abonnement Unibet Coolblue
pi_138380566
Vorig jaar in juni voor een mooi bedrag een mooie Ten Broeke kruiser gekocht samen met een vriend:







We schatten zelf dat de boot ergens tussen 1970-1980 is gemaakt.
De boot is ongeveer 7,80 meter lang en heeft een diepgang van 50 centimer.
Binnenin is een toilet, keuken met koelkast en de mogelijkheid om met 2 personen te slapen.
De originele motor zit er niet meer in, meer weten we eigenlijk niet :P .

Er zit nu een Peugot Indenor XDP4.90 dieselmotor met +/- 45 PK in.
Keerkoppeling is vrij nieuw en een 1:1 type, geen reductie dus.
De boot is voorzien van kielkoeling en een droge uitlaat, mits er niet teveel ijs ligt kunnen we dus altijd varen.

We hebben de boot nu bijna een jaar en we weten dat hij niet rot is en dat de motor nog best even mee kan, daarom hebben we besloten het e.e.a. aan te pakken.
Als alles volgens plan gaat dan gaat hij volgende week de kant op voor een paar weken:

Plan is dan:

-Onderwaterschip helemaal kaal maken
-Afvoer keuken die nu onder water uitkomt dicht laten lassen
- ''stabilisatievinnen'' aan de zijkant laten lassen
- 2 x in de 2C epoxy primer
- 2x in de 2c coating
- onder de waterlijn in de rode AF
- boven de waterlijn aflakken in donkerblauwe 2c lak


Mocht er tijd over zijn dan krijgt de opbouw dezelfde behandeling echter moeten de ramen e.d. er ook uit dus dat is iets ingrijpender.
Bovenkant wordt gewoon helder wit en niet creme zoals nu :r

In de volgende postings zal ik ook wat andere plannen op een rijtje zetten.

[ Bericht 1% gewijzigd door junkiexp op 01-04-2014 07:29:06 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 31 maart 2014 @ 22:21:31 #2
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_138382113
Had je hier destijds geen topic over? Komt me zo bekend voor :)
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_138382950
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_138465201
Leuk junkie *O* !
Ik vind dit soort projecttopics altijd wel leuk om te volgen, aangezien bootprojecten niet zo vaak voorbij komen.
  donderdag 3 april 2014 @ 11:15:50 #5
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_138465245
Waarom moet de afvoer van het kombuis dicht?
pi_138484649
quote:
14s.gif Op donderdag 3 april 2014 11:13 schreef Anne het volgende:
Leuk junkie *O* !
Ik vind dit soort projecttopics altijd wel leuk om te volgen, aangezien bootprojecten niet zo vaak voorbij komen.
Ik ook, met dezelfde reden.
Daarom wel weer leuk om het zelf ook bij te gaan houden.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_138484786
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2014 11:15 schreef Erasmo het volgende:
Waarom moet de afvoer van het kombuis dicht?
Omdat die nu onder de waterlijn uitkomt, en daar moet je dan rekening mee houden als je in de winter in het water ligt en het gaat vriezen e.d.
Dat is het enige, voor de rest heb ik bij deze boot geen omkijken naar andere zaken als het vriest.
Gewoon een huiddoorvoer boven het water oppervlak.
Beetje schuin naar beneden zonder sifon, lijkt me een betere oplossing.

We kunnen elke winter het water uit voor niks maar dan ga je pas 15 april erin.
En die mensen baalde nu, wij konden al lekker varen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  vrijdag 4 april 2014 @ 09:22:48 #8
19529 Fendy
True Spirit
pi_138496595
Leuk, bootjes :)

Protip, bespaar een berg centen door naar de firma polyservice te gaan.
Voor je dubbele laag primer op je hele schip haal je daar "primer basis" (eventueel heel handig alvast blauw te maken met wat tubes pigment)
Voor onder water haal je "pantsercoat" en als aflak op kleur boven water neem je DD lak van hun eigen merk. Ze verkopen superspul, net zo goed of beter dan gerenommeerde merken als epifanes of international maar overwegend voor de helft van de prijs die je in de watersportwinkel betaalt.

