De vraag is waarom je nou een plaat maakt. Is dat om te proberen om iets bijzonders te maken, dat mensen boeit en wat sommigen daarvan in hun hart zullen sluiten, waar ze echt van gaan houden. Of maak je een plaat om een deuntje op de achtergrond te hebben wat niet teveel afleidt bij huishoudelijke taken of autorijden of zo.quote:Op zondag 14 september 2014 14:41 schreef Gert het volgende:
De enige ophef betreft de maniér van lanceren. I.t.t. Weltcschmerz ben ik van mening dat U2 geen enkele verplichting jegens de arbeiders heeft. Dat Gijsbert Kamer het geen goede plaat vindt, dat mag uiteraard, echter ik vind dat hij dat slecht en te zuur (teleurgesteld? U2-moe?) verwoordde. Het had als het ware door Weltschmerz geschreven kunnen zijn. Van een Volkskrant-recensie verwacht ik méér.
de ophef zit hem misschien ook eerder in de reacties op de recensies, op verschillende fora zijn de U2 fans behoorlijk over de zeik over de stortvloed aan slechte commentarenquote:
aaah de oude massa vs liefhebbers discussie. Ik had U2 behoorlijk hoog zitten als band, zelfs de mindere platen kwamen op mij wel integer over maar ik denk inderdaad dat ze met deze plaat Coldplay achter na gaan. Het klinkt wat platter ofzoquote:Op zondag 14 september 2014 14:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De vraag is waarom je nou een plaat maakt. Is dat om te proberen om iets bijzonders te maken, dat mensen boeit en wat sommigen daarvan in hun hart zullen sluiten, waar ze echt van gaan houden. Of maak je een plaat om een deuntje op de achtergrond te hebben wat niet teveel afleidt bij huishoudelijke taken of autorijden of zo.
De Telegraaf en het AD toetsen blijkbaar aan het laatste, terwijl de Volkskrant hoopt om meer en teleurgesteld is dat zelfs de poging ontbreekt. Dat heeft te maken met voor wie je schrijft, of je de muziekliefhebber wil bedienen of slechts de consument.
LP ¤ 35,99quote:Op zondag 14 september 2014 23:54 schreef Spezza19 het volgende:
Ach, iTunes was gratis... de LP versie moet een godsvermogen kosten....
Ik laat hem aan mij voorbij gaan.... Universal
Het is vooral recycling van hun oude deuntjes en rifjes, maar dan gladgestreken en opgesmukt.quote:Op zondag 14 september 2014 16:03 schreef IAmKloot het volgende:
[..]
aaah de oude massa vs liefhebbers discussie. Ik had U2 behoorlijk hoog zitten als band, zelfs de mindere platen kwamen op mij wel integer over maar ik denk inderdaad dat ze met deze plaat Coldplay achter na gaan. Het klinkt wat platter ofzo
Zou jij niet eerst eens het album (goed) gaan beluisteren voordat je dit schrijft? Want het album is allesbehalve behaagziek. Het heeft weinig hitpotentie en dat zal U2 ook wel geweten hebben. Het is eigenlijk een album wat past bij een band als U2 thans is: over de datum als het gaat om scoren van hits, maar zodanig van naam en kwaliteit dat ze nog altijd stadions wereldwijd uitverkopen. De laatste albums van de Stones, van Bowie, Prince... Leuk voor een select groepje (al vond ik zelf de albums van Bowie vrijwel altijd de moeite waard van het kopen, maar dat terzijde), maar het grote publiek interesseerde het geen reet. Nou, daar staat U2 inmiddels ook. Je verwacht geen verkoopknaller meer en dat zal ook met ieder album af gaan nemen.quote:Op zondag 14 september 2014 11:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Het perspectief van de VK is inderdaad anders ja, maar het AD en De Telegraaf betrekken ook Apple erbij, alleen zijn niet in staat tot kritische beschouwing daarvan. De VK houdt het zo veel mogelijk apart, maar observeert terecht dat het een behaagziek album is. Het is een beetje als papa in midlife crisis die leuk gevonden wil worden door zijn puberende kinderen en hun vriendjes, en zich daartoe net als hen wil kleden, maar niet verder komt dan de jongerenafdeling van de C&A waar hij de meest voorzichtige keuzes maakt uit onzekerheid. Dan zal de ene buurman ook bewondering hebben voor hoe hip en modern hij wel niet is, terwijl de andere buurman wel ziet hoe zielig hij is.
In NIETS merk je aan het album iets van de deal met Apple. Het album was waarschijnlijk al klaar toen de deal met Apple werd gesmeed. Voor beiden een perfecte deal. U2 weet dat het album in de hitlijsten geen potten kan breken en kan op deze manier het album nog steeds ruim aan de man brengen. En Apple kan voor een redelijk bedrag veel exposure halen (want U2 is nog steeds goed voor headlines).quote:Uit de toon vallen zegt dus misschien wel net zo veel over de anderen. Ik lees nooit recensies uit het AD of De Telegraaf, maar het verbaast me niet dat ze de middle of the road kwaliteiten en de gladheid prijzen. Ze schrijven waarschijnlijk toch voor mensen met een collectie van Marco Borsato, Coldplay, de 3J's en Bruce Springsteen voor als ze in een hele wilde bui zijn. Lekker makkelijk in het gehoor voor het grote publiek als het ultieme doel. Dat is ook een manier om naar muziek te luisteren, maar ik vind het helemaal niet raar dat juist de Volkskrant wat meer hoopt op (arbeider)verheffende muziek. Het lijkt mij dat de VK oprecht teleurgesteld is dat de band zijn onafhankelijkheid niet heeft gebruikt om iets enerverends te maken of daar in ieder geval een poging toe te doen. Sterker nog, het lijkt erop dat ze zich afhankelijk hebben gemaakt.
Het is dan ook terecht om Apple erbij te betrekken, want dergelijke marketing en de inhoud van het werk kunnen niet los van elkaar staan. Toen Dire Straits met Philips in zee ging om het cleane geluid van de CD te promoten was de weg naar een lekker gruizige productie daarmee ook afgesloten. Je maakt het produkt wat geintegreerd is met de marketing, en Apple gaat geen kale, vuige experimentele muziek opdringen, het moet een happening zijn van een megaband, een allemansvriend dus. Maar het is niet iedereen gegeven om blij te worden van een allemansvriend.
Ik heb het goed genoeg beluisterd, sommige albums moet je 5 keer integraal draaien, bij anderen weet je genoeg als je er in een kwartiertje doorheen zapt.quote:Op maandag 15 september 2014 12:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zou jij niet eerst eens het album (goed) gaan beluisteren voordat je dit schrijft? Want het album is allesbehalve behaagziek.
Dus een recensent mag niet verwijzen naar een volgend artikel over de deal met Apple, maar dit is wel relevant?quote:Het heeft weinig hitpotentie en dat zal U2 ook wel geweten hebben. Het is eigenlijk een album wat past bij een band als U2 thans is: over de datum als het gaat om scoren van hits, maar zodanig van naam en kwaliteit dat ze nog altijd stadions wereldwijd uitverkopen. De laatste albums van de Stones, van Bowie, Prince... Leuk voor een select groepje (al vond ik zelf de albums van Bowie vrijwel altijd de moeite waard van het kopen, maar dat terzijde), maar het grote publiek interesseerde het geen reet. Nou, daar staat U2 inmiddels ook. Je verwacht geen verkoopknaller meer en dat zal ook met ieder album af gaan nemen.
Boeiend. Wat interesseert mij het nou hoe ze dat album aan de man brengen. Ik snap dat het een belangrijke overweging is voor beginnende bands, maar U2 heeft zich al lang en breed in de positie gemanouvreerd dat ze het beste album dat ze kunnen maken, kunnen maken en verlies zullen ze er ook niet snel op draaien. Dat werkt heel goed hoor, je maakt gewoon iets zo goed mogelijk, en dan móeten mensen het hebben.quote:In NIETS merk je aan het album iets van de deal met Apple. Het album was waarschijnlijk al klaar toen de deal met Apple werd gesmeed. Voor beiden een perfecte deal. U2 weet dat het album in de hitlijsten geen potten kan breken en kan op deze manier het album nog steeds ruim aan de man brengen. En Apple kan voor een redelijk bedrag veel exposure halen (want U2 is nog steeds goed voor headlines).
Ik zie eigenlijk niet hoe je met vooroordeel naar muziek zou kunnen luisteren, je kunt het hebben en dan luisteren, maar de combinatie lijkt me vrij lastig. Nou probeer ik in het algemeen makkelijk mijn vooroordelen te vervangen voor oordelen, maar ik kan me moeilijk een vooroordeel voorstellen dat bestand is tegen een goede plaat.quote:Vandaar ook is de insteek van de Volkskrant amateuristisch en zelfs pathetisch. Een albumrecensie vraagt eerst en vooral dat je luistert zonder vooroordeel (ooit gaf George Michael dat advies middels de titel van zijn album) en op basis daarvan een oordeel velt over de muziek.
Dat zou je niet zeggen als je je jouw post leest.quote:Dat je dat oordeel vervolgens in een context plaatst van artiest, voorafgaand werk, enz. is allemaal heel verklaarbaar. Maar het draait primair om de muziek.
Ik zei dan ook dat een krant en zijn recensent voor een min of meer bepaald publiek schrijft, als jij in de war raakt van ironie dan lijkt het AD me een veilige krant voor jou.quote:De deal met Apple is vrij irrelevant, maar wordt door de Volkskrant als leidend gezien. Met woorden als "grootkapitaal" waar je per definitie volstrekte mongolen aan herkent (...). Al is roepen dat U2 de arbeider zou moeten verheffen nog een slagje zotter, maar dat terzijde.
Nee hoor, zo heb ik bijvoorbeeld veel waardering voor Andre Rieu, die trekt in 20 jaar tijd even een miljoenenbedrijf van de grond, helemaal uit het niets en creeert zijn eigen markt. Maar het commercieel succes lijkt me geen reden om de kwaliteit van zijn muziek goed te praten, terwijl wellicht wel geconstateerd kan worden dat de formule om Duitse bejaarden een dolle avond te bezorgen knellend werkt op de creatieve ambitie.quote:Er valt genoeg aan de merken op het album, maar de deal met Apple is gewoon een hele verstandige. U2 is namelijk niet alleen maar 4 mannen die wat muziek maken, het is ook een onderneming. Al is dat misschien voor jou meteen een klacht op zichzelf.
Nee, jij denkt genoeg te weten na een kwartiertje, maar feitelijk heb je niet eens de moeite genomen om het een enkele keer te beluisteren.quote:Op maandag 15 september 2014 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik heb het goed genoeg beluisterd, sommige albums moet je 5 keer integraal draaien, bij anderen weet je genoeg als je er in een kwartiertje doorheen zapt.
Het is een reactie op wat jij schrijft, dus wellicht heb je geheugenproblemen?quote:Dus een recensent mag niet verwijzen naar een volgend artikel over de deal met Apple, maar dit is wel relevant?
Nu stel jij ineens dat hoge verkoopcijfers en kwalitatief goede muziek hand in hand gaan. Merkwaardig...quote:Boeiend. Wat interesseert mij het nou hoe ze dat album aan de man brengen. Ik snap dat het een belangrijke overweging is voor beginnende bands, maar U2 heeft zich al lang en breed in de positie gemanouvreerd dat ze het beste album dat ze kunnen maken, kunnen maken en verlies zullen ze er ook niet snel op draaien. Dat werkt heel goed hoor, je maakt gewoon iets zo goed mogelijk, en dan móeten mensen het hebben.
Jouw onbegrip ter zake was mij al duidelijk geworden.quote:Ik zie eigenlijk niet hoe je met vooroordeel naar muziek zou kunnen luisteren, je kunt het hebben en dan luisteren, maar de combinatie lijkt me vrij lastig. Nou probeer ik in het algemeen makkelijk mijn vooroordelen te vervangen voor oordelen, maar ik kan me moeilijk een vooroordeel voorstellen dat bestand is tegen een goede plaat.
Nogmaals: jouw onbegrip ter zake was mij al duidelijk geworden.quote:Dat zou je niet zeggen als je je jouw post leest.
Ik vrees dat ik voor jou geen suggestie heb, lager dan de fabeltjeskrant gaat het geloof ik nog niet.quote:Ik zei dan ook dat een krant en zijn recensent voor een min of meer bepaald publiek schrijft, als jij in de war raakt van ironie dan lijkt het AD me een veilige krant voor jou.
Dan niet.quote:Nee hoor
Als die nummers zo voorspelbaar zijn hoef ik ze natuurlijk niet helemaal af te luisteren.quote:Op maandag 15 september 2014 15:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, jij denkt genoeg te weten na een kwartiertje, maar feitelijk heb je niet eens de moeite genomen om het een enkele keer te beluisteren.
Sorry, ik heb mij blijkbaar niet voldoende simpel uitgedrukt. Ik zeg dat hun commerciele succes hen de vrijheid geeft om te maken wat ze willen, ik geloof er niks van dat ze van die kleingeestige mannetjes zijn die hun succes alleen afmeten aan hoeveel geld ze hebben. Als je dan meer van hetzelfde gaat maken maar dan gladder en met opsmuk om op Coldplay of zo te lijken dan zal dat wel zijn omdat ze groot willen zijn of zo, Apple erbij betrekken, het ademt midlifecrisis aandachtshoererij.quote:Nu stel jij ineens dat hoge verkoopcijfers en kwalitatief goede muziek hand in hand gaan. Merkwaardig...
Ik snap het wel, als je nou niet weet wat je goed moet vinden dan zou je de houvast kunnen zoeken in oordelen van anderen of in je eigen vooroordelen. Maar daar hebben liefhebbers doorgaans weinig last van omdat de goede muziek onontkoombaar is, voor een ervaren luisteraar is het fletse, gladde en de opsmuk dat ook.quote:Jouw onbegrip ter zake was mij al duidelijk geworden.
22 euro voor een cd Ongelofelijk die prijzen tegenwoordigquote:Op maandag 15 september 2014 06:03 schreef CoExist het volgende:
[..]
LP ¤ 35,99
CD 1 Disc Standard ¤ 21,99
CD 2 Disc Digipack incl. 5 bonustracks ¤ 24,99
Harde prijzen bij Bolcom inderdaad. Ik wil ze alle 3 hebben dus ik zal ff het e.e.a. moeten regelen.
Media-Markt zal de gewone versie wel afschieten voor ¤ 10,- ofzo.
Je bent een zwetskous.quote:
Ik snap inderdaad niet waarom de releasevorm van het album uberhaupt relevant is. De muziek zelf is - net zoals je aangeeft - een typisch geval van een albumartiest/band. En dat is helemaal niet erg, ik vind dat U2 eigenlijk nooit echt hits heeft geschreven met het oog op een hit. Na wat meer luisterbeurten ben ik wat minder negatief, het zit nu op een voldoende.quote:Op maandag 15 september 2014 12:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zou jij niet eerst eens het album (goed) gaan beluisteren voordat je dit schrijft? Want het album is allesbehalve behaagziek. Het heeft weinig hitpotentie en dat zal U2 ook wel geweten hebben. Het is eigenlijk een album wat past bij een band als U2 thans is: over de datum als het gaat om scoren van hits, maar zodanig van naam en kwaliteit dat ze nog altijd stadions wereldwijd uitverkopen. De laatste albums van de Stones, van Bowie, Prince... Leuk voor een select groepje (al vond ik zelf de albums van Bowie vrijwel altijd de moeite waard van het kopen, maar dat terzijde), maar het grote publiek interesseerde het geen reet. Nou, daar staat U2 inmiddels ook. Je verwacht geen verkoopknaller meer en dat zal ook met ieder album af gaan nemen.
[..]
In NIETS merk je aan het album iets van de deal met Apple. Het album was waarschijnlijk al klaar toen de deal met Apple werd gesmeed. Voor beiden een perfecte deal. U2 weet dat het album in de hitlijsten geen potten kan breken en kan op deze manier het album nog steeds ruim aan de man brengen. En Apple kan voor een redelijk bedrag veel exposure halen (want U2 is nog steeds goed voor headlines).
Vandaar ook is de insteek van de Volkskrant amateuristisch en zelfs pathetisch. Een albumrecensie vraagt eerst en vooral dat je luistert zonder vooroordeel (ooit gaf George Michael dat advies middels de titel van zijn album) en op basis daarvan een oordeel velt over de muziek.
Dat je dat oordeel vervolgens in een context plaatst van artiest, voorafgaand werk, enz. is allemaal heel verklaarbaar. Maar het draait primair om de muziek. De deal met Apple is vrij irrelevant, maar wordt door de Volkskrant als leidend gezien. Met woorden als "grootkapitaal" waar je per definitie volstrekte mongolen aan herkent (...). Al is roepen dat U2 de arbeider zou moeten verheffen nog een slagje zotter, maar dat terzijde.
Er valt genoeg aan de merken op het album, maar de deal met Apple is gewoon een hele verstandige. U2 is namelijk niet alleen maar 4 mannen die wat muziek maken, het is ook een onderneming. Al is dat misschien voor jou meteen een klacht op zichzelf.
Man, 22 jaar geleden!quote:Op zaterdag 20 september 2014 00:23 schreef Gert het volgende:
Oké... alles was vroeger beter.
Zocht een oude live-versie van het nummer Zooropa, kwam deze concertregistratie tegen (waar het nummer niet werd gespeeld overigens), en tja... wát een setlist en wat is het nog gedreven.
Dat zou wel serieus slecht zijnquote:Op vrijdag 26 september 2014 09:47 schreef CoExist het volgende:
Final cover art voor "Songs Of Innocence".
[ afbeelding ]
Lees je in zou ik zeggen...quote:Op vrijdag 26 september 2014 13:21 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Dat zou wel serieus slecht zijn
Mijn antwoord blijft hetzelfde hoorquote:Op vrijdag 26 september 2014 13:25 schreef CoExist het volgende:
[..]
Lees je in zou ik zeggen...
http://www.u2.com/news/ti(...)cal+formats&AID=1613
Ik dacht eerst dat het de cover was van een nieuwe LP van de Scissor Sisters ofzo.quote:Op vrijdag 26 september 2014 13:27 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Mijn antwoord blijft hetzelfde hoor
Wat is het probleem?quote:Op vrijdag 26 september 2014 13:21 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Dat zou wel serieus slecht zijn
Pedoplaat lijkt het zo wel.quote:
Aldus Nu.nl en NME.quote:U2 op tournee voor nieuw album.
U2 gaat op tournee om hun nieuwe album Songs of Innocence te promoten. De band zal verschillende stadions gaan aandoen.
Dat heeft Bono bekendgemaakt aan Absolute Radio, zo schrijft NME.
"We gaan op tour. We starten volgend jaar en gaan ons best doen om bijvoorbeeld de O2 Arena (in Londen red.) aan te doen. En andere vergelijkbare plekken. Het zal in elk geval veel meer binnen zijn dit keer."
Van 2009 tot en met 2011 deed de band een vergelijkbare tournee, voor No Line on the Horizon, maar toen vond een groot gedeelte van de optredens buiten plaats.
De band kwam toen ook naar Nederland: in juli 2009 stond U2 in de Amsterdam Arena. Of de band dit keer naar Nederland zal komen is nog onduidelijk.
Het album Songs of Innocence werd eerder deze maand gratis gegeven aan 500 miljoen iTunes-gebruikers.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |