abonnement Unibet Coolblue
  zondag 10 februari 2013 @ 20:29:08 #1
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_122726847
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_122726981
evenstar sinds 1 maand wil R ook vaker "sabbelen" dan liggen we samen op de bank K3 te kijken en ze sabbelt soms 30 minuten lang :D
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_122727289
Faye clustert ook nog steeds heel veel :) Ik vind het wel gezellig, zeker omdat ze verder veel te druk is om te kroelen. Na mijn werkdag geniet ik er echt van.
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_122727869
Evenstar, jullie situatie is natuurlijk ook niet 'normaal', maar ik hoop dat als jullie echt over mogen op gv, zijn drinkgedrag ook langzamerhand positief verandert!

En clusteren doet de mijne ook niet meer, al een paar weken niet meer. Zo gek, bij Isabel hebben we dat moment gemist, zijn we gewoon zelf met 7 mnd oid begonnen met op tijd naar bed brengen. Die was echt borstverslaafd denk ik, die kon altijd wel drinken.
Tobias niet, die was bijv vanmiddag te moe om te drinken, moest eerst een powernap van 15 min doen om te willen drinken. :D Zo grappig, dat verschil in gedrag, zo klein als ze dan zijn..
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_122728039
Meneer hier clustert als hem iets dwars zit: poep, tanden o.i.d. Op vrijdagen/ weekeinden overdag, anders komt hij met name s'nachts vaker. Als hij gedronken heeft zegt hij de laatste tijd altijd: aaaahhhhh met zo'n grote brede grijns. En als ik hem van school ophaal, wil hij meestal gelijk drinken, ongeacht hoe lang geleden de laatste fles was :)
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_122730104
Morretje, de mijne was ook zo. Slaap ging altijd voor drinken, als hij huilerig was van moeheid en haalde borst aanbieden niets uit. Hij wilde gewoon echt niet drinken dan, alleen slapen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_122731655
Luuk leek te gaan flesweigeren. Hij dronk van de week een fles toen ik weg moest, en begon pas met drinken toen ik de deur uit was. Eergisteren waren we bij mijn schoonouders, en Luuk dronk zeer moeizaam.
Vanavond heeft N Luuk uit bed gehaald, en een fles gegeven. Ik heb toen gedouched en op de slaapkamer gekolfd. Luuk had niet door dat ik er was. Hij had binnen no time zijn flesje leeg. Geen enkel probleem.
Hij wil dus alleen een fles als ik niet in de buurt ben. Ik ben allang blij dat hij het wel doet. Bij de gastouder ben ik toch niet in de buurt.
*poef* nu is het weg
  zondag 10 februari 2013 @ 22:36:25 #8
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_122734301
Fijn dat dat goed gaat, KJ!

Hier gaat het prima, vandaag heb ik Isabel vaker aangelegd (vooral naar de avond toe), en wis en waarempel: geen huilend meisje vanavond. Toch clusteren dus, denk ik. Nu na haar fles bleef ze wel erg onrustig en heel hard sabbelen aan de pink, dus net (een klein uur na de fles) aangelegd en nu ligt ze in slaap te vallen aan de borst O+ wel jammer dat mijn tepels nu wel weer echt pijn doen (een uur na kolven voeden is wat teveel denk ik) maar met een tevreden meisje is het het kiezen bijten wel waard.

Ik ga het morgen weer zo doen, het is fijn haar ook in de avond zo ontspannen en tevreden te zien O+
3!
pi_122741509
Oh Inca wat fijn dat het clusteren zo goed geholpen heeft.
pi_122753176
Half jaar borstvoeding hier! (En vier dagen)

En volgens mij heb ik t zelfde als Kyara had, zo'n kalk kraan effect...
Dr was iets met warme pampers.. Hoe moet dat? Gewoon eromheen vouwen, half uur laten zitten ofzo en dan voeden?
pi_122754077
Pampers onder de warme kraan en er omheen vouwen inderdaad (check wel even of het niet te warm is...). Kwartiertje relaxen en daarna zijn ze weer als nieuw!
pi_122763575
8 maanden vandaag!
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_122763605
KJ, fijn, dat het goed gaat.

SE, succes met de warme pampers. Hopelijk helpt het de melk los te maken.

Marjolijntje O+
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_122763987
Wat een mooie kijkers Marjolijntje. O+

Hier een mijlpaal vind ik: ik geef vanaf vandaag langer borstvoeding dan bij de oudste. En het gaat supergoed *O*
Best wel trots :)
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_122764119
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 20:12 schreef Estrys het volgende:

Hier een mijlpaal vind ik: ik geef vanaf vandaag langer borstvoeding dan bij de oudste. En het gaat supergoed
Best wel trots
*O* *O* Mooie mijlpaal!!
*poef* nu is het weg
pi_122766677
*O* mooie mijlpaal Estrys *O*
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_122766982
Estrys, wat tof!
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_122768604
Estrys *O*

Hier de 1e bv in de diepvries. 180 ml *O*
  maandag 11 februari 2013 @ 21:30:23 #19
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_122768642
Mooie mijlpalen dames! O+
A grand adventure has begun.
pi_122768786
Goed hoor estrys. Ik vond dat ook heel bijzonder toen ik leyla langer aan de borst had dan jen. Het deed me toen veel pijn dat ze zomaar stopte met drinken. Leyla moest ik zelf van de borst halen, omdat het echt niet meer ging. Deze hoop ik dan ook dat ik mijn doel haal, dat hij zelf mag bepalen wanneer het goed is. Echt zelf spenen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_122769282
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 21:29 schreef Kyara het volgende:
Estrys *O*

Hier de 1e bv in de diepvries. 180 ml *O*
*O*

En dat Bram zichzelf mag spenen (hopelijk is deze zin zo correct)
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_122769297
Inca super dat ze rustiger wordt door het clusteren!! ik hoop dat je tepels snel wennen :*

Lijntje toppie!!

Kyara *O* *O* *O*

Estrys goed zeg 1!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_122769570
Wat een positieve verhalen :)

Ik krijg trouwens ook al pijn in mijn hart/ziel als ik eraan denk dat R. op een dag de borst niet meer wil. Maar dat is waarschijnlijk wel beter dan zelf spenen, denk ik.
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
  maandag 11 februari 2013 @ 22:03:49 #24
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_122770563
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 21:29 schreef Kyara het volgende:
Estrys *O*

Hier de 1e bv in de diepvries. 180 ml *O*
Wauw O+ vind je zo stoer !!

Estrys *O*
Engaging Infinite Improbability Drive..
  maandag 11 februari 2013 @ 22:05:36 #25
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_122770664
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 21:46 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
Wat een positieve verhalen :)

Ik krijg trouwens ook al pijn in mijn hart/ziel als ik eraan denk dat R. op een dag de borst niet meer wil. Maar dat is waarschijnlijk wel beter dan zelf spenen, denk ik.
Huh zelf spenen is toch dat kind dus kiest wanneer hij er Klaar mee is?
Engaging Infinite Improbability Drive..
  maandag 11 februari 2013 @ 22:30:39 #26
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_122771906
Ik gooi misschien een knuppel in het hoenderhok maar ik ben straks blij als de borstvoeding over is.

Op dit moment dan. Die onzekerheid over het al dan niet groeien, alle oordelen van iedereen (krijgt ze wel genoeg, wat doe je je zelf aan, moet je echt aan een koemelkvrij dieet), het enorm onrustige gedrag van Isabel aan de borst etc etc., het kolven, het hoe en wanneer wat betreft het kolven.
Ik wil het echt een half jaar volhouden, dat is mijn minimale doel, als mijn lichaam het trekt.

Maar aan de andere kant, er is niemand die mijn hysterische kleine meisje zo goed kan troosten als ik.
pi_122771919
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2013 22:05 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Huh zelf spenen is toch dat kind dus kiest wanneer hij er Klaar mee is?
Ja. Normale leeftijd ligt tussen 2,5 en 7 volgens mij.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_122772215
Ik vind dat geen knuppel in een hok gooien hoor. Ik hoop zo dat je meisje wat rustiger en tevredener wordt, want niet alleen voor je meisje is dat een stuk fijner, maar voor jullie allemaal.
Ik snap best dat als het allemaal niet goed loopt dat je er op een moment wel klaar mee bent.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_122775361
Goed zo kyara!

Nee, katten en andere dieren spenen ook, die laten hun jongen niet meer drinken, terwijlze nog wel willen.
Volgens mij bestaat er geen naam voor een kindje wat zelf niet meer wil.

Ik ben nog steeds niet ongesteld? Is dat echt normaal?
  dinsdag 12 februari 2013 @ 05:11:38 #30
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_122778072
Troeta, bij Stef werd ik pas weer ongesteld toen ik alleen de ochtend- en avondvoeding overhield, dat was met een maand of 8.

Estrys, super! *O*

En Becky, ik vind je überhaupt een held dat je zo volhard. Ik weet niet of ik het vol zou houden, ik snap enorm goed dat het niet leuk is zo. Ik hoop dat je je doel mag halen en dat het binnenkort echt om mag slaan allemaal :*

Hier ging het heel gek vanavond, toch weer meer huilen, twijfels of het nu krampjes waren of dat ze wilde drinken. Van zes tot half 9 iets van 5 keer aangelegd, toen nog was ze heel onrustig, maar gaapte wel constant. We hebben haar maar in bed gelegd als een probeersel.. En nú is ze pas weer wakker :o ik weet niet of dat wel goed is hoor, 8,5 uur doorslapen :?

Overigens is mijn linkertepel al een tijd pijnlijker als de rechter. Kan dat komen doordat ze een voorkeurshouding heeft toevallig? Zat ik gisteren aan te denken, ze draait haar hoofd alleen naar links.
3!
pi_122778153
Is het normaal dat F. 5-6 voedingen per dag zeker 230ml per keer drinkt?

Ik kolf me n ongeluk en de grote flessen zijn haast te klein. Ik twijfel aan de kwaliteit van mijn bv, al weet ik dat dat haast niet kan.

Daarom nu toch begonnen met bijvoeding. Pap met bv savonds en overdag n fruithap. Ben toch bang dat ze honger jeeft.

Vandaag eens kijken of het cb open is ondanks de carnaval.
pi_122778158
Oh en becky, ik vind t ook geen knuppel. Je doet je best en meer kun je niet doen. Ik heb respect! Gaat t al wat beter met je meisje en het huilen?
pi_122778205
Becky je bent gewoon ontzettend stoer dat je het nog steeds vol houdt.

En wat een mooie mijlpalen! *O*

Kwisted het klinkt als erg veel daar valt bijna niet tegenaan te kolven, m doet dat alleen 's avonds zoveel drinken. En aan de kwaliteit van de bv zal het vast niet liggen, misschien is het gewoon wel tijd voor af en toe vaste voeding.

M. begint nu ook met zijn hoofd te draaien en te kauwen :o :X terwijl hij drinkt. Heb hier al gelezen dat dat een fase is... maar auw!
pi_122778253
Becky, ik vind dat heel begrijpelijk, dat je het zo niet leuk vind. Ik hoop dat het gauw leuker en makkelijker wordt.

Inca, door clusteren kunnen baby's ook langer doorslapen. Al is 8,5 uur wel erg lang, vind ik. Hoe oud was ze ook alweer?

Kwis, mij lijkt het veel idd. Al dronk het buurjongetje hier ook wel 200ml bv op een gegeven moment, was met 6/ 7 maanden dacht ik. De mijne ging met 7/ 8 maanden van 150 naar 180 en dat heb ik in overleg met iemand van lll snel teruggeschroefd naar 150ml. Hij groeide daar goed op, kreeg al bijvoeding en ik kolfde niet zoveel. Zij vertelde ook dat kindjes van die leeftijd zo'n 700-1000ml op een hele dag zouden drinken. Krijgt die van jou zoveel flessen overdag of s'avonds?

Zolena, hier was het idd een fase, hoop dat het gauw over is.

Echt super al die verhalen van 2e kind langer voeden dan de 1e. Dat wil ik aan de ene kant ook graag, al is mijn doel hoog ingestoken (1e had 1,5- 1 3/4 jaar bv). Hij wilde zelf niet meer. Hij verzette zich en bleef bijten. Ik vind het ook wel een beetje dubbelzinnig. Ik wil graag dat mijn baby nog 1 voeding krijgt overdag, zodat ik met het kolven weer gelijk loop. Ook heb ik soms het idee meer vrijheid te willen. Aan de andere kant wil ik de bv echt niet opgeven.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_122778644
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 23:44 schreef Troeta het volgende:
Goed zo kyara!

Nee, katten en andere dieren spenen ook, die laten hun jongen niet meer drinken, terwijlze nog wel willen.
Volgens mij bestaat er geen naam voor een kindje wat zelf niet meer wil.

Ik ben nog steeds niet ongesteld? Is dat echt normaal?
ik ben ook nog niet ongesteld, en mijn uk is 8 maanden. Ik heb wel het idee dat er *iets* gebeurt op cyclusgebied nu de nachtvoedingen afnemen. Meer afscheiding, terugkeer van pukkels... -O- We zullen zien.

8 maanden bv! Ik ben me er voorzichtig op in aan het stellen dat mijn uk geen langdrinker is. Ander voedsel is veel interessanter en overdag drinkt hij steeds maar kort. Op het kdv is hij in korte tijd van 500 ml drinken naar 200-250 gegaan. Ze bieden hem nu ook water aan bij de boterham. Eerst haalde hij het 's nachts in, maar sinds hij meer avondeten krijgt, zijn de nachtvoedingen ook afgenomen tot max. 1.

Kleintjes worden groot O+ ;(

Becky, begrijpelijk hoor! Ik vind het soms ook gedoe hoor, zal blij zijn als ik niet meer hoef te kolven op het werk bijv. Maar ik hoop dat ik toch nog lang een ochtend- en avondvoeding kan geven, daar geniet ik zo van! Ik duim voor jou dat het snel beter gaat. En laat anderen lekker kletsen, ze hebben altijd wel wat te zeuren :*.
Venus in pocketformaat
© loveli
  dinsdag 12 februari 2013 @ 10:54:08 #36
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_122781771
Tinu, ze is morgen 5 weken. Ondertussen denk ik wel dat ik weet wat er is: volgens mij is ze aan het regelen. Ik weet het niet zeker, maar ook nu is ze onrustig en al twee keer in een uur aan de borst geweest. Ik bereid me maar voor op een dagje bankhangen met de tv aan :P
3!
pi_122782519
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 10:54 schreef Incantrix het volgende:
Tinu, ze is morgen 5 weken. Ondertussen denk ik wel dat ik weet wat er is: volgens mij is ze aan het regelen. Ik weet het niet zeker, maar ook nu is ze onrustig en al twee keer in een uur aan de borst geweest. Ik bereid me maar voor op een dagje bankhangen met de tv aan :P
Dat is het voordeel van die eerste tijd, je komt nog eens door je series heen, haha :D

Hier net bij het CB geweest en een 'ga zo door'gekregen van de arts die normaal geen fan is van BV, dat was wel ff leuk :D
pi_122782730
Ik ben afgelopen donderdag voor het eerst ongesteld geworden na 14 maanden en 2 weken.
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_122783087
Ik was na 5 weken alweer ongesteld :')
pi_122783632
Hier na 8 maanden nog niks
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_122784152
Hier na zes weken ook ongesteld. Nu niet meer, spiraaltje. Mis t niet ook. Nu zeggen de hoeveelheden die je kolft niet zoveel he, maar links net aan 60 en rechts ruim 80 en dat gewoon sochtends vind ik niet zoveel :@ Zit er aan t denken om vandaag elke twee uur even te kolven (ze is naar kdv) Zou fijn zijn om weer te kolven wat ze drinkt...
  dinsdag 12 februari 2013 @ 12:20:08 #42
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_122784309
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 11:21 schreef freecell het volgende:

[..]

Dat is het voordeel van die eerste tijd, je komt nog eens door je series heen, haha :D

Hier net bij het CB geweest en een 'ga zo door'gekregen van de arts die normaal geen fan is van BV, dat was wel ff leuk :D
Haha, ja, slecht moment voor een kapotte media-pc. En heuj, da's cool! :Y
3!
  dinsdag 12 februari 2013 @ 12:51:26 #43
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_122785260
hoi hoi Isabel tikt net 2,5 uur na de voeding een fles van 85/90 ml weg. Ik heb r net even gewogen op de keukenweegschaal maar als ze weegt wat daar staat gaat haar lijntje echt afbuigen, nu al. Ik ben bang dat ze niet voldoende heeft aan mijn borstvoeding.
pi_122785862
Becky -O- Wat wil je zelf graag?

Hier na de eerste na 9 maanden... zwanger _O-
Niet ongesteld geweest :+

Na de tweede na een maand of 5 geloof ik.... Maar toen heb ik maar 5 weken BV gegeven.
  dinsdag 12 februari 2013 @ 13:20:21 #45
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_122786182
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 12:51 schreef becky27 het volgende:
hoi hoi Isabel tikt net 2,5 uur na de voeding een fles van 85/90 ml weg. Ik heb r net even gewogen op de keukenweegschaal maar als ze weegt wat daar staat gaat haar lijntje echt afbuigen, nu al. Ik ben bang dat ze niet voldoende heeft aan mijn borstvoeding.
2,5 uur na de vorige voeding komt dan toch weer een volledige nieuwe voeding? Dan lijkt het me niet verwonderlijk dat ze zoveel drinkt.
Wanneer ga je weer wegen op het cb? Dan weet je zeker of de curve idd afbuigt...
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  dinsdag 12 februari 2013 @ 13:25:54 #46
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_122786366
Ja dat klopt ook wel. Is de vijfde voeding van vandaag. Ze drinkt veel rustiger haar fles dan dat ze aan de borst drinkt. Donderdag naar cb dan weet ik het zeker. Hoop het niet, maar het is zo'n ontevreden baby dat ik bang ben dat ze altijd honger heeft.
pi_122786973
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2013 22:05 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Huh zelf spenen is toch dat kind dus kiest wanneer hij er Klaar mee is?
O! Ja, ik druk me verkeerd uit. :) Ik bedoelde 'zelf' in de zin van 'spenen door moeders'.

Maargoed, ik begrijp best dat iemand blij kan zijn als de bvperiode aan zijn eind is, hoor. Ik kan me momenteel alleen nog niets bij voorstellen. ;)
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_122787482
Oh wat balen Becky, hopelijk is dat niet het geval :*

SE, misschien clusterkolven? Heeft hier wel geholpen mbt productie.

Sprak een vpk in het ziekenhuis en het ging over dat ik nog zo moe ben (vind ik niet zo gek, ks is ook nog maar 2,5 week geleden). Maar nu vond ze dat ik maar moest stoppen met 's nachts kolven want ik heb mijn rust ook hard nodig. Maar volgens mij is dat dus het stomste wat ik op dit moment kan doen in mijn situatie. Vind het ook helemaal niet zo erg om 's nachts te kolven (al word ik liever gewekt door een baby dan dat je in de kou aan zo'n apparaat moet hangen).
pi_122787557
Als ze zo ontevreden is en jij denkt dat ze te weinig krijgt, waarom zit er dan überhaupt 2,5 uur tussen twee voedingen? Misschien zeg ik iets heel geks hoor, maar dan ga je toch zorgen dat je bij elke kik aanlegt?
pi_122787611
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 13:25 schreef becky27 het volgende:
Ja dat klopt ook wel. Is de vijfde voeding van vandaag. Ze drinkt veel rustiger haar fles dan dat ze aan de borst drinkt. Donderdag naar cb dan weet ik het zeker. Hoop het niet, maar het is zo'n ontevreden baby dat ik bang ben dat ze altijd honger heeft.
5 klinkt veel, maar ik zit ook al op 4.. en 90cc in een voeding is niet zo bijzonder veel toch?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_122787688
Kyara, als je net moeder bent geworden en je geeft borstvoeding, is dat ook het eerste wat als boeman aangewezen wordt. Ben je moe? Komt door de borstvoeding. Ben je emotioneel? Komt door de borstvoeding. Val je af, kom je aan, voel je je niet lekker, heb je pijn in je nek, rug of grote teen, het komt allemaal door de borstvoeding.

Volg je eigen gevoel en je gezond verstand en als dat niet in lijn is met een dergelijk advies, dan EOIAOU. ene oor in andere oor uit
pi_122787983
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 14:01 schreef Morretje het volgende:

[..]

5 klinkt veel, maar ik zit ook al op 4.. en 90cc in een voeding is niet zo bijzonder veel toch?
Ik zit ook al aan de 4, 5 komt er zo aan (sinds 7u vanmorgen). En een maand of twee geleden dronk ze nog veel vaker. Otje houdt van veel kleine beetjes, al kan ze op pappadag prima met om de drie uur toe (ze drinkt zo slecht uit de fles dat ik haar dan thuis live voed nadat ze de fles heeft gehad).
pi_122788030
Luuk vraagt niet meer om voedingen. Ik maak hem wakker als ik vind dat het weer tijd is voor een voeding. Meestal zit er 3 uur tussen. Soms als het zo uit komt 4 uur. We zitten nu gemiddeld op 6 voedingen per dag.
*poef* nu is het weg
pi_122788555
Ik zit al op 6 geloof ik :P (sinds 0:00)

En ontevreden baby's die honger hebben, kan je blij maken met clusteren toch? :)
pi_122788743
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 14:04 schreef WupWup het volgende:
Kyara, als je net moeder bent geworden en je geeft borstvoeding, is dat ook het eerste wat als boeman aangewezen wordt. Ben je moe? Komt door de borstvoeding. Ben je emotioneel? Komt door de borstvoeding. Val je af, kom je aan, voel je je niet lekker, heb je pijn in je nek, rug of grote teen, het komt allemaal door de borstvoeding.

Volg je eigen gevoel en je gezond verstand en als dat niet in lijn is met een dergelijk advies, dan EOIAOU. ene oor in andere oor uit
Je bent vergeten.."oh slaapt ie nog niet door? dat komt door de borstvoeding!"
:{w
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  dinsdag 12 februari 2013 @ 14:35:24 #56
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_122788749
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 14:04 schreef WupWup het volgende:
Kyara, als je net moeder bent geworden en je geeft borstvoeding, is dat ook het eerste wat als boeman aangewezen wordt. Ben je moe? Komt door de borstvoeding. Ben je emotioneel? Komt door de borstvoeding. Val je af, kom je aan, voel je je niet lekker, heb je pijn in je nek, rug of grote teen, het komt allemaal door de borstvoeding.

Volg je eigen gevoel en je gezond verstand en als dat niet in lijn is met een dergelijk advies, dan EOIAOU. ene oor in andere oor uit
Ha! Daarom voed ik nog steeds. Door de operatie aan mijn grote teen. ;)
Maar idd, bij twijfels over de groei zou ik ook zeer regelmatig aanleggen.

kyara, gaat de productie helemaal goed?
(Zijn ze eigenlijk eeneiig of twee-eiig?)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  dinsdag 12 februari 2013 @ 14:36:47 #57
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_122788797
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 14:00 schreef WupWup het volgende:
Als ze zo ontevreden is en jij denkt dat ze te weinig krijgt, waarom zit er dan überhaupt 2,5 uur tussen twee voedingen? Misschien zeg ik iets heel geks hoor, maar dan ga je toch zorgen dat je bij elke kik aanlegt?
Tja ze ligt soms al ontevreden aan de borst. Het is makkelijker gezegd dan gedaan om haar maar bij elke kik aan te leggen. Ik heb hier nog een peuter rondlopen die het gehuil van haar zusje na 8 weken ook zat is. Zodra ze hongersignalen begint af te geven leg ik haar aan. Soms na een uur soms na vier uur (als ze lang slaapt).
S avonds ligt ze de hele avond aan de borst en voed ik haar in slaap.
pi_122788816
Bij ons was het..huilen = aanleggen. Zuigbehoefte = aanleggen. Gewoon als ik niet wist was er was en ze huilde = aanleggen.
Ik snap wel dat niet iedereen dat wil of kan. Maar als je twijfelt over de groei of je kindje tevreden is dan moet je zeker aanleggen!
Te veel kunnen ze niet binnenkrijgen..
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  dinsdag 12 februari 2013 @ 14:41:51 #59
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_122789002
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 14:37 schreef bitterend het volgende:
Bij ons was het..huilen = aanleggen. Zuigbehoefte = aanleggen. Gewoon als ik niet wist was er was en ze huilde = aanleggen.
Ik snap wel dat niet iedereen dat wil of kan. Maar als je twijfelt over de groei of je kindje tevreden is dan moet je zeker aanleggen!
Te veel kunnen ze niet binnenkrijgen..
Dat is nu bij ons ook zo veel mogelijk. Maar ze slaapt ook bijna niet. We lopen bij de huilpoli in het zkhs en daar geven ze natuurlijk andere adviezen. Het is ook niet erg als ik het op mijn manier doe.
pi_122789018
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 14:36 schreef becky27 het volgende:

[..]

Tja ze ligt soms al ontevreden aan de borst. Het is makkelijker gezegd dan gedaan om haar maar bij elke kik aan te leggen. Ik heb hier nog een peuter rondlopen die het gehuil van haar zusje na 8 weken ook zat is. Zodra ze hongersignalen begint af te geven leg ik haar aan. Soms na een uur soms na vier uur (als ze lang slaapt).
S avonds ligt ze de hele avond aan de borst en voed ik haar in slaap.
Het kán wel :)
Ik heb hier een kleuter (die naar school moet ed) en een niet-standaard peuter die extra aandacht nodig heeft en ik voed overdag meestal om de 2 uur in praktijk.

Daarom vroeg ik ook: wat wil je eigenlijk zelf? :)
pi_122789052
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 14:41 schreef becky27 het volgende:

[..]

Dat is nu bij ons ook zo veel mogelijk. Maar ze slaapt ook bijna niet. We lopen bij de huilpoli in het zkhs en daar geven ze natuurlijk andere adviezen. Het is ook niet erg als ik het op mijn manier doe.
Ben wel nieuwsgierig welke adviezen je daar krijgt eigenlijk?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_122789060
Hoe gaat het bij de huilpoli becky? en natuurlijk doe je het op je eigen manier :* ik hoop dat het binnenkort beter gaat want een huil baby is wel slopend
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_122789098
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 14:04 schreef WupWup het volgende:
Kyara, als je net moeder bent geworden en je geeft borstvoeding, is dat ook het eerste wat als boeman aangewezen wordt. Ben je moe? Komt door de borstvoeding. Ben je emotioneel? Komt door de borstvoeding. Val je af, kom je aan, voel je je niet lekker, heb je pijn in je nek, rug of grote teen, het komt allemaal door de borstvoeding.

Volg je eigen gevoel en je gezond verstand en als dat niet in lijn is met een dergelijk advies, dan EOIAOU. ene oor in andere oor uit
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 14:35 schreef bitterend het volgende:

[..]

Je bent vergeten.."oh slaapt ie nog niet door? dat komt door de borstvoeding!"
:{w
:D
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_122789112
Ik zie het hier met Sofie erbij ook niet gebeuren hoor. Dan is Luuk heel rustig en heel relaxed, maar mijn stuiterpeuter breekt de boel af. Ik kan me niet voorstellen hoe het dan zou zijn als Luuk niet zo rustig en relaxed zou zijn

een dikke :* voor Becky!
*poef* nu is het weg
pi_122789164
Bij elke kik aanleggen doe ik trouwens niet meer, want als ik bij zuigbehoefte of ander ongemak aanleg, heb ik de rest van de dag een boze baby :+ Dan gaat hij spugen en krampen en gedoe, heel sneu.
Maar honger is bij hem wel vrij makkelijk te herkennen.

Slapen doet m in een bedje trouwens ook niet echt. Maximaal 2x per dag een half uurtje. De rest van de tijd of wakker, of in de doek.
pi_122789438
Mèn ik denk dat ik gillend gek zou worden van een huilbaby wat knap dat je het zo goed volhoudt.

[geen expert modus] Dit is natuurlijk vloeken in de kerk, maar als je denkt dat het honger is en je trekt het echt niet om meer/vaker borstvoeding te geven is een flesje kv tussendoor natuurlijk ook een optie, als dat tenminste het 'huil'probleem oplost. Dan kun je in de rustigere periode weer proberen je productie op te krikken, om tot het juiste niveau te komen.
[/geen expert modus]

Het zou zonde zijn als je het nu op moet/wil geven vanwege dit probleem terwijl je zo graag dor wil gaan en terwijl je misschien over een tijdje in een veel rustigere periode komt waar je het nog makkelijk maaaaaaaaanden kan volhouden :)
  dinsdag 12 februari 2013 @ 15:00:35 #67
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_122789784
Ik wil dit natuurlijk lang volhouden. Zeker volledig bv tot ik ga werken daarna mocht het kolven niet lukken een combi van kv en bv.
Over het algemeen kom overdag uit op om de 2 a 2,5 uur als ik gewoon thuis ben. S avonds dus de hele avond en soms slaapt ze s nachts 6,5 uur maar de laatste nachten komt ze om de 3 a 4 uur. Denk dat ze toch aan het regelen is of zo.

Huilpoli geeft aan inbakeren, en tussen de 2,5 uur en 3,5 uur tussen een voeding laten zitten overdag maar dat red ik vaak niet.
pi_122789897
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 15:00 schreef becky27 het volgende:
Ik wil dit natuurlijk lang volhouden. Zeker volledig bv tot ik ga werken daarna mocht het kolven niet lukken een combi van kv en bv.
Over het algemeen kom overdag uit op om de 2 a 2,5 uur als ik gewoon thuis ben. S avonds dus de hele avond en soms slaapt ze s nachts 6,5 uur maar de laatste nachten komt ze om de 3 a 4 uur. Denk dat ze toch aan het regelen is of zo.

Huilpoli geeft aan inbakeren, en tussen de 2,5 uur en 3,5 uur tussen een voeding laten zitten overdag maar dat red ik vaak niet.
Het ritme klinkt zo gek nog niet wat ze nu zelf doet.

Waarom krijg je van de huilpoli adviezen over de frequentie van voeden? Wat is het idee daarachter?
Ik bedoel, een kindje wat honger heeft, huilt ook. Dat vang je toch niet op met op schema voeden?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  dinsdag 12 februari 2013 @ 15:21:42 #69
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_122790507
Ik ben misschien een zeikerd maar ik hecht er zelf ook waarde aan dat ze even zelf in bed ligt. Ze is nog heel klein dat weet ik ook wel maar ik wil gewoon heel even op de bank kunnen zitten zonder gehuil. Al is het een paar uurtjes s avonds. Nu lig ik om half negen met haar aan de borst in bed en als ze heel diep slaapt kan ik haar pas overleggen in dr vootverwarmde bedje.
pi_122790760
Als ik Bram elke keer maar zou aanleggen heb ik een baby die maar blijft drinken en daardoor ook steeds maar zou spugen. Geen honger is dikke pech.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_122790959
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 15:21 schreef becky27 het volgende:
Ik ben misschien een zeikerd maar ik hecht er zelf ook waarde aan dat ze even zelf in bed ligt. Ze is nog heel klein dat weet ik ook wel maar ik wil gewoon heel even op de bank kunnen zitten zonder gehuil. Al is het een paar uurtjes s avonds. Nu lig ik om half negen met haar aan de borst in bed en als ze heel diep slaapt kan ik haar pas overleggen in dr vootverwarmde bedje.
Dan ben je toch geen zeikerd?
Maar mijn avonden zien er ook zo uit, behalve dan dat ik eerder met Tobias naar boven moet.
Als ze slaapt is het toch ook prima? Ik vroeg me alleen af of zo'n advies zin heeft als jij je al zorgen maakt over haar groei..
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  dinsdag 12 februari 2013 @ 15:34:34 #72
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_122790988
Maar huilt Bram als ie geen honger heeft?
pi_122791327
Dat is ook gewoon zo moeilijk, je wéét niet of het honger is. Ik legde ook bij elke kik aan, maar dan werd hij 9 van de 10x wel rustig (behalve eind van de middag / avond). Hij groeide volgens zijn lijntje, dus hij had de voeding elk uur/ anderhalf wel nodig. Maar als aanleggen juist averechts werkt, zou ik ook andere dingen proberen. Wie weet brengt inbakeren en minder voedingsmomenten (ivm reflux misschien?) juist wel meer rust.

Sterkte Becky!
Venus in pocketformaat
© loveli
  dinsdag 12 februari 2013 @ 15:42:43 #74
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_122791368
Fijn te lezen dat ik niet de enige ben. Ik ga met Noortje om 20.00 naar boven.
Voordeel is dat mijn man drie a vier avonden in de week aan het werk is dus ik me niet qua gezellig doen naar hem hoef te verantwoorden :p
pi_122791766
Viktor had ook een zelfbedacht ritme. 3 uur, 5 uur, 7 uur, 9 uur, 11 uur, 14 uur, 16 uur, 19 uur, 21-23 uur. Maar hij hij tankt tien minuten en was klaar. Sinds vorige week gaat het beter. Vannacht sliep hij door voor het eerst, maar overdag is het nog wel vaak elke twee uur. Ik heb ook een stuiterpeuter dus ik heb mezelf geoefend in het voeden en spelen met de peuter tegelijk.

Ik moet aan een kant de rugbyhouding gaan doen want hij heeft een afplatting die erger is dan ik had verwacht. (Categorie 3 van de 5 en een onverklaarbare bult :? ) maar ik zie even niet hoe ik dat praktisch voor elkaar krijg. Ik voed altijd zittend in de madonnahouding en ik ben niet zo handig.

Becky, het klinkt alsof je al wel weet wat je wil. Sterkte er mee, het lijkt me zo pittig als je kindje veel huilt. :*

Ik leg V niet bij elke kik meer aan want hij spuugt al heel veel. Dus ik geef hem dan een speentje. Hij is er niet echt dol op maar helpt hem wel om in slaap te vallen.
pi_122791834
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 15:51 schreef Solagratia het volgende:

Ik moet aan een kant de rugbyhouding gaan doen want hij heeft een afplatting die erger is dan ik had verwacht. (Categorie 3 van de 5 en een onverklaarbare bult :? ) maar ik zie even niet hoe ik dat praktisch voor elkaar krijg. Ik voed altijd zittend in de madonnahouding en ik ben niet zo handig.

Even een beetje offtopic maar wie heeft dat vastgesteld? Otje heeft van achteren een hele duidelijke afplatting maar de huisarts vindt het niet interessant omdat je het niet in haar gezichtje ziet.

Ik voed altijd zittend, in het begin ook vaak in rugbyhouding op advies van lk, een opgevouwen dekbed eronder vond ik handig, stabiel en makkelijk in hoogte aan te passen.
pi_122791995
CB stuurde me naar de kinderfysio. Die stelde dat vast :) even bij CB vragen?
pi_122792062
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 14:35 schreef DaviniaHR het volgende:
kyara, gaat de productie helemaal goed?
(Zijn ze eigenlijk eeneiig of twee-eiig?)
Ja, ik heb zelfs al een voorraadje in de diepvries :D
Ze krijgen nu 7 x 50 ml p.p. en dat kan ik prima bijbenen. Kolf nu zo'n 150-200 ml extra en dat gaat dus hier de diepvries in.

We gaan uit van twee-eiig, ondanks dat ze heel erg op elkaar lijken.

Becky :*
  dinsdag 12 februari 2013 @ 16:01:12 #79
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_122792205
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 15:56 schreef Solagratia het volgende:
CB stuurde me naar de kinderfysio. Die stelde dat vast :) even bij CB vragen?
Je kan ook op eigen intiatief naar de kinderfysio.
Heb ik destijds ook gedaan.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_122792206
Ik voedde in rugbyhouding op een voedingskussen. En dan onder het uiteinde vaak nog een gewoon kussen om het hoog genoeg te houden.

Becky, het lijkt me allemaal enorm zwaar. Is kolven te doen voor je? Zou je dan niet een tijdje alleen kunnen kolven en met de fles voeden, omdat je aangeeft dat ze daar rustiger van wordt? En dan kijken of je er op die manier wat regelmaat (met korte tijdsintervallen omdat je je zorgen maakt over haar groei) in kan krijgen, want misschien heeft ze dat inderdaad wel nodig. Hoe dan ook, wat je ook kiest, wees niet te streng voor jezelf. Je bent geen zeikerd en je mag natuurlijk balen van de borstvoeding en de hele situatie. Het is ook niet niets :*
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  dinsdag 12 februari 2013 @ 16:01:54 #81
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_122792238
Becky, helpt het inbakeren iets, volg je dat advies wel op? Ik kan me ook voorstellen dat als ze veel huilt en weinig slaapt ze in een cirkel van raakt en oververmoeid is en daardoor minder goed drinkt en veel huilt....

Ik zou zelf de neiging hebben om ritme in haar dag aan te brengen, dus 'gewoon' wakker worden, eten, even spelen 15/20 minuten, en dan bij de eerste slaapsignalen in bed ingebakerd.
Ik weet niet of dat een oplossing is, maar zo zou ik het aanpakken en dan wel afgaan op wat zij wil, dus is ze na een uurtje wakker en wil ze drinken, dan weer opnieuw, slaapt ze twee uur, ook goed...

Ik vind het een boel gedoe voor je, zeker met nog een meisje erbij, poeh.... :*
  dinsdag 12 februari 2013 @ 16:04:02 #82
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_122792325
Becky Misschien toch wat dieper zoeken in allergie gebeuren? Dagboekje van alles wat je eet en wanneer , kijken of je patroon herkent.

Oliver is nog steeds zo en ja daar zit bij hem oorzaak achter maar in zijn geval zal KV niets uitmaken en Ik Ben er heilig van overtuigd dat hij qua aantal minder extreme als zus is ivm de BV,.

Qua aandacht verdelen dan lag Ik op de bank oid en dan deden we daar een spel oid , en qua tijd voor mezelf tsja mijn mening is dat een kind huilt niet zomaar zeker als ze zo Klein zijn en merkte dat het mij meer ontspande toen ik puur naar hem keek en mijn activity daar op aan paste dan me heel erg krampachtig vasthouden aan de "benodigde" vrijheid.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_122793547
Hier trouwens inmiddels door uitsluiten, introduceren en weer uitsluiten inmiddels bevestigd dat manneke niet tegen koemelk en soja kan. Als ik er ook maar een heel klein beetje van eet is het huilen, huilen, huilen en eczeem op zijn koppie.

nu ei nog provoceren, maar heb er nog geen zin in en zonder ei kan ik wel ;)
pi_122793658
Tnx voor de tips, ik ga het bij de volgende voeding eens uitproberen! En als het niet lukt dan laat ik hem wel soort van op mijn schoot zitten als een kikkertje. Of is dat weer af te raden voor heupjes/rug/anders?
pi_122793801
Of jij liggen en hij naast je? Of jij op je rug liggen en dan buik op buik?
Ik ben ook niet zo handig met houdingen :+

En ik heb net voor een groepje gereserveerd bij een restaurant. Zonder melk, ei en soja koken was geen enkel probleem :D relaxed!
pi_122799947
Sofie vind het maar wat interessant als ik kolf. N noemt het melken, dus Sofie nu ook.
Ik heb in de keuken een tas staan met wat extra schelpen (zaten bij de tweedehands kolf die ik heb) en flesjes. Sofie heeft zich er een half uur mee vermaakt

*poef* nu is het weg
pi_122800261
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 15:34 schreef becky27 het volgende:
Maar huilt Bram als ie geen honger heeft?
Bram huilt amper maar wordt heel onrustig. Ook als hij honger heeft. Je hoort het knulleke niet. Maar als ik m iedere keer aanleg als hij onrustig is dan maak ik het alleen maar erger. Vandaag had hij bijvoorbeeld last van z'n buikje. Ja dan kan hij de hele dag wel aan m'n borst hangen omdat hij denkt dat dat helpt, maar daarmee wordt de pijn niet minder.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_122800457
Het niet goed groeien op je melk zou ik ook eerder bij allergieën zoeken dan dat ze niet genoeg heeft aan je melk. In verreweg de meeste gevallen is een moeder gewoon in staat haar kind te voeden, melk die niet genoeg voeding bevat is echt zo uitzondering. Zeker met het continu huilen, hoe reageert ze op de kunstvoeding?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_122801342
Hm, zat ik vanmiddag nog te zeggen dat Tobias zich 's avonds ook in slaap drinkt en pas overgelegd kan als hij diep slaapt.. wilde hij vanavond niet meer in bed drinken (had een 3 kwartier daarvoor een beetje gedronken) en is zelf in slaap gevallen.
Sowieso valt het me de afgelopen 2/3 dagen op dat hij veel korter drinkt. Is dat meer efficiëntie, of drinkt ie minder omdat ie de wereld gaat ontdekken? Hij is nu 3,5 mnd
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_122804495
KJ wat een lieve foto :D schattig

Becky :*

Morretje
Ik weet niet meer precies wanneer S korter ging drinken, maar als hij echt drinkt en voldaan is, drinkt hij vast efficiënter. Als hij afgeleid is en daardoor korter drinkt, dan zou je dat wel zien


Vandaag 9mnd bv *O* O+
pi_122805728
*O* *O* *O* *; :*
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  dinsdag 12 februari 2013 @ 21:22:30 #92
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_122805931
haha die Sofie!

Tico, ze krijgt geen kunstvoeding hoor. Dat wil ik zo veel mogelijk vermijden.
Krampjes zijn nasty, ik denk dat wij onze grootste portie hier gehad hebben wat betreft krampjes. Mede veroorzaakt door de lactulose :(
Allergieën zou kunnen, Noortje had toen hetzelfde probleem, minimaal aankomen op een hypo-allergeen dieet. Het is geen notenallergie, daar zijn we wel achter.

Ze is gewoon een ontevreden meisje tot nu toe. Misschien ligt het wel aan mezelf, ik moet gewoon ook beter voor mezelf zorgen, ik drink te weinig, eet niet genoeg. Ik ga nu echt ff zelf bij houden wat ik wanneer eet. Moet de lijst van de dietiste van de vorige keer nog wel ergens hebben liggen.

Bakeren ben ik nog niet aan begonnen, of jawel, maar door mijn eigen onzekerheid mee gestopt. Ik wil dit pas van het weekend gaan toepassen, ze krijgt donderdag d'r eerste prikken en bij koorts mag je niet bakeren. Ik weet dat het kan werken, bij Noortje werkte het ook. Mijn grootste angst is dat ze 's avonds Noortje wakker huilt, ik moet eerst vertrouwen hebben in mezelf in die avonden. Ik sta er minstens drie avonden in de week alleen voor (met af en toe wat hulp) en dat maakt het voor mij wat lastiger. Ze ligt nu ook in dr bedje en zwaait me toch met die armpjes. Nu ligt ze een beetje te mopperen maar dat zal zo wel over gaan in gehuil. Ze heeft het toh een kwartier volgehouden.

Juud, dat is ook 1 van de adviezen van de huilpoli, structuur inbrengen. Dat doen we ook, en de voeding is het probleem niet, wel in slapen/inslapen. En iedere dag wel iets op de planning hebben staan, zoals ook het ophalen van Noortje.
pi_122808807
Sola, ik gebruik ook een voedingskussen. Daarmee kun je super in rugby houding voeden. Aan de kant waar de baby niet lag, mocht dan de peuter zitten en zo las ik dan een boekje voor peuter tijdens het voeden of hij mocht even tv kijken of even op de Ipad spelen.

Becky lijkt me echt zwaar een baby, die veel huilt. Misschien dat een draagdoek nog een uitkomst is? CS, kolven is misschien een uitkomst om de baby rustiger te laten drinken, maar ook tijdrovender, dus dat schiet met peuter niet zo op denk ik.

Kyara *O* voor je productie en bv in de vriezer.

Zoe, 9 maanden bv *O*

Ik sprak vanochtend leidster op het kdv of ze konden kijken, dat ze minder voeding geven bij de 2e voeding mocht hij laat drinken, zodat ik hem direct kan voeden na thuiskomst. Moeilijk, moeilijk en voedingstijden willen weten. Waarop ik zeg bv is niet op een bepaald tijdstip een vaste hoeveelheid geven. Nee dat wist ze wel. Vraag ik me wel af waarom ze dan om voedingstijden vraagt. Uiteindelijk kon het prima. Omdat hij pas om 16.45 uur ging eten hebben ze de helft van de voeding gegeven.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_122849352
Succes Becky! Hopelijk helpen de adviezen.

Morgen een afspraak met de lk. Hopelijk kan zij me verder helpen want live voeden schiet nog niet op en ze worden dan heel moe. Daarna lukt een flesje ook niet meer en dan met het weer via de sonde. En dan ben ik weer minder snel geneigd om steeds maar weer te proberen. En die stomme vpk begon weer over het 's nachts kolven :(
pi_122849493
Waarom is dat stom kyara?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_122849661
Ze vindt dat ik moet stoppen met 's nachts kolven omdat nachtrust ook belangrijk is. Ik vind dat geen goed idee maar ze blijft er maar op terugkomen. Als ze thuis zijn dan moeten ze toch ook 's nachts voedingen hebben....
  woensdag 13 februari 2013 @ 22:14:43 #97
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_122850485
Ja, ik zou ook zeker niet stoppen met kolven 's nachts, stom advies.
Hoe vaak leg je ze aan Kyara, is een keer per dag niet voldoende en de rest via de fles?

Ik denk dan, je wil ze graag thuis, wil je dat aan de borst of niet en maak daarop gericht een plan van aanpak. Beter aan de borst leren drinken kan natuurlijk thuis ook.
Het is wat jij wil, jouw kindjes.
pi_122850842
Ik probeerde ze dagelijks aan te leggen maar dat kost tijd en als ik met nr 1 begin dan komt nr 2 alweer voor haar voeding en dan staat er weer in het dossier dat moeder de voedingen n het honderd laat lopen en dat ik moet oefenen met een ritme opbouwen in te zknhd (de vpk en ik zijn het met meer dingen oneens). De laatste dagen heb ik dat dus niet meer gedaan in afwachting van de lk. En ook met het idee dat het altij nog thuis op ons gemak kan.

Of zou het dan helemaal niet meer lukken?.
  woensdag 13 februari 2013 @ 22:24:11 #99
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_122851046
Zo, die denken goed met je mee zeg...

Ik weet niet hoe lang je er bent en of het tijdtechnisch kan maar zou je wellicht het volgende kunnen doen?
Baby 1 voeden wanneer ze honger heeft. Baby 2 krijgt dan een flesje van haar vader of een verpleegkundige en dan de volgende ronde omgekeerd?

Wellicht heb je hier al lang aan gedacht of zit je überhaupt niet op adviezen te wachten. :@

Heb je ook een lactatiekundige in het ziekenhuis die met je meekijkt en meedenkt?
A grand adventure has begun.
  woensdag 13 februari 2013 @ 22:27:04 #100
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_122851221
Ow, volgens mij kan dat altijd nog, ze zijn natuurlijk nog steeds prematuur nu.
Wat stom joh dat die vp zo moeilijk doet, je hebt toch juist positieve mensen om je heen nodig, die je dan ook helpen om het wel voor elkaar te krijgen.
Het lijkt me al lastig genoeg zo met baby's die nog niet goed kunnen drinken en er dan ook nog twee te moeten voeden.

Ben je er niet twee voedingen per dag, dat de een bij de eerste voeding live kan drinken en de ander bij de tweede? Dat jij dan bv geeft en de vp de ander een flesje?
  woensdag 13 februari 2013 @ 22:28:05 #101
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_122851269
Grin, ik moest even lachen dat we met dezelfde oplossing komen Keshet. ;)
pi_122851336
De lk komt morgen meekijken en dan wil ik idd de vpk vragen om j haar flesje te geven. Ik ben ook vaak alleen in het zknhs dus dan moet het na elkaar. Als mijn man mee is dan doen we het idd samen. Thuis is hij ook 2 weken thuis en krijgen we nog kraamzorg dus heb er wel vertrouwen n dat we dan tijd hebben om een ritme op te bouwen. Ook met M. Erbij.
pi_122851494
Ik ben er trouwens 1x per dag (en dan ben ik dus zo'n1,5 uur bezig). Langer of vaker is bijna niet te den want ik kan nog niet autorijden en ik it met de zorg voor m. Die an ik ook niet steeds mee (laten) slepen.
  woensdag 13 februari 2013 @ 22:32:08 #104
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_122851498
Ik ook wel. Zo vaak zijn we het niet met elkaar eens. ;)

En Kyara, geen idee of het speelt, maar voel je niet schuldig als je een verpleegkundige 'aan het werk zet'. Het is hun werk, ze doen het over het algemeen met liefde.
Ik vond het in het begin wat ongemakkelijk om een soort van opdrachten te geven maar kwam er later achter dat ze dat vaak juist fijn vinden! Dan is het voor beide partijen duidelijk wat je van elkaar verwacht.

Fijn dat de lk morgen mee komt kijken! Kijkt er ook een logopedist mee? Het kan ook handig zijn om die tegelijkertijd mee te laten kijken!
A grand adventure has begun.
pi_122851660
Logopedist heeft aangegeven alleen met de flesjes mee te kijken.

Advies was trouwens ook goed hoor :*
Alleen dan om elke dag een ander aanleggen.
pi_122852746
Ik zou eens even flink willen hormonsteren tegen die ene vpl, dat ze op deze manier geen enkele ondersteuning biedt maar afbreuk doet aan vertrouwen in jezelf en in haar als zorgverlener en dat je het op prijs zou stellen als ze goed zou zorgen voor je kinderen en geen ongevraagde borstvoedingsondermijnende adviezen wilde uitdelen.

Maar ja, dat is makkelijk praten vanaf de zijlijn.
pi_122854470
Buiten dat, lekker vriendelijk ook dat ze in het dossier zet dat moeder de voedingen in het honderd laat lopen, echt hè....

Becky, misschien is het allang aangedragen of heb je het al geprobeerd, maar wellicht kan een osteopaat wat betekenen? Wellicht heeft ze pijn en huilt ze daarom. Als ik iets stoms zeg hoor ik het wel.
Ik loop zelf bij een osteopaat en krijg na de geboorte een gratis check up voor zusje, echt lief.

Ik heb vanmiddag de telefonische intake gehad voor de kraamzorg en aangegeven dqt ik ditmaal bv wil geven en graag een kundige kraam wil.
Oftewel, kogel lijkt door de kerk, ik ga het doen.
pi_122859052
Kyara, weet niet of dit ziekenuis een bv certificaat heeft, maarr ik zou hier een klacht over indienen he de wvk tegen bv spreekt bij premature kindjes en ook over wat zij in het dossier zetten. En baby 1 voeden, terwijl baby 2 de helft of 2/3 van de fles krijgt door iemand anders en dan baby 2 aanleggen?

Danic, fijn dat je deeslissing hebt genomen. Vraag ook om een andere kraam als de gestuurde te weinig bv kennis heeft of er negatief over blijkt te zijn.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_122859324
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 22:34 schreef Kyara het volgende:
Logopedist heeft aangegeven alleen met de flesjes mee te kijken.

Advies was trouwens ook goed hoor :*
Alleen dan om elke dag een ander aanleggen.
Wat typisch, waarom is dat? Een logopediste zou je juist advies kunnen geven over de vermoeidheid, waar je op kan letten om te voorkomen en aan te pakken.

Ik zou het verhaal van de vpk ook bij de lk (en eventueel logo) neerleggen. Het uitgestippelde drinkbeleid is voor een groot deel afhankelijk van de kennis en coöperatie van de verpleegkundigen op de afdeling, dus als iemand daar op eigen houtje (naar het schijnt) een ander plan trekt, dan moet er intercollegiaal het één en ander besproken worden.

Danic, wat stoer van je!
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_122860904
Bedankt voor jullie lieve reacties. Voel met daardoor weer wat meer gesterkt. Zat gisteravond op de ipad en kon minder makkelijk hele verhalen typen.

Die vpk en ik houden er over een aantal dingen een andere mening op na en ik merk dat ik het moeilijk vind om het ene oor in, andere oor uit principe toe te passen. Ze geeft me het gevoel dat ik een slechte moeder ben die geen klok kan kijken of zo. Daarnaast vind ik het ook vervelend dat ze steeds over het stoppen met 's nachts kolven begint. En ik vind het ook vervelend dat ze het in het dossier heeft gezet (overigens niet letterlijk dat ik de voedingen in het 100 heb laten lopen maar wel met die strekking, wat me dan ook irriteert is dat mijn man er ook bij aanwezig was maar die wordt niet genoemd....).

Maar goed, er zijn een heleboel hele lieve en meedenkende vpk's gelukkig (maar wel irritant dat ik dan steeds haar tref...).

Anyway, straks wil ik lekker de tijd nemen met de lk en alle vragen die ik heb met haar bespreken. Ze komt om 11 uur en dat is net de voedingstijd voor D. dus ik vraag de vpk om J. dan haar flesje te geven en de rest van haar verzorging te doen. Had het t liefst zelf gedaan maar dat is dan niet anders. Morgen kunnen we het dan omdraaien.

De logopedist kijkt naar de slik- en zuigtechniek en dat doen ze het liefst bij deflesjes. De lk kan ook haar mening geven over de techniek bij de bv. Wbt de vermoeidheid, het lijkt mij vrij duidelijk dat als een kindje eerst een half uur aan de borst gelegen heeft het behoorlijk veel energie kost waardoor er daarna weinig mee over is om nog een flesje leeg te drinken dus ik begrijp niet helemaal wat een logopedist daar dan nog over moet zeggen eigenlijk :? (ze zijn nog prematuur he, als ze in bad zijn geweest hebben ze ook amper energie meer voor een hele fles....)
pi_122860925
Oh, en Danic! Super! *O*

Hoop voor je dat het lukt :*
pi_122861042
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 22:20 schreef Kyara het volgende:
Ik probeerde ze dagelijks aan te leggen maar dat kost tijd en als ik met nr 1 begin dan komt nr 2 alweer voor haar voeding en dan staat er weer in het dossier dat moeder de voedingen n het honderd laat lopen en dat ik moet oefenen met een ritme opbouwen in te zknhd (de vpk en ik zijn het met meer dingen oneens). De laatste dagen heb ik dat dus niet meer gedaan in afwachting van de lk. En ook met het idee dat het altij nog thuis op ons gemak kan.

Of zou het dan helemaal niet meer lukken?.
:o wat stuitend!! Dat valt me echt enorm tegen, lekker motiverend ook.

En dat ritme hadden wij met een week of 8-10, met twee denk ik dat ik nu nog steeds zoekende was :+.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_122861129
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 09:31 schreef Phaidra het volgende:

[..]

:o wat stuitend!! Dat valt me echt enorm tegen, lekker motiverend ook.

En dat ritme hadden wij met een week of 8-10, met twee denk ik dat ik nu nog steeds zoekende was :+.
Niet letterlijk hoor, maar het kwam er wel op neer :{

Ik geloof best dat het nu belangrijk is dat de voedingen enigzins op tijd plaatsvinden omdat ze echt moeten groeien en zo maar dat ritme komt vanzelf wel. We moeten er M's ritme natuurlijk ook in passen.
pi_122861626
Kyara, gewoon even een dikke ^O^ omdat je zo goed bezig bent! Advies van de vpk is maar raar, en juist en 's nachts kolven is nu zo belangrijk! Ik hoop dat de LK je vandaag kan helpen. Je bent een kanjer :*

Danic, wat tof dat je het gaat proberen! Super!
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_122861806
quote:
17s.gif Op donderdag 14 februari 2013 09:35 schreef Kyara het volgende:

[..]

Niet letterlijk hoor, maar het kwam er wel op neer :{

Ik geloof best dat het nu belangrijk is dat de voedingen enigzins op tijd plaatsvinden omdat ze echt moeten groeien en zo maar dat ritme komt vanzelf wel. We moeten er M's ritme natuurlijk ook in passen.
tuurlijk is het belangrijk, dat snap ik. Maar dat ze je doen geloven dat je in zo'n korte tijd met twee (premature!!) kindjes in je uppie dat klaar moet kunnen spelen, vind ik niet netjes. Het is toch logisch dat daar iets meer tijd overheen gaat!

Ze maken je zo onnodig onzeker! En je doet het echt super _O_.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_122867357
Kyara, van mij ook een :* en ^O^. Je doet het echt goed hoor. Probeer toch heoiaou (het ene oor in andere oor uit) principe te hanteren of het op hoger niveau bij het ziekenhuis neer te leggen. Dat laatste zorgt hopelijk ervoor dat deze wvk ophoudt met haar negatieve bv gedrag en meer meedenkt. Je kunt ook aan de lk vragen of eerst grootste deel van de fles en dan aan de borst een optie is en hoe zij daarover denkt? Lijk me echt zwaar na een ks, al het heen en weer voor je meisjes, combineren met de zorg voor M en nog kolven, ook s'nachts. Steunen moeten ze je!
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_122867862
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 22:50 schreef WupWup het volgende:
Ik zou eens even flink willen hormonsteren tegen die ene vpl, dat ze op deze manier geen enkele ondersteuning biedt maar afbreuk doet aan vertrouwen in jezelf en in haar als zorgverlener en dat je het op prijs zou stellen als ze goed zou zorgen voor je kinderen en geen ongevraagde borstvoedingsondermijnende adviezen wilde uitdelen.

Maar ja, dat is makkelijk praten vanaf de zijlijn.
Kun je dit niet even instuderen, Kyara? Of op een briefje schrijven en stiekem in de zak van d'r uniform stoppen? O+

You go, Danic!
pi_122868862
Danic wat goed!

Kyara :o! Pff wat een irritante vpk!
Heb veel bewondering voor jou :*

Hier nogsteeds een 'klein' probleem
S wil echt geen bv uit fles of tuitbeker alleen water.. Ook geen bv van een lepeltje, net weer geprobeerd en ze houd dr mondje dicht of ze gaat kokhalzen :@
Als ze in maart naar de gastouder gaat kan ik haar toch niet alleen water laten drinken en brood etc laten eten of is dat voor bijv 6uurtjes mama- afwezigheid (naar uiteindelijk 9uren) voldoende?
pi_122870006
Jullie zijn lief :@

Maar heel positieve ochtend gehad. Sowieso was er nu een hele lieve vpk dus dat voelde voor mij al een stuk prettiger.

De LK heeft zeker een heleboel voor me kunnen betekenen. Met haar hulp heeft D. 45 ml uit de borst gedronken (resterende 10 ml zelfs ook nog via de fles) en J. heeft 25 ml gedronken. D. heeft een hele mooie techniek en doet het prima. J. is wat gemakkelijker en daardoor kost het haar meer energie (via de fles nog maar 20 gedronken en 10 laten staan). Ook heeft ze me gerustgesteld dat ze nu nog niet op het niveau van een 37 weken oude baby zitten en ze missen nog de fatpads in hun wangen. Kolven zeker 's nachts blijven doen en de vervelende vpk zal ze er nog op aanspreken want dat advies was gewoon fout.

En ze herkende mij nog als degene die zo gemotiveerd en fanatiek aan het kolven was vanaf het begin en daardoor zo'n goede productie had (ik kon er zo wel 3 voeden volgens haar). O+

Heel positief gevoel dus.
  donderdag 14 februari 2013 @ 14:07:41 #120
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_122870045
@Zoë, ik stel me dan zo voor dat de gastouder een papje maakt van bv en biobim, ze kan daar dan ook een boterham eten, fruit eten, evt groente en water drinken.
Wellicht dat de gastouder er wel melk uit de beker in krijgt, heb je ook al eens een rietjesbeker geprobeerd?

's Ochtends vroeg en als ze weer thuis is drinkt ze dan bij jou, ik zie geen groot probleem hoor. ;)

Lientje wou het ook niet uit een beker of fles, alleen uit de borst. De temp en smaak was dan wellicht anders en ze liet het zo uit de mond lopen....

@Danic, tof hoor! :)
  donderdag 14 februari 2013 @ 14:08:59 #121
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_122870098
@Kyara, wat fijn! :*
pi_122871039
Danic wat goed van je!

Kyara, fijn!


Zijn er mamas die pap geven savonds? Ik geef F nu pap omdat ze niet doorsliep en ik t eerlijk gezegd niet meer trok. Werd er geen leukere mama en vrouw van. Dus geprobeerd en ze slaapt goed en komt er goed van aan!

Ik meng t nu met bv. Eerst kolven en dan in de fles mengen. Ik vind t alleen zo omslachtig.. En als toetje mag ze nog aan de borst.
Wat zou t met mijn stuwing/productie doen als ik de laatste voeding, pap met kv zou doen?
pi_122871662
Fijn Kyara!

Juud79
Heb wel bv via een bekertje geprobeerd te geven maar dat wil ze ook niet, bv wil ze alleen uit de borst.

Kwisted
Ik heb geen idee van productie wanneer dat stabiel is, dacht met 6mnd? En anders zou F wel gaan clusteren toch?

Over het niet u de fles/tuitbeker etc willen drinken:
Misschien is de bv voor S nu een mama moment? Dat ze het daarom niet anders wil? Ze is nu 9mnd en drinkt svonds vaker en langer, overdag vaak op mijn verzoek en op haar verzoek komt niet vaak voor, ze drinkt dan ook kort.

Ze is dol op water, dus qua vocht zou het wel goed zitten, wil alleen wel dat ze voldoende voedingsstoffen binnen krijgt, heb door de bv eigenlijk geen idee wat een kindje van 9mnd zou eten.
Zag laatst mijn buurjongetje(baby) eten (krijgt fles en verder potjes en fruit) was verbaasd over wat hij op kon.

Nu weet ik dat bv het meest wenselijk is, maar zou S ook voldoende krijgen als ze brood,pap,groente,fruit en water (of ander drinken? Heb haar nog niet iets anders gegeven) krijgt? Hoeveel moet ik dan geven? En dat ze dan smorgens en einde vd middag&svonds bv krijgt?
  donderdag 14 februari 2013 @ 14:48:27 #124
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_122871755
Oliver wil ook geen BV uit iets anders dan mij als ik er ben ;)
Zou me er nier te druk om maken en jezelf gek maken komt echt wel goed!

Fijn kyara O+

Hier deze week 20 gram erbij maar ook kort buikloopvirusjr gehad ;) dus niet ontevreden ^^
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_122871997
Evenstar
Ze wil het ook niet van mijn vriend als ik weg ben :+
Maak me er wel druk over want heb vaak niet weg gekund omdat het drama was als S dorst had en ik was er niet.
Nu ik 2uurtjes weg ben voor werk kan ik het met de bv wel regelen maar ik ben eigenlijk nooit lang weggeweest (door de drama).. Dus dat zit me niet zo lekker.

Fijn van het aankomen!
  donderdag 14 februari 2013 @ 14:55:05 #126
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_122872019
Kyara wat fijn *O*
  donderdag 14 februari 2013 @ 15:06:48 #127
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_122872490
Een kind van 9 maanden eet globaal

-bv en/of pap/boterham
- fruithap
- boterham + bv/water
- soepstengel/rijstwafel en/of fruit + water/bv
- warme hap + yoghurt
-bv voor het slapen
- bv 's avonds laat
pi_122872643
Mijn kind eet met 15 maanden:

BV
Halve boterham/eierkoek
BV
fruit (banaan, peer, appel eet ze ook niet alles van)
BV
biobim/volkoren cracker

Dan savonds varieert het. Gisteren heeft ze geen avond eten gehad..ze viel in slaap rond kwart voor 18 aan mijn borst. Rond 20.00 hebben we haar naar bed gebracht..

Als ze op de opvang is eet ze andere half boterham..

Ze krijgt ook af en toe yoghurt..die Griekse van de AH vindt ze lekker.

Kyara mooi zo dat de LK zo achter je staat :*
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_122872736
Jouw kind is gewoon een soort tietjunk :D
pi_122872903
Who can blame her ;) :D
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  donderdag 14 februari 2013 @ 15:32:01 #131
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_122873462
Zoe ok maar ze kan water en andere bijvoeding :) dat haalt ze qua BV wel in.
Maar ze kan heus wel die 6 uur zonder op haar leeftijd
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_122873563
Juud79
Een hele boterham of een helft/kwart?

Bedankt voor de lijstjes!

Bitterend :D fijn dat ze nog zo veel drinkt, lekker van genieten!

Evenstar
Ok, goed om te weten :)
  donderdag 14 februari 2013 @ 15:42:02 #133
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_122873833
kyara, wat fijn dat je een goed gesprek hebt gehad met de LK! :)

zoe, met 9 mnd kan ze in principe best even zonder bv. En wat als je kv geeft tussen de middag? Dat je dan wel kolft, maar dat dan in pannenkoeken verstopt oid?

tinu, hoe gaat het met 1 keer kolven?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_122874765
Kyara fijn, dat het zo goed ging met de lk, die zeer lovend was.

Zoe, ik zit met dezelfde vraag als straks mijn voorraad bv op is. Vraag voor de andere mama's: vanaf welke leeftijd gaven jullie ander drinken dan bv en wat gaven jullie dan? Hij drinkt een paar slokken kamillenthee, water of diksapmaar geen flessen vol. Hoewel dat is nu naast bv. Als er geen bv was zou hij het misschien beter drinken of misschien is het even wennen?
Zoe is het nog een idee om 4/5/6 uur werkdag te oefenen met S naar oppas brengen en dan zelf iets te doen, zo kun je langzaam opbouwen en kijken hoe het loopt?

Davinia, dank voor het vragen. Ging ok, zoals verwacht geen stuwing, opbrengst was ook als verwacht. Heb het alleen maar 2 dagen gedaan. Gisteren rond lunchtijd mijn baby al opgehaald vanwege ziekte en vandaag dus ook thuis met hem.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  donderdag 14 februari 2013 @ 16:08:51 #135
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_122874810
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2013 15:35 schreef Zoë23 het volgende:
Juud79
Een hele boterham of een helft/kwart?

Bedankt voor de lijstjes!

Bitterend :D fijn dat ze nog zo veel drinkt, lekker van genieten!

Evenstar
Ok, goed om te weten :)
Bij mij op die leeftijd een halve, dat is al heel wat, een hele mag wel.
  donderdag 14 februari 2013 @ 16:11:13 #136
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_122874900
Ik gaf bio geitenmelk naast de bv, een keer per dag om pap van te maken, met 9/10 maanden ben ik overgestapt naar volle biologische melk.

Verder gaf ik water, thee en vruchtensap (vers, uit van die glazen flessen) en volle bio yoghurt.
pi_122875184
Davinia
Kv wil ze ook niet -O- al een paar maanden niet meer, af en toe wel geprobeerd om te kijken of ze dat wel uit de fles oid wilde maar helaas

Pannenkoeken is een goed idee, kan dat gewoon met meel en ei?

Tinu
Dat is een idee ja :Y kan ik er zelf ook een beter gevoel over krijgen misschien.
Naar ander drinken ben ik ook wel nieuwsgierig

Juud79
Een halve is idd netjes, S eet nog steeds een kwart

Rond de 9/10maanden koemelk mag dus? Ik dacht vanaf 1jr
Ben wel nieuwsgierig of ze dat dan wel lust :+ ( hier geen allergieën in de Fam. )
pi_122876948
nou weet ik niet hoe het met bv is maar toen M. geen fles meer kreeg is hij wel uit zichzelf meer gaan drinken.
pi_122877753
Vergeet niet dat in fruit zit ook vocht he! en je kan altijd komkommer, tomaat enzo aanbieden :)
Brood/rijstwafel/beschuit...ze halen gewoon in de avond in qua bv :Y
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_122877859
Bedankt!
Ben blij dat ze dol op water is, dat scheelt. Maar wil dr natuurlijk wel goed laten eten. Komkommer enz is ook lekker voor de doorkomende tandjes :9~ las ik
pi_122883318
Mijn grote moest haast niets hebben van komkommer. Mijn baby heb ik het al een keertje gegeven en die vond het heerlijk.

Ik dacht ook liever pas met een jaar melk geven en dat het te maken had met allergie/ gevoeligheid enzo. Dus ik dacht zelf aan rijstemelk. Sojamelk is ook een optie maar soja kon je dacht ik beter ook pas met een jaar geven.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_122885690
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 17:15 schreef bitterend het volgende:
Vergeet niet dat in fruit zit ook vocht he! en je kan altijd komkommer, tomaat enzo aanbieden :)
Brood/rijstwafel/beschuit...ze halen gewoon in de avond in qua bv :Y
Mijn mini drinkt ook erg weinig op het kdv en de laatste dagen heeft hij erg harde ontlasting. Lijkt me toch niet helemaal de bedoeling...

Echt inhalen doet hij ook niet, hij drinkt altijd nog even direct als we thuiskomen rond 17.30 (meestal maar 1 kant, en dat een minuut of 5) en dan voor het slapen gaan. Dan nog 1 late avond of nachtvoeding. En uiteraard 's ochtends voor we opstaan.

Ander drinken of drinken uit (tuit)beker wil nog niet echt, 20-40 ml bij de boterham soms.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_122886470
Maar komt hij niet meer snachts doordat je gepureerd ging geven toch? misschien daarom ook harde ontlasting? dat hij echt veel naar binnen krijgt? en te vol is om nog te drinken?
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_122887753
Daarvoor werd hij wel veel wakker, maar veel drinken deed hij ook niet. Steeds een klein beetje en dan was hij weer in slaap.

Zijn ochtendluier is ook nog steeds even vol. Het ligt volgens mij echt aan het drinken overdag. Hij heeft er gewoon geen zin in lijkt het. De tuitbeker vindt hij wel superinteressant, maar hij snapt nog niet hoe het werkt...
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_122887965
R heeft ook niet zo veel plas luiers overdag! gek is dat want ze drinkt best wat bij mij (vooral voor haar dutjes)
Ze heeft hier ook stevige poep!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  donderdag 14 februari 2013 @ 22:08:39 #146
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_122893276
Heb niet zoveel tijd maar ik kom even trots vertellen dat Isabel gewoon heel goed is aangekomen. Ze weegt nu 4445 gram. Zit op foon dus kan geen curve plakken.
Pfff mijn man ook weer gerustgesteld en weg met idee over bijvoeden.
pi_122893341
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 22:08 schreef becky27 het volgende:
Heb niet zoveel tijd maar ik kom even trots vertellen dat Isabel gewoon heel goed is aangekomen. Ze weegt nu 4445 gram. Zit op foon dus kan geen curve plakken.
Pfff mijn man ook weer gerustgesteld en weg met idee over bijvoeden.
Dat moet jou ook rust geven. Het ligt niet aan je melk.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 14 februari 2013 @ 22:15:08 #148
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_122893731
Ja dat ook hoor! Ze groeit ongeveer 150 gram pw en das goed. Het zal geen zwaargewicht worden maar dat zijn dr zus en moeder ook niet.
pi_122893816
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 22:15 schreef becky27 het volgende:
Ja dat ook hoor! Ze groeit ongeveer 150 gram pw en das goed. Het zal geen zwaargewicht worden maar dat zijn dr zus en moeder ook niet.
Als ze haar lijntje maar volgt.

Hoe is het nu verder. Al verbetering met het huilen?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 14 februari 2013 @ 22:24:10 #150
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_122894258
Dat lijntje lijkt ze te volgen en daar ben ik echt heel blij mee. Bij Noortje begon ie vanaf twee maanden af te buigen dus ik ben benieuwd. Maar mijn bv 'schema' os toch echt anders als bij Noortje. Nu leg ik gewoon aan als ze wil. Bij Noortje voedde ik op de klok zeg maar.
Nog wel veel huilen maar het lijkt beter te gaan. Zeg maar nog 70% van wat het was.
We zijn nu ook twee keer bij osteopaat geweest. Scheelt ook denk ik.
pi_122894345
Wel fijn dat er verbetering is.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 14 februari 2013 @ 22:40:00 #152
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_122895123
Dat is het belangrijkste, die 30% hebben we iig al.
pi_122897430
Wat fijn dat ze zo goed groeit Becky. En ook fijn dat ze wat minder huilt. Hopelijk wordt het nog minder naar het volgende bezoek.

Ik heb soms zo'n jeuk aan mijn borst als Riley er aan ligt. Geen idee hoe dat komt
pi_122903027
Phaidra, heel vervelend. Mijn uk heeft ook om de zoveel tijd last van hardere ontlasting, niet keihard maar wel stevig. Je zou hem wat olie kunnen heven, zodat het er makkelijker uitkomt of toch proberen vaker aan te leggen als jij merkt dat hij er last van heeft.

Becky fijn dat ze zo goed groeit en dat het huilen wat minder wordt. Ik hoop dat ze snel nog lekkerder in haar vel zit.

Omen, geen idee wat dat is. Waar voel je de jeuk precies? Hoop dat het snel over gaat.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_122903627
Goed nieuws Becky ^O^

quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 23:26 schreef Omentielvo het volgende:
Ik heb soms zo'n jeuk aan mijn borst als Riley er aan ligt. Geen idee hoe dat komt
Heb ik ook wel eens, vooral als Otje heel veel drinkt en er snel bijgeproduceerd moet worden heb ik het idee. Tijdens het clusteren had ik het heel vaak.
  vrijdag 15 februari 2013 @ 09:03:39 #156
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_122904093
becky, wat fijn dat Isabel goed is gegroeid! *O* Geeft vast een boel rust.
Hopelijk wordt het huilen ook snel weer beter :*
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_122905882
Ophelia als ze veel drinkt heb ik het inderdaad. Zal daar aan liggen denk ik
pi_122928345
Bij deze kom ik mij ook hier even melden, en weltrusten ;) :O
pi_122929627
Fijn Becky!

Vraagje: hoe kan ik bv het beste invriezen? Ik had van die flesjes die je in het ziekenhuis krijgt bij zo'n kolfset maar die zijn bijna op.
pi_122929677
Avent bakjes
Milktray's
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_122929705
quote:
17s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 20:57 schreef Kyara het volgende:
Fijn Becky!

Vraagje: hoe kan ik bv het beste invriezen? Ik had van die flesjes die je in het ziekenhuis krijgt bij zo'n kolfset maar die zijn bijna op.
Ik heb tig van die aventbakjes. Je kan nog zakjes van medela kopen. Dat soort.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_122929768
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_122929855
Oh ja ik heb dit ook gebruikt https://www.prettymum.nl/(...)noh+melkbewaarzakjes

(denk dat ik ze nog heb trouwens! je mag ze hebben als je wil?)
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_122929885
die zijn lekker aan de prijs bitterend! Ik heb er toch wel een aantal nodig aangezien ik nu al een voorraadje op ga bouwen en voorlopig wordt er nog niks uit gehaald.
pi_122929914
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 21:01 schreef bitterend het volgende:
Oh ja ik heb dit ook gebruikt https://www.prettymum.nl/(...)noh+melkbewaarzakjes

(denk dat ik ze nog heb trouwens! je mag ze hebben als je wil?)
das al beter.

als je ze zelf niet mee nodig hebt: heel graag!
pi_122929957
quote:
17s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 21:01 schreef Kyara het volgende:
die zijn lekker aan de prijs bitterend! Ik heb er toch wel een aantal nodig aangezien ik nu al een voorraadje op ga bouwen en voorlopig wordt er nog niks uit gehaald.
Nahja ik gebruik ze hier al 15 maanden ;) en ze zijn nog steeds perfect
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_122929987
quote:
17s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 21:02 schreef Kyara het volgende:

[..]

das al beter.

als je ze zelf niet mee nodig hebt: heel graag!
Ik kijk straks hoeveel ik nog heb en je krijgt pm!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_122930003
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 21:03 schreef bitterend het volgende:

[..]

Nahja ik gebruik ze hier al 15 maanden ;) en ze zijn nog steeds perfect
dat geloof ik graag maar als ik er minimaal 10 nodig heb dan wordt het een duur iets...
pi_122930013
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 21:03 schreef bitterend het volgende:

[..]

Ik kijk straks hoeveel ik nog heb en je krijgt pm!
lief! :*
pi_122930227
Ik heb deze zakjes. Zijn 10 euro voor 40 stuks. Heb ook aventbakjes, maar die wil ik gaan gebruiken voor dr groenten en fruit.

http://www.moedermelknetw(...)ermelkzakjes-elanee/
pi_122930368
Ik gebruik nog steeds ijsklontjeszakjes voor het invriezen :) En er komt ook alleen maar bij :') Heb tot nu toe 2x melk moeten halen uit mijn voorraad..
Nu helemaal, ze drinkt max 300 cc op het KDV / bij mijn moeder terwijl ik er 600+ kolf. Even kijken wat ze komende week doet, maar anders ga ik nu voorzichtig beginnen met minder kolven op mijn werk..
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_122930478
Het irritante is natuurlijk wel dat je straks die hoeveelheden moet ontdooien dus als je dan meer hebt dan moet je de rest dus weggooien?

(ik zit nog in het stramien van bv per fles en minimale hoeveelheden die ze moeten drinken en dan in combinatie met elke druppel zorgvuldig opsparen.....)
pi_122930517
Daarom ijsblokjeszakjes! 6 ijsblokjes is ongeveer 100cc, dus in hele kleine porties te ontdooien :)
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_122930556
Goed idee inderdaad! Volgens mij heb ik nog wel wat liggen.
pi_122930708
Ik ben blij dat ik deze tip lees. Wij hebben ooit bij een groothandel geshopt en iets te enthousiast ijsblokzakjes gekocht, ik denk dat ik er de hele wijk een zomer mee kan voorzien 8)7 Die kan ik daar dus mooi voor gebruiken straks.
Thanks Marjolijntje ^O^
pi_122930731
Ik mik tegenwoordig alles in de vriezer in de porties die ze drinkt.
Ik kolf tegenwoordig net geen 3 voedingen op mn werk. Maar heb nu wel een voorraad in de vriezer, wel fijn :D
Op maandag drinkt ze 3 voedingen en op donderdag 2.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_122930751
ik heb ze nog over van de 1e groentehapjes van M. Daar kun je ze ook goed voor gebruiken.
pi_122930839
Ik heb altijd zo'n hekel aan die ijsblokzakjes, er drijft bij mij altijd een beetje plastic in mn drinken dan...
Ik had bij die moedermelknetwerk ook van die nepmilktrays gekocht, maar das echt zonde om te kopen daarvoor vind ik. Ze zijn namelijk niet af te dekken, waardoor je echt een vaste hand moet hebben om ze in de vriezer te mikken (en die heb ik uiteraard niet)
Nu vries ik daar haar groentehapjes in in :D Mooie kleine porties
pi_122930858
Ja daar had ik van die kunststof bakjes voor inderdaad, maar ik heb echt een shitload aan plastic ijsblokzakjes. Daar kan dan idd mooi die bv in.
pi_122931135
Ik gebruik trouwens mn kolfschelp van mijn medela kolf als trechter om die zakjes te vullen :D
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_122932431
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 21:28 schreef Marjolijntje het volgende:
Ik gebruik trouwens mn kolfschelp van mijn medela kolf als trechter om die zakjes te vullen :D
Volgens mij had je dat eerder al eens geschreven en vond dat de beste tip ooit!
Sowieso al voor het samenvoegen van 2 flesjes!
pi_122932755
is inderdaad een goede tip Marjolijntje!
pi_122933881
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 21:54 schreef Sonnetje85 het volgende:

[..]

Volgens mij had je dat eerder al eens geschreven en vond dat de beste tip ooit!
Sowieso al voor het samenvoegen van 2 flesjes!
Vind ik ook, werkt briljant!
pi_122943092
Daarom meld ik het ook nog een keer ;)
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_122943304
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 21:22 schreef Sonnetje85 het volgende:
Ik heb altijd zo'n hekel aan die ijsblokzakjes, er drijft bij mij altijd een beetje plastic in mn drinken dan...
Idd en dat is wel goed om alert op te zijn als je gewone ijsblokzakjes gebruikt!
pi_122944321
Ik heb echt hekel aan ijsblokzakjes :@ ik kan er gewoon niks mee
Maar danic als je er zo veel van hebt is het alleen maar super als het voor jou wel gaat werken!! moet je idd zeker gebruik van maken ^O^
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_122951139
Ik heb de zakjes uit de link van sonnetje besteld. Wil niet het risico lopen dat er plastic in mijn melk komt en heb sowieso geen ijsblokjeszakjes meer liggen. Bij de Prenatal ook avent bakjes gekocht want ik hoef 2 dagen geen melk meer mee te nemen naar het ziekenhuis want ze willen liefst eerst hun eigen voorraad opmaken (blijkbaar is er in hun diepvries al een hele lade vol met mijn melk :D ). Nu dus mijn eigen diepvries volgooien!
  zaterdag 16 februari 2013 @ 15:42:27 #188
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_122951601
quote:
17s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 20:57 schreef Kyara het volgende:
Fijn Becky!

Vraagje: hoe kan ik bv het beste invriezen? Ik had van die flesjes die je in het ziekenhuis krijgt bij zo'n kolfset maar die zijn bijna op.
Ik vries het gewoon in diepvrieszakjes in. Tip van free. Werk ook goed. Nu 100 of 120 ml per keer.
  zaterdag 16 februari 2013 @ 16:21:21 #189
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_122952741
Kyara, heb je al overwogen om M ook wat van jouw melk te laten proeven en /of hem dagelijks wat te geven? Ook voor hem is het goede melk, krijgt ie mooi wat weerstand en vitamines mee binnen.

Wel in de tuitbeker natuurlijk. :P ;)
pi_122953158
Dat is wel een goede Juud. Kan het allicht eens proberen.
pi_122953727
Kyara
Vind het zo fijn dat je je meisjes bv kunt geven! O+

En idd goede tip marjolijntje! ^O^

Ik heb mijn bv gemixt met lange vingers-zonder suiker-kruimels. En dan is het een soort bescuitjespap, vond ze lekker! :s)
pi_122955748
Sofie vindt het heerlijk, ze vraagt om meer als ze krijgt.
*poef* nu is het weg
pi_122960008
Isabel drinkt nu 2 mnd niet meer bij mij (heeft nog 2 mnd meegedronken met Tobias) maar die weigert mijn melk te drinken uit een beker :? ;(
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_122960354
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 21:22 schreef Sonnetje85 het volgende:
Ik heb altijd zo'n hekel aan die ijsblokzakjes, er drijft bij mij altijd een beetje plastic in mn drinken dan...
Ik gebruik gewone ijsblokjesbakjes en die dek ik af met alumiium folie. Het is daarbij echter ook opletten geblazen: als de ijsblokvakjes te vol zijn of het ding scheef staat, vriest de alu folie eraan vast. Alumiium in de melk is ook niet goed natuurlijk. Ik vries daarnaast dan bijna hele voedingen in. Zo hoef ik maar een of twee ijsblokjes bij te doen en heb ik een hele voeding.

*O* voor Kyara's mooie voorraad.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_122960440
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 19:49 schreef Morretje het volgende:
Isabel drinkt nu 2 mnd niet meer bij mij (heeft nog 2 mnd meegedronken met Tobias) maar die weigert mijn melk te drinken uit een beker :? ;(
Morretje bij mij wilde peuter er niets van weten vanaf het begin, inclusief kokhalzen en alles.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_122960517
Sofie weet ook niet dat het mijn melk is. Als ze ziet dat ik gekolfd heb, dan wil ze het ook echt niet proeven.
*poef* nu is het weg
pi_122961194
geven jullie het dan koud (uit de koelkast) of nog warm (net gekolfd zeg maar).
pi_122961313
Even een vraagje aan de specialisten op gebied van bv en medische kennis. Als mijn baby net ziek is geweest, zelf alweer beter wordt en ik wordt dan zelf ziek. Kan ik mijn baby dan weer nieuwe/ andere ziektekiemen via de bv doorgeven?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_122964906
Sofie krijgt het uit de koelkast.
*poef* nu is het weg
pi_122968822
quote:
17s.gif Op zaterdag 16 februari 2013 20:14 schreef Kyara het volgende:
geven jullie het dan koud (uit de koelkast) of nog warm (net gekolfd zeg maar).
Leyla dronk het net vers gekolfd. En jen dus ook want leyla dronk het ook. Uit de koelkast drinken ze ook, anders moest ik weggooien. Maar ze krijgen weinig of geen melk van mij.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_122973657
Tinu op borstvoeding.com lees ik dat je gewoon door kan gaan met bv. Dat je baby meestal beschermd wordt door de bv.
pi_122978071
Omen waar op bv.com of hoe heb je dat gevonden? Kan het zelf zo snel niet vinden.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_122978463
Ziektekiemen geef je door door contact met je baby: praten, niezen, hoesten, aanraken etc. Lichtelijk onvermijdelijk zeg maar. In je borstvoeding geef je antistoffen mee en als jij ziek bent dan ook antistoffen specifiek tegen de huidige ziekmaker. Je baby krijgt dus een voorsprong.
  zondag 17 februari 2013 @ 09:40:25 #205
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_122978538
Pfff, ik ga steaks denk ik een lk bellen, mijn linkertepel doet echt zo pijn dat ik het zelfs 3 uur na een voeding nog voel en er lijken blauwe plekjes op te zitten ;( Isabel was aan het regelen, maar ik denk dat dat de laatste paar dagen al een beetje over was zonder dat ik het door had. Ik ben haar bij elke piep aan blijven leggen en toen is ze zo onrustig gaan drinken, met name links (telkens met haar hoofd draaien en hoofd achterover gooien, bijten enz enz). Ik weet ff niet meer goed wat ik moet, alleen de gedachte aan aanleggen geeft me al brandende ogen ;(

Sorry, egopost :@
3!
pi_122978732
Edit: Dit is Tinuviel: Inca jeetje. Niet wachten hoor gelijk bellen. Hoe sneller des te sneller krijg je advies en ben je van de pijn af. Ik ken dat gevoel (bij mij waren het bloedende kloven). Dikke :*

Wup, dat weet ik idd allemaal. Ik vroeg me gewoon af, hoe het dan kan dat ik zieker wordt als mijn baby net weer gezond wordt en hoe dat dan zit met de zoektekiemen, die ik heb. Heeft mijn baby daar dan al amtistoffen tegen, hoe kan het dan dat ik er ziek van wordt?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 17-02-2013 10:07:46 ]
pi_122978923
Tinu misschien heeft je baby juist wel jou aangestoken. En er zijn natuurlijk ook meer virussen, het kan ook de volgende zijn. In alle gevallen blijft jouw voeding het best voor je baby.
Inca wat naar. Kun je misschien een voeding kolven ipv voeden. Dan heb je in ieder geval geen last van tandjes en draaien enzo. En goed dat je een lk gebeld hebt.

Ik kon gisteren ineens niet meer kolven, kwam gewoon niks uit. ;( M. aangelegd en die kreeg het gelukkig wel los. Ben op vakantie in Oostenrijk, het kan toch niks met de hoogte te maken hebben? Nou ja hoop dat het straks weer gewoon gaat. Ik kan het zelf voeden niet zo lang volhouden. Zeker nu niet M. vindt nl. alles interessant ineens en draait vrolijk zijn hoofd om terwijl hij aan het drinken is... :X
pi_122978978
Inca :*
  zondag 17 februari 2013 @ 10:31:31 #209
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_122979145
Inca wat klote zeg. Snel bellen hoor. Gebruik je nog een tepelhoedje?
  zondag 17 februari 2013 @ 10:34:50 #210
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_122979197
Ik weet gewoon wat mijn kolf probleem is. Die verrekte tsr. Gister kolfde ik voor het eerst met een goed toeschietreflex en stroomde het bekertje vol. Normaal krijg ik dat niet voor elkaar en is het met knijpen enzo 40 ml. Ik wilde nakolven vannacht en het lukte me niet. Ook niet met foto etc van Isabel.
pi_122981268
Becky, heb je al eens syntocinonspray geprobeerd? Die zorgt dat je een tsr krijgt. Recept via de huisarts.
Zolena, dat heeft niks met de hoogte te maken nee. Wel vervelend. Waarom kolf je als je je kind bij je hebt?
Incantrix ;( lk bellen! Ik denk echt dat het iets met het aanhappen te maken heeft. Laat ook even goed naar haar tong- en lipriem kijken.
pi_122982352
Nog een tip, als je wel een tsr krijgt, wacht dan met de syntocinon tot de melk niet meer stroomt en dan even sprayen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_122983212
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 12:22 schreef WupWup het volgende:

Zolena, dat heeft niks met de hoogte te maken nee. Wel vervelend. Waarom kolf je als je je kind bij je hebt?
Ik heb heel gevoelige tepels, krijg het niet voor elkaar alle voedingen normaal te doen. Ze doen dan gewoon steeds weer ontzettend pijn. Ik doe er wel twee normaal, dat gaat altijd goed en pijnloos. Maar meer is te heftig. Heb er wel eens naar laten kijken door een lk maar die zag niks geks, behalve dat ik een heel lichte en daarom misschien gevoelige huid had. En ik wou toch graag doorgaan met bv en kolven ging wel heel goed en makkelijk. Dus vandaar.

Maar net ging het weer prima. M. zal de verstopping wel weggedronken hebben. *O*
  zondag 17 februari 2013 @ 15:51:12 #214
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_122990234
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 12:22 schreef WupWup het volgende:
Becky, heb je al eens syntocinonspray geprobeerd? Die zorgt dat je een tsr krijgt. Recept via de huisarts.
Zolena, dat heeft niks met de hoogte te maken nee. Wel vervelend. Waarom kolf je als je je kind bij je hebt?
Incantrix ;( lk bellen! Ik denk echt dat het iets met het aanhappen te maken heeft. Laat ook even goed naar haar tong- en lipriem kijken.
Dankjewel :) en qua tongriempje is er idd gekeken omdat de kraamzorg dacht dat ze een te kort tongriempje had, maar het bleek dat deze niet te kort was, maar wel erg stug. Dat zou dezelfde klachten veroorzaken maar kan niet opgelost worden met een knipje en moet vanzelf overgaan :? Maar ik bel morgen de lk, al was het alleen maar om de onzekerheid die ik nu steeds erger voel weg te nemen.
3!
  zondag 17 februari 2013 @ 18:02:34 #215
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_122997329
Inca, goed dat je belt. Hopelijk gaat het snel beter :*

Vraagje: kan je moedermelk gewoon opwarmen in de magnetron?
  zondag 17 februari 2013 @ 18:05:59 #216
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_122997482
quote:
17s.gif Op zondag 17 februari 2013 18:02 schreef Kyara het volgende:
Inca, goed dat je belt. Hopelijk gaat het snel beter :*

Vraagje: kan je moedermelk gewoon opwarmen in de magnetron?
liever niet. Kan wel, maar dan iedere 5 sec of 10 sec goed omroeren om zgn "hot spots"/oververhitte plekken te voorkomen. In die hot spots gaan nl de eiwitten kapot.

trix, heb je al iets gehoord?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  zondag 17 februari 2013 @ 18:06:46 #217
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_122997512
hoe maak je het dan warm?
pi_122997587
Flesje onder de warme.kraan, flessenwarmer.
*poef* nu is het weg
pi_123000063
Mijn man kookt water, zet het in een kom. Dan flesje erin en af en toe schudden..na paar minuutjes is het klaar.
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_123001171
Inca, heel vervelend, mijn jochie had ook een te strak zittend tongriempje en ook niet te kort. Bv geven deed pijn aan mijn tepels en hij hapte ook zo aan, dat mijn tepels afgevlakt en verkleurd uitzagen na een voeding. De lk stelde dit vast en zei ook dat het niet geknipt kon worden omdat het tongriempje niet te kort was. Na een tijdje ging het over.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_123003352
Volgens bv.com gaan er eiwitten kapot als je het verwarmd met een methode waarbij het warmer dan 37 gr kan worden. Dus magnetron, kokend water.. Daar stellen ze dat je het met water op 37 gr moet verwarmen, en dat duurt dan dus wel een tijdje.
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_123003735
Onze flessenwarmer doet er een kwartiertje over.
*poef* nu is het weg
  zondag 17 februari 2013 @ 20:25:57 #223
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_123003850
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 19:35 schreef Tinuviel het volgende:
Inca, heel vervelend, mijn jochie had ook een te strak zittend tongriempje en ook niet te kort. Bv geven deed pijn aan mijn tepels en hij hapte ook zo aan, dat mijn tepels afgevlakt en verkleurd uitzagen na een voeding. De lk stelde dit vast en zei ook dat het niet geknipt kon worden omdat het tongriempje niet te kort was. Na een tijdje ging het over.
Dat is herkenbaar ja, met name de verkleuring. Het is me ook niet onbekend overigens, met Stef had ik hetzelfde en dat ging ook over. Weet alleen niet meer wanneer, denk ergens tussen de 6 en de 8 weken oid? Toen ook bij de lk geweest, maar die heeft zijn tongriempje nooit gecheckt.

Wel interessant is trouwens dat hij slist en ik begreep van de kraamzorg dat dat ook met het tongriempje te maken kan hebben, dus ik heb ergens het gevoel dat Stef hetzelfde had.
3!
pi_123003989
Magnetron, maar een lage stand mag toch ook gewoon?
  zondag 17 februari 2013 @ 20:29:55 #225
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_123004081
Bedoelen jullie dan dat de omgeving van de fles niet warmer mag worden dan 37 graden, of de fles/inhoud ervan zelf?
3!
pi_123004179
http://www.borstvoeding.com/files/bv_opwarmschema.pdf

Mijn man doet het au bain marie dus..hij laat het water ietje afkoelen dus niet in kokend water..
(heb ik gevraagd, zelf heb ik nog nooit een flesje op gewarmd)
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  zondag 17 februari 2013 @ 22:06:25 #227
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_123010395
Jeetje, wat een gedoe. Had ik niet bij stil gestaan.

Wij zullen in het begin nog veel flesje met bv moeten geven omdat rechtstreeks uit de borst nog teveel energie kost. Maar als je dan een kwartier bezig bent om een flesje te verwarmen dan vraag ik me wel af hoe ik dat in hemelsnaam moet gaan doen met 2 babies, 1 dreumes en 2 handen.... (magnetron is dan toch wel gemakkelijk....)
  zondag 17 februari 2013 @ 22:18:04 #228
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_123011135
vraag anders de lk van het zkh of ze tips hebben mbt opwarmen van de melk. Of anders kijken of ze het ook koud drinken wellicht?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  zondag 17 februari 2013 @ 22:49:31 #229
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_123012833
Kyara, je mag melk ook best een poosje buiten de koelkast bewaren na het kolven. Wellicht vinden de dames het heerlijk als het op kamertemperatuur is?
A grand adventure has begun.
pi_123017808
Jeetje over dat kolven en opwarmen moet ik me echt nog helemaal inlezen.
pi_123020222
quote:
17s.gif Op zondag 17 februari 2013 22:06 schreef Kyara het volgende:
Jeetje, wat een gedoe. Had ik niet bij stil gestaan.

Wij zullen in het begin nog veel flesje met bv moeten geven omdat rechtstreeks uit de borst nog teveel energie kost. Maar als je dan een kwartier bezig bent om een flesje te verwarmen dan vraag ik me wel af hoe ik dat in hemelsnaam moet gaan doen met 2 babies, 1 dreumes en 2 handen.... (magnetron is dan toch wel gemakkelijk....)
Daarom ben ik ook overgestapt op magnatron. Ik vond t zo'n gedoe. Hier gaat n volle fles 2x 20sec op laag watt. Hij wordt dan precies 36gr en dan goed zwenken. Prima toch.

Bij au bain marie en flessenwarmer ging mijn difrax flessen zo lekken bij die vacuumring. Ik was t op een gegeven moment zo beu.
pi_123020228
Inca, heb je al n lk gesproken? Hoe gaat t met je?

Becky, kolven was bij mij ook n ramp. Zonder tsr bijna geen melk. Maar nu ik werk kolf ik ipv een voeding, soms heb ik zelfs wat stuwing. Dan krijg ik altijd n tsr. na n voeding kolven lukt hier ook niet, ergens tussendoor ook niet. Alleen ipv..
pi_123020274
Bedankt voor de tips weer. Zal het idd in t zknhs bespreken.
  maandag 18 februari 2013 @ 07:27:31 #234
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_123020402
Ik ga vandaag bellen, thnx for asking O+ mijn linkertepel is nog steeds erg pijnlijk, maar het voeden gaat redelijk ok. Het regelen is nu echt voorbij, dat scheelt al. Ze drinkt ook alweer veel rustiger, al blijft ze links soms met haar hoofd draaien. Op het moment let ik daar erg op, zodat ik haar meteen los kan maken.

Ik ga vanmiddag ook met haar naar de manueel therapeut voor haar voorkeurshouding. De fysio dacht niet dat er sprake was van een beknelling, maar ik wil toch de manueel therapeut laten oordelen en dat is voor een groot deel ingegeven door haar drinkgedrag links en mijn altijd al pijnlijkere linkertepel. Ergens hoop ik dat het daarmee toch ook nog beter zal worden.
3!
pi_123020693
Kyara, misschieneen flessenwarmer een uitkomst? Dan heb je er volgens mij minder omkijken naar, die verwarmt precies op de goede temperatuur en misschien ook wat sneller dan au bain marie.

Inca succes met manueel therapeut, hopelijk helpt hij jullie.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_123020794
Incantrix, in hindsight vermoed ik bij Emma ook een korte tongriem. Ze heeft er nu geen last van met praten, misschien is hij al eens een stukje ingescheurd. Het had wel veel vermoeidheid en heel veel voedingen kunnen schelen als ze effectiever had kunnen drinken. Bij een volgende ben ik er alert op en laat laagdrempelig klieven. Als ik jou was zou ik hetbij enige twijfel toch sterk overwegen.
  maandag 18 februari 2013 @ 08:36:47 #237
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_123020886
Thnx Tinu :*

En Wup, dankjewel! Ik ga dit ook even meenemen in mijn gesprek met de lk, goed dat je het zegt :*
3!
pi_123024396
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 19:13 schreef bitterend het volgende:
Mijn man kookt water, zet het in een kom. Dan flesje erin en af en toe schudden..na paar minuutjes is het klaar.
Ik (mijn man) doe het ook zo; maar als ik jouw link van bv.com bekijk dan 'mag' dat dus helemaal niet zo snel eigenlijk?!

Andere vraag: mijn jochie is nu vier maanden, ik voed hem zes keer per dag (7-10-13-16-19-22 uur, globaal). Na de voeding van 19 uur gaat hij naar bed en voor de laatste voeding maak ik hem wakker. Hij drinkt dan wel goed (of in elk geval niet minder dan anders) en slaapt daarna ook redelijk snel weer, maar ik vind het eigenlijk een beetje zielig om hem steeds wakker te maken. Dus ik vroeg me af, tot wanneer hebben ze dat nodig en vanaf wanneer zou je die laatste voeding kunnen laten vervallen? Of is dat gewoon een kwestie van proberen? Voor mij hoeft hij er niet vanaf, maar het is nu naar mijn idee een gewoonte geworden terwijl het misschien niet nodig is om hem wakker te maken.

Hij weegt overigens ruim 6700 gr en groeit prima.
pi_123026261
Of het nodig is of niet, laat ik in het midden. Maar slapen van 7 tot 7 als je vier maanden bent, vind ik persoonlijk veels te lang.
pi_123026449
Mineola, maak je hem wakker of wordt hij wakker? Kun je anders niet droomvoeden? Hier zaten we rond die leeftijd ook ongeveer op dat schema, en ik droomvoedde altijd de laatste voeding. Hij sliep zonder ook door, maar ik vond het een fijn idee om hem een extra voeding mee te geven. Dat heb ik gedaan tot een maand of 10 (vanaf 8 maanden fv) en toen ging M zelf aangeven dat hij het onplezierig vond. Huilen en de fles weigeren. Sinds die tijd heb ik hem niet meer wakker gemaakt en slaapt hij echt van 7 tot 7 ongeveer, met af een toe een uitzondering waarbij hij rond 22 uur nog eens wakker wordt en dan krijgt hij een nog een flesje. Zolang je baby goed drinkt en lekker verder slaapt, zou ik hem nog wakker maken.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_123028215
Ik krijg al meteen nieuwe inzichten dames, bedankt!

Ik denk steeds 'hij is al vier maanden', maar WupWup, als ik jouw reactie lees, dan realiseer ik me dat hij nog maar pas vier maanden is. Misschien zeg ik trouwens iets heel raars hoor, en je kunt het niet vergelijken, maar ik dacht eigenlijk dat bij fleskindertjes die laatste fles er nu wel af was en dat het niet ongewoon is dat die nu al klokje rond slapen met vijf flessen. Die indruk kreeg ik tenminste uit het babytopic, maar misschien heb ik dat compleet verkeerd begrepen?

CS, het is inderdaad dat ik het zelf een fijn idee vind om hem die late voeding nog te geven, daarom maak ik hem wakker. Hij slaapt bij ons op de kamer maar ik denk dat hij uit zichzelf niet/niet altijd wakker zou worden als wij naar bed gaan (dan voed ik hem). Droomvoeden is een goed idee, is dat gewoon kind slapend aanleggen?
pi_123029670
Ik weet niet hoe het zit met kunstvoeding bij vier maanden, geen ervaring ;) Ik heb zelf nooit vergeleken daarmee, aangezien kunstvoeding, flesjes en schema's niet de normale (natuurlijke) manier van voeden is. Een baby'tje van vier maanden (of vijf of acht zelfs) is echt nog maar een heel klein iniminimensje! En als ik dan bedenk dat ik zelf ook niet niks eet gedurende 12 uur (halve dag!), vind ik het een onmogelijke verwachting dat dat werkelijk gezondheidsbevorderend zou zijn voor een baby.
Dus vanuit die optiek reageer ik :)
  maandag 18 februari 2013 @ 14:15:54 #243
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_123029968
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 13:24 schreef Mineola het volgende:
Ik krijg al meteen nieuwe inzichten dames, bedankt!

Ik denk steeds 'hij is al vier maanden', maar WupWup, als ik jouw reactie lees, dan realiseer ik me dat hij nog maar pas vier maanden is. Misschien zeg ik trouwens iets heel raars hoor, en je kunt het niet vergelijken, maar ik dacht eigenlijk dat bij fleskindertjes die laatste fles er nu wel af was en dat het niet ongewoon is dat die nu al klokje rond slapen met vijf flessen. Die indruk kreeg ik tenminste uit het babytopic, maar misschien heb ik dat compleet verkeerd begrepen?

CS, het is inderdaad dat ik het zelf een fijn idee vind om hem die late voeding nog te geven, daarom maak ik hem wakker. Hij slaapt bij ons op de kamer maar ik denk dat hij uit zichzelf niet/niet altijd wakker zou worden als wij naar bed gaan (dan voed ik hem). Droomvoeden is een goed idee, is dat gewoon kind slapend aanleggen?
Mijn E'tje, nu 6,5 mnd, krijgt ook nog een fles rond 10'en :Y. Als ze haar fles om half 7 helemaal op heeft dan red ze de hele nacht zonder voeding maar ze is vaak rond half 7 zó moe dat die fles maar gedeeltelijk op gaat. Dan krijgt ze 'm gewoon nog lekker om 10 anders wordt ze ook geheid wakker voor een nachtvoeding. Ze slaapt hier overigens eigenlijk gewoon door tijdens dat 10 uur flesje maar hij gaat wel op :).

Dit alleen ter info ;)
pi_123030272
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 13:24 schreef Mineola het volgende:
Ik krijg al meteen nieuwe inzichten dames, bedankt!

Ik denk steeds 'hij is al vier maanden', maar WupWup, als ik jouw reactie lees, dan realiseer ik me dat hij nog maar pas vier maanden is. Misschien zeg ik trouwens iets heel raars hoor, en je kunt het niet vergelijken, maar ik dacht eigenlijk dat bij fleskindertjes die laatste fles er nu wel af was en dat het niet ongewoon is dat die nu al klokje rond slapen met vijf flessen. Die indruk kreeg ik tenminste uit het babytopic, maar misschien heb ik dat compleet verkeerd begrepen?

CS, het is inderdaad dat ik het zelf een fijn idee vind om hem die late voeding nog te geven, daarom maak ik hem wakker. Hij slaapt bij ons op de kamer maar ik denk dat hij uit zichzelf niet/niet altijd wakker zou worden als wij naar bed gaan (dan voed ik hem). Droomvoeden is een goed idee, is dat gewoon kind slapend aanleggen?
Droomvoeden is inderdaad slapend aanleggen. Geen licht aan, geen luier verwisselen, alleen oppakken, aanleggen en na het drinken weer terug in bed leggen. Hier werd hij daar echt maar minimaal wakker van. Even een knipper met de ogen, een paar keer murmelen en dat was het :).

Hoe doe je het nu dan?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_123030486
Ja, wat Phaidra zegt. Toen M overging naar zijn eigen kamertje 's nachts sliep hij ook gewoon door het overhevelen naar mijn bed (ik voedde het liefst liggend) en weer terug heen. Ik heb zelfs een tijd tussendoor de luier verschoond, werd hij ook niet wakker van.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  maandag 18 februari 2013 @ 14:37:20 #246
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_123030746
Droomvoeden is wel afhankelijk van je kind. Nathan werd er vooral heel wakker van en bleef dan de rest van de nacht onrustig. Ik liet hem dan zelf komen tegen een uur of 12/1. Dan sliep hij beter. En ik dus ook.
pi_123031169
Mineola
S heeft altijd nachtvoedingen gehad, toen ze net geboren was zette ik de wekker en later kwam ze zelf.
Nu ze 'doorslaapt' krijgt ze de laatst voeding rond 19:30/20:00 en wordt ze rond 3u en half 7 wakker. Dat is sinds 8,5maand oud
Soms krijgt ze om 22 of 23uur ook nog :+
pi_123031436
Mijn baby (8 maanden) drinkt nog steeds iedere 1,5-2 uur :+
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_123033464
Mijnes drinkt om de 3 a 4 uur, is zes maanden. Zet de wekker om 23 uur voor een voeding, vaak wordt ze zelf al wat eerder wakker. 's Nachts komt ze dan nog rond een uur of 3 en dan om 6.30 uur begint de dag weer.

Tot mijn schrik heb ik nog maar zes ijsblokzakjes vol voorraad! Het is er uit gevlógen... Ben bang dat ik dat nooit meer aangevuld krijg. *baal*
pi_123033651
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 14:24 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Droomvoeden is inderdaad slapend aanleggen. Geen licht aan, geen luier verwisselen, alleen oppakken, aanleggen en na het drinken weer terug in bed leggen. Hier werd hij daar echt maar minimaal wakker van. Even een knipper met de ogen, een paar keer murmelen en dat was het :).

Hoe doe je het nu dan?
Eigenlijk doe ik dat dan al grotendeels! Ik maak hem alleen voorzichtig wakker door tegen hem te praten en hem te aaien, als hij zijn ogen open heeft en houdt pak ik hem op om in mijn bed te voeden. Daarna valt hij in mijn armen weer in slaap, ik leg hem terug in zijn bed en hij wordt dan weer even wakker, maar slaapt meestal vrij snel weer. Verschonen deed ik al niet, en alleen een bedlampje aan. Ga het vanavond eens proberen om hem slapend op te pakken.

(Nacht)voedingen waren hier in het begin inderdaad op de wekker elke drie uur dag en nacht, daarna wanneer hij zelf kwam. Hij liet er 's nachts steeds langer tussen tot het uiteindelijk het genoemde schema werd. Toen was hij ongeveer twee maanden, denk ik. Inmiddels is het deels op zijn verzoek en deels op het mijne. Ik laat zelf max 4 uur tussen twee voedingen zitten, maar minder dan 2 uur is het ook zelden. Uiteindelijk komt het nog steeds eigenlijk altijd uit op het genoemde schema. Laat hij er bv 's ochtend veel tijd tussen dan komt hij 's middags eerder, en andersom.
pi_123033797
Zelfde hier Mineola, minde dan twee uur tussen de voedingen was alleen als ik ongesteld moest worden.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  dinsdag 19 februari 2013 @ 08:36:49 #252
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_123061201
oi,

De kans bestaat dat ik daarnet mijn laatste borstvoeding ooit heb gegeven. :'( :'(

De kinderarts raadt ons aan om over te gaan op neocate ivm eventuele allergieën. We gaan dit nu 2 weken proberen en ik blijf die twee weken kolven om mijn productie op peil te houden, want als dat het niet is dan kan ik over twee weken hopelijk weer verder borstvoeden. Maar als dat het niet is moet ze ook opgenomen worden :( en daar heb ik ook geen zin in.
pi_123061231
-O- Arme jullie, hoop dat ze kunnen vinden wat er aan de hand is.
  dinsdag 19 februari 2013 @ 08:40:16 #254
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_123061234
Och nee toch Becky, wat verdrietig, zo hoort het niet te gaan. ;(
Wat een naar gedoe...en wat heftig ook allemaal met een evt opname. :*
  dinsdag 19 februari 2013 @ 09:14:49 #255
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_123061771
Oh de type kinderarts due vind dat allergie en BV niet samen kan en die laat de baby hele tijd krijsen wordt vanzelf wel stil opname opdringt :{
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 19 februari 2013 @ 09:15:13 #256
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_123061783
Ben je al eens naar een osteo geweest ?!
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_123061791
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 08:36 schreef becky27 het volgende:
oi,

De kans bestaat dat ik daarnet mijn laatste borstvoeding ooit heb gegeven. :'( :'(

De kinderarts raadt ons aan om over te gaan op neocate ivm eventuele allergieën. We gaan dit nu 2 weken proberen en ik blijf die twee weken kolven om mijn productie op peil te houden, want als dat het niet is dan kan ik over twee weken hopelijk weer verder borstvoeden. Maar als dat het niet is moet ze ook opgenomen worden :( en daar heb ik ook geen zin in.
welke kinderarts is dat? :o toch niet vd. E.? :o
ik heb dat advies echt nooit gehad :X het lijkt me eerlijk gezegd een behoorlijk borstvoedingsonvriendelijk advies. waarom moet ze anders opgenomen worden? Provoceren en testen ed kun je ook heel goed met bv, als je daar zelf weinig trek in hebt is het weer een ander verhaal natuurlijk, maar testen met kunstvoeding is heel typisch imho, een makkelijke klinische manier van testen die moeder en kind verder eigk buiten beschouwing laat.

Overigens heb ik een opname op de huilpoli destijds altijd geweigerd en daar ben ik nog iedere dag blij om.
:)
pi_123061947
Wat Mignonne zegt, Becky :* Artsen volgen vaak een protocol en hebben absoluut geen verstand van borstvoeding en geen benul van de mogelijkheden die je hebt om problemen op te lossen terwijl je wel borstvoeding blijft geven. Het is voor hen ook lekker makkelijk en controleerbaar, kunstvoeding. Als ik jou was zou ik echt eerst zelf een hypoallergeen dieet proberen. Dat lijkt me stukken minder ingrijpend dan kolven en je loopt niet het risico straks helemaal geen productie meer te hebben of een kindje dat niet meer aan de borst kan/wil drinken.
Heeft ze eigenlijk medicijnen tegen reflux?
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_123062390
Wat een vreemd advies, Becky! :o
Ik dacht namelijk dat het idee juist was in geval van allergieen borstvoeding te geven omdat het kan helpen om over de allergie heen te groeien.
Wat waren de cijfers nou? Met kv heb je toch juist meer kans om allergieen te ontwikkelen of om ze te onderhouden? In elk geval waren de allergieen van mijn vriend voor mij reden om zo lang mogelijk bv te geven, zodat ik de kans op doorgeven zoveel mogelijk probeerde in te perken.

Dit is toch een advies? Ben je verplicht dit op te volgen? Of is er nog een mogelijkheid tot een second opinion? Ik vraag me echt af of dit nou het beste advies is dat je kunt krijgen. :@
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_123062414
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 09:15 schreef _evenstar_ het volgende:
Ben je al eens naar een osteo geweest ?!
Dat heb ik ook al eens gevraagd, maar ik denk dat becky dat niet gezien heeft. Ik denk dat het zeker kan helpen.
  dinsdag 19 februari 2013 @ 09:46:45 #261
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_123062437
Maar daar ligt het niet aan, ik trek lichamelijk een volledig hypoallergeen dieet niet.

Ik vind het zelf vreselijk om te stoppen (zit nu echt weer te janken) maar ik heb gister mijn meisje ook weer volledig door het lint zien gaan. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Als dit een oplossing is, dan is het zo.
Het is misschien borstvoedingsonvriendelijk maar mijn man heeft ook nog wat over zijn dochter te zeggen en die wil dit proberen. Ik kan wel koste wat kost borstvoeding willen blijven handhaven maar ik kan niet meer tegen een continu huilende baby. Daar heeft zij niets aan en ik ook niet. Ik blijf gewoon 7/8 keer per dag kolven. Hopelijk blijft mijn productie op peil en hopelijk kan ik straks gewoon weer bv geven.
  dinsdag 19 februari 2013 @ 09:47:15 #262
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_123062444
osteopaat hebben we al twee behandelingen gehad. Geen effect.
pi_123062467
schiet me nog iets te binnen: je gaat dan twee weken kv geven om te kijken of het een allergie is en tegelijkertijd blijven kolven om je productie op gang te houden. Tot zover logisch.
Maar stel nou dat het een allergie is? Dan kun je dus al die gekolfde melk wel weggooien, toch?
Als jij nu zelf een hypoallergeen dieet volgt, kun je je bv tenminste nog gebruiken.
Of zie ik iets over het hoofd?
pi_123062492
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 09:47 schreef becky27 het volgende:
osteopaat hebben we al twee behandelingen gehad. Geen effect.
Oh jammer -O- maar die kon dus ook niets benoemen. Dat er iets knel zat o.i.d?
pi_123062502
Och Becky, ik weet even niks meer te zeggen. Alles is al zo'n beetje gezegd. En door jullie is alles al zo'n beetje geprobeerd. Wat vreselijk dat er nog geen oplossing is gevonden. Vanaf hier een knuffel en veel sterkte voor jullie gewenst
:*
ti amo più di ieri ma meno di domani
  dinsdag 19 februari 2013 @ 09:52:05 #266
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_123062560
Ja zoiets denk ik Danic.
Ik zit al op koemelkvrij dat blijf ik nu wel handhaven. Bij Noortje heb ik 4,5 maand hypoallergeen gegeten. Bijna niet te doen maar het kan. Ik zat daarna op een BMI van 17. Geen gezicht en ik had het hartje zomer ook alleen maar koud.
  dinsdag 19 februari 2013 @ 09:54:02 #267
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_123062607
Oeke, ik weet uit voorbeelden uit mijn omgeving dat dat ook niet altijd de oplossing is om allergieen te voorkomen. Vriendin van mij heeft beide kinderen 3 en nu 1,5 jaar lang gevoed en zij kunnen echt nergens tegen, niet tegen noten, melk, gluten etc etc.
pi_123062616
Had je toen begeleiding van een dietiste? Want het is idd niet de bedoeling om ondergewicht te krijgen als je hypoallergeen eet. Zou wat zijn, als je zelf die allergieën had zeg maar.
pi_123062629
Ja dat kan ik me voorstellen. Je bent hartstikke slank en ik zou tekenen voor jouw figuurtje, maar in zo'n situatie zouden een beetje reserves geen kwaad kunnen.

Maar stel nou dat ze iets vinden qua allergie. Is het voor jou dan wel te doen om je voedingspatroon aan te passen? Omdat je het dan gericht kan doen?
  dinsdag 19 februari 2013 @ 09:55:14 #270
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_123062635
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 09:54 schreef WupWup het volgende:
Had je toen begeleiding van een dietiste? Want het is idd niet de bedoeling om ondergewicht te krijgen als je hypoallergeen eet. Zou wat zijn, als je zelf die allergieën had zeg maar.
Jup, de gehele periode bij de dietiste gelopen.
  dinsdag 19 februari 2013 @ 09:56:06 #271
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_123062654
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 09:54 schreef danic het volgende:
Ja dat kan ik me voorstellen. Je bent hartstikke slank en ik zou tekenen voor jouw figuurtje, maar in zo'n situatie zouden een beetje reserves geen kwaad kunnen.

Maar stel nou dat ze iets vinden qua allergie. Is het voor jou dan wel te doen om je voedingspatroon aan te passen? Omdat je het dan gericht kan doen?
Zou kunnen. Maar het is volgens mij met Neocate niet uit te sluiten welk voedingsupplement de allergie geeft.
pi_123062688
Met borstvoeding voorkom je geen allergieën. Je maakt wel de kans kleiner op het ontwikkelen ervan en de mate van heftigheid wb reactie verminder je. Dus ja, iedereen zal wel een voorbeeld kennen van allergie bij borstvoeding. (hoi evenstar, hoi kersjes ;) )
pi_123062689
Dus dan weten ze alleen dát er een allergie is, maar niet waarvoor?

En dan? Want als jij een hypoallergeen dieet niet trekt, dan moet je dus met andere voeding blijven voeden en is de bv dus definitief van de baan?
Ik wil je echt niet verdrietiger maken, maar het lijkt er nou niet op dat het over twee weken dan weer opgepakt kan worden. Of ben ik nou te kort door de bocht?
  dinsdag 19 februari 2013 @ 10:00:01 #274
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_123062738
Daar heb je gelijk in Danic.

En dat iedereen een voorbeeld heeft geloof ik meteen.
Ik heb al 9 weken een ontroostbaar kind en haar een blije baby maken vind ik belangrijker dan perse door moeten gaan met borstvoeding. Borstvoeding is het allerbeste, daar ben ik me wel degelijk van bewust, maar kindjes worden ook gewoon groot op kunstvoeding.
pi_123062790
Ja hoor, daar heb je helemaal gelijk in. En dit is ook uitputtend en frustrerend. Dus echt kiezen waar jij/jullie je goed bij voelen.
pi_123062880
Ik snap heel goed dat je gewoon wilt dat je baby zich fijner voelt en niet meer verdrietig hoeft te zijn. Dat snappen we allemaal hier. Maar we proberen je ook een kritische kijk te bieden op het advies dat deze arts je heeft gegeven, allemaal met het welzijn van jouw meisje voorop. Ik denk ook dat danic gelijk heeft als ze zegt dat de kans dát je terug borstvoeding gaat geven als je nu echt stopt met voeden nihil is. Dus als je nog enigszins twijfelt, gun jezelf dan een dagje om er nog even goed over na te denken of dit echt hét pad is om te bewandelen.
  dinsdag 19 februari 2013 @ 10:10:14 #277
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_123062955
Sorry gooide het er wat lomp uit :@ maar kan daar zo boos om worden .. Het was niet mijn bedoeling je van streek te maken..

Becky jij kiest zelf voor je lijf en kind :*.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_123063172
Ik snap het goed hoor Becky, natuurlijk wil je je kind niet verdrietig en gepijnigd zien. :'(
Maar ik vraag me wel af wat dan het voordeel van Neocate is? Dat is toch ook van koemelk gemaakt uiteindelijk? En je kunt er niet mee uitsluiten wat het allergeen is?

Ik zou ook niet te haastig een beslissing nemen, maar ik wens je veel sterkte met welke keus je ook maakt. :*
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  dinsdag 19 februari 2013 @ 10:23:12 #279
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_123063256
Becky, ik vind je dapper. :*
A grand adventure has begun.
  dinsdag 19 februari 2013 @ 10:25:56 #280
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_123063315
volgens de website zitten er geen koemelkeiwitten in
http://www.koemelkallergi(...)/wat-is-neocate.html
pi_123063401
Becky :*
*poef* nu is het weg
  Moderator dinsdag 19 februari 2013 @ 10:33:15 #282
5428 crew  miss_sly
pi_123063512
Becky, wat moeilijk moet dit zijn!
Bij twijfel zou ik nog even verder informatie proberen te vergaren, maar ik kan me goed voorstellen dat je deze keus eventueel maakt. En hoe rot ook, van kunstvoeding worden kindjes ook gezond groot :*
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_123063829
Ik was er in jouw geval nu mee gestopt, Becky.

Het idee van de laatste voeding ooit is natuurlijk rot, maar voel je je er stieken niet ook enorm opgelucht bij? If so, zou ik er lekker mee kappen. Volgens mij scheelt dat al de helft in stress bij jullie in huis. En wie weet hoeveel invloed dat heeft. :* Borstvoeding is niet zaligmakend en stoppen is écht niet erg. Je hebt je stinkende best gedaan.

Ik wil je niet een bepaalde richting opduwen. Als je nog wilt proberen, al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust, voor het idee dat je écht álles geprobeerd hebt, 'moet' je natuurlijk nog even doorgaan. Iig met dat kolven. Maar volgens mij lees ik her en der tussen de regels door dat je vooral jezélf hebt opgelegd om door te gaan. Koste wat kost.

Ik zou het in jouw geval lekker loslaten. Nieuwe weg inslaan en over op plan b. Volgens mij voel je je dan tien kilo lichter. Figuurlijk dan. Hoewel, dat ook weer niet in jouw geval. :P

Succes en sterkte, wát je beslissing ook mag zijn. Zorg dat jij je er goed bij voelt en laat je niet opjutten. Daar hebben zowel jij als I de meeste baat bij.
pi_123063858
Becky zoals het er stond leek het of de ka gewoon patsboem neocate heeft geadviseerd, vandaar mijn reactie. Zoals het nu klinkt heeft de ka naar jouw specifieke situatie gekeken. Ik kom er straks nog ff op terug. Nu afspraak.
:)
pi_123064757
Becky, alles is zo'n beetje al gezegd maar welke keus je ook maakt: ik hoop dat je snel een tevreden meisje hebt. :*

quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2013 14:37 schreef pessie het volgende:
Droomvoeden is wel afhankelijk van je kind. Nathan werd er vooral heel wakker van en bleef dan de rest van de nacht onrustig. Ik liet hem dan zelf komen tegen een uur of 12/1. Dan sliep hij beter. En ik dus ook.
En de mijne sloopt je tepels echt compleet als je haar halfslapend aanlegt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 10:45 schreef -Spring het volgende:
Hét meeste baat.
De :P
  dinsdag 19 februari 2013 @ 11:17:39 #288
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_123065096
Ik begrijp het ook goed Becky en hoe pro-bv ik ook ben, blijkbaar is het niet altijd een wondermiddel.
Ik hoop zo voor je dat je de komende week je meisje wat ziet veranderen en dat je gewoon eens een dagje kan genieten van je beide meisjes. :*
pi_123065545
Becky ik snap je keus hoor. Moeilijk maar als jij straks een blij meisje krijgt dan is de keus helemaal goed geweest. Sterkte :*
  dinsdag 19 februari 2013 @ 12:14:19 #290
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_123067098
Ik zal het even nuanceren. We lopen bij de huilpoli in het ziekenhuis. Deze keuze is besproken met zowel fysiotherapeut, kinderpsycholoog en kinderarts. We zijn gister namelijk bij de spoedpoli van kindergeneeskunde terecht gekomen. Na drie gesprekken van zeker een uur is dit de uitkomst. Weloverwogen door alle partijen. Ze hadden eigenlijk nog liever dat Isabel bleef. We kregen haar bij de fysio bijna niet uit haar huil/gilbui. De fysio gaf aan dat ze zoiets nog nooit had meegemaakt. Daar schrik je dan ook wel van hoor. Wij hebben dat thuis met enige regelmaat. Echt tranen met tuiten bij dat kleine meisje.
Vanmiddag hebben we nog een echo om problemen in het nierbekken uit te sluiten.

Keuze om te blijven kolven is de mijne en ik ben me er ook van bewust dat ik over twee weken geen meisje meer aan de borst heb/krijg. Is geen ramp. Misschien bedenk ik me al veel eerder dat ik dit niet doe. Als Isabel zienderogen opknapt is die keuze snel gemaakt.
pi_123067320
Eigenlijk is het vermoeden dus dat de voeding het huilen gaat oplossen? Wat een moeilijke keuze Becky! En wat nou, als de neocate niet het verwachte verschil betekent, kan ze dan nog wel weer aan de borst? Hoe groot is de kans dat ze dan gaat weigeren?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  dinsdag 19 februari 2013 @ 13:09:51 #292
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_123068791
Becky, als ze zou blijven in het ziekenhuis, wat dan? Is dat opname op de huilpoli, of op de kinderafdeling? Doen ze dan ook onderzoeken of alleen monitoren? Ik begrijp niet zo goed waarom ze dat zouden willen?
pi_123069291
Succes becky! Ik zou hetzelfde doen hoor.
Hoop ook echt dat dit de oplossing is!
pi_123071818
Becky :*
pi_123072402
Becky, veel succes en sterkte. Arm meiske :*
pi_123076234
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 12:14 schreef becky27 het volgende:
Ik zal het even nuanceren. We lopen bij de huilpoli in het ziekenhuis. Deze keuze is besproken met zowel fysiotherapeut, kinderpsycholoog en kinderarts. We zijn gister namelijk bij de spoedpoli van kindergeneeskunde terecht gekomen. Na drie gesprekken van zeker een uur is dit de uitkomst. Weloverwogen door alle partijen. Ze hadden eigenlijk nog liever dat Isabel bleef. We kregen haar bij de fysio bijna niet uit haar huil/gilbui. De fysio gaf aan dat ze zoiets nog nooit had meegemaakt. Daar schrik je dan ook wel van hoor. Wij hebben dat thuis met enige regelmaat. Echt tranen met tuiten bij dat kleine meisje.
Vanmiddag hebben we nog een echo om problemen in het nierbekken uit te sluiten.

Keuze om te blijven kolven is de mijne en ik ben me er ook van bewust dat ik over twee weken geen meisje meer aan de borst heb/krijg. Is geen ramp. Misschien bedenk ik me al veel eerder dat ik dit niet doe. Als Isabel zienderogen opknapt is die keuze snel gemaakt.
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 09:46 schreef becky27 het volgende:
Maar daar ligt het niet aan, ik trek lichamelijk een volledig hypoallergeen dieet niet.

Ik vind het zelf vreselijk om te stoppen (zit nu echt weer te janken) maar ik heb gister mijn meisje ook weer volledig door het lint zien gaan. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Als dit een oplossing is, dan is het zo.
Het is misschien borstvoedingsonvriendelijk maar mijn man heeft ook nog wat over zijn dochter te zeggen en die wil dit proberen. Ik kan wel koste wat kost borstvoeding willen blijven handhaven maar ik kan niet meer tegen een continu huilende baby. Daar heeft zij niets aan en ik ook niet. Ik blijf gewoon 7/8 keer per dag kolven. Hopelijk blijft mijn productie op peil en hopelijk kan ik straks gewoon weer bv geven.
Zo. Sorry hoor, ik moest vanmorgen naar een afspraak en kon net met ziek kind langs de huisarts. Eindelijk tot voor een reactie.

Mijn reactie was ongenuanceerd omdat ik de indruk kreeg dat je nu bij de kinderarts was na een doorverwijzing van een tijdje terug ofzo van de huisarts en dat die kinderarts gewoon neocate als enige optie suggereerd. Vandaar dat ik enigszins verbaasd was.
Dat was lullig, dus sorry :*
Zoals het nu klinkt is er een goed doordacht plan van aanpak gemaakt wat op jullie situatie en jouw lichamelijke gestel is afgestemd, heel wijs. Ik hoop écht dat het heel veel gaat schelen voor jullie en dat je kleine meisje snel opknapt.

Mn aanbod staat nog steeds hè, als je ooit hulp nodig hebt of als ik op een andere manier iets voor je kan doen dan moet je het laten weten hoor, geen enkel probleem!

En neocate is idd volledig vrij van allergenen, koemelk, soja maar ook lactose. Als ze allergisch is voor wat dan ook dan zou ze van de neocate op moeten knappen. Reageert zo op die neocate nog steeds dan is het duidelijk dat het probleem ergens anders gezocht moet worden.

Sterkte, en laat het me weten hoor als ik iets voor je kan doen. Gewoon uitrazen kan ook :*
:)
pi_123076873
Mignonne, als ik nog eens ga bevallen he, mag ik dan bij jou?

Ik heb een melkblaar volgens mij :(
ti amo più di ieri ma meno di domani
  dinsdag 19 februari 2013 @ 16:18:05 #298
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_123076959
Becky, hopelijk breken er gauw betere tijden aan bij jullie :*
.... met gevoel voor drama....
pi_123076986
Indo-baby's zijn altijd welkom O+ dat zijn de leuksten :+ ;)

Daar ben je mooi klaar mee die melkblaar :o kun je hem doorprikken?
:)
pi_123077275
Waar wordt neocate van gemaakt? :@ want koemelk/soja vrij?

becky veel sterkte :*
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  dinsdag 19 februari 2013 @ 16:35:47 #301
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_123077805
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2013 16:24 schreef bitterend het volgende:
Waar wordt neocate van gemaakt? :@ want koemelk/soja vrij?

becky veel sterkte :*
Als ik een vriendin moet geloven: beschimmeld karton :X
Zo schijnt het te smaken althans.
.... met gevoel voor drama....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')