abonnement Unibet Coolblue
  maandag 10 juni 2013 @ 15:07:19 #251
6067 Turbomuis
Kruimeltjes zijn ook cake
pi_127620422
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 14:53 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Wij lossen ongewenste broedsheid op door de hen 24 uur in een hondenbench te zetten in de (koele en donkere) schuur met alleen een oude krant als bodembedekking (en natuurlijk een bakje voer en water). Als ze geen nest hebben, geen eieren om op te zitten en ze zitten koel en redelijk donker dan gaat de broedsheid hier meestal snel over. Bij erg hardnekkige kippen laten we ze soms 36 uur zitten. Je kan ze ook even met hun buik/borst in een bak koud water houden voor je ze apart zet voor de extra lastige gevallen :P
Ga ik proberen, bedankt voor de tip!
I give myself very good advice
But I very seldom follow it
That explains the trouble that I'm always in
pi_127620772
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 15:07 schreef Turbomuis het volgende:

[..]

Ga ik proberen, bedankt voor de tip!
Succes, ben benieuwd of het bij jouw kip ook gaat werken :) Sommige rassen zijn wat hardnekkiger dan anderen, maar bij de onze werkt het wel altijd.

We hebben voor we deze tactiek hadden ontwikkeld trouwens ook wel eens zo'n hardnekkige kip gehad die gewoon ruim 4,5 week dom door bleef broeden ondanks het elke dag weghalen van de eieren, regelmatig met de buik in een bak koud water houden en haar steeds van het nest af halen. Zij werd door al dat broeden zo mager dat we uiteindelijk overstag zijn gegaan en haar 10 adoptie-plofkuikentjes van de plaatselijke kuikenbroederij hebben gegeven :')

Het was wel heel leuk om te zien hoe oprecht blij ze leek toen we het eerste piepende kuikentje onder haar buik propten. Ze was direct 100% in de moederkloek-modus, helemaal blij dat ze eindelijk kuikentjes had 'uitgebroed' O+
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_127685622
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 12:37 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Wat voor kip is er weg, één van je legkippen of één van je Groninger meeuwtjes? Legkippen worden echt bijna nooit broeds, dus de kans dat er daar eentje van zit te broeden lijkt me heel erg klein. Ook meeuwtjes worden niet erg vaak broeds maar dat zou eventueel nog kunnen. Als ze is gaan broeden op onbevruchte eieren dan zou de kip na een week of 3-4 normaal gesproken wel weer tevoorschijn moeten komen als de eieren niet uit zijn gekomen.

Maar de kans is (zeker met zo'n groot terrein) natuurlijk ook wel aanwezig dat ze misschien door een of ander roofdier is gepakt zonder dat je daar sporen van hebt gevonden. Wie weet komt ze nog weer tevoorschijn, ik zou er niet van uit durven gaan maar ik hoop het wel voor je :)
Het is een van de legkippen. Het gebeurde op een avond dat ik zelf niet thuis was en een huisgenoot het hok dicht ging doen. Ik weet inmiddels dat dat veel te laat gebeurde (tegen half twaalf pas) dus de kans bestaat inderdaad dat ze door een roofdier opgehaald is. :(

Ik heb vandaag een automatisch luikje aangeschaft zodat ze wat meer rust en regelmaat krijgen (en het luikje altijd op tijd dicht is). Verder heb ik het hok heringericht, want de eierproductie is ook niet om over naar huis te schrijven.. Legnest op een andere (donkerdere) plek. Twee stokken, want de Brahma's wilden ook op stok en zijn dat vanavond dus voor het eerst ook gegaan. Eend slaapt op de grond en soms in het legnest, ik heb hem een eigen nest gegeven, hopelijk snaptie dat.

En ik dacht nog wel dat kippen niet veel werk zouden zijn :')
  Lieve Belg dinsdag 11 juni 2013 @ 23:15:47 #254
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_127686926
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 15:15 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Succes, ben benieuwd of het bij jouw kip ook gaat werken :) Sommige rassen zijn wat hardnekkiger dan anderen, maar bij de onze werkt het wel altijd.

We hebben voor we deze tactiek hadden ontwikkeld trouwens ook wel eens zo'n hardnekkige kip gehad die gewoon ruim 4,5 week dom door bleef broeden ondanks het elke dag weghalen van de eieren, regelmatig met de buik in een bak koud water houden en haar steeds van het nest af halen. Zij werd door al dat broeden zo mager dat we uiteindelijk overstag zijn gegaan en haar 10 adoptie-plofkuikentjes van de plaatselijke kuikenbroederij hebben gegeven :')

Het was wel heel leuk om te zien hoe oprecht blij ze leek toen we het eerste piepende kuikentje onder haar buik propten. Ze was direct 100% in de moederkloek-modus, helemaal blij dat ze eindelijk kuikentjes had 'uitgebroed' O+
Bij ons was er ene die na 10 dagen opeens geen zin meer had in te broeden. Dus dan hebben we alle 11 de eieren onder een brahma gelegd :D En het is ook eerste keer dat ze broed. Na dat ze drie weken zijn en er nog onder kruipen begint het toch wel wat te klein te worden daaronder.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_127987038
Volgend jaar komt er, naast die voor zoogdieren, ook een zwarte lijst voor vogels en reptielen. Ik hoop dat ik mijn zijdehoenders dan mag houden.
  woensdag 19 juni 2013 @ 15:00:41 #256
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127989159
quote:
9s.gif Op woensdag 19 juni 2013 14:08 schreef KapiteinKoala het volgende:
Volgend jaar komt er, naast die voor zoogdieren, ook een zwarte lijst voor vogels en reptielen. Ik hoop dat ik mijn zijdehoenders dan mag houden.
is er een zwarte lijst voor zoogdieren ja? waar vind ik die?
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_127989253
quote:
7s.gif Op woensdag 19 juni 2013 15:00 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

is er een zwarte lijst voor zoogdieren ja? waar vind ik die?
http://www.volkskrant.nl/(...)zebramangoeste.dhtml

Vanmorgen gepubliceerd. Ik moet nu dus mijn suikereekhoorns wegdoen of laten steriliseren vóór 2014. ;(

Aangezien er veel dieren bij staan die vrij normaal zijn om als huisdier te houden (zoals de russische dwerghamster) ben ik er bang voor dat er ook veel kippen verboden zullen gaan worden.

[ Bericht 5% gewijzigd door KapiteinKoala op 19-06-2013 16:36:18 ]
pi_127989394


[ Bericht 100% gewijzigd door KapiteinKoala op 19-06-2013 15:07:43 ]
  woensdag 19 juni 2013 @ 16:00:45 #259
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127991679
quote:
8s.gif Op woensdag 19 juni 2013 15:02 schreef KapiteinKoala het volgende:

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)zebramangoeste.dhtml

Vanmorgen gepubliceerd. Ik moet nu dus mijn suikereekhoorns wegdoen of laten steriliseren vóó 2014. ;(

Aangezien er veel dieren bij staan die vrij normaal zijn om als huisdier te houden (zoals de russische dwerghamster) ben ik er bang voor dat er ook veel kippen verboden zullen gaan worden.

Dank je :)

Wel balen, wij willen een wallabie gaan houden volgend jaar, maar komt nu op de grijze lijst zo te zien. Is er al duidelijkheid wat de "strenge voorwaarden" gaan worden?
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_127992970


[ Bericht 100% gewijzigd door KapiteinKoala op 19-06-2013 16:33:30 ]
pi_127993061
quote:
7s.gif Op woensdag 19 juni 2013 16:00 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Dank je :)

Wel balen, wij willen een wallabie gaan houden volgend jaar, maar komt nu op de grijze lijst zo te zien. Is er al duidelijkheid wat de "strenge voorwaarden" gaan worden?
Volgens mij moeten die nog bepaald worden. Maar ik denk dat je dan sowieso een vergunning bij je gemeente moet aanvragen.
  zaterdag 6 juli 2013 @ 19:13:36 #262
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_128664750
Jammer dat ik geen bench oid heb, een van mijn kippen is al weken broeds, ze ziet er echt slecht uit, de kam is helemaal bleek en zo. Ik heb een bakje eten in het legnest gelegd, maar zoals ik het nu hier lees kan ik dus beter de kalkeitjes er ook onder vandaan halen, om maar zo min mogelijk "broedgevoel" op te wekken?
En de kip natuurlijk van het legnest af jagen, ga ik nu meteen mee beginnen.
Wat gebeurt er eigenlijk als er geen bevruchte eieren zijn, ze zal toch niet voor eeuwig broeds blijven of blijven zitten tot ze uitgehongerd is en dood gaat?
pi_128682544
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 19:13 schreef Gwywen het volgende:
Wat gebeurt er eigenlijk als er geen bevruchte eieren zijn, ze zal toch niet voor eeuwig broeds blijven of blijven zitten tot ze uitgehongerd is en dood gaat?
Dat schijnt wel eens te gebeuren, dat een kip zich dood broedt op onbevruchte eieren.

Beste is toch maatregelen tegen broedsheid: kaal hok, donker, lichaam afkoelen en eieren weghalen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Lieve Belg zondag 7 juli 2013 @ 13:43:10 #264
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_128684016
Onze buren hebben dit al twee keer gehad. Broedse kip datbzo dom was om niet van de nest te gaan, en dan op een ochtend zien dat ze dood zit op de eieren.
Wij hebben in onze ren een deel dat we apart kunnen afsluiten. Ze kan dan wel onder het hok om te schuilen voor de regen, maar ze kan er niet in. Een dag of drie daar apart steken en iets minder eten geven (dan moet ze actief op zoek naat eten en bewegen ze wat meer) zijn ze er meestal van af.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_128719797
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 19:13 schreef Gwywen het volgende:
Jammer dat ik geen bench oid heb, een van mijn kippen is al weken broeds, ze ziet er echt slecht uit, de kam is helemaal bleek en zo. Ik heb een bakje eten in het legnest gelegd, maar zoals ik het nu hier lees kan ik dus beter de kalkeitjes er ook onder vandaan halen, om maar zo min mogelijk "broedgevoel" op te wekken?
En de kip natuurlijk van het legnest af jagen, ga ik nu meteen mee beginnen.
Wat gebeurt er eigenlijk als er geen bevruchte eieren zijn, ze zal toch niet voor eeuwig broeds blijven of blijven zitten tot ze uitgehongerd is en dood gaat?
Weet je zeker dat ze broeds is? Je hebt legkippen toch? Die zijn echt bijna nooit broeds, dat is er uit gefokt (want broedse kippen leggen geen eieren, dus geen productie voor de boer). Zou ze niet 'gewoon' ziek kunnen zijn?

Als ze wel echt broeds is, is dat goed herkenbaar aan het gedrag van de kip als je je hand onder haar stopt en haar eieren af pakt. Ze zou dan moeten pikken en zich breed maken om je weg te jagen. Mocht dat zo zijn dan zou ik haar zeker van het nest halen elke dag, geen (nep) eieren laten liggen en elke dag dat ze weer op het nest zit haar met d'r buik in een bak koud water houden voor je haar naar buiten zet. Als je haar (liefst koel en donker, zonder nest) apart kan zetten is dat het beste, anders maar gewoon stug volhouden met van het nest halen i.c.m die bak water. Hopelijk is ze er in ieder geval snel overheen ^O^
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_128723340
Ik heb ook een broedse kip hier. Zit helaas nogal sterk in het ras gefokt. Ik haal haal een paar keer per dag van het nest af en zet haar bij de voer- en drinkbak. Vaak gaat ze daarna nog even de tuin in voor een wandelingetje.
  maandag 8 juli 2013 @ 20:38:08 #267
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_128732999
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 13:58 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Weet je zeker dat ze broeds is? Je hebt legkippen toch? Die zijn echt bijna nooit broeds, dat is er uit gefokt (want broedse kippen leggen geen eieren, dus geen productie voor de boer). Zou ze niet 'gewoon' ziek kunnen zijn?

Als ze wel echt broeds is, is dat goed herkenbaar aan het gedrag van de kip als je je hand onder haar stopt en haar eieren af pakt. Ze zou dan moeten pikken en zich breed maken om je weg te jagen. Mocht dat zo zijn dan zou ik haar zeker van het nest halen elke dag, geen (nep) eieren laten liggen en elke dag dat ze weer op het nest zit haar met d'r buik in een bak koud water houden voor je haar naar buiten zet. Als je haar (liefst koel en donker, zonder nest) apart kan zetten is dat het beste, anders maar gewoon stug volhouden met van het nest halen i.c.m die bak water. Hopelijk is ze er in ieder geval snel overheen ^O^
Ik weet zeker dat ze broeds is, ze maakt van die bepaalde geluiden (tsiiirrrr en klok-klok-klok), ze zit continu op het nest en maakt zich heel dik, de andere kippen pikken haar enz. alles wat ik hier en daar lees en hoor over broedse kippen kan ik op haar toepassen. Ik kan haar helaas nergens donker of apart zetten dus ik heb nu maar een kartonnen doos in het legnest gelegd, op zijn kop, zodat daar niemand in kan, en wonder boven wonder is ze nu al de hele dag buiten, ze krijgt zelfs weer interesse in eten en doet niet meer zo klokkerig, zoals ze anders deed als ik haar even naar buiten dwong.
Hoe lang duurt het voor die broedsheid weg is?
pi_128736481
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 20:38 schreef Gwywen het volgende:

Hoe lang duurt het voor die broedsheid weg is?
Dagen - week. Overigens, als het weer kouder wordt, neemt de broedsheid ook af.

Wordt het weer warm.............
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 8 juli 2013 @ 21:56:42 #269
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_128736769
Ja, wordt het net de komende twee weken lekker weer...
Ik blijf maar die doos in het leghok leggen overdag, hopen dat het dan overgaat.
Ze heeft wel lekker gegeten vandaag trouwens, en deed ook in de ren weer gewoon mee met de andere dames.
pi_128737255
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 19:13 schreef Gwywen het volgende:
Jammer dat ik geen bench oid heb, een van mijn kippen is al weken broeds, ze ziet er echt slecht kan ik dus beter de kalkeitjes er ook onder vandaan halen, om maar zo min mogelijk "broedgevoel" op te wekken?
Dat in de eerste plaats: gelegde en kalkeieren verwijderen. Dagelijks.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 8 juli 2013 @ 22:08:34 #271
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_128737403
Eitjes raap ik sowieso elke dag, kalkeieren zal ik ook even tijdelijk weghalen dan.
Toen ik net ging kijken zat ze op de stok bij de anderen, niet op het nest, ik denk dat dat een goed teken is. :)
pi_128738172
Ja. Hok ook ventileren tegen de warmte.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Lieve Belg maandag 8 juli 2013 @ 22:59:22 #273
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_128740129
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2013 22:23 schreef blomke het volgende:
Ja. Hok ook ventileren tegen de warmte.
Warmte is ook goed voor de bloedluis. Vorig jaar een grote invasie gehad en toen goed kunnen aanpakken. Het kot dit jaar al verschillende keren volledig proper gemaakt en telkens lavameel in zoveel mogelijk kieren gedaan, maar toch nog altijd een klein aantal beestjes dat overleeft. Volgende beurt is dit weekend eens.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_128752113
Al iets bekend over zijdehoentjes? Worden deze verboden? De eerste die ze weg wilt halen krijgt een stomp. :(
pi_128763919
quote:
7s.gif Op maandag 8 juli 2013 22:59 schreef Jump het volgende:
Warmte is ook goed voor de bloedluis. Vorig jaar een grote invasie gehad en toen goed kunnen aanpakken. Het kot dit jaar al verschillende keren volledig proper gemaakt en telkens lavameel in zoveel mogelijk kieren gedaan, maar toch nog altijd een klein aantal beestjes dat overleeft. Volgende beurt is dit weekend eens.
Lavameel ken ik niet. Ik bespuit de kippen met een anti-vlooienmiddel (voo duiven) en smeer de zitstokken rondom in met dun vaselinelaagje. Ziet zwart van de bloedluizen na 'n week.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')