Hoe je tegen de wereld aan kijkt? Je bewustzijn zelf? I dunnoquote:Op vrijdag 14 december 2012 12:21 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Er gaat zeker een lange tijd overheen. Veel 'teachers' hebben het over vele jaren, maar benoemen dit liever niet omdat dit uitnodigt tot toekomstdenken. Wat is het precies dat je veranderd?
Je bewustzijn veranderd niet want dat is onveranderlijkquote:Op vrijdag 14 december 2012 12:25 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Hoe je tegen de wereld aan kijkt? Je bewustzijn zelf? I dunno
Is dat onveranderlijk ja?quote:Op vrijdag 14 december 2012 12:27 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Je bewustzijn veranderd niet want dat is onveranderlijk
Hoe je tegen de wereld aan kijkt heeft met de persoon/ego te maken.
Het is zooo paradoxaal allemaal Ik snap heus wel waar je naar toe wilt, maar het is gewoon niet van punt a naar punt b gaan, dat is gewoon niet te begrijpen whatsoever
Het filmdoek waarop de film wordt afgespeelt is altijd hetzelfde en onveranderlijkquote:
Mijn ervaring is dat juist denken vermoeiend lijkt (denken is altijd verleden of toekomst). In het nu geraken voelt voor mij alsof ik een rugzak af mag doen die ik de hele dag gedragen heb.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:10 schreef EggsTC het volgende:
Hebben jullie ook wel eens dat het "vermoeiend" lijkt om in het nu te blijven? Dus echt dat je er moe van wordt om je erop te concentreren omdat je de "gedachte wereld" gewend bent en dat dus een "makkelijkere" weg is om in te slaan (Terug naar het denken, ipv het NU).
Dat speelt zeker een factor. Zelf oefen ik hier ook nog op.quote:Op vrijdag 14 december 2012 12:10 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Wellicht is het wel te veranderen maar zit het er zó ingebakken dat hier gewoon een lange tijd overheen gaat?
Het enige wat onveranderlijk is, is verandering zelf.quote:Op vrijdag 14 december 2012 12:35 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Het filmdoek waarop de film wordt afgespeelt is altijd hetzelfde en onveranderlijk
Er is een ruimte waar de gedachten en gevoelens opkomen. Bewustzijn is wel veranderlijk als in meer verzonken/geidentificeert worden met gedachten en emoties, of simpelweg slapen of onder invloe zijn van drank/drugs. Dus in die zin heb je gelijk.
De achtergrond waar dit zich allemaal afspeelt is onveranderlijk.
Licht toequote:Op vrijdag 14 december 2012 12:55 schreef Gray het volgende:
[..]
Het enige wat onveranderlijk is, is verandering zelf.
Alles vergaat, niets blijft zoals het is. Dat heet verandering en dat is iets dat blijvend is.quote:
quote:Op maandag 3 december 2012 10:23 schreef Gray het volgende:
Canillas, wat gebruik je toch altijd veel woorden en lange zinnen...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee dat niet, maar er kan wel plotseling vermoeidheid naar boven komen. Je denken haalt je aandacht weg uit lichaam, dus ook moeheid zul je minder snel merken en zal minder snel de overhand krijgen. Daarom kunnen mensen ook urenlang wakker liggen 's nachts doordat ze blijven denken.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:10 schreef EggsTC het volgende:
Hebben jullie ook wel eens dat het "vermoeiend" lijkt om in het nu te blijven? Dus echt dat je er moe van wordt om je erop te concentreren omdat je de "gedachte wereld" gewend bent en dat dus een "makkelijkere" weg is om in te slaan (Terug naar het denken, ipv het NU).
Mediteer je met je ogen dicht toevallig? Liggend?quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:38 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Nee dat niet, maar er kan wel plotseling vermoeidheid naar boven komen. Je denken haalt je aandacht weg uit lichaam, dus ook moeheid zul je minder snel merken en zal minder snel de overhand krijgen. Daarom kunnen mensen ook urenlang wakker liggen 's nachts doordat ze blijven denken.
Als je in het Nu bent, dan kun je plotseling die moeheid voelen. Ik mediteer wel eens net voor het slapen gaan en val dan vaak bijna in slaap. Wanneer ik dan klaar ben met mediteren en wil gaan slapen dan komt de gedachtenstroom weer en kan ik zo weer een half uur wakker liggen voordat ik in slaap val
quote:“A person who thinks all the time has nothing to think about except thoughts. So he loses touch with reality, and lives in a world of illusion.”
— Alan Watts
Wel liggend, niet met mn ogen dicht.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:42 schreef Gray het volgende:
[..]
Mediteer je met je ogen dicht toevallig? Liggend?
Mooie quote die ik vandaag tegenkwam, van een van mijn favorieten:
[..]
Verkeerde woordkeuze, ik bedoelde meer de last die het met zich meebrengt die van je af valt. Zo voelt het in ieder geval bij mij.quote:Op vrijdag 14 december 2012 12:05 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Je kan niet van je ego af zijn, het is onlosmakelijk verbonden met het nu/bewustzijn. Als er een manier was om van je ego 'af te komen', dan zou iedereen die toch gebruiken? Er zijn zóveel manieren daaruit blijkt toch dat er geen een écht werkt?
Probeer het dan eens zittend.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:43 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Wel liggend, niet met mn ogen dicht.
bij mij ook en de meesten maar het lastige is dat de last vroeg of laat terugkomt. Hoe dan ook.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:47 schreef Kurzweil het volgende:
[..]
Verkeerde woordkeuze, ik bedoelde meer de last die het met zich meebrengt die van je af valt. Zo voelt het in ieder geval bij mij.
De boeddhisten zijn dan ook bezig met een missie naar nirwana.. en mi is er geen missiequote:Op vrijdag 14 december 2012 13:17 schreef Gray het volgende:
[..]
Alles vergaat, niets blijft zoals het is. Dat heet verandering en dat is iets dat blijvend is.
De boeddhisten baseerden oa hierop het idee van Samsara; de dualistische realiteit waarin we leven waar verandering constant aanwezig is. Alles is een potentieel, in een constante staat van flux.Verandering in boeddhisme is een van de 3 pijlers van het bestaan (de anderen zijn 'lijden' en 'niet-zelf').
In de wetenschap lijkt het concept van entropie er veel op; een maat voor wanorde of ontaarding in een systeem. Alles is een potentieel, in een constante staat van flux (als in flux is constant aanwezig, de flux zelf is niet constant).
Niet per se; het voornaamste doel in het boeddhisme is compassie. Bijvoorbeeld een bodhisattva, die zijn eigen pad naar verlichting opgeeft en zijn leven in het doel stelt van het helpen van anderen op weg naar verlichting. Het doel is anderen uit Samsara te helpen, zodat zij niet opnieuw zullen reincarneren, terwijl ze daarmee hun eigen reincarnatie niet zullen voorkomen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 18:45 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
De boeddhisten zijn dan ook bezig met een missie naar nirwana.. en mi is er geen missie
Volgens mij doel je op Atman, wat meer een hindoeistisch concept is, al komt het ook naar voren in bepaalde boeddhistische stromingen. Atman is het fundament waarop alle realiteit leunt, het alles en het niets ineen. In het boeddhisme noemt men dat de boeddha-natuur, ofwel verlichting. In het christendom (new Thought) noemt men dat het christenbewustzijn, en de oude Grieken, de Stoicijnen, noemden dat logos. En in de Islam noemt men dat Taqwa.quote:De rest snap ik niet. bedoel je dat alles deel uitmaakt van die ene goddelijke kracht (ben die term even kwijt) zich in allerlei vormen manifesteert?
Mensen koppelen hun verwachting van verlichting vaak aan geluk, maar dat is wederom een illusie die leidt tot meer 'lijden', of dhukka. Verlichting is meer een soort van overgave. Volledige overgave aan wat is, of dat nou geluk of ongeluk is. Wel resulteert die beleving van die overgave vaak in een schaterlach, tenminste, wanneer het moment dat toelaat uiteraard.quote:What a liberation to realize that the voice in my head is not who I am. Who am I then? The one who sees that.
Eckhart Tolle
Misschien forceer je het. Als dat zo is, jezelf met wilskracht in het moment houden is inderdaad de moeilijke weg. Het nu moet juist de makkelijke weg zijn, de weg die je automatisch neemt zonder het te dwingen. Wat helpt is de nadelen van denken proberen te zien. Hoe beter je dat inziet, hoe makkelijker het is om te stoppen met denken.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:10 schreef EggsTC het volgende:
Hebben jullie ook wel eens dat het "vermoeiend" lijkt om in het nu te blijven? Dus echt dat je er moe van wordt om je erop te concentreren omdat je de "gedachte wereld" gewend bent en dat dus een "makkelijkere" weg is om in te slaan (Terug naar het denken, ipv het NU).
Op mn slaapkamer is t nu te koud om rechtop te zettenquote:Op vrijdag 14 december 2012 17:50 schreef Gray het volgende:
[..]
Probeer het dan eens zittend.
Het is een van de redenen dat meditatie van mensen vaak wordt afgebeeld in lotushouding, en dat zafu's en zabutons bestaan, namelijk het lichaam in een semi-actieve positie plaatsen waarbij je niet risico loopt om te vallen en jezelf te bezeren.
[ afbeelding ]
Eigenlijk heeft de lotushouding de wreef van de voet op de dij van het andere been, maar soit.
[ afbeelding ]
En dat met de handen is nergens voor nodig, tenzij je gelooft in mudra's (tantrische handgebaren).
Doe een dikke dikke trui aan.quote:Op zondag 16 december 2012 03:37 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Op mn slaapkamer is t nu te koud om rechtop te zetten
Graag gedaan.quote:Op zondag 16 december 2012 18:08 schreef Boswachtertje het volgende:
Puike post Gray, deze
R&P / Te veel nadenken - Kracht van het Nu topic #10
Watts heeft ook boeken geschreven, misschien is dat wat?quote:Op zondag 16 december 2012 21:03 schreef Kurzweil het volgende:
Wat raden jullie aan om te lezen na de werken van Tolle? Ik vind het allemaal machtig interessant, en vooral de lectures van Alan Watts zijn erg inspirerend. Hij weet met weinig woorden een hoop duidelijk te maken. Iemand met tips?
Adyashanti (falling into grace / emptiness dancing)quote:Op zondag 16 december 2012 21:03 schreef Kurzweil het volgende:
Wat raden jullie aan om te lezen na de werken van Tolle? Ik vind het allemaal machtig interessant, en vooral de lectures van Alan Watts zijn erg inspirerend. Hij weet met weinig woorden een hoop duidelijk te maken. Iemand met tips?
Er zijn verschillende teachers, de een gaat 'verder' dan de ander. Verder gaan betekend minder verwachtingen geven en (mijns inziens) dichterbij de kern van nondualiteit komen. Op een schaal van 1 (voor een leek) tot 5 (voor iemand die goed bekend is met het gegeven nondualiteit) is het m.i. zoiets.quote:Op zondag 16 december 2012 21:03 schreef Kurzweil het volgende:
Wat raden jullie aan om te lezen na de werken van Tolle? Ik vind het allemaal machtig interessant, en vooral de lectures van Alan Watts zijn erg inspirerend. Hij weet met weinig woorden een hoop duidelijk te maken. Iemand met tips?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |