abonnement Unibet Coolblue
pi_131410834
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 13:46 schreef Young_David het volgende:

[..]

Vegetarische slager begin ik niet aan. Ik vind het concept van geen vlees willen eten, maar wel willen doen alsof zo absurd.Net zoals vegaburgers. Beetje doen alsof je een vleeseter bent.
Er stonden trouwens ook een paar andere tips op die website, misschien is dat iets voor jou?

- Diverse soorten grove groenten in aluminium folie: bijvoorbeeld een maïskolf met BBQ kruiden en een paar druppels olie (koolzaadolie voor een botersmaak) of een ui met een takje lavendel of salie.

- Plakken courgette van 1 cm dik met knoflookolie bestrijken en direct op de grill mooie strepen geven. Breng op smaak met peper en zout.

- Paprika zachtjes poffen boven het vuur. Door de helft snijden en de zaadjes eruit halen. Vul de paprika helften met een beetje feta en wat olijfolie. Leg dit nog even terug op de BBQ zodat alles mooi smelt en een rooksmaakje krijgt.

- Gepofte aardappels met een lekkere zure roomsaus maken het geheel helemaal af!

- See more at: http://www.devegetarische(...)sthash.189dKeDi.dpuf
pi_131410962
Ja, ben aan het kijken, bedankt :) Beetje lijstje aan het maken en dan zo de markt op. Ben gefascineerd door die watermeloen.
pi_131411041
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 14:01 schreef Young_David het volgende:
Ja, ben aan het kijken, bedankt :) Beetje lijstje aan het maken en dan zo de markt op. Ben gefascineerd door die watermeloen.
De maiskolf en gepofte aarddappeltjes zou ik ook niet afslaan :P
pi_131411908
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 12:12 schreef minilot het volgende:

[..]

Kun je het recept 'ns doorgeven? Ik heb de afgelopen jaren zoveel zeer geslaagde niet-uit-elkaar-vallende bonenburgers gemaakt dat ik op basis van de ingrediënten in je burgers vast wel een tip kan geven
Tof! Ik laat de kruiden enzo even weg want dat maakt voor de structuur weinig uit lijkt me.

Champ. + ui +chilipeper fijngesnipperd en gebakken
Bruine bonen uit pot goed uitgelekt
Havermout (ipv broodkruimels, misschien ligt hier het probleem :P )
Alles fijngestampt en door elkaar.
Burgers van gemaakt, door de bloem gehaald en gebakken in een pan met olie.

[ Bericht 3% gewijzigd door rijsttafel op 21-09-2013 14:53:51 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_131411939
Een vegetarische oldie-but-goodie voor op de barbecue zijn portobello champignons. Momenteel in de aanbieding bij AH en op de markt vaak ook wel te krijgen. Ik vul ze met geitenkaas, beetje tijm, honing en wat pijnboompitten erop, inpakken in aluminiumfolie en op de barbecue ermee.

Halloumi is ook heerlijk van de barbecue. Bij ons op de markt verkrijgbaar in zo'n Turks kraampje waar ze ook olijven etc verkopen. De AH (in elk geval AH XL) verkoopt nep-halloumi onder de naam "grill-käse". Dat heeft minder smaak dan het origineel maar je kunt de halloumi goed marineren, bv in olie met een beetje ras-al-hanout of andere kruiden. Je kunt het eventueel aan spiesjes doen met groenten.
Gegrilde groene asperges vind ik ook erg lekker.
pi_131411967
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 09:35 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Misschien kan ik het beter bij mijn spelburgers houden dan?
Die vind ik écht lekker en er zit geen ei in.

Ingrediënten
Tofu 70% (Water; Sojabonen*; Verdikkingsmiddelen (Nigari; Calcium sulfaat)), Wortel*, Speltbloem* 6.6%, Zonnebloemolie*, Zonnebloempitten*, Aardappelen*, Groentebouillon (Zeezout; Gistextract; Aardappelzetmeel*; Prei*; Wortel*; Zonnebloemolie*; Nootmuskaat*; Peterselie*; Selderij*), Ui*, Appel cider*, Sojasaus (Water; Sojabonen*; Tarwe*; Zeezout), Prei*, Basilicum*, Peper*, Peterselie*, Knoflook*, Nootmuskaat*, Gerookt op beukenhout, * = Biologisch

http://www.houvanjelijfsh(...)burger-200-gram.html

Scheelt een hoop gedoe ook :@ en bonen eet ik toch wel :P
Ik vind koken leuk en weet graag zelf wat er in m'n eten zit. Zoveel gedoe is het nu ook niet. Het langste duurt alsnog het bakken.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_131412000
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 07:35 schreef Isabeau het volgende:

[..]

:Y dat had ik laatst met mijn zwarte bonen chili burgers: heerlijk van smaak, maar vielen heel makkelijk uit elkaar. Zat ook geen ei in, maar moest wel een beetje agar agar in en ook dat hielp dus niet echt.
Ja. Als het wat meer bij elkaar blijft ga ik het zeker vaker maken.

Misschien gedroogde bonen weken ipv kant en klare bonen uit pot. M'n falaffel bijvoorbeeld of dingen met linzen blijven wel altijd goed bij elkaar. Ik dacht ik doe gewoon iets vergelijkbaars, maar omdat die bonen zo vochtig zijn ging dat wat minder.

[ Bericht 5% gewijzigd door rijsttafel op 21-09-2013 14:59:06 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_131439055
Ik ga dadels kopen deze week :P

Neem een Medjouls dadel en snijd die open. Haal de harde kern eruit en open vouwen. Vul die dan met:

Pistache noten
Pompoen pitten
Gemengde noten. Pistache/Amandelen/Cranberry/Cashewnoten/Rozijnen/Macadamia)
Honing
Himalaya zout
De pistache overheersen! Dus maar een klein beetje gemengde noten. Door de pistache en de pompoen pitten wordt het ook mooi groen van kleur.



Geen flauw idee of het lekker is! :D

Heel fijn blenderen in de Magamix, dat het bijna pulver wordt. Daar kleine propjes van maken om de dadels mee te vullen. Als decoratie een pompoen pit erop.
pi_131453765
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 12:12 schreef minilot het volgende:

[..]

Kun je het recept 'ns doorgeven? Ik heb de afgelopen jaren zoveel zeer geslaagde niet-uit-elkaar-vallende bonenburgers gemaakt dat ik op basis van de ingrediënten in je burgers vast wel een tip kan geven
En lot, heb je nog wat tips? ;)
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_131509486
quote:
7s.gif Op zondag 22 september 2013 19:51 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

En lot, heb je nog wat tips? ;)
Ik heet geen lot :@ maar ik moest even aan jou denken toen ik dit zag, ik kreeg die link van Noek
voor de plantaardige kaas, maar ze hebben dus écht álles :o ik wist niet eens dat het bestond dus ik heb ook geen idee of het werkt. Misschien dan iemand er ervaring mee heeft?

Maar ik kwam dus dit tegen http://www.veggiedeli.nl/(...)gg-ei-vervanger-200g



quote:
Super functionerende ei-vervanger voor taarten, sauzen, pannenkoeken en nog veel meer. Niet zozeer qua smaak, maar qua eigenschappen. Voor de smaak raden wij Kala Namak zout aan (!), en voor de kleur Vegan Eigeel, beide verkrijgbaar bij Veggiedeli.
De inhoud van de verpakking vervangt 66 eieren. Gebruik 1 eetlepel No Egg op 2 eetlepels water ter vervanging van 1 ei.
No Egg is goed op te slaan met een mixer en kan dus ook als een substituut voor opgeslagen eiwit gebruikt worden in recepten. Meng daarvoor 1 volle theelepel No Egg met 2 eetlepels water en mix dat.
Ook als bindmiddel voor jus en gerechten.

Inhoud: 200g (66 'eieren')
Misschien is dat iets? Ik heb geen idee hoor, maar ik denk er over om in één keer een grote
bestelling te doen, want anders kan ik 25 winkels gaan aflopen en ze hebben ook koek, cake,
chocalade, mayo, alles gewoon :D allemaal zuivelvrij :P geen idee of het lekker is, maar
ik kan het gewoon proberen, overal staat goed beschreven wat het is, en het is niet zo dat is
iedere dag cake of koek ga eten, want dat deed ik normaal ook niet, maar is wel leuk dat het kán
en dan bestel ik meteen de slagroom mee, zodat ik gewoon nog eens Irish Coffee kan drinken
http://www.veggiedeli.nl/(...)uitbus-slagroom-200g

