De zon geeft ook niet altijd dezelfde hoeveelheid energie, dus wat hij nu bedoelt... mij een raadsel.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 14:10 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hij doelde denk ik op een afkoeling van de aarde...
En dan stopt je auto in de nacht (accu leeg) en moet je wachten tot de volgende ochtend....quote:Op dinsdag 28 januari 2014 14:15 schreef Snowballed het volgende:
Op het moment dat iedere Nederlander zo'n ding bezit, zijn de zonnepanelen wss dusdanig klein geworden dat ze op het dak van de auto passen...
Dan "tank" je hem in een paar minuten vol (of bij)quote:Op dinsdag 28 januari 2014 14:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
En dan stopt je auto in de nacht (accu leeg) en moet je wachten tot de volgende ochtend....
Had jij niet een houtkachel?quote:Op dinsdag 28 januari 2014 14:26 schreef Revolution-NL het volgende:
Daarnaast heb ik liever alle uitstoot op één centrale plek zodat deze beter te controleren is dan decentraal in de directe leefomgeving van mensen.
En dat kan niet met een benzineauto?quote:Op dinsdag 28 januari 2014 14:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
En dan stopt je auto in de nacht (accu leeg) en moet je wachten tot de volgende ochtend....
Je verschrikkelijk dom die investeringen in Windmolens. Zomaar investeren in renewables ipv. fossiele brandstoffen op te maken voor toekomstige generatiesquote:Op dinsdag 28 januari 2014 10:48 schreef BasEnAad het volgende:
Lachwekkend dat energieverhaal.
En verdomme ook maar blijven investeren in windmolens, terwijl het alleen maar geld kost en niemand die dingen in z'n achtertuin wil.
Dit. Belangrijkste voordeel aan elektrische auto's is minder geluid (al kan dat ook gevaarlijk zijn) en minder plaatselijke uitstoot. Denk eens in hoe fris een binnenstad zal zijn als alle auto's en vrachtauto's die er rijden geen benzinedampen meer uitstoten, dat zou fantastisch zijn. In de hele global warming discussie wordt dat vaak vergeten.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 10:49 schreef mvdejong het volgende:
Toch is het niet zo'n triviale conclusie als je op het eerste gezicht zou denken. Auto's op fossiele brandstoffen gaan door hun afmetingen, en door de steeds wisselende belasting, minder efficient om met de brandstof, en staan bijv. bij files vrolijk te stoken zonder dat dat wordt omgezet in verplaatsing van het voertuig. In een grote centrale, olie- of kolengestookt, kan het verbrandings-proces veel geleidelijker en gecontroleerd plaatsvinden, waardoor de efficientie, en dus de hoeveelheid geproduceerde gassen, best een beter zou kunnen zijn.
Een hybride auto heeft wel het voordeel dat juist waar het verbrandings-proces voor een auto moelijk beheersbaar wordt, in omstandigheiden waar veel gestart en gestopt wordt zoals in stads-verkeer, de electromotor wordt gebruikt. Een oplossing die nu ook verschijnt is een volledig diesel-electrische of benzine-electrische auto, waar de brandstof-motor nooit direct voor de aandrijving zorgt, maar permanent stroom genereert voor de electromotor, zodat de brandstof-motor veel gelijkmatiger kan blijven lopen.
Een puur electrische auto heeft dan weer als nadeel dat er verlies optreedt doordat de gegenereerde energie opgeslagen en getransporteerd moet worden, en de extra belasting van het milieu door de productie van de auto zelf, en het extra verbruik door het gewicht van de auto.
Maar het lijkt dat de verbeteringen in de computers waarmee de brandstof-motoren tegenwoordig geregeld worden meer bijdraagt tot het milieu dan de alternatieve brandstoffen.
Of we moeten inderdaad lef genoeg hebben om te investeren in kern-energie. Doen we dat niet, dan staat ons toch een energie-crisis van ongekende proporties te wachten, we hebben het nodig totdat kern-fusie productie-rijp is geworden.
Die moeten we koesteren voor de fun kilometers in voertuigen waar we fun in kunnen beleven inderdaad.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 14:43 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Maar goed, hopelijk blijft de verbrandingsmotor nog even bestaan
Dat zegt niet zo veel, een kolencentrale doet dat in een paar seconden.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 14:41 schreef Revolution-NL het volgende:
Een Windmolen wekt in minder dan 2 uur het gemiddelde jaarverbruik van een huishouden op.
Qua stank komen sigaretten veel meer in leefomgevingen dan benzinedampen.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 14:43 schreef Panthera. het volgende:
Dit. Belangrijkste voordeel aan elektrische auto's is minder geluid (al kan dat ook gevaarlijk zijn) en minder plaatselijke uitstoot. Denk eens in hoe fris een binnenstad zal zijn als alle auto's en vrachtauto's die er rijden geen benzinedampen meer uitstoten, dat zou fantastisch zijn. In de hele global warming discussie wordt dat vaak vergeten.
Bij windmolen investeer je eenmalig in techniek en heb je daarna enkel onderhoudskosten die prima te begroten zijn.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 14:51 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat zegt niet zo veel, een kolencentrale doet dat in een paar seconden.
[..]
Qua stank komen sigaretten veel meer in leefomgevingen dan benzinedampen.
Was het geld ineens op?quote:Op dinsdag 28 januari 2014 14:41 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Je verschrikkelijk dom die investeringen in Windmolens. Zomaar investeren in renewables ipv. fossiele brandstoffen op te maken voor toekomstige generaties
Een Windmolen wekt in minder dan 2 uur het gemiddelde jaarverbruik van een huishouden op.
Live productie gegevens van Windpark Kubbeweg.
http://www.windparkkubbeweg.nl/molens.php
Zonder gekkigheid van de overheid kun je redelijk zeker weten wat de kolenprijs. Gekkigheid van de overheid is ook van toepassing op hernieuwbare bronnen.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 15:09 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Bij windmolen investeer je eenmalig in techniek en heb je daarna enkel onderhoudskosten die prima te begroten zijn.
Bij fossiele centrales ben je afhankelijk van de grillen van de markt en heb je geen enkel idee wat je over 10 jaar voor de energie bepaalt. Bij renewables is dit zeer nauwkeurig te voorspellen.
Nee, de kolenprijs is afhankelijk van de internationale markt.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 15:25 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Zonder gekkigheid van de overheid kun je redelijk zeker weten wat de kolenprijs. Gekkigheid van de overheid is ook van toepassing op hernieuwbare bronnen.
De prijs die je ervoor krijgt daarentegen is volledig afhankelijk van de markt...quote:Op dinsdag 28 januari 2014 15:36 schreef Revolution-NL het volgende:
De prijs productieprijs van 1kwh staat bij de bouw van een windmolen voor de gehele levensduur vast.
Onzin aangezien het onderhoud van een windmolen ook afhankelijk is van oa de kolenprijs.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 15:36 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Nee, de kolenprijs is afhankelijk van de internationale markt.
De prijs productieprijs van 1kwh staat bij de bouw van een windmolen voor de gehele levensduur vast.
Voor beide manieren produceren dat daar inderdaad een extra component genaamd belasting etc. van de overheid op komt. Dat staat echter los van de kale productiekosten.
Nog een keer. De productieprijs:quote:Op dinsdag 28 januari 2014 15:39 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De prijs die je ervoor krijgt daarentegen is volledig afhankelijk van de markt...
Fijn dat je nu bevestigd dat de productieprijs van kolenstroom moeilijk te voorspelen is dan die van wind/zonnestroom.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 15:39 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Onzin aangezien het onderhoud van een windmolen ook afhankelijk is van oa de kolenprijs.
Ik vind dat ze op de middelbare school meer aandacht moeten besteden aan leesvaardigheid.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 15:45 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Fijn dat je nu bevestigd dat de productieprijs van kolenstroom moeilijk te voorspelen is dan die van wind/zonnestroom.
Volgens mij ben je diegene die een cirkel redenering maakt.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 15:58 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Ik vind dat ze op de middelbare school meer aandacht moeten besteden aan leesvaardigheid.
Kun je dit uitleggen aub? Ik zie niet in waarom een molen meer of minder onderhoud nodig heeft naar mate de kolenprijs daalt of stijgt.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 15:39 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Onzin aangezien het onderhoud van een windmolen ook afhankelijk is van oa de kolenprijs.
En jij een stroman.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 16:08 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Volgens mij ben je diegene die een cirkel redenering maakt.
Rly?quote:
Dat is allemaal niet zo interessant als je de verkoopprijs niet weet. Wat je wel weet, is dat de verkoopprijs daalt op het moment dat het hard waait. Daar zit je dan met je windturbines...quote:Op dinsdag 28 januari 2014 15:43 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Nog een keer. De productieprijs:
Windmolen
Aanschaf + Onderhoud / totale opbrengst = prijs per kWh
Kolencentrale
Aanschaf + Onderhoud + Brandstof / totale opbrengst = prijs per kWh
Als op mijn brandstof component na 10 jaar 3x zo duur is dan is mijn productie prijs in 1x ook duurder.
Bij een renewables heb ik dat brandstof component niet dus kan ik veel exacter uitrekenen hoeveel geld het kost om 1kwh te produceren over een langere periode.
stoerboi, jij bent nou een typisch voorbeeld van het "probleem"quote:Op vrijdag 31 januari 2014 13:56 schreef speedcore het volgende:
ik hoop wel dat het mislukt. elektrisch rijden is suf. ik wil doof van de decibellen zijn als ik het gas opentrek. Jankende motoren = orgasmes
*trots*quote:Op vrijdag 31 januari 2014 14:21 schreef Deetch het volgende:
[..]
stoerboi, jij bent nou een typisch voorbeeld van het "probleem"
Interessant!quote:Op donderdag 30 januari 2014 09:07 schreef Deetch het volgende:
Gisteren kreeg ik een artikel uit De Ingenieur van januari over de well-to-wheel efficientie van brandstofauto's vs. electrische auto's, een onderzoek van de hogeschool van Rotterdam door H. Righolt en H. Rieck.
Zij nemen alle verliezen mee van brandstofbron tot bewegingsenergie van de auto en komen op een rendement van 19% voor een electrische auto bij de huidige energiemix en 14% voor die van een brandstofauto.
Hieronder hun volledige publicatie:
https://confluence.hro.nl(...)1385046737037&api=v2
Onzin. Tesla laat zien dat het niet suf hoeft te zijn.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 13:56 schreef speedcore het volgende:
als alle auto`s elektrisch worden is er wel degelijk winst voor "het milieu"
de uitstoot op de wegen is dan voortaan 0, en de uitstoot beperkt zich tot een paar plaatsen, te weten de schoorstenen van de energiecentrales.
ik hoop wel dat het mislukt. elektrisch rijden is suf. ik wil doof van de decibellen zijn als ik het gas opentrek. Jankende motoren = orgasmes
Ik weet het niet, de afhankelijkheid van de laadinfrastructuur (die sterk afwijkt van wat we gewend zijn) maakt het wel kwetsbaar allemaal. Misschien wordt de standaard ook nog wel waterstof, opgewekt met schone energie natuurlijk . Dan kan je gebruik maken van een groot deel van de bestaande infrastructuur.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 19:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Onzin. Tesla laat zien dat het niet suf hoeft te zijn.
Het is de toekomst. Als je ziet wat Tesla nu al bereikt als kleine speler... In een razend tempo zijn ze hun eigen laadinfra eruit aan het poepen. De CEO van Tesla liet vandaag in Amsterdam nog weten dat er een hoge dichtheid gaat komen 'so you never have to worry about it [the range]'.
Dit is denk ik de toekomst. Al is het maar omdat men dan voort kan borduren op de kennis die men heeft over verbrandingsmotoren en inderdaad infra.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 19:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ik weet het niet, de afhankelijkheid van de laadinfrastructuur (die sterk afwijkt van wat we gewend zijn) maakt het wel kwetsbaar allemaal. Misschien wordt de standaard ook nog wel waterstof, opgewekt met schone energie natuurlijk . Dan kan je gebruik maken van een groot deel van de bestaande infrastructuur.
Welke afhankelijkheid? Meer dan 90% van de ritten hoef je sowieso niet te denken aan "tanken". En de ritten die wel langer zijn worden gewoon binnen afzienbare tijd gedekt door het hele netwerk. Ze zetten komend jaar per werkdag ongeveer 1 SC! Daarnaast heb je nog Chademo waar de adapter, zo liet Musk weten, in april gewoon beschikbaar is.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 19:25 schreef 99.999 het volgende:
Ik weet het niet, de afhankelijkheid van de laadinfrastructuur (die sterk afwijkt van wat we gewend zijn) maakt het wel kwetsbaar allemaal.
Inefficiënt en je kan GEEN gebruik maken van bestaande infra. Je hebt nieuwe infra nodig en vanwege de hoogst explosiviteit zal dat erg lastig worden, met name in drukbevolkt gebied.quote:Misschien wordt de standaard ook nog wel waterstof, opgewekt met schone energie natuurlijk . Dan kan je gebruik maken van een groot deel van de bestaande infrastructuur.
okay, ff serieus op een enigzins trollende bedoelde opmerking.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 19:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Onzin. Tesla laat zien dat het niet suf hoeft te zijn.
Het lijkt me anders behoorlijk suf dat je elke reis van meer dan 200 km zorvuldig moet plannen en een laadstation moet zien te vinden.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 19:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Onzin. Tesla laat zien dat het niet suf hoeft te zijn.
Dat zeiden ze vijf jaar geleden ook al, immers de gemiddelde reisafstand was veel korter dan de actieradius.quote:Het is de toekomst. Als je ziet wat Tesla nu al bereikt als kleine speler... In een razend tempo zijn ze hun eigen laadinfra eruit aan het poepen. De CEO van Tesla liet vandaag in Amsterdam nog weten dat er een hoge dichtheid gaat komen 'so you never have to worry about it [the range]'.
Heb jij überhaupt al in een Tesla gereden?quote:Op zaterdag 1 februari 2014 06:22 schreef speedcore het volgende:
okay, ff serieus op een enigzins trollende bedoelde opmerking.
IK vind elektrische autos suf, want IK ben gek op oldtimers en benzinemotoren en het geluid en IK verblik of verbloos niet van een tesla, al zetten ze hem voor mijn deur en mag ik hem gratis en voor niks houden. de nadruk ligt op IK, wat JIJ vind van van startmotoren met een superieuriteitscomplex moet JIJ weten maar dat is wat JIJ vind.
woorden als suf, sexy, mooi zijn uitingen van een subjectieve belevenis en voor iedereen verschillend.
Tot zover de moralistische preek
Dat is alleen niet zo, de range is veel groter dan 200 km, ook in de praktijk.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 09:04 schreef Weltschmerz het volgende:
Het lijkt me anders behoorlijk suf dat je elke reis van meer dan 200 km zorvuldig moet plannen en een laadstation moet zien te vinden.
De opmerking ging over de dichtheid van SC stations. Die gaat zo zijn dat je bij iedere reis binnen Europa een SC in de buurt hebt zodra je die nodig hebt.quote:Dat zeiden ze vijf jaar geleden ook al, immers de gemiddelde reisafstand was veel korter dan de actieradius.
SC stations zullen uitgerust worden met swapstations, waarmee je voor het bedrag van een tankbeurt in de VS in 90 seconden een volle accu kijgt tegen inlevering van de lege accu. De eerst komt over enkele maanden in de VS.quote:De voordelen van de elektromotor zijn het instant koppel, de eenvoud en betrouwbaarheid, het formaat en het feit dat je makkelijk rem-energie kunt gebruiken. Maar hij mist datgene wat de auto tot zo'n succes heeft gemaakt: Laag gewicht van de mee te nemen energievoorraad die bovendien makkelijk en snel aan te vullen is. Dat is de autonomie die de automobiel maakt.
Fout.quote:Dat zal in de nabije toekomst niet veranderen,
Ja, laten we vooral nog ingewikkelder techniek in auto's mikken...quote:bovendien maakt het niet zoveel uit of je de brandstof in een centrale verbrandt en dan met verlies over het net transporteert, en met verlies in een accu laadt, waar je het met verlies weer aan onttrekt, of dat je het efficient aan boord omzet in energie. Dus de hybrides zijn de toekomst, en dan niet de Prius, maar gasturbines met 4 elektromotoren of zo.
Dat geldt voor de vervuilende accu's in een prius. En zelfs toyota gaat over op andere accu's in de toekomst.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 10:11 schreef delano.888 het volgende:
Er werd mij laatst verteld dat het produceren van een electrische auto, (vooral de accus) meer uitstoot geeft dan een benzine auto doet in zijn hele leven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |