quote:
Op woensdag 25 juni 2014 14:51 schreef vannelle het volgende:[..]
Ik ook, gaat prima.
Kan toch niet iedere keer als ik wissel tussen solo of duo met m'n bandenspanning gaan prutsen?
Net als voor auto's kan de benodigde druk voor motorbanden uitgerekent worden.
Die formule voor autobanden heb ik eens bemachtigd en ben er mee aan de loop gegaan.
maar met kleine wijzinging ook te gebruiken voor motorbanden.
Het draait allemaal om het gewicht op de band/maximum draagvermogen band, en een beetje voor snelheid ( waar motoren vaker mee te maken krijgen, snelheden boven 160km/u, foei toch, is verboden). Reken je dan een druk uit voor duo-gebruik die net voldoende is , dan is die druk mogelijk nog net niet zoveel voor de gewichten voor solo dat grip en comfort te veel verloren gaat.
Die grens heb ik zelf gesteld ( dus discutabel) op als werkelijk gewicht op band minder is dan 85% van het gewicht waarop je de druk berekent met de natuurkundig juiste formule, voor tot 160km/u.
De gewichten op de banden is vaak nog met een gewone personen-weegschaal te wegen, met een beetje hulp van iemand die zorgt dat de motor niet omvalt, want je moet dan wegen met de persoon( personen) en vracht er op.
Dan op de banden de bij motorbanden, de verschillende maximum load en druk daarvoor nodig aflezen. Staat meestal zo op de bandwang bij motorbanden "maximum load xxx kg AT yyy kPa(cold)" of in PSI. Bij AT druk die referentiedruk genoemd wordt in de formule( Pr voor Pressure reference) is de maximum load uitgerekent zodat de banden een invering krijgen die bij 160km/U rijden die geen schade aan de band geeft door warmteontwikkeling op specifieke plekken van de band.
De formule moet er voor zorgen dat bij lager gewicht de invering het zelfde blijft.
voor hogere snelheid moet bij de Pr bijgeteld worden om zo minder invering van de band te geven.
Bij die hogere snelheid veert ieder segment van de band meer keren in en weer terug ( 80km/u als snel 10 x per seconde) die dan met die mindere invering toch weer de zelfde warmte-ontwikkeling geeft die niet zo hoog is dat de band beschadigd.
Dan de uitgerekende druk voor snelheid en gewicht op band moet gezien worden als minimum, alles wat je daarboven doet doe je voor rij-eigenschappen.
De Pr is niet de maximum druk van de band , zoals die op gewone autobanden en XL alleen gezet wordt.