Ja, je moet mij niet op gaan sluiten in een klooster hoor, want dat word ik gillend gek :@
en ik had een cakevorm en een springvorm gekocht maar als ik naar die recepten kijk word
ik niet goed :') voor die ene keer dat ik een plakkie chocoladecake wil kan ik dan net zo goed
eerst proberen of dit te eten is http://www.veggiedeli.nl/(...)y-chocoladecake-450g

Ze hebben zelfs 100% plantaardige truffels zag ik wél duur, maar voor een keertje moet kunnen
hoor oO< ik bestel wel een doosje mee. drukt de verzendkosten O-)
pi_131512257
Heej, nou m'n kikkererwten- en linzenburgers/ballen blijven wel altijd bij elkaar zonder ei. Dus op de 1 of andere manier moet ik het met bonen ook wel voor elkaar kunnen krijgen. :P Ik denk dat ik het volgende week nog een keer ga proberen. Kan anders ook met ei. :+

[ Bericht 8% gewijzigd door rijsttafel op 24-09-2013 14:19:23 ]
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_131519225
Superlekker & simpel vegetarisch recept dat alles bevat wat je nodig hebt: khichdi.

Per persoon:

kopje witte rijst
half kopje groene linzen
Ghee (geklaarde boter, veruit het lekkerste), of anders plantaardige olie
Komijnzaadjes
Paar uitjes, gesnipperd
Stuk gemberwortel, fijngehakt
Paar tenen knoflook, fijngehakt
Korianderzaad, gevijzeld
Geelwortel, gemalen
Zout

Was de rijst en linzen en doe er vier kopjes water bij en laat dit een uurtje weken

Verhit wat ghee / olie in een pan. Gooi er komijnzaden in, wacht totdat ze beginnen te geuren. Doe de uien erbij en bak deze op niet te hoog vuur mooi goudbruin. Doe de korianderzaad en geelwortel erbij, en dan de knoflook en gember. Ook wat zout. Even goed aanbakken. Giet de rijst/linzen af en hou het vocht apart. Rijst en linzen in de pan, even bakken/omscheppen, en dan het vocht er weer bij. Eventueel kun je er nog extra groente bijgooien (erwten, wortel, bloemkool, whatever). Verwarmen tot het kookt, en dan op laag vuur met deksel op de pan half uur laten pruttelen.

Nog wat extra ghee er doorheen, evt nog zout naar smaak, klaar. Je kan er een chutney en/of pickles bij serveren.
pi_131520651
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 september 2013 14:10 schreef rijsttafel het volgende:
Heej, nou m'n kikkererwten- en linzenburgers/ballen blijven wel altijd bij elkaar zonder ei. Dus op de 1 of andere manier moet ik het met bonen ook wel voor elkaar kunnen krijgen. :P Ik denk dat ik het volgende week nog een keer ga proberen. Kan anders ook met ei. :+
Je kan het hier ook bij de Biowinkel kopen, maar heb ik niet gedaan, ik denk niet dat ik zelf burgers
ga maken om eerlijk te zijn :@ die ene keer dat ik een Burger eet, doe ik wel een speltburger,
ik ken mezelf een beetje, ga ik het kopen en dan gebruik ik het toch niet :')
pi_131618936
Iemand nog goede websites/boeken over veganistisch eten? Niet qua recepten zozeer, maar hoe je dat gezond doet en dergelijke? Zit daar toch steeds vaker over na te denken.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_131619411
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 september 2013 14:54 schreef rijsttafel het volgende:
Iemand nog goede websites/boeken over veganistisch eten? Niet qua recepten zozeer, maar hoe je dat gezond doet en dergelijke? Zit daar toch steeds vaker over na te denken.
Zoiets zocht ik een tijd terug ook, al dan voor vegetarisch eten. Het liefst wilde ik dat zo een site wekelijks een menu aanbood, met keuze uit 3 opties per maaltijd, en een boodschappenlijst aan het einde.

Een goed idee voor iemand om te maken denk ik. Ik wil 30%! oO<

Weet iemand nog iets lekkers met bladerdeeg? Heb namelijk nog wat van die vierkantjes liggen, maar weet niet wat erop te doen... Kaas en uitgelekte spinazie?
pi_131619819
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 september 2013 15:12 schreef Gray het volgende:

[..]



weet iemand nog iets lekkers met bladerdeeg? Heb namelijk nog wat van die vierkantjes liggen, maar weet niet wat erop te doen... Kaas en uitgelekte spinazie?
Spanakopita?

http://www.smulweb.nl/recepten/1387131/Spanakopita
pi_131619925
Het duurde even maar gisteren eindelijk voor het eerst bewust vegetarisch gegeten *0*

Ga het nu doorzetten. Ik bak wel vleesch/vis apart voor mijn dochter als ze dat echt wilt.

Echt gesmuld gisteren. Had pompoensoep met rode linzen met fijngehakte koriander en peterselie en schapenkaas erin. Daarbij had ik nog hummus en auberginepuree met yoghurt en knoflook gemaakt en Turkse broodjes :9
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_131619992
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 15:27 schreef mascara-klodder het volgende:
Het duurde even maar gisteren eindelijk voor het eerst bewust vegetarisch gegeten *0*

Ga het nu doorzetten. Ik bak wel vleesch/vis apart voor mijn dochter als ze dat echt wilt.

Echt gesmuld gisteren. Had pompoensoep met rode linzen met fijngehakte koriander en peterselie en schapenkaas erin. Daarbij had ik nog hummus en auberginepuree met yoghurt en knoflook gemaakt en Turkse broodjes :9
Hummus is een goeie eiwittenbron! :9
pi_131620057
quote:
Ah, dat ziet er lekker uit. :Y

quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2013 15:29 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Hummus is een goeie eiwittenbron! :9
Én lekker! ^O^
pi_131620156
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 september 2013 14:54 schreef rijsttafel het volgende:
Iemand nog goede websites/boeken over veganistisch eten? Niet qua recepten zozeer, maar hoe je dat gezond doet en dergelijke? Zit daar toch steeds vaker over na te denken.
De info is over héél internet verspreid. ik zou niet zo één twee drie 1 website specifiek weten.

Misschien is dit een begin?
http://www.veganchallenge.nl/wat-is-vegan/

Krijg ik met een plantaardige voeding wel genoeg eiwit binnen?

Er is geen reden om je zorgen te maken over de hoeveelheid eiwit in veganistische voeding. Als je gevarieerd eet, en voldoende energie binnenkrijgt, is het bijna onmogelijk om onvoldoende eiwit te eten. In een gemiddeld westers dieet zit veel meer eiwit dan een gemiddeld mens nodig heeft. Veganistische voeding bevat weliswaar wat minder eiwit, maar dit is nog altijd ruim voldoende volgens de Nederlandse en internationale richtlijnen.

Krijg ik genoeg vitaminen en mineralen binnen als ik plantaardig eet?

Sommige vitaminen en mineralen komen van nature meer voor in plantaardig eten, sommige minder. Vitamine B12 is hiervan de belangrijkste, omdat deze van nature helemaal niet in opneembare vorm in plantaardige producten zit. De meeste veganisten nemen hiervoor een supplement. Vitamine B12 wordt geproduceerd door bacterien (zowel in de natuur als voor de supplementen) en komt vooral voor in de bodem, waar vanuit dieren (zoals koeien) de vitamine opnemen. Hierdoor zit er vitamine B12 in melk en vlees, al wordt dit soms ook toegevoegd aan het veevoer.

Vitamine D is een vitamine die van nature bijna uitsluitend in vette vis voorkomt. Verder maakt de huid deze vitamine aan onder invloed van zonlicht. Omdat Nederlanders relatief weinig vis eten, en weinig in de zon komen, komt een gebrek aan deze vitamine vaak voor. Voor veganisten is het extra aandachtspuntje, omdat vitamine D die wordt veel toegevoegd aan veel producten dierlijk is (vitamine D3). Maar er bestaan ook producten met plantaardige vitamine D toegevoegd (vitamine D2), zoals veel producten van Alpro. Verder is het mogelijk om een plantaardig vitamine D supplement te nemen.

Voor zowel calcium als ijzer geldt dat er veel plantaardige bronnen voor zijn. IJzer zit in groene bladgroenten, volkoren granen, peulvruchten, bonen, gedroogd fruit en appelstroop. Door vitamine C te gebruiken voor of met de inname van ijzer wordt de opname van ijzer verbeterd. Drink bijvoorbeeld een vruchtensapje bij een groene salade. Calcium is te verkrijgen uit groenten (zoals broccoli en sperziebonen), soja, peulvruchten, noten, en aardappelen. Ook is het aan veel producten toegevoegd, zoals de meeste soorten sojamelk. Bij een gevarieerde, volwaardige plantaardige voeding is de kans op een tekort zeer klein.
pi_131620230
quote:
14s.gif
Op vrijdag 27
september 2013 15:29
schreef
FANNvanhetlaatsteuur
het volgende:


[..]

Hummus is een goeie eiwittenbron! :9
En ohzo lekker! Heb de Surinamer/ondankbare speklappen vretert een dikke doei gezegd en kook alleen nog maar voor mensen die het waarderen.
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_131620270
quote:
17s.gif Op vrijdag 27 september 2013 15:40 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

En ohzo lekker! Heb de Surinamer/ondankbare speklappen vretert een dikke doei gezegd en kook alleen nog maar voor mensen die het waarderen.
Whut? :D Heb je je verkering uitgemaakt? :@ of bedoel je dat niet?
pi_131621910
Ja :D Was hem al langer zat maar ik vond het zo sneu om zijn kinderen alleen bij hem te laten dus ik heb gewacht tot de vakantie voorbij was en ze weer naar hun moeder gingen :') Dat ene maandje kon er ook nog wel bij :P
Zelfde weekend iemand anders leren kennen die gewoon heerlijk smult van wat ik hem voorschotel.
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_131624476
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 16:47 schreef mascara-klodder het volgende:
Ja :D Was hem al langer zat maar ik vond het zo sneu om zijn kinderen alleen bij hem te laten dus ik heb gewacht tot de vakantie voorbij was en ze weer naar hun moeder gingen :') Dat ene maandje kon er ook nog wel bij :P
Zelfde weekend iemand anders leren kennen die gewoon heerlijk smult van wat ik hem voorschotel.
Oké!
Nou ja, ik zal er verder niet op in gaan dan maar, maar gelukkig zijn er ook genoeg
voorbeelden waar het samen kan gaan *; dus dat scheelt dan weer wel zullen we maar zeggen :+

Nog even over de Hummus, waarom het zo'n goede bron van eiwitten is.
Dit komt dus door de Tahini, je kan Tahini ook gewoon kopen in potten, bij de Turkse
winkeltjes hebben ze het vast wel, maar nu ook wel bij de bio-winkel, misschien zelfs bij
de supermarkt, maar dat weet ik niet zeker...

http://en.wikipedia.org/wiki/Tahini



Het zit dus ook in Halva :D en laat ik dat nou toevallig al járen eten :+
Ik krijg meestal een lading uit Griekenland en als dat op is bestel ik het on line bij de Griekse Winkel,
maar ze verkopen het ook in de Turlse winkeltjes natuurlijk, alleen smaakt het anders dan Griekse Halva, ik zal wel aan de amssk van de Griekse gewend zijn, dus ik vond dat dan niet lekker, maar
als je het verschil toch niet weet, kan je beter gewoon eerst in de Turkse winkel proberen.

Dit is Halva http://nl.wikipedia.org/wiki/Halva

Ik neem vaak gewoon een stuk bij de koffie :9 je hebt het in smaken vanille, vanille/chocolade en
met noten, is wel een fijne manier om aan je eiwitjes te komen toch?



quote:
Zoet broodbeleg van seasam pulp met hoge voedingswaarde. Verkrijgbaar met vanilla, cacao of pistachenoot smaak.De Grieken eten het ook bij de koffie of thee.
Is geen spam :') dus daarom zet ik er maar geen link bij, je kan het dus net als humus op brood eten
maar ook gewoon i.p.v. een plak cake bij de koffie, dat doe ik dus vaak.

Ter info:

10 Reasons to Eat Tahini

http://www.mindbodygreen.com/0-6997/10-Reasons-to-Eat-Tahini.html

en een recept voor Super Easy Protein Balls :+

http://chiamiablog.wordpr(...)-easy-protein-balls/

pi_131624907
Tahin koop ik idd al jaren bij de Turk. Dat Halva zag ik vd week ook staan en moest aan jou denken :+ Ik ga het ook eens kopen vd week. Ben benieuwd.

Langzaamaan begint mijn kookzin gelukkig weer terug te keren, heerlijk om weer zo (bewust) met voedsel bezig te zijn ipv me druk te maken of het eten wel om 5 uur op tafel staat :')

De man die ik nu date woont btw boven een Turkse en Afghaanse supermarkt en ook nog een Surinaamse toko. Fanfuckingtastic!
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')