Wat moet je precies substitueren? X voor x+h? Lijkt me niet moeilijk,quote:Op zondag 7 september 2014 17:52 schreef RustCohle het volgende:
Ik heb de volgende formule:
C(x) = Ax√x + B
Ik moet hem substitueren met ( x+h)
Ik maak er dan het volgende van:
C(x) = C(10) = A(10)√(10) + B
Heb ik het goed gedaan? Zo ja, kan ik het korter opschrijven? Ik zat eraan te denken om het te kwadrateren om zo van de wortel af te komen, dus:
A²(10)²(10) + B²
Je moet eerst maar eens werken aan je terminologie. Substitueren met (x+h) is geen begrijpelijke formulering. En botweg dezelfde vraag nog een keer posten met dezelfde onzin nadat iemand je erop heeft gewezen dat het nergens op slaat wat je aan het doen bent is natuurlijk ook not done.quote:Op zondag 7 september 2014 18:31 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Ik heb de volgende formule:
C(x) = Ax√x + B
Ik moet hem substitueren met (x+h)
Dit ja. X substitueren voor x+h. Had ik het goed gedaan? Zo ja, kan het korter geschreven worden (zoals wortels wegwerken?)quote:Op zondag 7 september 2014 18:57 schreef netchip het volgende:
[..]
Wat moet je precies substitueren? X voor x+h? Lijkt me niet moeilijk,
C(x+h) = A(x+h)√(x+h) + B
Nee het was niet de afgeleide dat bepaald moest worden. Dat komt later.quote:Op zondag 7 september 2014 19:13 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je moet eerst maar eens werken aan je terminologie. Substitueren met (x+h) is geen begrijpelijke formulering. En botweg dezelfde vraag nog een keer posten met dezelfde onzin nadat iemand je erop heeft gewezen dat het nergens op slaat wat je aan het doen bent is natuurlijk ook not done.
Vermoedelijk gaat het om het bepalen van de afgeleide van je functie C(x) = Ax√x + B met behulp van de definitie van de afgeleide, dus
C'(x) = limh→0 (C(x+h) − C(x))/h
Om deze limiet en daarmee de afgeleide C'(x) te bepalen moeten we eerst het differentiequotiënt (C(x+h) − C(x))/h herleiden tot een geschikte vorm zodanig dat we van dit differentiequotiënt de limiet voor h → 0 kunnen bepalen.
We hebben
(C(x+h) − C(x))/h = A·((x+h)√(x+h) − x√x)/h
aangezien de constante B wegvalt bij de bepaling van het verschil van C(x+h) en C(x), terwijl we de constante factor A hier buiten haakjes kunnen halen. Bedenk nu zelf maar eens hoe je dit differentiequotiënt zodanig kunt herleiden dat je hiervan de limiet voor h → 0 kunt bepalen.
Volgens mij heb je geen idee wat je precies gedaan hebt. De vraag of je dat goed gedaan hebt, is daarom nogal misplaatst.quote:Op zondag 7 september 2014 20:24 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Dit ja. X substitueren voor x+h. Had ik het goed gedaan? Zo ja, kan het korter geschreven worden (zoals wortels wegwerken?)
Ja ik had de post even ge-edit met 10 ipv x+h om het maar even simpel te houden.quote:Op zondag 7 september 2014 20:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Volgens mij heb je geen idee wat je precies gedaan hebt. De vraag of je dat goed gedaan hebt, is daarom nogal misplaatst.
Als je moet substitueren met x+h, waar komt die '10' dan vandaan?
Ja, daar komt het wel op neer.quote:Op zondag 7 september 2014 21:02 schreef BroodjeKebab het volgende:
Iets, dat onduidelijk is voor mij: ''Show that f(-x) = -f(x) for all x, and that f(1/x) = f(x) for x /= 0 by the formula: f(x) = x / (1+x²)''.
Ik snap niet echt wat ik moet doen? Moet ik nou eigenlijk verklaren dat de variabele -x ervoor zal zorgen dat er een -y output wordt geleverd? Hetzelfde dan dat een 1/x variabele bij x ervoor zal zorgen dat er een positieve y variabele als output zal weergeven?
Ik raak alleen in de war doordat er steeds f(x) staat.. Ik weet wel dat die f in principe staat voor de functie (y) en dan de (x) staat voor de input, maar het is zo verwarrend als het dan allemaal in 1 zin staat. Dan weet ik bijvoorbeeld niet wat -f(x) dan moet voorstellen, de input of output zeg maar.quote:Op zondag 7 september 2014 21:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, daar komt het wel op neer.
Als je in je functievoorschrift f(x) x vervangt door -x, en je schrijft dat netjes uit, dan moet je laten zien dat daar -f(x) uitkomt.
Idem voor 1/x, waarbij de voorwaarde x ≠ 0 natuurlijk logisch is.
Je moet niet dezelfde vraag in twee topics tegelijk stellen en dan ook nog je vraag weer weghalen als ik die juist voor je heb beantwoord. Stel je vragen over wiskunde hier, daar is dit topic voor bedoeld.quote:Op zondag 7 september 2014 21:02 schreef BroodjeKebab het volgende:
Iets, dat onduidelijk is voor mij: ''Show that f(-x) = -f(x) for all x, and that f(1/x) = f(x) for x /= 0 by the formula: f(x) = x / (1+x²)''.
Ik snap niet echt wat ik moet doen? Moet ik nou eigenlijk verklaren dat de variabele -x ervoor zal zorgen dat er een -y output wordt geleverd? Hetzelfde dan dat een 1/x variabele bij x ervoor zal zorgen dat er een positieve y variabele als output zal weergeven?
Ik dacht dat ik het in dit topic had gepost, echter bleek dat ik het in mijn eigen topic had gepost. Vandaar dat ik het verwijderde. Jouw post kwam vlak na de verwijdering...quote:Op zondag 7 september 2014 21:09 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je moet niet dezelfde vraag in twee topics tegelijk stellen en dan ook nog je vraag weer weghalen als ik die juist voor je heb beantwoord. Stel je vragen over wiskunde hier, daar is dit topic voor bedoeld.
Stel f(x) = x2, dan is -f(x) = -x2.quote:Op zondag 7 september 2014 21:07 schreef BroodjeKebab het volgende:
[..]
Ik raak alleen in de war doordat er steeds f(x) staat.. Ik weet wel dat die f in principe staat voor de functie (y) en dan de (x) staat voor de input, maar het is zo verwarrend als het dan allemaal in 1 zin staat. Dan weet ik bijvoorbeeld niet wat -f(x) dan moet voorstellen, de input of output zeg maar.
Hoe wil jij hier wortels wegwerken?quote:Op zondag 7 september 2014 20:24 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Dit ja. X substitueren voor x+h. Had ik het goed gedaan? Zo ja, kan het korter geschreven worden (zoals wortels wegwerken?)
Hint: als het goed is weet je dat 8ab = (8a)bquote:Op maandag 8 september 2014 18:43 schreef RustCohle het volgende:
Hoe is 82/3 makkelijk op te lossen uit het hoofd?
Als het 1/3 was dan was het een kwestie geweest van de derdemachtswortel nemen..
8^(2/3) is het kwadraat van 8^(1/3).quote:Op maandag 8 september 2014 18:43 schreef RustCohle het volgende:
Hoe is 82/3 makkelijk op te lossen uit het hoofd?
Als het 1/3 was dan was het een kwestie geweest van de derdemachtswortel nemen..
Rekenregel:quote:Op maandag 8 september 2014 18:43 schreef RustCohle het volgende:
Hoe is 82/3 makkelijk op te lossen uit het hoofd?
Als het 1/3 was dan was het een kwestie geweest van de derdemachtswortel nemen..
hoe zou je dat moeten doen als het grondtal 2 was geweest? Want 2 kun je niet verder verkleinen..quote:Op maandag 8 september 2014 18:59 schreef Riparius het volgende:
[..]
Rekenregel:
(ap)q = apq
(voor a ∈ R+, p, q ∈ R)
Dus:
82/3 = (81/3)2 = 22 = 4
Of:
82/3 = (23)2/3 = 22 = 4
Dan wordt het 3√4, maar die weet ik ook niet uit mijn hoofd.quote:Op maandag 8 september 2014 19:41 schreef RustCohle het volgende:
[..]
hoe zou je dat moeten doen als het grondtal 2 was geweest? Want 2 kun je niet verder verkleinen..
22/3 = (22)1/3 = 41/3 is geen rationaal getal, dus dit kun je niet (uit het hoofd of met pen en papier) exact berekenen, hoogstens benaderen. Je kunt wel uit het hoofd nagaan dat dit getal groter moet zijn dan 1,5 = 3/2, want (3/2)3 = 27/8 < 32/8 = 4, en dat dit getal kleiner moet zijn dan 1,6 = 8/5, want (8/5)3 = 512/125 > 500/125 = 4. Dus heb je 1,5 < 41/3 < 1,6.quote:Op maandag 8 september 2014 19:41 schreef RustCohle het volgende:
[..]
hoe zou je dat moeten doen als het grondtal 2 was geweest? Want 2 kun je niet verder verkleinen..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Van dit plaatje begrijp ik de eerste alinea niet (tot aan de blauwe tekst toe, blauwe tekst begrijp ik wel). Vervolgens ik de functie/formule niet waarin breuken te zien is (onder andere met au² e.d.)
Tenslotte begrijp ik de twee functies onderaan het plaatje niet ('solution'). Ik weet wel wat er gevraagd wordt en wat er geantwoord moet worden, maar ik begrijp de functie niet, deze wordt waarschijnlijk afgeleid van de stof welke ik dan weer niet begrijp... Overigens begrijp ik de * bij de twee functies ook niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen en bij voorbaat dank.
Excuseer mij voor een zijliggende foto, maar dat deed tinypic uit zich zelf tijdens het uploaden, want ik had het de foto's toch echt rechtop genomen, daarnaast stonden ze op mijn pc ook wel goed.
[ Bericht 5% gewijzigd door Brainstorm245 op 09-09-2014 18:42:50 ]
We gaan op zoek naar de waarde van x waarvoor de kwadratische functie f zijn minimale of maximale waarde bereikt. Hebben we een dalparabool, dus met a>0, dan hebben we een minimum; bij a<0 hebben we een bergparabool en vinden we dus een maximum.quote:Op maandag 8 september 2014 23:27 schreef Brainstorm245 het volgende:
Van dit plaatje begrijp ik het laatste gedeelte niet. Dat gedeelte begint bij de formule waar aan de rechterzijde (2) staat. De tekst onder de functie begrijp ik ook niet.
Deze uitdrukking vertelt je dat, als je eenmaal de x-waarde van het maximum gevonden hebt, de symmetrie-as van de parabool de verticale lijn door die x-waarde is, en (logischerwijs), de functiewaarde op een afstand u links van het midden, even groot is als de functiewaarde op een afstand u rechts van het midden. Bedenk dat, nog steeds, dat midden ligt bij x = -b / 2a.quote:Van dit plaatje begrijp ik de eerste alinea niet (tot aan de blauwe tekst toe, blauwe tekst begrijp ik wel). Vervolgens ik de functie/formule niet waarin breuken te zien is (onder andere met au² e.d.)
Ik ga er dan maar van uit dat je het economische gedeelte (hoe komt de formule van π tot stand) begrijpt. Dit is een kwadratische functie, namelijk π(Q) = 100Q - 5/2Q2quote:Tenslotte begrijp ik de twee functies onderaan het plaatje niet ('solution'). Ik weet wel wat er gevraagd wordt en wat er geantwoord moet worden, maar ik begrijp de functie niet, deze wordt waarschijnlijk afgeleid van de stof welke ik dan weer niet begrijp... Overigens begrijp ik de * bij de twee functies ook niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |