CC is heerlijk als je niet te hard wil rijden. .quote:Op woensdag 24 september 2014 14:57 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind Nederland niet geschikt voor cruise control. Ja midden in de nacht op de snelweg.
Maar verder is het gewoon veel te druk en zijn er veel te veel bochten/afslagen.
inderdaad ook prima om snelheidsboetes te voorkomen.quote:Op woensdag 24 september 2014 15:00 schreef zarGon het volgende:
[..]
CC is heerlijk als je niet te hard wil rijden. .
Van 110 naar 80 dalen (stukje op de A13) en met max. 80 blijven rijden lukt mij niet goed, met CC gaat dat prima.
Buiten de spitsuren is CC prima te gebruiken in Nederland toch?quote:Op woensdag 24 september 2014 15:03 schreef datismijnmening het volgende:
En eigenlijk gewoon alleen 's nachts of als het echt helemaal leeg is gebruiken
quote:Op woensdag 24 september 2014 15:03 schreef datismijnmening het volgende:
En eigenlijk gewoon alleen 's nachts of als het echt helemaal leeg is gebruiken
Of je zit er dan al voor de tijd er te dicht op of het is te druk.quote:Op woensdag 24 september 2014 14:46 schreef jeroen25 het volgende:
Aan de andere kant ben ik bang dat, als in druk verkeer mijn voorganger plotseling sterk vertraagt, ik niet op tijd de CC aanpas en deze dan vrolijk mijn voorganger aanrijdt.
Nu schakelt de CC wel uit als ik rem maar volgens mij is het ook niet altijd wenselijk om de mensen achter me te laten schrikken met mijn remlichten.
Anticiperen, goed vooruit kijken, goed achter je kijken, op tijd beginnen met je inhaal actie. verzet de snelheid van mn CC eigenlijk nooit als ik hem gebruik, geef hoogstens wat gas bijquote:Hoe gaan de ervaren Cruise Control rijders hier mee om?
Gebruik je hem niet in druk verkeer? Zit je met je vinger klaar bij de uit-knop?
Of ben je steeds met de + en - knopjes bezig om de juiste afstand te bewaren?
Mwa vaak is er toch nog iets dat de doorstoom belemmerd, van die eikels die met 110 op de linker rijbaan rijden ofzoquote:Op woensdag 24 september 2014 15:03 schreef zarGon het volgende:
[..]
Buiten de spitsuren is CC prima te gebruiken in Nederland toch?
Ik zie het probleem niet zo.
Over de afstand tussen mij en degene achter me heb ik (behalve gas geven) weinig controle over. En bij het lessen is me verteld om op de snelweg niet te remmen tenzij echt noodzakelijk.quote:Op woensdag 24 september 2014 14:49 schreef zarGon het volgende:
Zelfs bij druk verkeer houd je genoeg afstand zodat je de mensen achter je niet laat schrikken wanneer op je de rem trapt?
VW Polo uit 2002.quote:
Er zit meestal gewoon een pauze knop op je CC. Hoef je niet eens te remmen.quote:Op woensdag 24 september 2014 15:20 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Over de afstand tussen mij en degene achter me heb ik (behalve gas geven) weinig controle over. En bij het lessen is me verteld om op de snelweg niet te remmen tenzij echt noodzakelijk.
Of wordt het even heel kort aangaan van het remlicht niet als storend ervaren?
[..]
VW Polo uit 2002.
Limiter instellen dan, dat is echt een koningsfunctie voor druk verkeerquote:Op woensdag 24 september 2014 14:49 schreef zarGon het volgende:
CC gaat bij mij aan als ik een lange tijd niet hoef in te grijpen. Als ik om de halve minuut moet ingrijpen (want druk verkeer) gebruik ik 'm niet.
Ik vind het zelf ook storend al mensen steeds remmen om hun CC uit te zetten, daarom gebruik ik het zelf niet in de drukte want dan heb je nou eenmaal niet altijd de tijd om rustig uit te laten rollen.quote:Op woensdag 24 september 2014 15:20 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Over de afstand tussen mij en degene achter me heb ik (behalve gas geven) weinig controle over. En bij het lessen is me verteld om op de snelweg niet te remmen tenzij echt noodzakelijk.
Of wordt het even heel kort aangaan van het remlicht niet als storend ervaren?
[..]
VW Polo uit 2002.
