01. Beach House - BloomVoorganger
Teen Dream stond hoog in de jaarlijsten van 2010 bij menigeen. Ik kwam er echter niet doorheen. Te zweverig. Nu is
Bloom zeker ook niet vies van een dromerige galm, maar hij is toegankelijker. De fans van
Teen Dream vinden het een tegenvaller, voor mij de plaat van het jaar.
Favoriete track:
Myth,
Lazuli en
Irene vormen mijn top 3. Briljante tracks.
02. Glen Hansard - Rhythm and ReposeMet dank aan methodmich die in november met een hele lijst aan muziek kwam aanzetten die ik nog niet kende. Absolute uitschieter op die lijst was deze van Glen Hansard. In een maand bij mij uitgegroeid tot een van beste platen van het jaar.
Favoriete track:
Bird of Sorrow met zijn briljante opbouw. Van fluisteren naar het uitschreeuwen
03. Sigur Rós - ValtariNa het uitstapje naar een plaat met popliedjes weer eens een album zonder refreintjes van Jonsí en zijn mannen. Het hangt een beetje tussen Takk en ( ) in. Een soort Riceboy Sleeps maar dan met gitaren erbij. Niet iedereen kan dat waarderen. Ik wel in ieder geval. Het
video project op Youtube is trouwens een aanrader. Kunst.
Favoriete track: wat mij betreft is er slechts één track die uit de toon valt. Alle nummers bevallen me behalve de titeltrack
Valtari.
04. Greg Haines - DigressionsJeugdige Britse, in Berlijn woonachtige componist. Kreeg op dit album hulp van niet de minsten in dit genre: Dustin O'Halloran (stond vorig jaar hoog in mijn lijst met zijn project
A Winged Victory for the Sullen), Peter Broderick en Nils Frahm. Voor de liefhebbers van Jóhann Jóhannsson's Fordlandia.
Favoriete track:
Caden Cotard05. Lost in the Trees - A Church that fits our NeedsNa het geweldige
All alone in an empty House wederom een geslaagde mix van folk en klassiek van Ari Picker. Een kippenvel bezorgende ode aan zijn overleden moeder. Het verdriet ligt voor het oprapen.
Favoriete track:
Golden eyelids,
Red en
Villain 06. Myrra Rós - KveldúlfurUiteraard ook dit jaar weer een hoop IJslands werk in mijn jaarlijst. Sigur Rós was geen verrassing, Myrra wel. Bij toeval liep ik tegen haar nummer
Við Og Við aan. Dat op zijn beurt toevallig weer dezelfde titel draagt als een nummer van de eveneens IJslandse folkzangers Ólöf Arnalds. Myrra past in beetje in dat straatje, al neigt ze meer richting popmuziek. Ze wisselt Engelstalige nummers af met nummers in haar moedertaal. Niet verkrijgbaar in Nederland trouwens. Maar het was de 30 euro wel waard om hem in IJsland te bestellen.
Favoriete track: het aandoenlijke
Við Og Við en bemoedigende
Sail on 07. Angus Stone - Broken BrightsAl eerder bewezen broer en zus ook zonder elkaar bestaansrecht te hebben. De vorige broeder/zusterstrijd werd gewonnen door Julia. Deze keer zijn de rollen omgedraaid. Angus levert een schitterend solo album af. Neil Young, Bob Dylan, daar doet het aan denken.
Favoriete track:
Only a Woman08. Jóhann Jóhannsson - Copenhagen DreamsZijn naam kwam al even voorbij bij Greg Haines. Vorig jaar was
The Miners' Hymns nog een grote teleurstelling. ook dit keer geen epische stukken van 15 minuten zoals op Fordlandia maar een soundtrack in de stijl van zijn eerdere werk
And in the endless pause there came the sound of bees. Een stadswandeling van dik een half uur door een herfstachtig Kopenhagen.
Favoriete track:
They Fed the Sparrows Leftovers and Offered Grass to Scherfig's Turtle en
A Memorial Garden on Enghavevej09. Moss - OrnamentsDat Never be scared/don't be a Hero geen uitzondering was, bewijzen de heren van Moss wel met Ornaments. Ze overtreffen hun vorige toch al zeer geslaagde album zelfs. On-Nederlands moet je dan zeggen. Live leveren ze wel wat in na het vertrek van de toetsenist, maar op het album hoor je daar niets van terug.
Favoriete track:
Tiny Love en uiteraard het ruim 9 minuten durende
Ornament10. Ólafur Arnalds & Nils Frahm - StareSamenwerkingsverband tussen de IJslandse componist Arnalds en de Duitse Frahm die beide hun werk uitbrengen bij het label Erased Tapes. Waar Arnalds vaak met strijkers werkt en elektronische invloeden, is Frahm meer van de kale pianoklanken.
Dat maakt deze plaat, met slechts 3 tracks die de namen a1, a2 en b1 dragen, tot een bijzonder stukje muziek. Hypnotiserend. De bonustrack met de Max Cooper Remix van a2 neigt naar minimal house.
Favoriete track:
a1 11. First Aid Kit - The Lion's RoarVrouwen, ze zijn zeldzaam in mijn lijst. Deze twee jonge zusjes uit het land van Abba moeten het gemiddelde wat verder omhoog gooien. Daar houd de vergelijking met Abba ook wel meteen op. Lieflijke folkmuziek. Niet meer, niet minder.
Favoriete track:
The Lion's Roar en
Emmylou12. Blaudzun - Heavy FlowersDe man met grote bril beleefde het jaar van zijn doorbraak bij het grote publiek.
Favoriete track:
Elephants13. Julia Stone - By the HornsJulia, met haar hate-it-or-love-it stem, levert wederom een fraai soloalbum af.
Favoriete track: de National cover
Bloodbuzz Ohio14. The XX - CoexistTegenvallend. Hier had ik meer van verwacht. Het is allemaal wat te vlakjes.
Favoriete track:
Reunion opvallend genoeg met steel drum
15. Kensington - VulturesNa Moss en Blaudzun het derde Nederlandse product in deze lijst. OOR noemde het het beste Nederlandse album van 2012, dat gaat mij wat ver.
Favoriete track:
No way out 16. Balmorhea - StrangerTexaanse, instrumentale post-rock met klassieke invloeden. Piano, strijkers.
Constellations uit 2010 was een behoorlijke tegenvaller. Hiermee poetsen ze die zeker weer weg.
Favoriete track:
Days en ook hier is een steel drum te horen
17. AlasCa - Actors & LiarsSamen met Case Mayfield het beste uit Volendam. Muzikaal is AlasCa briljant. De zang ligt me minder. Doet een beetje aan dat van Solo denken.
Favoriete track:
Never Cry Wolf 18. Dustin O'Halloran, Hauschka, Jóhann Jóhannsson - Transcendentalism EPSamenraapsel van 3 namen uit de wereld van instrumentale muziek. Hauschka was ik niet bekend mee en dat ligt me ook niet.
Favoriete track: Jóhannsson's
The Cause Of Labour Is The Hope Of The World (Live KCRW) dat overigens afkomstig is van zijn album The Miners' Hymns.
19. Fanfarlo - Rooms Filled with LightBandje uit Londen dat opzien baarde met voorganger Reservoir. In tegenstelling tot dat album is de nieuwe veel minder folky en meer voorzien van elektronische tierlantijntjes.
Favoriete track:
Deconstruction dat nog het dichtst bij het vorige album ligt
20. Ólafur Arnalds - Another Happy DayInstrumentale soundtrack. Afgezien van de laatste track weinig verrassingen.
Favoriete track:
Poland 21. Elbow - Dead in the BootKliekjesalbum van Elbow om het maar even oneerbiedig te zeggen. Toont over het algemeen vooral de rustige kant van Elbow. En dat ligt me wel. Zeker Buffalo Ghosts had op geen enkel 'echt' album misstaan.
Favoriete track:
Buffalo Ghosts 22. Alt-J - An awesome WaveZo'n plaat die je verplicht heel goed probeert te vinden. Bij vlagen lukt dat, bij vlagen ook niet. Te wisselvallig voor hoge notering. Te veel ophef.
Favoriete track:
Matilda 23. Dry The River - Shallow BedHoewel minder gepushed dan Alt-J, maar ook hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde.
Favoriete track:
New Ceremony 24. Nils Frahm - ScrewsWat doe je als pianist als je nog maar 9 vingers beschikbaar hebt omdat je duim in het verband/gips zit? Je maakt gewoon een album met 9 nummers met 9 vingers. Inventief. Vervolgens geef je die 9 tracks achtereenvolgens de namen You Do Re Mi Fa Sol La Si Me en je geeft het album gratis weg.
Favoriete track:
You 25. Message to Bears - Folding LeavesAls je net als Jerome Alexander heel veel muziekinstrumenten beheerst dan vorm je gewoon in je eentje je eigen band. Instrumentaal met invloeden van post-rock en folk. Vergelijkbaar met Balrmorhea.
Favoriete track:
Farewell, Stars 26. Perfume Genius - Put Your Back N 2 ItOok een tip van methodmich, deze pakte wat minder goed uit. In de categorie Antony and the Johnsons maar door de korte duur van de nummers weet het me niet beet te pakken.
Favoriete track:
Hood27. This Shins - Port of MorrowHier had ik na 5 jaar wachten op een opvolger meer van verwacht.
Favoriete track:
Simple Song28. Of Monsters and Men - My Head is an AnimalOfficieel is dit album al uit 2011, maar toen alleen in IJsland uitgebracht. Sinds dit jaar algemeen verkrijgbaar en dat hebben we geweten. De Adele van 2012 als je het mij vraagt.
Little Talks kan ik al maanden niet meer aanhoren.
Mountain Sound idem. Het is best een aardig album maar het is allemaal iets te vaak voorbij gekomen.
Favoriete track:
Dirty Paws, nog wel...
29. Godspeed You! Black Emperor - 'Allelujah! Don't Bend! Ascend! Een fikse tegenvaller van deze post-rock helden. De twee (relatief) kortere drone nummers gaan langs me heen. De twee langere nummers ontsporen bij tijden volledig. Nee, dit is het minste werk van dit gezelschap tot nu toe. Met afstand.
Favoriete track:
Mladic30. Nada Surf - The Stars are Indifferent to AstronomyDe rauwere kant van Nada Surf is niet mijn meest favoriete. En daarom valt dit album me tegen.
Favoriete track:
When I Was YoungVerzamelaars/live-albums:
Deze zijn wat lastig op te nemen in een top zoveel.
Bell X1 - Field RecordingsVerzameling van verschillende live opnames die je er weer aan herinneren dat deze voormalige band van Damien Rice in de afgelopen 9 jaar zoveel goede nummers heeft afgeleverd.
Amsterdam Says is opgenomen tijdens het concert in de Amstel Kerk.
Bad Skin Day komt van het concert in the Leeuwenbergh Kerk in Utrecht.
Favoriete track:
Eve, the Apple of my EyeThe Decemberists - We All Raise Our Voices to the AirAlleraardigste live registratie met nummers van verschillende albums.
Favoriete track: het drieluik
The Crane Wife 1,2 and 3Om het tellen van de stemmen wat makkelijk te maken hieronder mijn top 30 zonder verdere opsmuk:
01. Beach House - Bloom
02. Glen Hansard - Rhythm and Repose
03. Sigur Rós - Valtari
04. Greg Haines - Digressions
05. Lost in the Trees - A Church that fits our Needs
06. Myrra Rós - Kveldúlfur
07. Angus Stone - Broken Brights
08. Jóhann Jóhannsson - Copenhagen Dreams
09. Moss - Ornaments
10. Ólafur Arnalds & Nils Frahm - Stare
11. First Aid Kit - The Lion's Roar
12. Blaudzun - Heavy Flowers
13. Julia Stone - By the Horns
14. The XX - Coexist
15. Kensington - Vultures
16. Balmorhea - Stranger
17. AlasCa - Actors & Liars
18. Dustin O'Halloran, Hauschka, Jóhann Jóhannsson - Transcendentalism EP
19. Fanfarlo - Rooms Filled with Light
20. Ólafur Arnalds - Another Happy Day
21. Elbow - Dead in the Boot
22. Alt-J - An awesome Wave
23. Dry The River - Shallow Bed
24. Nils Frahm - Screws
25. Message to Bears - Folding Leaves
26. Perfume Genius - Put Your Back N 2 It
27. This Shins - Port of Morrow
28. of Monsters and Men - My Head is an Animal
29. Godspeed You! Black Emperor - 'Allelujah! Don't Bend! Ascend!
30. Nada Surf - The Stars are Indifferent to Astronomy
[ Bericht 0% gewijzigd door alpeko op 15-12-2012 17:03:59 ]