Welkom in het U2-topic!quote:Dan is Bono weer te oud, dan is de rest dat opeens ook, dan zijn het opeens een stel hypocriete Ieren die vrede en saamhorigheid prediken, maar ondertussen wel even met een milieuvervuilend vliegtuig op-en-neer vliegen om een paar liedjes op te nemen. Dan is het weer zo dat ze zo monotoom zijn en nooit origineel, dat ze nooit vernieuwend zijn en ons altijd weer "verrassen" met dezelfde hapklare brokken, slechts veranderd middels een ander piepje of bliepje. Dan is het weer zo dat ze te veel op Coldplay willen lijken om het jonge publiek te bereiken of dat ze Mary J. Blidge of hoe je die naam ook moet schrijven en/of uitspreken nodig hebben om hun uitgeleefde lijven en geesten eigentijds te doen laten lijken. En dan hebben we het nog niet eens over die tenenkrommende bijnamen, daar zou je een heel nieuwe topicreeks aan kunnen wijden!
Niets van dat alles, al die meningen van cultuurbarbaren, van wereldvreemden en neurotische zuurpruimen. In de bijna dertig jaar dat de band bestaat, is het uitgegroeid tot een begrip. U2 is een grote inspiratiebron, een band met een eigen geluid dat keer op keer weer terugkeert in hun muziek. Gelukkig smaken verschillen altijd, ook onder de fans. En zeg nou zelf: ook Renault brengt wel eens modellen op de markt waar niet iedereen voor valt.
Bij de VK heb ik het idee dat de deal met Apple vooral dwars zit en dat dat flink is meegewogen... "Grootkapitaal"quote:Op donderdag 11 september 2014 12:25 schreef Gert het volgende:
De meningen lopen sterk uiteen! De recensies van Songs Of Innocense in de kranten van vandaag:
De Volkskrant: U2's nieuwe Songs of Innocence klinkt als een stel mannen in midlife-crisis (2 uit 5 sterren)
100 miljoen pond heb ik ergens gelezen.quote:Op donderdag 11 september 2014 12:26 schreef lord_bono het volgende:
Luistert lekker weg, zeker een 8/10!![]()
Ben wel benieuwd wat U2 van Apple heeft gekregen om hun plaat gratis aan te bieden
Waar ze zich mee "vereenzelvigd" hebben.quote:Op donderdag 11 september 2014 12:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Bij de VK heb ik het idee dat de deal met Apple vooral dwars zit en dat dat flink is meegewogen... "Grootkapitaal"
Ik neem die recensenten juist uiterst serieus want dat was het dieptepunt in het oeuvre van U2. Met het nieuwe album hebben ze dat dieptepunt weten te overtreffen. Dat zeg ik als U2 fan maar ik heb het wel een beetje gehad met ze. Ze zouden zogenaamd teruggrijpen naar het oude geluid. Dit is overgeproduceerde inspiratieloze bagger! Het zegt genoeg dat dito kranten als Telegraaf en AD er een hoge score aan geven. De Volkskrant raak de spijker op zijn kop met hun recensie.quote:Op donderdag 11 september 2014 13:13 schreef Young_David het volgende:
Recensenten die No Line on the Horizon of Pop als flop beschouwen wantrouw ik sowieso een beetje. Ik heb het idee dat men elke keer een nieuwe Achtung Baby, Joshua Tree of All That You Can't Leave Behind verwacht
Ah, dus je neemt alleen de recensenten serieus die jouw mening onderschrijven.quote:Op donderdag 11 september 2014 22:01 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ik neem die recensenten juist uiterst serieus want dat was het dieptepunt in het oeuvre van U2. Met het nieuwe album hebben ze dat dieptepunt weten te overtreffen. Dat zeg ik als U2 fan maar ik heb het wel een beetje gehad met ze. Ze zouden zogenaamd teruggrijpen naar het oude geluid. Dit is overgeproduceerde inspiratieloze bagger! Het zegt genoeg dat dito kranten als Telegraaf en AD er een hoge score aan geven. De Volkskrant raak de spijker op zijn kop met hun recensie.
Lekker objectief. 3 of 4 op een schaal van 5? Dan geeft je The Unforgettable Fire er 8 op 5?quote:Op donderdag 11 september 2014 23:02 schreef Gert het volgende:
[..]
Ah, dus je neemt alleen de recensenten serieus die jouw mening onderschrijven.
Ik vond de nieuwe plaat op het eerste gehoor al goed, en hij begint me steeds beter te bevallen.
De recensie van Gijsbert Kamer was beneden zijn niveau, het moest blijkbaar snel, en er was vooringenomen ergernis over de Apple-deal, vermoed ik. De plaat is, afhankelijk van waar je de nadruk op legt, 3 of 4 sterren out of 5. Geen 2, zoals de VK 'm geeft.