Je gaat dus niet zomaar remmen, maar controleer eerst of je kunt remmen (anders zorg je eerst voor meer ruimte door gas te geven, zodat je veilig kan remmen). Behalve als je echt echt moet remmen, maar dan rijdt de auto achter jou te dicht op jou en kun je inderdaad weinig doen.quote:Op woensdag 24 september 2014 15:20 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Over de afstand tussen mij en degene achter me heb ik (behalve gas geven) weinig controle over. En bij het lessen is me verteld om op de snelweg niet te remmen tenzij echt noodzakelijk.
Wanneer ik in het verkeer ben, probeer ik te lettten op de auto voor de auto voor mij. Vaak/meestal zie je de remlichten van de auto voor de auto van jouw auto, en kun je dus alvast anticiperen.quote:Of wordt het even heel kort aangaan van het remlicht niet als storend ervaren?
Dat zit denk ik bij de wat modernere auto's... Ik kan mijn CC niet pauzeren of limiteren. .quote:Op woensdag 24 september 2014 15:24 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Limiter instellen dan, dat is echt een koningsfunctie voor druk verkeer
Dattum. Kan soms ook geen kwaad ff de rem aantikkenquote:Op woensdag 24 september 2014 15:35 schreef blup het volgende:
Gewoon heel kort je rem aantikken, schrikt niemand van.
Wie daar van schrikt is het rijbewijs niet waardig.
Ik ken een auto uit 2005 die beide functies al heeft...quote:Op woensdag 24 september 2014 15:34 schreef zarGon het volgende:
Dat zit denk ik bij de wat modernere auto's... Ik kan mijn CC niet pauzeren of limiteren. .
Volgens mij werkt de koppeling intrappen ook gewoon.quote:Op woensdag 24 september 2014 15:24 schreef Deetch het volgende:
[..]
Er zit meestal gewoon een pauze knop op je CC. Hoef je niet eens te remmen.
Ik vind dat remmen om de CC uit te zetten idd irritant en heb er al meer dan eens een rare zwieper door veroorzaakt gezien.
Die rijden echt kutquote:Op woensdag 24 september 2014 16:27 schreef JDx het volgende:
Alleen hoef ik sinds kort helemaal geen gas meer te geven, heb zo'n hele lange gele auto zonder stuur
Niet bij alle auto's, in ieder geval bij Volvo hervat hij weer automatisch als je dan de koppeling los laat (natuurlijk niet als hij in neutraal staat)quote:Op woensdag 24 september 2014 16:25 schreef JDx het volgende:
[..]
Volgens mij werkt de koppeling intrappen ook gewoon.
Anyway, elke dag van Den Haag - Leiden en terug over de A4, hele snelweg op de cruise, linkerbaan pakken bij de trajectcontrole en instellen op 105.
jij remt met links?!quote:Op woensdag 24 september 2014 16:22 schreef JDx het volgende:
Ik rij van huis tot bestemming met die plusjes en minnetjes. Kan je rechtervoet gewoon op het dashboard. Lekker cruisen toch.
Dit, tenzij het echt te druk is inderaad.quote:Op woensdag 24 september 2014 18:07 schreef announcement het volgende:
Ik gebruik cc ook veel binnen de bebouwde kom. Als ik langer dan 10 seconden dezelfde snelheid kan houden schakel ik m in. Hoef je ook niet steeds je teller in de gaten te houden en voorkomt flitsboetes (stille en vlotte auto waarmee je ongemerkt al snel te hard rijd). Heb vaak mn linkerhand aan het stuur en daar zit ook de bediening van de cc. Kan m dus gemakkelijk in- en uitschakelen.
2005:quote:Op woensdag 24 september 2014 15:34 schreef zarGon het volgende:
[..]
Dat zit denk ik bij de wat modernere auto's... Ik kan mijn CC niet pauzeren of limiteren. .
[ afbeelding ]
Natuurlijk werkt het wel, ligt er helemaal aan waar en hoe je rijdt. Als je elke dag in de spits rijdt tussen de files is het misschien lastig. Ik heb elke dag naar en van m'n werk cc bijna de hele rit aan staan. Ja, ik rijd in het westen/randstad, niet op een rustig weggetje ergens tussen de landerijen. Ik zou niet meer zonder cc willenquote:Op woensdag 24 september 2014 23:10 schreef devlinmr het volgende:
In NL werkt cc gewoon niet, tenzij adaptief. Maak daarom zelf altijd gebruik van de limiter.
Ken je dat stukje grond boven, onder en rechts van de Randstad? Dat is ook Nederlandquote:Op woensdag 24 september 2014 23:10 schreef devlinmr het volgende:
In NL werkt cc gewoon niet, tenzij adaptief. Maak daarom zelf altijd gebruik van de limiter.
Ik woon in de randstad en als ik hem kan gebruiken, gebruik ik hem (moet ik natuurlijk wel de wagen met CC mee hebben ). Ja, hij zit erg handig en alles zit in 1 pookje, omhoog is harder, omlaag is langzamer, pookje vooruit duwen is eraf en indrukken is limiter, die gebruik ik eigenlijk niet. Als je 10 voor 2 ofzo rijdt, dan kan je erbij zonder moeite te doen.quote:Op donderdag 25 september 2014 00:00 schreef Mano_ het volgende:
Ken je dat stukje grond boven, onder en rechts van de Randstad? Dat is ook Nederland
Ah, iets uit de VAG stal? Als je dat bovenste knopje een subtiel tikje richting OFF geeft, schakel je de cc even uit, maar floept 'ie meteen weer terug op ON. Met de knop op de zijkant kun je vervolgens weer een nieuwe snelheid instellen (SET) of de laatst gekozen snelheid hervatten (RES).quote:Op woensdag 24 september 2014 15:34 schreef zarGon het volgende:
[..]
Dat zit denk ik bij de wat modernere auto's... Ik kan mijn CC niet pauzeren of limiteren. .
[ afbeelding ]
Dat dusquote:Op donderdag 25 september 2014 07:12 schreef JDude het volgende:
[..]
Ah, iets uit de VAG stal? Als je dat bovenste knopje een subtiel tikje richting OFF geeft, schakel je de cc even uit, maar floept 'ie meteen weer terug op ON. Met de knop op de zijkant kun je vervolgens weer een nieuwe snelheid instellen (SET) of de laatst gekozen snelheid hervatten (RES).
Tenminste, op mijn auto met identieke knoppen wel .
Hendel richting off bewegen maar niet helemaal doorduwen...quote:Op woensdag 24 september 2014 15:34 schreef zarGon het volgende:
[..]
Dat zit denk ik bij de wat modernere auto's... Ik kan mijn CC niet pauzeren of limiteren. .
[ afbeelding ]
Limiteer of pauzeer ik daarmee?quote:Op donderdag 25 september 2014 09:17 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Hendel richting off bewegen maar niet helemaal doorduwen...
Yep, een Polo. Hier kwam ik een tijdje toevallig achter. Wel lekker makkelijk, ja. .quote:Op donderdag 25 september 2014 07:12 schreef JDude het volgende:
[..]
Ah, iets uit de VAG stal? Als je dat bovenste knopje een subtiel tikje richting OFF geeft, schakel je de cc even uit, maar floept 'ie meteen weer terug op ON. Met de knop op de zijkant kun je vervolgens weer een nieuwe snelheid instellen (SET) of de laatst gekozen snelheid hervatten (RES).
Tenminste, op mijn auto met identieke knoppen wel .
Pauzeren.quote:Op donderdag 25 september 2014 09:40 schreef zarGon het volgende:
[..]
Limiteer of pauzeer ik daarmee?
quote:[..]
Yep, een Polo. Hier kwam ik een tijdje toevallig achter. Wel lekker makkelijk, ja. .
Waarom zou Nederland daarvoor niet geschikt zijn? Bij mij staat de CC altijd aan, ook in de binnenstad.quote:Ik vind Nederland niet geschikt voor cruise control. Ja midden in de nacht op de snelweg.
Maar verder is het gewoon veel te druk en zijn er veel te veel bochten/afslagen.
Dit dusquote:
Ik vind het juist wel prettig als mensen hem disengagen met de rem. Als iemand voor me rijdt die om de haverklap ineens langzamer rijdt zonder te remmen dan ben ik bang dat zn remlichten het niet doen en hou ik afstand of haal ik hem in zodra ik de kans hebquote:Op zaterdag 17 maart 2018 22:10 schreef Sounddragon het volgende:
Goein kick.
Ik rijd bijna altijd op de cc, iig als ik verwacht langere tijd een constante snelheid te kunnen rijden.. Op de oprit van de snelweg tik ik hem op 140 (ofzo) en daar blijft ie op staan. Ik houd redelijk afstand en tik hem eraf (met de hand) als ik voor me een verandering van snelheid zie of er iemand in mijn remafstand naar links komt. Als dat tijdelijk is (inhalert) tik ik daarna op resume, duurt het langer kopieer ik de snelheid van mijn voorganger. Versnellen doe ik niet op de cc, dan trap ik even tot de gewenste snelheid en dan reset ik hem.
Ik schrik niet van mensen die hem disengagen met de rem, maar ik vind het wel dom en lui overkomen en doe het zelf nooit eigenlijk.. Moet ik remmen dan moet ik remmen, maar de gewoonte om met het hendeltje te werken zit er gewoon ingebakken.
Klinkt als een goed plan. Onlangs proefgereden met o.a. deze bazenuitvinding. Nu nog wachten op de leverdatum.quote:
nou ja dat dus. Mensen die opeens vertragen vind ik zo nodig nog gevaarlijkerquote:Op zaterdag 17 maart 2018 22:16 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik vind het juist wel prettig als mensen hem disengagen met de rem. Als iemand voor me rijdt die om de haverklap ineens langzamer rijdt zonder te remmen dan ben ik bang dat zn remlichten het niet doen en hou ik afstand of haal ik hem in zodra ik de kans heb
Maar dan zit je achter iemand op de middenstrook en je ACC houdt in. Ik heb geen ACC en ga jou inhalen. Vervolgens gaat de voorligger netjes naar rechts en je auto versnelt weer vanzelf, terwijl ik er nog naast zit. Dat is wel irritant.quote:
Heb je weer zo een lul. Goddomme de hele tijd rijdt ie niet door; gaat ie naar rechts geeft die zak gas bij !!!!!quote:Op zaterdag 17 maart 2018 23:29 schreef Fer het volgende:
[..]
Maar dan zit je achter iemand op de middenstrook en je ACC houdt in. Ik heb geen ACC en ga jou inhalen. Vervolgens gaat de voorligger netjes naar rechts en je auto versnelt weer vanzelf, terwijl ik er nog naast zit. Dat is wel irritant.
Dat is echt schijtirritant, zeker op de snelweg.quote:Op woensdag 24 september 2014 15:35 schreef blup het volgende:
Gewoon heel kort je rem aantikken, schrikt niemand van.
Wie daar van schrikt is het rijbewijs niet waardig.
Fiat niet.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 23:38 schreef JDude het volgende:
Zo ongeveer iedere cc waar ik ooit mee heb gereden had ook gewoon een cancel functie zonder een pedaal te hoeven raken.
Wat een onzin. Hopelijk weet je ondertussen beter.quote:Op woensdag 24 september 2014 15:35 schreef blup het volgende:
Gewoon heel kort je rem aantikken, schrikt niemand van.
Wie daar van schrikt is het rijbewijs niet waardig.
hehe, dan zul je niet blij zjn achter mij, want ik zet hem soms terug in 5 om lichtjes af te remmen op de motor ipv mijn dure remschijfjes op te stoken. Beter voor het miljeu en afremmen op de motor scheelt brandstofquote:Op zaterdag 17 maart 2018 22:16 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik vind het juist wel prettig als mensen hem disengagen met de rem. Als iemand voor me rijdt die om de haverklap ineens langzamer rijdt zonder te remmen dan ben ik bang dat zn remlichten het niet doen en hou ik afstand of haal ik hem in zodra ik de kans heb
Ideaal in combinatie met een automaat. Zelden dat ik zonder ACC rijquote:Op zondag 18 maart 2018 10:46 schreef Hugo__Boss het volgende:
Vorig jaar een Fiat Tipo (zie je nauwelijk in NL) gehad als huurauto gehad in Frankrijk, die had ACC. Dit vond ik een top systeem, zoiets zou ik ook wel willen in mijn volgende auto.
Dan weet je zeker dat je altijd achter in de file terechtkomtquote:Op woensdag 24 september 2014 15:01 schreef datismijnmening het volgende:
Daarom adaptive cruise control
Jij rijd zeker altijd voorop in de file?quote:Op zondag 18 maart 2018 10:55 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Dan weet je zeker dat je altijd achter in de file terechtkomt
Ja om mensen met ACC te irriterenquote:Op zondag 18 maart 2018 10:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij rijd zeker altijd voorop in de file?
Laat me raden, als ik met 100 (de max snelheid) om de Middenbaan aan de mensen die rechts met 90 rijden voorbij rijdt ben jij het type dat achter mij zit te bumperkleven i.p.v. links aan me voorbij te gaan.quote:
Moet je auto wel een koppelingspedaal hebben Bij een automaat wordt dat lastig.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 23:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is echt schijtirritant, zeker op de snelweg.
Klein tikje op de koppeling en de CC is ook uit.
Kut, oud topic
En een auto waar de CC uit gaat als je de koppeling in drukt. Bij Volvo blijft hij dan gewoon aan.quote:Op zondag 18 maart 2018 11:08 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Moet je auto wel een koppelingspedaal hebben Bij een automaat wordt dat lastig.
Dat herken ik dan totaal niet, maar dat ligt natuurlijk aan waar je wanneer rijdt. Ik kan altijd 80-90% van m'n woonwerk verkeer op de CC rijden.quote:Maar over het algemeen vind ik Nederland veel te druk om CC te gebruiken.
Juist op de veelal rechte provinciale wegen waar je vele kms onder het toezicht van flitsers moet rijden is het ideaal. Echt druk is het daar zelden.quote:Op zondag 18 maart 2018 11:08 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Moet je auto wel een koppelingspedaal hebben Bij een automaat wordt dat lastig.
Maar over het algemeen vind ik Nederland veel te druk om CC te gebruiken.
Nee hoor, daar hebben ze de vluchtstrook toch voor uitgevonden?quote:Op zondag 18 maart 2018 11:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laat me raden, als ik met 100 (de max snelheid) om de Middenbaan aan de mensen die rechts met 90 rijden voorbij rijdt ben jij het type dat achter mij zit te bumperkleven i.p.v. links aan me voorbij te gaan.
Ditquote:Op zondag 18 maart 2018 11:08 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Maar over het algemeen vind ik Nederland veel te druk om CC te gebruiken.
Ik woon in Limburg, je zou zeggen niet de drukste regio van het land, maar ik herken dit helemaal niet. Het is eigenlijk altijd wel vrij druk op de wegen en natuurlijk rijdt er altijd iemand voor je die 20km/h onder de max. snelheid rijdt en dan ook nog niet eens constant...quote:Op zondag 18 maart 2018 12:39 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Juist op de veelal rechte provinciale wegen waar je vele kms onder het toezicht van flitsers moet rijden is het ideaal. Echt druk is het daar zelden.
Bij veel auto's kan dat niet. De auto's die ik gehad heb met CC (diverse merken en klassen door elkaar ) deden het allemaal pas net boven de 40 km/h.quote:Op zondag 18 maart 2018 16:38 schreef Ridocar het volgende:
Zelfs in een 30-zone gebruik ik cc. Als ik maar ergens het idee heb dat ik constant dezelfde snelheid kan rijden zet ik 'm aan.
Met de vrachtauto idem, maar omdat het een automaat is kan ik 'm bij 20 al aanzetten en trekt 'ie gewoon in alle versnellingen door tot 80 (of wat je ook hebt ingesteld)
Nonsens, gebruik de cc vaak. Misschien rij jij alleen in de spits?quote:Op woensdag 24 september 2014 14:57 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind Nederland niet geschikt voor cruise control.
Als het te druk is, niet. Soms corrigeren met + en -. Gebruik rempedaal ipv uitknop.quote:Op woensdag 24 september 2014 14:46 schreef jeroen25 het volgende:
Hoe gaan de ervaren Cruise Control rijders hier mee om?
Gebruik je hem niet in druk verkeer? Zit je met je vinger klaar bij de uit-knop?
Of ben je steeds met de + en - knopjes bezig om de juiste afstand te bewaren?
En niet buiten de randstad..quote:Op zondag 18 maart 2018 17:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nonsens, gebruik de cc vaak. Misschien rij jij alleen in de spits?
Vaak hoor ik men juist zeggen dat ze liever gebruik maken van de remschijven om zo de motor niet te belasten. Nu vraag ik me als leek af of deze mensen de situatie verkeerd benaderen, of dat jouw remschijven relatief duur zijn. Mocht het dat laatste zijn, wat zorgt voor de hoge prijs?quote:Op zondag 18 maart 2018 02:03 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
hehe, dan zul je niet blij zjn achter mij, want ik zet hem soms terug in 5 om lichtjes af te remmen op de motor ipv mijn dure remschijfjes op te stoken. Beter voor het miljeu en afremmen op de motor scheelt brandstof
Ik let wel op wat er achter me zit natuurlijk; bij een bumperklever doe ik gewoon naar 4
het Mercedes logo op de doos, en het feit dat ze hetzelfde formaat hebben als een compleet wiel van een eco bakkie.quote:Op maandag 19 maart 2018 17:30 schreef br00djekaas54321 het volgende:
[..]