Tevens, linksdraaiende schroef?
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_138497900
Leuk bootje, wat betaal je voor zoiets?
pi_138528364
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 april 2014 09:22 schreef Fendy het volgende:
Leuk, bootjes :)

Protip, bespaar een berg centen door naar de firma polyservice te gaan.
Voor je dubbele laag primer op je hele schip haal je daar "primer basis" (eventueel heel handig alvast blauw te maken met wat tubes pigment)
Voor onder water haal je "pantsercoat" en als aflak op kleur boven water neem je DD lak van hun eigen merk. Ze verkopen superspul, net zo goed of beter dan gerenommeerde merken als epifanes of international maar overwegend voor de helft van de prijs die je in de watersportwinkel betaalt.

Tevens, linksdraaiende schroef?
Ik was eigenlijk wel overtuigd van De IJssel coatings, maar ik zal eens rondkijken.
Euh ff nadenken, ik ben daar niet zo goed in.
Over bakboord kan ik veel scherper keren dan over stuurboord, dan heb ik volgens mij een rechtse schroef toch?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_138528468
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 april 2014 10:22 schreef Den_Haag het volgende:
Leuk bootje, wat betaal je voor zoiets?
Volgens mij was het rond de 5K
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 5 april 2014 @ 10:16:33 #12
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_138533195
quote:
2s.gif Op donderdag 3 april 2014 21:22 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Omdat die nu onder de waterlijn uitkomt, en daar moet je dan rekening mee houden als je in de winter in het water ligt en het gaat vriezen e.d.
Dat is het enige, voor de rest heb ik bij deze boot geen omkijken naar andere zaken als het vriest.
Gewoon een huiddoorvoer boven het water oppervlak.
Beetje schuin naar beneden zonder sifon, lijkt me een betere oplossing.

We kunnen elke winter het water uit voor niks maar dan ga je pas 15 april erin.
En die mensen baalde nu, wij konden al lekker varen.
Duidelijk.
  zaterdag 5 april 2014 @ 12:41:20 #13
19529 Fendy
True Spirit
pi_138535717
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 april 2014 00:23 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ik was eigenlijk wel overtuigd van De IJssel coatings, maar ik zal eens rondkijken.
Euh ff nadenken, ik ben daar niet zo goed in.
Over bakboord kan ik veel scherper keren dan over stuurboord, dan heb ik volgens mij een rechtse schroef toch?
De wielwerking zou bij een rechtsdraaiende schroef inderdaad moeten zorgen dat wegdraaien naar bakboord makkelijker gaat, immers gaat je kont dan naar stuurboord en je punt naar bakboord ;)

Op de foto lijkt het alleen een linksdraaiende schroef te zijn :P
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_138537232
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 april 2014 12:41 schreef Fendy het volgende:

[..]

De wielwerking zou bij een rechtsdraaiende schroef inderdaad moeten zorgen dat wegdraaien naar bakboord makkelijker gaat, immers gaat je kont dan naar stuurboord en je punt naar bakboord ;)

Op de foto lijkt het alleen een linksdraaiende schroef te zijn :P
Ja logisch gezien heb je gelijk idd, maar als ik over bakboord keer dan kan ik bijna om mijn as draaien.
Ik heb een vrij korte schroefas en de schroef zit ook best ver naar het midden van de boot, dat zorgt ervoor dat ik heel scherp kan draaien.
Is opzicht fijn, soms lukt achteruit niet als het moet en dan draai ik gewoon over bakboord en vaar ik lekker vooruit :D
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139022648
De boot uit het water laat nog even op zich wachten, als dit te lang duurt gaan we van de winter op de kant.
Als het zomer is moet ik wel kunnen varen natuurlijk :P

Ik ben nu 4 dagen vrij, en morgen ga ik aan de elektra beginnen.
Dat ziet er nu zo uit:


En dat door de hele boot, kroonsteentjes, scotch blokjes en in elkaar gedraaide draden met plakband, alles kom je tegen.
Het is een wonder dat de helft nu nog werkt (de andere helft dus niet :') )

Dus morgen ga ik met een kniptang de boot in en ga ik alles eruit knippen.

Vervolgens moet het dan zoiets gaan worden:



In grote lijnen, wordt nog wel het e.e.a. aangepast (zie ook dit topic)

Ik heb het e.e.a. aan 50mm2 16mm2 en 6 mm2 plus perskabelogen besteld.
Dat zijn de leidingen voor startmotor en dynamo, 6mm2 worden de hoofdleidingen naar de schakepanelen e.d.
Verbuikers ga ik allemaal met 1,5mm2 voeden, dat is genoeg.

Via een vriend die in de offshore werkt een mooie Klauke kabelperstang en een bijhorend snijmes geleend.
Daarnaast ook de scheidingsrelais en de zekeringhouder met 100A zekering klaarliggen:



Morgen en zondag genoeg te doen dus :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  vrijdag 18 april 2014 @ 20:49:45 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_139024011
Whehe, ik heb al wat recreatieve knutselbootjes van binnen gezien, en ik kan je met zekerheid vertellen dat dit best wel meevalt zo op het eerste gezicht :X :+

Overigens wil het beschikbaar hebben van pimp gereedschap niet zeggen dat het er ook pimp uit gaat zien, of ga je alles in kabelgootjes wegwerken? deze manier is makkelijk om onderweg storingen op te lossen, in kabelgoten zoek je je het lazerus naar wel stuk spaghetti je moet hebben, of je moet alles numbercoded gaan maken en documenteren, dan ben je wel effe zoet :P Andere optie is kabelbomen maken, maar ook dat zuigt als je een storing hebt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_139024576
Ja het kan idd erger, maar ik heb geen zin in storingen of brand dus daarom moet het eruit.

Ik weet het nog niet helemaal, opzicht valt het mee qua electra.
Terwijl ik bezig ben zal ik erachter komen wat het beste werkt, ik ga sowieso met verdeelstrips werken en niet teveel verbindingen maken natuurlijk.

Ik zal morgen of zondag wat foto's plaatsen van de vorderingen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139051495
Vandaag lekker bezig geweest, eerst het motorruim opengemaakt en daar alles weggeknipt.
Vanaf daar begonnen met aanleg van de kabels, ik ga de accu in het motorruim zetten, dan kan ik ook de kabels lekker kort houden en het gloeirelais daar plaatsen zodat de kabels daarvan lekker kort blijven.

Daarnaast nieuwe kabels getrokken voor de koelvloeistofsensor en de oliesensor.
Daar gelijk 2 draden voor bijgetrokken want ik gecombineerde sensoren monteren dus, met een sckakelfunctie zodat ik alarm krijg als de kvs temp te hoog is of er iets is met de oliedruk.

Dynamo ook opnieuw aangesloten, het is een nieuwe 70 amp dynamo en die zat aangesloten met 6mm2 over een afstand van 2 meter.
Niet echt handig, daar heb ik 16mm2 van gemaakt.

Dynamo B+ liep eerst naar de hoofdschakelaar en kwam daar de + van de de startmotor tegen die samen met de + van de accu op 1 bout zat.
Dat heb ik ook allemaal weggeknipt, ik ga nu met de B+ met 16mm2 naar de + terminal van de startmotor, vanaf daar met 50mm2 zonder onderbrekingen naar de accu.
Die hoofdschakelaar ga ik later gebruiken voor het huishoud net.


Kabel perfect gekrimpt.


Krimpkous eroverheen en verwarmen en je hebt de super verbinding te pakken.


Idem voor de +.


Waar gehakt wordt....... ;)



Tevens hebben meerkoeten besloten een nestje te bouwen onder mijn zwemplateau, ik hoop dat ze over een week weg zijn :D
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 19 april 2014 @ 20:32:42 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_139051675
Ziet er goed uit, maar die koeten moet je weghouden, anders lig je daar voorlopig nog wel effe. volgens mij is het verboden om bewoonde nesten weg te halen als er eenmaal in gelegd is/gebroed wordt 3.gif.

Hoofdschakelaar is handig als de boot voor langere tijd onbeheerd ligt. ^O^

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_139051875
Ik zal morgen eens kijken naar die koeten, als er geen ei in ligt moeten ze opnieuw gaan bouwen ben ik bang.
Tsja, je auto heeft ook geen hoofdschakelaar toch ;)

Er loopt vanaf de + van de startaccu 1 draad direct naar het contact, als het contact uit staat dan loopt er geen stroom weg.
En we hebben van de winter ook 2-3 maanden niet gevaren en toen was het even voorgloeien en direct lopen.

Startonderbreker kan maar de boten van de buren zijn veel mooier ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 19 april 2014 @ 20:42:40 #21
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_139052045
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 april 2014 20:37 schreef junkiexp het volgende:
Ik zal morgen eens kijken naar die koeten, als er geen ei in ligt moeten ze opnieuw gaan bouwen ben ik bang.
Tsja, je auto heeft ook geen hoofdschakelaar toch ;)

Er loopt vanaf de + van de startaccu 1 draad direct naar het contact, als het contact uit staat dan loopt er geen stroom weg.
En we hebben van de winter ook 2-3 maanden niet gevaren en toen was het even voorgloeien en direct lopen.

Startonderbreker kan maar de boten van de buren zijn veel mooier ;)
Kadettjes vallen minder op, en als je lam bent pak je er gewoon eentje lijkt me. Meeste botendiefstal is dronkemanslol he ;)

Ik kende ook iemand die een ritsje tuimelschakelaartjes op het dash had zitten, die moesten gewoon op een bepaalde manier aangeschakeld staan om de boel te kunnen starten, die vond ik ook wel heel kewl _O_
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_139090610
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 april 2014 20:42 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Kadettjes vallen minder op, en als je lam bent pak je er gewoon eentje lijkt me. Meeste botendiefstal is dronkemanslol he ;)

Ik kende ook iemand die een ritsje tuimelschakelaartjes op het dash had zitten, die moesten gewoon op een bepaalde manier aangeschakeld staan om de boel te kunnen starten, die vond ik ook wel heel kewl _O_
Ja heb je wel gelijk in, maar wij liggen altijd in de haven eigenlijk.
Als ze echt willen dan is het een kwestie van een draad op de startmotor en dat ding loopt ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139090976
Vandaag lekker bezig geweest, was perfect weer.
Wind stond precies achterop de kuiptent, dus zij flappen open en aan de slag.

Alle terminals en kabels van 16 en 50mm2 zijn geknepen en zitten op hun plaats gemonteerd.
Uiteraard ook de scheidingsdiode en de de zekeringhouder met 100A zekering naar de huishoudaccu.
Ik wil beide accu's in het motorruim plaatsen maar dat gaat niet qua ruimte.
Dus de huishoudaccu komt nu voor de stuurstand, daar was al een voorziening gemaakt waar de accu in kan staan en ook als voetenbankje dient:



Zo wordt het straks allemaal aangelosten, alleen de accu hoeft er nog maar in

Achter de stuurstand alle instrumenten, het contactslot en de schakelpanelen gedemonteerd.
Daar zaten een hele hoop kabels, ik heb niet teruggezocht hoe het zat maar heb gewoon alles afgeknipt.



Dit is een deel van wat eruit kwam.

Daarnaast alle draden wat met de motor heeft te maken getrokken naar de ''meterkast'', in ons geval is dat in het toilet.



Even tijdelijk met Dymo labels erop zodat ik weet wat het is.

Toen nog het belangrijkste van de dag uitgevoerd en naar huis gegaan':



_O-

Ik ben trouwens nog een beetje wiebelig, door de wind lag de boot toch wel de hele dag een beetje heen en weer te beuken en nu je dat niet meer hebt snapt je lichaam dat niet.
Heb ik vaak ook na een lange dag varen, grappig is dat :P
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 20 april 2014 @ 23:22:27 #24
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_139095648
quote:
2s.gif Op zondag 20 april 2014 21:43 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ja heb je wel gelijk in, maar wij liggen altijd in de haven eigenlijk.
Als ze echt willen dan is het een kwestie van een draad op de startmotor en dat ding loopt ;)
Niet als die draad voorkomt dat de ontsteking gevoed wordt.. maar je moet het helemaal zelf weten ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_139095793
quote:
14s.gif Op zondag 20 april 2014 23:22 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Niet als die draad voorkomt dat de ontsteking gevoed wordt.. maar je moet het helemaal zelf weten ;)
Dieselmotor he ;) Die start sowieso als je geduld hebt :*
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 20 april 2014 @ 23:28:02 #26
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_139095865
quote:
2s.gif Op zondag 20 april 2014 23:26 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Dieselmotor he ;) Die start sowieso als je geduld hebt :*
Hmm, zit wat in, maar gaat een gelegenheidsdief zo ver denk je? ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_139097484
Nou kan ik op de "volg topic" knop drukken maar dan weet je niet dat ik dit een enorm leuk project vind die ik absoluut ga volgen!
pi_139097975
quote:
3s.gif Op zondag 20 april 2014 23:28 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Hmm, zit wat in, maar gaat een gelegenheidsdief zo ver denk je? ;)
Geen idee, ik vertrouw erop dat ze er niet aan komen :( :(
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139097989
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 00:07 schreef vannelle het volgende:
Nou kan ik op de "volg topic" knop drukken maar dan weet je niet dat ik dit een enorm leuk project vind die ik absoluut ga volgen!
Thanks, ik zal regelmatig proberen te up-daten!
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139104109
Vandaag een beetje rustig aan, ben 31 geworden dus niet te gek doen.
Ga straks wel ff samen met vriendinlief die een beetje gaat schoonmaken.
Ik ga zelf nog wat kabels trekken denk ik en de motor verder aansluiten en controleren
dat ik alles goed heb vastgezet.
Heb alle aansluitingen op dynamo en startmotor e.d. met veerringen en moeten vast gezet, als een dergelijk aansluiting loskomt en de massa raakt hebben we wel een serieus probleem!
Zo'n oude diesel staat flink te dansen op de oude motorsteunen (die nog vervangen worden)

Daarnaast ook de aansluitingen voor het gloeirelais maken, die 40A liep eerst over het contactslot en lijkt me niet echt een succes dus dat gaan we wijzigen.
Morgen gelijk een relais halen en monteren, dan kan ik weer starten.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139138159
Gisteren samen met vriendin nog even naar de boot gegaan.
Even flink uitgeruimd en een hoop rommel er vanaf gehaald, het is geen jacht van 40 meter dus sommige spullen liggen al snel in de weg.
Daarnaast al het gereedschap weer een beetje gesorteerd en opgeruimd.

Heb nog wat kabels vastgezet en begeleid.

Daarna heb ik het stuur en de mast eraf gehaald en mee naar huis genomen:



Ik moet het nog even goed bekijken maar ik denk dat het teak hout is, het stuur is nog in redelijke conditie maar de mast is dermate slecht dat de stukken beits eraf zijn door het weer.
Mast is al uit elkaar, 1 schroefje.
Die ga ik helemaal kaal maken en alle gaatjes van vorige lampjes e.d. plamuren met houtvuller in de juiste tint.
Daarna wil ik bovenop de mast een soort van klein plateau maken zodat hier het ankerlicht op kan staan.
Halverwege de mast komt dan het toplicht, die schijnt dan naar voren zodat je hier geen last van hebt.
We hebben een heklicht dus we hoeven geen rondomschijnend toplicht te hebben.
Moet uiteindelijk de kleur weer worden wat het stuur nu is.

Stuur is driedelig, een stalen naaf, en allemaal houten onderdelen die op hun plaats worden gehouden door een messing ring aan de voor en achterkant.
Die ga ik dus uit elkaar houden, flink schuren en een paar keer beitsen.
Messing ring weer oppoetsen en de naaf kaal maken en spuiten.

Kan ik daar weer mee pronken :P

[ Bericht 17% gewijzigd door junkiexp op 22-04-2014 09:46:30 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139155829
Vandaag nog lekker bezig geweest, alle bekabeling in de motorruimte is klaar, nog een paar beugels en dat is af.
Dit is het resultaat, nu nog even zonder accu:







Misschien had ik achteraf zwarte bindbandjes moeten gebruiken, maar deze had ik al liggen en daar zit een extra stukje op met een gat erin zodat je dit met een schroef ergens kan bevestigen.

Ik moet nog wel even alle aansluitingen even nakijken of ze goed vastzitten, verder moet er nog een 50A zekering in de draad van het gloeirelais.
En dat relais op z'n kant is jammer, ik haal het ander niet met de accu die eronder komt te staan.
Maar het blijft een motorruimte natuurlijk ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139160144
Bovenste foto:
Slangklem van de bovenste koelslang zit er scheef op, als die iets gaat bewegen krijgt ie meer ruimte en heb je lekkage als je pech hebt....

Electriciteit ziet er een stuk verzorgder uit nu! ^O^
pi_139160730
Thanks, ik had het gezien.
Binnenkort gaat de kvs eruit en zal ik gelijk een paar stukken slang vervangen, en waar de accu komt te staan loopt de slang ook niet handig dus dat verander ik gelijk.

Wordt wel even sjouwen, er gaat volgens mij iets van 40 liter kvs in.
En als ik het leeghaal is het de vraag of de koelingsbuizen niet lek zijn, anders pomp ik de hele Schie leeg _O-
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139163726
40 liter, da's 4 emmers. Een stoere kapitein draait daat z'n hand niet voor om toch? ;)

Heeft zo'n motor 2 koelsystemen trouwens?
Je hebt het over kvs én over de Schie leeg pompen....
pi_139164003
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 22:23 schreef vannelle het volgende:
40 liter, da's 4 emmers. Een stoere kapitein draait daat z'n hand niet voor om toch? ;)

Heeft zo'n motor 2 koelsystemen trouwens?
Je hebt het over kvs én over de Schie leeg pompen....
Nee komt wel goed ;)

Deze motor heeft kielkoeling, als zo'n buis dus een gaatje zou hebben zou je dat niet hoeven te merken omdat in ons geval het resevoir boven de waterlijn gemonteerd zit.
Communicerende vaten enzo ;)

Beetje dit idee:

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139164419
Geloof het of niet maar ik snap het helemaal!! Thanks voor de uitleg. :)
pi_139319966
Niet veel te melden, ben druk bezig met het kaalmaken en schuren van het hout zodat het gebeitst kan worden.....
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_139842892
Gisteren en vandaag druk bezig geweest, ik moet nog ff een 50 amp zweefzekering voor het voorgloeien plaatsen en dan is de motorruimte klaar qua electra.
Achter de stuurtstand schiet het ook al op, ben nu een keuze aan het maken welk schakelpaneel het moet gaan worden.
En wat verdeelstrips e.d. aanschaffen uiteraard.

Ben vandaag tot zover gekomen:

R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_141129020
Ondertussen al een stuk verder, motor loopt weer en de elektra is tot de stuurstand zo goed als af.

Dit is het schakelpaneel geworden:



En een apart paneel voor de bilgepomp:



Keuze voor de meter is ondertussen ook gemaakt, dit worden ze:



Ik moet nog een vlotter voor de watertank scoren en ook voor de dieseltank, dan kan ik alles afmaken.

Het mastje is ondertussen helemaal kaalgemaakt en opnieuw in elkaar gezet.
De eerste laag beits in teak kleur heb ik er net opgezet:




Nog nooit gebeits dus best tevreden met het resultaat :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_141222972
Vandaag de mast voor de 3de keer in de lak gezet, nog 4x te gaan:



Als je zag hoe het was:



_O_
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_141228769
Gaat lekker zo, ben benieuwd naar het eindresultaat.
pi_141799703
Deze week eindelijk een weekje tijd, dus vandaag nog bezig geweest.
Deze accu gaat als HH accu dienen:



Schakel- en bilgepaneel aangesloten en tijdelijk even vastgezet, morgen maar eens paneel gaan knutselen.


Daarnaast ook een radioslede gemonteerd en deze goed vastgezet met vuren balkjes, voorheen zat dat heel slecht schoof de radio eruit bij het bedienen.
Zit nu zo vast als een huis.

Morgen dan nog een zekering plaatsen voor de Cyrix en dan is dat deel klaar.
Dan verder met de instrumenten.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  PR/Manusje van alles woensdag 2 juli 2014 @ 08:36:25 #44
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_141806104
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 april 2014 21:30 schreef junkiexp het volgende:
Thanks, ik had het gezien.
Binnenkort gaat de kvs eruit en zal ik gelijk een paar stukken slang vervangen, en waar de accu komt te staan loopt de slang ook niet handig dus dat verander ik gelijk.

Wordt wel even sjouwen, er gaat volgens mij iets van 40 liter kvs in.
En als ik het leeghaal is het de vraag of de koelingsbuizen niet lek zijn, anders pomp ik de hele Schie leeg _O-
_O-

één emmertje water halen ....
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_142523213
Vandaag nog lekker bezig geweest, ons kajuit dak loopt rond en we wilden een zonnepaneel.
Een star zonnepaneel op een dergelijke boot monteren hebben er een paar in onze haven en ik vind dat dus echt geen gezicht.
Dus we hebben gekozen voor een wat duurder flexibel en overloopbaar 90Wp zonnepaneel.
Het dak moet nog kaal gehaald worden en als je dit paneel erop monteert met kit krijg je het eigenlijk
nooit helemaal meer zonder schade los.
Daarom hebben wij gekozen voor industrieel klittenband met zelfklevende rug, 7 strepen op de boot en 7 strepen op de achterkant van het paneel.
Geen kader gemaakt maar in lengterichting op de korte kant geplakt.
Het paneel komt dan iets hoger te liggen en krijg tijdens het varen er lucht onderdoor, het rendement van zonnepanelen is beter als ze niet te warm worden.
Dit is dan het resultaat:



Voor het laden hebben wij gekozen voor een wat duurdere maar beter MPPT regelaar van Victron Energy:



Zelfs op dit moment hebben we nog een klemspanning van 13,6 volt, met het weer van gisteren was dat ruimt 19 volt :).
Op de laadregelaar kan eventueel nog een lamp worden aangesloten die automatisch aangaat als het donker wordt, leuke optie maar denk niet dat we dit gaan gebruiken.
Paneel zou natuurlijk voor het mooie schuin moeten staan maar dat is geen gezicht en dan is het idee van het flexibele natuurlijk weg.
Maar door de dakbolling staat het toch iets beter gericht naar de zon, al heeft de niet-zon kant daar natuurlijk wel nadeel van :P

Feit blijft dat het paneel niet zichtbaar is vanaf de wal, en dat is esthetisch zeer leuk maar ook voor het lange vinder gilde ;)

[ Bericht 16% gewijzigd door junkiexp op 20-07-2014 21:13:46 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_142560808
Niet heelhuids te verwijderen lijkt me juist wel een positieve eigenschap van vastkitten.
Volgens mij heb je nu namelijk een heel makkelijk te jatten zonnepaneel op je boot gelegd!

Maar het ziet er wel mooi uit zo!
pi_142565023
quote:
1s.gif Op maandag 21 juli 2014 17:19 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Niet heelhuids te verwijderen lijkt me juist wel een positieve eigenschap van vastkitten.
Volgens mij heb je nu namelijk een heel makkelijk te jatten zonnepaneel op je boot gelegd!

Maar het ziet er wel mooi uit zo!
Klopt wel, echter als ze het proberen en het gaat kapot mogen ze het van mij ook heel meenemen ;)
Maar het dak gaat van de winter kaal zoals gezegd, vandaar dat we hiervoor hebben gekozen.
En vanaf de kant is het dus niet te zien, we liggen eigenlijk alleen onbeheerd in onze eigen haven en daar is camerabeveiliging en alarm.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_142922721
Blijft een tof project dit!
pi_143012508
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 15:14 schreef Den_Haag het volgende:
Blijft een tof project dit!
Thanks!

Zonnepaneel werkt perfect, laad de accu helemaal nokkievol en daar het cyrix relas wat bi-directioneel werkt wordt daarna de startaccu verder geladen.
Instrumentenpaneel ligt er inmiddels op en is voorzien van het schakelpaneel en dergelijke instrumenten.

We gaan straks varen dus zal eens wat foto's maken.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_143021116
quote:
2s.gif Op zondag 3 augustus 2014 12:39 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Thanks!

Zonnepaneel werkt perfect, laad de accu helemaal nokkievol en daar het cyrix relas wat bi-directioneel werkt wordt daarna de startaccu verder geladen.
Instrumentenpaneel ligt er inmiddels op en is voorzien van het schakelpaneel en dergelijke instrumenten.

We gaan straks varen dus zal eens wat foto's maken.
*O* *O* *O* *O*
'Als' is einde discussie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')