abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 26 maart 2013 @ 10:20:21 #1
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124516225




Goud fascineert de mens al duizenden jaren. Na voor de laatste eeuwwisseling als belegging even helemaal uit beeld te zijn geweest, is het gele metaal sinds enkele jaren weer helemaal terug. Dit is direct terug te zien in de goudprijs, die de afgelopen 10 jaar een spectaculaire ontwikkeling heeft doorgemaakt.



Tegenover de toegenomen vraag naar goud als belegging, die nog eens extra gestimuleerd wordt door de onzekerheden die voortvloeien uit de crisis waar wij ons momenteel in bevinden, staat als gevolg van diezelfde crisis een sterk afgenomen consumptieve vraag naar goud (juwelen). Volgens sommigen zal de goudconsumptie in de toekomst weer sterk oplopen door een toenemende vraag uit economisch wonder China, maar ook hierover zijn de meningen verdeeld.





Meer informatie over de samenstelling van de wereldgoudvoorraad (d.w.z. waar al het gedelfde goud gebleven is) en van de vraag en het aanbod is hier te vinden.

De actuele ontwikkeling van de goudprijs is hier en hier te volgen. Andere interessante links zijn bijvoorbeeld:
World Gold Council - heel veel informatie en gegevens over goud
Yellow Book en Metals Monthly - actuele publicaties over de goudmarkt in opdracht van Fortis Bank
Kitco - nieuws, achtergrondinfo, forum en actuele en historische goudprijzen
Antal Fekete - economieprofessor over de monetaire betekenis van goud (niet onomstreden)
Gold Anti Trust Action Committee - de Don Quichots van de goudhandel

Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Goud
  dinsdag 26 maart 2013 @ 10:22:12 #2
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124516278
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 22:01 schreef Perrin het volgende:
[ afbeelding ]

(via ZH)
Ook ABN weet dat het nog wel eens moeilijk kan blijken om aan fysiek goud te raken en dekt vast een risico af.

Intussen blijft een aantal landen goud kopen: http://in.reuters.com/art(...)dINDEE92P00R20130326
pi_124517865
Goud zit sinds 2011 in een downtrend. Die hele goudhype is een bubble, veroorzaakt door handelaren die het wel zien zitten om 10% marge te halen op verkoop van fysiek goud aan naieve particulieren die zich laten misleiden met praatjes over ineenstorting van de wereldeconomie en afschaffen van geld.

Maandag na het cyprusaccoord daalde het dus meteen flink, herstelde wat door onhandige opmerkingen van Dijsselbloem, maar gaat nu weer gewoon verder met dalen. De 1550 komt in zicht.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 11:27:46 #4
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124518073
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 11:21 schreef pikinhand het volgende:
Goud zit sinds 2011 in een downtrend. Die hele goudhype is een bubble, veroorzaakt door handelaren die het wel zien zitten om 10% marge te halen op verkoop van fysiek goud aan naieve particulieren die zich laten misleiden met praatjes over ineenstorting van de wereldeconomie en afschaffen van geld.

Maandag na het cyprusaccoord daalde het dus meteen flink, herstelde wat door onhandige opmerkingen van Dijsselbloem, maar gaat nu weer gewoon verder met dalen. De 1550 komt in zicht.
Je hebt het nu over papieren contracten hè. Daar zit zeker een trend in, maar die zegt niet alles over de vraag naar fysiek goud. Voor wat centrale banken betreft zit die laatste in elk geval in een stevige uptrend, en dat kan best nog even zo blijven.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 13:43:10 #5
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124522773
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 11:27 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Je hebt het nu over papieren contracten hè. Daar zit zeker een trend in, maar die zegt niet alles over de vraag naar fysiek goud. Voor wat centrale banken betreft zit die laatste in elk geval in een stevige uptrend, en dat kan best nog even zo blijven.
Misschien ontstaat er de komende jaren nog eens een run op fysiek goud; een goldrun in plaats van een bankrun. Misschien is die goldrun achter de schermen al bezig, dat is lastig te zien als buitenstaander.
pi_124527076
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 10:22 schreef GoedeVraag het volgende:

Ook ABN weet dat het nog wel eens moeilijk kan blijken om aan fysiek goud te raken en dekt vast een risico af.
Heeft er niets mee te maken. Vroeger was ABN eigenaar van de HBU in R'dam, de enige bank met goudloket voor particulieren. Die kon fysieke opnames voor ze regelen. Door de nationalisering heeft ABN de HBU moeten afstoten aan Deutsche Bank, die op zijn beurt de goudactiviteiten staakt. En zodoende kan ABN deze dienst niet meer aanbieden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 10:19 schreef GoedeVraag het volgende:

Ff gefixed. De btw op goud is voorafgaand aan de introductie van de euro afgeschaft en komt niet meer terug.
Heb je daar een bron voor? Ik vroeg dit al eerder, maar bij mijn weten is goud altijd vrij van omzetbelasting (BTW) geweest en heeft de invoering van de euro daar niets aan veranderd.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 15:51:36 #7
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124527464
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 15:41 schreef dvr het volgende:

[..]

Heeft er niets mee te maken. Vroeger was ABN eigenaar van de HBU in R'dam, de enige bank met goudloket voor particulieren. Die kon fysieke opnames voor ze regelen. Door de nationalisering heeft ABN de HBU moeten afstoten aan Deutsche Bank, die op zijn beurt de goudactiviteiten staakt. En zodoende kan ABN deze dienst niet meer aanbieden.
Ook na die overname werd nog fysieke uitlevering aangeboden. Pas deze maand is die brief er uit gegaan. Aangezien de achterliggende motieven daar niet in vermeld staan blijft het speculeren natuurlijk, maar ik acht mijn aanname niet onwaarschijnlijk.

quote:
Heb je daar een bron voor? Ik vroeg dit al eerder, maar bij mijn weten is goud altijd vrij van omzetbelasting (BTW) geweest en heeft de invoering van de euro daar niets aan veranderd.
http://www.europa-nu.nl/i(...)ing_wijziging_van_de

Heb je een bron waaruit blijkt dat goud voor 1998 ook al vrijgesteld was van btw?
pi_124529129
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 15:51 schreef GoedeVraag het volgende:

Ook na die overname werd nog fysieke uitlevering aangeboden. Pas deze maand is die brief er uit gegaan. Aangezien de achterliggende motieven daar niet in vermeld staan blijft het speculeren natuurlijk, maar ik acht mijn aanname niet onwaarschijnlijk.
Deutsche Bank heeft vorige zomer aan zijn klanten laten weten dat ze het goudloket aan het Coolsingel dichtgooien. Ik neem aan dat ze hun verplichtingen aan ABN(-klanten) nog even zijn nagekomen, maar het is logisch dat ze zo'n marginale activiteit niet blijven handhaven alleen voor dat kleine groepje girale goudbeleggers. Vroeger was het misschien nog lucratief, maar toen hadden ze practisch een monopoliepositie in Nederland voor wie goudbaren zocht. De afgelopen jaren zijn er veel aanbieders bijgekomen.

quote:
Dank! Die kon ik op wetten.nl niet vinden.

quote:
Heb je een bron waaruit blijkt dat goud voor 1998 ook al vrijgesteld was van btw?
Nee, dat kwam alleen voort uit mijn herinnering dat je vroeger bij bijna iedere bank goud kon kopen (er stond dan zo'n vitrinekastje met baartjes en munten), wat niet al te aantrekkelijk zou zijn geweest als je er BTW over moest betalen. Maar als ik het nu goed zie, werd destijds de margeregeling toegepast zodat je in de praktijk waarschijnlijk maar een kleine opslag betaalde. Hoe dan ook dank voor de gedocumenteerde correctie!
pi_124611138
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 10:19 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Ff gefixed. De btw op goud is voorafgaand aan de introductie van de euro afgeschaft en komt niet meer terug.
Thanks,
Was meer een mening / voorspelling van moi. Ik zie dat zomaar veranderen :)

Ach ja, keep stacking.
pi_124757539
Het is al tien dagen aan het stuiteren rond de 1248¤. Mijn bullshit-TA analyse zegt dat die dit jaar doorbreekt en naar boven knalt.
It's gonna take more bullets than you could ever fire to win this game... but one bullet... and I can give you a thousand lives.
  maandag 1 april 2013 @ 15:54:10 #11
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_124758379
Als 2 jaar zul je bedoelen.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_124759806
Maar hoe koop je goud zonder dat dit aan de belastingdienst* en/of andere instanties wordt doorgegeven?

Dit omdat je het beter zelf in je bezit kan hebben en niet in een bankkluis want als shit de ventilator raakt kom je dus never nooit meer bij je goud als het in een bank ligt.

* Ja ook bij de belastingdienst werken mensen die gegevens zouden kunnen doorverkopen aan roofovervallers alles voor geld niet waar ;) (Het roven is de belastingdienst tenslotte niet vreemd)

* * Geen fraude oproep maar bezorgdheid vanwege inbraak en/of overvalrisico!
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_124763383
voor welk bedrag wil je goud kopen?
pi_124763598
quote:
7s.gif Op maandag 1 april 2013 16:43 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Maar hoe koop je goud zonder dat dit aan de belastingdienst* en/of andere instanties wordt doorgegeven?

Dit omdat je het beter zelf in je bezit kan hebben en niet in een bankkluis want als shit de ventilator raakt kom je dus never nooit meer bij je goud als het in een bank ligt.

* Ja ook bij de belastingdienst werken mensen die gegevens zouden kunnen doorverkopen aan roofovervallers alles voor geld niet waar ;) (Het roven is de belastingdienst tenslotte niet vreemd)

* * Geen fraude oproep maar bezorgdheid vanwege inbraak en/of overvalrisico!
In een goudzaak, contant geld meenemen en voor max ik meen 10k kopen.
Soms moet je extra toeslag betalen bij een cash betaling.
pi_124774978
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2013 18:44 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

In een goudzaak, contant geld meenemen en voor max ik meen 10k kopen.
Soms moet je extra toeslag betalen bij een cash betaling.
Bij o.a. The Silver Mountain kun je inderdaad min of meer anoniem cash tot zo'n 10k aan goud kopen.
pi_124775098
quote:
7s.gif Op maandag 1 april 2013 16:43 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Maar hoe koop je goud zonder dat dit aan de belastingdienst* en/of andere instanties wordt doorgegeven?

Dit omdat je het beter zelf in je bezit kan hebben en niet in een bankkluis want als shit de ventilator raakt kom je dus never nooit meer bij je goud als het in een bank ligt.

* Ja ook bij de belastingdienst werken mensen die gegevens zouden kunnen doorverkopen aan roofovervallers alles voor geld niet waar ;) (Het roven is de belastingdienst tenslotte niet vreemd)

* * Geen fraude oproep maar bezorgdheid vanwege inbraak en/of overvalrisico!
De roverheid is sowieso niet een partij die je kunt vertrouwen; al je bezit is vrij spel zo lijkt het inmideels (Dijsselbloem gaf alleen maar toe wat de stand van zaken is). Inbraakrisico is voroal een kwestie van het niet rondbazuinen dat je PM's thuis hebt liggen lijkt me. Een bankkluis is inderdaad ook een dubieuze optie; we hebben in de UK al een incidentje gehad waarbij in het kader van drugshandelbestrijding kluisjes werden opgengetrokken door de overheid.
pi_124846472
1207 wat is deze
It's gonna take more bullets than you could ever fire to win this game... but one bullet... and I can give you a thousand lives.
pi_124846929
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 19:25 schreef Volatility het volgende:
1207 wat is deze
Lucht dat wegloopt, goud is gewoon onderdeel van de totale zeepbel.

Je had allang moeten overstappen naar Bitcoin.
pi_124850788
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 16:33 schreef dvr het volgende:
Nee, dat kwam alleen voort uit mijn herinnering dat je vroeger bij bijna iedere bank goud kon kopen (er stond dan zo'n vitrinekastje met baartjes en munten), wat niet al te aantrekkelijk zou zijn geweest als je er BTW over moest betalen. Maar als ik het nu goed zie, werd destijds de margeregeling toegepast zodat je in de praktijk waarschijnlijk maar een kleine opslag betaalde. Hoe dan ook dank voor de gedocumenteerde correctie!
Lijkt me eerlijk gezegd ook niet meer dan logisch, want wat voor waarde is toegevoegd aan een staaf goud? Bij sieraden ligt dat anders.

Maar goed, je weet het natuurlijk nooit met overheden.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 03-04-2013 20:50:09 ]
pi_124851621
quote:
7s.gif Op maandag 1 april 2013 16:43 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
(Het roven is de belastingdienst tenslotte niet vreemd)
Hun core business uiteraard.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_124859514
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 19:33 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Lucht dat wegloopt, goud is gewoon onderdeel van de totale zeepbel.

Je had allang moeten overstappen naar Bitcoin.
Oja want dat is geen bubble.
It's gonna take more bullets than you could ever fire to win this game... but one bullet... and I can give you a thousand lives.
  woensdag 3 april 2013 @ 23:54:03 #22
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_124861837
quote:
7s.gif Op maandag 1 april 2013 16:43 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Maar hoe koop je goud zonder dat dit aan de belastingdienst* en/of andere instanties wordt doorgegeven?

Dit omdat je het beter zelf in je bezit kan hebben en niet in een bankkluis want als shit de ventilator raakt kom je dus never nooit meer bij je goud als het in een bank ligt.

* Ja ook bij de belastingdienst werken mensen die gegevens zouden kunnen doorverkopen aan roofovervallers alles voor geld niet waar ;) (Het roven is de belastingdienst tenslotte niet vreemd)

* * Geen fraude oproep maar bezorgdheid vanwege inbraak en/of overvalrisico!
Niet dat ik fraude promoot, maar als je 1x per maand zo'n coin shop binnen loopt, een gouden munt koopt en die in een kluis in je kruipruimte stopt, komt de belastingdienst daar niet achter lijkt me.

En vertel dat natuurlijk niemand, behalve je partner.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_124864598
quote:
2s.gif Op woensdag 3 april 2013 23:54 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Niet dat ik fraude promoot, maar als je 1x per maand zo'n coin shop binnen loopt, een gouden munt koopt en die in een kluis in je kruipruimte stopt, komt de belastingdienst daar niet achter lijkt me.

En vertel dat natuurlijk niemand, behalve je partner.
Ben je mal dan gaat mijn partner er vandoor met mijn gouden munten ..
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_124879827
quote:
10s.gif Op woensdag 3 april 2013 23:08 schreef Volatility het volgende:

[..]

Oja want dat is geen bubble.
Jawel, maar die is nog niet op de weg terug.
pi_124963276
quote:
2s.gif Op woensdag 3 april 2013 23:54 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Niet dat ik fraude promoot, maar als je 1x per maand zo'n coin shop binnen loopt, een gouden munt koopt en die in een kluis in je kruipruimte stopt, komt de belastingdienst daar niet achter lijkt me.

En vertel dat natuurlijk niemand, behalve je partner.
Dat is inprincipe hoe je zoiets doet idd.

Kleine beetje kopen.
Merkt niemand.

Ik deed het vooral online, alles verkocht voordat goud crashte (min of meer dan) begin dec. 2013.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')