abonnement Unibet Coolblue
pi_132985250


Welkom in het topic waar je alle vragen kunt stellen met betrekking tot eenvoudig onderhoud aan je auto.
Schaam je er niet voor als je niet weet waar een bepaald lampje voor dient en weerhoud je er niet van te vragen waar je die krik nou precies moet plaatsen om je auto op te tillen.

Enkele antwoorden op je vragen kunnen zijn:

"Nou, dat is heel simpel. Je moet er af en toe wel wat benzine in gooien."
"Ik zou dat blauwe draadje niet aan dat rode draadje vastmaken."


Handige links:

Autobandenmarkt.nl
Auto-onderdelen.com
H-base
Mijngarage.nl
Onderdelenzoeker.nl

Handige PTA topics:

PTA / Autoradio installeren.
PTA / Hoe werkt een differentieel
PTA / Trillend stuur bij lage snelheden + tips bandenboer
[remmen] Rood waarschuwingslampje brandt
Zelf remschijven + blokken vervangen, speciaal gereedschap?
Multimeter gebruiken/electrische problemen opsporen
PTA / Manual -> Hoe vervang ik een hoofdremcylinder
PTA / Het grote autopoets- en -wastopic #1
PTA / Uitleg en informatie over OBD-Codes

Na veler verzoek!!, een deel 8 :)
pi_132985460
quote:
14s.gif Op woensdag 6 november 2013 22:54 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Terug gaan, geluiden ed zijn niet te beoordelen van achter een scherm.
Tja de garage is niet om de hoek, is voor mij toch zeker iets van 40 euro aan benzine kosten alleen al. Is dit niet eenvoudig te verhelpen bij een willekeurige andere garage die wel in de buurt is?

De garage waar ik de grote beurt heb gedaan zei 't zelfde als wat ik hoorde van een vriend van mij. Paar keer goed remmen, maarja die remmen zijn dus prima (als in ze remmen goed!).

Wat mij ook opviel, maar dit kan iets anders betekenen is dat als ik ergens sta en het rempedaal ingetrapt houdt dat het soms even trilt. (Kort) trilling gaat sowieso altijd weg als ik mijn voet van het rempedaal haal.

Tja het is een auto van 18 jaar, maar dat gepiep, argh :X
pi_132985649
Enige wat ik zo kan bedenken is het schuren van de remsegmenten over de ankerplaat aan de achterzijde. Dwz achterremmen schoonmaken. Maar het blijft speculeren.
Wbv de trillen echt niet te zeggen zonder het te voelen. En ja een goede universeel om de hoek kan er ook aan werken.
  † In Memoriam † woensdag 6 november 2013 @ 23:03:45 #4
25682 2cv
Niet subtiel
pi_132985724
Piept het rempedaal ook als je stil staat ? En piept het alleen tijdens het intrappen ? Dus op het moment dat het pedaal beweegt ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_132986017
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 22:58 schreef LethalNinja het volgende:

[..]

Tja de garage is niet om de hoek, is voor mij toch zeker iets van 40 euro aan benzine kosten alleen al. Is dit niet eenvoudig te verhelpen bij een willekeurige andere garage die wel in de buurt is?

De garage waar ik de grote beurt heb gedaan zei 't zelfde als wat ik hoorde van een vriend van mij. Paar keer goed remmen, maarja die remmen zijn dus prima (als in ze remmen goed!).

Wat mij ook opviel, maar dit kan iets anders betekenen is dat als ik ergens sta
en het rempedaal ingetrapt houdt dat het soms even trilt. (Kort) trilling gaat sowieso altijd weg als ik mijn voet van het rempedaal haal.

Tja het is een auto van 18 jaar, maar dat gepiep, argh :X
geluiden gaan niet achter een pc vandaan maar ik zelf denk aan een remklauw zo afgaand op je beschrijving maar rij gewoon een willekeurige garage in en ze helpen je verder ( geen bandenzaak die bij beunt)
pi_132986911
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2013 23:02 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Enige wat ik zo kan bedenken is het schuren van de remsegmenten over de ankerplaat aan de achterzijde. Dwz achterremmen schoonmaken. Maar het blijft speculeren.
Wbv de trillen echt niet te zeggen zonder het te voelen. En ja een goede universeel om de hoek kan er ook aan werken.
Dat schoonmaken van de achterremmen, hoe zou ik dat kunnen doen? Hoe doet een leek dat?
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 23:03 schreef 2cv het volgende:
Piept het rempedaal ook als je stil staat ? En piept het alleen tijdens het intrappen ? Dus op het moment dat het pedaal beweegt ?
Rempedaal piept alleen tijdens het intrappen, en dan niet eens altijd. Vanochtend onderweg naar het werk hoorde ik het in eerste instantie niet en later werd het toch weer af en toe wat harder en dan weer even weg. Kans op het piepende geluid is er alleen als ik dus het rempedaal intrap.
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2013 23:09 schreef klawie het volgende:

[..]

geluiden gaan niet achter een pc vandaan maar ik zelf denk aan een remklauw zo afgaand op je beschrijving maar rij gewoon een willekeurige garage in en ze helpen je verder ( geen bandenzaak die bij beunt)
Remklauw zal ik eens googl'n, ik heb dat begrip ook wel gezien in bijvoorbeeld de BMW reeks. Wellicht even langs de Citroën garage. Ze geven 't altijd wel netjes aan wat de verwachte kosten zijn, als ze zeggen van "ja dan doen we dit, dit en dit en ik denk dat 't onzin is dan weiger ik dat gewoon" :)
pi_132988038
Beste Fokkers,

Ik twijfel of dit een eenvoudig autoprobleempje is, maar ik gok het erop.
Ik heb een VW Polo uit '98 met 190k op de teller. Als ik 's ochtends vertrek naar mijn werk en ik wil de auto starten dan moet ik in de 1e versnelling gas bijgeven tijdens het omhoog laten komen van de koppeling. (Voor mijn gevoel overdreven veel) Nu kan het zijn dat ik weer moet afremmen voor de rotonde 200 meter verder, vrijwel iedere keer als ik dan moet afremmen slaat mijn auto af. Dit gebeurd vrijwel iedere keer als ik ergens moet stoppen. Voor mijn gevoel is dit het vaakst bij een koude motor maar dat durf ik niet echt te zeggen.
Als mijn auto afslaat en hij staat nog in de 2e versnelling dan kan ik hem soms nog 'reanimeren' door enkel de koppeling in te trappen en op te laten komen. Dit leidt alleen soms tot hakkelen wat mij niet al te geweldig lijkt.

Het is vooral heel vervelend met een rit waar je veel start-stop momenten hebt, want dan valt die 8 van de 10 keer uit.

Waar zou dit aan kunnen liggen? 😕
- Met zuidelijke groet -
pi_132988659
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2013 23:58 schreef De-Hamster het volgende:
Beste Fokkers,

Ik twijfel of dit een eenvoudig autoprobleempje is, maar ik gok het erop.
Ik heb een VW Polo uit '98 met 190k op de teller. Als ik 's ochtends vertrek naar mijn werk en ik wil de auto starten dan moet ik in de 1e versnelling gas bijgeven tijdens het omhoog laten komen van de koppeling. (Voor mijn gevoel overdreven veel) Nu kan het zijn dat ik weer moet afremmen voor de rotonde 200 meter verder, vrijwel iedere keer als ik dan moet afremmen slaat mijn auto af. Dit gebeurd vrijwel iedere keer als ik ergens moet stoppen. Voor mijn gevoel is dit het vaakst bij een koude motor maar dat durf ik niet echt te zeggen.
Als mijn auto afslaat en hij staat nog in de 2e versnelling dan kan ik hem soms nog 'reanimeren' door enkel de koppeling in te trappen en op te laten komen. Dit leidt alleen soms tot hakkelen wat mij niet al te geweldig lijkt.