Vaak hoor ik men juist zeggen dat ze liever gebruik maken van de remschijven om zo de motor niet te belasten. Nu vraag ik me als leek af of deze mensen de situatie verkeerd benaderen, of dat jouw remschijven relatief duur zijn. Mocht het dat laatste zijn, wat zorgt voor de hoge prijs?
Kwaliteit mag wel wat kosten. Sommigen hebben het idee dat je bij merken zoals Mercedes vooral betaalt voor de naam, maar zolang die naam wel min of meer garant staat voor kwaliteit zal het geen slechte besteding zijn, me dunkt.quote:Op maandag 19 maart 2018 18:47 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
het Mercedes logo op de doos, en het feit dat ze hetzelfde formaat hebben als een compleet wiel van een eco bakkie.
En tevens levert afremmen op de motor geen enkele 'schade' of belasting op aan een motorblok.. Vrachtwagens doen niet anders (retarder), en die lopen doorgaans een miljoen+ km.
Sterker nog; afremmen op de motor is de enige manier waarop een motor 0,0 brandstof verbruikt omdat dan de gasklep dicht is. Is gewoon gratis remmen.
Dan kun je altijd revmatchen als je bang bent voor je synchomeshes. Vrachtauto's (in ieder geval de automaten) doen dat ook.quote:Op maandag 19 maart 2018 18:59 schreef br00djekaas54321 het volgende:
[..]
Kwaliteit mag wel wat kosten. Sommigen hebben het idee dat je bij merken zoals Mercedes vooral betaalt voor de naam, maar zolang die naam wel min of meer garant staat voor kwaliteit zal het geen slechte besteding zijn, me dunkt.
Wellicht dat het niet 'matchen' van de toeren bij het terugschakelen voor de meeste slijtage zorgt, wat mensen ervan weerhoudt af te remmen op de motor. Jammer genoeg heb ik nog het een en ander te leren over de onderdelen van een auto, dus geen idee waarop die 'angst' gebaseerd is.
In ieder geval bedankt voor de reactie.
Persoonlijk match ik de toeren - ik probeer het in ieder geval zo nauwkeurig mogelijk te doen - omdat ik simpelweg geniet van naadloze overgangen, maar is het los daarvan ook interessant om de toeren te matchen met als doel het voorkomen van slijtage aan het synchromesh gebeuren? Geen idee of het vervangen/repareren daarvan, als dat bij 'normaal gebruik' überhaupt aan de orde komt, een dure grap is of dat de kosten verwaarloosbaar zijn.quote:Op maandag 19 maart 2018 19:19 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dan kun je altijd revmatchen als je bang bent voor je synchomeshes. maar ik rem ook vaak op de motor af. Vroeg uitrollen en een beetje tussengas bij het terugschakelen en je kunt prima afremmen zonder het linker of middelste pedaal aan te raken.
Overigens, één van de eerste dingen die ik mijn vrouw heb afgeleerd: op een provinciale weg alvast terugschakelen naar 2 als je nog 60+ rijdt en de koppeling de hele tijd ingetrapt houdt tot je bij de afslag bent.
Die synchro's maken onderdeel uit van de versnellingsbak, daarvoor moet deze uit elkaar als er iets op doet. De onderdelen zijn het probleem niet, de manuren des te meer. Bij normaal gebruik gaan ze vaak wel een autoleven mee.quote:Op maandag 19 maart 2018 19:39 schreef br00djekaas54321 het volgende:
[..]
Persoonlijk match ik de toeren - ik probeer het in ieder geval zo nauwkeurig mogelijk te doen - omdat ik simpelweg geniet van naadloze overgangen, maar is het los daarvan ook interessant om de toeren te matchen met als doel het voorkomen van slijtage aan het synchromesh gebeuren? Geen idee of het vervangen/repareren daarvan, als dat bij 'normaal gebruik' überhaupt aan de orde komt, een dure grap is of dat de kosten verwaarloosbaar zijn.
Ja, de intenties waren goed, het gebeurt trouwens vaker dan je denkt. Het is het gemak van je handelingen uitspreiden over een langere periode, vaak het gevolg van gebrek van technisch inzicht.quote:Overigens wel opmerkelijk dat mevrouw bij die snelheid terugschakelt naar de tweede versnelling om vervolgens het koppelingspedaal ingetrapt te houden. Uit nieuwsgierigheid vraag ik me af of ze het wellicht met goede intenties deed.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |