eigenlijk dan 3 keuzes:

- Sony A7-systeem. 4 verschillende versies en er komen er nog een aantal aan geloof ik.
Niet goedkoop (alleen de a7) en mager lensaanbod (die ook vrij duur zijn).
Wel kun je met de a7II allerlei lenzen (Canon, Nikon etc.) met adapters erop schroeven en heb je dankzij de in body stabilisatie zelfs op non-IS lenzen nog stabilisatie.

- Canon. Met jouw budget valt alleen de 6D daaronder (als je nieuw wil).
Maar dat is een uitstekende camera met een van de gevoeligste autofocuspunten in weinig licht.
De 6D kost bij Media Markt momenteel ook maar ¤1280.09 dus dan heb je nog mooi bijna ¤1300 over voor lenzen en accessoires.
Kun je mooi de Sigma 24-70mm f/2.8 halen of inderdaad de Canon 24-105mm.
Of wat primes natuurlijk.

- Nikon. Heb je de keuze uit de D610 en de D750. Ik heb verder geen kennis van Nikon dus als iemand zich geroepen voelt. :P

[ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 28-01-2015 23:22:29 ]
pi_149172129
Ik ga dus van de zomer op citytrip door oost europa, en ik had laatst op een feestje een tijd gespeeld met een spiegelreflex camera en was redelijk versteld door de mogelijkheden die je hebt. Nu wil ik er dus ook eentje.

Budget: 250

Formaat: Spiegelreflex

Doel: Foto's maken op vakantie, feestjes en in de zaal (turnen). Een lens waar ik ver mee in kan zoomen lijkt me niet superbelangrijk, ik kan niet zo gauw bedenken waar ik tientallen meters in zou moeten zoomen.

Fotograaf: Beginnend, heb al een beetje in een dronken bui een goede uitleg gekregen en dat ging wel al best aardig.
Huidige camera: Compact camera. Samsung ST77

Welke camera’s twijfel je over:
Met mijn budget wordt het lastig om alles voor nieuw te vinden dus ik heb een beetje op tweakers gekeken, maar het is mij volstrekt onduidelijk welke camera's ik nou wel of niet zou moeten kiezen.

Nikon D80

Nikon D5000

Canon EOS 40D

Bijzonderheden: Omdat ik ook het turnen vast wil leggen wil graag met een hoge fps kunnen filmen, of meerdere foto's in een seconde vastleggen.

Als jullie suggesties hebben of me op andere wijze kunnen helpen, bij voorbaat dank.
pi_149178241
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2015 22:19 schreef DonJames het volgende:

[..]

Een 6d met een 24-105 is top!
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 23:11 schreef Iemand91 het volgende:
Moeilijke keus wel, op de lange termijn hik er ook wel tegen aan.
Persoonlijk vindt ik dat Canon weinig innoverend is en dat ze zowel onder- als bovenaan de markt worden ingehaald. Maar het voordeel is wel het enorme lenzenaanbod.

Je hebt eigenlijk dan 3 keuzes:

- Sony A7-systeem. 4 verschillende versies en er komen er nog een aantal aan geloof ik.
Niet goedkoop (alleen de a7) en mager lensaanbod (die ook vrij duur zijn).
Wel kun je met de a7II allerlei lenzen (Canon, Nikon etc.) met adapters erop schroeven en heb je dankzij de in body stabilisatie zelfs op non-IS lenzen nog stabilisatie.

- Canon. Met jouw budget valt alleen de 6D daaronder (als je nieuw wil).
Maar dat is een uitstekende camera met een van de gevoeligste autofocuspunten in weinig licht.
De 6D kost bij Media Markt momenteel ook maar ¤1280.09 dus dan heb je nog mooi bijna ¤1300 over voor lenzen en accessoires.
Kun je mooi de Sigma 24-70mm f/2.8 halen of inderdaad de Canon 24-105mm.
Of wat primes natuurlijk.

- Nikon. Heb je de keuze uit de D610 en de D750. Ik heb verder geen kennis van Nikon dus als iemand zich geroepen voelt. :P
Thnx voor jullie hulp! Ik ben vandaag nog even naar een fotowinkel geweest hier in de stad en heb de a7ii en de 5d (6d had die niet) even vast gehouden maar wauw wat een verschil zeg qua grote en gewicht! Niet normaal hoor. Ik weet nu zeker dat qua formaat de a7ii veel beter bij mijn behoefte past maar waar ik nog steeds over twijfel is of het geld het allemaal waard is. Ik denk dat dit gedachtegoed me voorlopig nog wel even bezig gaat houden. De beste man in de winkel vertelde me ook dat je oud top glas van minolta voordelig op de kop kan tikken, wat het wellicht allemaal wat gunstiger maakt qua prijs maar of dit waar is en of je oude lenzen op een nieuw systeem moet doen vraag ik mij af. De 6d is nog steeds een serieuze overweging waard want wat je zegt over de prijs en geld over houden voor mooie lenzen klinkt ook wel erg goed maarja dan heb je weer het formaat...
pi_149179548
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 18:55 schreef jmb24 het volgende:
Thnx voor jullie hulp! Ik ben vandaag nog even naar een fotowinkel geweest hier in de stad en heb de a7ii en de 5d (6d had die niet) even vast gehouden maar wauw wat een verschil zeg qua grote en gewicht! Niet normaal hoor.
Sony A7II: 556 gram.
Canon 6D: 770 gram.
Canon 5D3: 950 gram.
6D is wel een stukje lichter dan de 5D3 dus.
Je kunt natuurlijk ook zo denken dat er op de 6D/5D3 een lekker grote grip zit; iets wat in gebruik ook wel erg prettig is.
quote:
Ik weet nu zeker dat qua formaat de a7ii veel beter bij mijn behoefte past maar waar ik nog steeds over twijfel is of het geld het allemaal waard is. Ik denk dat dit gedachtegoed me voorlopig nog wel even bezig gaat houden. De beste man in de winkel vertelde me ook dat je oud top glas van minolta voordelig op de kop kan tikken, wat het wellicht allemaal wat gunstiger maakt qua prijs maar of dit waar is en of je oude lenzen op een nieuw systeem moet doen vraag ik mij af. De 6d is nog steeds een serieuze overweging waard want wat je zegt over de prijs en geld over houden voor mooie lenzen klinkt ook wel erg goed maarja dan heb je weer het formaat...
Je kunt op een A7 inderdaad allerlei (oude) lenzen zetten, daar heb je echter wel adapters voor nodig die ook niet gratis en gewichtloos zijn. Bovendien werkt autofocus dan niet of minder.
(sommige lenzen beschikken dan überhaupt niet over autofocus)

Het zijn gewoon 2 totaal verschillende systemen.
Persoonlijk is de A7 voor mij nog niet geschikt omdat het
1) Veel duurder gaat worden dan bijv. een 6D. Body is duurder, lenzen zijn duurder, als je andere lenzen gebruikt heb je adapters nodig. Autofocus is nog niet niveau van DSLR.
2) Aanbod van lenzen is minder. Ja, je kunt er andere lenzen opzetten maar systeemeigen lenzen zijn er nog weinig.

Het is dus erg persoonsgebonden en ik kan je dus hier ook echt geen antwoord op geven.
pi_149180207
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 18:55 schreef jmb24 het volgende:

[..]

[..]

Thnx voor jullie hulp! Ik ben vandaag nog even naar een fotowinkel geweest hier in de stad en heb de a7ii en de 5d (6d had die niet) even vast gehouden maar wauw wat een verschil zeg qua grote en gewicht! Niet normaal hoor. Ik weet nu zeker dat qua formaat de a7ii veel beter bij mijn behoefte past maar waar ik nog steeds over twijfel is of het geld het allemaal waard is. Ik denk dat dit gedachtegoed me voorlopig nog wel even bezig gaat houden. De beste man in de winkel vertelde me ook dat je oud top glas van minolta voordelig op de kop kan tikken, wat het wellicht allemaal wat gunstiger maakt qua prijs maar of dit waar is en of je oude lenzen op een nieuw systeem moet doen vraag ik mij af. De 6d is nog steeds een serieuze overweging waard want wat je zegt over de prijs en geld over houden voor mooie lenzen klinkt ook wel erg goed maarja dan heb je weer het formaat...
Een 6D is wel een slagje kleiner dan een 5d3. Verder, formaat heb je niet zo veel last van, gewicht ga je uiteindelijk wel voelen als je er een dag mee rondloopt. Wat overigens prima gaat, doe ik ook en als echte Fok!ker ben ik nou niet echt een bodybuilder.. :') Tip: koop gelijk een fatsoenlijke draagriem. Ik heb de 6D met een 24-105 meestal aan een BlackRapid R-strap hangen, dat scheelt echt een bult. Er zijn meerdere straps verkrijgbaar, moet je even kijken wat je fijn vindt.

Zo'n ding dus:

pi_149205463
Het ziet er naar uit dat de 6d dus een slag kleiner is dan de 5d wat zeker gunstig is, want de 5d is echt huge!
Ik denk dat ik een beetje last heb van GAS (Gear Acquisition Syndrome) en me teveel blind staar op de a7ii. Het is ook zo'n mooi apparaat maar het heeft ook nadelen en er zijn goede alternatieven! Ik heb mijn beslissing nog niet gemaakt en ik heb nog wat tijd om die te maken, dus ik ga er nog even op broeien. Ik las ergens wat geruchten dat er in februari mogelijk ook een Sony A9 en a7sII komen, wellicht dat de komst van nieuwe modellen de prijs van de a7ii wat verlaagd. Ik kijk het nog heel even aan. In ieder geval bedankt voor jullie hulp!
pi_149206882
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 januari 2015 12:17 schreef jmb24 het volgende:
Het ziet er naar uit dat de 6d dus een slag kleiner is dan de 5d wat zeker gunstig is, want de 5d is echt huge!
Ik denk dat ik een beetje last heb van GAS (Gear Acquisition Syndrome) en me teveel blind staar op de a7ii. Het is ook zo'n mooi apparaat maar het heeft ook nadelen en er zijn goede alternatieven! Ik heb mijn beslissing nog niet gemaakt en ik heb nog wat tijd om die te maken, dus ik ga er nog even op broeien. Ik las ergens wat geruchten dat er in februari mogelijk ook een Sony A9 en a7sII komen, wellicht dat de komst van nieuwe modellen de prijs van de a7ii wat verlaagd. Ik kijk het nog heel even aan. In ieder geval bedankt voor jullie hulp!
Als je last hebt van GAS ga je niet wachten op de A7II die in prijs daalt zodra de nieuwe camera's uit zijn, dan wacht je totdat je die nieuwe camera's gelijk online kunt bestellen.
pi_149208108
Niet helemaal mee eens. Ook iemand met GAS kan prijsverlagingen in overweging nemen. Sterker nog, als je al last hebt van GAS, kan dat de beslissing een aankoop te doen juist makkelijker maken.
pi_149217657
quote:
0s.gif Op woensdag 31 december 2014 14:34 schreef Iemand91 het volgende:
Welke camera’s twijfel je over: Tja, van alles; Canon S120, Olympus XZ-10, Nikon P340 etc.
Na regelmatig zoeken en afwegen vandaag knoop doorgehakt; zojuist de Sony RX100 besteld.
Camera lijkt nu gedumpt te worden en kwam bij verschillende webshops langs, maar raakt ook snel uitverkocht.
Hopelijk gaat de cashback goed en dan hebben ze - hopelijk - een mooie vervanger. :)
  maandag 2 februari 2015 @ 16:16:33 #89
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_149299862
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 12:31 schreef fliert het volgende:
VeerEli heb je die 5D gekocht? Geweldige camera voor dat geld.
Nog niet, maar hij blijft nog wel een tijdje beschikbaar gelukkig.
Ik twijfel nog steeds. Heb ook nog steeds geen groothoeklens gekocht hoor voor m'n crop :') Eeuwige twijfelaar.
Die 5D mag dan nice zijn, het blijft een tweedehands camera met al aardig wat clicks en komt zonder lens. Wil ik dan een groothoeklens, ben ik ipv 280 euro voor een 10-18mm rond de 700-800 kwijt :')
Dus ik ben er gewoon nog stééds niet over uit... En dan ga ik dus nadenken of ik niet beter een nieuwe 6D kan kopen ipv een tweedehands 5D, maar ja, de 6D nieuw kan ik nu helemaal niet betalen :')
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
  maandag 2 februari 2015 @ 17:12:31 #90
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_149301579
Ik dacht, die gaat bij de Mediamarkt i.v.m. de BTW-weg-ermee de 10-18mm wel halen.

@ Iemand91: ah, gelukkig! Toch nog de best of the bunch geworden, hoewel die andere natuurlijk prima waren. Zelf ook eventjes mee weten te spelen, of dat dan weer niet?

@ GAS-discussie: als je last van GAS heb, dan moet je ook geen chili con carne eten.. whoehihihahah ha ha.. hum ja. eh. Slechte grap. ;( Maar iemand die serieus aan GAS lijdt, die kiest niet tussen de opties, die haalt alle opties.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_151606228
Ik ga binnenkort mijn oude Kodak vervangen, en zit te denken aan de Canon Ixus 145, is die goed?
Ура для россии
pi_151613490
quote:
10s.gif Op maandag 2 februari 2015 17:12 schreef shiznuts het volgende:
@ Iemand91: ah, gelukkig! Toch nog de best of the bunch geworden, hoewel die andere natuurlijk prima waren. Zelf ook eventjes mee weten te spelen, of dat dan weer niet?
Ik lees dit nu pas. :@ :')

Maar als ik weer 'ns bij hen langskom ligt de camera vaak in de buurt (vanwege genoemde redenen :P ) dus wel af en toe mee spelen ja.
Leuk ding; lichtsterk en je voelt dat je een mooi product heb. Ze zijn er i.i.g. tevreden mee. :Y

[ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 12-04-2015 18:26:36 ]
  FOK!fotograaf zondag 12 april 2015 @ 16:50:41 #93
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_151614162
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 12:43 schreef Woestijnvos het volgende:
Canon Ixus 145
Is een prima cameraatje. Hij is wel een generatie oud (begin 2014), de nieuwe zijn er ook al, de 160-165-170.
Ook prima cameraatjes, maar zullen iets duurder zijn.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  zondag 12 april 2015 @ 16:56:43 #94
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_151614368
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 16:50 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Is een prima cameraatje. Hij is wel een generatie oud (begin 2014), de nieuwe zijn er ook al, de 160-165-170.
Ook prima cameraatjes, maar zullen iets duurder zijn.
Ondersteunen geen raw, vind ik dan weer jammer
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  FOK!fotograaf zondag 12 april 2015 @ 17:02:59 #95
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_151614550
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2015 16:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ondersteunen geen raw, vind ik dan weer jammer
Bij iemand die zo'n cameraatje uit zichzelf voorstelt neem ik aan dat dat geen dealbreaker is...
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  zondag 12 april 2015 @ 17:06:59 #96
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_151614672
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 17:02 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Bij iemand die zo'n cameraatje uit zichzelf voorstelt neem ik aan dat dat geen dealbreaker is...
Ik zei dat ik het jammer vond. Je ziet het vaker, op zich leuke compacts, maar hebben dan geen RAW. Is het kreupel maken van cameras.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 12 april 2015 @ 17:14:10 #97
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_151614921
Mensen willen gewoon foto's knippen zoals met hun smartphone. Klik en klaar. Point 'n shoot. Daar zijn die dingen dan ook voor. Die zijn niet gemaakt voor handmatig alles en RAW. Dan moet je niet naar een Ixus maar een S-lijn compact gaan kijken of een premium compact met 1/1.7", 1/1.8", 1" of 1.33" sensor. :Y

Al weet ik niet of je veel meer uit zo'n simpele en licht gedateerde Ixus haalt dan je smartphone... misschien dat beetje optische zoom en beeldstabilisatie. In de klasse Ixus heb je ook wel soortgelijke cameras van andere fabrikanten rond die prijzen en ze zijn allemaal niet zo spectaculair... vreselijk zijn ze ook weer niet. Maakt niet onwijs veel uit voor welke je gaat. Kun je je haast nog laten leiden door welke de betere accuduur heeft.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_151615200
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 12:43 schreef Woestijnvos het volgende:
Ik ga binnenkort mijn oude Kodak vervangen, en zit te denken aan de Canon Ixus 145, is die goed?
Ik heb twee weken geleden de Ixus 155 besteld via Bol.com voor 79 euro. Zie nu dat ie 93 euro is. Nog steeds wel een goede deal hoor.

Heb een EOS 500D en wilde een point&shoot voor erbij. Heb ooit een Ixus60 gehad 10 jaar geleden en dat was altijd wel een fijn ding. Ixus 155 is soortgelijk maar moderne specs.
  FOK!fotograaf zondag 12 april 2015 @ 20:41:17 #99
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_151623761
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2015 17:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik zei dat ik het jammer vond. Je ziet het vaker, op zich leuke compacts, maar hebben dan geen RAW. Is het kreupel maken van cameras.
Persoonlijk zou ik ook nooit een camera kopen die geen RAW kan schieten. Gelukkig wordt de markt voor compacts met RAW ook beter :Y
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 12 april 2015 @ 21:13:51 #100
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_151625589
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 20:41 schreef Xilantof het volgende:

[..]

Persoonlijk zou ik ook nooit een camera kopen die geen RAW kan schieten. Gelukkig wordt de markt voor compacts met RAW ook beter :Y
Op sommige compacten mis je het niet echt. Aan de andere kant kun je, wanneer je compact RAW kan schieten, iets langer doorhobby'en omdat je er per opname echt het uiterste uit kunt draaien.
Voor de meeste consumenten voor wie fotografie niet iets hobbymatigs heeft is RAW echter pure overkill, camera moet hoofdzakelijk die herinnering goed vastleggen zonder dat er achteraf aan gesleuteld moet worden.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')