abonnement Unibet Coolblue
pi_144854881
En ja, ik weet hoe ik het moet bedienen :')

Als beginnend bestuurder heb ik een auto gekocht waar ook CC in zit.
Op zich vind ik het erg handig doordat ik met constante snelheid rij zonder zelf steeds met het gaspedaal bezig te moeten zijn.
Aan de andere kant ben ik bang dat, als in druk verkeer mijn voorganger plotseling sterk vertraagt, ik niet op tijd de CC aanpas en deze dan vrolijk mijn voorganger aanrijdt.
Nu schakelt de CC wel uit als ik rem maar volgens mij is het ook niet altijd wenselijk om de mensen achter me te laten schrikken met mijn remlichten.

Het is ook niet aan bod gekomen bij mijn rijlessen dus vooralsnog heb ik zelf moeten uitproberen.

Hoe gaan de ervaren Cruise Control rijders hier mee om?
Gebruik je hem niet in druk verkeer? Zit je met je vinger klaar bij de uit-knop?
Of ben je steeds met de + en - knopjes bezig om de juiste afstand te bewaren?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_144854956
Cruise control is lekker als je gewoon continu een snelheid kan rijden. Dus nee ik gebruik het niet in druk verkeer en ik zit al helemaal niet met m'n vinger bij de +\-
pi_144854962
als het echt druk is gewoon niet gebruiken.
anders gewoon aanzetten en soms bijregelen.
uit knop heb ik niet, dat is gewoon even de rem aantikken
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  Moderator woensdag 24 september 2014 @ 14:49:12 #4
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_144854973
Euh, waarom niet wenselijk met je rem te doen wanneer je voor de veiligheid zelf allerter wordt/de snelheid verlaagd?

Het gaat er ook af wanneer je op de koppeling trapt (ook niet wenselijk) en als je gewoon de cruisecontrol uit zet. Ik kan hem via een schuifje tijdelijk uitzetten.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_144854982
Zelfs bij druk verkeer houd je genoeg afstand zodat je de mensen achter je niet laat schrikken wanneer op je de rem trapt?

CC gaat bij mij aan als ik een lange tijd niet hoef in te grijpen. Als ik om de halve minuut moet ingrijpen (want druk verkeer) gebruik ik 'm niet.

In dat laatste geval (constant aan- en uitzetten) zou ik de koppeling en rem gebruiken, in plaats van telkens met dat knopje pielen.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 24-09-2014 14:50:24 ]
pi_144855030
Welke auto?
Ik heb citroen en aan de zijkant tikken zet je de cruise op pauze dan kan je lekker uitrollen. maar zoals al gezegd als het echt druk is niet gebruiken.
[quote]Op dinsdag 3 maart 2015 15:05 schreef Een of andere kutkneus het volgende:
Mensen met...quotes in hun signature. :')
[/quote]
  woensdag 24 september 2014 @ 14:52:52 #7
131148 Dondermeester
Blikskaters en gerommel!
pi_144855120
Cruise Control is een hulpmiddel, niet iets wat je per se moet gebruiken. Dus niet gebruiken als het druk is met wisselende snelheden en als je inhaalt op de grote weg, geef een beetje gas bij en haal niet in met 1km snelheidsverschil :(
Wie ik ben?
Wie ben jij eigenlijk????
  woensdag 24 september 2014 @ 14:57:26 #8
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_144855330
Ik vind Nederland niet geschikt voor cruise control. Ja midden in de nacht op de snelweg.
Maar verder is het gewoon veel te druk en zijn er veel te veel bochten/afslagen.
pi_144855373
Bij druk verkeer rij ik altijd achter een vrachtwagen want die rijden namelijk ook constant. Ok, je rijdt dan maar 80. Je hoeft in ieder geval niet elke keer de rem in te trappen of weer gas te geven. En ik bedoel hiermee op de snelweg.
pi_144855461
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 14:57 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind Nederland niet geschikt voor cruise control. Ja midden in de nacht op de snelweg.
Maar verder is het gewoon veel te druk en zijn er veel te veel bochten/afslagen.
CC is heerlijk als je niet te hard wil rijden. _O_.

Van 110 naar 80 dalen (stukje op de A13) en met max. 80 blijven rijden lukt mij niet goed, met CC gaat dat prima.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-09-2014 15:00:38 ]
  woensdag 24 september 2014 @ 15:01:01 #11
423773 mokkiemok
een lekker bakkie pleur
pi_144855486
die van mij remt automatisch als ik te dicht op mijn voorganger rij :7
FOK!ker sinds 18 april 2004 ---
Op maandag 30 juni 2014 14:05 schreef stbabylon het volgende:
Rukken met een zak paprikachips bij de hand, krijg je vanzelf een oranje Duitse helm.
pi_144855511
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:00 schreef zarGon het volgende:

[..]

CC is heerlijk als je niet te hard wil rijden. _O_.

Van 110 naar 80 dalen (stukje op de A13) en met max. 80 blijven rijden lukt mij niet goed, met CC gaat dat prima.
inderdaad ook prima om snelheidsboetes te voorkomen.
op trajecten waar ik weet dat vaak gecontroleerd wordt zet ik hem netjes op 80
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  Leukste jonkie 2022 woensdag 24 september 2014 @ 15:01:48 #13
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_144855521
Daarom adaptive cruise control _O_
Je maintiendrai -XOXO-
  Leukste jonkie 2022 woensdag 24 september 2014 @ 15:03:06 #14
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_144855571
En eigenlijk gewoon alleen 's nachts of als het echt helemaal leeg is gebruiken :Y
Je maintiendrai -XOXO-
pi_144855615
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:03 schreef datismijnmening het volgende:
En eigenlijk gewoon alleen 's nachts of als het echt helemaal leeg is gebruiken :Y
Buiten de spitsuren is CC prima te gebruiken in Nederland toch?

Ik zie het probleem niet zo.
pi_144855724
Bij drukte en wisselend verkeer gebruik ik geen CC. Dus eigenlijk alleen buiten de bebouwde kom op langere stukken.

Binnen bebouwde kom zet ik nog wel eens de omgekeerde cruise control aan die er voor zorgt dat je niet harder dan (bijvoorbeeld) 50 gaat rijden ongeacht hoever je het gaspedaal indrukt.

En als je goed anticipeert kun je als het evend rukker wordt of langzamer gaat gewoon de CC pauzeren, uitrollen en als er weer ruimte is weer aan zetten zodat je auto vanzelf weer naar oorspronkelijke snelheid gaat.

Op de snelweg gebruik ik bijna geen gaspedaal meer, behalve als het echt druk wordt of in de file :r
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_144855736
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:03 schreef datismijnmening het volgende:
En eigenlijk gewoon alleen 's nachts of als het echt helemaal leeg is gebruiken :Y
:')
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_144855747
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 14:46 schreef jeroen25 het volgende:
Aan de andere kant ben ik bang dat, als in druk verkeer mijn voorganger plotseling sterk vertraagt, ik niet op tijd de CC aanpas en deze dan vrolijk mijn voorganger aanrijdt.

Nu schakelt de CC wel uit als ik rem maar volgens mij is het ook niet altijd wenselijk om de mensen achter me te laten schrikken met mijn remlichten.
Of je zit er dan al voor de tijd er te dicht op of het is te druk.
Als het echt een plotselinge remactie is je zal wel moeten remmen :?

Koppeling intrappen zet je CC ook uit trouwens, zonder remlichten.

quote:
Hoe gaan de ervaren Cruise Control rijders hier mee om?
Gebruik je hem niet in druk verkeer? Zit je met je vinger klaar bij de uit-knop?
Of ben je steeds met de + en - knopjes bezig om de juiste afstand te bewaren?
Anticiperen, goed vooruit kijken, goed achter je kijken, op tijd beginnen met je inhaal actie. verzet de snelheid van mn CC eigenlijk nooit als ik hem gebruik, geef hoogstens wat gas bij
  Leukste jonkie 2022 woensdag 24 september 2014 @ 15:08:52 #19
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_144855829
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:03 schreef zarGon het volgende:

[..]

Buiten de spitsuren is CC prima te gebruiken in Nederland toch?

Ik zie het probleem niet zo.
Mwa vaak is er toch nog iets dat de doorstoom belemmerd, van die eikels die met 110 op de linker rijbaan rijden ofzo :N
Je maintiendrai -XOXO-
  Moderator woensdag 24 september 2014 @ 15:13:19 #20
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_144856025
Gebruik eigenlijk altijd Cruiscontrol. Waarom zeggen "Ja het kan niet in Nederland". Onzin, in de randstad niet, maar ik moet 60km enkele reis woon/werk op een relatief rustige snelweg. Heel prima. Kan niet meer zonder _O_
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_144856281
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 14:49 schreef zarGon het volgende:
Zelfs bij druk verkeer houd je genoeg afstand zodat je de mensen achter je niet laat schrikken wanneer op je de rem trapt?
Over de afstand tussen mij en degene achter me heb ik (behalve gas geven) weinig controle over. En bij het lessen is me verteld om op de snelweg niet te remmen tenzij echt noodzakelijk.
Of wordt het even heel kort aangaan van het remlicht niet als storend ervaren?
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 14:50 schreef mergbot het volgende:
Welke auto?
VW Polo uit 2002.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  woensdag 24 september 2014 @ 15:24:11 #22
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_144856414
Ik gebruik 'm op relatief rustige 80 en 100 km/u wegen waar toch iedereen dezelfde snelheid rijdt, en als het niet druk is ook op de snelweg.
pi_144856418
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:20 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Over de afstand tussen mij en degene achter me heb ik (behalve gas geven) weinig controle over. En bij het lessen is me verteld om op de snelweg niet te remmen tenzij echt noodzakelijk.
Of wordt het even heel kort aangaan van het remlicht niet als storend ervaren?

[..]

VW Polo uit 2002.
Er zit meestal gewoon een pauze knop op je CC. Hoef je niet eens te remmen.

Ik vind dat remmen om de CC uit te zetten idd irritant en heb er al meer dan eens een rare zwieper door veroorzaakt gezien.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 24 september 2014 @ 15:24:43 #24
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_144856429
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 14:49 schreef zarGon het volgende:

CC gaat bij mij aan als ik een lange tijd niet hoef in te grijpen. Als ik om de halve minuut moet ingrijpen (want druk verkeer) gebruik ik 'm niet.

Limiter instellen dan, dat is echt een koningsfunctie voor druk verkeer
Als ook van de sarcastische opmerkingen
  woensdag 24 september 2014 @ 15:25:08 #25
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_144856443
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:20 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Over de afstand tussen mij en degene achter me heb ik (behalve gas geven) weinig controle over. En bij het lessen is me verteld om op de snelweg niet te remmen tenzij echt noodzakelijk.
Of wordt het even heel kort aangaan van het remlicht niet als storend ervaren?

[..]

VW Polo uit 2002.
Ik vind het zelf ook storend al mensen steeds remmen om hun CC uit te zetten, daarom gebruik ik het zelf niet in de drukte want dan heb je nou eenmaal niet altijd de tijd om rustig uit te laten rollen.
pi_144856627
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:20 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Over de afstand tussen mij en degene achter me heb ik (behalve gas geven) weinig controle over. En bij het lessen is me verteld om op de snelweg niet te remmen tenzij echt noodzakelijk.
Je gaat dus niet zomaar remmen, maar controleer eerst of je kunt remmen (anders zorg je eerst voor meer ruimte door gas te geven, zodat je veilig kan remmen). Behalve als je echt echt moet remmen, maar dan rijdt de auto achter jou te dicht op jou en kun je inderdaad weinig doen.

Niet lukraak remmen inderdaad, maar gas los laten. En soms kun je niet anders dan remmen, dan moet je ook gewoon remmen.

quote:
Of wordt het even heel kort aangaan van het remlicht niet als storend ervaren?
Wanneer ik in het verkeer ben, probeer ik te lettten op de auto voor de auto voor mij. Vaak/meestal zie je de remlichten van de auto voor de auto van jouw auto, en kun je dus alvast anticiperen.

Het verkeer vloeit voort, als het goed is weet je wat er om je heen gebeurt... Als er dan iemand zijn rem gebruikt weet je meestal waarom dat is en hou je je er niet zo mee bezig. Storend is het pas als er iemand is die zich ergens tussen wil mengen omdat op het nippertje een afslag te nemen...

Maar dit spreekt allemaal voor zich, gewoon uitproberen, dan kom je erachter wat het fijnst voor jou is. Als je om de minuut aan je CC zit doe je iets niet goed.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 24-09-2014 15:30:58 ]
pi_144856660
Even de rem aantikken om de CC uit te zetten doe ik liever niet. Koppeling kort intrappen werkt ook, maar heeft ook niet echt de voorkeur.

Mijn huidige CC heeft een Cancel knop, volgens mij hetzelfde als wat hierboven als Pauze omschreven wordt. Werkt prima, eigenlijk geen nadelen.
Steeds het systeem weer uit en aan zetten om 'm uit te zetten zonder rem of koppeling lijkt me ook niet heel goed.

En in druk verkeer gebruik ik 'm ook niet zo vaak, alleen wanneer ik iets langzamer rij dan de rest (en dat gaat alleen als er dus niet al te langzaam gereden wordt).
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_144856799
quote:
10s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:24 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Limiter instellen dan, dat is echt een koningsfunctie voor druk verkeer
Dat zit denk ik bij de wat modernere auto's... Ik kan mijn CC niet pauzeren of limiteren. :P.



[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-09-2014 15:34:49 ]
  woensdag 24 september 2014 @ 15:35:34 #29
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_144856835
Gewoon heel kort je rem aantikken, schrikt niemand van.
Wie daar van schrikt is het rijbewijs niet waardig.
  Moderator woensdag 24 september 2014 @ 15:43:16 #30
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_144857104
quote:
7s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:35 schreef blup het volgende:
Gewoon heel kort je rem aantikken, schrikt niemand van.
Wie daar van schrikt is het rijbewijs niet waardig.
Dattum. Kan soms ook geen kwaad ff de rem aantikken B-)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 24 september 2014 @ 16:20:25 #31
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_144858831
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:34 schreef zarGon het volgende:
Dat zit denk ik bij de wat modernere auto's... Ik kan mijn CC niet pauzeren of limiteren. :P.
Ik ken een auto uit 2005 die beide functies al heeft...
Werkt net als de cruise,alleen teken is oranje ipv groen..
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_144858917
Ik rij van huis tot bestemming met die plusjes en minnetjes. Kan je rechtervoet gewoon op het dashboard. Lekker cruisen toch.
pi_144859057
quote:
3s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:24 schreef Deetch het volgende:

[..]

Er zit meestal gewoon een pauze knop op je CC. Hoef je niet eens te remmen.

Ik vind dat remmen om de CC uit te zetten idd irritant en heb er al meer dan eens een rare zwieper door veroorzaakt gezien.
Volgens mij werkt de koppeling intrappen ook gewoon.

Anyway, elke dag van Den Haag - Leiden en terug over de A4, hele snelweg op de cruise, linkerbaan pakken bij de trajectcontrole en instellen op 105.
pi_144859163
Alleen hoef ik sinds kort helemaal geen gas meer te geven, heb zo'n hele lange gele auto zonder stuur :')
pi_144862410
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 16:27 schreef JDx het volgende:
Alleen hoef ik sinds kort helemaal geen gas meer te geven, heb zo'n hele lange gele auto zonder stuur :')
Die rijden echt kut
People assume too much.
pi_144862621
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 16:25 schreef JDx het volgende:

[..]

Volgens mij werkt de koppeling intrappen ook gewoon.

Anyway, elke dag van Den Haag - Leiden en terug over de A4, hele snelweg op de cruise, linkerbaan pakken bij de trajectcontrole en instellen op 105.
Niet bij alle auto's, in ieder geval bij Volvo hervat hij weer automatisch als je dan de koppeling los laat (natuurlijk niet als hij in neutraal staat) :)
  Moderator woensdag 24 september 2014 @ 18:05:02 #37
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_144862906
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 16:22 schreef JDx het volgende:
Ik rij van huis tot bestemming met die plusjes en minnetjes. Kan je rechtervoet gewoon op het dashboard. Lekker cruisen toch.
jij remt met links?!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_144862989
Ik gebruik cc ook veel binnen de bebouwde kom. Als ik langer dan 10 seconden dezelfde snelheid kan houden schakel ik m in. Hoef je ook niet steeds je teller in de gaten te houden en voorkomt flitsboetes (stille en vlotte auto waarmee je ongemerkt al snel te hard rijd). Heb vaak mn linkerhand aan het stuur en daar zit ook de bediening van de cc. Kan m dus gemakkelijk in- en uitschakelen.
pi_144864485
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 18:07 schreef announcement het volgende:
Ik gebruik cc ook veel binnen de bebouwde kom. Als ik langer dan 10 seconden dezelfde snelheid kan houden schakel ik m in. Hoef je ook niet steeds je teller in de gaten te houden en voorkomt flitsboetes (stille en vlotte auto waarmee je ongemerkt al snel te hard rijd). Heb vaak mn linkerhand aan het stuur en daar zit ook de bediening van de cc. Kan m dus gemakkelijk in- en uitschakelen.
Dit, tenzij het echt te druk is inderaad.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_144864522
Ik zet hem meestal op vmax+20/30 en dan af en toe remmen wanneer andere auto's inhalen. Dan weer op een knopje drukken en gaat hij weer naar de ingestelde snelheid. Ik gebruik het eigenlijk alleen niet wanneer het file is of wanneer ik echt hard wil rijden.
pi_144866192
Bij wat drukker verkeer gebruik ik de cc af en toe door hem even te cancellen als ik te dichtbij inloop op mn voorligger en als ie uitloopt of aan de kant gaat weer resumen.

Wat ik wel eens irritant vindt bij anderen die cc gebruiken is dat ze hem bij inhalen stug op 120 laten staan als ze iemand inhalen die 119 rijdt, waardoor het inhalen soms minuten duurt :'). Geef dan even wat gas bij om er sneller langs te gaan...
pi_144869030
En oh ja, als mensen achter je schrikken van je remlichten dan moeten ze niet kleven.
pi_144869198
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:34 schreef zarGon het volgende:

[..]

Dat zit denk ik bij de wat modernere auto's... Ik kan mijn CC niet pauzeren of limiteren. :P.

[ afbeelding ]
2005:
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  Moderator woensdag 24 september 2014 @ 20:36:59 #44
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_144869443
Pauzeren kan ik met mijn Seat Toledo wel :s)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_144877703
In NL werkt cc gewoon niet, tenzij adaptief. Maak daarom zelf altijd gebruik van de limiter.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_144879442
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 23:10 schreef devlinmr het volgende:
In NL werkt cc gewoon niet, tenzij adaptief. Maak daarom zelf altijd gebruik van de limiter.
Natuurlijk werkt het wel, ligt er helemaal aan waar en hoe je rijdt. Als je elke dag in de spits rijdt tussen de files is het misschien lastig. Ik heb elke dag naar en van m'n werk cc bijna de hele rit aan staan. Ja, ik rijd in het westen/randstad, niet op een rustig weggetje ergens tussen de landerijen. Ik zou niet meer zonder cc willen :)
  donderdag 25 september 2014 @ 00:00:12 #47
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_144879570
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 23:10 schreef devlinmr het volgende:
In NL werkt cc gewoon niet, tenzij adaptief. Maak daarom zelf altijd gebruik van de limiter.
Ken je dat stukje grond boven, onder en rechts van de Randstad? Dat is ook Nederland ;)

Buiten de spits heb ik CC bijna altijd aan staan. Gewoon goed vooruit kijken (als het goed is doe je dat sowieso wel, ongeacht CC), dan hoef je niet vaak je snelheid te veranderen.
  FOK!fotograaf donderdag 25 september 2014 @ 02:34:52 #48
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_144881740
quote:
7s.gif Op donderdag 25 september 2014 00:00 schreef Mano_ het volgende:
Ken je dat stukje grond boven, onder en rechts van de Randstad? Dat is ook Nederland ;)
Ik woon in de randstad en als ik hem kan gebruiken, gebruik ik hem (moet ik natuurlijk wel de wagen met CC mee hebben :+ ). Ja, hij zit erg handig en alles zit in 1 pookje, omhoog is harder, omlaag is langzamer, pookje vooruit duwen is eraf en indrukken is limiter, die gebruik ik eigenlijk niet. Als je 10 voor 2 ofzo rijdt, dan kan je erbij zonder moeite te doen.
Ik pas hem ook best veel aan, zodra je bij inhalen ziet dat degene die jij aan het inhalen bent gas bij aan het geven is, paar km erbij tikken en je bent hem alsnog voorbij. Iemand die hem ervoor gooit? Gewoon CC eraf zonder te remmen als dat kan.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  donderdag 25 september 2014 @ 07:12:11 #49
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_144882075
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:34 schreef zarGon het volgende:

[..]

Dat zit denk ik bij de wat modernere auto's... Ik kan mijn CC niet pauzeren of limiteren. :P.

[ afbeelding ]
Ah, iets uit de VAG stal? Als je dat bovenste knopje een subtiel tikje richting OFF geeft, schakel je de cc even uit, maar floept 'ie meteen weer terug op ON. Met de knop op de zijkant kun je vervolgens weer een nieuwe snelheid instellen (SET) of de laatst gekozen snelheid hervatten (RES).
Tenminste, op mijn auto met identieke knoppen wel :+.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  Moderator donderdag 25 september 2014 @ 08:30:13 #50
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_144882739
quote:
14s.gif Op donderdag 25 september 2014 07:12 schreef JDude het volgende:

[..]

Ah, iets uit de VAG stal? Als je dat bovenste knopje een subtiel tikje richting OFF geeft, schakel je de cc even uit, maar floept 'ie meteen weer terug op ON. Met de knop op de zijkant kun je vervolgens weer een nieuwe snelheid instellen (SET) of de laatst gekozen snelheid hervatten (RES).
Tenminste, op mijn auto met identieke knoppen wel :+.
Dat dus :s)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_144883469
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:34 schreef zarGon het volgende:

[..]

Dat zit denk ik bij de wat modernere auto's... Ik kan mijn CC niet pauzeren of limiteren. :P.

[ afbeelding ]
Hendel richting off bewegen maar niet helemaal doorduwen...
pi_144883984
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 09:17 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Hendel richting off bewegen maar niet helemaal doorduwen...
Limiteer of pauzeer ik daarmee?
quote:
14s.gif Op donderdag 25 september 2014 07:12 schreef JDude het volgende:

[..]

Ah, iets uit de VAG stal? Als je dat bovenste knopje een subtiel tikje richting OFF geeft, schakel je de cc even uit, maar floept 'ie meteen weer terug op ON. Met de knop op de zijkant kun je vervolgens weer een nieuwe snelheid instellen (SET) of de laatst gekozen snelheid hervatten (RES).
Tenminste, op mijn auto met identieke knoppen wel :+.
Yep, een Polo. Hier kwam ik een tijdje toevallig achter. Wel lekker makkelijk, ja. :9.
pi_144884096
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 09:40 schreef zarGon het volgende:

[..]

Limiteer of pauzeer ik daarmee?
Pauzeren.

Ik weet niet wat je met limiteer bedoeld? Maar als je bedoeld dat je de ingestelde snelheid witl verlagen, moet je gewoon op de - drukken
quote:
[..]

Yep, een Polo. Hier kwam ik een tijdje toevallig achter. Wel lekker makkelijk, ja. :9.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 25 september 2014 @ 09:53:59 #54
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_144884242
Limiteren = maximumsnelheid ingeven. Die gebruik ik eigenlijk nooit. Maar ik rijd wel veel op CC. Die van mij heeft een pauzeknop (Citroën), even aantikken om uit- en weer in te schakelen. Kwestie van anticiperen en gas terugnemen met je vinger in plaats van je voet ;)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 25 september 2014 @ 18:42:23 #55
430349 Yum-Yum
Holy Roman Emperor
pi_144899427
Cruise Control :')

Active Cruise Control _O_

( ͡° ͜ʖ ͡°)
pi_144902589
Ik gebruik dat ding echt bijna op iedere weg, ook in de bbk op 50 en 70km wegen. n wegen en snelwegen. Kwestie van een niet te hoge snelheid willen rijden, dan hoef je niet telkens af te remmen.

Bijvoorbeeld 100 = 100 instellen, niet 106 107 of 108. Meestal stel ik 55, 84, 102 of 120 in.

Afremmen doet mijn auto bijna niet vanzelf, dus moet toch vaak remmen om echt te vertragen. Kwestie van voldoende afstand houden en dat moeten ze achter mij ook doen, anders schrikken ze, door hun eigen domme schuld. En wat hierboven staat, niet te hard willen gaan.

Gebruik de rem ook om de cc uit te zetten, met een tikje. Mensen moeten niet zo schrikkerig doen om een paar remlampen die een ff opflitsen.
.
pi_177869445
quote:
Ik vind Nederland niet geschikt voor cruise control. Ja midden in de nacht op de snelweg.
Maar verder is het gewoon veel te druk en zijn er veel te veel bochten/afslagen.
Waarom zou Nederland daarvoor niet geschikt zijn? Bij mij staat de CC altijd aan, ook in de binnenstad.
Het komt er gewoon op aan om voldoende afstand te houden. Veel chauffeurs trekken enorm hard op om dan na 50 meter hard te remmen. Zo werkt dat natuurlijk niet, het is de bedoeling dat je altijd ongeveer even snel gaat rijden.
pi_177893336
Daarom adeptive cruise controle ^O^
  zaterdag 17 maart 2018 @ 21:20:07 #59
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177893369
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 21:18 schreef spiritusbus het volgende:
Daarom adeptive cruise controle ^O^
Dit dus
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 17 maart 2018 @ 22:06:53 #60
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_177894535
Goede kick.

Hoe kom je op een topic van 3,5 jaar oud _O- speciaal voor geregistreerd ook nog.
pi_177894583
Ik gebruik dat ding alleen als ik toevallig op zondagmorgen eens op een lege autosnelweg rij ofzo.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  zaterdag 17 maart 2018 @ 22:10:14 #62
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177894630
Goein kick.

Ik rijd bijna altijd op de cc, iig als ik verwacht langere tijd een constante snelheid te kunnen rijden.. Op de oprit van de snelweg tik ik hem op 140 (ofzo) en daar blijft ie op staan. Ik houd redelijk afstand en tik hem eraf (met de hand) als ik voor me een verandering van snelheid zie of er iemand in mijn remafstand naar links komt. Als dat tijdelijk is (inhalert) tik ik daarna op resume, duurt het langer kopieer ik de snelheid van mijn voorganger. Versnellen doe ik niet op de cc, dan trap ik even tot de gewenste snelheid en dan reset ik hem.
Ik schrik niet van mensen die hem disengagen met de rem, maar ik vind het wel dom en lui overkomen en doe het zelf nooit eigenlijk.. Moet ik remmen dan moet ik remmen, maar de gewoonte om met het hendeltje te werken zit er gewoon ingebakken.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 17 maart 2018 @ 22:14:41 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177894760
Ik rij eigenlijk altijd op ACC
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177894825
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 22:10 schreef Sounddragon het volgende:
Goein kick.

Ik rijd bijna altijd op de cc, iig als ik verwacht langere tijd een constante snelheid te kunnen rijden.. Op de oprit van de snelweg tik ik hem op 140 (ofzo) en daar blijft ie op staan. Ik houd redelijk afstand en tik hem eraf (met de hand) als ik voor me een verandering van snelheid zie of er iemand in mijn remafstand naar links komt. Als dat tijdelijk is (inhalert) tik ik daarna op resume, duurt het langer kopieer ik de snelheid van mijn voorganger. Versnellen doe ik niet op de cc, dan trap ik even tot de gewenste snelheid en dan reset ik hem.
Ik schrik niet van mensen die hem disengagen met de rem, maar ik vind het wel dom en lui overkomen en doe het zelf nooit eigenlijk.. Moet ik remmen dan moet ik remmen, maar de gewoonte om met het hendeltje te werken zit er gewoon ingebakken.
Ik vind het juist wel prettig als mensen hem disengagen met de rem. Als iemand voor me rijdt die om de haverklap ineens langzamer rijdt zonder te remmen dan ben ik bang dat zn remlichten het niet doen en hou ik afstand of haal ik hem in zodra ik de kans heb :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  zaterdag 17 maart 2018 @ 23:12:26 #65
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_177896104
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 22:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik rij eigenlijk altijd op ACC
Klinkt als een goed plan. Onlangs proefgereden met o.a. deze bazenuitvinding. Nu nog wachten op de leverdatum.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  Moderator zaterdag 17 maart 2018 @ 23:25:22 #66
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_177896374
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 22:16 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik vind het juist wel prettig als mensen hem disengagen met de rem. Als iemand voor me rijdt die om de haverklap ineens langzamer rijdt zonder te remmen dan ben ik bang dat zn remlichten het niet doen en hou ik afstand of haal ik hem in zodra ik de kans heb :)
nou ja dat dus. Mensen die opeens vertragen vind ik zo nodig nog gevaarlijker
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_177896493
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 22:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik rij eigenlijk altijd op ACC
Maar dan zit je achter iemand op de middenstrook en je ACC houdt in. Ik heb geen ACC en ga jou inhalen. Vervolgens gaat de voorligger netjes naar rechts en je auto versnelt weer vanzelf, terwijl ik er nog naast zit. Dat is wel irritant.
.
pi_177896535
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 23:29 schreef Fer het volgende:

[..]

Maar dan zit je achter iemand op de middenstrook en je ACC houdt in. Ik heb geen ACC en ga jou inhalen. Vervolgens gaat de voorligger netjes naar rechts en je auto versnelt weer vanzelf, terwijl ik er nog naast zit. Dat is wel irritant.
Heb je weer zo een lul. Goddomme de hele tijd rijdt ie niet door; gaat ie naar rechts geeft die zak gas bij :r :( :X !!!!!
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_177896543
Dat dus. Daar erger ik me altijd nogal aan. Ik druk mij voorzichtig uit. :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  zaterdag 17 maart 2018 @ 23:36:12 #70
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177896671
quote:
7s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:35 schreef blup het volgende:
Gewoon heel kort je rem aantikken, schrikt niemand van.
Wie daar van schrikt is het rijbewijs niet waardig.
Dat is echt schijtirritant, zeker op de snelweg.
Klein tikje op de koppeling en de CC is ook uit.

Kut, oud topic :(
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 17 maart 2018 @ 23:38:36 #71
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_177896744
Zo ongeveer iedere cc waar ik ooit mee heb gereden had ook gewoon een cancel functie zonder een pedaal te hoeven raken.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_177897159
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 23:38 schreef JDude het volgende:
Zo ongeveer iedere cc waar ik ooit mee heb gereden had ook gewoon een cancel functie zonder een pedaal te hoeven raken.
Fiat niet.

Ik rij altijd op de Cc. Zodra de vmax 30+ is, zit ik op de Cc te toeren.. :P
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_177897277
quote:
7s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:35 schreef blup het volgende:
Gewoon heel kort je rem aantikken, schrikt niemand van.
Wie daar van schrikt is het rijbewijs niet waardig.
Wat een onzin. Hopelijk weet je ondertussen beter.
  zondag 18 maart 2018 @ 02:03:14 #74
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177898598
quote:
7s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 22:16 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik vind het juist wel prettig als mensen hem disengagen met de rem. Als iemand voor me rijdt die om de haverklap ineens langzamer rijdt zonder te remmen dan ben ik bang dat zn remlichten het niet doen en hou ik afstand of haal ik hem in zodra ik de kans heb :)
hehe, dan zul je niet blij zjn achter mij, want ik zet hem soms terug in 5 om lichtjes af te remmen op de motor ipv mijn dure remschijfjes op te stoken. Beter voor het miljeu en afremmen op de motor scheelt brandstof w/
Ik let wel op wat er achter me zit natuurlijk; bij een bumperklever doe ik gewoon naar 4 O-)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177900233
Ik gebruik hem erg veel, maar heb gelukkig wel een pauzeknop, uitschakelknop, en vertragingsknop wat blijkbaar niet alle auto's hebben. En ja meestal heb ik mijn linkerhand wel in de buurt van dat knopje voor de zekerheid. Gebruik hem niet veel in 50 gebieden vanwege slingerende fietsers enz, en in 30 gebieden gebruik ik de versnellings-cc (in de 2 zetten en alles los laten rijdt hij perfect 28 oid).
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_177901580
Ik gebruik het eigenlijk altijd, welke weg dan ook.

Stel altijd maximum snelheid + 8 in, behalve bij 100 en 120 als maximum snelheid, dan + 10. Teller wijst namelijk iets teveel aan, zo zit je precies onder de grens vanaf waar je een bekeuring krijgt. Uitschakelen nooit met een of koppeling, maar op de 0 drukken (clio). Weer inschakelen met R, dan gaat hij naar de laatste snelheid.

Vorig jaar een Fiat Tipo (zie je nauwelijk in NL) gehad als huurauto gehad in Frankrijk, die had ACC. Dit vond ik een top systeem, zoiets zou ik ook wel willen in mijn volgende auto.
  zondag 18 maart 2018 @ 10:50:26 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177901696
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 10:46 schreef Hugo__Boss het volgende:


Vorig jaar een Fiat Tipo (zie je nauwelijk in NL) gehad als huurauto gehad in Frankrijk, die had ACC. Dit vond ik een top systeem, zoiets zou ik ook wel willen in mijn volgende auto.
Ideaal in combinatie met een automaat. Zelden dat ik zonder ACC rij
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177901827
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 15:01 schreef datismijnmening het volgende:
Daarom adaptive cruise control _O_
Dan weet je zeker dat je altijd achter in de file terechtkomt
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  zondag 18 maart 2018 @ 10:56:05 #79
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177901841
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 10:55 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Dan weet je zeker dat je altijd achter in de file terechtkomt
Jij rijd zeker altijd voorop in de file? :W
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177901897
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 10:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jij rijd zeker altijd voorop in de file? :W
Ja om mensen met ACC te irriteren
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  zondag 18 maart 2018 @ 11:03:39 #81
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177902009
Ik rijdt voornamelijk automaat en dan moet je toch remmen als je langzamer wilt. "Gas terugnemen" met de cc duurt in de meeste gevallen veel te lang.

Ik gebruik hem wel heel veel, omdat je dan niet op je snelheid hoeft te letten en dat is heel relaxed. Maar niet als je van te voren al ziet dat ie er na een seconde al weer af moet wegens rotonde, drempel, scherpe bocht, verkeerslicht, etc.
  zondag 18 maart 2018 @ 11:07:55 #82
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177902121
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 10:58 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Ja om mensen met ACC te irriteren
Laat me raden, als ik met 100 (de max snelheid) om de Middenbaan aan de mensen die rechts met 90 rijden voorbij rijdt ben jij het type dat achter mij zit te bumperkleven i.p.v. links aan me voorbij te gaan.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 18 maart 2018 @ 11:08:58 #83
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_177902140
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 23:36 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat is echt schijtirritant, zeker op de snelweg.
Klein tikje op de koppeling en de CC is ook uit.

Kut, oud topic :(
Moet je auto wel een koppelingspedaal hebben ;) Bij een automaat wordt dat lastig.

Maar over het algemeen vind ik Nederland veel te druk om CC te gebruiken.
Don't let my username fool you...
pi_177903990
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 11:08 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Moet je auto wel een koppelingspedaal hebben ;) Bij een automaat wordt dat lastig.
En een auto waar de CC uit gaat als je de koppeling in drukt. Bij Volvo blijft hij dan gewoon aan.
quote:
Maar over het algemeen vind ik Nederland veel te druk om CC te gebruiken.
Dat herken ik dan totaal niet, maar dat ligt natuurlijk aan waar je wanneer rijdt. Ik kan altijd 80-90% van m'n woonwerk verkeer op de CC rijden.
  zondag 18 maart 2018 @ 12:39:46 #85
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177904157
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 11:08 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Moet je auto wel een koppelingspedaal hebben ;) Bij een automaat wordt dat lastig.

Maar over het algemeen vind ik Nederland veel te druk om CC te gebruiken.
Juist op de veelal rechte provinciale wegen waar je vele kms onder het toezicht van flitsers moet rijden is het ideaal. Echt druk is het daar zelden.
pi_177904868
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 11:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Laat me raden, als ik met 100 (de max snelheid) om de Middenbaan aan de mensen die rechts met 90 rijden voorbij rijdt ben jij het type dat achter mij zit te bumperkleven i.p.v. links aan me voorbij te gaan.
Nee hoor, daar hebben ze de vluchtstrook toch voor uitgevonden?
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_177904911
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 11:08 schreef Metalfreak het volgende:

[..]


Maar over het algemeen vind ik Nederland veel te druk om CC te gebruiken.
Dit

Ik gebruik meestal de begrenzer. Kan ik nuet te hard maar heb volledige controle over de auto zoals normaal. Rijdt het door kan ik gewoon relaxed mijn voet op het gaspedaal laten rusten
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  zondag 18 maart 2018 @ 13:30:29 #88
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_177905143
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 12:39 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Juist op de veelal rechte provinciale wegen waar je vele kms onder het toezicht van flitsers moet rijden is het ideaal. Echt druk is het daar zelden.
Ik woon in Limburg, je zou zeggen niet de drukste regio van het land, maar ik herken dit helemaal niet. Het is eigenlijk altijd wel vrij druk op de wegen en natuurlijk rijdt er altijd iemand voor je die 20km/h onder de max. snelheid rijdt en dan ook nog niet eens constant...
Don't let my username fool you...
pi_177909810
Zelfs in een 30-zone gebruik ik cc. Als ik maar ergens het idee heb dat ik constant dezelfde snelheid kan rijden zet ik 'm aan.
Met de vrachtauto idem, maar omdat het een automaat is kan ik 'm bij 20 al aanzetten en trekt 'ie gewoon in alle versnellingen door tot 80 (of wat je ook hebt ingesteld)
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_177910837
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 16:38 schreef Ridocar het volgende:
Zelfs in een 30-zone gebruik ik cc. Als ik maar ergens het idee heb dat ik constant dezelfde snelheid kan rijden zet ik 'm aan.
Met de vrachtauto idem, maar omdat het een automaat is kan ik 'm bij 20 al aanzetten en trekt 'ie gewoon in alle versnellingen door tot 80 (of wat je ook hebt ingesteld)
Bij veel auto's kan dat niet. De auto's die ik gehad heb met CC (diverse merken en klassen door elkaar :') ) deden het allemaal pas net boven de 40 km/h.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zondag 18 maart 2018 @ 17:53:39 #91
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177911780
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 14:57 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind Nederland niet geschikt voor cruise control.
Nonsens, gebruik de cc vaak. Misschien rij jij alleen in de spits?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 18 maart 2018 @ 17:55:31 #92
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177911850
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 14:46 schreef jeroen25 het volgende:

Hoe gaan de ervaren Cruise Control rijders hier mee om?
Gebruik je hem niet in druk verkeer? Zit je met je vinger klaar bij de uit-knop?
Of ben je steeds met de + en - knopjes bezig om de juiste afstand te bewaren?
Als het te druk is, niet. Soms corrigeren met + en -. Gebruik rempedaal ipv uitknop.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Moderator zondag 18 maart 2018 @ 18:35:54 #93
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_177912904
quote:
0s.gif Op zondag 18 maart 2018 17:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nonsens, gebruik de cc vaak. Misschien rij jij alleen in de spits?
En niet buiten de randstad..
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_177915014
Precies, ik heb sinds drie jaar een auto met CC en hier in 't hoge Noorden gebruik ik hem eigenlijk continu. Om niet te hard te rijden in de bebouwde kom (hij werkt op mijn Ford vanaf 30 km./h) en op de snelweg is het hier rustig genoeg. Zeker als ik 's avonds terugkom uit het werk is het op 150 km/h vastzetten en gaan. Ik wil niet meer zonder :P

En om de auto uit te laten rollen bij even op Can/Res. En daarna, hup er weer op.
pi_177936665
quote:
1s.gif Op zondag 18 maart 2018 02:03 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

hehe, dan zul je niet blij zjn achter mij, want ik zet hem soms terug in 5 om lichtjes af te remmen op de motor ipv mijn dure remschijfjes op te stoken. Beter voor het miljeu en afremmen op de motor scheelt brandstof w/
Ik let wel op wat er achter me zit natuurlijk; bij een bumperklever doe ik gewoon naar 4 O-)
Vaak hoor ik men juist zeggen dat ze liever gebruik maken van de remschijven om zo de motor niet te belasten. Nu vraag ik me als leek af of deze mensen de situatie verkeerd benaderen, of dat jouw remschijven relatief duur zijn. Mocht het dat laatste zijn, wat zorgt voor de hoge prijs?
  maandag 19 maart 2018 @ 18:47:44 #96
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177938311
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 17:30 schreef br00djekaas54321 het volgende:

[..]

Vaak hoor ik men juist zeggen dat ze liever gebruik maken van de remschijven om zo de motor niet te belasten. Nu vraag ik me als leek af of deze mensen de situatie verkeerd benaderen, of dat jouw remschijven relatief duur zijn. Mocht het dat laatste zijn, wat zorgt voor de hoge prijs?
het Mercedes logo op de doos, en het feit dat ze hetzelfde formaat hebben als een compleet wiel van een eco bakkie.
En tevens levert afremmen op de motor geen enkele 'schade' of belasting op aan een motorblok.. Vrachtwagens doen niet anders (retarder), en die lopen doorgaans een miljoen+ km.
Sterker nog; afremmen op de motor is de enige manier waarop een motor 0,0 brandstof verbruikt omdat dan de gasklep dicht is. Is gewoon gratis remmen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177938605
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2018 18:47 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

het Mercedes logo op de doos, en het feit dat ze hetzelfde formaat hebben als een compleet wiel van een eco bakkie.
En tevens levert afremmen op de motor geen enkele 'schade' of belasting op aan een motorblok.. Vrachtwagens doen niet anders (retarder), en die lopen doorgaans een miljoen+ km.
Sterker nog; afremmen op de motor is de enige manier waarop een motor 0,0 brandstof verbruikt omdat dan de gasklep dicht is. Is gewoon gratis remmen.
Kwaliteit mag wel wat kosten. Sommigen hebben het idee dat je bij merken zoals Mercedes vooral betaalt voor de naam, maar zolang die naam wel min of meer garant staat voor kwaliteit zal het geen slechte besteding zijn, me dunkt.

Wellicht dat het niet 'matchen' van de toeren bij het terugschakelen voor de meeste slijtage zorgt, wat mensen ervan weerhoudt af te remmen op de motor. Jammer genoeg heb ik nog het een en ander te leren over de onderdelen van een auto, dus geen idee waarop die 'angst' gebaseerd is.

In ieder geval bedankt voor de reactie.
pi_177939193
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 18:59 schreef br00djekaas54321 het volgende:

[..]

Kwaliteit mag wel wat kosten. Sommigen hebben het idee dat je bij merken zoals Mercedes vooral betaalt voor de naam, maar zolang die naam wel min of meer garant staat voor kwaliteit zal het geen slechte besteding zijn, me dunkt.

Wellicht dat het niet 'matchen' van de toeren bij het terugschakelen voor de meeste slijtage zorgt, wat mensen ervan weerhoudt af te remmen op de motor. Jammer genoeg heb ik nog het een en ander te leren over de onderdelen van een auto, dus geen idee waarop die 'angst' gebaseerd is.

In ieder geval bedankt voor de reactie.
Dan kun je altijd revmatchen als je bang bent voor je synchomeshes. Vrachtauto's (in ieder geval de automaten) doen dat ook.

Ik rem in de luxe wagen ook vaak op de motor af. Vroeg uitrollen en een beetje tussengas bij het terugschakelen en je kunt prima afremmen zonder het linker of middelste pedaal aan te raken.

Overigens, één van de eerste dingen die ik mijn vrouw heb afgeleerd: op een provinciale weg alvast terugschakelen naar 2 als je nog 60+ rijdt en de koppeling de hele tijd ingetrapt houdt tot je bij de afslag bent.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ridocar op 19-03-2018 19:24:41 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_177939694
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2018 19:19 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Dan kun je altijd revmatchen als je bang bent voor je synchomeshes. maar ik rem ook vaak op de motor af. Vroeg uitrollen en een beetje tussengas bij het terugschakelen en je kunt prima afremmen zonder het linker of middelste pedaal aan te raken.

Overigens, één van de eerste dingen die ik mijn vrouw heb afgeleerd: op een provinciale weg alvast terugschakelen naar 2 als je nog 60+ rijdt en de koppeling de hele tijd ingetrapt houdt tot je bij de afslag bent.
Persoonlijk match ik de toeren - ik probeer het in ieder geval zo nauwkeurig mogelijk te doen - omdat ik simpelweg geniet van naadloze overgangen, maar is het los daarvan ook interessant om de toeren te matchen met als doel het voorkomen van slijtage aan het synchromesh gebeuren? Geen idee of het vervangen/repareren daarvan, als dat bij 'normaal gebruik' überhaupt aan de orde komt, een dure grap is of dat de kosten verwaarloosbaar zijn.

Overigens wel opmerkelijk dat mevrouw bij die snelheid terugschakelt naar de tweede versnelling om vervolgens het koppelingspedaal ingetrapt te houden. Uit nieuwsgierigheid vraag ik me af of ze het wellicht met goede intenties deed.
pi_177940619
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2018 19:39 schreef br00djekaas54321 het volgende:

[..]

Persoonlijk match ik de toeren - ik probeer het in ieder geval zo nauwkeurig mogelijk te doen - omdat ik simpelweg geniet van naadloze overgangen, maar is het los daarvan ook interessant om de toeren te matchen met als doel het voorkomen van slijtage aan het synchromesh gebeuren? Geen idee of het vervangen/repareren daarvan, als dat bij 'normaal gebruik' überhaupt aan de orde komt, een dure grap is of dat de kosten verwaarloosbaar zijn.
Die synchro's maken onderdeel uit van de versnellingsbak, daarvoor moet deze uit elkaar als er iets op doet. De onderdelen zijn het probleem niet, de manuren des te meer. Bij normaal gebruik gaan ze vaak wel een autoleven mee.
quote:
Overigens wel opmerkelijk dat mevrouw bij die snelheid terugschakelt naar de tweede versnelling om vervolgens het koppelingspedaal ingetrapt te houden. Uit nieuwsgierigheid vraag ik me af of ze het wellicht met goede intenties deed.
Ja, de intenties waren goed, het gebeurt trouwens vaker dan je denkt. Het is het gemak van je handelingen uitspreiden over een langere periode, vaak het gevolg van gebrek van technisch inzicht.
Ik stel me voor dat de koppelingsplaten onderling een groot verschil in rotatiesnelheid hebben en dat het schakelen een enorme belasting heeft op de synchroringen. Die moeten immers de huidige snelheid in de tweede versnelling overnemen, en als dat bij 70 in 5 naar 70 in 2 gaat kun je je voorstellen dat dit niet gezond is voor je versnellingsbak, laat staan als je voet (theoretisch gezien) van de koppeling glijdt.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')