Het trekking gedeelte van mijn Ethiopië reisverslag ga ik hier even crossposten, want relevant:
Simien Mountains National Park – 6 dagen/ 5 nachten trekkingMijn volgende bestemming was de prachtige Simien Mountains. Hier heb ik een trek gedaan van 6 dagen/ 5 nachten. Het werd het absolute hoogtepunt van mijn Ethiopië reis!
Het landschap, flora en fauna zijn uniek. Het is eigenlijk een groot plateau (zei het dan met flinke hoogteverschillen) met unieke planten zoals giant lobelia en diersoorten zoals gelada (apensoort), Ethiopische wolf en walia ibex (een soort berggeit met enorme hoorns) die alleen in de Ethiopische hooglanden voorkomen en nergens anders ter wereld.
De trek startte in het plaatsje Debark op ongeveer 2800m en het hoogste punt dat ik bereikte was Mount Bwahit (4430m). Overnachtingen in Sankaber Campsite (3250m) – Geech Campsite (3600m) – Chennek Campsite (3620m) (2 nachten) – Sankaber (opnieuw) en dan terug naar Debark.
Bij treks in de Simien Mountains is een “scout” (man met geweer voor jouw beveiliging) verplicht. Waar je precies tegen beschermd moet worden is mij niet duidelijk dus wellicht is het een verkapt werkgelegenheidsproject. Een gids is echter niet verplicht en ook overbodig aangezien de scout de weg ook wel weet. Bijkomend voordeel is dat die scouts geen woord Engels kunnen en dus niet de hele tijd in je oor lopen te tetteren over voetbal e.d. zodat je een meer serene ervaring hebt en meer kunt genieten van de omgeving. Een scout kun je regelen bij het national park HQ voor de vaste prijs van 150 birr (ca ¤6) per dag.
In principe zou je al je spullen (warme slaapzak, tent, kook spullen, eten voor 6 dagen) zelf kunnen dragen maar voor slechts 240 birr (ca ¤9,60) per dag heb je een ezel + muleman en hoef je je nergens meer zorgen over te maken, plus het goede gevoel dat iemand weer een aantal dagen inkomen heeft voor zijn familie. Mijn “team” bestond dus uit scout, muleman + ezel.
De trek was werkelijk fantastisch! Het landschap was prachtig en ik heb veel wildlife gezien, waaronder honderden gelada’s, een Ethiopische wolf (zeldzaamste hond-achtige ter wereld!) en de endemische walia ibex. Ow, en heel erg veel vogeltjes! (meer dan verwacht).
De eerste dag was grotendeels bewolkt en wat mistig maar op de tweede dag was het prachtig helder weer. Al vroeg in de ochtend komen we op dit uitzichtpunt. Mijn scout poseert met op de achtergrond een spectaculair uitzicht over de bergen. Tot mijn verbazing vond ik op deze plek een Ankober Serin, een zeldzaam vogeltje dat pas in 1976 werd “ontdekt”. (Simien Mountains National Park) Wow! (Simien Mountains National Park)De alpha male van een groepje geladas. Omdat geladas de hele dag gras zitten te eten en daarbij op hun kont zitten hebben ze hun “mating skin” niet zoals andere apen op hun kont zitten maar aan de voorkant. Geladas grazen hier in enorme aantallen en zijn niet bepaald schuw, vandaar dat ik deze foto kon maken met mijn pocket cameraatje. (Simien Mountains National Park) Het is geen toeval dat ik deze trek doe net aan het eind van het regenseizoen: al is het hier en daar wat modderig, de bergen zijn nu prachtig groen en overal bloeien bloemen. (Simien Mountains National Park)De Jinbar waterval valt meer dan 500 meter naar beneden. Maar het is allemaal te groots om met mijn camera op een foto te krijgen, het past gewoon niet. (Simien Mountains National Park) Ruige bergen met op de voorgrond kniphofia bloemen, die in werkelijkheid veel spectaculairder waren dan het op deze foto overkomt. Sunbirds en Slender-billed Starlings voeden zich met de nectar hiervan. (Simien Mountains National Park) Later in de middag rollen de wolken binnen. (Simien Mountains National Park) Toch wonen hier ook gewoon mensen. Dit is het plaatsje Geech, niet ver van Geech campsite, op een hoogte van ca 3600m. (Simien Mountains National Park) S’avonds op de campsite. Mijn muleman zit helemaal links, mijn scout is de tweede van rechts. De anderen zijn scouts, mulemen en guides van andere groepen. Deze mannen slapen hier bij temperaturen beneden het vriespunt gewoon gewikkeld in een deken, terwijl ik een 4-seizoenen slaapzak + tent heb. De mulemen en gidsen slapen nog beschut in het gebouwtje maar de scouts slapen in de open lucht. Ze moeten jou immers bewaken! Echte bikkels zijn het. (Simien Mountains National Park) Terwijl ik pasta met sardientjes uit blik opwarm als avondmaaltijd hebben mensen op georganiseerde tours (die je tegenkomt op de campsites) veel meer luxe. Hier wordt een schaap geslacht voor hun avondmaal. Een endemische Thick-billed raven wacht geduldig op restjes van de slachtpartij. Die beesten zijn monsterlijk groot en erg tam. (Simien Mountains National Park) Geech Campsite in de avondschemering. Drie Thick-billed Raven en een Tawny Eagle wachten in een boom op kansen voor hun eigen avondmaaltijd. (Simien Mountains National Park) Mijn tentje staat hoger dan een deel van de wolken. S’morgens is de grond bevroren en ligt er ijs op mijn tent, maar ik slaap gelukkig heerlijk warm. (Simien Mountains National Park) De volgende morgen lopen we van Geech naar Imet Gogo over dit plateau met gelig gras en giant lobelias. Hier jagen Ethiopische wolven op knaagdieren die in holen in de grond wonen. S'avonds zou ik zo'n wolf zien bij de campsite. (Simien Mountains National Park) Wederom een spectaculair landschap van met puntige bergen en giant lobelias op de voorgrond. (Simien Mountains National Park)Het meest spectaculaire uitzicht van de trek krijg ik hier op Imet Gogo. (Simien Mountains National Park) Puur genieten. (Simien Mountains National Park) We lopen verder richting Chennek Campsite door dit prachtige aparte landschap. Schitterend om te zien hoe de wolken boven de laagvlakte in de verte worden tegengehouden door de rand van het plateau. (Simien Mountains National Park) Na een koude nacht op Chennek Campsite (hard bevroren grond, ijs op m’n tent, maar ik slaap heerlijk warm) gaan we richting het hoogste punt van deze trek: Mount Bwahit (4430m). Onderweg komen we langs deze groep geladas, een prachtig gezicht met die bergen als achtergrond! (Simien Mountains National Park) Bijna op het hoogste punt van de trek heb ik dit uitzicht op de weg die over de Bwahit Pass loopt. Hier spotten we ook de endemische walia ibex. Vanaf hier is het nog 2 nachten/ 2 dagen teruglopen naar Debark. (Simien Mountains National Park). De laatste ochtend van de trek. Mijn “team” bepakt de ezel voor de terugtocht naar Debark. De ezel + muleman zag ik gedurende de hele trek normaal gesproken alleen s'avonds weer, aangezien hij de snelste route neemt naar de eindbestemming voor die dag terwijl de scout + ikzelf de mooiste route nemen. (Simien Mountains National Park)Het reisverslag van de complete reis vind je hier:
TRV / [Reisverslag] Ethiopië