abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118030903
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 17:30 schreef microkid het volgende:

[..]

En dat is nou juist een gebrek van de EvoHome: je kan op het display niet zien welke zone op een bepaald moment een warmtevraag heeft. Anders had je dit soort problemen al veel sneller kunnen oplossen. Ik heb deze tip al diverse keren doorgegeven aan Honeywell, maar er wordt blijkbaar niets mee gedaan. Jammer.
De HR80's bestonden al, nog voordat het Evohome systeem het levenslicht zag, Ze zijn al zo'n 10 jaar oud. Gevolg hiervan is, dat de communicatiemogelijkheden van een HR80 niet aansluiten bij wat er met de Evotouch allemaal kan.
De HR80 kan een signaal ontvangen om het ventiel te openen en de HR80 kan de gemeten temperatuur terugsturen, meer niet.
Met wat kunstjes zou je ook de ingestelde temperatuur moeten kunnen terugsturen.
Dit vereist uiteraard een programmawijziging in zowel de HR80, als de Evotouch.
Of Honeywell dit wil en gaat doen, zal wellicht afhangen van de vraag hiernaar door de gebruikers.
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 18:42:36 #77
13698 microkid
speaks digitalk
pi_118047831
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 11:10 schreef a3bo het volgende:

[..]

De HR80's bestonden al, nog voordat het Evohome systeem het levenslicht zag, Ze zijn al zo'n 10 jaar oud. Gevolg hiervan is, dat de communicatiemogelijkheden van een HR80 niet aansluiten bij wat er met de Evotouch allemaal kan.
De HR80 kan een signaal ontvangen om het ventiel te openen en de HR80 kan de gemeten temperatuur terugsturen, meer niet.
Met wat kunstjes zou je ook de ingestelde temperatuur moeten kunnen terugsturen.
Dit vereist uiteraard een programmawijziging in zowel de HR80, als de Evotouch.
Of Honeywell dit wil en gaat doen, zal wellicht afhangen van de vraag hiernaar door de gebruikers.
De HR80 stuurt meer terug, want als je de kraan open draait stuurt de HR80 een seintje naar de EvoTouch dat er warmte nodig is. Dus de EvoTouch weet dat er warmtevraag is en ook vanaf welke zone. Koud kunstje om dat dan ook op het display weer te geven.
pi_118048661
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 10:27 schreef a3bo het volgende:
De man van Honeywell is geweest. :)
Hij heeft het volledige Evohome systeem gereset en opnieuw ingesteld.
De kans bestaat dat er mogelijk iets fout heeft gezeten zoals het is ingesteld.
Zonder arrogant te willen overkomen, acht ik die kans overigens zeer klein. :r

Al pratende heb ik wel een andere oorzaak ontdekt, waar het vrijwel zeker aan gelegen heeft.
De man van Honeywell onderschrijft deze mogelijkheid ook.
Het heeft alles te maken met het schakelprogramma en de manier waarop de Evotouch hiermee omgaat.

Met name in de zomer zullen veel gebruikers van Evohome het systeem op "Off" zetten.
Het gevolg is dat de Evotouch de temperatuurinstelling voor alle zones naar 5 graden zet en het programma uitschakelt.
Dit betekent dat de Evotouch vervolgens geen signaal meer stuurt naar de HR80's, want er draait geen programma.
Dus als in de zomer iemand (per ongeluk ?) een HR80 op 20 graden handmatig instelt, zal de Evotouch deze op geen enkel moment corrigeren naar de ingestelde 5 graden.
Dit handmatig instellen behoeft niet eens bewust plaats te vinden, het kan ook gebeuren doordat er per ongeluk bij het schoonmaken bijvoorbeeld tegenaan gekomen wordt.

Deze situatie ontstaat ook als het programma normaal draait en er in dat programma meerdere tijdblokken achter elkaar op dezelfde temperatuur staan ingesteld.

Als iemand (per ongeluk ?) een HR80 op handmatig instelt waardoor er warmtevraag ontstaat, zal de Evotouch deze dus uitsluitend een signaal voor een nieuwe instelling sturen als het programma van de Evotouch actief is EN er een wijziging van de ingestelde temperatuur optreedt.

Zoals ik al in een eerdere post vermeldde, de Evotouch "denkt" voor zichzelf en niet voor de HR80's.

Na het opnieuw instellen, heeft de man van Honeywell de zomersituatie gereproduceerd. De ketel bleef gewoon uit. Zodra één van de HR80's handmatig omhoog gezet wordt, slaat de ketel aan, om aan de warmtevraag te voldoen. Dit stopt pas als de betreffende ruimte op temperatuur is volgens de HR80.
Bij ons is dit hoogstwaarschijnlijk op één van de zolderkamers gebeurd. Overdag is het daar warm genoeg en slaat de ketel niet aan. 's-Avonds en 's-nachts daalt de temperatuur en ging de HR80 warmte vragen waardoor de ketel aansloeg.

Het aantal schakelingen per uur is regelmatig als oorzaak genoemd op dit forum, maar staat hier volledig los van. Dit aantal schakelingen is uitsluitend van toepassing als er warmtevraag is.

