abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138836704
Ik ga a.s. weekend beginnen met de boot die we vorig jaar hebben gekocht (PTA / [PROJECT] Opknappen Ten Broeke kruiser (boot))

Als eerste is het electrische gedeelte aan de beurt, dat is een grote bende nu.
Alles met kroonsteentjes aan elkaar en de helft werkt niet of niet correct.
Het hoogte (of eigenlijk diepte) punt is dat de accu verplaats is.
Nou is dat niet raar, echter kwam toen het verhaal dat de massakabel niet lang genoeg meer was, dus hebben ze massakabel als +kabel gebruikt en de +kabel voor de massa bij de startmotor _O- _O- _O- .

Ik ga dus alles eruit knippen en opnieuw aanleggen, tevens plaats ik een tweede accu en een laadstroomverdeler.
Alles kan ik zelf behalve het aanknijpen van de dikke kabels, maar dat kan ik ergens laten doen.

Ik ben vanmiddag met een schema bezig geweest:



Volgens mij heb ik alles goed getekend, als er iemand opmerkingen of suggesties heeft hoor ik dat graag.
Uiteraard moet ik alle kabeldiktes en zekeringwaarden gaan berekenen maar dat is opzicht niet zo heel spannend.
Verder zal ik kijken hoe ik veel kabel op een voedingskabel ga monteren, ik zit te denken om dat met verdeelstrips te gaan doen.
Daarnaast zal ik misschien voor het voor gloeien nog wel een relais gaan plaatsen, dat gaat nu rechtstreeks over het contact.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_138836931
Stroom op een boot, is dat niet levensgevaarlijk?
pindazakje
pi_138837035
quote:
11s.gif Op zondag 13 april 2014 19:09 schreef Hyaenidae het volgende:
Stroom op een boot, is dat niet levensgevaarlijk?
Mits goed aangelegd niet, in een roeiboot met 230V en kroonsteentjes spelen wel.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 13 april 2014 @ 19:13:40 #4
423782 PassThatShit
Just Pass It..
pi_138837125
Zullen we wedden voor tien euro dat het faalt ?
Dare to be different.
  zondag 13 april 2014 @ 19:14:29 #5
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_138837166
geen zekeringen bij de start-accu?
en bij de huishoudaccu is de rechterkand niet afgezekerd.

Wat doet die waterpomp? voor kraanwater?

en het laadstroomlampje, moet die niet naar de -?
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
  zondag 13 april 2014 @ 19:16:45 #6
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_138837243
Het liefste ook alle lichten en hun bekabeling dubbel uitvoeren :P
pi_138837263
Laat ook maar

[ Bericht 96% gewijzigd door junkiexp op 13-04-2014 19:28:36 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 13 april 2014 @ 19:17:52 #8
423782 PassThatShit
Just Pass It..
pi_138837278
quote:
2s.gif Op zondag 13 april 2014 19:17 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Vertel?
Dat was het al.
Dare to be different.
pi_138837381
quote:
2s.gif Op zondag 13 april 2014 19:14 schreef rulerofdeath het volgende:
geen zekeringen bij de start-accu?
en bij de huishoudaccu is de rechterkand niet afgezekerd.

Wat doet die waterpomp? voor kraanwater?

en het laadstroomlampje, moet die niet naar de -?
- Wat moet ik zekeren daar nog, de startmotor? Ik heb alle afzonderlijke componenten gezekerd.
- Zie bovenstaande antwoord, alleen de pomp (inderdaad voor kwaanwater) ben ik vergeten.
- Nee, deze bekrachtigd de dynamo en zal zodra dit het geval is een + worden en uitgaan.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_138837406
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 19:16 schreef Erasmo het volgende:
Het liefste ook alle lichten en hun bekabeling dubbel uitvoeren :P
Vertel?
Onderaan de tekening is een massastrip voor de duidelijkheid ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 13 april 2014 @ 19:31:26 #11
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_138837890
Hoe laat je de walstroom naar je bier lopen, of is dat nog niet helemaal af?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_138838135
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 19:31 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe laat je de walstroom naar je bier lopen, of is dat nog niet helemaal af?
230 volt is al klaar, er ligt een ringleiding met diverse wandcontactdozen.
In de kuip zit een contactdoos.
We hebben zo'n neopreen snoer van 25 meter en dat sluiten we dan op de walstroom aan in onze eigen haven en als we ergens passant liggen.

De koelkast heeft een schakelaar met de opties gas/230v/12v.

Dat is dus ideaal, als je de walstroom losgooit zet je de schakelaar om en wordt je bier doorgekoeld.

De t.v. heeft een snoer die in een adapter gaat, en dan een stekker in de tv.
Tevens een 12v stekker die rechtstreeks de t.v. ingaat.
Dat zal je dus moeten wisselen, maargoed zo vaak zullen we geen t.v. kijken denk ik.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 13 april 2014 @ 19:44:34 #13
298362 Lollertrolle
Wilt je in zijn kooi
pi_138838521
Ik snap geen drol van die tekening
pi_138838610
Gaat niet werken TS, verbruikers op een laadstroomlampje :')
pi_138838611
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 19:44 schreef Lollertrolle het volgende:
Ik snap geen drol van die tekening
Ligt dat aan jou of aan mij? ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_138838757
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 19:46 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Gaat niet werken TS, verbruikers op een laadstroomlampje :')
Zowel het laadstroomlampje als de verbruikers over contact komen op klem 15, dat zit nu ook zo hoor.
Hoezo zou dat niet werken?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_138838892
Ik zit trouwens wel te bedenken dat de verlichting nu over het contactslot loopt, dat is misschien niet heel handig of wel?
Als je ergens ligt is het soms fijn om in ieder geval een toplicht te kunnen laten branden.

De verlichting loopt nu ook niet over contact.

Voordeel is wel dat je geen lampjes kan laten aanstaan...

Met auto's vergelijken heeft ook geen zin, bij de oudere auto's is het soms wel of soms niet.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_138839312
quote:
2s.gif Op zondag 13 april 2014 19:49 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Zowel het laadstroomlampje als de verbruikers over contact komen op klem 15, dat zit nu ook zo hoor.
Hoezo zou dat niet werken?
Als ik jou was zou ik je geschakelde plus met een relais schakelen, en op de stuurstroom van het relais (aansluiting 15 op je contactslot) je dynamolampje maken.
Zoveel amperes door een contactslot lijkt me niet echt de bedoeling.

En op dit schema zijn de lampjes van je instrumenten altijd aan, misschien daar nog een schakelaartje tussen?
pi_138839497
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 20:00 schreef -niemand- het volgende:

[..]

Als ik jou was zou ik je geschakelde plus met een relais schakelen, en op de stuurstroom van het relais (aansluiting 15 op je contactslot) je dynamolampje maken.
Zoveel amperes door een contactslot lijkt me niet echt de bedoeling.

En op dit schema zijn de lampjes van je instrumenten altijd aan, misschien daar nog een schakelaartje tussen?
Een relais alleen voor het laadstroomlampje?
Dat lampje is 2 watt volgens mij.
Misschien ga ik dat nog wel doen, aan de andere kant gaat er niet zo heel veel doorheen he, het is een zwaar diesel contact sloot en heeft grote ogen.
Voor het voor gloeien ga ik wel een relais maken want dat is wel serieuze stroom.

Ik had die in eerste instantie over samen geschakeld met de navigatieverlichting, dat zou ik nog kunnen doen.
Dan weet je ook zeker dat je navigatieverlichting aanstaat, net als in de auto.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_138840991
quote:
2s.gif Op zondag 13 april 2014 20:04 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Een relais alleen voor het laadstroomlampje?
Dat lampje is 2 watt volgens mij.
Misschien ga ik dat nog wel doen, aan de andere kant gaat er niet zo heel veel doorheen he, het is een zwaar diesel contact sloot en heeft grote ogen.
Voor het voor gloeien ga ik wel een relais maken want dat is wel serieuze stroom.

Ik had die in eerste instantie over samen geschakeld met de navigatieverlichting, dat zou ik nog kunnen doen.
Dan weet je ook zeker dat je navigatieverlichting aanstaat, net als in de auto.
Nee, je moet juist de dingen die je op de geschakelde plus aansluit (verlichting en dergelijke) door het relais laten schakelen, en door een dikke pluskabel voeding laten krijgen.

Dus op de schakelkant van het relais een losse kabel van + accu naar de verbruikers
En op de stuurkant van het relais de dunne kabel van het contactslot (15) en het laadstroomlampje.

Zo zou ik het persoonlijk doen, geen grote stromen door je contactslot en geen problemen met het laadstroomlampje.
pi_138842352
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 20:31 schreef -niemand- het volgende:

[..]

Nee, je moet juist de dingen die je op de geschakelde plus aansluit (verlichting en dergelijke) door het relais laten schakelen, en door een dikke pluskabel voeding laten krijgen.

Dus op de schakelkant van het relais een losse kabel van + accu naar de verbruikers
En op de stuurkant van het relais de dunne kabel van het contactslot (15) en het laadstroomlampje.

Zo zou ik het persoonlijk doen, geen grote stromen door je contactslot en geen problemen met het laadstroomlampje.
Ik snap het, ik zal aan de hand van de verbruikers eens berekenen over hoeveel A het gaat.
Bedankt voor feedback, dat is precies waar dit topic voor is.

Maar toch is het voor het laadstroomlampje geen probleem hoor, zo zit het in elke oudere boot aangesloten
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_138842420
quote:
2s.gif Op zondag 13 april 2014 20:52 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ik snap het, ik zal aan de hand van de verbruikers eens berekenen over hoeveel A het gaat.
Bedankt voor feedback, dat is precies waar dit topic voor is.

Maar toch is het voor het laadstroomlampje geen probleem hoor, zo zit het in elke oudere boot aangesloten
Een dikke mistlamp voor een auto is al snel 10 ampere, en met die rits verlichting van jou zou ik toch maar een relaisje plaatsen ;)
  zondag 13 april 2014 @ 20:54:43 #23
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_138842487
quote:
2s.gif Op zondag 13 april 2014 19:20 schreef junkiexp het volgende:

[..]

- Wat moet ik zekeren daar nog, de startmotor? Ik heb alle afzonderlijke componenten gezekerd.
- Zie bovenstaande antwoord, alleen de pomp (inderdaad voor kwaanwater) ben ik vergeten.
- Nee, deze bekrachtigd de dynamo en zal zodra dit het geval is een + worden en uitgaan.
- ja, ik zou de startmotor ook zekeren.
- ik heb de zekeringen rechts even over het hoofd gezien.
- ah, op zo'n manier.
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
pi_138842572
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 20:53 schreef -niemand- het volgende:

[..]

Een dikke mistlamp voor een auto is al snel 10 ampere, en met die rits verlichting van jou zou ik toch maar een relaisje plaatsen ;)
Maar toch is het bij de nieuwbouw van zo'n boot ook niet geïnstalleerd, dit zijn contactsloten met ogen waar 8mm kabel inpast, dat even voor je idee....
Ik snap wel dat het beter is maar het werkt al 40 jaar op deze manier....
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_138842671
quote:
14s.gif Op zondag 13 april 2014 20:54 schreef rulerofdeath het volgende:

[..]

- ja, ik zou de startmotor ook zekeren.
- ik heb de zekeringen rechts even over het hoofd gezien.
- ah, op zo'n manier.
Ik heb nagelezen dat de startmotor nooit gezekerd is, in een auto ook niet.
Ik begreep dat de stromen tot 300A kunnen oplopen daar dus daar is ook niet echt een zekering voor.

En het is maar een meter kabel.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')