Klopt. Maar ik wil gewoon stellen dat een triple niet zonder meer het beste is voor de bergen. Dat is veel meer afhankelijk van je cassette.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 21:45 schreef eentwee het volgende:
@RB66 Nee want er zijn genoeg mensen voor wie 34/30 te zwaar is. En 30/30 of 28/30 is dan een stuk lichter. Met een triple heb je meer flexibiliteit en als je eenmaal een compact hebt kun je weinig anders dan naar boven stoempen.
Is waar, het is ook heel zwaar. Zeker als je meerdere keren omhoog moet. Maar hoeveel vermogen je ook trapt, je trapt beter met een hogere cadens. Kwestie van schakelen totdat je laag genoeg zit.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 21:49 schreef eentwee het volgende:
Jep, veelal een compactje aangesmeerd gekregen want "hetzelfde bereik als met een triple!". Er doen natuurlijk ook veel mensen aan mee die weinig getraind hebben of fysiek beperkt zijn.
Ik denk dat zeker 95% van wat ik heb zien fietsen bij AD6 met een triple reed. Heb wel een hoop mensen met een 25 cassette in de problemen gezien...quote:Op vrijdag 7 juni 2013 21:47 schreef Pandarus het volgende:
Ik zag op tv met Alpe d'HuZes bijna iedereen omhoog gaan met een te groot verzet. Weet niet hoeveel van hen een 34x28 aan het rondtrappen waren dat voor hen te groot was.
Maar dat kun je dan weer compenseren met een 32 achter. Maar wie heeft dat?
Toen mijn oude semi-racefiets nog goed was, zat ik vrijwel altijd op het buitenblad van 52. Samen met de zithoek van dal model en het race-stuur met stadsremmen (dus niet diep bukken of ver reiken), is dat voor mij met mijn beperkingen ideaal. En natuurlijk het lichtgewicht. Dat was niet voor racen en ook niet voor echt lange afstanden, maar voor een plezierig doorrijden over afstanden van 30 tot 60 km. Alleen in een goede groep kon ik verder en harder.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 15:11 schreef Pandarus het volgende:
Qua tandwielen, een 52 buitenblad is echt iets dat je alleen tijdens het sprinten, meetrappen tijdens het afdalen en sterke wind mee gebruikt. Het is iets dat erg handig is als je een prof bent en in een massasprint zit. Een 50 buitenblad is vaak handiger.
53-39 of 52-38 zijn standard.
(...)
Als je in bergachtig gebeid woont zou je normaal altijd voor een compact moeten gaan.
Dat is 50-34.
(...)
Bijna niemand zal dus een 52 of 53 nodig hebben of lekker vinden. Vraag is dan dus of 50/34 of 50/39(/30).
(...)
En voor de mensen die in Limburg wonen is het natuurlijk ook anders.
Ja, dat waren dus waarschijnlijk mensen die zo'n standaard fiets met triple aangesmeerd hebben gekregen "want dat is goed voor in de bergen"quote:Op vrijdag 7 juni 2013 21:59 schreef eentwee het volgende:
30/25 is ook helemaal niet zo licht. 30/30 scheelt 20%. 20% in cadans (bij dezelfde snelheid) of snelheid (bij dezelfde cadans) is echt veel.
Dan denk ik dat je inderdaad een goede keuze hebt gemaakt. Op de Keutenberg kun je een 30-28 ook wel gebruiken, en op het vlakke rijd je tot een km of 35 prima op een 39 middenblad.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 22:09 schreef muzas het volgende:
Ik geloof dat ik steeds tevredener wordt met mijn keuze voor een 50/39/30 met 12-28.
Kan dat hier op het vlakke dan eventueel aanpassen met een 11-25.
Niet dat ik snel in de alpen zal fietsen. Maar ben wel zwaar en slecht getrained En wil volgend jaar toch wel bijv. de AGR en wellicht la chouffe classic doen.
De eenduidige conclusie moet dan ook zijn dat de meeste fietsenmakers je maar wat aansmeren. Treurig maar waar. Ik ken er maar weinig die geen onzin verkondigen.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 22:03 schreef cafca het volgende:
[..]
Ja, dat waren dus waarschijnlijk mensen die zo'n standaard fiets met triple aangesmeerd hebben gekregen "want dat is goed voor in de bergen"
Ik ben met een 30/25 de mur van Huy opgefietst, maar op de Alpe was ik toch wel blij met mijn 28 tandjes...
Ze zullen een algemeen standaardverhaal afsteken.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 22:39 schreef eentwee het volgende:
[..]
De eenduidige conclusie moet dan ook zijn dat de meeste fietsenmakers je maar wat aansmeren. Treurig maar waar. Ik ken er maar weinig die geen onzin verkondigen.
Wat voor cadens trap je dan? Want met een 52 en een niet al te groot achtertandwiel met 90 rpm ga je behoorlijk hard. Zo 40 km/h denk ik.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 22:02 schreef Teslynd het volgende:
Toen mijn oude semi-racefiets nog goed was, zat ik vrijwel altijd op het buitenblad van 52.
Huh? Op jouw fiets trap je minder met spierkracht, dus meer op souplesse, op een groter verzet? Cool, doe mij ook zo een!quote:Op zaterdag 8 juni 2013 00:37 schreef Teslynd het volgende:
Deze fiets niet. Alleen bij het starten en dan draaien de pedalen rustig rond. Wel viel het me gelijk op dat je meer met de grote spieren fietst.
Mogelijk dat het daardoor niet aanvoelt als zwaar fietsen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |