abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 20:02:46 #76
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130524617
Ga jij het trots vertellen aan je leerlingen of als iemand van de krant het jou zou vragen?
.
pi_130524796
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 20:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ga jij het trots vertellen aan je leerlingen of als iemand van de krant het jou zou vragen?
ik vertel het niet trots aan de krant nee. maar lln hebben me wel eens gevraagd, in een bepaalde context van een lesonderwerp, of ik wel eens drugs had gebruikt. ik heb toen wel verteld dat ik ook wel eens geblowd had, maar dat ik er niets aan vond, ik werd er vooral moe misselijk van, en dat ik dus niet de behoefte heb gehad het vaker te doen.

in de context was het passend om het er met ze over te hebben op die manier, de teneur van het gesprek was juist dat het niet iets was om stoer over te doen, en ook nog eens ongezond, maar dat iedereen wel eens nieuwsgrierig is. dat het voor sommige mensen geen big deal is, maar dat je er ook verslaafd aan kan raken en welke gevolgen dat kan hebben voor je leven etc.

ik vind gepaste eerlijkheid altijd erg belangrijk, ook voor mezelf.
Kwak
pi_130526549
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 20:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ga jij het trots vertellen aan je leerlingen of als iemand van de krant het jou zou vragen?
nee, dat zeker niet, maar dat vind ik wat anders.
pi_130536700
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 15:58 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Heb je al eens geprobéérd om op een nat krijtbord te schrijven? :+
Ik stel helaas nog jaarlijks vast dat veel docenten het doen. Wanneer ik spreek over niet op een nat...bedoel ik op een kurkdroog... dus niet schrijven als het half is opgedroogd. Nummer 1 reden waarom het bord veel slechter zichtbaar is dan zou hoeven: het wordt te weinig gewassen en ze laten het niet goed opdrogen, hierdoor krijg je kalk op kalk en vermindert het contrast sterk. ;)
Serieus, dit (zichtbaarheid en leesbaarheid) wordt onderschat door de meeste leraren en docenten. Om te weten welke kleuren slecht leesbaar zijn moet je zelf bijziend zijn of het opzoeken. Het kleinere contrast lijkt geen probleem als je met een goed zicht kijkt van een afstand maar voor bijziende mensen is het een plaag. Ik heb zelf jarenlang weinig van het bord kunnen lezen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_130557589
Morgen ga ik weer eens voorzichtig rondkijken op school, vrijdag apv en maandag weer beginnen. Vanaf dit jaar ben ik ook decaan havo/vwo: superleuk, maar nu het dichtbij komt, vind ik het toch ook tamelijk spannend, merk ik. Nog meer decanen hier, toevallig? (Liefst met briljante tips, natuurlijk ;))
pi_130558194
Ik ben decaan geweest van 5 en 6 vwo. Was leuk. Vooral goede gesprekken voeren is belangrijk, dus een cursus volgen op dat gebied is leuk en nuttig om te doen. Verder kun je een facebookpagina gebruiken om de leerlingen te voeren met updates over open dagen e.d. Dat is wel een goede tip. Leerlingen zitten toch massaal op facebook en gebruiken het sowieso om informatie uit te wisselen. Dus handig om daar op in te spelen.

Van welke leerjaren ben je decaan? Bovenbouw? Onderbouw, of allebei?

Waarschijnlijk werken jullie ook met het opbouwen van een digitaal portfolio of dossier? Een tip voor als je bovenbouw decaan bent: vraag of je af en toe een maatschappijleerles mag gebruiken om dingen te vertellen/uit te leggen aan leerlingen. Is handig en zo deed ik het ook. Dat was in mijn geval makkelijk want ik geef zelf maatschappijleer. :D . Maar nu iemand anders decaan is, hebben we ook de afspraak dat hij een paar keer per jaar in klas 5 een les van mij overneemt om eea te kunnen vertellen aan de leerlingen.

Laatste tip: probeer voor jezelf zo helder mogelijk te maken hoe de taakverdeling is tussen jou en de mentoren. Denk na over wat jij van mentoren verwacht ten aanzien van de profiel- of studiekeuze. Als dit al uitgewerkt is op jouw school: probeer het eerste jaar dat je decaan bent, goed op te letten wat volgens jou voor verbetering vatbaar is en beter/anders kan. Maak op basis daarvan een plan voor het schooljaar daarop. Zorg dat je communicatie over verwachtingen over en weer tussen jou en de leerlingen, jou en de mentoren en jou en de ouders helder en duidelijk is.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_130578709
Mijn stagebegeleider heeft drie universitaire studies afgerond ben ik achter gekomen. Oef. :') Ik dacht dat academisch opgeleid zijn je al speciaal maakte in het (voortgezet) onderwijs.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2013 23:56:11 ]
pi_130585348
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 23:49 schreef Friek_ het volgende:
Mijn stagebegeleider heeft drie universitaire studies afgerond ben ik achter gekomen. Oef. :') Ik dacht dat academisch opgeleid zijn je al speciaal maakte in het (voortgezet) onderwijs.
nou dan is hij/zij echt een uitzondering hoor. :D

Ik heb mn rooster, kan er mee door hoop dat er weinig meer verandert voor mij als anderen gaan klagen. En mn eigen lokaal is echt een feit! *O*
Kwak
pi_130587499
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 23:49 schreef Friek_ het volgende:
Mijn stagebegeleider heeft drie universitaire studies afgerond ben ik achter gekomen. Oef. :') Ik dacht dat academisch opgeleid zijn je al speciaal maakte in het (voortgezet) onderwijs.
Dat heeft iedere eerstegraads docent die in de afgelopen paar jaar is afgestudeerd hoor.
pi_130590178
quote:
14s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 10:23 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat heeft iedere eerstegraads docent die in de afgelopen paar jaar is afgestudeerd hoor.
Vraag me af hoe vaak dat nog in de toekomst voorkomt met die fijne instellingstarieven en bezuinigingen.
pi_130590302
quote:
14s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 10:23 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat heeft iedere eerstegraads docent die in de afgelopen paar jaar is afgestudeerd hoor.
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 12:08 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Vraag me af hoe vaak dat nog in de toekomst voorkomt met die fijne instellingstarieven en bezuinigingen.
eerstegraads docenten hebben in principe altijd twee Masters, maar dat zijn natuurlijk geen drie volledige studies. dat komt idd niet vaak meer voor lijkt me...
Kwak
pi_130590388
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 12:08 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Vraag me af hoe vaak dat nog in de toekomst voorkomt met die fijne instellingstarieven en bezuinigingen.
BA, MA, MA. Voor de onderwijsmaster geldt het normale tarief.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2013 12:15:56 ]
pi_130590430
quote:
7s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 12:15 schreef Sloggi het volgende:

[..]

BA, MA, MA. Voor de onderwijsmaster geldt het normale tarief.
ja, dat zijn geen drie volledige studies! een BA is geen volledige studie, en een tweede master is geen volledige studie.

Drie volledige studies zie ik als: BA+MA economie, BA+MA rechten, BA+MA wiskunde...
Kwak
pi_130590442
quote:
16s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 12:16 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ja, dat zijn geen drie volledige studies! een BA is geen volledige studie, en een tweede master is geen volledige studie.

Drie volledige studies zie ik als: BA+MA economie, BA+MA rechten, BA+MA wiskunde...
Wat jij vindt moet je blauw verven en naar de politie brengen.
pi_130590459
quote:
6s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 12:17 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Wat jij vindt moet je blauw verven en naar de politie brengen.
nee, maar seriously, ik denk gewoon dat dat niet was wat Friek bedoelde :P
Kwak
pi_130590491
quote:
10s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 12:17 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

nee, maar seriously, ik denk gewoon dat dat niet was wat Friek bedoelde :P
Denken moet je aan een paard overlaten, dat heeft een groter hoofd dan jij.

Hij had het nergens over een 'volledige' studie, en jammer genoeg staan bachelors en masters tegenwoordig in theorie op zichzelf.
pi_130590770
quote:
6s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 12:19 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Denken moet je aan een paard overlaten, dat heeft een groter hoofd dan jij.

Hij had het nergens over een 'volledige' studie, en jammer genoeg staan bachelors en masters tegenwoordig in theorie op zichzelf.
ja nou heb ik niks meer terug te zeggen. vuil gaat voor de bezem, stront komt achter de koe, etc.
Kwak
pi_130592921
quote:
7s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 12:15 schreef Sloggi het volgende:

[..]

BA, MA, MA. Voor de onderwijsmaster geldt het normale tarief.
Ja, op die manier heb ik zometeen ook drie 'studies' afgerond. Ik doelde eerder op wat kwakz0r zei.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2013 13:35:21 ]
pi_130593729
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 16:06 schreef Jentin het volgende:
Morgen ga ik weer eens voorzichtig rondkijken op school, vrijdag apv en maandag weer beginnen. Vanaf dit jaar ben ik ook decaan havo/vwo: superleuk, maar nu het dichtbij komt, vind ik het toch ook tamelijk spannend, merk ik. Nog meer decanen hier, toevallig? (Liefst met briljante tips, natuurlijk ;))
Een tip van een scholier , klas 5VWO. Probeer gewoon ook veel van alle opleidingen af te weten en wat ze inhouden.
Mijn decaan had een openavond geregeld met allemaal mensen in bepaalde vakgebieden en ik moest haar uitleggen dat bestuursRECHT en bestuurskunde niet hetzelfde zijn.
Dat vond ik een dikke :') waard.

Aanleiding: ik vroeg of ze iemand had die bestuurskunde had gestudeerd en zij zei "ja dat staat hier, bestuursrecht, dat is hetzelfde joh".
pi_130597694
quote:
2s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 16:21 schreef mane het volgende:

Bedankt! Ik ben decaan bovenbouw havo/vwo. Ik ga een tweedaagse cursus aan de UU doen voor wat praktische handreikingen. Voor gesprekvoering heb ik inmiddels al diverse cursusjes/werkgroepjes/workshops achter de rug, ik denk dat dat wel lukt.
Die Facebookpagina vind ik een goede tip, daar ga ik mee aan de slag. Een dossier of portfolio hebben wij niet. Sowieso was het hele studie- en profielkeuzegebeuren tamelijk vrijblijvend (de vorige decaan was erg van de 'graag of niet, mij boeit 't niet meer zo'-school). Ik weet nog niet precies hoe, maar dat wil ik op termijn wel veranderen. Nu zijn er in mijn ogen nog teveel leerlingen die een studie kiezen zonder ooit de instelling in kwestie bezocht te hebben (en vervolgens na twee maanden stoppen).
De taakverdeling decaan-mentoren is hier gelukkig wel helder. Bij mijn aanstelling als decaan is ook wel gezegd dat ik het vooral moet zien als een coördinerende rol, en dan ik vooral niet alles zelf moet willen gaan doen. Dat doe ik dus ook niet :).

quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 13:57 schreef danzazlol het volgende:

[..]

Een tip van een scholier , klas 5VWO. Probeer gewoon ook veel van alle opleidingen af te weten en wat ze inhouden.

Bedankt. Ik ga me wel inlezen ja, want ik weet wel het een ander, maar ben geen wandelende studiegids (al is dat volgens mij ook niet per se de bedoeling) en veel van wat ik ook weet, is ook op basis van vrienden die een bepaalde studie hebben gedaan. Dus ook voor mij wordt het studeren dit jaar ;).
pi_130600391
quote:
Leerling Peter loopt er in de ogen van zijn docent vaak de kantjes vanaf. Deze docent
heeft de leerlingen in het kader van een project zelfstandig leren aan een opdracht gezet
die drie lessen beslaat en eindigt met het schrijven van een verslag. In de tweede van
de drie lessen ziet hij dat Peter met iets totaal anders bezig is. Zijn automatische reactie
is er één van irritatie (gevoel). Van daaruit spreekt hij de leerling aan: ‘O, jij maakt er dus
weer een potje van’ (handelen). Deze reactie roept bij de leerling irritatie op (gevoel) en 4
leidt ertoe dat die nog minder zin heeft in de opdracht (‘willen’) en meent dat de docent
toch wel een negatief beeld over hem zal houden (denken van de leerling). Het gevolg is
dat Peter nog meer een leerling wordt die de kantjes ervan afloopt (handelen).

In de meeste gevallen waarin een docent iets heeft ervaren tijdens de les dat hem of haar
na afloop nog bezig houdt, is sprake van dit soort ‘circulaire processen’, ofwel ‘positieve of
negatieve spiralen’ (zie bijv. Wubbels et al., 1989). Een analyse van de relatie tussen de 8
vakjes kan de docent in ons voorbeeld van fase 2 naar fase 3 helpen: er ontstaat dan een
dieper doorzien van circulaire processen in de relatie docent-leerlingen. En daar is het om
te doen bij reflectie: het ontdekken van een nieuwe structuur. Vervolgens kan bewustzijn
van zo'n circulair proces helpen om alternatief gedrag te ontwikkelen (fase 4) en zo het
systeem te doorbreken (zie ook Korthagen, 1993). De docent kan bijvoorbeeld besluiten
Peter eens bewust positief tegemoet te treden. Daarmee is de cirkel rond: fase 5 is bereikt.
De docent probeert de nieuwe aanpak uit. Daarna is het wel van belang dat de
reflectiespiraal verder gaat: Hoe werkte de nieuwe aanpak? Wat voelde de docent erbij,
wat deed hij precies, wat zou Peter gedacht en gevoeld hebben en was er een verschil
zichtbaar in Peters manier van reageren? En hoe beïnvloedde dat de docent weer? Et
cetera. Het is essentieel dat op zo'n manier verder wordt gegaan met oorspronkelijke
aandachtspunt (in dit geval de relatie met Peter): er ontstaat pas een concave
professionele ontwikkeling als fase 5 weer opgevat wordt als fase 1 van een volgende
cyclus.
Eindelijk leer ik reflecteren. Godzijdank!
  donderdag 29 augustus 2013 @ 16:57:16 #97
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130600609
Docenten hebben sowieso vaak de neiging om meteen het negatieve in de leerling of van een situatie in te zien. Een hele hoop situaties en problemen zouden voorkomen kunnen worden als docenten eens kritisch naar hun eigen handelen keken en eens de positieve kant van leerlingen zouden bekijken. Maar te vaak wordt de klas als "de vijand" gezien. Zo staan ze ook voor de klas.

quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 15:40 schreef Jentin het volgende:
ben geen wandelende studiegids (al is dat volgens mij ook niet per se de bedoeling)
Ik vond dat altijd wel fijn, een decaan die je zo een rits opleidingen kon opnoemen die misschien wel relevant zouden kunnen zijn als een leerling daar om vroeg. Of die je precies alle ins-and-outs van een studie kon oplepelen.
.
pi_130601236
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 16:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Docenten hebben sowieso vaak de neiging om meteen het negatieve in de leerling of van een situatie in te zien. Een hele hoop situaties en problemen zouden voorkomen kunnen worden als docenten eens kritisch naar hun eigen handelen keken en eens de positieve kant van leerlingen zouden bekijken. Maar te vaak wordt de klas als "de vijand" gezien. Zo staan ze ook voor de klas.
Vaak is een breed begrip. Soms wel ja. Dan hoor je een docent over leerlingen praten en dan denk je 'wat doe jij eigenlijk nog in het onderwijs?'
  donderdag 29 augustus 2013 @ 17:14:34 #99
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_130601252
quote:
7s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:14 schreef Sloggi het volgende:
Vaak is een breed begrip. Soms wel ja.
Ik kom het dus VAAK tegen. ;)
.
pi_130601320
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 17:14 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik kom het dus VAAK tegen. ;)
Slechte zaak.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')