Weer dat gelul over Apple. Volstrekt irrelevant in een recensie. Maar kennelijk is het doorslaggevend voor dit figuur die zelf kennelijk een enorme amateur en irrelevant is.quote:Op vrijdag 12 september 2014 10:28 schreef Bronson het volgende:
De Oor is ook duidelijk: http://oor.nl/#!/articles/songs_of_innocence/album
Objectief zijn beoordelingen nooit, maar die van Gijsbert Kamer valt uit de toon vergeleken bij de rest. Dat is een constatering. Prima hoor, dat jij je kan vinden in juist die recensie. Maar het is een beetje mal en pedant om te verklaren dat je recensenten serieus neemt en twee zinnen verderop te roepen dat dit niet geldt voor recensies in kranten die jou niet zinnen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 07:32 schreef alpeko het volgende:
[..]
Lekker objectief. 3 of 4 op een schaal van 5? Dan geeft je The Unforgettable Fire er 8 op 5?
Tsja, het is een bijzonder vlak album. Dan kan je beter - zoals George Michael of Peter Gabriel - 10 jaar over een album doen waarbij je jezelf vernieuwt.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Weer dat gelul over Apple. Volstrekt irrelevant in een recensie. Maar kennelijk is het doorslaggevend voor dit figuur die zelf kennelijk een enorme amateur en irrelevant is.
Ik vind het album ook niet geweldig, maar dat geneuzel over Apple zit m.i. niet geheel toevallig bij de meest negatieve recensies.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:37 schreef Spezza19 het volgende:
Ach, mensen mogen best hun negatieve mening uitten over de Apple deal. Zolang het maar apart gezien wordt van de kwaliteit van het album.
Het album ligt lekker in het gehoor, vind ik. Maar het is geen hoogvlieger in de zin van een Achtung Baby ofzo. Het is niet spannend of vernieuwend. En daar hoeft verder niks mis mee te zijn.
Maar dan moeten ze dat schrijven ipv lullen over Apple.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:43 schreef eriksd het volgende:
Tsja, het is een bijzonder vlak album. Dan kan je beter - zoals George Michael of Peter Gabriel - 10 jaar over een album doen waarbij je jezelf vernieuwt.
Dat ben ik met je eens. Hoe het aan de man gebracht wordt staat los van de muzikale kwaliteit.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar dan moeten ze dat schrijven ipv lullen over Apple.
Niet mee eens.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:43 schreef eriksd het volgende:
[..]
Tsja, het is een bijzonder vlak album.
Volgens mij doe jij toch precies hetzelfde? De recensenten die het album beneden gemiddeld waarderen neem jij niet serieus.quote:Op vrijdag 12 september 2014 11:22 schreef Gert het volgende:
[..]
Objectief zijn beoordelingen nooit, maar die van Gijsbert Kamer valt uit de toon vergeleken bij de rest. Dat is een constatering. Prima hoor, dat jij je kan vinden in juist die recensie. Maar het is een beetje mal en pedant om te verklaren dat je recensenten serieus neemt en twee zinnen verderop te roepen dat dit niet geldt voor recensies in kranten die jou niet zinnen.
Ik noemde de recensies van de grote Nederlandse dagbladen, en constateerde dat die van Gijsbert Kamer uit de toon viel en dat er een follow-up artikel aangekondigd werd over U2 die zich "vereenzelvigd" heeft met het "grootkapitaal".quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:58 schreef alpeko het volgende:
[..]
Volgens mij doe jij toch precies hetzelfde? De recensenten die het album beneden gemiddeld waarderen neem jij niet serieus.
Dit vind ik echt onzin. Er worden elk jaar gelauwerde en bejubelde albums gemaakt. Sterker nog, ik denk dat mensen door de toegankelijkheid van internet en het verdwijnen van (fysieke) singles en muziekvideo's eerder albumluisteraars zijn geworden.quote:Op vrijdag 12 september 2014 13:15 schreef Gert het volgende:
Niet qa inhoud, en daar bovenop komt dat de status van albums sowieso gedevalueerd is. Mensen zijn veel meer liedjes luisteraars geworden. Maar goed, dat is een andere discussie.
Welnee joh.quote:Op vrijdag 12 september 2014 13:17 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dit vind ik echt onzin. Er worden elk jaar gelauwerde en bejubelde albums gemaakt. Sterker nog, ik denk dat mensen door de toegankelijkheid van internet en het verdwijnen van (fysieke) singles en muziekvideo's eerder albumluisteraars zijn geworden.
Hoe veel méér singletjes dan LP's had jij vroeger?quote:Op vrijdag 12 september 2014 13:22 schreef Gert het volgende:
[..]
Welnee joh.
Toen je nog LP's /CD's moest kopen kregen albums veel meer luisterkansen.
Al was het een album van het niveau Jantje Smit, dan nog ga ik naar de concerten... Verschillende grootheden hoor.quote:Op vrijdag 12 september 2014 12:02 schreef Gert het volgende:
[..]
Niet mee eens.![]()
Maar hopelijk vinden heel veel mensen dat het niet genoeg op Bad lijkt, en kunnen we van U2 in de Zigggodome gaan genieten ipv die vreselijke arena.
Zie edit. Ik luister veel, maar dan ook echt véél meer platen dan vroeger. Alles wat me ook maar enigszins interessant lijkt krijgt een kans. De kans die een afzonderlijke plaat krijgt om te 'groeien' is dus kleiner geworden.quote:Op vrijdag 12 september 2014 13:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Hoe veel méér singletjes dan LP's had jij vroeger?
Telegraaf zou je niet horen over grootkapitaal nee. De recensie van VK valt gewoon niet uit de toon als je naar de algehele opinie kijkt. Als jij dat wilt schuiven op de megalomane deal met Apple dan mag dat. Ik denk alleen niet dat het klopt.quote:Op vrijdag 12 september 2014 13:15 schreef Gert het volgende:
[..]
Ik noemde de recensies van de grote Nederlandse dagbladen, en constateerde dat die van Gijsbert Kamer uit de toon viel en dat er een follow-up artikel aangekondigd werd over U2 die zich "vereenzelvigd" heeft met het "grootkapitaal".
Ik ben het met je eens dat dit geen album is dat een mythische status gaat bereiken. Niet qa inhoud, en daar bovenop komt dat de status van albums sowieso gedevalueerd is. Mensen zijn veel meer liedjes luisteraars geworden. Maar goed, dat is een andere discussie.
Dat kan misschien wel zo zijn, maar weegt niet op tegen het feit dat je nu veel meer luistert. Vroeger kocht je echt niet elke week een LP, dat was onbetaalbaar. Nu kun je elke dag twee nieuwe albums luisteren. En dan klopt het wel dat elk album minder aandacht krijgt, maar vroeger had je die muziek überhaupt nooit gehoord.quote:Op vrijdag 12 september 2014 13:25 schreef Gert het volgende:
[..]
Zie edit. Ik luister veel, maar dan ook echt véél meer platen dan vroeger. Alles wat me ook maar enigszins interessant lijkt krijgt een kans. De kans die een afzonderlijke plaat krijgt om te 'groeien' is dus kleiner geworden.
Die toevoeging wilde ik nog maken, maar bij deze dan alsnog; de toegenomen tijd die ik aan het luisteren naar muziek besteed staat in geen verhouding tot de toegenomen hoeveelheid aan nieuwe muziek die ik luister.quote:Op vrijdag 12 september 2014 13:28 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat kan misschien wel zo zijn, maar weegt niet op tegen het feit dat je nu veel meer luistert. Vroeger kocht je echt niet elke week een LP, dat was onbetaalbaar. Nu kun je elke dag twee nieuwe albums luisteren. En dan klopt het wel dat elk album minder aandacht krijgt, maar vroeger had je die muziek überhaupt nooit gehoord.
Bron: http://www.u2.com/news/title/remember-usquote:If you like Songs of Innocence, stay with us for Songs of Experience. It should be ready soon enough… although I know I’ve said that before…
Nouja, vroeger had je natuurlijk ook producers zoals je aangeeft, maar produceerden grote artiesten hun albums ook zelf. Het probleem met populaire producers, zeker als je er 5 neemt, is dat je album een soort compilatie van andermans typische geluiden wordt. Dan sneeuw je zelf onder, en ik denk dat dat het voornaamste probleem met dit album is. Uiteraard kan je niet eeuwig vernieuwen, maar je moet ook niet verworden tot een soort sessiemuzikant.quote:Op vrijdag 12 september 2014 14:49 schreef DS4 het volgende:
Overigens vind ik het gezeik over de (over-)productie onzinnig. Dat is een gaande ontwikkeling, die al liep ten tijde van de Beatles, maar daar hoor je ook niemand over.
Destijds wellicht wel, maar voor sommigen is alles bij het oude een goed plan kennelijk.
Het is gewoon van kwaad tot erger aan het gaan.quote:Op vrijdag 12 september 2014 14:58 schreef eriksd het volgende:
Nouja, vroeger had je natuurlijk ook producers zoals je aangeeft, maar produceerden grote artiesten hun albums ook zelf. Het probleem met populaire producers, zeker als je er 5 neemt, is dat je album een soort compilatie van andermans typische geluiden wordt. Dan sneeuw je zelf onder, en ik denk dat dat het voornaamste probleem met dit album is. Uiteraard kan je niet eeuwig vernieuwen, maar je moet ook niet verworden tot een soort sessiemuzikant.
Het perspectief van de VK is inderdaad anders ja, maar het AD en De Telegraaf betrekken ook Apple erbij, alleen zijn niet in staat tot kritische beschouwing daarvan. De VK houdt het zo veel mogelijk apart, maar observeert terecht dat het een behaagziek album is. Het is een beetje als papa in midlife crisis die leuk gevonden wil worden door zijn puberende kinderen en hun vriendjes, en zich daartoe net als hen wil kleden, maar niet verder komt dan de jongerenafdeling van de C&A waar hij de meest voorzichtige keuzes maakt uit onzekerheid. Dan zal de ene buurman ook bewondering hebben voor hoe hip en modern hij wel niet is, terwijl de andere buurman wel ziet hoe zielig hij is.quote:Op vrijdag 12 september 2014 13:15 schreef Gert het volgende:
[..]
Ik noemde de recensies van de grote Nederlandse dagbladen, en constateerde dat die van Gijsbert Kamer uit de toon viel en dat er een follow-up artikel aangekondigd werd over U2 die zich "vereenzelvigd" heeft met het "grootkapitaal".
Ik ben het met je eens dat dit geen album is dat een mythische status gaat bereiken. Niet qa inhoud, en daar bovenop komt dat de status van albums sowieso gedevalueerd is. Mensen zijn veel meer liedjes luisteraars geworden. Maar goed, dat is een andere discussie.
Voelt toch een beetje pijnlijk om Bruce Springsteen in één zin te noemen met die andere 3 artiestenquote:Op zondag 14 september 2014 11:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Ze schrijven waarschijnlijk toch voor mensen met een collectie van Marco Borsato, Coldplay, de 3J's en Bruce Springsteen voor als ze in een hele wilde bui zijn.
Dat is inderdaad niet aardig voor hem, maar het is ook wel een beetje een allemansvriend.quote:Op zondag 14 september 2014 13:16 schreef Peter88Online het volgende:
[..]
Voelt toch een beetje pijnlijk om Bruce Springsteen in één zin te noemen met die andere 3 artiesten.
Volgens mij vindt het gros van de U2-fans POP de laatste echt goeie (vooruitstrevende, vernieuwende) plaat hoor.quote:Op zondag 14 september 2014 14:08 schreef IAmKloot het volgende:
ik snap de ophef niet zo, sinds pop heeft U2 toch geen echt goeie plaat meer gemaakt, daarop is de nieuwe geen uitzondering., Natuurlijk waren er goeie liedjes maar die waren per album op de vingers van een hand te tellen. Ik vind het wel grappig dat de U2 fans alles lijken te pruimen, en de band tegen beter weten in verdedigen
De vraag is waarom je nou een plaat maakt. Is dat om te proberen om iets bijzonders te maken, dat mensen boeit en wat sommigen daarvan in hun hart zullen sluiten, waar ze echt van gaan houden. Of maak je een plaat om een deuntje op de achtergrond te hebben wat niet teveel afleidt bij huishoudelijke taken of autorijden of zo.quote:Op zondag 14 september 2014 14:41 schreef Gert het volgende:
De enige ophef betreft de maniér van lanceren. I.t.t. Weltcschmerz ben ik van mening dat U2 geen enkele verplichting jegens de arbeiders heeft. Dat Gijsbert Kamer het geen goede plaat vindt, dat mag uiteraard, echter ik vind dat hij dat slecht en te zuur (teleurgesteld? U2-moe?) verwoordde. Het had als het ware door Weltschmerz geschreven kunnen zijn. Van een Volkskrant-recensie verwacht ik méér.
de ophef zit hem misschien ook eerder in de reacties op de recensies, op verschillende fora zijn de U2 fans behoorlijk over de zeik over de stortvloed aan slechte commentarenquote:
aaah de oude massa vs liefhebbers discussie. Ik had U2 behoorlijk hoog zitten als band, zelfs de mindere platen kwamen op mij wel integer over maar ik denk inderdaad dat ze met deze plaat Coldplay achter na gaan. Het klinkt wat platter ofzoquote:Op zondag 14 september 2014 14:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De vraag is waarom je nou een plaat maakt. Is dat om te proberen om iets bijzonders te maken, dat mensen boeit en wat sommigen daarvan in hun hart zullen sluiten, waar ze echt van gaan houden. Of maak je een plaat om een deuntje op de achtergrond te hebben wat niet teveel afleidt bij huishoudelijke taken of autorijden of zo.
De Telegraaf en het AD toetsen blijkbaar aan het laatste, terwijl de Volkskrant hoopt om meer en teleurgesteld is dat zelfs de poging ontbreekt. Dat heeft te maken met voor wie je schrijft, of je de muziekliefhebber wil bedienen of slechts de consument.
LP ¤ 35,99quote:Op zondag 14 september 2014 23:54 schreef Spezza19 het volgende:
Ach, iTunes was gratis... de LP versie moet een godsvermogen kosten....
Ik laat hem aan mij voorbij gaan.... Universal
Het is vooral recycling van hun oude deuntjes en rifjes, maar dan gladgestreken en opgesmukt.quote:Op zondag 14 september 2014 16:03 schreef IAmKloot het volgende:
[..]
aaah de oude massa vs liefhebbers discussie. Ik had U2 behoorlijk hoog zitten als band, zelfs de mindere platen kwamen op mij wel integer over maar ik denk inderdaad dat ze met deze plaat Coldplay achter na gaan. Het klinkt wat platter ofzo
Zou jij niet eerst eens het album (goed) gaan beluisteren voordat je dit schrijft? Want het album is allesbehalve behaagziek. Het heeft weinig hitpotentie en dat zal U2 ook wel geweten hebben. Het is eigenlijk een album wat past bij een band als U2 thans is: over de datum als het gaat om scoren van hits, maar zodanig van naam en kwaliteit dat ze nog altijd stadions wereldwijd uitverkopen. De laatste albums van de Stones, van Bowie, Prince... Leuk voor een select groepje (al vond ik zelf de albums van Bowie vrijwel altijd de moeite waard van het kopen, maar dat terzijde), maar het grote publiek interesseerde het geen reet. Nou, daar staat U2 inmiddels ook. Je verwacht geen verkoopknaller meer en dat zal ook met ieder album af gaan nemen.quote:Op zondag 14 september 2014 11:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Het perspectief van de VK is inderdaad anders ja, maar het AD en De Telegraaf betrekken ook Apple erbij, alleen zijn niet in staat tot kritische beschouwing daarvan. De VK houdt het zo veel mogelijk apart, maar observeert terecht dat het een behaagziek album is. Het is een beetje als papa in midlife crisis die leuk gevonden wil worden door zijn puberende kinderen en hun vriendjes, en zich daartoe net als hen wil kleden, maar niet verder komt dan de jongerenafdeling van de C&A waar hij de meest voorzichtige keuzes maakt uit onzekerheid. Dan zal de ene buurman ook bewondering hebben voor hoe hip en modern hij wel niet is, terwijl de andere buurman wel ziet hoe zielig hij is.
In NIETS merk je aan het album iets van de deal met Apple. Het album was waarschijnlijk al klaar toen de deal met Apple werd gesmeed. Voor beiden een perfecte deal. U2 weet dat het album in de hitlijsten geen potten kan breken en kan op deze manier het album nog steeds ruim aan de man brengen. En Apple kan voor een redelijk bedrag veel exposure halen (want U2 is nog steeds goed voor headlines).quote:Uit de toon vallen zegt dus misschien wel net zo veel over de anderen. Ik lees nooit recensies uit het AD of De Telegraaf, maar het verbaast me niet dat ze de middle of the road kwaliteiten en de gladheid prijzen. Ze schrijven waarschijnlijk toch voor mensen met een collectie van Marco Borsato, Coldplay, de 3J's en Bruce Springsteen voor als ze in een hele wilde bui zijn. Lekker makkelijk in het gehoor voor het grote publiek als het ultieme doel. Dat is ook een manier om naar muziek te luisteren, maar ik vind het helemaal niet raar dat juist de Volkskrant wat meer hoopt op (arbeider)verheffende muziek. Het lijkt mij dat de VK oprecht teleurgesteld is dat de band zijn onafhankelijkheid niet heeft gebruikt om iets enerverends te maken of daar in ieder geval een poging toe te doen. Sterker nog, het lijkt erop dat ze zich afhankelijk hebben gemaakt.
Het is dan ook terecht om Apple erbij te betrekken, want dergelijke marketing en de inhoud van het werk kunnen niet los van elkaar staan. Toen Dire Straits met Philips in zee ging om het cleane geluid van de CD te promoten was de weg naar een lekker gruizige productie daarmee ook afgesloten. Je maakt het produkt wat geintegreerd is met de marketing, en Apple gaat geen kale, vuige experimentele muziek opdringen, het moet een happening zijn van een megaband, een allemansvriend dus. Maar het is niet iedereen gegeven om blij te worden van een allemansvriend.
Ik heb het goed genoeg beluisterd, sommige albums moet je 5 keer integraal draaien, bij anderen weet je genoeg als je er in een kwartiertje doorheen zapt.quote:Op maandag 15 september 2014 12:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zou jij niet eerst eens het album (goed) gaan beluisteren voordat je dit schrijft? Want het album is allesbehalve behaagziek.
Dus een recensent mag niet verwijzen naar een volgend artikel over de deal met Apple, maar dit is wel relevant?quote:Het heeft weinig hitpotentie en dat zal U2 ook wel geweten hebben. Het is eigenlijk een album wat past bij een band als U2 thans is: over de datum als het gaat om scoren van hits, maar zodanig van naam en kwaliteit dat ze nog altijd stadions wereldwijd uitverkopen. De laatste albums van de Stones, van Bowie, Prince... Leuk voor een select groepje (al vond ik zelf de albums van Bowie vrijwel altijd de moeite waard van het kopen, maar dat terzijde), maar het grote publiek interesseerde het geen reet. Nou, daar staat U2 inmiddels ook. Je verwacht geen verkoopknaller meer en dat zal ook met ieder album af gaan nemen.
Boeiend. Wat interesseert mij het nou hoe ze dat album aan de man brengen. Ik snap dat het een belangrijke overweging is voor beginnende bands, maar U2 heeft zich al lang en breed in de positie gemanouvreerd dat ze het beste album dat ze kunnen maken, kunnen maken en verlies zullen ze er ook niet snel op draaien. Dat werkt heel goed hoor, je maakt gewoon iets zo goed mogelijk, en dan móeten mensen het hebben.quote:In NIETS merk je aan het album iets van de deal met Apple. Het album was waarschijnlijk al klaar toen de deal met Apple werd gesmeed. Voor beiden een perfecte deal. U2 weet dat het album in de hitlijsten geen potten kan breken en kan op deze manier het album nog steeds ruim aan de man brengen. En Apple kan voor een redelijk bedrag veel exposure halen (want U2 is nog steeds goed voor headlines).
Ik zie eigenlijk niet hoe je met vooroordeel naar muziek zou kunnen luisteren, je kunt het hebben en dan luisteren, maar de combinatie lijkt me vrij lastig. Nou probeer ik in het algemeen makkelijk mijn vooroordelen te vervangen voor oordelen, maar ik kan me moeilijk een vooroordeel voorstellen dat bestand is tegen een goede plaat.quote:Vandaar ook is de insteek van de Volkskrant amateuristisch en zelfs pathetisch. Een albumrecensie vraagt eerst en vooral dat je luistert zonder vooroordeel (ooit gaf George Michael dat advies middels de titel van zijn album) en op basis daarvan een oordeel velt over de muziek.
Dat zou je niet zeggen als je je jouw post leest.quote:Dat je dat oordeel vervolgens in een context plaatst van artiest, voorafgaand werk, enz. is allemaal heel verklaarbaar. Maar het draait primair om de muziek.
Ik zei dan ook dat een krant en zijn recensent voor een min of meer bepaald publiek schrijft, als jij in de war raakt van ironie dan lijkt het AD me een veilige krant voor jou.quote:De deal met Apple is vrij irrelevant, maar wordt door de Volkskrant als leidend gezien. Met woorden als "grootkapitaal" waar je per definitie volstrekte mongolen aan herkent (...). Al is roepen dat U2 de arbeider zou moeten verheffen nog een slagje zotter, maar dat terzijde.
Nee hoor, zo heb ik bijvoorbeeld veel waardering voor Andre Rieu, die trekt in 20 jaar tijd even een miljoenenbedrijf van de grond, helemaal uit het niets en creeert zijn eigen markt. Maar het commercieel succes lijkt me geen reden om de kwaliteit van zijn muziek goed te praten, terwijl wellicht wel geconstateerd kan worden dat de formule om Duitse bejaarden een dolle avond te bezorgen knellend werkt op de creatieve ambitie.quote:Er valt genoeg aan de merken op het album, maar de deal met Apple is gewoon een hele verstandige. U2 is namelijk niet alleen maar 4 mannen die wat muziek maken, het is ook een onderneming. Al is dat misschien voor jou meteen een klacht op zichzelf.
Nee, jij denkt genoeg te weten na een kwartiertje, maar feitelijk heb je niet eens de moeite genomen om het een enkele keer te beluisteren.quote:Op maandag 15 september 2014 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik heb het goed genoeg beluisterd, sommige albums moet je 5 keer integraal draaien, bij anderen weet je genoeg als je er in een kwartiertje doorheen zapt.
Het is een reactie op wat jij schrijft, dus wellicht heb je geheugenproblemen?quote:Dus een recensent mag niet verwijzen naar een volgend artikel over de deal met Apple, maar dit is wel relevant?
Nu stel jij ineens dat hoge verkoopcijfers en kwalitatief goede muziek hand in hand gaan. Merkwaardig...quote:Boeiend. Wat interesseert mij het nou hoe ze dat album aan de man brengen. Ik snap dat het een belangrijke overweging is voor beginnende bands, maar U2 heeft zich al lang en breed in de positie gemanouvreerd dat ze het beste album dat ze kunnen maken, kunnen maken en verlies zullen ze er ook niet snel op draaien. Dat werkt heel goed hoor, je maakt gewoon iets zo goed mogelijk, en dan móeten mensen het hebben.
Jouw onbegrip ter zake was mij al duidelijk geworden.quote:Ik zie eigenlijk niet hoe je met vooroordeel naar muziek zou kunnen luisteren, je kunt het hebben en dan luisteren, maar de combinatie lijkt me vrij lastig. Nou probeer ik in het algemeen makkelijk mijn vooroordelen te vervangen voor oordelen, maar ik kan me moeilijk een vooroordeel voorstellen dat bestand is tegen een goede plaat.
Nogmaals: jouw onbegrip ter zake was mij al duidelijk geworden.quote:Dat zou je niet zeggen als je je jouw post leest.
Ik vrees dat ik voor jou geen suggestie heb, lager dan de fabeltjeskrant gaat het geloof ik nog niet.quote:Ik zei dan ook dat een krant en zijn recensent voor een min of meer bepaald publiek schrijft, als jij in de war raakt van ironie dan lijkt het AD me een veilige krant voor jou.
Dan niet.quote:Nee hoor
Als die nummers zo voorspelbaar zijn hoef ik ze natuurlijk niet helemaal af te luisteren.quote:Op maandag 15 september 2014 15:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, jij denkt genoeg te weten na een kwartiertje, maar feitelijk heb je niet eens de moeite genomen om het een enkele keer te beluisteren.
Sorry, ik heb mij blijkbaar niet voldoende simpel uitgedrukt. Ik zeg dat hun commerciele succes hen de vrijheid geeft om te maken wat ze willen, ik geloof er niks van dat ze van die kleingeestige mannetjes zijn die hun succes alleen afmeten aan hoeveel geld ze hebben. Als je dan meer van hetzelfde gaat maken maar dan gladder en met opsmuk om op Coldplay of zo te lijken dan zal dat wel zijn omdat ze groot willen zijn of zo, Apple erbij betrekken, het ademt midlifecrisis aandachtshoererij.quote:Nu stel jij ineens dat hoge verkoopcijfers en kwalitatief goede muziek hand in hand gaan. Merkwaardig...
Ik snap het wel, als je nou niet weet wat je goed moet vinden dan zou je de houvast kunnen zoeken in oordelen van anderen of in je eigen vooroordelen. Maar daar hebben liefhebbers doorgaans weinig last van omdat de goede muziek onontkoombaar is, voor een ervaren luisteraar is het fletse, gladde en de opsmuk dat ook.quote:Jouw onbegrip ter zake was mij al duidelijk geworden.
22 euro voor een cdquote:Op maandag 15 september 2014 06:03 schreef CoExist het volgende:
[..]
LP ¤ 35,99
CD 1 Disc Standard ¤ 21,99
CD 2 Disc Digipack incl. 5 bonustracks ¤ 24,99
Harde prijzen bij Bolcom inderdaad. Ik wil ze alle 3 hebben dus ik zal ff het e.e.a. moeten regelen.
Media-Markt zal de gewone versie wel afschieten voor ¤ 10,- ofzo.
Je bent een zwetskous.quote:
Ik snap inderdaad niet waarom de releasevorm van het album uberhaupt relevant is. De muziek zelf is - net zoals je aangeeft - een typisch geval van een albumartiest/band. En dat is helemaal niet erg, ik vind dat U2 eigenlijk nooit echt hits heeft geschreven met het oog op een hit. Na wat meer luisterbeurten ben ik wat minder negatief, het zit nu op een voldoende.quote:Op maandag 15 september 2014 12:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zou jij niet eerst eens het album (goed) gaan beluisteren voordat je dit schrijft? Want het album is allesbehalve behaagziek. Het heeft weinig hitpotentie en dat zal U2 ook wel geweten hebben. Het is eigenlijk een album wat past bij een band als U2 thans is: over de datum als het gaat om scoren van hits, maar zodanig van naam en kwaliteit dat ze nog altijd stadions wereldwijd uitverkopen. De laatste albums van de Stones, van Bowie, Prince... Leuk voor een select groepje (al vond ik zelf de albums van Bowie vrijwel altijd de moeite waard van het kopen, maar dat terzijde), maar het grote publiek interesseerde het geen reet. Nou, daar staat U2 inmiddels ook. Je verwacht geen verkoopknaller meer en dat zal ook met ieder album af gaan nemen.
[..]
In NIETS merk je aan het album iets van de deal met Apple. Het album was waarschijnlijk al klaar toen de deal met Apple werd gesmeed. Voor beiden een perfecte deal. U2 weet dat het album in de hitlijsten geen potten kan breken en kan op deze manier het album nog steeds ruim aan de man brengen. En Apple kan voor een redelijk bedrag veel exposure halen (want U2 is nog steeds goed voor headlines).
Vandaar ook is de insteek van de Volkskrant amateuristisch en zelfs pathetisch. Een albumrecensie vraagt eerst en vooral dat je luistert zonder vooroordeel (ooit gaf George Michael dat advies middels de titel van zijn album) en op basis daarvan een oordeel velt over de muziek.
Dat je dat oordeel vervolgens in een context plaatst van artiest, voorafgaand werk, enz. is allemaal heel verklaarbaar. Maar het draait primair om de muziek. De deal met Apple is vrij irrelevant, maar wordt door de Volkskrant als leidend gezien. Met woorden als "grootkapitaal" waar je per definitie volstrekte mongolen aan herkent (...). Al is roepen dat U2 de arbeider zou moeten verheffen nog een slagje zotter, maar dat terzijde.
Er valt genoeg aan de merken op het album, maar de deal met Apple is gewoon een hele verstandige. U2 is namelijk niet alleen maar 4 mannen die wat muziek maken, het is ook een onderneming. Al is dat misschien voor jou meteen een klacht op zichzelf.
Man, 22 jaar geleden!quote:Op zaterdag 20 september 2014 00:23 schreef Gert het volgende:
Oké... alles was vroeger beter.
Zocht een oude live-versie van het nummer Zooropa, kwam deze concertregistratie tegen (waar het nummer niet werd gespeeld overigens), en tja... wát een setlist en wat is het nog gedreven.![]()
Dat zou wel serieus slecht zijnquote:Op vrijdag 26 september 2014 09:47 schreef CoExist het volgende:
Final cover art voor "Songs Of Innocence".
[ afbeelding ]
Lees je in zou ik zeggen...quote:Op vrijdag 26 september 2014 13:21 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Dat zou wel serieus slecht zijn
Mijn antwoord blijft hetzelfde hoorquote:Op vrijdag 26 september 2014 13:25 schreef CoExist het volgende:
[..]
Lees je in zou ik zeggen...
http://www.u2.com/news/ti(...)cal+formats&AID=1613
Ik dacht eerst dat het de cover was van een nieuwe LP van de Scissor Sisters ofzo.quote:Op vrijdag 26 september 2014 13:27 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Mijn antwoord blijft hetzelfde hoor
Wat is het probleem?quote:Op vrijdag 26 september 2014 13:21 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
Dat zou wel serieus slecht zijn
Pedoplaat lijkt het zo wel.quote:
Aldus Nu.nl en NME.quote:U2 op tournee voor nieuw album.
U2 gaat op tournee om hun nieuwe album Songs of Innocence te promoten. De band zal verschillende stadions gaan aandoen.
Dat heeft Bono bekendgemaakt aan Absolute Radio, zo schrijft NME.
"We gaan op tour. We starten volgend jaar en gaan ons best doen om bijvoorbeeld de O2 Arena (in Londen red.) aan te doen. En andere vergelijkbare plekken. Het zal in elk geval veel meer binnen zijn dit keer."
Van 2009 tot en met 2011 deed de band een vergelijkbare tournee, voor No Line on the Horizon, maar toen vond een groot gedeelte van de optredens buiten plaats.
De band kwam toen ook naar Nederland: in juli 2009 stond U2 in de Amsterdam Arena. Of de band dit keer naar Nederland zal komen is nog onduidelijk.
Het album Songs of Innocence werd eerder deze maand gratis gegeven aan 500 miljoen iTunes-gebruikers.
Ziggo- of Gelredome.............?quote:Op maandag 29 september 2014 20:34 schreef CoExist het volgende:
[..]
Aldus Nu.nl en NME.
http://www.nme.com/news/u2/80041
Er wordt helaas weer naar de arena gekeken...quote:
Kijken mag, muziek maak je niet in een badkamer.quote:Op dinsdag 30 september 2014 11:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er wordt helaas weer naar de arena gekeken...
Ik heb er geen invloed op helaas.quote:Op dinsdag 30 september 2014 11:51 schreef Young_David het volgende:
Kijken mag, muziek maak je niet in een badkamer.
quote:Op dinsdag 30 september 2014 11:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wil niet irritant zijn, maar heb je een bron?quote:Op dinsdag 30 september 2014 11:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar het is geen openbaar te raadplegen bron.quote:Op dinsdag 30 september 2014 13:18 schreef MidnightShow_ het volgende:
Wil niet irritant zijn, maar heb je een bron?
Waarom denk je dat ze hem gratis weggavenquote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:47 schreef Atmosphere82 het volgende:
Sorry mensen, maar ik vind dit nieuwe album echt waardeloos. Ik kan het helaas echt niet anders verwoorden. Ik heb het nu vijf keer beluisterd (via een kopie van mijn buurman) en meestal vind ik een U2 album vanaf het begin ruim voldoende qua kwaliteit (of goed) en wordt het alleen maar beter (het groeit na meerdere luisterbeurten). Maar nu, nee!![]()
De productie klinkt ook niet mooi naar mijn mening.
Dit wordt de eerste cd van U2 die ik gewoon niet ga kopen...![]()
Tsja, zo kan het leven zijn...
Ik twijfelde tussen de deluxe CD en de Vinyl-versie. Nu ik de deluxe-tracks gehoord heb weet ik het zeker. Vinyl. Die akoestische tracks voegen vrij weinig toe, zijn soms vals (raised by wolves). Alleen die twee nieuwe nummers zijn interessant, waarvan er dus één op vinyl staat.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 15:25 schreef CoExist het volgende:
Ik vind de akoestische tracks best gaaf!
Ik kan morgen mijn deluxe CD en vinyl ophalen van "Songs Of Innocence".
En Bono lacht terwijl hij zijn centjes telt.... Het interesseert die gasten al jaren geen moer meer....quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 14:35 schreef CoExist het volgende:
U2 vrinden! Wat ik vandaag weer heb mee gemaakt...
Vanmorgen wilde ik ff genieten van U2's nieuwste langspeler. Muziek luisteren en lekker door het boekje met liner notes bladeren. Je kent het wel.
Blijkt er een drukfout op beide CD's te staan. Namelijk "U2 Son gs of innocene".
Ook beide boekjes stellen geen flikker voor. Lappen tekst dat nog slechter leest dan een tweedehands nat geregende Telegraaf.
Dit is beslist niet de kwaliteit wat ik van U2 gewend ben. Wat een deceptie.
Misschien...quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 14:37 schreef Spezza19 het volgende:
[..]
En Bono lacht terwijl hij zijn centjes telt.... Het interesseert die gasten al jaren geen moer meer....
Dat "Son gs of Innocence" lijkt mij geen drukfout hoor. Lijkt me bewust gedaan, past ook goed bij de hoes.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 14:35 schreef CoExist het volgende:
Vanmorgen wilde ik ff genieten van U2's nieuwste langspeler. Muziek luisteren en lekker door het boekje met liner notes bladeren. Je kent het wel.
Blijkt er een drukfout op beide CD's te staan. Namelijk "U2 Son gs of innocene".
Ook beide boekjes stellen geen flikker voor. Lappen tekst dat nog slechter leest dan een tweedehands nat geregende Telegraaf.
Dat is geen drukfout, dat is bewust. Het 'son' gedeelte refereert ook naar Larry's zoon Elvis, afgebeeld op de cover.quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 14:35 schreef CoExist het volgende:
Helder!quote:Op zaterdag 11 oktober 2014 17:21 schreef drGoeroe het volgende:
[..]
Dat is geen drukfout, dat is bewust. Het 'son' gedeelte refereert ook naar Larry's zoon Elvis, afgebeeld op de cover.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |