abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130721299
1ste vraag:

Wij wilden vanmiddag nog ff een stuk gaan varen met onze boot met oude dieselmotor maar we kregen deze voor de eerste keer niet aan de praat.
Bij het starten kwam er grijze rook uit de uitlaat maar hij sloeg niet aan.
Nu hebben we alleen nog maar met warmer weer gevaren en vanmiddag was het hier maar 15 graden.

De eerste gedachte is dat het voorgloeisysteem niet werkt, ik heb even een schema gemaakt hoe het eea nu zit aangesloten:



Ik ben gaan testen en heb een multimeter gepakt en die op gelijkstroom gezet.
Min aan een goede massa en dan meten, mijn bevindingen:

Contact uit = 30 altijd spanning.
Contact stand 1= 30+15 spanning
Contact stand 2= 30+50a spanning 15 valt dan weg, dat lijkt me zo te horen om maximaal startstroom te krijgen. (Volgens mij moet 17 hier ook spanning krijgen maar dat is niet het geval)
Contact indrukken 30+15 spanning.
En daar gaat het mis, hier moet 19 ook spanning krijgen en dat gebeurt niet.
Als het contact aanstaat staat hier 0.3 volt op, en dit blijft ook zo bij het indrukken van de sleutel.

De gloeibougies zitten zoals te zien direct op het contact zonder relais.
Zou het contactslot kunnen zijn doorgebrand omdat er best veel stroom doorheen gaat?


2de vraag:

De voltmeter op het instrumentenpaneel geeft met de motor uit 13-14 volt.
Als de motor aan staat gaat dat richting de 17 volt, dit is natuurlijk veel te veel.
Is dan mijn spanningsregelaar kapot?
Dit is een oude regelaar en die zijn niet meer te krijgen, kan ik daar gewoon een
andere aan hangen?


3de vraag:

Dat lampje is volgens mij een laadcontrole lampje.
Dat zit met een zwarte draad aangesloten aan vermoedelijk de dynamo (vermoedelijk vandaar de ? in het schema)
De groene draad zit op 19 van het contactslot, dit is de voorgloeistand.
Volgens mij hoort deze op 15 toch?
Het lijkt wel of ze een soort voorgloeilampje hebben proberen te maken ofzo?

Ik heb gelezen dat het lampje aan moet gaan bij het aanzetten van het contact, als de motor aangaat moet het lampje na enkele seconden uitgaan, dat betekend dat de dynamo de accu op dat moment laadt.
Het lampje triggert volgens mij de dynamo om op te starten, als dat is gebeurt gaat de dynamo over de zwarte draad zelf een + leveren en gaat het lampje dan uit omdat hij een + krijgt.
Als je dit lampje niet hebt of als het kapot is zou je dynamo je accu dus niet laden.
Heb ik dat zo goed begrepen?

Bij ons gaat het lampje aan als je het contact aanzet, als je de motor start blijft het aan en als je de motor uitzet blijft het ook aan.
Het is aan zodra het contact wordt aangezet.
Maar ik snap 2 dingen niet:

1: het lampje brandt terwijl het maar 0.3 volt krijgt? ( het brandt ook gewoon fel en wordt zelfs warm)
2: de dynamo laadt de accu prima, we varen zo heel de zomer al met gebruik van radio en koelbox e.d.

Wie heeft er suggesties of antwoorden voor mijn 3 vragen ?

De bedrading is allemaal redelijk origineel maar er is denk ik ooit wel een andere motor in de boot gegaan.
Zou het kunnen dat er nu een motor inzit met een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar?
En hebben die ook nog zo'n lampje nodig?
En hoe kom ik daar achter?


Alvast heel erg bedankt! ( en sorry voor de lap tekst _O- )

[ Bericht 1% gewijzigd door junkiexp op 01-09-2013 21:40:34 ]
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_130721734
Nog een paar extra foto's voor de duidelijkheid:


Spanningsregelaar


Onderzijde contactslot


Overzicht (draad vanaf 15 naar de spanningsregelaar hangt hier even los)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_130722956
Het laadstroomlampje krijgt voeding van +15, en maakt massa via de Dynamo, zolang de dynamo spanning gelijk of hoger is dan +15 blijft het lampje uit.

De 17V is zeer waarschijnlijk de spanningsregelaar.

Ja ik zou een zwaar relais tussen het contact slot en de gloeibougies monteren, bij bepaalde merken kan 1 gloeibougie 15A trekken * 4 = 60 ampere, dat vind ie niet leuk :P
pi_130723195
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 21:40 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Het laadstroomlampje krijgt voeding van +15, en maakt massa via de Dynamo, zolang de dynamo spanning gelijk of hoger is dan +15 blijft het lampje uit.

De 17V is zeer waarschijnlijk de spanningsregelaar.

Ja ik zou een zwaar relais tussen het contact slot en de gloeibougies monteren, bij bepaalde merken kan 1 gloeibougie 15A trekken * 4 = 60 ampere, dat vind ie niet leuk :P
Ja maar hij krijgt hier 0.3 volt voeding van 19 maar brandt toch fel, hoe kan dat dan?

Relais moet ik even kijken idd, ze sloten het vroeger wel zonder relais aan en zoals je ziet is het contactslot zwaar uitgevoerd.

iig bedankt voor je reactie!
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_130723373
quote:
2s.gif Op zondag 1 september 2013 21:44 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ja maar hij krijgt hier 0.3 volt voeding van 19 maar brandt toch fel, hoe kan dat dan?

Relais moet ik even kijken idd, ze sloten het vroeger wel zonder relais aan en zoals je ziet is het contactslot zwaar uitgevoerd.

iig bedankt voor je reactie!
lijkt mij 2.5MM2 koper, daar zou ik geen 60A over laten trekken :P

Dan is of je contactslot door gebrand, of er ligt een zekering er uit ;) Maar wat brand er fel? Ik zie alleen een laadstroomcontrole lamp :D
pi_130723793
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 21:46 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

lijkt mij 2.5MM2 koper, daar zou ik geen 60A over laten trekken :P

Dan is of je contactslot door gebrand, of er ligt een zekering er uit ;) Maar wat brand er fel? Ik zie alleen een laadstroomcontrole lamp :D
Valt mee, volgens mij is het 4mm.
Maar zijn trage gloeibougies, je moet volgens mij iets van 50 seconden voorgloeien, deze trekken denk ik geen 60a totaal.

Foto 2, dat groene draadje krijg 0.3 volt en daar zit een lampje op wat fel brandt.
Dat vind ik raar :P
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_130724272
quote:
2s.gif Op zondag 1 september 2013 21:52 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Foto 2, dat groene draadje krijg 0.3 volt en daar zit een lampje op wat fel brandt.
Dat vind ik raar :P
Waar heb je gemeten ?
pi_130724624
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 21:57 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Waar heb je gemeten ?
Op contact 19, op de kabel zelf en op het contact zelf.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_130726483
quote:
2s.gif Op zondag 1 september 2013 22:02 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Op contact 19, op de kabel zelf en op het contact zelf.
heb je wel spanning op die rode draad, die naar pin 19 gaat ?
pi_130726581
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 22:33 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

heb je wel spanning op die rode draad, die naar pin 19 gaat ?
Ja, 0.3 volt.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_130726955
quote:
2s.gif Op zondag 1 september 2013 22:35 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ja, 0.3 volt.
stekker weggebrand, kabelbreuk of zekering defect
  maandag 2 september 2013 @ 00:13:19 #12
53151 T42
Pinball Wizard
pi_130730444
als je langer doorstart moet een diesel ook een keer gaan lopen. voorgloeien is om het sneller te laten gaan.

maar je zou de + draad van de gloeiers ook aan de accu kunnen hangen. dan weet je het meteen.
  maandag 2 september 2013 @ 12:41:05 #13
19529 Fendy
True Spirit
pi_130738652
Ik zou even met een multimeter aan de voltmeter gaan testen, mijn dieseltje geeft effe meer dan 14 als ie draait, en op de accu's staat 12,7 ofzo als de motor uit staat.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_130758710
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2013 22:42 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

stekker weggebrand, kabelbreuk of zekering defect
Zekeringen heeft deze boot niet :P
Maar ik denk het contactslot dan.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_130758775
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 00:13 schreef T42 het volgende:
als je langer doorstart moet een diesel ook een keer gaan lopen. voorgloeien is om het sneller te laten gaan.

maar je zou de + draad van de gloeiers ook aan de accu kunnen hangen. dan weet je het meteen.
Ik heb niet teveel geprobeerd want ik wil niet alle teveel belasten, maar morgenavond ga ik weer verder.
Die plus draad is een goede, maar ik had alleen 1.5 mm liggen dus dat leek me niet zo'n goed plan.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_130758809
quote:
2s.gif Op maandag 2 september 2013 12:41 schreef Fendy het volgende:
Ik zou even met een multimeter aan de voltmeter gaan testen, mijn dieseltje geeft effe meer dan 14 als ie draait, en op de accu's staat 12,7 ofzo als de motor uit staat.
Ja misschien is de boordmeter wel niet zo betrouwbaar, ik zal eens rechtstreeks aan de accu meten met draaiende motor.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_130758873
Ik heb vanmiddag bij Drinkwaard een nieuw contactslot van Bosch met voorgloeistand besteld, die komt morgen op de zaak binnen en daar kan ik dan mee aan de slag.

Ik houdt jullie op de hoogte!
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_130759266
quote:
2s.gif Op maandag 2 september 2013 21:39 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Zekeringen heeft deze boot niet :P
Maar ik denk het contactslot dan.
meet eens aan het andere uit einde van het snoer? Daar wel accu spanning, kabelbreuk en of spul weg gesmolten. :P
pi_130759933
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 21:48 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

meet eens aan het andere uit einde van het snoer? Daar wel accu spanning, kabelbreuk en of spul weg gesmolten. :P
Ga morgenavond kijken, dan sluit ik het gelijk goed aan.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_130762024
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 00:13 schreef T42 het volgende:
als je langer doorstart moet een diesel ook een keer gaan lopen. voorgloeien is om het sneller te laten gaan.

maar je zou de + draad van de gloeiers ook aan de accu kunnen hangen. dan weet je het meteen.
precies gewoon door starten die hap :D

een goede accu is dan wel aanbevolen :+
  maandag 2 september 2013 @ 23:01:37 #21
19529 Fendy
True Spirit
pi_130763317
Kijk voor de grap, als je de boel toch open hebt wat voor bekabeling er van en naar je accu(s?) loopt. Verder...bklopijkg en bhtrgftg dus anders rfhujpplok

Trouwens. Welk bootje hebben we het over junk?

[ Bericht 15% gewijzigd door Fendy op 02-09-2013 23:25:30 ]
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_130764017
quote:
2s.gif Op maandag 2 september 2013 23:01 schreef Fendy het volgende:
Kijk voor de grap, als je de boel toch open hebt wat. Oor bekabelingber van en naar je accu(s?) loopt.

Trouwens. Welk bootje hebben we het over junk?
Heb je het 2de deel van je eerste zin gelezen? :P
Bekabeling van de accu is prima in orde, dikke kabels met flinke klemmen.

Ten Broeke kruiser met een Peugot Indenor diesel motor van 50 Pk (of wat er nog van over is)




R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 2 september 2013 @ 23:17:26 #23
19529 Fendy
True Spirit
pi_130764050
quote:
2s.gif Op maandag 2 september 2013 23:16 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Heb je het 2de deel van je eerste zin gelezen? :P
Bekabeling van de accu is prima in orde, dikke kabels met flinke klemmen.

Ten Broeke kruiser met een Peugot Indenor diesel motor van 50 Pk (of wat er nog van over is)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, ipad doet maf met spaties zo af en toe.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
pi_130764093
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 22:36 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

precies gewoon door starten die hap :D

een goede accu is dan wel aanbevolen :+
Ja ik kreeg al grijze rook dus dat is goed.
Maar ik heb er niks aan als ik in de Parksluis lig en er uit moet varen ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 2 september 2013 @ 23:20:23 #25
19529 Fendy
True Spirit
pi_130764178
Leuk ding trouwens. Mooi laagje verf erop, achtervlondertje vervangen door teak, mooi afkitten en eventueel even nieuwe sprayhood maken, kan ie jaren mee, tof, ik voel een project aankomen.
Op dinsdag 21 december 2010 13:44 schreef Houniet het volgende:
Je hebt gelijk Fen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')