Het is vooral heel vervelend met een rit waar je veel start-stop momenten hebt, want dan valt die 8 van de 10 keer uit.

Waar zou dit aan kunnen liggen? 😕
Klinkt gewoon als een auto die slecht onderhouden is. Vuil luchtfilter? Gare bougies? Valse lucht ergens?
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  † In Memoriam † donderdag 7 november 2013 @ 00:43:51 #9
25682 2cv
Niet subtiel
pi_132989679
Wat voor motor ligt er in ? Lijkt me ook wel relevante informatie.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_132992287
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2013 00:13 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Klinkt gewoon als een auto die slecht onderhouden is. Vuil luchtfilter? Gare bougies? Valse lucht ergens?
Hmm, binnenkort bij de pre-winterbeurt maar eens even laten nakijken.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 00:43 schreef 2cv het volgende:
Wat voor motor ligt er in ? Lijkt me ook wel relevante informatie.
Ik heb daar werkelijk geen idee van behalve dat het een 1.6 is.
- Met zuidelijke groet -
pi_132993501
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 08:04 schreef De-Hamster het volgende:

[..]

Hmm, binnenkort bij de pre-winterbeurt maar eens even laten nakijken.

[..]

Ik heb daar werkelijk geen idee van behalve dat het een 1.6 is.
Top! Je weet ook niet of het een diesel of benzine is ;)
  donderdag 7 november 2013 @ 09:30:48 #12
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_132993597
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2013 23:58 schreef De-Hamster het volgende:

Uitvallen bij remmen klinkt als carter ventilatie ;)
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_132995923
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2013 09:25 schreef JohnB52 het volgende:

[..]

Top! Je weet ook niet of het een diesel of benzine is ;)
Haha jawel dat weet ik nog het is een benzine.
quote:
10s.gif Op donderdag 7 november 2013 09:30 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Uitvallen bij remmen klinkt als carter ventilatie ;)
Even gegoogled, maar is zoiets een duur grapje om te laten repareren?
- Met zuidelijke groet -
  donderdag 7 november 2013 @ 11:01:24 #14
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_132996034
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 10:58 schreef De-Hamster het volgende:

[..]

Haha jawel dat weet ik nog het is een benzine.

[..]

Even gegoogled, maar is zoiets een duur grapje om te laten repareren?
Gewoon even de carterventilatieslangen nalopen op scheuren e.d.
Als het inderdaad een van die slangen is is dat tientjeswerk.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_133005686
Ik gok op een vacuum slang van de rembekrachter of iets daar in de buurt

Carterventilatie ruik je nl altijd
pi_133012624
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2013 23:28 schreef LethalNinja het volgende:

[..]

Dat schoonmaken van de achterremmen, hoe zou ik dat kunnen doen? Hoe doet een leek dat?

Niks persoonlijks maar ik vind als professional dat je als een leek niet aan remmen moet gaan werken.
  donderdag 7 november 2013 @ 18:18:59 #17
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_133012736
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 18:16 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Niks persoonlijks maar ik vind als professional dat je als een leek niet aan remmen moet gaan werken.
+1
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_133016574
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2013 18:16 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Niks persoonlijks maar ik vind als professional dat je als een leek niet aan remmen moet gaan werken.
ben ik 't eigenlijk wel mee eens, nouja ik kijk 't ff aan en anders wel naar de garage!
  zondag 10 november 2013 @ 12:18:44 #19
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_133104928
Gezien het probleem met mijn 206 kreeg ik een tip van een GTi specialist. De problemen met de koude start zouden nog wel eens door te dikke olie kunnen komen. Het is kennelijk een known probleem dat de klepstoters van een EW blok icm 10W40 problemen geven. Volgens Leeuwenservice zou dit zijn op te lossen met een goede 5W40 olie(niet een 5W30 zoals de dealer aanraad). Raden jullie aan het blok te laten flushen oid alvorens ik de olie en filter laat doen?
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
  zondag 10 november 2013 @ 12:44:28 #20
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_133105647
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 12:18 schreef x3ro het volgende:
Gezien het probleem met mijn 206 kreeg ik een tip van een GTi specialist. De problemen met de koude start zouden nog wel eens door te dikke olie kunnen komen. Het is kennelijk een known probleem dat de klepstoters van een EW blok icm 10W40 problemen geven. Volgens Leeuwenservice zou dit zijn op te lossen met een goede 5W40 olie(niet een 5W30 zoals de dealer aanraad). Raden jullie aan het blok te laten flushen oid alvorens ik de olie en filter laat doen?
Ligt eraan hoeveel die gelopen heeft, ik zou zeggen gewoon even een flush van Forte.

Of een halve liter ATF erin knikkeren, werkt ongeveer hetzelfde.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
  zondag 10 november 2013 @ 13:01:16 #21
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_133106154
quote:
14s.gif Op zondag 10 november 2013 12:44 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Ligt eraan hoeveel die gelopen heeft, ik zou zeggen gewoon even een flush van Forte.

Of een halve liter ATF erin knikkeren, werkt ongeveer hetzelfde.
115kkm gelopen en heb 'm sinds 100kkm. baat het niet dan schaad het niet, denk dat ik 'm meteen laat flushen voor er verse olie in gaat. Ik weiger sowieso al te besparen op zaken als olie, dus die flush doen we dan ook maar :+
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
  zondag 10 november 2013 @ 13:11:52 #22
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_133106397
Zeker en alleen met oude auto's of auto's die hoge kmstanden met een smerig blok hebben zou ik het afraden..

Al is het effect van een flush te verwaarlozen als de auto netjes zijn beurten met een goede olie gehad heeft..
Als ook van de sarcastische opmerkingen
  zondag 10 november 2013 @ 13:22:39 #23
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_133106669
quote:
10s.gif Op zondag 10 november 2013 13:11 schreef bokkepoot het volgende:
Zeker en alleen met oude auto's of auto's die hoge kmstanden met een smerig blok hebben zou ik het afraden..

Al is het effect van een flush te verwaarlozen als de auto netjes zijn beurten met een goede olie gehad heeft..
Met goede olie zijn beurten.. Dat is 't m nou. Volgens de boekjes is 't 10W40, volgens de dealer 5W30 en de juiste olie zit er precies tussen in met z'n 5W40. Gewoon de komende week flushen, nieuwe oliefilter en vervolgens vullen met Castrol Edge 5W40.
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_133127888
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 12:18 schreef x3ro het volgende:
Gezien het probleem met mijn 206 kreeg ik een tip van een GTi specialist. De problemen met de koude start zouden nog wel eens door te dikke olie kunnen komen. Het is kennelijk een known probleem dat de klepstoters van een EW blok icm 10W40 problemen geven. Volgens Leeuwenservice zou dit zijn op te lossen met een goede 5W40 olie(niet een 5W30 zoals de dealer aanraad). Raden jullie aan het blok te laten flushen oid alvorens ik de olie en filter laat doen?
Je kunt 5W40 proberen, hoewel je het probleem al houd met 5W30. Dan is het verstandiger de klepstoters te vervangen voor de gemodificeerde.
  zondag 10 november 2013 @ 22:41:58 #25
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_133132233
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 21:40 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Je kunt 5W40 proberen, hoewel je het probleem al houd met 5W30. Dan is het verstandiger de klepstoters te vervangen voor de gemodificeerde.
Zit sinds ik 'm heb 10W40 in zodoende ga ik nu naar 5W40 zoals aangeraden door Leeuwenservice ivm de klepstoters. Hun geven aan dat de olie welke de dealer in dit geval wil gebruiken (5W30) te dun is voor mijn gebruik.
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')