Ik weet niet of anderen hiermee ook hun probleem herkennen en dus kunnen oplossen.
De man van Honeywell gaf in ieder geval aan, het schakelgedrag van de Evotouch en de communicatie naar de HR80's nog eens onder de aandacht te brengen bij zijn collega's. Wellicht dat in een toekomstige firmware update dit meegenomen kan worden.
Helaas heeft de Honeywell engineer gekozen om alles opnieuw in te stellen. Zo kom je dus nooit achter de echte oorzaak en blijf je op hetzelfde kennisnivo. Bij elke klacht in de toekomst zullen ze het advies geven "alles opnieuw instellen". Dit lijkt een beetje op Windows opnieuw installeren..

Het enige wat we geleerd hebben is dat 2 tijdsblokken achter elkaar met dezelfde temperatuur instelling een risico heeft. Op zich is het natuurlijk beter om er 1 tijdsblok van te maken; maar als het niet anders kan het advies om de temperatuur iets te laten verspringen. Hiermee lossen we dus het "per ongeluk" verdraaien van de HR80 knop.

Ook ik heb contact gehad met Honeywell infolijn. Geen direct contact, mijn voorkeur gaat uit naar contact per e-mail. Ik heb Honeywell gevraagd enkele vragen te beantwoorden. Hierop niks gehoord. Vorige week woensdag een reminder gestuurd, nog steeds niks. Erg teleurstellend dus. Mijn vragen zijn als volgt:

Kort samengevat mijn vragen op dit moment:

1. Is er al een algemene verklaring voor het random aansturen van de ketel ook al is er geen warmtevraag.
2. Ik werk met OT. Welke parameter bepaalt de hysterese.
3. Heeft de parameter “schakelingen per uur” wel effect in het geval OT.
4. Heeft de parameter “min. duur” wel effect in het geval OT.
5. Wat is de laatste update; welke bugs worden hiermee opgelost / welke verbeteringen zitten hierin?
6. Kan ik zelf een update uitvoeren?


Erg teleurstellend dat we niks direct horen van Honeywell. Persoonlijk denk ik dat Honeywell de service een verantwoordelijkheid vindt van de installateurs. Dit is natuurlijk een achterhaalde gedachte sinds de intrede van webshops.

Gezien mijn bovenstaande veronderstelling wil ik hierbij wel een oproep doen aan de waakzaamwonen webshop verantwoordelijke. Waakzaamwonen heeft ongetwijfeld meer in te brengen dat een alleenstaande particulier. Ik zou zeggen, neem de verantwoordelijkheid; breng de lopende kwesties in bij Honeywell en help alle mensen in dit forum (ongetwijfeld vele kopers van het Evohome systeem).
pi_118065244
Mijn optimisme van 3 weken geleden toen ik door Honeywell gebeld werd is geheel verdwenen. Ik ben sindsdien niet meer teruggebeld ondanks de toezegging tijdens het telefoongesprek. Vanavond een 2e herinnering gemaild. Met de toelichting van a3bo op het bezoek van Honeywell kom ik ook niet verder: de geschetste problemen met de HR80's zijn bij mij niet van toepassing. Ik zal nog maar een weekje wachten op een reactie van Honeywell.
pi_118080975
Misschien nog wat zaken die tijdens het bezoek van Honeywell ter sprake kwamen.

De man die Honeywell vertegenwoordigde is degene die de installateurs traint voor het installeren en configureren van het Evohome systeem. Hij is zelf een voormalig installateur met enige tientallen jaren ervaring.
Installateurs die zo'n training hebben gevolgd, worden door Honeywell "ambassadeurs" genoemd.
Waakzaamwonen is een goed voorbeeld daarvan aldus Honeywell.

Honeywell stelt zich op het standpunt dat het Evohome systeem dusdanig omvangrijk en gecompliceerd is, dat eindgebruikers dit niet zelf dienen te installeren en configureren.
In de praktijk blijkt vaak dat geconstateerde problemen hun oorzaak vinden in de ondeskundigheid van degene die het systeem heeft geïnstalleerd.

Ik heb aangegeven dat er met de komst van de internetshops een toenemende hoeveelheid consumenten zijn die via internet aanschaffen en goed in staat zijn zelf te installeren en te configureren. Het zou jammer zijn als Honeywell deze groep in de kou laat staan.

Zelf ben ik iemand met zo'n 30 jaar ervaring in de automatisering. De problemen waar ik met Evohome vooral tegenaan loop, is het gebrek aan documentatie voor wat betreft de wijze waarop alle onderdelen communiceren, ofwel wanneer gebeurt wat door welk onderdeel.
De ondersteuning vanuit de klantenservice laat op dat gebied veel te wensen over.

De man van Honeywell gaf aan dat hij al hetgeen is besproken mee zal nemen en terug zou koppelen naar de klantenservice.

Het resetten en opnieuw configureren wat bij mij is gebeurd, heeft geen nieuwe inzichten opgeleverd, maar kon ook geen kwaad. Zowel voor- als na deze actie functioneert alles zoals behoort.

Waar ik zelf nog benieuwd naar ben, is of er behalve degenen die gemeld hebben dat zij een ander probleem hebben waardoor de ketel onnodig aanslaat, ook Evohome gebruikers zijn waarvoor het nu opgelost is.
pi_118105550
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2012 20:36 schreef a3bo het volgende:

[..]

Je kunt de HR80 configureren dat het ventiel volledig open/dicht gaat. Zie hiervoor de handleiding van de HR80. Er is ook al eerder een post in dit forum over geweest.
Ik heb eveneens Honeywell ventielen en die werken prima, dus overschakelen op Danfoss zou niet nodig moeten zijn.

Je kunt op de Evotouch inderdaad niet zien of de ketel brandt.
Helaas. Nogmaals de "Full" instelling geactiveerd. Heeft geen effect. Het ruisen van de Honeywell ventielen blijft even storend.
  donderdag 18 oktober 2012 @ 19:37:19 #82
13698 microkid
speaks digitalk
pi_118139160
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 14:16 schreef a3bo het volgende:
Honeywell stelt zich op het standpunt dat het Evohome systeem dusdanig omvangrijk en gecompliceerd is, dat eindgebruikers dit niet zelf dienen te installeren en configureren.
In de praktijk blijkt vaak dat geconstateerde problemen hun oorzaak vinden in de ondeskundigheid van degene die het systeem heeft geïnstalleerd.
Ha ha, wat een giller Ik heb zelf 2 installateurs moeten uitleggen hoe EvoHome werkt, en dat waren officiele dealers. Dus dat het te gecompliceerd is voor eindgebruikers denk ik niet.

Tevens moet Honeywell zich ook realiseren dat een groot deel van de EvoHome gebruikers weten wat voor stuk techniek ze in huis halen en zich daar dan ook in verdiepen. EvoHome is namelijk geen eenvoudige thermostaatknop, er komt meer bij kijken. Ik denk dat het kennisniveau van de gemiddelde eindgebruiker hoger ligt dan dat Honeywell denkt.

Als Honeywell de EvoHome echt populair wil maken moeten ze zorgen dat het voor zowel leken als domotica/electro/computer experts interessant is. Ofwel: een leek moet het snel en eenvoudig kunnen installeren, en voor de gebruiker die er meer uit wil halen moet er voldoende technische informatie en ondersteuning beschikbaar zijn.
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 22:24:24 #83
387172 137
Nothing is simple
pi_118191420
Ook mijn systeem, dat ik inmiddels een keer volledig heb gereset, liet de ketel meermalen per uur aanslaan ondanks dat de temperatuur in de ruimte meer dan een graad boven de ingesteld temperatuur werd gerapporteerd. Met name in het voorjaar als de woonkamer door de zon verder opwarmde ging de Evotouch nog een paar uur door met het laten aanslaan van de ketel.

Dit euvel lijkt verholpen met het deactiveren van optimale start. Ik heb nu alleen nog optimale stop als optimalisatie geactiveerd op alle zones. Wel jammer want nu zijn de ruimtes niet op temperatuur op het ingestelde tijdstip.

Er is een heel interessant project voor mensen die meer willen begrijpen van de werking van hun Evotouch systeem. Met een RFBee en aangepast software is het mogelijk om het Evotouch verkeer te monitoren. Zie hier:
https://gist.github.com/wkomarow/HoneyComm/wiki
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 12:47:23 #84
13698 microkid
speaks digitalk
pi_118205058
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 22:24 schreef 137 het volgende:
Ook mijn systeem, dat ik inmiddels een keer volledig heb gereset, liet de ketel meermalen per uur aanslaan ondanks dat de temperatuur in de ruimte meer dan een graad boven de ingesteld temperatuur werd gerapporteerd. Met name in het voorjaar als de woonkamer door de zon verder opwarmde ging de Evotouch nog een paar uur door met het laten aanslaan van de ketel.

Dit euvel lijkt verholpen met het deactiveren van optimale start. Ik heb nu alleen nog optimale stop als optimalisatie geactiveerd op alle zones. Wel jammer want nu zijn de ruimtes niet op temperatuur op het ingestelde tijdstip.

Er is een heel interessant project voor mensen die meer willen begrijpen van de werking van hun Evotouch systeem. Met een RFBee en aangepast software is het mogelijk om het Evotouch verkeer te monitoren. Zie hier:
https://gist.github.com/wkomarow/HoneyComm/wiki
Reset anders je EvoHom een keer en maak geen zone's aan. Stel wel optimale start in. Kijk dan nog eens of de ketel vanzelf aanspringt. Zou eigenlijk niet kunnen, want er zijn geen zone's en programma's. Werkt dat goed, maak dan een zone aan en check opnieuw. Net zolang zone's toevoegen tot het fout gaat, en dan kijken wat er bij die zone anders is.
pi_118233908
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 10:27 schreef a3bo het volgende:
De man van Honeywell is geweest. :)
Hij heeft het volledige Evohome systeem gereset en opnieuw ingesteld.
De kans bestaat dat er mogelijk iets fout heeft gezeten zoals het is ingesteld.
Zonder arrogant te willen overkomen, acht ik die kans overigens zeer klein. :r

Al pratende heb ik wel een andere oorzaak ontdekt, waar het vrijwel zeker aan gelegen heeft.
De man van Honeywell onderschrijft deze mogelijkheid ook.
Het heeft alles te maken met het schakelprogramma en de manier waarop de Evotouch hiermee omgaat.

Met name in de zomer zullen veel gebruikers van Evohome het systeem op "Off" zetten.
Het gevolg is dat de Evotouch de temperatuurinstelling voor alle zones naar 5 graden zet en het programma uitschakelt.
Dit betekent dat de Evotouch vervolgens geen signaal meer stuurt naar de HR80's, want er draait geen programma.
Dus als in de zomer iemand (per ongeluk ?) een HR80 op 20 graden handmatig instelt, zal de Evotouch deze op geen enkel moment corrigeren naar de ingestelde 5 graden.
Dit handmatig instellen behoeft niet eens bewust plaats te vinden, het kan ook gebeuren doordat er per ongeluk bij het schoonmaken bijvoorbeeld tegenaan gekomen wordt.

Deze situatie ontstaat ook als het programma normaal draait en er in dat programma meerdere tijdblokken achter elkaar op dezelfde temperatuur staan ingesteld.

Als iemand (per ongeluk ?) een HR80 op handmatig instelt waardoor er warmtevraag ontstaat, zal de Evotouch deze dus uitsluitend een signaal voor een nieuwe instelling sturen als het programma van de Evotouch actief is EN er een wijziging van de ingestelde temperatuur optreedt.

Zoals ik al in een eerdere post vermeldde, de Evotouch "denkt" voor zichzelf en niet voor de HR80's.

Na het opnieuw instellen, heeft de man van Honeywell de zomersituatie gereproduceerd. De ketel bleef gewoon uit. Zodra één van de HR80's handmatig omhoog gezet wordt, slaat de ketel aan, om aan de warmtevraag te voldoen. Dit stopt pas als de betreffende ruimte op temperatuur is volgens de HR80.
Bij ons is dit hoogstwaarschijnlijk op één van de zolderkamers gebeurd. Overdag is het daar warm genoeg en slaat de ketel niet aan. 's-Avonds en 's-nachts daalt de temperatuur en ging de HR80 warmte vragen waardoor de ketel aansloeg.

Het aantal schakelingen per uur is regelmatig als oorzaak genoemd op dit forum, maar staat hier volledig los van. Dit aantal schakelingen is uitsluitend van toepassing als er warmtevraag is.

Ik weet niet of anderen hiermee ook hun probleem herkennen en dus kunnen oplossen.
De man van Honeywell gaf in ieder geval aan, het schakelgedrag van de Evotouch en de communicatie naar de HR80's nog eens onder de aandacht te brengen bij zijn collega's. Wellicht dat in een toekomstige firmware update dit meegenomen kan worden.
Mooi dat ze denken het probleem bij jou opgelost te hebben. Dit is mijn tijdblok schema die ik heb:
5:50 t/m 7:00 uur = 18.0 graden
7:00 t/m 16:00 uur = 15.0 graden
16:00 t/m 21:00 uur = 18.0 graden
21:00 t/m 5:50 uur = 15.0 graden

Ik zou dan als ik jou verhaal mag geloven het probleem al niet mogen hebben met schakelen...? Ik ervaar het namelijk wel. Handmatig kranen hoger draaien heb ik in verleden ook gedaan, maar dat zal ook iedereen doen.

Hopelijk kan jij mij alsnog verder wel helpen eventueel A3bo.
pi_118233933
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 11:02 schreef a3bo het volgende:

[..]

Mijn ketel slaat niet meer onnodig aan.
Doordat ik er (onterecht) van uit ging dat de Evotouch ten alle tijde zijn programma draait en dus alle HR80's op de ingestelde schakelmomenten op de ingestelde temperatuur zou zetten, heb ik nooit gecontroleerd of er niet per ongeluk nog ergens een HR80 op een hogere temperatuur ingesteld was en dus warmtevraag had waardoor de ketel aanslaat.

Nogmaals, de Evotouch stelt alleen de HR80 in, als er wat de Evotouch betreft iets in te stellen valt.
Als er volgens de Evotouch dus geen temperatuurwijziging is, doet hij niets.
Dit is dus in de zomer, als de verwarming uitstaat en er dus geen programma loopt.
Dit is ook als in het ingestelde programma, 2 opeenvolgende blokken op dezelfde temperatuur ingesteld staan.

Als optimalisatie aanstaat, zal de Evotouch ook al eerder dan de ingestelde tijd beginnen van aanwarmen van de ketel. Welke marges daarbij worden gehanteerd, is mij niet bekend, maar die 2-2,5 graden die jij noemt, zou heel goed kunnen.

Wat bij mij dus is opgelost, is dat de ketel niet meer aanslaat terwijl het Evotouch systeem uitstaat of 's-nachts als er geen warmtevraag is vanwege de ingestelde (lagere) temperatuur.
A3bo,

als ik het dus goed begrijp zou ik al mijn HR80's na moeten lopen om te kijken welke hoger staat? Mijn tijdblokken verspringen elk blok van 15 naar 18 en weer terug etc...
pi_118234184
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 08:18 schreef smv het volgende:

[..]

als ik het dus goed begrijp zou ik al mijn HR80's na moeten lopen om te kijken welke hoger staat? Mijn tijdblokken verspringen elk blok van 15 naar 18 en weer terug etc...
Wat je in ieder geval eens zou kunnen testen op al je HR80's, is om net voor zo'n schakelmoment ze allemaal op bijvoorbeeld 25 graden zetten. Als het goed is, dan moeten ze door de Evotouch weer allemaal terug ingesteld worden. Dan weet je in ieder geval zeker dat de communicatie goed verloopt.

Bij mij is het probleem in ieder geval weg en functioneert het systeem zoals behoort.
pi_118237470
Ben nieuw in dit draadje, heb ook een EvoHome met 4 HR80's en een zonneklep.
De HR80's zitten in 3 slaapkamers, de hal beneden en de zonneklep stuurt de vloerverwarming aan.
We hebben een Vailliant HRpro met een opentherm insteekkaart en maken daarom gebruik van de Honeywell OT module. In de woonkamer maken we gebruik van een losse temp. voeler.

Ook wij hebben last van de (onnodig) veel schakelmoment en heb hier vorig jaar (kort na installatie) al contact overgehad met Honeywell. Helaas kon/wilde de best man mij niet verder helpen en na een paar mails viel het vanuit honyewell stil....

Heb nu het hele topic (deel 1 & "2"), maar kan nu niet echt de oplossing destileren (ondanks dat er een specialist bij iemand langs is geweest).

Op dit moment hebben we 5 zones:
1. slaapkamer1 met 4 blokken (15,0 / 15,5 / 15,0 / 15,5 °C)
2. slaapkamer2 met 4 blokken (15,0 / 15,5 / 15,0 / 15,5 °C)
3. slaapkamer3 met 4 blokken (15,0 / 15,5 / 15,0 / 15,5 °C)
4. gang met 4 blokken (15,0 / 15,5 / 15,0 / 15,5 °C)
5. woonkamer met 5 blokken (19,5 / 19,0 / 20,5 / 19,5 / 19,0 °C)

De temp. in de kamer en gang komt doorgaans niet onder de 17 graden.
De woonkamer moet wel in de nacht bij verwarmd worden, maar dat is ook nodig ivm de vloerverwarming.

Ondanks het lage stookprogramma slaat de ketel X keren per uur aan en wordt de behuizing van de ketel warm tot heet. Het woonkamer programma gaat om 20:40 naar 19,5 en wij gaan doorgaans rond 22:00 naar bed. Zodra wij boven komen hoor je de ketel aanslaan, terwijl de woonkamer temp. nog gewoon rond de 20,5/20 °C is.

Optimalisatie staat op dit moment uit, maar heeft een tijd aangestaan.

De EvoHome heeft versies:
BTV:5 (28-7-2010)
ASV:20 (6-10-2010)

Wie o wie kan mij helpen, want ben onderhand op het punt aangekomen dat ik het systeem uit ga schakelen en terug ga naar de Honeywell Vision Modulation....
  zondag 21 oktober 2012 @ 15:02:23 #89
13698 microkid
speaks digitalk
pi_118241494
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 12:49 schreef Freemann het volgende:
Wie o wie kan mij helpen, want ben onderhand op het punt aangekomen dat ik het systeem uit ga schakelen en terug ga naar de Honeywell Vision Modulation....
Zet hem eens in Eco mode, dan zouden alle temperaturen in de ruimtes ver boven de Eco temperatuur moeten liggen. Gaat de ketel dan nog aan?
pi_118304047
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 23:56 schreef AJS1 het volgende:
Mijn optimisme van 3 weken geleden toen ik door Honeywell gebeld werd is geheel verdwenen. Ik ben sindsdien niet meer teruggebeld ondanks de toezegging tijdens het telefoongesprek. Vanavond een 2e herinnering gemaild. Met de toelichting van a3bo op het bezoek van Honeywell kom ik ook niet verder: de geschetste problemen met de HR80's zijn bij mij niet van toepassing. Ik zal nog maar een weekje wachten op een reactie van Honeywell.
Misschien juich ik te vroeg maar het lijkt erop dat het onnodig aanslaan van de ketel bij mij ook is opgelost. Ik werd vanmiddag door Marcel van Waakzaamwonen gebeld. Ik heb de Evohome set bij Marcel gekocht en hij werd door Honeywell gebeld of hij als leverancier mijn klacht wilde afhandelen. Toen ik Marcel vertelde over mijn ervaring met het onnodig aanslaan wist hij direct waar het probleem lag. Ik kan het niet helemaal reproduceren maar Marcel vertelde dat er een bug in het geheugen van het ketelrelais zit waardoor bij niet een geheel vlekkeloos verlopen initiële installatie het relais in een soort noodprocedure komt waardoor het onnodig aanslaan conform het ingestelde aantal schakelingen optreedt. Ik kan me ook wel herinneren dat ik bij mijn 1e installatie deze zomer ook zat te klooien. Het onnodig aanslaan binnen een marge van 2 graden t.o.v. de ingestelde temperatuur werd door Marcel bevestigd.
Zodoende heb ik vanavond het hele systeem opnieuw geïnstalleerd waarbij ik met name goed op het resetten van het ketelrelais heb gelet. En ja hoor: hij slaat niet meer onnodig aan!!!!!

Korte reset instructie van Marcel:

1. Evotouch terug naar fabrieksinstellingen.
2. Ketelrelais resetten (15 seconden knop indrukken)
3. Ketelrelais weer binden( 5 seconden knop indrukken)
4. Batterij uit HR80 en opnieuw aanmelden

Ik ben blij dat Marcel als leverancier mij zo heeft kunnen helpen. Maar ik vind het belachelijk dat Honeywell als fabrikant bij zijn eigen helpdesk deze kennis niet heeft.

Ik hoop dat jullie komende winter niets meer van mij horen, want dan gaat het goed met het Evohome systeem.
pi_118316603
Dit klinkt heel logisch. Gezien de werkzaamheden die de man van Honeywell bij mij heeft uitgevoerd, zou dit dus ook bij mij aan de hand geweest kunnen zijn.
Verbazend dat hij dus eigenlijk niet weet wat hij met zijn acties heeft opgelost.
pi_118319381
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 22:09 schreef AJS1 het volgende:

[..]

Misschien juich ik te vroeg maar het lijkt erop dat het onnodig aanslaan van de ketel bij mij ook is opgelost. Ik werd vanmiddag door Marcel van Waakzaamwonen gebeld. Ik heb de Evohome set bij Marcel gekocht en hij werd door Honeywell gebeld of hij als leverancier mijn klacht wilde afhandelen. Toen ik Marcel vertelde over mijn ervaring met het onnodig aanslaan wist hij direct waar het probleem lag. Ik kan het niet helemaal reproduceren maar Marcel vertelde dat er een bug in het geheugen van het ketelrelais zit waardoor bij niet een geheel vlekkeloos verlopen initiële installatie het relais in een soort noodprocedure komt waardoor het onnodig aanslaan conform het ingestelde aantal schakelingen optreedt. Ik kan me ook wel herinneren dat ik bij mijn 1e installatie deze zomer ook zat te klooien. Het onnodig aanslaan binnen een marge van 2 graden t.o.v. de ingestelde temperatuur werd door Marcel bevestigd.
Zodoende heb ik vanavond het hele systeem opnieuw geïnstalleerd waarbij ik met name goed op het resetten van het ketelrelais heb gelet. En ja hoor: hij slaat niet meer onnodig aan!!!!!

Korte reset instructie van Marcel:

1. Evotouch terug naar fabrieksinstellingen.
2. Ketelrelais resetten (15 seconden knop indrukken)
3. Ketelrelais weer binden( 5 seconden knop indrukken)
4. Batterij uit HR80 en opnieuw aanmelden

Ik ben blij dat Marcel als leverancier mij zo heeft kunnen helpen. Maar ik vind het belachelijk dat Honeywell als fabrikant bij zijn eigen helpdesk deze kennis niet heeft.

Ik hoop dat jullie komende winter niets meer van mij horen, want dan gaat het goed met het Evohome systeem.
Heb je een aan/uit relais of OT; is daar nog iets over gezegd?
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 13:22:07 #93
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_118325529
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 22:09 schreef AJS1 het volgende:

[..]

Misschien juich ik te vroeg maar het lijkt erop dat het onnodig aanslaan van de ketel bij mij ook is opgelost. Ik werd vanmiddag door Marcel van Waakzaamwonen gebeld. Ik heb de Evohome set bij Marcel gekocht en hij werd door Honeywell gebeld of hij als leverancier mijn klacht wilde afhandelen. Toen ik Marcel vertelde over mijn ervaring met het onnodig aanslaan wist hij direct waar het probleem lag. Ik kan het niet helemaal reproduceren maar Marcel vertelde dat er een bug in het geheugen van het ketelrelais zit waardoor bij niet een geheel vlekkeloos verlopen initiële installatie het relais in een soort noodprocedure komt waardoor het onnodig aanslaan conform het ingestelde aantal schakelingen optreedt. Ik kan me ook wel herinneren dat ik bij mijn 1e installatie deze zomer ook zat te klooien. Het onnodig aanslaan binnen een marge van 2 graden t.o.v. de ingestelde temperatuur werd door Marcel bevestigd.
Zodoende heb ik vanavond het hele systeem opnieuw geïnstalleerd waarbij ik met name goed op het resetten van het ketelrelais heb gelet. En ja hoor: hij slaat niet meer onnodig aan!!!!!

Korte reset instructie van Marcel:

1. Evotouch terug naar fabrieksinstellingen.
2. Ketelrelais resetten (15 seconden knop indrukken)
3. Ketelrelais weer binden( 5 seconden knop indrukken)
4. Batterij uit HR80 en opnieuw aanmelden

Ik ben blij dat Marcel als leverancier mij zo heeft kunnen helpen. Maar ik vind het belachelijk dat Honeywell als fabrikant bij zijn eigen helpdesk deze kennis niet heeft.

Ik hoop dat jullie komende winter niets meer van mij horen, want dan gaat het goed met het Evohome systeem.
Mijn installateur heeft in het begin ook letterlijk 1.5 dag lopen kloten om 2 vv zones, een badkamer en 3 slaapkamers te installeren. Het zou dus goed kunnen dat het bij mij ook hiermee op te lossen is. Ik durf er alleen niet goed aan te beginnen omdat ik niet zeker weet of ik de herinstallatie wel rond krijg...
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:24:23 #94
13698 microkid
speaks digitalk
pi_118332670
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 13:22 schreef Coelho het volgende:

[..]

Mijn installateur heeft in het begin ook letterlijk 1.5 dag lopen kloten om 2 vv zones, een badkamer en 3 slaapkamers te installeren. Het zou dus goed kunnen dat het bij mij ook hiermee op te lossen is. Ik durf er alleen niet goed aan te beginnen omdat ik niet zeker weet of ik de herinstallatie wel rond krijg...
O, dat is vrij eenvoudig. Heb mijne al een paar keer gereset, om verschillende redenen. Had het zaakje vaak in een half uur weer draaien.
pi_118346554
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:26 schreef Stekelbaars3 het volgende:

[..]

Heb je een aan/uit relais of OT; is daar nog iets over gezegd?
Ik heb een aan/uit relais. Aangezien Marcel niet gevraagd heeft welk type relais ik heb, ga ik er van uit dat het OT relais dezelfde oplossing kent. Gewoon proberen. Slechter kan het niet worden.
pi_118346857
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 13:22 schreef Coelho het volgende:

[..]

Mijn installateur heeft in het begin ook letterlijk 1.5 dag lopen kloten om 2 vv zones, een badkamer en 3 slaapkamers te installeren. Het zou dus goed kunnen dat het bij mij ook hiermee op te lossen is. Ik durf er alleen niet goed aan te beginnen omdat ik niet zeker weet of ik de herinstallatie wel rond krijg...
Ik ben niet zo snel als Microkid maar ik heb mijn installatie met 7 zones bij de 2e keer binnen 1,5 uur kompleet opnieuw ingesteld.
pi_118349297
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 12:49 schreef Freemann het volgende:
Ben nieuw in dit draadje, heb ook een EvoHome met 4 HR80's en een zonneklep.
De HR80's zitten in 3 slaapkamers, de hal beneden en de zonneklep stuurt de vloerverwarming aan.
We hebben een Vailliant HRpro met een opentherm insteekkaart en maken daarom gebruik van de Honeywell OT module. In de woonkamer maken we gebruik van een losse temp. voeler.

Ook wij hebben last van de (onnodig) veel schakelmoment en heb hier vorig jaar (kort na installatie) al contact overgehad met Honeywell. Helaas kon/wilde de best man mij niet verder helpen en na een paar mails viel het vanuit honyewell stil....

Heb nu het hele topic (deel 1 & "2"), maar kan nu niet echt de oplossing destileren (ondanks dat er een specialist bij iemand langs is geweest).

Op dit moment hebben we 5 zones:
1. slaapkamer1 met 4 blokken (15,0 / 15,5 / 15,0 / 15,5 °C)
2. slaapkamer2 met 4 blokken (15,0 / 15,5 / 15,0 / 15,5 °C)
3. slaapkamer3 met 4 blokken (15,0 / 15,5 / 15,0 / 15,5 °C)
4. gang met 4 blokken (15,0 / 15,5 / 15,0 / 15,5 °C)
5. woonkamer met 5 blokken (19,5 / 19,0 / 20,5 / 19,5 / 19,0 °C)

De temp. in de kamer en gang komt doorgaans niet onder de 17 graden.
De woonkamer moet wel in de nacht bij verwarmd worden, maar dat is ook nodig ivm de vloerverwarming.

Ondanks het lage stookprogramma slaat de ketel X keren per uur aan en wordt de behuizing van de ketel warm tot heet. Het woonkamer programma gaat om 20:40 naar 19,5 en wij gaan doorgaans rond 22:00 naar bed. Zodra wij boven komen hoor je de ketel aanslaan, terwijl de woonkamer temp. nog gewoon rond de 20,5/20 °C is.

Optimalisatie staat op dit moment uit, maar heeft een tijd aangestaan.

De EvoHome heeft versies:
BTV:5 (28-7-2010)
ASV:20 (6-10-2010)

Wie o wie kan mij helpen, want ben onderhand op het punt aangekomen dat ik het systeem uit ga schakelen en terug ga naar de Honeywell Vision Modulation....
Ik heb een vergelijkbare configuratie. Heb al een maand lang lopen donderjagen. Ik heb ook een zoneklep en 3 HR80's. Heb al de Opentherm module vervangen door een door waakzaam wonen opgestuurd ketel relais, maar nog steeds hetzelfde gedrag. Bij warmtevraag elke 10 minuten 2 minuten aan en 8 minuten uit. En dat stopt pas na verlaging van de temperatuur tot 2 graden onder de gemeten temperatuur. Wel bleek nu de zoneklep synchroon te lopen met de warmtevraag. Bij de Opentherm ging in de 10 minuten cyclus eerst de klep open en na 45 seconden dicht. Daarna ging de ketel ruim een minuut aan. Vervolgens heb de zoneklep permanent open gezet en de aansturing uit het systeem gehaald. Ik heb voor de zone woonkamer nu een van de HR80's als los liggende regelaar ingesteld.
Nu lijkt de evohome het goed te doen. Ik moet nog wat testen uitvoeren deze week.
Vervolgens voorzichtig een zone toevoegen (ik heb na alle ellende nu alleen de woonkamer ingesteld als zone) en dan kijken wat er gebeurt.
Als dit zo is dan kan de evohome niet goed met een zoneklep omgaan.
Als het nog niet goed werkt wordt ik echt gek. Wat een ellende. Ik dacht dat Honeywell altijd garant staat voor een goed product. Niet dus.

[ Bericht 20% gewijzigd door Knokker op 23-10-2012 22:18:52 ]
pi_118371822
hmm dat met die bug geloof ik inderdaad wel. ik heb voor nu een afspraak staan met honeywell zelf op woensdag 7 november. Ik laat hem dan evengoed lekker langs komen bij mij.

Reden waarom ik hem zoiezo langs wilt laten komen, is dat ik mijn woonkamer waar ik 2 HR80's heb zitten niet als 1 zone configureerd krijg. Tevens ik graag de laatste software versie er op wilt hebben en ik er vanuit gaat dat hij die er op kan zetten voor mij.

Keterrelai heb ik zelf wel al een keer reset, maar dat is dus helaas niet voldoende.
  woensdag 24 oktober 2012 @ 16:26:56 #99
13698 microkid
speaks digitalk
pi_118378181
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 13:30 schreef smv het volgende:
Reden waarom ik hem zoiezo langs wilt laten komen, is dat ik mijn woonkamer waar ik 2 HR80's heb zitten niet als 1 zone configureerd krijg.
Waarom niet? Je maakt een zone aan, en voegt daar gewoon meerdere HR80's aan toe. Je gaat naar Zoneconfiguratie > Wijzigen > Zoneregelaars > Toewijzen. Wat gaat er dan fout? Gebruik je voor de zone de interne of externe temperatuurvoeler?
pi_118392116
Dat resetten van het ketelrelais heeft Marcel van waakzaam wonen ook al aan mij meegedeeld. Dus die kende ik al. Ik gebruikte het relais voor de aansturing van de zoneklep op de vloerverwarming en daarnaast een OT module voor de ketelaansturing. Voor de woonkamer wordt de interne voeler gebruikt. Ik heb op een gegeven moment de evohome gereduceerd tot alleen de woonkamer als zone.

Wat gebeurde er toen:
Bij warmte vraag trad de volgende cyclus op: Zone klep open en na 45 sec dicht, daarna ketel een minuutje aan en een herhaling na 10 minuten. Dit stopt pas nadat de gevraagde temperatuur 2 graden onder de gemeten temperatuur is gezet. Dus het warme water werd mooi rond gepompt via de bypass.

Vervolgens het OT module vervangen door een aan/uit relais en dan gebeurde het volgende:
Bij warmte vraag weer een 10 minuten cyclus waarbij nu wel de zoneklep en het ketelrelais synchroon lopen: 2 minuten open/aan en 8 minuten dicht/uit. Soms was de zoneklep een paar seconden later, maar een kniesoor die daar op let.

Daarna de zoneklep vast op open gezet, de aansturing uit het systeem gehaald en een losse HR80 ingelezen als regelaar voor de woonkamer. Nu loopt alles nog iets beter, maar die 10 minuten cyclus blijft er in zitten. Nu pas nadat de ingestelde temperatuur is bereikt. Daarna gaat de ketel telkens 1 minuut aan en 9 minuten uit.
Dat wordt doorbroken door de temperatuur nu niet 2 graden maar een halve graad lager te zetten.

Ik begrijp niet hoe AJS1 nu zijn ongewenste schakelingen kwijt is. Voorlopig blijf ik nog bij één zone, de woonkamer. Die moet eerst goed zijn. Met één zone heb ik nog een beetje overzicht over de warmte vraag.

Ik zit ruim 30 jaar in de automatisering en heb in het verleden zelf veel geprogrammeerd. Ik heb door deze ervaringen geen hoge pet op van de software die in de evohome zit.

Wie herkent dit en weet on Honeywell hier ook iets aan gaat doen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')