Na vijftien jaar een prachtige tuintafel te hebben gehad van gewolmaniseerd hout was het tijd voor wat nieuws. Lang rondgekeken maar een bladmaat van 1,1 bij 2,1 is gewoon niet te betalen.
Karwei heeft een grote tafel van 2 bij 1 mtr maar 500 euro is mij gewoon veel te veel geld.
Na van de winter wat te hebben geschetst kwam al gauw het huidige idee naar boven. Vier poten op de hoek en een betonnen blad.
![Betonnen+tuitafel+overzicht.jpg]()
Uiteindelijk mooi Douglas kunnen vinden van 15 bij 15 cm. Deze zijn in de lijnolie gezet waardoor de prachtige oranje kleur naar boven kwam.
De poten voorzien van stelbouten. Hierdoor staat de poot vrij van de grond. Heb hiervoor een verlengde M12 moer met kit in de kopse kant bevestigd.
De poten vast gezet aan een underlayment plaat van 1 bij 2 meter. Plaat eerst voor vocht intreding tweemaal in de grondverf gezet.
![Betonnen+tuitafel+underlayment+poot.jpg]()
Met underlayment een tijdelijke rand gemaakt om het blad te kunnen storten. Rand is 5 cm breed en uiteindelijk 4,5 cm hoog geworden. In de underlayment plaat schroeven gezet voor hechting tussen de plaat en de beton.
![Betonnen+tuitafel+doorsnede.jpg]()
De ronde kanten heb ik voor elkaar gekregen door in de bekisiting de kantjes te kitten. De kopse hoeken heb ik gekit en afgestreken met de grootste ring die ik op voorraad had liggen.
Na het storten het blad met een grove carborundum steen afgewerkt. NU moet het nog in de lijnolie gezet worden als het helemaal uitgehard is.
![IMG_8608.JPG]()
Tijdens het storten stond deze tijdelijke poot met wiggen er onder. Nu staat er een poot onder die 1 mm los staat van het blad. Na twee dagen nog steeds zo dus het blad geeft geen krimp.
Kosten vielen mij uiteindelijk ook wel mee. Wapening en schroeven lagen nog op voorraad.
Lariks ¤ 34,50
2 platen underlayment ¤ 50,00
8 zakjes beamix beton ¤ 27,94
Carborumdum steen ¤ 17,40
Lijnolie ¤ 4,35
Wapeningsnetje en staven ¤ -
Schroeven ¤ -
Totaal kwijt aan materiaal ¤ 134,19 en arbeidsloon dat rekenen we maar even niet.
[ Bericht 9% gewijzigd door jpajs op 08-05-2014 08:33:51 (Kosten toegevoegd) ]