Je moet natuurlijk wel bedenken dat dergelijke types veel meer cycles hebben op een dag dan grotere kisten.quote:Op maandag 2 december 2013 13:31 schreef Sunri5e het volgende:
Van de levensduur die een Embraer heeft stond ik laatst ook te kijken. Die vond ik echt extreem kort.
Theoretisch kun je vliegtuigen zo lang laten doorvliegen zolang er onderdelen zijn natuurlijk.quote:Welke levensduur heeft een 380?
Nog wel ja. Benieuwd wanneer Beijing Capital en Dubai er voorbij zijn.quote:Op maandag 2 december 2013 14:49 schreef Iemand91 het volgende:
Laatste post uit vorig topic:
[..]
t.
EDIT: geinige Interactieve website van Atlanta Hartsfield–Jackson Airport. ('s werelds drukte vliegveld)
quote:Op maandag 2 december 2013 19:19 schreef Iemand91 het volgende:
Nou, nog een kilometer of honderd en dan is het voorbij voor PH-KCK...
Aan het geluid van het filmpje te horen staat er nogal wat wind. Misschien hadden ze rugwind.quote:Op maandag 2 december 2013 13:27 schreef Sunri5e het volgende:
Ligt het aan mij of komt deze kist veel te hard aanvliegen?
Maar die types zijn ook ontworpen voor veel meer cycles.quote:Op maandag 2 december 2013 14:49 schreef Iemand91 het volgende:
Je moet natuurlijk wel bedenken dat dergelijke types veel meer cycles hebben op een dag dan grotere kisten.
Kan theoretisch, maar gelukkig mag dat niet zomaar. Er is regelgeving (limit of validity) die de omstandigheden bepaalt om langer door te vliegen dan een bepaald maximum aantal cycles/uren per type. Operators moeten aan eisen voldoen, maar ook de fabrikant. Verhaal is (in begrijpbare tekst) te lezen op de site van Boeing.quote:Theoretisch kun je vliegtuigen zo lang laten doorvliegen zolang er onderdelen zijn natuurlijk.
Volgens dit artikel is de A380 ontworpen voor 19,000 cycles, 140,000 vlieguren of 25 jaar (whatever comes first).quote:
Is deze foto karakteristiek of wat?quote:
Geshopt?quote:Op dinsdag 3 december 2013 09:36 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Is deze foto karakteristiek of wat?
Uiteraard. Maar ze staan verder nou niet echt bekend om hun "robuustheid" om het zo te noemen t.o.v. bijvoorbeeld Fokkers.quote:Op maandag 2 december 2013 23:18 schreef OEM het volgende:
Maar die types zijn ook ontworpen voor veel meer cycles.
Interessant leesvoer.quote:Kan theoretisch, maar gelukkig mag dat niet zomaar. Er is regelgeving (limit of validity) die de omstandigheden bepaalt om langer door te vliegen dan een bepaald maximum aantal cycles/uren per type. Operators moeten aan eisen voldoen, maar ook de fabrikant. Verhaal is (in begrijpbare tekst) te lezen op de site van Boeing.
Ik zie dat Emirates gemiddeld 1.7 cycles per dag heeft voor de A380 (bron), met maximaal 19.000 cycles komt dat op zo'n 11.200 dagen / 30 jaar. Maar daar kickt die 25 jaar dus in.quote:Volgens dit artikel is de A380 ontworpen voor 19,000 cycles, 140,000 vlieguren of 25 jaar (whatever comes first).
Mooie foto inderdaad.quote:
Nee, is van een Tweaker genaamd "Derice". Erg gave foto is het.quote:
Precies. Dit bedoel ik; je verwoordt het alleen een stuk beter dan ik .quote:Op dinsdag 3 december 2013 14:13 schreef frumslegnulk het volgende:
Vliegtuigen kunnen worden gebouwd volgens twee filosofieen: 'safe life' en 'fail safe'. Het eerste wil zeggen dat het vliegtuig een gegarandeerde levenduur heeft die vrij kort is, maar wel met zo min mogelijk kosten, basaal onderhoud en geen vervanging van grote onderdelen. Daarna is het vliegtuig ook echt 'op' (Embraers). Fail safe wil zeggen dat het vliegtuig gebouwd wordt op een theoretisch oneindige levensduur, maar er daarbij wel vanuit gaat dat onderdelen met enige regelmaat worden vervangen en als het moet ook de grotere structurele onderdelen. Dat laatste geldt vooral voor, om KLM als voorbeeld te nemen, Boeing 747's en MD-11's maar ook de Fokker 70 en 100 zijn volgens dit principe gebouwd. Deze vliegtuigen worden dan ook niet vervangen omdat ze 'op' zijn, maar omdat het gewoon te duur wordt om constant alles te blijven vervangen. En natuurlijk omdat de moderne alternatieven een stuk efficiënter zijn geworden.
Wat een onzin. Alle (commerciele) vliegtuigen die tegenwoordig gemaakt worden zijn fail-safe ontworpen. Hooguit een aantal componenten zijn safe-life. Zie FAR 25.571quote:Op dinsdag 3 december 2013 14:13 schreef frumslegnulk het volgende:
Vliegtuigen kunnen worden gebouwd volgens twee filosofieen: 'safe life' en 'fail safe'. Het eerste wil zeggen dat het vliegtuig een gegarandeerde levenduur heeft die vrij kort is, maar wel met zo min mogelijk kosten, basaal onderhoud en geen vervanging van grote onderdelen. Daarna is het vliegtuig ook echt 'op' (Embraers). Fail safe wil zeggen dat het vliegtuig gebouwd wordt op een theoretisch oneindige levensduur, maar er daarbij wel vanuit gaat dat onderdelen met enige regelmaat worden vervangen en als het moet ook de grotere structurele onderdelen. Dat laatste geldt vooral voor, om KLM als voorbeeld te nemen, Boeing 747's en MD-11's maar ook de Fokker 70 en 100 zijn volgens dit principe gebouwd. Deze vliegtuigen worden dan ook niet vervangen omdat ze 'op' zijn, maar omdat het gewoon te duur wordt om constant alles te blijven vervangen. En natuurlijk omdat de moderne alternatieven een stuk efficiënter zijn geworden.
Doen ze goed!quote:Transavia naar recordaantal van 6,5 miljoen passagiers
SCHIPHOL-OOST - Transavia zal 2013 afsluiten met een recordaantal van 6,5 miljoen passagiers. Dit zegt de nieuwe topman Mattijs ten Brink in een vraaggesprek met Luchtvaartnieuws. Transavia staat er volgens Ten Brink "heel goed" voor. "Ondanks een lastige markt, met een daling van het consumentenvertrouwen, hebben wij dit jaar twintig procent meer passagiers aan boord gekregen."
Transavia, de budgetmaatschappij van KLM, voert een hevige concurrentiestrijd met 'grote jongens' als easyJet, Ryanair en Vueling. De sterke passagiersgroei is volgens Ten Brink "het bewijs dat Transavia's low fare with care-product bestaansrecht heeft".
De concurrentiestrijd heeft wel effect op de financiële resultaten van Transavia. "We hebben gekozen voor het winnen van marktaandeel. Als de yield (opbrengst per stoel, red.) daar een tik van krijgt accepteren we dat voor dit jaar. 2013 zal voor ons een lastig financieel jaar zijn."
Transavia wil verder doorgroeien en onderzoekt de mogelijkheid om naar meer bestemmingen in Oost-Europa te gaan vliegen. Volgens Ten Brink is vooral Polen interessant. "Je ziet zowel zakelijk als in leisure een toename van de interesse in Poolse en andere Oost-Europese bestemmingen."
Mooie cumulus floccus.quote:Op dinsdag 3 december 2013 18:01 schreef Lone_Gunman het volgende:
Zit er trouwens verschil in mate van slijtage tussen pax kisten en cargo kisten? Ik vind het opmerkelijk dat bijvoorbeeld recente 777's worden gesloopt terwijl er bijvoorbeeld nog zelfs met een DC-8 wordt gevlogen. Hoe zit dit eigenlijik?
[ afbeelding ]
http://flightaware.com/live/flight/PHKCBquote:Op woensdag 4 december 2013 18:16 schreef Sunri5e het volgende:
Vliegt de PH-KCB nog? Ik zag hem vanmiddag zo eenzaam naast de snelweg staan.
"Als de 'vogel'die zijn nest definitief verlaat"zou je zeggen.quote:Op dinsdag 3 december 2013 14:09 schreef Iemand91 het volgende:
[knip]
Een andere Tweaker heeft haar gisteren uitgezwaaid:
Ik weet niet precies hoe dit zit, maar het kan voor een maatschappij financieel aantrekkelijker zijn om met een verouderde DC-8 cargo te vervoeren dan een relatief nieuwe pax triple naar cargo om te bouwen.quote:Op dinsdag 3 december 2013 18:01 schreef Lone_Gunman het volgende:
Zit er trouwens verschil in mate van slijtage tussen pax kisten en cargo kisten? Ik vind het opmerkelijk dat bijvoorbeeld recente 777's worden gesloopt terwijl er bijvoorbeeld nog zelfs met een DC-8 wordt gevlogen. Hoe zit dit eigenlijik?
[ afbeelding ]
Een pax-777 ombouwen naar een freighter is op dit moment extreem duur, aangezien je het zelf mag doen. Er is nog geen ombouwprogramma.quote:Op woensdag 4 december 2013 20:05 schreef blingbling11 het volgende:
[..]
Ik weet niet precies hoe dit zit, maar het kan voor een maatschappij financieel aantrekkelijker zijn om met een verouderde DC-8 cargo te vervoeren dan een relatief nieuwe pax triple naar cargo om te bouwen.
Die 777 van Singapore die ik bedoel was een -200ER met klein vrachtdeur.quote:Op dinsdag 3 december 2013 18:01 schreef Lone_Gunman het volgende:
Zit er trouwens verschil in mate van slijtage tussen pax kisten en cargo kisten? Ik vind het opmerkelijk dat bijvoorbeeld recente 777's worden gesloopt terwijl er bijvoorbeeld nog zelfs met een DC-8 wordt gevlogen. Hoe zit dit eigenlijik?
[ afbeelding ]
Ja. PH-KCA, -KCB, -KCD en -KCE vliegen nog, -KCC staat al maanden stil op Schiphol.quote:Op woensdag 4 december 2013 18:16 schreef Sunri5e het volgende:
Vliegt de PH-KCB nog? Ik zag hem vanmiddag zo eenzaam naast de snelweg staan.
Hier nog in video vorm:quote:Op woensdag 4 december 2013 19:04 schreef Iwanius het volgende:
"Als de 'vogel'die zijn nest definitief verlaat"zou je zeggen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |