Zoiets ja. Daarom vind ik het zo jammer dat in die lesplannen van www.poeziewedstrijd.nl de leerlingen gedwongen worden om vanuit 1 bepaalde vorm een gedicht te schrijven. En laat ze eens beseffen dat gedichten niet hoeven te rijmen. Anders krijg je dingen als "Ik vond het leuk en ik lag in een deuk"quote:Op donderdag 7 februari 2013 21:46 schreef Bleie het volgende:
Dat herken ik heel erg, maar is dit niet juist een kans om ze eens niet te vermoeien met thema's, motieven, enz (dat vond ik altijd vreselijk aan literatuurlessen), en ze juist te laten spelen met taal. Kunnen ze in een andere taal zinnen op elkaar laten rijmen? Kunnen ze zinnen met een bepaald ritme vinden? Het onderwerp kan heel simpel zijn, alleen maar iets maken - in een andere taal - wat lijkt op een gedicht is al een behoorlijke uitdaging voor middelbare scholieren, lijkt me.
Idem voor mij maar dan met andere aantallen boeken. Net als met poëzie ben ik het juist na het slagen voor het VWO gaan waarderen. Het moest niet meer, ik werd niet meer beoordeeld dus kon het leuk worden. Ik begon de kunst in literatuur en poëzie te zien.quote:Op donderdag 7 februari 2013 21:27 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb door die verplichte boekenlijsten een, weliswaar tijdelijke, hekel aan lezen gekregen. Ik had Nederlands, Engels, Duits én Frans in mijn pakket en per vak moest je iets van 15/20 boeken lezen. En dit was nog in het pré-internet tijdperk! Van de "Metsiers" tot "Les Jeux Sont Faits" tot "Die Verwandlung"..Toen was het meer "lezen om het lezen", om al die boeken maar uitgelezen te krijgen dan om werkelijk te beseffen wát je eigenlijk aan het lezen was. Het heeft daarna lange tijd geduurd voordat ik weer eens een boek gekocht heb en vrijwillig ben gaan lezen.
Het is niet een kerntaak van leraren maar het is hartstikke leuk als ze, nu ze er toch zijn, dit soort zaken faciliteren. Heb dan ook wat oog voor de leerlingen die talent hebben maar die muurbloempjes zijn, bijv. door wat te bemiddelen of door zelf als leraar het initiatief te nemen en audities te organiseren of zoiets (van mijn part (gedeeltelijk) in je vrije tijd, het is toch hartstikke leuk om te doen). Juist voor hen is het leuk en goed.quote:Op donderdag 7 februari 2013 21:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hoe vrijer je de leerlingen laat, hoe te gekker de resultaten! Zelf songteksten (is toch ook soort van poëzie!) laten schrijven is ook érg leuk. Dan boor je die creativiteit pas écht aan. Vervolgens een paar schoolbandjes vragen om er muziek op te schrijven en opnames maken. Dan heb je je eigen school-CD.
Ik denk dat het in zijn algemeen niet tot veel verbetering zorgt. Leerlingen lezen over het algemeen niet heel veel en de pakweg eerste 10 cruciale jaren van de geletterdheid zijn al achter hun. Daar kan een docent Nederlands met maximaal een paar lesuren in de week niet heel veel aan veranderen, denk ik.quote:Op donderdag 7 februari 2013 23:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Er zou trouwens meer aandacht moeten worden besteed aan de schriftelijke taalvaardigheid door de leraren Nederlands. Het is om te huilen, de schriftelijke taalvaardigheid van veel studenten.
Ik heb leerlingen die meer fouten maken in de Nederlandse antwoorden dan in de Engelse op een toets.quote:Op donderdag 7 februari 2013 23:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Er zou trouwens meer aandacht moeten worden besteed aan de schriftelijke taalvaardigheid door de leraren Nederlands. Het is om te huilen, de schriftelijke taalvaardigheid van veel studenten.
Dat zal wel.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 12:04 schreef FlameScorpion het volgende:
Voor poëzie is een schunnige limerick ook altijd een leuke opener, komen ze meteen een beetje in de stemming!
Ik zou niet weten waarom. Als je de lat hoog genoeg legt dan springen ze daar toch wel over heen? Kwestie van 100 vragen of meer geven en per fout een punt aftrekken en dit voor de helft laten meewegen voor het SO-cijfer of zoiets. Ik begrijp dat jij als leraar maar een beperkt aantal lesuren per week hebt maar gelukkig kunnen leerlingen ook zelfstandig lezen en zo niet dan horen ze niet op het VWO thuis.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 11:49 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik denk dat het in zijn algemeen niet tot veel verbetering zorgt. Leerlingen lezen over het algemeen niet heel veel en de pakweg eerste 10 cruciale jaren van de geletterdheid zijn al achter hun. Daar kan een docent Nederlands met maximaal een paar lesuren in de week niet heel veel aan veranderen, denk ik.
Helaas, je speelt die beste stuurman wel. De rol van de leraar binnen het onderwijs(programma) is veel beperkter dan jij denkt. Jij praat vanuit een idealisme, maar daar komt zeer weinig pragmatisme bij kijken.quote:Ik wil nu niet de beste stuurman spelen die aan de kant staat, ik geef slechts aan hoe ik het zie. Zeg maar in welke mate jij je hier wel of niet in kan vinden.
*proest*quote:Op vrijdag 8 februari 2013 18:04 schreef Sloggi het volgende:
Tijdens het nakijken van proefwerken zie ik door de 'wouden' het bos niet meer.
Ik word ook altijd duizelig van de you - u, your - you're - ur( en die laatste is in opmars, komt regelmatig voor in formele brieven )quote:Op vrijdag 8 februari 2013 18:04 schreef Sloggi het volgende:
Tijdens het nakijken van proefwerken zie ik door de 'wouden' het bos niet meer.
Laat ik dan maar ook even vanuit de praktijk spreken, ik sprak eerder in de week een VMBO-leraar die moedeloos werd van het corrigeren van het werk van zijn leerlingen. Zijn klacht: ik kan nog zo strooien met onvoldoendes, aan het einde van het jaar gaan de leerlingen toch over. Op die manier krijg ik ze nooit aan het werk (naar zijn inzicht leren de meeste leerlingen gewoon te weinig voor de toets). Herkenbaar?quote:Op vrijdag 8 februari 2013 17:16 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Helaas, je speelt die beste stuurman wel. De rol van de leraar binnen het onderwijs(programma) is veel beperkter dan jij denkt. Jij praat vanuit een idealisme, maar daar komt zeer weinig pragmatisme bij kijken.
Los daarvan: jij bent waarschijnlijk een van die leerlingen die het VWO en WO heel makkelijk heeft doorlopen. Wellicht is het goed om je te realiseren dat dit voor 98% van de leerlingen op het voortgezet onderwijs zeker niet geldt.
Zeer herkenbaar, maar ik doe het wel bij werkstukken. Een foutje (of twee, drie... tien) kan er altijd doorheen slippen, maar als ik een taalfoutenfestival voorgeslingerd krijg, dan geef ik die aftrek toch. Uiteraard leg ik de lat hoger voor VWO-leerlingen dan voor VMBO-leerlingen, maar ik verwacht wel wat moeite hoor. Persoonlijk vind ik het ook merkwaardig dat op onze school een veel hoger percentage kinderen "dyslexie" heeft in vergelijking met het landelijk gemiddelde.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 22:53 schreef Sloggi het volgende:
Ik zou ook graag punten aftrekken voor taalfouten, maar ik denk dat er dan een opstand uitbreekt hier. Onder zowel leerlingen, ouders als enkele docenten.
Die VMBO-leraar geeft biologie. Zou het niet veel meer de lakse houding van leerlingen zijn (omdat ze ermee wegkomen) dan een gebrek aan lezen en weet ik veel wat? Een mens kiest van nature nu eenmaal snel de weg van de minste weerstand, de leerling kan niet worden verweten dat hij dat doet als hij ermee wegkomt.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 22:53 schreef Sloggi het volgende:
Ik zou ook graag punten aftrekken voor taalfouten, maar ik denk dat er dan een opstand uitbreekt hier. Onder zowel leerlingen, ouders als enkele docenten.
Je moet ze aan het werk krijgen door zélf enthousiast te zijn en durven te experimenteren met je klassenmanagement. Als je als een opgezet skelet je les afdraait, logisch dat ze dan "te weinig" doen in de les. Als ze "zelfstandig" een basisstof over het paargedrag van de eencellige amoebes moeten bestuderen, dan zullen ze daar echt niet veel moeite voor gaan doen.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 22:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Laat ik dan maar ook even vanuit de praktijk spreken, ik sprak eerder in de week een VMBO-leraar die moedeloos werd van het corrigeren van het werk van zijn leerlingen. Zijn klacht: ik kan nog zo strooien met onvoldoendes, aan het einde van het jaar gaan de leerlingen toch over. Op die manier krijg ik ze nooit aan het werk (naar zijn inzicht leren de meeste leerlingen gewoon te weinig voor de toets). Herkenbaar?
Meestal komen de leerlingen wel op hun pootjes terecht. Van de week kwam een oud-leerling langs, 23 jaar ondertussen. Gaf inderdaad aan dat hij ten tijde van de middelbare school inderdaad meer had kunnen doen, maar voelde zich niet gemotiveerd door de leraren. Had ook problemen op persoonlijk vlak toen. Ik was de enige die in hem geloofde, zo zei hij. Naderhand heeft hij zijn leven en studiehouding op een rijtje gekregen en heeft inmiddels een prima baan gekregen met een prima salaris.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 23:07 schreef YourAsset het volgende:
Aan de ene kant is het zo dat leerlingen soms te makkelijk overgaan en inderdaad harder zouden moeten werken, maar aan de andere kant weet je dat dit bij de baan hoort. Hoe frustrerend dit soms ook is. Niet eens voor mezelf per se, maar meer voor de leerlingen zelf. De meeste leerlingen halen niet het onderste uit de kan en gooien daarmee een stukje potentieel weg.
Mensen van vmbo-niveau hebben nooit goed gespeld en zullen het nooit doen, denk ik. De aard van de taalfouten die tegenwoordig gemaakt worden komt natuurlijk deels door te weinig lezen, maar je ziet ook veel 'sms-taal'. De oorzaak daarvan lijkt me duidelijk.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 00:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die VMBO-leraar geeft biologie. Zou het niet veel meer de lakse houding van leerlingen zijn (omdat ze ermee wegkomen) dan een gebrek aan lezen en weet ik veel wat? Een mens kiest van nature nu eenmaal snel de weg van de minste weerstand, de leerling kan niet worden verweten dat hij dat doet als hij ermee wegkomt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |