abonnement Unibet Coolblue
pi_136043742
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ja, maar er is genoeg zonne energie... Een minimale fractie van de energie, die op de aarde komt van de zon hebben wij maar nodig als mensheid.
Als je het vermogen wat op aarde komt van de zon opsluit in een m3 dan is er een puntje in die m3 nodig, wat je niet kan zien met het blote ook nodig om de huidige energievraag te voldoen.
Dan nog moet je het wel kunnen opvangen, opslaan en verdelen en daar zit het nu het grote probleem.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_136043763
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:21 schreef Deetch het volgende:

Moeten ze wel op het moment dat de piek zich voordoet allemaal aan de lader gaan hangen
Dal bedoel je?

De meeste Tesla eigenaren hebben dat ding gewoon in de garage en dan plug je dat ding in. Vervolgens laat men de auto meestal dan laden zodat deze net klaar is voor vertrek (accu warm, scheelt actieradius). Maar dat kan ook anders als het voordelen op gaat leveren.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_136043773
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:23 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Er is meer dan CO2 uitstoot. Denk bijvoorbeeld aan fijnstof waar recentelijk van bekend is geworden dat het veel schadelijker is als eerder gedacht en waar de gemeten niveau's in wijken naast snelwegen vaak veel te hoog zijn.
Het rendement van een elektromotor is eens stuk hoger als dat van een benzine motor. Dat is dus pure winst en dus minder brandstof die nutteloos omgezet wordt in warmte, lawaai en rook. Natuurlijk moeten de energiecentrales harder gaan werken om al die elektriciteit te gaan leveren maar daar is de uitstoot beter controleerbaar van.
Energiecentrales hebben een rendement van 45-50%. Je hebt verlies over je kabels. Je moet accu's meenemen tijdens je rit... enz.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136043791
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:25 schreef Deetch het volgende:

[..]

Dan nog moet je het wel kunnen opvangen, opslaan en verdelen en daar zit het nu het grote probleem.
Ik had het meer over dat je energie kan weggooien als er een piek is. Er is genoeg.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 11:26:14 #30
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_136043799
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:23 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Er is meer dan CO2 uitstoot. Denk bijvoorbeeld aan fijnstof waar recentelijk van bekend is geworden dat het veel schadelijker is als eerder gedacht en waar de gemeten niveau's in wijken naast snelwegen vaak veel te hoog zijn.
Het rendement van een elektromotor is eens stuk hoger als dat van een benzine motor. Dat is dus pure winst en dus minder brandstof die nutteloos omgezet wordt in warmte, lawaai en rook. Natuurlijk moeten de energiecentrales harder gaan werken om al die elektriciteit te gaan leveren maar daar is de uitstoot beter controleerbaar van.
Precies dit dus.

Geef mij als fietser die vaak door de stad moet maar elektrische auto's. Dat die uitstoot op een andere plek gebeurd is juist waar het om gaat. Natuurlijk zou het beter zijn als die centrales ook groen waren, maar het feit dat de uitstoot zelf al uit de stad verplaatst wordt is al heel wat en scheelt al enorm in gezondheidsklachten.

En mensen beseffen zich ook niet hoeveel geld er uit gegeven wordt om monumentale panden zoals het paleis op de dam in Amsterdam om de zoveel jaar te moeten ontdoen van alle aanslag van uitlaatgassen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_136043898
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:25 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dal bedoel je?

De meeste Tesla eigenaren hebben dat ding gewoon in de garage en dan plug je dat ding in. Vervolgens laat men de auto meestal dan laden zodat deze net klaar is voor vertrek (accu warm, scheelt actieradius). Maar dat kan ook anders als het voordelen op gaat leveren.
Klopt maar daarvoor moeten er flink wat zaken veranderen. Onder andere dat een stroomtarief dus flexibel wordt obv aanbod en nog steeds moeten de netwerkbedrijven de pieken en dalen goed kunnen verdelen dus ook daar moet veel gebeuren en die druk is er nu in ieder geval ngo niet om dat te regelen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_136043939
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik had het meer over dat je energie kan weggooien als er een piek is. Er is genoeg.
Dan wordt een investering in zonnepanelen of andere groene energie stukken minder en waarschijnlijk zelfs niet rendabel en blijven we aan de fossiele brandstof hangen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_136043944
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:28 schreef Deetch het volgende:

[..]

