Mijn docenten doen dat eigenlijk niet, ze spreken alleen meisjes aan die het koud hebben in de winter, omdat ze (bijvoorbeeld) met blote armen in de klas zitten. Doe wat warmers aan of zo, in de zomer kan je lekker met blote armen en je korte rokje in de klas zitten...quote:Op woensdag 21 mei 2014 22:55 schreef Janneke141 het volgende:
Spreken jullie wel eens leerlingen aan op kleding (of gebrek aan )?
Als man doe ik dat minder snel, ik vind dat ik dat beter aan vrouwelijke collega's over kan laten.quote:Op woensdag 21 mei 2014 22:55 schreef Janneke141 het volgende:
Spreken jullie wel eens leerlingen aan op kleding (of gebrek aan )?
Je bent mijn standpunt haast beter aan het beargumenteren bent dan ikzelf. Ik kan als ik er goed over nadenk weinig voorbeelden bedenken van dingen die je alleen of het beste eerst theoretisch kunt leren om ze daarna in een praktijk toe te passen. Het leren van een taal is juist een prachtig voorbeeld van hoe je het beste kunt leren door te doen. De kennis van woordenschat en grammatica komt tot stand door middel van dat doen en kun je dus zien als achteraf geconstrueerde kennis.quote:Op maandag 19 mei 2014 21:34 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ik zou grammaticaregels niet kunnen leren door ze enkel te lezen, ik leer ze door ze te lezen en daarna oneindig vaak toe te passen. Ik moet namelijk niet alleen weten hoe de grammaticaregel luidt, ik moet hem ook in een gesprek zonder ook maar een kwart seconde te aarzelen kunnen toepassen.
Ik kan ook niet leren zwemmen door een boek over de verschillende zwemslagen te lezen. Dan weet ik wel theoretisch hoe ze moeten, maar verzuip ik als ik in het water val. Als ik die woordenlijsten niet gestampt had, was het lezen van Franse boeken en het kijken naar Franse televisie een ramp, dan had ik bij elke zin het woordenboek nodig, en moest ik bepaalde woorden tig keer opzoeken, voor ik ze één keer onthield. Dat is ook een vorm van stampen, maar een minder effectieve dan als je 50 woorden hebt deze erin te heien, en de pagina's met die woorden te herlezen, en dan verder te gaan tot je weer 50 woorden hebt.
(Ik denk niet dat ik met een interessegroep rond de Franse keuken ver gekomen was bij de Franse notaris, ik was maar wat blij dat ik alle 217 woorden uit het koopcontract die ik voorheen niet kende Frans- Nederlans en Nederlands-Frans geautomatiseerd had.)
Natuurlijk is de praktijk het doel, maar als ik mijn huis laat schilderen -en daar goed voor betaal- prevereer ik een schilder die "kilometers heeft gemaakt" ver boven iemand die mijn kozijnen gebruikt om in te praktijk het vak te leren.
En natuurlijk probeer je toekomstige vakmensen zoveel mogelijk hun kennis en vaardigheden in de praktijk verder te laten ontwikkelen, maar de basis wordt niet in de praktijk gelegd. Je eerste rijles ging je ook niet de snelweg op of de drukke binnenstad in (mag ik hopen).
Er is een verschil tussen "leren over" en het leren van dingen die je in de praktijk soepel moet kunnen uitvoeren.
Het is wel een interessant discussiepunt. Zo vinden mijn buurvrouw en ik die allebei docent zijn in het hoger onderwijs dat we geen spijkerbroek moeten dragen op het werk. Mijn lief vindt dat onzin.quote:Op woensdag 21 mei 2014 22:47 schreef Franny_G het volgende:
Ja, tuurlijk. Maar daarover kun je weer van mening verschillen; waar ligt de grens? Zoals met die teenslippers. Doe ik dus niet, maar een ander ziet het probleem niet. Ik vind in ieder geval dat je als docent het goede voorbeeld moet geven wat betreft kleding in een werkomgeving, en etiquette.
Lezen leer je alleen maar door het te doen. Liefst iets wat je uit jezelf leest en interessant vindt.quote:Op donderdag 22 mei 2014 10:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je bent mijn standpunt haast beter aan het beargumenteren bent dan ikzelf. Ik kan als ik er goed over nadenk weinig voorbeelden bedenken van dingen die je alleen of het beste eerst theoretisch kunt leren om ze daarna in een praktijk toe te passen. Het leren van een taal is juist een prachtig voorbeeld van hoe je het beste kunt leren door te doen. De kennis van woordenschat en grammatica komt tot stand door middel van dat doen en kun je dus zien als achteraf geconstrueerde kennis.
Ik zie regelmatig studenten ploeteren met vaak Engelstalige teksten waarin moeilijke woorden voorkomen. Mijn advies aan hen is niet zozeer om elke keer het woordenboek te pakken of woordenrijen door te nemen, maar om vlieguren te maken. Het is onvoorstelbaar wat voor progressie studenten boeken als ze een paar jaar lang regelmatig wetenschappelijke artikelen lezen. Ik heb wel eens het idee dat ze bij ons wat leesvaardigheid in het Engels betreft meer leren dan gedurende hun tijd op de middelbare school, maar daar doe ik ongetwijfeld het werk van kwak en haar collega's geen recht mee.
Ik denk dat dat lezen ook goed is voor allerlei andere zaken, zoals het vergroten van de woordenschat en het verkrijgen van inzicht in grammaticale regels. En spreekvaardigheid - hoewel daar natuurlijk uitspraak als nieuwe component bij komt kijken - is weer gestoeld op zulke kennis en vaardigheden.quote:Op donderdag 22 mei 2014 11:00 schreef kwakz0r het volgende:
Lezen leer je alleen maar door het te doen. Liefst iets wat je uit jezelf leest en interessant vindt.
Dat leren ze inderdaad beter bij jou dan bij mij omdat ze bij mij meestal nog niet uit zichzelf willen lezen. Ik probeert zo veel mogelijk aan te bieden en te stimuleren maar het dringt minder door bij pubers dan studenten.
Dus in het land der blinden is eenoog koning?quote:Overigens is de leesvaardigheid van nl leerlingen echt wel goed voor Engels. Het eindexamen toetst ruim boven het vereiste ERK niveau en de normering voor het havo examen is al jaren 0 tot 0.5 ipv 1 omdat er zo goed gescoord wordt.
Oh, spijkerbroek vind ik wel kunnen, ook in hoger onderwijs. Ik zie daarin ook geen verschil eigenlijk, tussen een groep 6vwo-ers of een groep eerstejaarsstudenten. Maar de ene spijkerbroek is de andere niet en ik combineer het altijd met een jasje/colbert en nette schoenen of pumps.quote:Op donderdag 22 mei 2014 10:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is wel een interessant discussiepunt. Zo vinden mijn buurvrouw en ik die allebei docent zijn in het hoger onderwijs dat we geen spijkerbroek moeten dragen op het werk. Mijn lief vindt dat onzin.
Ik weet niet of ik er ook zo over zou denken als ik in het voortgezet onderwijs les zou geven. Ik heb in ieder geval altijd sterk het gevoel gehad dat je met name bij pubers moet doen wat bij je past, dus dat je ook moet dragen wat je zelf prettig vindt. Dan maakt het niet uit of dat te formeel of wellicht te informeel is (al zou ik wel een zekere ondergrens hanteren; te bloot is niet oké).
Ik ben het volledig met je eens hoe belangrijk lezen is! Juist daarom probeer ik een zo rijk mogelijk leesaanbod te hebben in mijn lessen, en ik ben zelf behoorlijk vies van woordjes stampen - omdat ik de effectiviteit er niet van zie. het liefst laat ik leerlingen leren in een rijke omgeving, met veel input, en het onderwijs is tot grote spijt van velen maar niet van mij jusit steeds meer communicatief van aard.quote:Op donderdag 22 mei 2014 11:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik denk dat dat lezen ook goed is voor allerlei andere zaken, zoals het vergroten van de woordenschat en het verkrijgen van inzicht in grammaticale regels. En spreekvaardigheid - hoewel daar natuurlijk uitspraak als nieuwe component bij komt kijken - is weer gestoeld op zulke kennis en vaardigheden.
Een interessante vraag is of je je woordenschat effectiever kunt vergroten door woordenlijsten te stampen of door te lezen. Ik ben ervan overtuigd dat dat laatste het geval is, alleen al omdat je dan beter leert hoe je een woord in een bepaalde context (of diverse contexten) leert gebruiken.
Wat je laatste punt betreft: ook op dat vlak ben ik ervan overtuigd dat het betekenisvolle van de teksten bijdraagt aan de ontwikkeling van de leesvaardigheid. Lezen omwille van het lezen vinden veel pubers niet leuk - ik kan hun dat nauwelijks kwalijk nemen - en veel studenten zitten daar nog steeds mee. Alleen doen ze dan wel weer meer van wat ze leuk en interessant vinden.
[..]
Dus in het land der blinden is eenoog koning?
het ligt ook aan de omschrijving van de niveaus. gebrek aan woordenschat is bij mijn leerlingen ook een probleem hoor, omdat ze te weinig lezen bij alle talen, en ook bij talige vragen in examens.quote:Op donderdag 22 mei 2014 12:41 schreef Bleie het volgende:
Ik draag zelf nooit een spijkerbroek als ik moet lesgeven (en zelfs zelden een broek, meestal een rok of jurkje), maar er zijn wel collega's die het doen. Dan wel een nette, over het algemeen met een blouse of overhemd erop. Teenslippers vind ik - in elk geval in het hoger onderwijs - not done. Fijn om vrouw te zijn met dit mooie weer: blote benen met sandaaltjes kunnen prima. Ik zeg zelden iets van de kledingkeuze van mijn studenten. Heb het weleens gedaan toen een meisje in een naveltruitje een presentatie hield.
Over lezen en woordenschat ben ik het erg met Claudia eens. Ik merk vaak dat studenten slecht kunnen lezen; ze hebben een beperkte woordenschat, en kunnen teksten daardoor moeilijk volgen. Ook lezen ze niet graag. Een tekst van 3 of 4 A4'tjes vinden ze al ontzettend lang.
Wat Kwakzor zegt over het behalen van het niveau verbaast me - in positieve zin. Bij Nederlands is dat namelijk een stuk slechter. Daar is uit onderzoek gebleken dat slechts 52% van de leerlingen het Nederlands op B2-niveau beheerst. Daar schrok ik behoorlijk van.
Het heeft ook met zelfvertrouwen te maken. Je hebt leerlingen die direct in de stress schieten als ze een woord niet kennen. Als je daar ervaring mee hebt doordat je veel en vooral: uitdagende teksten hebt gelezen, durf je er veel meer op te vertrouwen dat je het wel uit de context kunt halen.quote:Op donderdag 22 mei 2014 14:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kwakzor, niet alleen die leerlingen zelf lezen te weinig. Een groot deel van het probleem is dat de ouders te weinig voorlezen. Daar moet je al beginnen met de achterstand weg te werken, een mooie taak voor peuterbegeleidsters en kleuterjuffen. Een intelligent kind leert vanzelf wel lezen en leert vanzelf van veel woorden de betekenis te kennen, de kinderen die wat minder geluk hebben zijn afhankelijk van het voorlezen en het onderwijs.
Dat is goed om te horen. Er is volgens mij sowieso een tendens om jonge generaties te onderschatten. Als ik kijk naar de ouders van bijvoorbeeld mijn lief, dan zie ik dat die heel andere kansen hebben gehad om vaardigheid in het Engels te ontwikkelen. Ze lezen allebei graag maar grijpen steevast naar Nederlandse vertalingen van Engelstalige romans.Voor onze generatie en die na ons is gebruik van het Engels al veel vanzelfsprekender.quote:Op donderdag 22 mei 2014 12:29 schreef kwakz0r het volgende:
Mijn punt over het examen was dat we geen land der blinden zijn de niveaus die vereist worden door de wet worden alleszins behaald door leerlingen. zou het dan nog beter moeten? dat weet ik niet, functioneel gezien zitten leerlingen echt op een niveau dat onderschat wordt vind ik. maar vergeet niet dat je altijd te maken hebt met een gemiddelde. Ik heb havisten die makkelijk academische teksten kunnen lezen (wel met woordenboek), en vwo'ers die ook voor een havo examen een 5,5 zouden halen. In jouw klassen zie je een mix van leerlingen en niveaus neem ik aan.
De huidige generatie studenten wordt vaak getypeerd als een generatie die geneigd is verantwoordelijkheid af te schuiven. Op intellectueel vlak zie ik juist dat veel studenten zich te veel persoonlijk aantrekken. Begrijpen ze een tekst niet, dan vinden ze zichzelf dom. In werkelijkheid zijn veel teksten belabberd geschreven. Ik moedig studenten dan ook aan om kritisch te blijven ten aanzien van hetgeen ze lezen.quote:Op donderdag 22 mei 2014 15:15 schreef thabit het volgende:
Als een leerling een tekst niet begrijpt, ligt het inderdaad altijd aan de leerling en nooit aan de tekst.
Ik kijk daar heel anders tegenaan. Ik denk dat het voorlezen uit onderzoek als een sterke voorspeller voor latere academische vaardigheden naar voren komt (met name talige vaardigheden) omdat het voorlezen sterk samenhangt met een bepaalde gezinscultuur. Dat is een gezinscultuur waarin boeken aanwezig zijn, ouders zelf lezen (fictie, actualiteiten, professionele lectuur), Pauw & Witteman gekeken wordt en aan de eettafel discussies over politiek plaatsvinden. Een kinderopvangleidster met een mbo-diploma boeken voor laten lezen - ik kan me nauwelijks voorstellen dat het veel verschil zal maken, al kan het in ieder geval geen kwaad.quote:Op donderdag 22 mei 2014 14:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kwakzor, niet alleen die leerlingen zelf lezen te weinig. Een groot deel van het probleem is dat de ouders te weinig voorlezen. Daar moet je al beginnen met de achterstand weg te werken, een mooie taak voor peuterbegeleidsters en kleuterjuffen. Een intelligent kind leert vanzelf wel lezen en leert vanzelf van veel woorden de betekenis te kennen, de kinderen die wat minder geluk hebben zijn afhankelijk van het voorlezen en het onderwijs.
waar kan breng ik keuze aan. Ik heb young adult fiction liggen (veel dystopische boeken, en veel fantasyromance), stripboeken, laat leerlingen zelf kranten artikelen of blogs meenemen, film tijdschriften, sportbladen, computerbladen, meiden lezen online fanfiction over one direction, jongens gamen en chatten - als ze naar iets vrijwillig lezen of doen.quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kijk daar heel anders tegenaan. Ik denk dat het voorlezen uit onderzoek als een sterke voorspeller voor latere academische vaardigheden naar voren komt (met name talige vaardigheden) omdat het voorlezen sterk samenhangt met een bepaalde gezinscultuur. Dat is een gezinscultuur waarin boeken aanwezig zijn, ouders zelf lezen (fictie, actualiteiten, professionele lectuur), Pauw & Witteman gekeken wordt en aan de eettafel discussies over politiek plaatsvinden. Een kinderopvangleidster met een mbo-diploma boeken voor laten lezen - ik kan me nauwelijks voorstellen dat het veel verschil zal maken, al kan het in ieder geval geen kwaad.
Wat wel kwaad kan, is om ervan uit te gaan dat elk kind een gretige lezer kan zijn. Ik geloof daar geen bal van en ik geloof ook niet dat je dat na zou moeten streven. Een selecte groep houdt van het lezen van romans en veel andere mensen lezen instrumenteel, vooral over onderwerpen waar zijzelf in geïnteresseerd zijn of waar ze zich op een of andere manier in moeten verdiepen. Wil je de gehele leerlingpopulatie kennis op laten doen van een breed scala aan tekstuele genres, dan moet je denk ik creatiever zijn dan met Reve op de proppen komen.
Maar goed, dat is waar veel taaldocenten in het voortgezet onderwijs tegenaan lopen: ze weten dat lezen met plezier een waardevolle activiteit is, maar wat doe je als het merendeel van je leerlingen niet leest met plezier?
Hoe pakken ze dat op?quote:Op donderdag 22 mei 2014 17:19 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
waar kan breng ik keuze aan. Ik heb young adult fiction liggen (veel dystopische boeken, en veel fantasyromance), stripboeken, laat leerlingen zelf kranten artikelen of blogs meenemen, film tijdschriften, sportbladen, computerbladen, meiden lezen online fanfiction over one direction, jongens gamen en chatten - als ze naar iets vrijwillig lezen of doen.
Wisselend ik ben nog niet consequent genoeg in de inpassing. Dat werk ik volgend jaar beter doen, dat het vanzelfsprekend en voorspelbaar voor ze wordt.quote:
Welk vak?quote:Op donderdag 22 mei 2014 19:20 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Het grote examennakijkfeest is ook weer begonnen. Ik heb er een hekel aan. Dat gedoe met de tweede correctie, Wolf-scores zitten in te tikken als een infantiel wezen.. pfff.... Ik vraag me af wanneer CITO eens een nakijk-centrale opent. 500 docenten die niet functioneren in een school of boventallig zijn op een kantoor, docenten sturen de examens op naar deze centrale, ze worden nagekeken en genormeerd. Geen gezeik met tweede correctie, wordt meteen ter plekke gedaan.. klaar. Ik zal rustig verder dromen....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |