abonnement Unibet Coolblue
pi_136300075
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 20:19 schreef Jaarsma93 het volgende:

Voor een beter beeld zou je FEAST kunnen googlen. Er is een engelse wikipediapagina die je een beetje een indruk kan geven.

haha met FEAST krijg ik een of andere horrorfilm :?
pi_136316058
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 20:37 schreef jos_w3099 het volgende:

[..]

haha met FEAST krijg ik een of andere horrorfilm :?
Hoi Jos,

Deze wiki moet je hebben: http://en.wikipedia.org/wiki/FEAST_test
Je zou ook kunnen kiezen om na je HAVO Aviation Studies te gaan studeren bij de Hogeschool van Amsterdam. Deze werken nauw samen met LVNL en is ook heel erg gericht op luchtvaart. Met HBO-propedeuse kan je ook starten aan de selectie.

Veel succes (en plezier!) alvast.
  donderdag 6 februari 2014 @ 21:11:55 #253
19194 Oversight
◢◤
pi_136416378
*O* ATC's !!!! Fok19194, with you at topic 2019412, grin..

:{ Heb af en toe zomaar wat vragen en kom die hier zo nu en dan een beetje dumpen, zou jullie kennis en kunde erg waarderen als input. ATIS, baankeuzes, sids en stars, ik wil er op een gegeven moment alles van weten, maar leer op het moment het handigst door gewoon losse vragen te dumpen. Alvast dank voor jullie bijdragen.

:) Gelijk een eerste vraag, waarop baseer je als atc de baankeuze voor wat betreft met als voorbeeld EHAM? Hoe belangrijk is wind tegenover .. andere factoren,..

:@ En omdat ik er niet veel verstand van heb, bij voorkeur in jip en janneke taal, ofwel flying blindfolded, VFR, heading unknown, altitude unknown, fuel on board unknown, unable to ident, unable to squawk, transponder fell off...
◢◤
pi_136434631
Hoi Oversight,

Dit topic gaat eigenlijk vooral over de selectie om luchtverkeersleider te worden. Het is misschien niet de beste plek voor jouw vraag :P

Zelf weet ik wel een beetje over de baankeuze op Schiphol. De wind is zeker een van de meest belangrijke factoren, maar eigenlijk gaat het ook heel erg om milieu en geluidshinder. In overleg met omliggende gemeentes etc zijn er voorkeurscombinaties bepaald. Zo zal de Polderbaan (of de 18R/36L zoals ATCs 'm noemen), mits beschikbaar, altijd worden gebruikt omdat deze voor de minste hinder zorgt. Soms is er onderhoud nodig op een baan, of kan deze om een andere reden niet gebruikt worden. Dit wordt door de luchthaven zelf bepaald.

Per baan zijn er regels vastgesteld wanneer deze gebruikt mag worden, en dit verschilt ook per landen/starten. De Kaagbaan (06/24) wordt vaak gebruikt, richting het zuidwesten om te starten of juist richting het noordoosten om te landen. De Aalsmeerbaan (18L/36R) kun je alleen maar gebruiken om naar het zuiden te starten, of vanúit het zuiden te landen (aand de noordkant staat een gebouw in de weg). Sommige banen of baancombinaties mag je 's nachts of met slecht zicht niet vliegen. De Oostbaan (04/22) wordt slechts heel zelden voor het grote, commerciele verkeer gebruikt.

Buiten alle bovenstaande regels speelt de wind de grootste rol. Als een voorkeursbaan echt niet gevlogen kan worden door te harde wind uit de verkeerde hoek, wordt de volgende meest "preferente" combinatie gebruikt. Dit kan door de supervisor (de grote baas in de toren) op ieder moment worden besloten of weer aangepast.

Hoop dat dit je vraag een beetje beantwoordt ;)
  vrijdag 7 februari 2014 @ 13:39:34 #255
19194 Oversight
◢◤
pi_136436191
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 12:50 schreef TaksiHebbe het volgende:
-knip-

Hoop dat dit je vraag een beetje beantwoordt ;)
^O^ Super, inderdaad precies wat ik wilde weten, heb er snel nog veel meer, maar is wellicht beter in een ander topic dan, ik wist niet dat er potentiele ATC's inpluggen hier en de TT viel me gelijk op, echt heel leuk, dat jullie hier zijn.

:) Ik zal hier binnenkort een linkje dumpen naar een nieuw topic voor meer vragen en inhoud over ATC, tnx !!
◢◤
pi_136438665
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 20:35 schreef jos_w3099 het volgende:

[..]

Haha, ja ik dacht beter laat dan nooit ;)

ik las net dat je om naar een voorlichtingsdag 16 moet zijn om er naar toe te gaan.
Maar in maart heb ik mijn beroepsorienterende stage, misschien zou ik dan kunnen proberen bij LVNL. Hopelijk hebben ze voor mij een plekje dan ;)

thanks voor je reactie trouwens
Ik zou dit zo vroeg mogelijk regelen. De LVNL laat alleen bij uitzondering mensen toe. Mij is het gelukt in de 3de klas (zo'n 6 jaar geleden), dus het moet voor jou ook wel lukken.

Als je verder geïnteresseerd bent in de luchtvaart, dan is de optie Aviation Studies op de HvA misschien goed. Deze opleiding kan je in combinatie doen met de Luchtverkeersleiding en als je afvalt (zoals ik) dan heb je nog een opleiding om op terug te vallen. Daarnaast hoef je geen VWO te gaan doen, omdat je met een HBO propedeuse (alle studiepunten van het eerste jaar halen) ook gewoon mag beginnen bij de LVNL.

Als je verder geen interesse hebt in Luchtvaart, dan is het beter om gewoon VWO te gaan doen.
pi_136579861
Leuk topic, dit. :)

Een paar jaar geleden heb ik een rondleiding gehad bij TRACON NorCal (luchtverkeersleiding voor het luchtruim rondom San Francisco, San Jose en nog wat grote vliegvelden in die regionen). Erg gaaf, en ook cool om te zien hoe relaxed die lui hun werk doen. (En dat het ook niet best zou zijn als ze gespannen waren!)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  vrijdag 14 februari 2014 @ 00:20:23 #258
272681 NickEnzo
Mr. Monopoly
pi_136689699
Denken jullie dat het verstandig is om tussentijds gewoon aan te melden bij de opleiding?

Ik heb nu een jaar geleden mijn VWO afgerond, en ben nu hard op weg om een Propedeuse HBO Commerciële Economie/Sportsmarketing te behalen. Ik ga er wel van uit dat ik mijn P haal, zou dat een voordeel zijn op anderen, ondanks het feit dat de studie die ik nu doe niet erg aansluit op Luchtverkeersleiding? Wat denken jullie?
Monopoly
City
Streets
Rockt
pi_136692633
Levert geen voordeel op tijdens de selectie. Dit zijn testen en zolang je de min. Eisen heb om selectie te doen mag dat.
pi_136734242
Bij de selecties wordt niet gekeken naar kennis, maar naar kunst. Je moet gewoon bepaalde eigenschappen in huis hebben. Sommige van die eigenschappen kun je niet leren (stressbestendigheid bijv.).
pi_136749486
Ik denk dat het sowieso wel de moeite waard is om je P te halen. Ik denk dat het bij de selectie niet bijster veel voordelen heeft op het gebied van kennis, maar het kan voor jezelf wel mentaal fijn zijn. Ik ben zelf bijna klaar met m'n bachelor en ik weet vrij zeker dat dit me wel heeft geholpen qua persoonlijke ontwikkeling, ook al ben ik (nog) niet helemaal door de selectie heen.
pi_137800193
Hoe gaat het met iedereen die begonnen is met de AAPRO?
Het is al zo lang stil op het forum haha
pi_137831834
Speciaal voor dit topic een account aangemaakt. Ik volg het nu al een tijdje, en hoewel ik me natuurlijk niet kan voorbereiden op de test, is het wel fijn een idee te hebben van wat me ongeveer te wachten staat. Ik heb mijn eerste test (FEAST-test) morgen in Soesterberg. Hopelijk mag ik daarna ook door naar de DART-test.

Zijn er hier nog meer die morgen de test hebben?

Ik zal mijn ervaringen en de uitslag morgen posten.
pi_137841282
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2014 14:54 schreef Andaluz het volgende:
Hoe gaat het met iedereen die begonnen is met de AAPRO?
Het is al zo lang stil op het forum haha
Ik moet nog even wachten tot augustus, dan begint voor mij de AAPRO. Op dit moment is daarnaast het AIVD-onderzoek (denk ik?) nog gaande en heb ik begin volgende maand mijn medische keuring. Maak me om beide weinig zorgen en ga er dus ook gewoon vanuit dat ik in augustus écht mag beginnen.
  Moderator maandag 17 maart 2014 @ 16:25:04 #265
257132 crew  Awsom
pi_137847070
quote:
12s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:03 schreef SvBoxel het volgende:

[..]

Ik moet nog even wachten tot augustus, dan begint voor mij de AAPRO. Op dit moment is daarnaast het AIVD-onderzoek (denk ik?) nog gaande en heb ik begin volgende maand mijn medische keuring. Maak me om beide weinig zorgen en ga er dus ook gewoon vanuit dat ik in augustus écht mag beginnen.
Zit er zoveel tijd tussen? dacht dat het hele selectieproces (behalve AIVD onderzoek) een maand of twee duurde?

oh wacht AAPRO is natuurlijk tijdens de opleiding ofneit?
pi_137914150
quote:
99s.gif Op maandag 17 maart 2014 16:25 schreef Awsom het volgende:

[..]

Zit er zoveel tijd tussen? dacht dat het hele selectieproces (behalve AIVD onderzoek) een maand of twee duurde?

oh wacht AAPRO is natuurlijk tijdens de opleiding ofneit?
AAPRO is direct vooraf aan je opleiding. Ben op dit moment nog aan het afstuderen overigens, vandaar dat ik een klas later begin.
  Moderator vrijdag 21 maart 2014 @ 21:19:23 #267
257132 crew  Awsom
pi_138019189
Aangemeld :) Eens kijken hoever ik kom in de keuring. Hopen dat m'n ogen goedgekeurd worden (-5)..
  Moderator woensdag 2 april 2014 @ 15:25:38 #268
257132 crew  Awsom
pi_138436932
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 10:01 schreef xxmarjannee het volgende:
@Thom_88, hoe ging je FEAST/DART gister?

@iris123, ik heb vooralsnog alleen gelezen dat ze bij EUROCONTROL tot 2017 niets zoeken.. Volgens mij is het personeelsbestand bij LVNL best evenredig verdeeld qua leeftijd en is de instroom aan nieuwe luchtverkeersleiders ongeveer gelijk aan de uitstroom die stopt of met pensioen gaat. Ze zullen dus ieder jaar weer een aantal nieuwe luchtverkeersleiders nodig hebben. Maar als je je daar echt zorgen om maakt kun je altijd even bellen/mailen met recruitment, zij weten vast wel al of er nog nieuwe selectierondes gaan komen volgend jaar..
Om hier even op terug te komen, zo te zien zoeken ze weer mensen:

http://www.eurocontrol.in(...)affic-controller-job

:)
pi_138471515
Morgen medische keuring! Woeh!
pi_138476063
En Kasper, hoe is het gegaan?
pi_138708947
Ik heb de test in 2011 gedaan. Er was een opdracht met een draaiende cirkel met een opening en met daarin een huis wat eveneens draaide. Wie weet wat de bedoeling daarvan was?
  Moderator dinsdag 15 april 2014 @ 18:53:15 #272
257132 crew  Awsom
pi_138915045
FEAST in mei, ik ben benieuwd :)

quote:
7s.gif Op donderdag 3 april 2014 15:09 schreef SvBoxel het volgende:
Morgen medische keuring! Woeh!
En?

[ Bericht 64% gewijzigd door Awsom op 15-04-2014 20:13:04 ]
  Moderator dinsdag 15 april 2014 @ 20:05:57 #273
257132 crew  Awsom
pi_138936690
Komende vrijdag naar Soesterberg voor de FEAST en als ik goed mijn best doe de DART. Zijn er ook anderen die vrijdag komen?
pi_138946344
quote:
99s.gif Op dinsdag 15 april 2014 18:53 schreef Awsom het volgende:
FEAST in mei, ik ben benieuwd :)

[..]

En?
Ik had 2 ogen, 2 oren, 2 longen, een hart en kon mezelf ook nog eens voortbewegen. Alles in orde dus. :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')