abonnement Unibet Coolblue
pi_144452016
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 11:22 schreef Gert het volgende:

[..]

Objectief zijn beoordelingen nooit, maar die van Gijsbert Kamer valt uit de toon vergeleken bij de rest. Dat is een constatering. Prima hoor, dat jij je kan vinden in juist die recensie. Maar het is een beetje mal en pedant om te verklaren dat je recensenten serieus neemt en twee zinnen verderop te roepen dat dit niet geldt voor recensies in kranten die jou niet zinnen.
Volgens mij doe jij toch precies hetzelfde? De recensenten die het album beneden gemiddeld waarderen neem jij niet serieus.

Humo: 1.5/4
Pitchfork: 4.6/10
Guardian: 3/5
NME: 4/10

Op RYM is de tedens ook negatief. Ja er zijn ook mensen die het een ruime voldoende geven maar gemiddeld gezien is dit gewoon een matig album. Maar dat komt jou niet uit dus geef je de schuld aan de Apple deal. Dat is echt onzin. Ja het is een misselijke vorm van marketing dat een goed album niet nodig heeft, maar het is niet de reden dat het een draak van een album is geworden.

Want laten we eerlijk zijn: dit album is er geen die een plaats in de muziekgeschiedenis gaat krijgen. Het is een album dat past in deze tijdgeest van overdreven producties (kijk naar Coldplay). Dit album is niet tijdloos zoals U2 er velen heeft afgeleverd. Natuurlijk zijn Pop en Zooropa over de gehele linie ook niet tijdloos maar daar stonden nog wel nummers op als o.a. Stay (Faraway, So Close), Staring at the Sun, Please die na jaren na dato nog op de setlist gezet kunnen worden. Van dit album kan U2 over 10 jaar, mochten ze het nog zo lang uithouden, geen enkel nummer nog bekoren. Hetzelfde geldt voor het vorige album.

[ Bericht 3% gewijzigd door alpeko op 12-09-2014 13:17:59 ]
  vrijdag 12 september 2014 @ 13:11:25 #27
165633 eriksd
The grand facade...
pi_144452350
POP en Zooropa _O_
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  Moderator vrijdag 12 september 2014 @ 13:15:32 #28
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_144452480
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 12:58 schreef alpeko het volgende:

[..]

Volgens mij doe jij toch precies hetzelfde? De recensenten die het album beneden gemiddeld waarderen neem jij niet serieus.

Ik noemde de recensies van de grote Nederlandse dagbladen, en constateerde dat die van Gijsbert Kamer uit de toon viel en dat er een follow-up artikel aangekondigd werd over U2 die zich "vereenzelvigd" heeft met het "grootkapitaal".
Ik ben het met je eens dat dit geen album is dat een mythische status gaat bereiken. Niet qa inhoud, en daar bovenop komt dat de status van albums sowieso gedevalueerd is. Mensen zijn veel meer liedjes luisteraars geworden. Maar goed, dat is een andere discussie.
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
pi_144452547
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:15 schreef Gert het volgende:
Niet qa inhoud, en daar bovenop komt dat de status van albums sowieso gedevalueerd is. Mensen zijn veel meer liedjes luisteraars geworden. Maar goed, dat is een andere discussie.
Dit vind ik echt onzin. Er worden elk jaar gelauwerde en bejubelde albums gemaakt. Sterker nog, ik denk dat mensen door de toegankelijkheid van internet en het verdwijnen van (fysieke) singles en muziekvideo's eerder albumluisteraars zijn geworden.
pi_144452570
Overigens vind ik de 5/5 van Rolling Stone echt van de zotte. Voelt alsof ze de review al klaar hadden liggen toen het album uit kwam. Zo goed is 'ie écht niet.
  Moderator vrijdag 12 september 2014 @ 13:22:46 #31
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_144452734
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:17 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dit vind ik echt onzin. Er worden elk jaar gelauwerde en bejubelde albums gemaakt. Sterker nog, ik denk dat mensen door de toegankelijkheid van internet en het verdwijnen van (fysieke) singles en muziekvideo's eerder albumluisteraars zijn geworden.
Welnee joh.
Toen je nog LP's /CD's moest kopen kregen albums veel meer luisterkansen.
De toegankelijkheid van muziek is zó veel groter geworden dat de tijd per plaat kleiner is geworden. Dat is geen hogere wiskunde.
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
pi_144452764
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:22 schreef Gert het volgende:

[..]

Welnee joh.
Toen je nog LP's /CD's moest kopen kregen albums veel meer luisterkansen.
Hoe veel méér singletjes dan LP's had jij vroeger?
pi_144452800
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 12:02 schreef Gert het volgende:

[..]

Niet mee eens. :)
Maar hopelijk vinden heel veel mensen dat het niet genoeg op Bad lijkt, en kunnen we van U2 in de Zigggodome gaan genieten ipv die vreselijke arena. ^O^
Al was het een album van het niveau Jantje Smit, dan nog ga ik naar de concerten... Verschillende grootheden hoor. ;)

Het wordt (helaas) waarschijnlijk de ArenA volgend jaar.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  Moderator vrijdag 12 september 2014 @ 13:25:22 #34
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_144452843
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:23 schreef Tchock het volgende:

[..]

Hoe veel méér singletjes dan LP's had jij vroeger?
Zie edit. Ik luister veel, maar dan ook echt véél meer platen dan vroeger. Alles wat me ook maar enigszins interessant lijkt krijgt een kans. De kans die een afzonderlijke plaat krijgt om te 'groeien' is dus kleiner geworden.
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
pi_144452905
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:15 schreef Gert het volgende:

[..]

Ik noemde de recensies van de grote Nederlandse dagbladen, en constateerde dat die van Gijsbert Kamer uit de toon viel en dat er een follow-up artikel aangekondigd werd over U2 die zich "vereenzelvigd" heeft met het "grootkapitaal".
Ik ben het met je eens dat dit geen album is dat een mythische status gaat bereiken. Niet qa inhoud, en daar bovenop komt dat de status van albums sowieso gedevalueerd is. Mensen zijn veel meer liedjes luisteraars geworden. Maar goed, dat is een andere discussie.
Telegraaf zou je niet horen over grootkapitaal nee. De recensie van VK valt gewoon niet uit de toon als je naar de algehele opinie kijkt. Als jij dat wilt schuiven op de megalomane deal met Apple dan mag dat. Ik denk alleen niet dat het klopt.

Als luisteraar van een album kan ik middelmaat tussendoor best relativeren. Juist als je dit album beschouwt als losse verzameling liedjes is het gewoon te weinig. Ja tenzij je inderdaad weg bent van de koers die Coldplay ook heeft ingezet.

Van Coldplay had ik al geaccepteerd dat het niks meer wordt. Bij U2 had ik, zeker gezien hun grootspraak echt de verwachting dat ze terug zouden gaan naar de basis. Een nieuwe One verwacht niemand, maar mag het a.u.b. gezien die gewekte verwachtingen allemaal iets gebalanceerder dan dit.
pi_144452931
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:25 schreef Gert het volgende:

[..]

Zie edit. Ik luister veel, maar dan ook echt véél meer platen dan vroeger. Alles wat me ook maar enigszins interessant lijkt krijgt een kans. De kans die een afzonderlijke plaat krijgt om te 'groeien' is dus kleiner geworden.
Dat kan misschien wel zo zijn, maar weegt niet op tegen het feit dat je nu veel meer luistert. Vroeger kocht je echt niet elke week een LP, dat was onbetaalbaar. Nu kun je elke dag twee nieuwe albums luisteren. En dan klopt het wel dat elk album minder aandacht krijgt, maar vroeger had je die muziek überhaupt nooit gehoord.
  Moderator vrijdag 12 september 2014 @ 13:40:40 #37
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_144453386
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:28 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dat kan misschien wel zo zijn, maar weegt niet op tegen het feit dat je nu veel meer luistert. Vroeger kocht je echt niet elke week een LP, dat was onbetaalbaar. Nu kun je elke dag twee nieuwe albums luisteren. En dan klopt het wel dat elk album minder aandacht krijgt, maar vroeger had je die muziek überhaupt nooit gehoord.
Die toevoeging wilde ik nog maken, maar bij deze dan alsnog; de toegenomen tijd die ik aan het luisteren naar muziek besteed staat in geen verhouding tot de toegenomen hoeveelheid aan nieuwe muziek die ik luister.
Ik verbaas me er eigenlijk over dat je dit zelf niet inziet. Het is een bekend fenomeen dat albums minder impact hebben dan vroeger.Maar ik stop met deze discussie want dat is hier niet helemaal op zijn plaats. Aan u het laatste woord. :)
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
pi_144453692
quote:
If you like Songs of Innocence, stay with us for Songs of Experience. It should be ready soon enough… although I know I’ve said that before…
Bron: http://www.u2.com/news/title/remember-us

Er komt dus nog een 2e album achteraan. Nu maar hopen dat dat niet meer van hetzelfde gaat betekenen.
  vrijdag 12 september 2014 @ 14:48:07 #39
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_144455438
Zo'n matig album vind ik het echt niet. Natuurlijk behoort het niet tot hun beste albums, maar ik kan er weinig negatiefs over zeggen. De persoonlijke teksten en het thema van het album vind ik erg mooi. The Trouble vind ik bijvoorbeeld in de lijn passen van Moment of Surrender.

Ik denk dat je van een band die al meer dan 30 jaar meedraait niet meer te veel hoge verwachtingen moet hebben, en ook niet meer kunt verwachten dat ze nog met iets heel vernieuwends komen.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_144455472
Overigens vind ik het gezeik over de (over-)productie onzinnig. Dat is een gaande ontwikkeling, die al liep ten tijde van de Beatles, maar daar hoor je ook niemand over.

Destijds wellicht wel, maar voor sommigen is alles bij het oude een goed plan kennelijk.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  vrijdag 12 september 2014 @ 14:52:17 #41
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_144455528
Wat ik voor kritiek zou kunnen bedenken zijn enkel de 'ooh' koortjes in The Miracle waarin ze iets te veel in de trant van Coldplay en Kings of Leon dreigen te komen. En dat ze met hun stunt ongevraagd hun album in iedere iTunesbibliotheek plaatsen.

Maar daar tegenover hoor ik bijvoorbeeld in Iris, Volcano en Cedarwood Road vrij sterke songs.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
  vrijdag 12 september 2014 @ 14:58:15 #42
165633 eriksd
The grand facade...
pi_144455675
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 14:49 schreef DS4 het volgende:
Overigens vind ik het gezeik over de (over-)productie onzinnig. Dat is een gaande ontwikkeling, die al liep ten tijde van de Beatles, maar daar hoor je ook niemand over.

Destijds wellicht wel, maar voor sommigen is alles bij het oude een goed plan kennelijk.
Nouja, vroeger had je natuurlijk ook producers zoals je aangeeft, maar produceerden grote artiesten hun albums ook zelf. Het probleem met populaire producers, zeker als je er 5 neemt, is dat je album een soort compilatie van andermans typische geluiden wordt. Dan sneeuw je zelf onder, en ik denk dat dat het voornaamste probleem met dit album is. Uiteraard kan je niet eeuwig vernieuwen, maar je moet ook niet verworden tot een soort sessiemuzikant.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_144457022
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 14:58 schreef eriksd het volgende:

Nouja, vroeger had je natuurlijk ook producers zoals je aangeeft, maar produceerden grote artiesten hun albums ook zelf. Het probleem met populaire producers, zeker als je er 5 neemt, is dat je album een soort compilatie van andermans typische geluiden wordt. Dan sneeuw je zelf onder, en ik denk dat dat het voornaamste probleem met dit album is. Uiteraard kan je niet eeuwig vernieuwen, maar je moet ook niet verworden tot een soort sessiemuzikant.
Het is gewoon van kwaad tot erger aan het gaan.

En Spector's wall of sound werd ook gewoon toegepast door de Beatles, dus echt iets nieuws onder de zon... Nee.

U2 wordt ook al langer beïnvloed door producers. Brian Eno bv. klonk anders dan Lillywhite.

Je kan je eventueel afvragen of deze producers bij U2 passen en of je niet één enkele producer moet gebruiken, om wat meer een albumgevoel te hebben.

Het grote probleem is mi meer dat de nummers van zichzelf niet zo sterk zijn.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_144466724
Heb hem binnen, straks maar eens luisteren.
pi_144509658
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 13:15 schreef Gert het volgende:

[..]

Ik noemde de recensies van de grote Nederlandse dagbladen, en constateerde dat die van Gijsbert Kamer uit de toon viel en dat er een follow-up artikel aangekondigd werd over U2 die zich "vereenzelvigd" heeft met het "grootkapitaal".
Ik ben het met je eens dat dit geen album is dat een mythische status gaat bereiken. Niet qa inhoud, en daar bovenop komt dat de status van albums sowieso gedevalueerd is. Mensen zijn veel meer liedjes luisteraars geworden. Maar goed, dat is een andere discussie.
Het perspectief van de VK is inderdaad anders ja, maar het AD en De Telegraaf betrekken ook Apple erbij, alleen zijn niet in staat tot kritische beschouwing daarvan. De VK houdt het zo veel mogelijk apart, maar observeert terecht dat het een behaagziek album is. Het is een beetje als papa in midlife crisis die leuk gevonden wil worden door zijn puberende kinderen en hun vriendjes, en zich daartoe net als hen wil kleden, maar niet verder komt dan de jongerenafdeling van de C&A waar hij de meest voorzichtige keuzes maakt uit onzekerheid. Dan zal de ene buurman ook bewondering hebben voor hoe hip en modern hij wel niet is, terwijl de andere buurman wel ziet hoe zielig hij is.

Uit de toon vallen zegt dus misschien wel net zo veel over de anderen. Ik lees nooit recensies uit het AD of De Telegraaf, maar het verbaast me niet dat ze de middle of the road kwaliteiten en de gladheid prijzen. Ze schrijven waarschijnlijk toch voor mensen met een collectie van Marco Borsato, Coldplay, de 3J's en Bruce Springsteen voor als ze in een hele wilde bui zijn. Lekker makkelijk in het gehoor voor het grote publiek als het ultieme doel. Dat is ook een manier om naar muziek te luisteren, maar ik vind het helemaal niet raar dat juist de Volkskrant wat meer hoopt op (arbeider)verheffende muziek. Het lijkt mij dat de VK oprecht teleurgesteld is dat de band zijn onafhankelijkheid niet heeft gebruikt om iets enerverends te maken of daar in ieder geval een poging toe te doen. Sterker nog, het lijkt erop dat ze zich afhankelijk hebben gemaakt.

Het is dan ook terecht om Apple erbij te betrekken, want dergelijke marketing en de inhoud van het werk kunnen niet los van elkaar staan. Toen Dire Straits met Philips in zee ging om het cleane geluid van de CD te promoten was de weg naar een lekker gruizige productie daarmee ook afgesloten. Je maakt het produkt wat geintegreerd is met de marketing, en Apple gaat geen kale, vuige experimentele muziek opdringen, het moet een happening zijn van een megaband, een allemansvriend dus. Maar het is niet iedereen gegeven om blij te worden van een allemansvriend.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 14 september 2014 @ 13:16:12 #47
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_144512252
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 11:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Ze schrijven waarschijnlijk toch voor mensen met een collectie van Marco Borsato, Coldplay, de 3J's en Bruce Springsteen voor als ze in een hele wilde bui zijn.
Voelt toch een beetje pijnlijk om Bruce Springsteen in één zin te noemen met die andere 3 artiesten :P.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_144513326
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 13:16 schreef Peter88Online het volgende:

[..]

Voelt toch een beetje pijnlijk om Bruce Springsteen in één zin te noemen met die andere 3 artiesten :P.
Dat is inderdaad niet aardig voor hem, maar het is ook wel een beetje een allemansvriend.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_144513521
ik snap de ophef niet zo, sinds pop heeft U2 toch geen echt goeie plaat meer gemaakt, daarop is de nieuwe geen uitzondering., Natuurlijk waren er goeie liedjes maar die waren per album op de vingers van een hand te tellen. Ik vind het wel grappig dat de U2 fans alles lijken te pruimen, en de band tegen beter weten in verdedigen
  Moderator zondag 14 september 2014 @ 14:41:37 #50
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_144514370
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 14:08 schreef IAmKloot het volgende:
ik snap de ophef niet zo, sinds pop heeft U2 toch geen echt goeie plaat meer gemaakt, daarop is de nieuwe geen uitzondering., Natuurlijk waren er goeie liedjes maar die waren per album op de vingers van een hand te tellen. Ik vind het wel grappig dat de U2 fans alles lijken te pruimen, en de band tegen beter weten in verdedigen
Volgens mij vindt het gros van de U2-fans POP de laatste echt goeie (vooruitstrevende, vernieuwende) plaat hoor. :)
De albums daarna werden (vind ik) steeds ietsje minder. De laatste plaat breekt wat mij betreft met die traditie, maar haalt niet het niveu van POP en ook niet die van de twee platen daarna.
De 'ophef': waar dan? Heb nou niet het gevoel dat de lancering van deze plaat erg veel teweeg heeft gebracht. De enige ophef betreft de maniér van lanceren. I.t.t. Weltcschmerz ben ik van mening dat U2 geen enkele verplichting jegens de arbeiders heeft. Dat Gijsbert Kamer het geen goede plaat vindt, dat mag uiteraard, echter ik vind dat hij dat slecht en te zuur (teleurgesteld? U2-moe?) verwoordde. Het had als het ware door Weltschmerz geschreven kunnen zijn. Van een Volkskrant-recensie verwacht ik méér.
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')