Klopt maar daarvoor moeten er flink wat zaken veranderen. Onder andere dat een stroomtarief dus flexibel wordt obv aanbod en nog steeds moeten de netwerkbedrijven de pieken en dalen goed kunnen verdelen dus ook daar moet veel gebeuren en die druk is er nu in ieder geval ngo niet om dat te regelen.
Of je doet dat ieder huis zijn eigen energie kan opwekken en bij een piek zet je weerstanden aan.
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:29 schreef Deetch het volgende:

[..]

Dan wordt een investering in zonnepanelen of andere groene energie stukken minder en waarschijnlijk zelfs niet rendabel en blijven we aan de fossiele brandstof hangen.
Op dit moment wel ja.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136043956
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:26 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

Precies dit dus.

Geef mij als fietser die vaak door de stad moet maar elektrische auto's. Dat die uitstoot op een andere plek gebeurd is juist waar het om gaat. Natuurlijk zou het beter zijn als die centrales ook groen waren, maar het feit dat de uitstoot zelf al uit de stad verplaatst wordt is al heel wat en scheelt al enorm in gezondheidsklachten.

En mensen beseffen zich ook niet hoeveel geld er uit gegeven wordt om monumentale panden zoals het paleis op de dam in Amsterdam om de zoveel jaar te moeten ontdoen van alle aanslag van uitlaatgassen.
Daarnaast: met toename van elektrisch rijden zullen weer meer mensen met zonnepanelen aan de slag gaan. De elektrische auto stimuleert gewoon groene stroom, zeker als de politiek daar een beetje verstandig in stuurt (b.v. lagere bijtelling bij aantoonbaar groene stroom).
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  Forum Admin dinsdag 28 januari 2014 @ 11:30:19 #35
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_136043968
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Energiecentrales hebben een rendement van 45-50%. Je hebt verlies over je kabels. Je moet accu's meenemen tijdens je rit... enz.
Dat is dan nog steeds een stuk hoger als het gemiddelde rendement van een verbrandingsmotor. Die vaak verre van optimaal gebruikt worden door wisselende toerentallen, stationair draaien, niet (meer) goed afgesteld en ouderdom / slijtage.
pi_136043975
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:28 schreef Deetch het volgende:

Klopt maar daarvoor moeten er flink wat zaken veranderen. Onder andere dat een stroomtarief dus flexibel wordt obv aanbod en nog steeds moeten de netwerkbedrijven de pieken en dalen goed kunnen verdelen dus ook daar moet veel gebeuren en die druk is er nu in ieder geval ngo niet om dat te regelen.
Het signaal dat afgegeven wordt is dat er iets moet veranderen, eens.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_136044061
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:30 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Dat is dan nog steeds een stuk hoger als het gemiddelde rendement van een verbrandingsmotor. Die vaak verre van optimaal gebruikt worden door wisselende toerentallen, stationair draaien, niet (meer) goed afgesteld en ouderdom / slijtage.
Volgens mij is het rendement van een verbrandingsmotor tussen de 15-25% (dieselmotor is hoger). Elektromotor volgens mij rond de 45-50%.
Reken maar uit zou ik zeggen en het zal je verbazen....

Elektrische auto
fosiele brandstof -naar elektriciteit -> verlies 55%
Elektriciteit brengen naar auto -> verlies 10%
Elektriciteit omzetten naar beweging -> verlies 50%

Verbrandingsmotor
Fosiele brandstof naar beweging -> verlies 75-80%
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136044252
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Volgens mij is het rendement van een verbrandingsmotor tussen de 15-25% (dieselmotor is hoger). Elektromotor volgens mij rond de 45-50%.
Reken maar uit zou ik zeggen en het zal je verbazen....

Elektrische auto
fosiele brandstof -naar elektriciteit -> verlies 55%
Elektriciteit brengen naar auto -> verlies 10%
Elektriciteit omzetten naar beweging -> verlies 50%

Verbrandingsmotor
Fosiele brandstof naar beweging -> verlies 75-80%
Dus netto rendement electrische auto: 45% x 90% x 50% = 20%, ordegrootte vergelijkbaar met een benzinemotor.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_136045035
Eh, "Elektrische autos niet schoner bij de energiemix die ze de VS hebben". In landen waar al veel groene energie wordt gewonnen, zoals Noorwegen, Zweden, Oostenrijk of Portugal, zal de conclusie heel anders zijn.

Ik zou het vooral als een aanmoediging zien om eens wat meer aan duurzame elektriciteitsopwekking te doen.
pi_136045565
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:37 schreef Deetch het volgende:

[..]

Dus netto rendement electrische auto: 45% x 90% x 50% = 20%, ordegrootte vergelijkbaar met een benzinemotor.
Het zal een paar procent schelen, maar het komt in de orde grootte van een verbrandingsmotor... Je moet ook de accu meezeulen, wat weer meer energie vraagt.

je hebt:
- lange oplaadtijd
- tussentijds opladen duurt lang
- minder of geen geluid, dus gevaarlijker
- fabricage accu's is zeer milieuvervuilend
- verwerking van oude accu's kost veel energie
- in NL heeft het meerendeel van de huizen geen garage, dus per huis dient er een oplaadpunt te zijn, of je doet de kabel door je brievenbus
- Opladen duurt lang, dus er zijn veel oplaadpunten nodig
enz enz.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136046275
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:26 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Precies dit dus.

Geef mij als fietser die vaak door de stad moet maar elektrische auto's. Dat die uitstoot op een andere plek gebeurd is juist waar het om gaat. Natuurlijk zou het beter zijn als die centrales ook groen waren, maar het feit dat de uitstoot zelf al uit de stad verplaatst wordt is al heel wat en scheelt al enorm in gezondheidsklachten.
Inderdaad: beter voor fietsen door de stad,
maar vooral ook beter voor fietsen van stad A naar stad B,
want dán kun je pas lekker hard rijden, sporten zeg maar,
en zo'n fietspad ligt vaak naast de autoweg, dus echt flink door ademen is er nog niet bij.
Als op die autoweg minder vervuilende auto's zouden rijden,
zou er meer woon-werk-verkeer per fiets plaatsvinden,
dus ook weer minder elektrischische auto's, dus minder CO2 wereldwijd,
en dat was in het onderzoek niet meegenomen!
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_136048436
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 12:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

Het zal een paar procent schelen, maar het komt in de orde grootte van een verbrandingsmotor... Je moet ook de accu meezeulen, wat weer meer energie vraagt.
Maar weer geen verbrandingsmotor meeslepen... geen aandrijfverlies in de bak, altijd maximaal rendement, bij afremmen win je energie terug, bij filerijden verbruik je niets (althans, niets wat voor de aandrijving gebruikt dient te worden).

quote:
je hebt:
- lange oplaadtijd
Supercharger zorgt dat de auto in een redelijke tijd (ong. 45 min) weer vol zit. Even een hapje en drankje, wat je bij langere ritten ook moet doen.

quote:
- tussentijds opladen duurt lang
Nee.

quote:
- minder of geen geluid, dus gevaarlijker
Fietsers en voetgangers hebben toch een iPod op... ;)

quote:
- fabricage accu's is zeer milieuvervuilend
- verwerking van oude accu's kost veel energie
Ja, maar hier zit wel nog heel veel verbetering in het vat.

quote:
- in NL heeft het meerendeel van de huizen geen garage, dus per huis dient er een oplaadpunt te zijn, of je doet de kabel door je brievenbus
Gewoon fors belasten die palen in het openbaar, dan zijn er snel zat meer garages.

quote:
- Opladen duurt lang, dus er zijn veel oplaadpunten nodig
enz enz.
Nou gebruik je dat oplaadargument voor de derde keer...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  † In Memoriam † dinsdag 28 januari 2014 @ 13:37:03 #43
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_136048622
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 10:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

Ongelofelijk dat een universiteit dit moet aantonen, terwijl jan met de korte achternaam dit al deccennia weet.
Dit somt het wel op
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
  dinsdag 28 januari 2014 @ 13:39:15 #44
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_136048733
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ja, maar er is genoeg zonne energie... Een minimale fractie van de energie, die op de aarde komt van de zon hebben wij maar nodig als mensheid.
Onzin. We hebben alle zonne-energie volledig nodig! Een afname van 10% zou het leven zoals wij dat kennen volledig onmogelijk maken.
censuur :O
  dinsdag 28 januari 2014 @ 13:39:21 #45
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_136048738
Daarom wacht ik op de waterstofauto's en de infrastructuur om waterstof te kunnen tanken.

Als tijdelijke oplossing kunnen we overigens denken aan kerncentrales die de stroom opwekken om de e-auto's op te laden. Kerncentrales stoten géén CO2 uit! *O* *O* *O*

Maar serieus: waterstof opwekken met een geothermische/waterkracht/getijdencentrale en daar dan auto's op laten rijden is een serieus toekomstbeeld waarbij vervoer zonder uitstoor van CO2 mogelijk is.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_136048822
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 10:38 schreef admiraal_anaal het volgende:
En water is nat :')
Damn ik ga ook maar eens in zo'n duurbetaalde onderzoekscommissie zitten om voor de hand liggende conclusies te trekken
Daar heb je de referenties niet voor.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_136048950
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 13:39 schreef Beelzebufo het volgende:
Daarom wacht ik op de waterstofauto's en de infrastructuur om waterstof te kunnen tanken.

Als tijdelijke oplossing kunnen we overigens denken aan kerncentrales die de stroom opwekken om de e-auto's op te laden. Kerncentrales stoten géén CO2 uit! *O* *O* *O*

Maar serieus: waterstof opwekken met een geothermische/waterkracht/getijdencentrale en daar dan auto's op laten rijden is een serieus toekomstbeeld waarbij vervoer zonder uitstoor van CO2 mogelijk is.
Nee.

De problemen met waterstof zijn enorm. Daimler heeft er lang geleden hard aan getrokken en zijn nu in aan het zetten op elektrisch (hebben ook een belang in Tesla). Zij zijn er van overtuigd geraakt dat de nadelen niet opgelost zullen worden, waar de capaciteit van accu's nog steeds ruwweg verdubbelt per 8 jaar.

Over 10 jaar is de elektrische auto volwassen en een reëel alternatief voor vrijwel iedereen. De verbrandingsmotor zal misschien nog voor sportauto's blijven. Dat is mijn stellige overtuiging.

Waterstof is wel voor specifieke toepassingen interessant (zoals langeafstandsvervoer: vrachtverkeer dus).
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 13:46:37 #48
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_136049041
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 11:30 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Dat is dan nog steeds een stuk hoger als het gemiddelde rendement van een verbrandingsmotor. Die vaak verre van optimaal gebruikt worden door wisselende toerentallen, stationair draaien, niet (meer) goed afgesteld en ouderdom / slijtage.
Daar valt nog zo veel winst te behalen dat elektrische auto's nooit van de grond gaan komen tot de olie op is.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_136049714
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 13:39 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Onzin. We hebben alle zonne-energie volledig nodig! Een afname van 10% zou het leven zoals wij dat kennen volledig onmogelijk maken.
Hoe moet ik dit nu serieus nemen.... :W
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_136049945
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 14:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

Hoe moet ik dit nu serieus nemen.... :W
Hij doelde denk ik op een afkoeling van de aarde... ;)
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')