Goeie post.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Aldus:
PS: beetje lange post met veel foto's, maar dit is zoiets waar ik uren over kan lezen en deze retirement is toch wel de meest significante pensionering van een type vliegtuig in de laatste decennia; zo niet ooit.
Ik hoop dat jullie het dan ook kunnen waarderen
Vandaag in de geschiedenis: de allerlaatste - enigszins - reguliere vlucht van de Aérospatiale-BAC Concorde.
BA001 die de vorige dag naar New York was vertrokken wat de allerlaatste commerciële vlucht; BA002 terug naar London was geen commerciële vlucht meer; voor deze vlucht waren geen normale tickets meer te boeken.
Voor deze vlucht waren vele VIP's uitgenodigd.
[..]
Na een speech van de gezagvoerder waar hij iedereen bedankt gaat hij naar G-BOAG; hierna doet hij nog een bedankje over de radio (beluisterd door velen langs de baan met mobiele scanners) en om 07:28 uur in de ochtend vertrekt G-BOAG van baan 31L op JFK.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)49806.jpg]afbeelding[/url] ]
[ afbeelding ]
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)47183.jpg]afbeelding[/url] ]
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)46100.jpg]afbeelding[/url] ]
[ afbeelding ]
Gezagvoerder is de bekendste Concorde piloot van allemaal: Mike Bannister.
Op de passagierslijst een hoop bekende namen: Actrice Joan Collins, modellen Jodie Kidd en Christie Brinkley, de bekende Sir David Frost (die naar eigen zeggen zo'n 300 keer met de Concorde had gevlogen) en
Formule 1 baas Bernie Ecclestone.
Daarnaast ook Top Gear presentator Jeremy Clarkson en z'n zéér goede vriend ( ) Piers Morgan:
[..]
[ afbeelding ]
Na de laatste keer de Atlantische oceaan supersonisch te zijn overgestoken komt Speedbird 002 aan boven London.
Op dat moment waren 2 andere BA Concordes ook klaar met hun laatste vluchten; G-BOAF had met VIP-gasten (waaronder Concorde piloten) een laatste vlucht gemaakt over de Golf van Biskaje en G-BOAE kwam terug van een allerlaatste farewell flight vanuit Edinburgh.
Bij nadering van Heathrow hadden de 3 Concordes toestemming gekregen om lager dan normaal te vliegen; zodat iedereen in London (waaronder kinderen die op dat moment vakantie hadden) de laatste Concorde vluchten goed konden zien.
Voor de ogen van vele duizenden toeschouwers landden ze op een rij op baan 27R; om 16:01 uur G-BOAE uit Edinburgh, 16:03 uur G-BOAF vanuit de Golf en om 16:06 uur de allerlaatste: G-BOAG uit New York.
G-BOAE voorop, daarachter G-BOAF en daarachter G-BOAG:
[ afbeelding ]
Als laatste: G-BOAG:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)44242.jpg]afbeelding[/url] ]
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)73296.jpg]afbeelding[/url] ]
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)55924.jpg]afbeelding[/url] ]
Gezagvoerder Mike Bannister:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)46606.jpg]afbeelding[/url] ]
De drie Concordes gingen op eigen kracht weer terug naar BA Maintenance waar de passagiers uitstapten en daar werd een kleine bijeenkomst gehouden.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)02453.jpg]afbeelding[/url] ]
[ afbeelding ]
Die avond werden alle 5 overgebleven BA Concordes - G-BOAB was na de Air France crash in 2000 naar Heathrow terug gevlogen als een positioning flight op de avond voordat de Certificaten van luchtwaardigheid werden teruggetrokken waarna het nooit meer heeft gevlogen; BA had genoeg aan 5 Concordes en dus zijn de modificaties die nodig waren bij deze kist nooit toegepast - nog bij elkaar gezet en werd er een groepsfoto gemaakt met deze Concordes en de gehele 'Concorde familie':
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ruim 34 jaar na de eerste vlucht (2 maart 1969) en ruim 27 jaar nadat BA en AF op 21 januari 1976 op hetzelfde moment met de Concorde vluchten begonnen (G-BOAA naar Bahrein en F-BVFA via Dakar naar Rio de Janeiro; beiden vertrokken nagenoeg gelijk om 12:40 uur Nederlandse tijd) was het tijdperk voor commerciële supersonische vluchten nu voorgoed voorbij.
Ook was het het einde voor de Flight Engineer bij British Airways; de Concorde was het laatste vliegtuig in hun vloot die een FE nodig had. FE's konden in een Concorde ook grappen maken; doordat de romp tijdens de vlucht in temperatuur steeg kon de romp wel een 30 centimeter langer worden.
Dit was in de cockpit duidelijk te zien; tussen de FE console en bulkhead kwam ruimte vrij; veel FE's hadden de drang om hun pet tussen hun console en de bulkhead te plaatsten die - wanneer de romp weer afkoelde - klem kwam te zitten:
[ afbeelding ]
G-BOAE (de Edinburgh vlucht) werd op 17 november naar Barbodos gevlogen en G-BOAG werd op 3 t/m 5 november via New York (waar het een dag bleef) naar Boeing Field, Seattle gevlogen waar het in Museum of Flight staat, naast de Boeing 707 Air Force One en de allereerste Boeing 747.
De allerlaatste Concorde vlucht vond enkele weken later plaats op 23 november 2003 toen G-BOAF van Heathrow (via een vlucht boven de Golf van Biskaje) naar Bristol Filton Airport werd gevlogen.
Idd! Wat had ik daar nog graag ook nog een keer mee gevlogen.quote:
quote:De volgende vluchten tussen Paramaribo en Amsterdam zijn geannuleerd tot eind 2014 vanwege operational reasons:
14OKT
21OKT
28OKT
04NOV
11NOV
12NOV
14NOV
18NOV
25NOV
02DEC
31DEC
Jup, hun nieuwe 767/A330 is hard nodig, maar hoeft van mij persoonlijk niet. Ze zijn over een paar dagen nog maar 1 van de twee maatschappijen die met een A340 op Schiphol vliegt.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 15:50 schreef Sunri5e het volgende:
Even geript van een ander forum. Met Surinam Airways gaat het ook lekker:
Vanaf zondag wordt de vlucht naar Toronto vervangen door de 747, de vlucht naar Montreal door de A330.quote:- PH-KCB uit Toronto komt om 05:45 uur aan. Deze komt bij gate E02 te staan.
- PH-KCE uit Toronto komt even later om 06:35 uur aan. Deze komt bij gate D02 te staan.
- Beide gates liggen pal naast het panoramaterras. Schiphol stelt speciaal voor deze gelegenheid het terras eerder open; vanaf 06:00 kun je het terras op (i.p.v. 09:00 uur)
- Schijnbaar extra verlichting bij de gates/terras?
- Heb ook ergens gelezen dat PH-KCE opgewacht zal worden door een watersaluut.
Goede posts. Lees ze elke dag met veel plezier.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 22:04 schreef Iemand91 het volgende:
-knip-
Ok, na morgen zal ik hopelijk weer wat minder posten. Sorry voor de vele posts/foto's
Hopelijk hebben jullie een goede internetverbinding...
Wat een brede stoelen, wat een beenruimte... Heden ten dage zou een luchtvaartmaatschappij daar toch wel een 3-4-3 opstelling van weten te makenquote:Op zaterdag 25 oktober 2014 22:04 schreef Iemand91 het volgende:
En als laatste; een Airbus A310-203 van Iran Air die al 8 jaar opgeslagen staat in Tehran; maar in nog zo'n goede staat verkeerd :
Ongeveer 1MB hier But I don´t fucking carequote:Hopelijk hebben jullie een goede internetverbinding...
Nou, bij deze excuses voor m'n megagrote posts die je verbinding dichttrekke als je dit topic opentquote:Op zondag 26 oktober 2014 02:02 schreef flipsen het volgende:
Ongeveer 1MB hier But I don´t fucking care
Waar heb je dat gelezen?quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 16:54 schreef Leatherface het volgende:
Kwestie van tijd voordat ook Qatar naar Amsterdam vliegt. Ze houden open sollicitaties in Amsterdam binnenkort.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |