Mits goed aangelegd niet, in een roeiboot met 230V en kroonsteentjes spelen wel.quote:Op zondag 13 april 2014 19:09 schreef Hyaenidae het volgende:
Stroom op een boot, is dat niet levensgevaarlijk?
- Wat moet ik zekeren daar nog, de startmotor? Ik heb alle afzonderlijke componenten gezekerd.quote:Op zondag 13 april 2014 19:14 schreef rulerofdeath het volgende:
geen zekeringen bij de start-accu?
en bij de huishoudaccu is de rechterkand niet afgezekerd.
Wat doet die waterpomp? voor kraanwater?
en het laadstroomlampje, moet die niet naar de -?
Vertel?quote:Op zondag 13 april 2014 19:16 schreef Erasmo het volgende:
Het liefste ook alle lichten en hun bekabeling dubbel uitvoeren
230 volt is al klaar, er ligt een ringleiding met diverse wandcontactdozen.quote:Op zondag 13 april 2014 19:31 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe laat je de walstroom naar je bier lopen, of is dat nog niet helemaal af?
Zowel het laadstroomlampje als de verbruikers over contact komen op klem 15, dat zit nu ook zo hoor.quote:Op zondag 13 april 2014 19:46 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Gaat niet werken TS, verbruikers op een laadstroomlampje
Als ik jou was zou ik je geschakelde plus met een relais schakelen, en op de stuurstroom van het relais (aansluiting 15 op je contactslot) je dynamolampje maken.quote:Op zondag 13 april 2014 19:49 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Zowel het laadstroomlampje als de verbruikers over contact komen op klem 15, dat zit nu ook zo hoor.
Hoezo zou dat niet werken?
Een relais alleen voor het laadstroomlampje?quote:Op zondag 13 april 2014 20:00 schreef -niemand- het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik je geschakelde plus met een relais schakelen, en op de stuurstroom van het relais (aansluiting 15 op je contactslot) je dynamolampje maken.
Zoveel amperes door een contactslot lijkt me niet echt de bedoeling.
En op dit schema zijn de lampjes van je instrumenten altijd aan, misschien daar nog een schakelaartje tussen?
Nee, je moet juist de dingen die je op de geschakelde plus aansluit (verlichting en dergelijke) door het relais laten schakelen, en door een dikke pluskabel voeding laten krijgen.quote:Op zondag 13 april 2014 20:04 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Een relais alleen voor het laadstroomlampje?
Dat lampje is 2 watt volgens mij.
Misschien ga ik dat nog wel doen, aan de andere kant gaat er niet zo heel veel doorheen he, het is een zwaar diesel contact sloot en heeft grote ogen.
Voor het voor gloeien ga ik wel een relais maken want dat is wel serieuze stroom.
Ik had die in eerste instantie over samen geschakeld met de navigatieverlichting, dat zou ik nog kunnen doen.
Dan weet je ook zeker dat je navigatieverlichting aanstaat, net als in de auto.
Ik snap het, ik zal aan de hand van de verbruikers eens berekenen over hoeveel A het gaat.quote:Op zondag 13 april 2014 20:31 schreef -niemand- het volgende:
[..]
Nee, je moet juist de dingen die je op de geschakelde plus aansluit (verlichting en dergelijke) door het relais laten schakelen, en door een dikke pluskabel voeding laten krijgen.
Dus op de schakelkant van het relais een losse kabel van + accu naar de verbruikers
En op de stuurkant van het relais de dunne kabel van het contactslot (15) en het laadstroomlampje.
Zo zou ik het persoonlijk doen, geen grote stromen door je contactslot en geen problemen met het laadstroomlampje.
Een dikke mistlamp voor een auto is al snel 10 ampere, en met die rits verlichting van jou zou ik toch maar een relaisje plaatsenquote:Op zondag 13 april 2014 20:52 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Ik snap het, ik zal aan de hand van de verbruikers eens berekenen over hoeveel A het gaat.
Bedankt voor feedback, dat is precies waar dit topic voor is.
Maar toch is het voor het laadstroomlampje geen probleem hoor, zo zit het in elke oudere boot aangesloten
- ja, ik zou de startmotor ook zekeren.quote:Op zondag 13 april 2014 19:20 schreef junkiexp het volgende:
[..]
- Wat moet ik zekeren daar nog, de startmotor? Ik heb alle afzonderlijke componenten gezekerd.
- Zie bovenstaande antwoord, alleen de pomp (inderdaad voor kwaanwater) ben ik vergeten.
- Nee, deze bekrachtigd de dynamo en zal zodra dit het geval is een + worden en uitgaan.
Maar toch is het bij de nieuwbouw van zo'n boot ook niet geïnstalleerd, dit zijn contactsloten met ogen waar 8mm kabel inpast, dat even voor je idee....quote:Op zondag 13 april 2014 20:53 schreef -niemand- het volgende:
[..]
Een dikke mistlamp voor een auto is al snel 10 ampere, en met die rits verlichting van jou zou ik toch maar een relaisje plaatsen
Ik heb nagelezen dat de startmotor nooit gezekerd is, in een auto ook niet.quote:Op zondag 13 april 2014 20:54 schreef rulerofdeath het volgende:
[..]
- ja, ik zou de startmotor ook zekeren.
- ik heb de zekeringen rechts even over het hoofd gezien.
- ah, op zo'n manier.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |