Bosbeetle | dinsdag 29 april 2014 @ 13:46 |
1928 (1st) Sunrise Wings 1929 (2nd) The Broadway Melody (eerste talkie) 1930 (3rd) All Quiet on the Western Front 1931 (4th) Cimarron 1932 (5th) Grand Hotel 1933 (6th) Cavalcade 1934 (7th) It Happened One Night 1935 (8th) Mutiny on the Bounty 1936 (9th) The Great Ziegfeld 1937 (10th) The Life of Emile Zola 1938 (11th) You Can't Take It With You 1939 (12th) Gone with the Wind (eerste in kleur) 1940 (13th) Rebecca 1941 (14th) How Green Was My Valley 1942 (15th) Mrs. Miniver 1943 (16th) Casablanca 1944 (17th) Going My Way 1945 (18th) The Lost Weekend 1946 (19th) The Best Years of Our Lives 1947 (20th) Gentleman's Agreement 1948 (21st) Hamlet (1948) 1949 (22nd) All the King's Men 1950 (23rd) All about Eve 1951 (24th) An American in Paris 1952 (25th) The Greatest Show on Earth 1953 (26th) From Here to Eternity 1954 (27th) On the Waterfront 1955 (28th) Marty 1956 (29th) Around the World in 80 Days (eerste breedbeeld) 1957 (30th) The Bridge on the River Kwai 1958 (31st) Gigi 1959 (32nd) Ben-Hur 1960 (33rd) The Apartment 1961 (34th) West Side Story 1962 (35th) Lawrence of Arabia 1963 (36th) Tom Jones 1964 (37th) My Fair Lady 1965 (38th) The Sound of Music 1966 (39th) A Man for All Seasons 1967 (40th) In the Heat of the Night 1968 (41st) Oliver! 1969 (42nd) Midnight Cowboy 1970 (43rd) Patton 1971 (44th) The French Connection 1972 (45th) The Godfather 1973 (46th) The Sting :) 1974 (47th) The Godfather Part II 1975 (48th) One Flew Over the Cuckoo's Nest 1976 (49th) Rocky 1977 (50th) Annie Hall 1978 (51st) The Deer Hunter 1979 (52nd) Kramer vs. Kramer 1980 (53rd) Ordinary People 1981 (54th) Chariots of Fire 1982 (55th) Gandhi 1983 (56th) Terms of Endearment 1984 (57th) Amadeus :) 1985 (58th) Out of Africa :{ 1986 (59th) Platoon 1987 (60th) The Last Emperor 1988 (61st) Rain Man 1989 (62nd) Driving Miss Daisy 1990 (63rd) Dances With Wolves 1991 (64th) The Silence of the Lambs 1992 (65th) Unforgiven 1993 (66th) Schindler's List 1994 (67th) Forrest Gump 1995 (68th) Braveheart 1996 (69th) The English Patient 1997 (70th) Titanic (1997) 1998 (71st) Shakespeare in Love :) 1999 (72nd) American Beauty 2000 (73rd) Gladiator 2001 (74th) A Beautiful Mind 2002 (75th) Chicago :{ 2003 (76th) The Lord of The Rings: The Return of The King 2004 (77th) Million Dollar Baby 2005 (78th) Crash 2006 (79th) The Departed 2007 (80th) No Country for Old Men 2008 (81th) Slumdog Millionaire :) 2009 (82th) The Hurt Locker 2010 (83th) The King's Speech 2011 (84th) The Artist 2012 (85th) Argo 2013 (86th) 12 Years a Slave 2014 (87th) Birdman 2015 (88th) Spotlight 2016 (89th) Moonlight 2017 (90th) the shape of water 2018 (91th) green book 2019 (92th) Parasite Eerste niet engelstalige 2020/2021 (93nd) Nomadland (uitgesteld vanwege corona ) 2022 (94th) Coda 2023 (95th) Everthing everwhere all at once Ik was bezig met een projectje namelijk alle oscar winnaars best picture te bekijken... Geen idee hoe lang ik er meer bezig ben maar het leek me wel leuk om hier een topic over te maken. Ik heb al recensies in het recensie topic gezet maar die zal ik even opzoeken en ook hier plaatsen. Dit is ook bedoeld als een leuke plek om eventuele klassiekers te bespreken zonder het recensie topic te veel te vervuilen. De dikgedrukte films in de bovenstaande lijst heb ik al gezien. Ik hoop uiteindelijk de hele lijst gezien te hebben met uitzondering van titanic want die boycot ik.... [ Bericht 6% gewijzigd door Bosbeetle op 13-03-2023 08:39:12 ] | |
Sands | dinsdag 29 april 2014 @ 13:57 |
Waarom? | |
Bosbeetle | dinsdag 29 april 2014 @ 13:58 |
Ik vond dat die in 97 teveel gehypt werd en heb toen besloten dat ik die nooit zou kijken, dat is me prima gelukt.. inmiddels ken ik het verhaal al wel dankzij alle spoilers en hou ik het gewoon lekker zo | |
Godtje | dinsdag 29 april 2014 @ 13:59 |
1928 (1st) Sunrise Wings 1929 (2nd) The Broadway Melody 1930 (3rd) All Quiet on the Western Front 1931 (4th) Cimarron 1932 (5th) Grand Hotel 1933 (6th) Cavalcade 1934 (7th) It Happened One Night 1935 (8th) Mutiny on the Bounty 1936 (9th) The Great Ziegfeld 1937 (10th) The Life of Emile Zola 1938 (11th) You Can't Take It With You 1939 (12th) Gone with the Wind (eerste in kleur) 1940 (13th) Rebecca 1941 (14th) How Green Was My Valley 1942 (15th) Mrs. Miniver 1943 (16th) Casablanca 1944 (17th) Going My Way 1945 (18th) The Lost Weekend 1946 (19th) The Best Years of Our Lives 1947 (20th) Gentleman's Agreement 1948 (21st) Hamlet (1948) 1949 (22nd) All the King's Men :) 1950 (23rd) All about Eve 1951 (24th) An American in Paris 1952 (25th) The Greatest Show on Earth 1953 (26th) From Here to Eternity 1954 (27th) On the Waterfront 1955 (28th) Marty 1956 (29th) Around the World in 80 Days 1957 (30th) The Bridge on the River Kwai 1958 (31st) Gigi 1959 (32nd) Ben-Hur 1960 (33rd) The Apartment 1961 (34th) West Side Story 1962 (35th) Lawrence of Arabia 1963 (36th) Tom Jones 1964 (37th) My Fair Lady 1965 (38th) The Sound of Music 1966 (39th) A Man for All Seasons 1967 (40th) In the Heat of the Night 1968 (41st) Oliver! 1969 (42nd) Midnight Cowboy 1970 (43rd) Patton 1971 (44th) The French Connection 1972 (45th) The Godfather 1973 (46th) The Sting 1974 (47th) The Godfather Part II 1975 (48th) One Flew Over the Cuckoo's Nest 1976 (49th) Rocky 1977 (50th) Annie Hall 1978 (51st) The Deer Hunter 1979 (52nd) Kramer vs. Kramer 1980 (53rd) Ordinary People 1981 (54th) Chariots of Fire 1982 (55th) Gandhi 1983 (56th) Terms of Endearment 1984 (57th) Amadeus 1985 (58th) Out of Africa 1986 (59th) Platoon 1987 (60th) The Last Emperor 1988 (61st) Rain Man 1989 (62nd) Driving Miss Daisy 1990 (63rd) Dances With Wolves 1991 (64th) The Silence of the Lambs 1992 (65th) Unforgiven 1993 (66th) Schindler's List 1994 (67th) Forrest Gump 1995 (68th) Braveheart 1996 (69th) The English Patient 1997 (70th) Titanic (1997) 1998 (71st) Shakespeare in Love 1999 (72nd) American Beauty 2000 (73rd) Gladiator 2001 (74th) A Beautiful Mind 2002 (75th) Chicago 2003 (76th) The Lord of The Rings: The Return of The King 2004 (77th) Million Dollar Baby 2005 (78th) Crash 2006 (79th) The Departed 2007 (80th) No Country for Old Men 2008 (81th) Slumdog Millionaire 2009 (82th) The Hurt Locker 2010 (83th) The King's Speech 2011 (84th) The Artist 2012 (85th) Argo 2013 (86th) 12 Years a Slave | |
Sands | dinsdag 29 april 2014 @ 14:00 |
Beetje een vreemde reden. | |
Bosbeetle | dinsdag 29 april 2014 @ 14:02 |
Sowieso die cameron films hij flikte hetzelfde bij avatar boehoe duurste films ooit woah woah 3d blablabla... instant impuls om de film niet te kijken... | |
Godtje | dinsdag 29 april 2014 @ 14:05 |
Die heeft geen oscar voor beste film gewonnen. Jij wilt een project doen waarbij de basis is om uit te gaan van de uitslagen van een bepaald instituut maar haal je er heel selectief eentje uit. Je kan hem dan minimaal kijken om zelf een oordeel te vormen in plaats van puur op vooroordelen de film niet te kijken. Het is niet dat je nergens een paar uurtjes over hebt om ook deze te kijken als je aan zo een project wilt beginnen. Het zal je ook geen blijvende schade aanbrengen. | |
Bosbeetle | dinsdag 29 april 2014 @ 14:11 |
hehe jawel het brengt blijvende schade aan het feit dat ik 17 jaar roep tegen mensen die ik ken dat ik die film nooit ga kijken.. en dat ik al een paar keer ben weggelopen als mensen die film gaan kijken op tv.. dus mijn projectje zal zonder titanic zijn... Maakt ook niet zo heel veel uit want daar ben ik noglang niet. Gisteren heb ik all about eve en an american in paris gekeken, die eerste was best een aardige film die 2de vond ik geen klap aan.... | |
Sands | dinsdag 29 april 2014 @ 14:14 |
Dat heet marketing Gewoon Titanic kijken en niet zeuren. | |
Bosbeetle | dinsdag 29 april 2014 @ 14:15 |
Ik zal het niet meer over titanic hebben in dit topic | |
Bosbeetle | dinsdag 29 april 2014 @ 14:22 |
De post van mij in het recensie topic tot nu toe over dit project. | |
Lonewolf2003 | dinsdag 29 april 2014 @ 15:28 |
Veel jaren '30 films zijn helemaal niet zo langzaam en traag. Zeker niet de screwball comedies als Bringing Up Baby en It Happened One Night. | |
Bosbeetle | dinsdag 29 april 2014 @ 15:56 |
idd die paar jaren 30 films die ik gezien heb zijn idd niet heel traag dat is vanaf gone with the wind wel het geval | |
Falco | dinsdag 29 april 2014 @ 17:31 |
Heb vorig jaar de hiaten uit deze lijst opgevuld en er zaten wat verwachte stinkers (The Great Ziegfield en Broadway Melody) maar ook onverwachte toppers (Wings en Grand Hotel ) tussen. Cimarron wordt als een van de zwakste (en is ook een van de onbekendste) Oscar-winnaars aangemerkt, maar die vond ik nog wel cool. Zeker in het begin is ie door een spectaculaire opening erg de moeite waard. De jaren '50, '60 (met een overdosis musicals) en wat onverklaarbare drakerige shit uit de jaren '00 vond ik vele malen zwakker dan die films uit de beginjaren. In mijn historie zie ik dat ik Gigi, Tom Jones en The Sound of Music op een 4/10 heb getrakteerd. Nou ben ik sowieso niet van de musicals, dat moet dan wel weer gezegd worden. En ohja Titanic valt wel mee joh uiteindelijk. Niet zeuren, maar die ook gewoon kijken [ Bericht 10% gewijzigd door Falco op 29-04-2014 17:39:20 ] | |
Bosbeetle | dinsdag 29 april 2014 @ 22:02 |
1952 (25th) The Greatest Show on Earth erg leuke film over een groot circus, en ik heb niks met circus... er zitten wat overdreven lange stukken in om te laten zien hoeveel cast ze wel niet hebben... maar over het geheel zitten er goede verhalen in en laat het best wel leuk een leven in een reizend circus verfilmd... Dik compliment om mij een film over circus leuk te laten vinden. [ Bericht 23% gewijzigd door Bosbeetle op 30-04-2014 10:15:04 ] | |
FireFox1 | woensdag 30 april 2014 @ 00:06 |
1928 (1st) Sunrise Wings 1929 (2nd) The Broadway Melody 1930 (3rd) All Quiet on the Western Front 1931 (4th) Cimarron 1932 (5th) Grand Hotel 1933 (6th) Cavalcade 1934 (7th) It Happened One Night 1935 (8th) Mutiny on the Bounty 1936 (9th) The Great Ziegfeld 1937 (10th) The Life of Emile Zola 1938 (11th) You Can't Take It With You 1939 (12th) Gone with the Wind 1940 (13th) Rebecca 1941 (14th) How Green Was My Valley 1942 (15th) Mrs. Miniver 1943 (16th) Casablanca 1944 (17th) Going My Way 1945 (18th) The Lost Weekend 1946 (19th) The Best Years of Our Lives 1947 (20th) Gentleman's Agreement 1948 (21st) Hamlet 1949 (22nd) All the King's Men 1950 (23rd) All about Eve 1951 (24th) An American in Paris 1952 (25th) The Greatest Show on Earth 1953 (26th) From Here to Eternity 1954 (27th) On the Waterfront 1955 (28th) Marty 1956 (29th) Around the World in 80 Days 1957 (30th) The Bridge on the River Kwai 1958 (31st) Gigi 1959 (32nd) Ben-Hur 1960 (33rd) The Apartment 1961 (34th) West Side Story 1962 (35th) Lawrence of Arabia 1963 (36th) Tom Jones 1964 (37th) My Fair Lady 1965 (38th) The Sound of Music 1966 (39th) A Man for All Seasons 1967 (40th) In the Heat of the Night 1968 (41st) Oliver! 1969 (42nd) Midnight Cowboy 1970 (43rd) Patton 1971 (44th) The French Connection 1972 (45th) The Godfather 1973 (46th) The Sting 1974 (47th) The Godfather Part II 1975 (48th) One Flew Over the Cuckoo's Nest 1976 (49th) Rocky 1977 (50th) Annie Hall 1978 (51st) The Deer Hunter 1979 (52nd) Kramer vs. Kramer 1980 (53rd) Ordinary People 1981 (54th) Chariots of Fire 1982 (55th) Gandhi 1983 (56th) Terms of Endearment 1984 (57th) Amadeus 1985 (58th) Out of Africa 1986 (59th) Platoon 1987 (60th) The Last Emperor 1988 (61st) Rain Man 1989 (62nd) Driving Miss Daisy 1990 (63rd) Dances With Wolves 1991 (64th) The Silence of the Lambs 1992 (65th) Unforgiven 1993 (66th) Schindler's List 1994 (67th) Forrest Gump 1995 (68th) Braveheart 1996 (69th) The English Patient 1997 (70th) Titanic (1997) 1998 (71st) Shakespeare in Love 1999 (72nd) American Beauty 2000 (73rd) Gladiator 2001 (74th) A Beautiful Mind 2002 (75th) Chicago 2003 (76th) The Lord of The Rings: The Return of The King 2004 (77th) Million Dollar Baby 2005 (78th) Crash 2006 (79th) The Departed 2007 (80th) No Country for Old Men 2008 (81th) Slumdog Millionaire 2009 (82th) The Hurt Locker 2010 (83th) The King's Speech 2011 (84th) The Artist 2012 (85th) Argo 2013 (86th) 12 Years a Slave Vetgedrukt heb ik dus gezien | |
MrBanaan1 | woensdag 30 april 2014 @ 00:13 |
Slumdog Millionaire was echt fenomenaal Verbaast me overigens dat The Shawshank Redemption; een film die als een van de beste ooit wordt beschouwd (oa. nr.1 in de IMDB top aller tijden) er niet in staat. | |
FireFox1 | woensdag 30 april 2014 @ 01:00 |
Soms worden all-time classics in die tijd niet op waarde geschat. Dat gebeurde met wel meer absolute toppers. Reken maar uit, hoeveel IMDb top 250 films hebben een Oscar voor beste film? Ik schat hooguit 30. In mijn ogen is Shawshank Redemption dé beste film ooit gemaakt. Ik was 16 toen de film uitkwam, en 27 toen ik de film voor het eerst zag. | |
Bosbeetle | woensdag 30 april 2014 @ 01:08 |
voor het eerst een film gezien met montgomery clift Die acteur heeft een vrij heftig levensverhaal, auto ongeluk z'n gezicht ernstig verminkt daarna volledig aan de pillen en alcohol geraakt en nog redelijk lang doorgegaan met films maken De naam kwam me bekend voor en dat komt dus door The Clash die een vrij jolig liedje over dit voorval geschreven hebben From here to eternity was dus de film die ik gezien heb leuke film wel. Over soldaten gestationeerd in pearl harbor vlak voor de inval van de jappaners. Met een erg goede rol van frank sinatra ook | |
destillegetuige | woensdag 30 april 2014 @ 09:33 |
1928 (1st) Sunrise Wings 1929 (2nd) The Broadway Melody 1930 (3rd) All Quiet on the Western Front 1931 (4th) Cimarron 1932 (5th) Grand Hotel 1933 (6th) Cavalcade 1934 (7th) It Happened One Night 1935 (8th) Mutiny on the Bounty 1936 (9th) The Great Ziegfeld 1937 (10th) The Life of Emile Zola 1938 (11th) You Can't Take It With You 1939 (12th) Gone with the Wind 1940 (13th) Rebecca 1941 (14th) How Green Was My Valley 1942 (15th) Mrs. Miniver 1943 (16th) Casablanca 1944 (17th) Going My Way 1945 (18th) The Lost Weekend 1946 (19th) The Best Years of Our Lives 1947 (20th) Gentleman's Agreement 1948 (21st) Hamlet 1949 (22nd) All the King's Men 1950 (23rd) All about Eve 1951 (24th) An American in Paris 1952 (25th) The Greatest Show on Earth 1953 (26th) From Here to Eternity 1954 (27th) On the Waterfront 1955 (28th) Marty 1956 (29th) Around the World in 80 Days 1957 (30th) The Bridge on the River Kwai 1958 (31st) Gigi 1959 (32nd) Ben-Hur 1960 (33rd) The Apartment 1961 (34th) West Side Story 1962 (35th) Lawrence of Arabia 1963 (36th) Tom Jones 1964 (37th) My Fair Lady 1965 (38th) The Sound of Music 1966 (39th) A Man for All Seasons 1967 (40th) In the Heat of the Night 1968 (41st) Oliver! 1969 (42nd) Midnight Cowboy 1970 (43rd) Patton 1971 (44th) The French Connection 1972 (45th) The Godfather 1973 (46th) The Sting 1974 (47th) The Godfather Part II 1975 (48th) One Flew Over the Cuckoo's Nest 1976 (49th) Rocky 1977 (50th) Annie Hall 1978 (51st) The Deer Hunter 1979 (52nd) Kramer vs. Kramer 1980 (53rd) Ordinary People 1981 (54th) Chariots of Fire 1982 (55th) Gandhi 1983 (56th) Terms of Endearment 1984 (57th) Amadeus 1985 (58th) Out of Africa 1986 (59th) Platoon 1987 (60th) The Last Emperor 1988 (61st) Rain Man 1989 (62nd) Driving Miss Daisy 1990 (63rd) Dances With Wolves 1991 (64th) The Silence of the Lambs 1992 (65th) Unforgiven 1993 (66th) Schindler's List 1994 (67th) Forrest Gump 1995 (68th) Braveheart 1996 (69th) The English Patient 1997 (70th) Titanic (1997) 1998 (71st) Shakespeare in Love 1999 (72nd) American Beauty 2000 (73rd) Gladiator 2001 (74th) A Beautiful Mind 2002 (75th) Chicago 2003 (76th) The Lord of The Rings: The Return of The King 2004 (77th) Million Dollar Baby 2005 (78th) Crash 2006 (79th) The Departed 2007 (80th) No Country for Old Men 2008 (81th) Slumdog Millionaire 2009 (82th) The Hurt Locker 2010 (83th) The King's Speech 2011 (84th) The Artist 2012 (85th) Argo 2013 (86th) 12 Years a Slave | |
Mike | woensdag 30 april 2014 @ 09:47 |
Shawshank zat in een sterk jaar (o.a. met Pulp Fiction), dat kan ook nog wel eens de pech zijn. Ok, ze verloren beiden nu van Forrest Gump, wat dan wel weer een beetje jammer is. | |
Bosbeetle | woensdag 30 april 2014 @ 09:59 |
Ik vind forrest gump eigenlijk interessanter dan shawshank
| |
Mike | woensdag 30 april 2014 @ 10:14 |
Daarmee doe je de film wmb ernstig tekort. Het is vooral een film over vriendschap voor mij en al zou het alleen een sterke gevangenisfilm zijn, dan kan dat nog heel goed zijn. Btw, je gebruikte een plaatje van IMDB een paar posts terug, maar die werken niet op FOK!. | |
Bosbeetle | woensdag 30 april 2014 @ 10:16 |
Het is een goede film inderdaad maar ik heb hem gezien nadat ik allemaal lovende verhalen had gehoord en ik verwachtte een hele speciale film en ik kreeg een hele degelijke gevangenisfilm... Ik denk dat ik toch meer van de verrassende verhaallijnen ofzo ben. Maarja hij hoort wel bij het rijtje goede films en er zijn slechtere films die wel de oscar beste film hebben gekregen. al veranderd... ik google vaak voor plaatjes maar heb niet altijd door als het van imdb komt. | |
Bosbeetle | woensdag 30 april 2014 @ 21:40 |
1954 (27th) On the Waterfront Dit is er zo eentje die op veel lijstjes voorkomt als het gaat om oscar winnaars best pictures en zeker niet onterecht wat een toffe film Het gaat over een vakbond die voor de arbeiders op moet komen maar verzand in soort werkmaffia die slechts zijn eigen 'leden' goede banen bied en korte metten maakt elk tegengeluid. Het mooie aan de film is dat de hoofdrol is weggelegd voor een van die 'leden' die voor hun karretje gespannen wordt en diep bij zichzelf te rade gaat hij het er wel mee eens is. De dillema's die volgen zijn heel realistisch en mooi weergegeven. Vooral tussen de haven arbeiders die D&D (Deaf and Dumb) als code hanteren. [ Bericht 0% gewijzigd door Bosbeetle op 30-04-2014 23:30:47 ] | |
Bosbeetle | woensdag 30 april 2014 @ 23:29 |
1955 (28th) Marty Alleraardigste film over iemand van midden 30 die nogsteeds bij zijn moeder thuis woont. Iedereen vind dat hij moet trouwen maar hij is zat elke keer gedumpt te worden... Een film die door aardige maar te kieskeurige R&P singles zeker een keer gekeken moet worden | |
Bosbeetle | donderdag 1 mei 2014 @ 22:28 |
1956 (29th) Around the World in 80 Days Verfilming van het jules verne boek, erg trouw aan het boek... dat maakt het een wat simpel verhaal en een beetje backward het boek is uit midden 19de eeuw. Er zitten wel veel mooie beelden in maar ook veel knullige (de indianen trein scenes heb ik vele malen beter gezien)... Wel was dit van de oscar winnaars beste film de eerste in breedbeeld | |
Bosbeetle | woensdag 7 mei 2014 @ 10:04 |
1957 (30th) The Bridge on the River Kwai hier kan ik kort over zijn geweldige film leuk dat obi wan de hoofdrol speelt. Over het algemeen een erg goede film over hoe verwarrend oorlog kan zijn. | |
Lonewolf2003 | woensdag 7 mei 2014 @ 11:48 |
Fantastische film idd. Cool dat die beviel. | |
Bosbeetle | woensdag 7 mei 2014 @ 22:08 |
1958 (31st) Gigi bah wat een vervelende film, naast een musical is het ook nog eens vervelend vrouw onvriendelijk, achterwaards en nare musical verpakt in een assepoester verhaaltje... Ik weet dat het in 1900 speelt maar in 1860 had dostojevski had meer respect voor vrouwen dan dat er in deze jaren 50 film zit.... | |
Bosbeetle | donderdag 8 mei 2014 @ 23:49 |
1959 (32nd) Ben-Hur Ik snap waarom deze film zo goed aangeschreven staat, het maakt echt een stap ten opzichte van de vorige winnaars die ik gezien heb... Ik denk dat het toentertijd een enorme inpact gehad heeft maar het is ook zo'n blauwdruk geworden voor actiefilms (vooral belichting, actiescenes, overgangen, camera techniek) dat het nu juist een beetje standaard lijkt Het jezus verhaal er doorheen sprak mij wat minder aan maar ook huidige actiefilms lijken dit gezapige einde aan epische actie netjes over genomen te hebben (lord of the rings anyone) Sowieso grappig hoeveel associaties dit bij mij opriep, een aantal van de scenes zouden zo in star wars kunnen (inclusief monnik gewaden en woestijn omgeving)... Maarja mooie film die de tand des tijds net iets minder doorstaan heeft dan bride on the river kwai wmb. | |
Falco | vrijdag 9 mei 2014 @ 11:52 |
Succes en sterkte voor de komende films Bosbeetle! Nog even genieten van het briljante The Apartment (de laatste zwart-wit film voor The Artist die de beste film-oscar won), maar daarna is het veel kommer en kwel. | |
Mike | vrijdag 9 mei 2014 @ 12:17 |
Ik vind juist dat er op Tom Jones na een vrij sterke serie aankomt. | |
Lonewolf2003 | vrijdag 9 mei 2014 @ 13:06 |
Vond je Lawrence of Arabia ook kommer en kwel dan? Dat is weer een echte topper vind ik. | |
Lonewolf2003 | vrijdag 9 mei 2014 @ 13:10 |
Vooral de jaren 70 is een erg sterke reeks, daar zit eigenlijk geen slechte film tussen. | |
Falco | vrijdag 9 mei 2014 @ 13:54 |
Ja die is wel erg langdradig en nichterig. Ben-Hur is dan epischer en cooler. | |
Bosbeetle | maandag 12 mei 2014 @ 22:17 |
The appartment is een toffe film inderdaad | |
Bosbeetle | donderdag 15 mei 2014 @ 10:10 |
west side story dansen dansen, maar wel een leuke film dit ( ik had hem nog nooit gezien) de liedjes kende ik al wel (weet niet waarom) ergens in het midden van de film dacht ik nog bleh er gaan mensen dood en we gaan er liedjes bij zingen, maar later in de film wordt de emotie wel wat serieuzer gebracht. Een soort shakespeariaanse drama verpakt in een bende oorlog en kwa oscar winnaars een eerste blik op een serieuze jongeren-cultuur, waar de jongeren de lakens uitdelen en niet werken onder een authoritair persoon (zoals in vele voorgaande oscar winnaars). Deze valt me alleszins mee. | |
Bosbeetle | maandag 19 mei 2014 @ 09:33 |
1962 (35th) Lawrence of Arabia Deze film heeft wel de meest unieke openingscene van alle oscar winnaars die ik tot nu toe gezien heb Erg mooie film inderdaad al door velen hier genoemd, ik vind het altijd erg indrukwekkend vooral als je je beseft dat dit grotendeels waargebeurd is. Natuurlijk heel erg gechargeerd. De figuur lawrence wordt erg mooi neergezet de intellectuele brit met een dorst naar kolonialistisch avontuur die eenmaal aan geweld blootgesteld dat op een bepaalde manier moet verwerken. (wel weer een lange zit, die oscar winnaars zijn over het algemeen lange films ) op naar Tom Jones en My Fair Lady | |
Bosbeetle | maandag 19 mei 2014 @ 22:20 |
1963 (36th) Tom Jones Dit is er eentje die de tand des tijds niet doorstaan heeft. Een flauwe comedy in een setting in dickensiaans engeland. Wat wel grappig is om te zien is dat de vrije jaren 60 wel beginnen door te dringen, veel decoleté's, wat vrije seks, een gesuggereerde incest met een knipoog en het doorbreken van de 4de wand. En het is de eerste film waarin ik een "romantische montage" heb gezien. niet eentje om te onthouden. | |
Bosbeetle | dinsdag 20 mei 2014 @ 22:02 |
My fair lady... tja leuk niet meer ook zeker niet minder. | |
Bosbeetle | woensdag 21 mei 2014 @ 22:08 |
1966 (39th) A Man for All Seasons Engeland in de tijd van de oprichting van de church of england... altijd een vrij komische periode, ongelovelijk dat dat allemaal waar gebeurd is. Leuke film | |
Bosbeetle | dinsdag 3 juni 2014 @ 20:54 |
1967 (40th) In the Heat of the Night toffe film, iemand wordt vermoord in een klein dukes of hazard dorpje, op die dag is er ook een neger in het dorp. Hij wordt eerst aangezien voor de dader (natuurlijk) maar later blijkt hij een moordzaak expert van de politie. Het geheel draait heel erg om vooroordelen van beide kanten maar dat is eigenlijk het minst leuke verhaal, het leuke aan de film zijn de toevalligheden en de eigenaardigheden van de mensen in het dorpje. Daardoor leek deze film een soort twin peaks light, maar het zou me niets verbazen als david lynch tijdens het maken van twin peaks deze film ook in zijn hoofd had. | |
Bosbeetle | woensdag 4 juni 2014 @ 22:03 |
Oliver! is niet mijn soort film, dickens festijn and all that. | |
Gehenna | donderdag 5 juni 2014 @ 14:06 |
Oh je bent al een best eind in ja Zo'n projectje lijkt me ook wel tof, dan gaan nieuw gebruikte technieken wel wat meer opvallen | |
Bosbeetle | dinsdag 10 juni 2014 @ 22:32 |
Het is leuk om te doen, en je hoeft ook niet telkens een film te kiezen 1969 (42nd) Midnight Cowboy Best wel een merkwaardige film eigenlijk de hoofdrolspelers zijn een wat dommige cowboy die zichzelf in new york wil verhuren als gigolo en een kleine aan de wal geraakte dief. Tussen de 2 ontstaat een apart soort vriendschap en dat allemaal in de setting van new york in 69 waar vooral de zelfkant van getoond wordt verre van het love en peace ideaal van die tijd. Hiervoor kende ik de film slechts van de theme song die door faith no more gecovered is. 1970 (43rd) Patton Mooie oorlogsfilm over de excentrieke generaal patton... | |
Bosbeetle | maandag 7 juli 2014 @ 21:53 |
The french connection (1971) Best wel een trage film eigenlijk, geeft goed weer dat de hippie tijd voorbij is en er een grimmige tijd begint. De scene waarin een trein achtervolgd wordt is volgensmij honderduizend keer nageaapt maar toch werkt het wel. | |
Bosbeetle | dinsdag 15 juli 2014 @ 09:25 |
The godfather weer eens gekeken en in het rijtje oscar winnende films is het inderdaad een mooie, vooral het idee dat het meer in het jaren 40 rijtje past is eigenlijk wel mooi voor een jaren 70 film over de jaren 40 | |
Bosbeetle | woensdag 16 juli 2014 @ 14:40 |
Deel 2 er gisteren maar even aan vast geknoopt, het blijven mooie films die op een vrij rustige manier keiharde misdaad en manipulatie laten zien. Goede films over georganiseerde misdaad! | |
Gehenna | woensdag 16 juli 2014 @ 15:03 |
The Godfather moet ik ook nog steeds een keer zien, telkens alleen stukjes van gezien Deze week wel Goodfellas bekeken en ik ben met de Mafia II game begonnen, dus ik zit wel in de mood om beide binnenkort eens helemaal te gaan zien | |
Bosbeetle | donderdag 17 juli 2014 @ 00:05 |
The sting Soort komische misdaad film met robert redford over een "conman", grappige film vooral na het zien van de 2 nogal serieuze godfathers. Wel grappig om te zien dat begin jaren 70 dus blijkbaar een soort jaren 40 revival nu al 3 oscar winnaars van de jaren 70 spelen zich af in de jaren 40. En de eerste 4 waren misdaad films, nu over naar one flew over the cukoos nest maar die heb ik al vaak gezien en gelezen dus ik ga gelijk 1 verder. | |
Bosbeetle | maandag 21 juli 2014 @ 23:51 |
Tja rocky wat moet je er van zeggen hè het is echt zo'n tiener's worden verliefd op elkaar film, eigenlijk een high school film maar dan in de setting van ietwat oudere boxer. kortom meh Ik had hem dus nog nooit gezien, maar weinig aan gemist, ongelofelijk dat ze hier nog 5 delen uitgeperst hebben.... | |
Bosbeetle | donderdag 24 juli 2014 @ 18:38 |
Annie Hall Ik heb nog nooit een woody allen film gezien maar dit was zo ongeveer wat ik er van verwacht had, grappig warrig neurotisch erg leuk type films. | |
Mike | donderdag 24 juli 2014 @ 18:53 |
Mocht je nog wat meer van 'm willen zien, dan raad ik je Hannah and Her Sisters, Crimes and Misdemeanors en Manhattan aan. | |
Arcee | donderdag 24 juli 2014 @ 18:54 |
Oei, dan heb je nog heel wat prachtige films te gaan. Woody Allen. | |
Bosbeetle | vrijdag 25 juli 2014 @ 09:11 |
Ah tof ik ga er eens wat uitproberen, ik had geloof ik wel eens een woody allen film gezien toen ik16 ofzo was maar die is waarschijnlijk over mijn hoofd gegaan. | |
Bosbeetle | vrijdag 25 juli 2014 @ 09:16 |
En de nieuwe film is The deerhunter Een film met dezelfde thematiek als "the best years of our life" maar dan over de vietnam oorlog. En dan zie je toch dat de vietnam oorlog een hele andere oorlog was... maar dat er ook eenzelfde ontheemding van alle tijden is. Een erg indringen verhaal over wat een oorlog met je kan doen, en ook hoe anders personen er in kunnen staan. Een erg mooie film | |
Bosbeetle | vrijdag 25 juli 2014 @ 20:55 |
Kramer vs. Kramer Een scheidingsdrama waar het kind de dupe lijkt te worden van een veelvuldig huilende meryl streep. Zoals je waarschijnlijk al aan deze omschrijving hoort ben ik niet heel wild van deze film.... Grappig aspect vond ik wel dat een levenstijl die we toekennen aan de 80s die van de yup dus blijkbaar al in 79 aangeslagen was | |
Bosbeetle | zaterdag 26 juli 2014 @ 00:08 |
Ordinary People Prachtfilm over een gebroken gezin. Een man, vrouw en hun zoon die een zoon/broer kwijt zijn geraakt en alle drie op een geheel andere manier omgaan met dit verlies. De film laat zien dat dingen over het algemeen niet makkelijk zijn, en dat er geen goede antwoorden zijn in dit soort situaties. (en ik heb nou eindelijk een hoofd bij mary tyler moore uit het weezer liedje) | |
Falco | zaterdag 26 juli 2014 @ 09:41 |
In eind jaren '70-films als Manhattan en The Network koerst de mensheid ook naar algehele chaos. Gelukkig is het toch nog allemaal goed gekomen . | |
Bosbeetle | zondag 27 juli 2014 @ 15:08 |
Chariots of Fire Grappig soort film (niet dat het een comedy is) er wordt heel veel spanning opgebouwd maar er volgt eigenlijk niets. Het beste aan deze film is misschien nog wel de soundtrack vangelis die ook voor een groot deel van de spanning zorgt. Maar verhaaltechnisch stelt het echt bijzonder weinig voor. 4 atleten doen mee met de olympische spelen voor engeland in 1928 Er wordt nog een beetje gespeeld met het joods zijn van de een en het christelijk zijn van de andere. Er wordt ook een rivaliteit opgebouwd maar uiteindelijk niet uitgewerkt Filmtechnisch doet deze film heel "modern" aan en ik denk ook dat hij daarom deze oscar heeft gewonnen maar ik vind hem dus eigenlijk tegenvallen. | |
Bosbeetle | maandag 28 juli 2014 @ 21:23 |
Terms of Endearment Mooie film maar kwam mij een beetje te dichtbij... daarom niet optimaal naar deze film kunnen kijken | |
Bosbeetle | donderdag 31 juli 2014 @ 16:57 |
amadeus Film over mozart (met een belachelijk vervelend lachje) en zijn concurrent die hem haat omdat hij zo goed is. Vermakelijke film. | |
Bosbeetle | zondag 3 augustus 2014 @ 09:31 |
Out of africa Een vrij eenvoudige romantische film over koloniaal engeland, met meryl streep die voor de verandering eens niet huilt. Vond het niet zo'n bijzondere film. | |
Bosbeetle | maandag 4 augustus 2014 @ 09:13 |
Platoon Degelijke vietnam film zoals in bijna alle oorlogsfilms weer een relaas over hoe anders je met oorlog kunt omgaan vanuit het oogpunt van een soldaat. Wat bijzonder aan deze film is, is dat hij vergleken bij zijn voorgangers bijzonder grafisch is, je merkt duidelijk dat de jaren 80 zijn aangebroken, m.a.w. veel gebrull, keihard miterialieurs leegschieten en veel stoere mannen-macho praat. Het heeft zo zijn charme weer eens een anders soort oorlogsfilm. | |
Bosbeetle | dinsdag 5 augustus 2014 @ 09:33 |
The last emperor Erg mooie film over het leven van de laatste keizer van china, met erg mooie beelden in de verboden stad. Het geeft ook goed weer hoe bizar een keizer (of een koning) moet leven, nou is dit wel erg extreem op je derde bij je moeder weggehaald worden om vervolgens te leven met honderden eunuchs die alles doen wat je ze zegt maar je mag het gebouw niet uit.. De latere jaren zijn ook heel boeiend over hoe japan met hem aanpapt en de schijn ophoud aan zijn kant te staan. Kortom boeiende film nog één en ik ben alweer in de 90s gaat rap zo. | |
Bosbeetle | dinsdag 5 augustus 2014 @ 21:05 |
Driving miss Daisy Toffe film ik blijf het grappig vinden dat morgan freeman altijd oude mannetjes speelt, ten tijde van driving miss daisy was hij 52 maar speelde iemand van tussen de 60 en 80 erg leuke film trouwens over de verschillende gradaties van vooroordelen die er bestaan en hoe je toch kunt handelen naar doctrines waar je misschien wel niet helemaal achter staat. | |
Bosbeetle | donderdag 7 augustus 2014 @ 23:47 |
The unforgiven, tja een degelijke western | |
Bosbeetle | woensdag 13 augustus 2014 @ 22:41 |
Schindlers list Erg mooie film, schokkend onderwerp natuurlijk, passend in beeld gebracht... | |
Bosbeetle | maandag 29 september 2014 @ 22:52 |
vandaag the english patient gekeken en we gaan weer verder met het project | |
Bosbeetle | dinsdag 30 september 2014 @ 10:26 |
Nog even een aanvulling The english patient Er wordt een verbrande man gevonden die zegt zijn identiteit vergeten te zijn, een verpleegster neemt de taak op haar om deze man te verzorgen vooral als uitvlucht om uit de oorlog die gaande is weg te zijn. De rest van de film draait om het leven van de verbrande man, en verder over hoe alle zij personen omgaan met oorlog en verlies. Dit laatste is wel grappig want er zijn dus al zeker een 10 (of meer) oscars winnaars beste film die dit aanstippen blijkbaar is omgaan met oorlog een belangrijk thema voor hollywood. Ik moet zeggen dat deze film wel weer een kantje aanstipt die nog niet was aangestipt namelijk hoe een oorlog ook effect heeft op mensen die eigenlijk niets met die oorlog te maken hebben. Het deel over het leven van the english patient zelf gaat over een stel decadente engelsen die het goed lukt om de oorlog zijdelings te laten maar toch niet helemaal. Opzich wel een leuke film. Misschien iets te romantisch naar mijn zin. Volgende film wordt shakespear in love, oh joy! | |
Mike | dinsdag 30 september 2014 @ 10:41 |
Ik vind het toch wat matig dat je Titanic overslaat. Er staan veel mindere films in dat rijtje en Titanic is ook 17 jaar na de eerste release nog best een spektakel. | |
Bosbeetle | dinsdag 30 september 2014 @ 16:33 |
Ik geloof ook best wel dat het een goede film is, maar ik heb mezelf in 97 beloofd dat ik hem nooit zou kijken, en daarbij als ik straks alle oscar winnaars op één na gezien heb, heb ik nog iets te wensen over.... | |
Bosbeetle | woensdag 1 oktober 2014 @ 00:04 |
Shakespear in love Vermakelijke fictie over shakespear | |
Falco | woensdag 1 oktober 2014 @ 20:50 |
Kom op jonguh, niet zo kinderachtig doen. Je bent toch geen 15 meer ofzo? | |
Bosbeetle | maandag 6 oktober 2014 @ 23:41 |
Million dollar baby nu ook gezien ik denk dat dat wel de tofste box film is die een oscar voor beste film gekregen heeft.. ik vind dit veel meer hebben dan rocky! | |
Bosbeetle | donderdag 9 oktober 2014 @ 23:23 |
Crash Wel een redelijk okaye mozaiekfilm over rasisme en sociale gedragingen in LA. Het is wel een heel erg amerikaanse film, met andere woorden er word veel met pistolen gezwaaid... maar ook de dualiteit van rasisme wordt mooi weer gegeven dus ook positieve rasisme en hoe er ook tussen minderheden nog rasisme voorkomt... maar voor al hoe men elkaar niet begrijpt. | |
Trashcanman | zondag 23 november 2014 @ 18:12 |
Eens of niet eens, BB? | |
Bosbeetle | woensdag 3 december 2014 @ 09:43 |
Gedeeltelijk ik vond ghandi wel een goeie film anderen ben ik het wel mee eens. | |
Bosbeetle | woensdag 3 december 2014 @ 09:44 |
Recent no country for old men gezien opzich ook wel een wazige oscar winnaar.... nog maar een paar te gaan en dan kan ik weer wat oudjes proberen. | |
Gehenna | woensdag 3 december 2014 @ 12:10 |
Oh geen idee dat die een oscar had gewonnen, wel een toffe film, al leunt hij wel een beetje op het succes van Tarentino | |
Bosbeetle | zaterdag 10 januari 2015 @ 23:15 |
Slumdog millionaire net gezien, leuke film vooral ook een leuk gegeven... met een beetje zoetsappig maar ook wel passend einde. | |
FireFox1 | zaterdag 10 januari 2015 @ 23:23 |
| |
BB-King | donderdag 15 januari 2015 @ 19:07 |
Ik heb ook een Titanic boycot lopen. Ik wilde hem altijd heel graag kijken maar helaas werd ik gespoilerd dat...Zie er dus niet echt het nut van in. | |
Bosbeetle | donderdag 15 januari 2015 @ 19:25 |
| |
Bosbeetle | dinsdag 17 februari 2015 @ 23:39 |
The Hurt Locker Alweer een film over wat oorlog met je doet maar dan nu in de setting van de 2de irak oorlog, over een team bij de explosieve opruimingsdienst. Als je het in retrospect ziet met alle voorgaande oscarwinnaars die over dit onderwerp gingen is het zeker niet de beste, het is een ander soort oorlog een stuk moderner maar de gevoelens zijn hetzelfde gebleven en die gevoelens zijn in andere films wel eens beter weer gegeven naar mijn mening. | |
Bosbeetle | dinsdag 17 februari 2015 @ 23:41 |
Nog 2 uit de jaren 10 te gaan en dan nog de 9 eerste | |
Arcee | vrijdag 20 februari 2015 @ 20:59 |
Ik heb alle Best Picture-winnaars vanaf 1969 tot heden gezien (na het weekend wellicht tijdelijk niet meer), maar The Artist heb ik ook nog niet gezien. Kan me er maar niet toe zetten. Zal heus wel een gebeuren, dat wel. | |
Cee | vrijdag 20 februari 2015 @ 21:03 |
Ik zie dit topic ineens omhoog schieten, ben een paar weken geleden ook begonnen hiermee. Gestart met alles wat op Netflix verkrijgbaar is en daarna zie ik wel hoe ik de ontbrekende films bekijk. Ik doe het chronologisch, mooi ook om zo de ontwikkeling van de de mode, dialogen, editing en 't camerawerk te zien. The Greatest Show on Earth kwam ik echt niet doorheen trouwens. Wat was dat. Ga straks aan The French Connection beginnen. | |
Bosbeetle | zaterdag 21 februari 2015 @ 11:28 |
er zijn nog veel ergere hoor ik vond het einde van die film wel ok. Ik heb niets met circus maar deze film vond ik nog wel tof. the french connection heeft vooral epische achtervolgingsscenes ik heb het trouwens ook chronologisch gedaan vanaf 1936 | |
Cee | zaterdag 21 februari 2015 @ 13:16 |
The French Connection vond ik best tof ja! Ik moet toegeven dat ik bewust Lawrence of Arabia nog even heb geskipt omdat het best een lange kluif is volgens mij. Dus daar wil ik eens goed voor zitten als ik er aan toe ben. | |
Bosbeetle | zaterdag 21 februari 2015 @ 14:11 |
In dat geval succes met gone with the wind, best picture winnars zijn trouwens gemiddeld lange films. | |
killerkip69 | zaterdag 21 februari 2015 @ 17:11 |
Als Rocky in die lijst staat Hoort Rambo 1 (First Blood) daar ook, altijd goed na lange tijd. En waarom zou je de Titanic boycotten? fuck je principes en gewoon kijken deze film. | |
Bosbeetle | dinsdag 2 februari 2016 @ 23:57 |
The Artist Een stille zwart wit film uit 2011 (slik) maar het blijkt best een leuke film. Natuurlijk is het pretentieus om een stille zwart wit film te maken maar ik moet toegeven dit plot had niet in sprekende film gekunt. Het verhaal gaat over een acteur in stille films die de overstap naar talkie films niet kan maken... Voor de rest is de film eigenlijk een aaneenschakeling van clichés (vooral uit hollywood films van voor 1960) en metaforen (ook een cliché natuurlijk) maar dat past wel in de setting. Ik snap dat de mensen van de acedemy deze film bijzonder vinden het is één grote ode aan hollywood. Ikzelf vond het wel leuk maar om nou te zeggen oscar best picture waardig ik weet het niet. Argo Een film van een hele andere orde. Een spionage film pur sang over een waar gebeurde rescue missie in iran. En ik denk dat hij zoveel aanzien krijgt vanwege het oog voor detail. Wat goed te zien is in de aftiteling. Wel is het een film waarvan je het einde van ver ziet aankomen. Ik denk een mooi document van een bijzondere missie. Verder kan ik denk ik met dezelde zin als die voor de artist eindigen. Ikzelf vond het wel leuk maar om nou te zeggen oscar best picture waardig ik weet het niet. | |
Bosbeetle | woensdag 3 februari 2016 @ 00:00 |
Nu moet ik birdman nog kijken en de eerste 9 en dan heb ik alle films die een oscar voor beste film hebben gekregen tot nu toe (op titanic na) gezien. Birdman eerst en dan gaan we de echt oude klassiekers bekijken | |
Bosbeetle | woensdag 3 februari 2016 @ 21:02 |
Birdman Nu birdman ook gezien een film over een acteur die zijn beste jaren gehad heeft. Die nu eens na allerlei superhelden films een keer een serieuze broadway play wil maken. Hij doet het ambitieus hij heeft de adaptation geschreven is de director en speelt de hoofdrol. Ondertussen worstelt hij met zijn identiteit als acteur. Het bijzondere aan deze film dat het 1 continu shot is dat dus blijft doorlopen. Ikzelf vond dat op een gegeven moment irriteren maar meer naar het einde ben ik het eigenlijk vergeten en dat is opzich wel goed gedaan voor zo'n lastig (en irritant) format. Ze konden mij de film wel inzuigen op het einde dus, ik weet niet of deze film ook een oscar had kunnen winnen zonder dit format. Dat was hem dan de laatste tot nu toe... nu snel naar de eerste 9 toe | |
EP3 | vrijdag 5 februari 2016 @ 16:24 |
Staan n aantal smiley's in je OP die niet werken. En da's kut. | |
Bosbeetle | vrijdag 5 februari 2016 @ 16:26 |
Tja de parser heeft moeite met die OP... | |
Bosbeetle | vrijdag 5 februari 2016 @ 16:27 |
Trouwens alle films zonder smiley heb ik al eerder en/of vaker gezien dus die heb ik niet extra beoordeeld en ook niet nog en keer gekeken. | |
EP3 | vrijdag 5 februari 2016 @ 16:32 |
Oh, ik dacht dat je de films zonder smiley nog moest recenseren. Is het niet leuker om die alsnog aan te vullen? Oh, en
| |
Bosbeetle | vrijdag 5 februari 2016 @ 16:36 |
Tja zo uitgebreid zijn mijn recenties niet dus daar kun je met gemak betere varianten van vinden. Films als rainman zijn ook zo ingeburgerd dat ik ze niet meer zo kan zien als de andere films die ik voor het eerst zie. | |
EP3 | vrijdag 5 februari 2016 @ 16:49 |
Ja, maar zodra je alle films n waardering meegeeft, kan iemand die dit topic opent makkelijker inschatten of zijn of haar voorkeuren n beetje op 1 lijn liggen en zal hij of zij - wanneer dat het geval is - toch eerder geneigd zijn om die onbekende film van tig jaar geleden die jij weet te waarderen n kans te geven. Of is dat niet de opzet? | |
Fok-it | vrijdag 5 februari 2016 @ 20:15 |
1928 (1st) Sunrise Wings 1929 (2nd) The Broadway Melody 1930 (3rd) All Quiet on the Western Front 1931 (4th) Cimarron 1932 (5th) Grand Hotel 1933 (6th) Cavalcade 1934 (7th) It Happened One Night 1935 (8th) Mutiny on the Bounty 1936 (9th) The Great Ziegfeld 1937 (10th) The Life of Emile Zola 1938 (11th) You Can't Take It With You 1939 (12th) Gone with the Wind 1940 (13th) Rebecca 1941 (14th) How Green Was My Valley 1942 (15th) Mrs. Miniver 1943 (16th) Casablanca 1944 (17th) Going My Way 1945 (18th) The Lost Weekend 1946 (19th) The Best Years of Our Lives 1947 (20th) Gentleman's Agreement 1948 (21st) Hamlet 1949 (22nd) All the King's Men 1950 (23rd) All about Eve 1951 (24th) An American in Paris 1952 (25th) The Greatest Show on Earth 1953 (26th) From Here to Eternity 1954 (27th) On the Waterfront 1955 (28th) Marty 1956 (29th) Around the World in 80 Days 1957 (30th) The Bridge on the River Kwai 1958 (31st) Gigi 1959 (32nd) Ben-Hur 1960 (33rd) The Apartment 1961 (34th) West Side Story 1962 (35th) Lawrence of Arabia 1963 (36th) Tom Jones 1964 (37th) My Fair Lady 1965 (38th) The Sound of Music 1966 (39th) A Man for All Seasons 1967 (40th) In the Heat of the Night 1968 (41st) Oliver! 1969 (42nd) Midnight Cowboy 1970 (43rd) Patton 1971 (44th) The French Connection 1972 (45th) The Godfather 1973 (46th) The Sting 1974 (47th) The Godfather Part II 1975 (48th) One Flew Over the Cuckoo's Nest 1976 (49th) Rocky 1977 (50th) Annie Hall 1978 (51st) The Deer Hunter 1979 (52nd) Kramer vs. Kramer 1980 (53rd) Ordinary People 1981 (54th) Chariots of Fire 1982 (55th) Gandhi 1983 (56th) Terms of Endearment 1984 (57th) Amadeus 1985 (58th) Out of Africa 1986 (59th) Platoon 1987 (60th) The Last Emperor 1988 (61st) Rain Man 1989 (62nd) Driving Miss Daisy 1990 (63rd) Dances With Wolves 1991 (64th) The Silence of the Lambs 1992 (65th) Unforgiven 1993 (66th) Schindler's List 1994 (67th) Forrest Gump 1995 (68th) Braveheart 1996 (69th) The English Patient 1997 (70th) Titanic (1997) 1998 (71st) Shakespeare in Love 1999 (72nd) American Beauty 2000 (73rd) Gladiator 2001 (74th) A Beautiful Mind 2002 (75th) Chicago 2003 (76th) The Lord of The Rings: The Return of The King 2004 (77th) Million Dollar Baby 2005 (78th) Crash 2006 (79th) The Departed 2007 (80th) No Country for Old Men 2008 (81th) Slumdog Millionaire 2009 (82th) The Hurt Locker 2010 (83th) The King's Speech 2011 (84th) The Artist 2012 (85th) Argo 2013 (86th) 12 Years a Slave Leuk topic Ik ben nu bezig om de Oscarfilms van dit jaar te kijken, maar leuk projectje voor hierna | |
Bosbeetle | zaterdag 6 februari 2016 @ 11:20 |
Het was meer dat mijn gespam van oude films in het recentie topic niet gewaardeerd werd. Dus toen dacht ik dat dit een handige manier was om bij te houden waar ik was in het lijstje. Ik verwacht niet en kan ook niet aanraden dat iemand mijn film smaak ter harte neemt | |
Mike | zaterdag 6 februari 2016 @ 11:43 |
Dit is niet waar, hoor. Ik lees bv zelf heel graag juist reacties op oudere films in dat topic. | |
Bosbeetle | zaterdag 6 februari 2016 @ 12:00 |
Kreeg er commentaar op van users en ik moet ze gelijk vinden in de hoogtij dagen van dit projectje keek ik er soms 2 of 3 op een avond en dat elke dag dan stroomt het een beetje over. En daarbij leek dit me een betere plek. | |
Bosbeetle | zaterdag 6 februari 2016 @ 15:46 |
Wings De eerste oscar voor beste film ging naar een oorlogsfilm (daar zouden er nog vele van volgen) en een actie spectakel (daar hebben er minder de oscar voor gekregen) Ik moet zeggen dat een stomme film en actie spectakel elkaar wel goed liggen, tijdens actie scenes wordt er sowieso weinig gesproken. De film gaat over twee jongens die vliegenier worden en later gaan als piloot aan de gang gaan in de eerste wereld oorlog. Die oorlog is spektacular weergegeven vol met dogfights etc Deze film heeft naast oscar voor beste film ook die voor beste special effects gekregen en ik denk terecht het lijkt me ook een erg dure productie. De vliegtuig scenes zijn zelfs 89 jaar naar dat best okay, je merkt wel dat vliegen in de jaren 20 toch echt nog wel een "dingetje" was. Het romantische en kameraadschapsverhaal wat er ook doorheen loopt is wat minder boeiend en doet nogal streekromannetjes achtig aan. Opzich een film die best nog wel kijkbaar is en zeker een fan van dogfight actiescenes nog goed zou vinden. Mijn oordeel een aardige film om de reeks te beginnen. | |
broodnodig.brood.nodig. | zondag 7 februari 2016 @ 20:52 |
Fok!-autisme, heerlijk. | |
Ciscus | zondag 7 februari 2016 @ 22:16 |
Geweldig project! Heb je een kast vol met oscar-dvd's nu? | |
Fok-it | maandag 8 februari 2016 @ 00:05 |
Tegenwoordig kan je een film ook downloaden | |
Bosbeetle | maandag 8 februari 2016 @ 09:00 |
helaas doe ik het volledig op illegale wijze | |
Deckard | maandag 8 februari 2016 @ 23:58 |
Als je die lijst zo ziet dan valt echt op wat een rotzooi er vaak als winnaar wordt uitgekozen. Daar zou ik mijn tijd niet mee verdoen. | |
EP3 | dinsdag 9 februari 2016 @ 00:02 |
Vind het wel knap dat je ze allemaal kan vinden. Dat lukt mij echt niet. | |
Ciscus | dinsdag 9 februari 2016 @ 03:05 |
Dat had ik ook. Maar als ik op legale wijze aan de eerste films uit de reeks probeer te komen...schiet ook niet op. | |
Bosbeetle | dinsdag 9 februari 2016 @ 09:12 |
Zoeken op academy award for best motion picture zo heet de prijs officieel. | |
Bosbeetle | dinsdag 9 februari 2016 @ 09:28 |
The Broadway melody Terwijl de eerste winnaar wings zich nog kan houden in huidige tijden doet "the broadway melody" dat absoluut niet. Het is dan wel de eerste "talkie" maar het is echt om te huilen. Het is alsof je naar een klucht met piet bambergen aan het kijken bent. Het verhaal over twee zussen die naar broadway gaan om het daar te maken, waarna de mooie zus verliefd wordt op een gladde zakenman en de minder mooie zus probeert haar daar van af te houden samen met haar verloofde (een liedjes schrijver en zanger bij dezelfde productie waar de zussen werken). Maar aan het einde van de film kiest deze man niet voor zijn verloofde maar voor de mooie zus. En ze leven nog lang en gelukkig de minder mooie zus alleen achter latend... Dit geeft al aan dat het verhaal ook nog eens erg slecht is er zitten een paar liedjes in en het grootste gedeelte is gefilmd rondom een broadway musical. Maar om deze film nou een musical te noemen vind ik ook ver gaan. Het acteer werk is ook heel erg overdreven, al las ik dat ze deze film ook als stille film hebben vertoond dus dat zou ook een reden er voor zijn, wat subtieler acteerwerk werkt natuurlijk niet stil. Wat oscars betreft voor mij een miskleun maar het kan komen door dat het het begin van de talkies is. Singing dancing and talking daar kun je tegenwoordig ook geen film meer mee aanprijzen | |
Bosbeetle | dinsdag 9 februari 2016 @ 09:31 |
Van welke vind je dat? | |
Deckard | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:48 |
Als ik de laatste paar jaren er bij pak: 2002 (75th) Chicago 2005 (78th) Crash 2006 (79th) The Departed 2008 (81th) Slumdog Millionaire 2009 (82th) The Hurt Locker 2010 (83th) The King's Speech 2011 (84th) The Artist 2013 (86th) 12 Years a Slave | |
Bosbeetle | dinsdag 9 februari 2016 @ 20:49 |
The artist, departed en slumdog vind ik denk ik de besten uit die reeks die je post de rest is inderdaad zwakjes... | |
Bosbeetle | dinsdag 9 februari 2016 @ 23:00 |
All Quiet on the western front Een erg degelijke oorlogsfilm (WOI), toch wel een soort van blauwdruk van vele oscar winnende oorlogsfilms die erna zijn gekomen. Jonge jongens gaan de oorlog in vol overmoed, komen erachter dat oorlog toch echt kut is, gaan vervolgens naar huis om te merken dat thuis hun niet meer begrijpt en dat oorlog ze zo veranderd heeft dat ze eigenlijk niets anders meer kunnen. Om dan maar weer terug te keren naar de oorlog. Een man die een grote rol speelt is Louis Wolheim en die mag van mij de oscar voor meest markante hoofd. Echt zo'n man waarvan je geloofd dat hij de commadant is die wel weet hoe het zit. Perfect gecast. | |
Bosbeetle | dinsdag 16 februari 2016 @ 09:25 |
Cimarron Een western maar niet zoals ik westerns ken. Het verhaal begint met een land run in 1889 waarbij land door de presisdent van amerika vrijgesteld is voor "settlement" vervolgens rijden settlers naar plekken toe die ze willen hebben en kunnen dan een paar hectare claimen. (raar om te beseffen dat dit echt zo gebeurd is) Wat volgt is een lang verhaal het loopt tot in 1910 ofzo. Het verhaal gaat over een man die zo'n stuk land claimt zich settled en een krant begint. Bij de volgende land run verlaat de man zijn vrouw voor het wilde leven en zijn vrouw runt de krant dit gaat zo door en hij komt af en toe weer terug maar zijn wilde leven gebeurt buiten beeld. In het dorp zelf gedraagt hij zich als progressieve man die van gerechtigheid houd, hij paft twee criminelen om waarvan één billy the kid (dat laatste doet hij met een brok in zijn keel want hij en billy hebben een geschiedenis). Uiteindelijk verdwijnt de man helemaal uit beeld en zijn vrouw wordt een hoge pief in de regering van de staat oklahoma (die aan het einde van de film in het leven geroepen wordt). Deze film geeft voor mij vooral weer wat een geweldig werk de spagetti western mensen hebben gedaan want is de oude vorm is de western een nogal saai settlement verhaal. Kort gezegd ik vond het niet zoveel aan. Het zal voor die tijd wel vooruitstrevend geweest zijn omdat de man in het verhaal (nogal halfslachtig) opkomt voor de rechten van indianen (maar niet voordat hij hun land bezet heeft) wat dat betreft is het wel een goed beeld op de kwalijke praktijken die de amerikaanse settelaars hebben gepleegd. Dit verhaal staat te boek al een episch verhaal maar ik vond er weinig episch aan, helemaal in vergelijk met de 2 voorgaande WOI films die toch een stuk epischer overkwamen. Trouwens de landrun scene waar de film mee begint is een soort ben hur avant la letre en dat ziet er wel spectaculair uit. [ Bericht 2% gewijzigd door Bosbeetle op 31-01-2022 12:38:26 ] | |
Bosbeetle | maandag 29 februari 2016 @ 22:19 |
Grand Hotel 1932 Drama over een hotel in berlijn (waar iedereen amerikaans praat maar wel met marken betaald) met zijn vele gasten (wederom een beetje klucht achtig) Zo zijn daar de uitgerangeerde danseres, de man die dood gaat en eindelijk zijn kutbaan achterlaat, de typiste, de business magnaat, de bellboy, de docter, en de baron. Die laatste weet iedereen te raken zowel op negatieve als positieve manier. Aardige film niet meer niet minder. | |
Bosbeetle | dinsdag 1 maart 2016 @ 22:48 |
Cavalcade 1933 Je zou dit een costuum drama kunnen noemen ware het niet dat het eindigdt in de huidige tijd (1933) maar het begint "at the turn of the century" in 1899 en loopt dan door de boeren oorlog en de eerste wereld oorlog heen. Het verhaal van deze 2 oorlogen wordt verteld vanuit het thuisfront, tijdens de film komen verschillende mannen terug in verschillende staten. Ondertussen zijn er mensen die overlijden en mensen die happily ever after leven. Een film die een beetje het engelse leven van de hogere klasse laat zien (al is het wel heel amerikaans allemaal engelsen die de hele tijd "marvelous" tegen elkaar zeggen) Ik vond de film niet heel veel aan.... En het ergst van al de titanic kwam er in voor Top the world | |
Bosbeetle | woensdag 16 maart 2016 @ 08:59 |
It happened one night Ik weet niet waarom maar op een of andere manier doet deze film veel moderner aan dan zijn voorgangers. Ik heb wel een idee ik denk dat het komt door de manier van montage, het is heel vlot in elkaar gemonteerd, ook denk ik dat Clark Gable gewoon een erg goede acteur was. Het verhaal gaat over een vrouw/meisje dat van haar vader ontsnapt omdat die vader niet wil dat zij trouwt met een of andere gast. Tijdens haar ontsnapping komt ze in aanraking met een charmante net ontslagen verslaggever. Vervolgens wordt ze langzaam maar zeker verliefd op deze man die haar sart maar ook beschermt... Het geheel is heel vlot en daardoor vond ik het een leuke film het verhaal is niet bijzonder maar door de luchtige moderne stijl spreekt het toch aan. Grappig weetje:
| |
Bosbeetle | donderdag 23 juni 2016 @ 22:37 |
De laatste voor het projectje van de oude in ieder geval ik moet 2015 nog maar de rest heb ik nu gehad The great Ziegfeld Ik vond het geen leuke film. Het handelt over Flo Ziegfeld een grote broadway producer en het grootste deel van de film is besteed aan varieté acts die het blijkbaar goed deden op broadway in de jaren 30. De rest van de film gaat eigenlijk over hoe hij actrices en zangeressen inpalmt om voor hem te gaan werken. Grappig detail is wel dat deze film gemaakt is slechts 4 jaar nadat de echte ziegfeld is overleden dus wellicht is dit ook bedoeld als een beetje een nostalgische film met gedachten aan de periode voor "the great depression". Ik in 2016 kan er niet zoveel mee. Dat er ook nog een blackface act in voorkomt helpt ook niet. | |
Bosbeetle | donderdag 23 juni 2016 @ 22:42 |
Ik bedenk me dat ik mutiny on the bounty nog niet heb gereviewd. Het is al een tijdje geleden en er is niet heel veel blijven hangen, Het was een degelijke film over het leven op een zeeschip ten tijde van HMS bounty. En de erbarmelijke situatie de bemanning in zat helemaal als er een nogal overheersende kapitein aan boord was... | |
Bosbeetle | woensdag 1 maart 2017 @ 22:39 |
Spolight (2015) Film over een reporters team bij de boston globe (een krant) die langzaam maar zeker stuiten op een pedofilie netwerk in de rooms katholieke kerk. Een film die mooi laat zien dat research journalistiek erg belangrijk is, maar ook hoe een tight knit community in combinatie met een grote organisatie een enorme doofpot kan creeëren. Erg goede film zeer geloofwaardig geacteerd. | |
Gehenna | woensdag 1 maart 2017 @ 22:50 |
Je kan er dit jaar 2 aan je lijstje toevoegen | |
Bosbeetle | donderdag 2 maart 2017 @ 08:48 |
hehehe inderdaad. | |
Bosbeetle | maandag 20 maart 2017 @ 11:52 |
moonlight De oscar winnaar van dit jaar: Comming of age film over een jonge jongen die opgroeit zonder vader met een crack gebruikende moeder. De jongen worstelt met zijn seksualiteit en hoe om te gaan met druk van buitenaf. Daarin maakt hij maar moeizaam vrienden. Die vrienden vormen zijn rolmodellen. Deze film heeft een all-black cast en het is eigenlijk schandalig dat zelfs tegenwoordig nog opvalt. Verder zit het verhaal degelijk in elkaar maar het einde is wat abrupt. Degelijke film. | |
joey85 | woensdag 29 maart 2017 @ 18:34 |
Moonlight was echt een heel mooie film. Het heeft de oscar verdient. | |
Bosbeetle | maandag 4 juni 2018 @ 23:10 |
Ik moet the shape of water snel maar eens gaan kijken | |
Bosbeetle | maandag 5 augustus 2019 @ 11:37 |
Zonder dat ik het door had dat hij de oscar had gewonnen heb ik green book wel gezien. Dat vond ik een erg degelijke film, typische Hollywood plot en feelgood film. Waargebeurd en daardoor een beet rozig ingekleurd maar leuk omdat het wat stereotypen doorbreekt. Het is een soort driving miss Daisy maar dan met omgekeerde rollen. [ Bericht 1% gewijzigd door Bosbeetle op 05-08-2019 16:31:17 ] | |
Bosbeetle | maandag 5 augustus 2019 @ 16:33 |
Dat schreef ik erover toen ik hem net gezien had | |
Bosbeetle | woensdag 14 augustus 2019 @ 10:09 |
The shape of water De oscar winnaar van 2018, een modern sprookje met een screenplay van guilliermo del toro. Een erg mooie film die gezien kan worden als een sprookje en een hommage aan hollywood, en een logische voortzetting in del toro's werk. We volgen een schoonmaakster in een facilieit die stom is (ze kan niet praten). In de fasciliteit wordt een monster bewaart (of eigenlijk twee monsters) de film ontvouwt zich als zij het monster lijkt te begrijpen. Zoals elk sprookje is er een oppervlakkig verhaal dat eigenlijk meer is dan dat, deze film gaat over eenzaamheid, er niet bij horen en daarin slaagt de film wonderwel, de eenzaamheid is voelbaar en ook de vreugde als de eenzaamheid doorbroken wordt. Ik begrijp dat deze film de oscar gewonnen heeft naast dat het er prachtig uitziet is het echt een mooie film en een voorbeeltje voor wat film kan zijn. | |
Bosbeetle | maandag 10 februari 2020 @ 11:13 |
Parasite stond al op mijn nog te kijken lijstje en nu helemaal (ik moet the joker ook nog zien maar dus niet voor dit project ) | |
Sabata | donderdag 13 februari 2020 @ 14:02 |
Achteraf is er nog aardig wat te doen geweest over Mutiny on the Bounty. De versie die in de meeste verhalen opdook ( en ook in de film) met Bligh als sadistische kapitein is bijna gekopieerd van een veel beruchter verhaal binnen de Royal Navy: de HMS Hermione. Dat schip kwam in de Caraïben in opstand, vermoordde zijn kapitein en gaf zich aan de Spanjaarden over. Het verhaal kwam beetje bij beetje naar buiten toen de Royal Navy actief op muiters ging jagen en de praktijken van kapitein Pigot boven water kwamen (zweepslagen uitdelen aan mannen die verdacht werden van samenzwering was nog maar het begin). De familie van hoofdmuiter Fletcher Christian heeft nooit echt kunnen accepteren dat hun chouchou een muiterij orchestreerde, louter omdat hij bitter was tegenover Bligh. De kapitein stond niet bekend als Flogger, wel als een man die zijn matrozen de huid kon volschelden als ze in zijn ogen iets fout deden. De meeste muiters wilden niet van hun geliefden/echtgenotes weg die ze in Tahiti hadden opgedaan en hoopten tevergeefs dat ze door Christian te steunen weer terug konden naar Tahiti..Daarom werd Bligh (een goed navigator maar geen erg goede kapitein/leider) bij terugkomst. maar gelijk als gruwelijke tiran afgeschilderd, hoewel hij gelouwerd werd om zijn tocht per open boot richting Indonesië en uiteindelijk zelf vice-admiraal werd. Al met al is vooral The Bounty van Peter Weir een veel betere weergave van dit verhaal. Maar ja, die valt niet onder Bosbeetle's project. | |
Bosbeetle | zondag 28 juni 2020 @ 14:19 |
| |
Bosbeetle | maandag 31 januari 2022 @ 11:40 |
Eindelijk nummer 93 gezien, nomadland, een bijzondere oscar winnaar en wel om verschillende redenen, grappig genoeg is dit een film over amerika maar doet de film heel europees aan. En daarom is het een rare winnaar van de oscar, het is een film die de ruwe kant van amerika laat zien en deze niet verheerllijkt en of bekritiseerd, het is een hele neutrale film waar de kijker het zijne van kan denken. Dit is niet vreemd in de europese traditie van film maar wel voor de amerikaanse wat dat betreft is de film heel rustig en weinig gebeurtenisrijk voor een oscar winnaar. Meestal gebeurt er wel wat spectaculairs op welk vlak dan ook in een oscarwinnende film. In deze film echter niet het kabbelt door en laat de dingen zien zoals ze zijn. Er zit zeker sociaal commentaar in maar vrij mild dit had makkelijke een film kunnen zijn over een zwaar leven en dat het leven niet eerlijk is, maar dat is het niet het is een film over verlies en over keuzes en ook over vrijheid. En dat laatste is een erg amerikaans onderwerp maar het wordt hier wel een keer op waarde laten zien, ik heb ooit in new york gewoond en daar heb ik wel eens met amerikanen over vrijheid gepraat en wat deze amerikanen als vrijheid ervoeren is geen regel luwe samenleving waar alles mag maar eerder een vrijheid om ergens heen te gaan waar je je alleen waart en waar je kunt doen wat je wil. En dat is wel iets wat in nederland als contrast absoluut niet kan. Daar gaat deze film ook over als je het wil kun je in een bus stappen en naar een plek gaan waar je alleen bent en alleen gelaten wordt, met alles wat zo'n keuze met zich meedraagt aan consequenties. Mooie oscar winnenaar atypisch en wellicht later te bezien als een echt tijdsdocument zowel in film als in situatie in amerika. | |
Bosbeetle | maandag 13 maart 2023 @ 08:42 |
Ik heb CODA nog niet gezien maar Everwhere everything all at once al wel Ik vond het wel een leuke a-typische comming of age film. Het is wel een unieke manier om zo'n verhaal weer te geven, er vielen ook wel behoorlijk wat stukjes op zijn plek wat voor zo'n verhaal wel belangrijk is. Toch is het ook wel een vrij typisch geval voor een oscar beste film wat mij betreft, hij is mij daarvoor toch iets te slapstick af en toe, nu is er niets mis met slapstick maar het kan wel beter dan dit denk ik. Toch die lachebekjes van mij Nu toch nog ergens coda een keer zien te bekijken... | |
DappereDodo77 | zaterdag 18 maart 2023 @ 14:31 |
CODA is echt 'n aanrader. Kijkt heerlijk weg! | |
Bosbeetle | zaterdag 18 maart 2023 @ 15:22 |
Hoe verhoudt die zich tot het origineel? Vind dat altijd een beetje jammer ik vond de orginele namelijk wel leuk maar zie niet in waarom daar dan nog een versie van gemaakt moet worden? | |
DappereDodo77 | zondag 19 maart 2023 @ 14:55 |
Het origineel heb ik niet gezien, dus dat kan ik niet vergelijken. Maar ik was onder de indruk van het spel, voornamelijk van de hoofdrolspeelster. [ Bericht 6% gewijzigd door DappereDodo77 op 19-03-2023 15:04:28 ] | |
Arcee | woensdag 13 maart 2024 @ 23:12 |
En dat geldt nog steeds. Ja, The Artist heb ik inmiddels wel gezien en ik vond 'm best aardig. Van de laatste 10 jaar zijn The Shape of Water, Green Book and Parasite mijn favorieten. Everything Everywhere All at Once vond ik de minste. |