abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 augustus 2012 @ 09:39:55 #1
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115632741
Hoi,

Binnenkort ga ik in onze Volvo V70TDI (1997, 450000km) het product Optimotor gooien. Volgens claims van de fabrikant zou het verbruik met 22% moeten kunnen dalen maar 10% schijnt haalbaar te zijn. Ik heb op andere fora gezocht naar informatie en ook vooral naar ervaringen maar ik kom nooit verder dan oeverloze discussies met mensen die het niet willen testen en allerlei redenen gaan zitten verzinnen waarom het niet zou kunnen werken. Omdat ik denk dat je het niet vanachter een toetsenbord kan testen, ga ik het IRL testen.
Een vriend van me gebruikt het ook al een tijdje en hij zegt dat hij wat zuiniger rijdt. Ik weet van die V70 precies wat hij verbruikt in verschillende situaties dus ik kan wel degelijk meten of het verschil uit maakt.
Ik ga geen dB meting doen, ik beperk me alleen maar tot het brandstofverbruik.
Bij (ons) gecombineerd gebruik halen we een brandstofverbruik van 6,8 l/100km. Dit zijn behoorlijk wat snelwegkilometers en de wekelijkse boodschappen in het dorp. We komen op deze manier al sinds dat we de auto hebben gekocht, vier jaar geleden, altijd op dit verbruik uit.

Soms hebben we veel snelwegkilometers op een tank zitten, dan daalt het verbruik voor die tank tot zo'n beetje 6,0l/100km.
Dit spul zou het verbruik van de motor moeten doen dalen omdat op een bepaalde manier (staat omschreven in de documentatie) de weerstand in de motor zou dalen.
Ik ben benieuwd of andere mensen hier op het forum ook ervaring hebben met dit soort producten en die willen delen. Ik ga dit weekend het spul er in gooien en dan zal ik van tijd tot tijd mijn ervaringen hier delen.
Ik denk dat het niet heel interessant is om een discussie met voor en tegenstanders te starten die het zelf nooit geprobeerd hebben of die "hebben gehoord dat...". Dat soort discussies worden al op andere fora gevoerd, zonder dat dat ergens toe leidt.

Ik realiseer me dat er echt heel veel van dit soort producten bestaan en ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook een beetje slecht kan voorstellen dat het verbruik dat ik hierboven noemde nog verder gaat dalen. dit soort verbruikscijfers met een toch redelijk grote auto, die ook nog eens automatisch schakelt, zijn natuurlijk al erg laag. Maar wie weet, werkt het toch.

Groet,

Rob.

PS, ik heb expres de naam van het product niet in de TT gezet, het moet geen reclame onderwerp worden natuurlijk. Het valt me namelijk op andere fora op dat zodra de naam van het product vaak genoemd wordt, er ineens gereageerd gaat worden door iemand van Opti****** zelf.
pi_115632825
Ik geloof niet in dit soort produkten.
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_115632838
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:44 schreef minkuukel het volgende:
Ik geloof niet in dit soort produkten.
Ik ook niet, maar ben toch wel benieuwd naar de test van TS
Alpha kenny one
  donderdag 16 augustus 2012 @ 09:49:02 #4
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_115632924
Ik geloof er ook niet in, maar zoals TS aangeeft, is een praktijktest het enige steekhoudende argument. Ik ben erg benieuwd.
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
  donderdag 16 augustus 2012 @ 09:54:31 #5
53151 T42
Pinball Wizard
pi_115633046
ken dat van tellsell waar je na gebruik van hun toevoeging je carterpan kan weghalen :P en dan handig 20 rondjes op het circuit kan doen
  donderdag 16 augustus 2012 @ 09:56:17 #6
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115633081
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:44 schreef minkuukel het volgende:
Ik geloof niet in dit soort produkten.
Ik eigenlijk ook niet maarja, ik heb twintig jaar geleden voor het laatst zoiets geprobeerd en toen merkte ik niks of bijna niks, ik kon het iets lagere verbruik toen niet helemaal verklaren door het toen gebruikte spul (ik geloof Slick50 maar dat weet ik niet zeker meer). MAar omdat die andere gebruiker zo overtuigend over kwam en omdat ik erg veel korting kreeg, wilde ik het wel proberen.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 09:56:58 #7
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115633091
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:54 schreef T42 het volgende:
ken dat van tellsell waar je na gebruik van hun toevoeging je carterpan kan weghalen :P en dan handig 20 rondjes op het circuit kan doen
Dat doe ik bijna nooit. Dus dat vind ik geen praktijk test. ;)
pi_115633108
Het idee achter zo'n produkt is op zich wel steekhoudend, minder weerstand betekent logischerwijs minder verbruik. En ik geloof best dat deze produkten betere smering in je motorblok kunnen realiseren. Maar waar ik met dit soort produkten mijn twijfels over heb is het kleine percentage dat de weerstand binnen je motorblok heeft op het totale verbruik. Volgens mij valt het aandeel weerstand binnen je motorblok namelijk totaal in het niet vergeleken met de lucht- en rolweerstand van de auto.

Maar misschien denk ik verkeerd en heeft het wel een merkbare impact. Ben dus ook benieuwd naar de praktijktesten van TS :)
  donderdag 16 augustus 2012 @ 09:58:41 #9
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_115633137
Neem dan direct ook zo'n tornadoding in je luchtfilter. :D

http://tornadoair.com/
The colour of her eyes were the colour of insanity
  donderdag 16 augustus 2012 @ 10:00:11 #10
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115633190
Dit werkt in ieder geval niet:
:'(
pi_115633191
Vergelijkingen van brandstofverbruik zijn eigenlijk niet goed te maken buiten het laboratorium. Het brandstofverbruik schommelt immers elke rit, omdat elke dag weer anders is (temperatuur, luchtvochtigheid, airco aan of uit, tegenwind, brug open, schoonmoeder op de achterbank etc. etc. etc.). Ik schat dat het verbruik hierdoor alleen al zeker 10% kan schommelen. Als je nou echt 22% minder brandstof zou verbruiken, dan lijkt het inderdaad te werken, maar onder de 10% is er niet echt wat van te zeggen lijkt me.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 10:01:15 #12
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115633216
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 10:00 schreef DonJames het volgende:
Vergelijkingen van brandstofverbruik zijn eigenlijk niet goed te maken buiten het laboratorium. Het brandstofverbruik schommelt immers elke rit, omdat elke dag weer anders is (temperatuur, luchtvochtigheid, airco aan of uit, tegenwind, brug open, schoonmoeder op de achterbank etc. etc. etc.). Ik schat dat het verbruik hierdoor alleen al zeker 10% kan schommelen. Als je nou echt 22% minder brandstof zou verbruiken, dan lijkt het inderdaad te werken, maar onder de 10% is er niet echt wat van te zeggen lijkt me.
Eens. Ik denk dat als het verschil minder dan 10% is, dat het net zo goed ergens anders aan had kunnen liggen.
pi_115633249
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:57 schreef Yngwie het volgende:
... En ik geloof best dat deze produkten betere smering in je motorblok kunnen realiseren.
...
Ik niet. OIiefabrikanten hebben enorme researchafdelingen, maar talloze kleine bedrijfjes kunnen een toevoeging die de olie enorm veel beter laat presteren?
  donderdag 16 augustus 2012 @ 10:11:25 #14
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_115633453
Gewoon hands-on gaan proberen, deel je je resultaten hier, ook als blijkt dat het niet echt heeft gewerkt?

Grootste nadelen voor het verbruik zijn het feit dat het gewoon een grote zware auto is en dat een 2.5 tdi niet heel zuinig gaat zijn. Mocht er verbetering in verbruik mogelijk zijn dan zit dit of in de rijstijl, of in het aanpakken van eventueel achterstallig onderhoud zoals de verstuivers schoonmaken of het flushen van de olie (of zonder toevoeging gewoon wat vaker volsynthetische olie en filter vervangen).

Veel succes bij het experiment in ieder geval.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 10:21:07 #15
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115633714
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 10:11 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Gewoon hands-on gaan proberen, deel je je resultaten hier, ook als blijkt dat het niet echt heeft gewerkt?
Oh ja zeker!

Veel succes bij het experiment in ieder geval.
Thanks.
pi_115633987
TS

als je het bij houd, NIET naar de boordcomputer kijken, maar km standen noteren op de tankbon dan het verbruik bereken
  donderdag 16 augustus 2012 @ 10:35:49 #17
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115634148
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 10:30 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
TS

als je het bij houd, NIET naar de boordcomputer kijken, maar km standen noteren op de tankbon dan het verbruik bereken
Goeie tip. Deed ik inderdaad altijd al. Soms zit er een heel groot verschil tussen wat de BC aangeeft en wat ik tank per kilometer. Meestal is de BC veel pessimistischer. Bij ons dan.
pi_115634278
wil je anders de KM standen en getankte liters hier ook posten ? ben wel benieuwd naar wat cijfers
  donderdag 16 augustus 2012 @ 10:45:33 #19
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115634443
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 10:39 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
wil je anders de KM standen en getankte liters hier ook posten ? ben wel benieuwd naar wat cijfers
Oh ja, dat is goed. Ik zal er ook bij zetten wat voor soort KM's het waren. Veel snelweg of juist niet, enz.
We rijden trouwens zo steady hetzelfde soort kilometers, dat we het zelfs merken als we een paar keer hele stevige tegenwind hebben gehad, zoals bijvoorbeeld gisteravond.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 12:18:04 #20
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_115637249
Ik heb ondertussen eens op de site van het betreffende product gekeken, en die is echt fantastisch:

quote:
*product* bestaat uit een speciale samenstelling van aluminiumoxide, gemodificeerd siliciumoxide en plasmabehandeld grafiet.
Dat is dus gewoon roest, zand en stukken potlood.

quote:
Met *product* rijdt u dus niet alleen ca. 10% zuiniger, u rijdt ook nog eens 30 – 90% schoner.
Hoe kan je tot 90% schoner rijden als je volgens hen maximaal 10% zuiniger gaat rijden? Hoe is 10% minder brandstof gelijk aan 90% minder uitstoot?
  donderdag 16 augustus 2012 @ 12:24:36 #21
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115637457
:s) :s)
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 12:18 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Ik heb ondertussen eens op de site van het betreffende product gekeken, en die is echt fantastisch:

[..]

Dat is dus gewoon roest, zand en stukken potlood.

[..]

Hoe kan je tot 90% schoner rijden als je volgens hen maximaal 10% zuiniger gaat rijden? Hoe is 10% minder brandstof gelijk aan 90% minder uitstoot?
De samenstelling doet mij ook verbazen ja. Maarja, ze hebben het over nano-technologie, dus ja, dan moet het wel goed zijn. :s)
Over de uitstoot: die ouwe diesel van ons stoot niet alleen CO2 uit maar nog veel meer ongein. CO2 uitstoot en verbruik gaan inderdaad evenredig met elkaar op. Misschien dat NOx, CH en CO wat minder wordt. De kolengruisuitstoot (ook wel roet genoemd) zal waarschijnlijk niet afnemen.

Trouwens, stukken potlood: _O_ _O-
pi_115637920
Als je een product gebruikt gebruik dan een goed merk.

Ik gebruik octane boosters voor mijn auto's. ( zo nu en dan)
De enige die merkbaar zijn werk doet is Nulon Pro, een australisch product.

Je betaalt wat meer, maar het doet wel wat ze beloven.
Ik zou eens kijken of nulon opok zoiets heeft,.

Succes!
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_115638492
Hoe veel liter gooi je er bij (in % ), en hoe veel is het verbruik minder (in % ) ;)

En hoe duur zijn die middelen per liter.

Kan je beter terug gaan rekenen naar de prijs per 100km.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 12:57:26 #24
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115638559
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 12:55 schreef Resistor het volgende:
Hoe veel liter gooi je er bij (in % ), en hoe veel is het verbruik minder (in % ) ;)
Twee keer 125ml. In het carter.
Het zou 150000km moeten werken. De procenten reken je zelf maar uit.
pi_115639399
Enkele toevoegingen helpen wel degelijk.

Slick 50 bij 2 oldtimers toegevoegd, omdat ze aardig wat olie verbruikten. Werkt perfect.
was nog enig olieverbruik, maar dat was te verwaarlozen.

2 maal bij een Suzuki GX 100 sc uit 1980 en de andere uit 1978

Bears Leak
( De vloeibare variant, zonder korrels erin ) al bij meerdere auto's in een lekkende radiator gegooid. Werk perfect. Geen lekkage meer. Jaren later nog steeds geen lekkage.
Tip is om dan wel daarna de koelvloeistof te vervangen. Bij Suzuki swift uit 1991 en bij Audi 80 uit 1981

Heb nu een Corrado die na lang rijden last kreeg van een lage oliedruk, lampje branden en piepen.
Zitten 2 sensoren in. Lage en normale druk.
Heb er Oil Stabilazor ingegooid als noodoplossing. dat is een soort pasta\gel en rijd nu al tijdje zonder probleem. Ik weet het is maar een tijdelijke oplossing, want maakt alleen je olie dikker.

benzinetoevoegingen heb ik geen ervaing mee.

Vaak is het wel verstandig om het in oudere auto toe te passen, want bij nieuwe types, kunnen er bijvoorbeeld kleine oliekanalen dichtslibben.
  † In Memoriam † donderdag 16 augustus 2012 @ 20:11:36 #26
25682 2cv
Niet subtiel
pi_115654266
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 10:00 schreef 525TDS het volgende:
Dit werkt in ieder geval niet:
:'(
Toch gaaf dat ze er echt moeite voor moeten doen om dat ding stuk te krijgen. Bij deze gaat het sneller + het legt uit hoe het werkt:

Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_115654883
Baat het niet...
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_115654924
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 12:18 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Ik heb ondertussen eens op de site van het betreffende product gekeken, en die is echt fantastisch:

[..]

Dat is dus gewoon roest, zand en stukken potlood.

[..]

Hoe kan je tot 90% schoner rijden als je volgens hen maximaal 10% zuiniger gaat rijden? Hoe is 10% minder brandstof gelijk aan 90% minder uitstoot?
Geweldige post _O_

Ik ga ook geoxideerd aluminium, zand en stukken potlood in mijn carter gooien.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 09:12:15 #29
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_115671578
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 20:11 schreef 2cv het volgende:

[..]

Toch gaaf dat ze er echt moeite voor moeten doen om dat ding stuk te krijgen. Bij deze gaat het sneller + het legt uit hoe het werkt:

Moet ik over 10 jaar aan mijn zoon uitleggen wat de overheid mankeerde om dit soort dingen te doen....
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_115687155
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 09:12 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Moet ik over 10 jaar aan mijn zoon uitleggen wat de overheid mankeerde om dit soort dingen te doen....
is niet uit te leggen. zieke samenleving.
pi_115687251
http://en.wikipedia.org/w(...)tem#Economic_effects

This is the lesson of Frederic Bastiat’s essay, “That Which is Seen, and That Which is Unseen.” Bastiat, a 19th century French political economist, tells the story of a shopkeeper who has to hire a glazier to repair a broken window, providing work and income for him in the process. That’s what is seen. What is unseen is what the shopkeeper would have done if he didn’t have to pay the glazier. He might have bought shoes for his children, providing income for the shoemaker, who in turn could buy leather to produce more shoes. The glazier’s gain is the shoemaker’s loss. There is no net gain, no job or income creation, from this transaction.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:19:12 #32
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115812866
Goed, gisteren olie en een filter gehaald zodat ik het spul erin kan doen. Helaas bleek thuis dat ik voor de TWEEDE keer een verkeerd filter kreeg van die paupers!!! En dat terwijl ik hem nog meldde dat ik de vorige keer een filter voor een 1.9TDI had meegekregen. Nu dus weer. Anyway, vanmiddag maar weer even terug.
Ik heb gisteren ook getankt:
64,27 liter
923,3 kilometer.
Verbruik: 1 op 14,37 ofwel 6,96 liter/100km.
Volgens de BC:7,0 liter/100km dus die had het goed dit keer.
Het verbruik is daarmee iets hoger dan normaal maar dat is te verklaren met het feit dat we iets meer stadsritjes hebben gedaan. Overigens is het verschil tussen 6,8 en 7,0 maar 3% dus schokkend is het niet en het is ook nog eens veel kleiner dat de claim van Optimel.
Vanmiddag gaat het spul erin (als ik een goed filter heb). Na 200 kilometer wordt olie en filter vervangen en vanaf 1500 later kan het verschil in verbruik duidelijk worden.
Wordt vervolgd.
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:35:21 #33
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_115814638
quote:
14s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 20:25 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Baat het niet...
Een goede monteur die ik ken gebruikt altijd toevoegingen van Forté (diverse toepassingen).

Schijnt op zich wel goed te werken, maar inderdaad; baat het niet...
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:06:43 #34
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115815399
Ik gebruik ook al een tijdje een toevoeging voor door de brandstof. Zag ik bij Halfords bij de kassa staan. Kostte tien à vijftien euro en het was een flesje met ingebouwd maatbekertje. Naam ben ik even vergeten. Kan ik kort over zijn: Doet geen moer.
Maar dat kan heel goed auto gerelateerd zijn: Ik heb ook wel eens aceton toegevoegd aan de diesel, een paar cc per tank. Bij onze toenmalige BMW 324TD maakte dat direct zo'n 10% uit, bij de 525TDS scheelde het helemaal niks.
  woensdag 22 augustus 2012 @ 02:44:31 #35
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_115853435
Ik krijg regelmatig olie fabrikanten over de vloer en ze zeggen allemaal hetzelfde: er bestaan geen wondertoevoegingen en als ze hadden bestaan hadden de oliefabrikanten zelf wel zo'n middel toegevoegd, ook olie fabrikanten concurreren met elkaar en met zo'n wondertoevoeging zou iedere fabrikant een goede voorsprong hebben op de concurrentie.

Er zijn 2 toevoegingen die bewezen effectief zijn: grafiet en mos2(molybdeendisulfide), gemicroniseerde teflon doet nagenoeg niets in olie en dupont (de uitvinder van teflon) wil zelfs helemaal niets met deze toepassing te maken hebben en heeft het gebruik van originele dupont-teflon in motorolie zelfs uitgesloten in zijn leveringsvoorwaarden, daar loopt zelfs dacht ik nog steeds een rechtszaak over tussen slick50 en dupont.

Blijft over grafiet en mos2: zijn beide zwaarder dan olie en zakken dus uit, kunnen verstoppingen en ophopingen veroorzaken in de toevoer gaatjes van lagerschalen en vernagelen een katalysator en is dus in een enigszins moderne motor niet bruikbaar.
Mos2 word nog wel eens in hele lage percentages aan industriële diesel motor olie toegevoegd om koudstart gedrag te verbeteren.

Olie techniek is ondertussen zelf geëvolueerd tot ver boven het niveau van wondertoevoegingen, een goede half of vol synthetische olie en op tijd verversen doet meer dan zo'n flesje wondersoep.
maar das mijn mening....
pi_115854083
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 20:11 schreef 2cv het volgende:

[..]

Toch gaaf dat ze er echt moeite voor moeten doen om dat ding stuk te krijgen. Bij deze gaat het sneller + het legt uit hoe het werkt:

Zonde hoor, bij de praxis kun je wel van forte benzine toevoeging krijgen flesje van 125ml??
Heeft dat nut of ook een baad het niet schaad het niet product?
Ik zwaai naar dieren.
  woensdag 22 augustus 2012 @ 08:45:38 #37
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115855797
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 02:44 schreef robber57 het volgende:
Ik krijg regelmatig olie fabrikanten over de vloer en ze zeggen allemaal hetzelfde: er bestaan geen wondertoevoegingen en als ze hadden bestaan hadden de oliefabrikanten zelf wel zo'n middel toegevoegd, ook olie fabrikanten concurreren met elkaar en met zo'n wondertoevoeging zou iedere fabrikant een goede voorsprong hebben op de concurrentie.

Er zijn 2 toevoegingen die bewezen effectief zijn: grafiet en mos2(molybdeendisulfide), gemicroniseerde teflon doet nagenoeg niets in olie en dupont (de uitvinder van teflon) wil zelfs helemaal niets met deze toepassing te maken hebben en heeft het gebruik van originele dupont-teflon in motorolie zelfs uitgesloten in zijn leveringsvoorwaarden, daar loopt zelfs dacht ik nog steeds een rechtszaak over tussen slick50 en dupont.

Blijft over grafiet en mos2: zijn beide zwaarder dan olie en zakken dus uit, kunnen verstoppingen en ophopingen veroorzaken in de toevoer gaatjes van lagerschalen en vernagelen een katalysator en is dus in een enigszins moderne motor niet bruikbaar.
Mos2 word nog wel eens in hele lage percentages aan industriële diesel motor olie toegevoegd om koudstart gedrag te verbeteren.

Olie techniek is ondertussen zelf geëvolueerd tot ver boven het niveau van wondertoevoegingen, een goede half of vol synthetische olie en op tijd verversen doet meer dan zo'n flesje wondersoep.
maar das mijn mening....
Goed verhaal, klinkt heel aannemelijk.
Vrijdagochtend gaat het spul er in, dan gaat vrouwlief er mee naar de andere kant van het land en als ze terug komt, wissel ik filter en olie zoals dat staat aangegeven op de verpakking.
Daarna moeten we nog zo'n 1500km rijden voordat het effect zou gaan moeten hebben.
Eergisteren heb ik weer getankt en wederom was het verbruik 7 liter op 100 kilometer. Dat is het eigenlijk altijd wel. Pas als ik over 1500 kilomter vanaf nu ineens een structureel verbruik heb dat rond de 6 à 6,2 ligt, dan geloof ik dat er iets werkt. Dus ik ga niet meteen na de eerste goedkopere tankbeurt lopen juichen.
Ik houd jullie op de hoogte.
pi_115856879
Ben benieuwd hoe het verder gaat lopen.

Er zit een kern van waarheid in dat motorolie invloed op je gebruik heeft. Autofabrikanten gebruiken voor zover ik weet bij het zuiniger maken van auto's ook steeds dunnere olie om de weerstand binnenin de motor te verminderen. Of dit spul iets uitmaakt.. wel zullen het zien.
  woensdag 22 augustus 2012 @ 09:51:10 #39
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115856981
Ik kan me voorstellen dat het bij een nieuwe auto helemaal niks uitmaakt. Alles past dan nog precies zoals het hoort en er zit nergens meer ruimte dan zou moeten. En dan heb ik het natuurlijk over een netjes ingelopen motor.
Bij dat stuk antiek van ons, 450000 kilometer is niet meer net ingelopen maar gewoon aardig op weg naar einde levensduur, zou je dat misschien nog een keer kunnen opvullen. In dit geval met oa grafiet.
Helaas heb ik niet een lange rit gepland staan voor de nabije toekomst, anders hadden we het eerder geweten.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 22:24:35 #40
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
  maandag 27 augustus 2012 @ 08:20:42 #41
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_116056971
Na redelijk veel, voor ons doen, stadskilometers staat de BC na 650km op 6.4. Het is nog wat kort maar 6.4 na zoveel stadskilometers heb ik nog nooit gehad. Meestal is de stand dan 7.3 à 7.5. Kan toeval zijn maar grappig is het wel. Zou het dan toch...........
Wordt vervolgd.
pi_116059232
Meestal is het placebo-effect hetgeen dat het zuiniger maakt. Je denkt: zal wel zuiniger zijn, laat ik ook maar zuinig rijden.
Precies hetzelfde als die nutteloze octaantoevoegers en duurdere benzines.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  maandag 27 augustus 2012 @ 13:05:15 #43
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_116063483
quote:
14s.gif Op maandag 27 augustus 2012 10:35 schreef mighty_myte het volgende:
Meestal is het placebo-effect hetgeen dat het zuiniger maakt. Je denkt: zal wel zuiniger zijn, laat ik ook maar zuinig rijden.
Precies hetzelfde als die nutteloze octaantoevoegers en duurdere benzines.
Mijn vrouw, die toch al niet al te zuinig rijdt, heeft de kilometers gemaakt. Ze weet niet dat dat spul er in zit.
  maandag 27 augustus 2012 @ 14:16:57 #44
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_116065885
Nou, dan werkt het. _O-

Het effect zou volgens de fabrikant pas na 1500 km merkbaar worden?
  maandag 27 augustus 2012 @ 14:27:33 #45
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_116066258
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 14:16 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Nou, dan werkt het. _O-

Het effect zou volgens de fabrikant pas na 1500 km merkbaar worden?
Ja man. Na 1500 kilometer hoef ik niet meer te tanken en komt er tijdens het rijden diesel uit de tank lopen.
  maandag 27 augustus 2012 @ 14:29:33 #46
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_116066325
Vet. Dan had je niet het hele flesje hoeven gebruiken. Paar druppeltjes is dan voldoende.
  maandag 27 augustus 2012 @ 14:34:52 #47
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_116066468
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 14:29 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Vet. Dan had je niet het hele flesje hoeven gebruiken. Paar druppeltjes is dan voldoende.
Nâh, ik ga de overgebleven diesel verkopen.
pi_116073764
ik vind het een leuk topic om te volgen. erbij zeggende dat als het uitmaakt volgens ts dat ik stiekem geloof dat hij hier belang bij heeft en als het niet uitmaakt dat het mijn vermoeden bevestigd :+
pi_116074053
wie alvast wat vooruit wilt lopen op de potentiele verdere loop van dit topic: http://www.tdiclub.nl/ftopic58417-0-asc-420.html c_/
pi_116077482
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 18:02 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
wie alvast wat vooruit wilt lopen op de potentiele verdere loop van dit topic: http://www.tdiclub.nl/ftopic58417-0-asc-420.html c_/
Dit topic begon inderdaad zeer interessant met een objectieve meting door iemand met goed inzicht en de juiste metingen. Helaas is tester vroegtijdig afgehaakt door gezeik van andere 'experts', op een gegeven moment zou er niet meer objectief gemeten worden etc. Voor wie snel naar de resultaten wil: bekijk pagina 26. De resultaten zijn lichtelijk positief, hoewel de geclaimde resultaten niet gehaald worden.

Op tdiclub zijn erg veel mensen die achter anderen aanlopen en alles bij de sponsors inkopen. Er zijn een paar experts, maar die zijn meestal ook sponsor van de site. Ik ben blij dat er weer eens een objectieve meting gedaan wordt en ben dan ook benieuwd naar de resultaten. ^O^

quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 20:11 schreef 2cv het volgende:

[..]

Toch gaaf dat ze er echt moeite voor moeten doen om dat ding stuk te krijgen. Bij deze gaat het sneller + het legt uit hoe het werkt:

Te triest voor woorden, het doet gewoon pijn om dit weer te zien en te horen. Wat mankeert mensen tegenwoordig! :( Hoezo duurzaamheid??? 8)7
pi_116078409
quote:
Ik ga niet kijken want ik word er dus echt boos van! :(
pi_116080126
omg omg nu moeten ze zich echt fucking schamen een klassieker :'(
pi_116081818
Waarom doen ze dat?
Ik zwaai naar dieren.
  maandag 27 augustus 2012 @ 21:55:21 #56
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_116085105
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 20:54 schreef Geerd het volgende:
Waarom doen ze dat?
Hier kreeg je toch een tijdje geleden sloopsubsidie, moest je oude auto gesloopt worden en je nieuwe minima uit 2001 komen (of iets in die richting).

In de USA moest ook de motor echt de soep in draaien omdat.... Tja omdat het de kas spekt van autofabrikanten en de economie fictief helpt...
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_116085806
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 21:55 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Hier kreeg je toch een tijdje geleden sloopsubsidie, moest je oude auto gesloopt worden en je nieuwe minima uit 2001 komen (of iets in die richting).

In de USA moest ook de motor echt de soep in draaien omdat.... Tja omdat het de kas spekt van autofabrikanten en de economie fictief helpt...
Aah oke op die fiets zonde hoor wat een mooie auto's zitten er tussen.
Ik zwaai naar dieren.
pi_116086043
Gooien ze der nou olie in om het blok te verzuipen?
Ik zwaai naar dieren.
  maandag 27 augustus 2012 @ 22:18:57 #59
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_116086602
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 22:09 schreef Geerd het volgende:
Gooien ze der nou olie in om het blok te verzuipen?
Volgens mij een speciaal goedje, denk eerder een soort ontvetter.

Zeer pijnlijk allemaal.


Wat een strijder!

[ Bericht 15% gewijzigd door Sjabba op 27-08-2012 22:26:26 ]
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  † In Memoriam † dinsdag 28 augustus 2012 @ 22:10:27 #60
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116125501
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 22:09 schreef Geerd het volgende:
Gooien ze der nou olie in om het blok te verzuipen?
Lees eens wat er bij de filmpjes staat.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 29 augustus 2012 @ 08:31:02 #61
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_116137550
Iets als Natrium-Silicaat ofzo. Opgelost in water. Opvallend dat europese auto's het soms wel bijna 10 minuten uithouden en dat die amerikaanse producten er vaak binnen 30 seconden al mee ophouden.
pi_116138129
Echt zo debiel om een goed blok kapot te maken.
Dat ze dat ook doen joh. Ik zou zeggen: lepel het blok er uit en verkoop het via de achterdeur.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  woensdag 29 augustus 2012 @ 09:17:54 #63
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_116138237
quote:
15s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 09:11 schreef mighty_myte het volgende:
Echt zo debiel om een goed blok kapot te maken.
Dat ze dat ook doen joh. Ik zou zeggen: lepel het blok er uit en verkoop het via de achterdeur.
Er worden compleet goede auto's vernietigd op deze manier. Eigenaar krijgt een premie die kan oplopen TOT 4000 dollar. Dat zou dan goed zijn voor milieu en economie. Yeah right. Beter zouden ze de echt oude wrakken inderdaad kunnen vernietigen maar alles wat nog een beetje wat voorstelt doorschuiven naar mensen die in zo'n zelfde oud barrel rijden. Zo haal je uiteindelijk veel meer oude troep van de weg èn je laat mensen nieuwere auto's kopen.
pi_116138261
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 09:17 schreef 525TDS het volgende:

[..]

Er worden compleet goede auto's vernietigd op deze manier. Eigenaar krijgt een premie die kan oplopen TOT 4000 dollar. Dat zou dan goed zijn voor milieu en economie. Yeah right. Beter zouden ze de echt oude wrakken inderdaad kunnen vernietigen maar alles wat nog een beetje wat voorstelt doorschuiven naar mensen die in zo'n zelfde oud barrel rijden. Zo haal je uiteindelijk veel meer oude troep van de weg èn je laat mensen nieuwere auto's kopen.
Volgens mij is een auto helemaal oprijden het beste voor het milieu. Een nieuwe auto produceren kost meer CO2 dan jarenlang een ouwe rijden.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  woensdag 29 augustus 2012 @ 09:21:34 #65
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_116138312
quote:
14s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 09:18 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Volgens mij is een auto helemaal oprijden het beste voor het milieu. Een nieuwe auto produceren kost meer CO2 dan jarenlang een ouwe rijden.
Tja, ik weet het niet. Oude auto's produceren niet alleen CO2 natuurlijk. Ik denk dat er wel ergens een omslagpunt ligt.
Ik heb eens ergens gelezen dat een kwart van de CO2 die een auto veroorzaakt, ligt in de productie ervan. Hangt er wel vanaf hoelang je blijft doorrijden.
pi_116138371
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 09:21 schreef 525TDS het volgende:

[..]

Tja, ik weet het niet. Oude auto's produceren niet alleen CO2 natuurlijk. Ik denk dat er wel ergens een omslagpunt ligt.
Ik heb eens ergens gelezen dat een kwart van de CO2 die een auto veroorzaakt, ligt in de productie ervan. Hangt er wel vanaf hoelang je blijft doorrijden.
Er komt natuurlijk meer rotzooi uit dan CO2, maar volgens mij is dat een mooie maatstaf om de algemene mileuschade van 'wat dan ook' uit te rekenen.
Denk eens aan de productie van een prius. Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar het was iets van:
Accu's komen uit japan, interieur uit india, carosserie uit de US, stuur uit Brazilie, en alle halffabrikaten gingen van werelddeel naar werelddeel per schip om uiteindelijk na 10x de aarde rond te zijn geweest een auto te worden.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  woensdag 29 augustus 2012 @ 09:27:29 #67
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_116138407
quote:
11s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 09:25 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Er komt natuurlijk meer rotzooi uit dan CO2, maar volgens mij is dat een mooie maatstaf om de algemene mileuschade van 'wat dan ook' uit te rekenen.
Denk eens aan de productie van een prius. Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar het was iets van:
Accu's komen uit japan, interieur uit india, carosserie uit de US, stuur uit Brazilie, en alle halffabrikaten gingen van werelddeel naar werelddeel per schip om uiteindelijk na 10x de aarde rond te zijn geweest een auto te worden.
Ja, dat is ook zoiets. En dan het afvoeren na de levensduur daarvan.
[OT]
Overigens, mijn verbruik ligt nu op 6.5liter/100km. Nog niet echt een verbetering dus. Spul zit er nu ongeveer 800km in.
  Redactie Frontpage woensdag 29 augustus 2012 @ 09:32:21 #68
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_116138504
Welke randdebiel vernielt er nu een perfect goede Supra?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  woensdag 29 augustus 2012 @ 09:37:17 #69
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_116138579
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 09:32 schreef JeMoeder het volgende:
Welke randdebiel vernielt er nu een perfect goede Supra?
Iemand die van huis uit niks heeft meegekregen over beperkte natuurlijke resources.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 18:42:42 #70
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_116242709
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:19 schreef 525TDS het volgende:
Goed, gisteren olie en een filter gehaald zodat ik het spul erin kan doen. Helaas bleek thuis dat ik voor de TWEEDE keer een verkeerd filter kreeg van die paupers!!! En dat terwijl ik hem nog meldde dat ik de vorige keer een filter voor een 1.9TDI had meegekregen. Nu dus weer. Anyway, vanmiddag maar weer even terug.
Ik heb gisteren ook getankt:
64,27 liter
923,3 kilometer.
Verbruik: 1 op 14,37 ofwel 6,96 liter/100km.
Volgens de BC:7,0 liter/100km dus die had het goed dit keer.
Het verbruik is daarmee iets hoger dan normaal maar dat is te verklaren met het feit dat we iets meer stadsritjes hebben gedaan. Overigens is het verschil tussen 6,8 en 7,0 maar 3% dus schokkend is het niet en het is ook nog eens veel kleiner dat de claim van Optimel.
Vanmiddag gaat het spul erin (als ik een goed filter heb). Na 200 kilometer wordt olie en filter vervangen en vanaf 1500 later kan het verschil in verbruik duidelijk worden.
Wordt vervolgd.
Vervolg:
Net weer getankt. In verhouding met normaal, redelijk wat stadskilometers en ook een keer trappen naar 130 op de snelweg. Anyway, hier komen de cijfers:
1041,6 kilometer met 67,82 liter.
Dat is uitgerekend 6,51 liter op 100 kilometer, ook volgens de BC. Die heeft het wéér goed. Dat is ook wel eens anders.
De vorige tank kwam uit op 7,0 liter. Daling in gebruik is voor deze tank dus ongeveer 7%.
Tja, iets lager dus maar ik ben nog niet echt overtuigd. Die vrij kleine daling kan ook kloppen, ik zit nog niet aan 1500km die de fabrikant aangeeft voordat het zou moeten werken.
Opvallend: ik reed, op de teller, een constante snelheid van 60km/uur inde hoogste versnelling en toen zakte het afgelezen verbruik ineens tot 3,9l/100km. Ik weet dat dat voor bijvoorbeeld een moderne diesel niet zo spannend is maar voor dit stukje antiek is het dat wel. Die waarde heb ik nog nooit gezien. Overigens heb ik die waarde van 3,9 daarna niet meer gezien. Normaal is het afgelezen verbruik in die situatie ongeveer 4,4. De eenmalige 3,9 zou door meewind verklaard kunnen worden.
Tussentijdse conclusie van mij:
Het verbruik lijkt zowaar iets te dalen maar er kan nog niet echt iets over gezegd worden. Hoewel de gemaakte kilometers dit keer meer in stadsverkeer gereden zijn, zou het kunnen zijn dat de omstandigheden tijdens die kilometers wat gunstiger waren dan normaal. Misschien zaten de verkeerslichten mee ofzo. Toch geeft een daling in het verbruik van 7% al een beetje te denken. Zou het dan toch...... hmmmmm. Nou ja, ik blijf nog maar even sceptisch. Wordt vervolgd.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 19:10:47 #71
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_116243619
Bedankt voor de update. Ik blijf ook sceptisch.
  woensdag 17 oktober 2012 @ 15:45:27 #72
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_118084641
Even een nieuwe update. Ik heb de tankbonnetjes thuis liggen maar dit zijn de verbruikscijfers van de afgelopen 3 tankbeurten:
6.25 l/100km --> normaal gebruik van de auto
6,1 l/100km --> normaal gebruik maar wel veel file gehad, iets meer stadsverkeer dan normaal en een keer een heel stuk 145 op de teller gereden.
6,0 l/100km. Iets meer snelwegkilometers dan normaal gereden maar ook wat meer file gehad dan normaal.

De afgelezen waarde 3,9 l/100km verschijnt nu ook wel eens als ik geen meewind heb. Maar dan wel bij (GPS snelheid) 48 km/uur in de hoogste versnelling van de automaat --> 1200 toeren per minuut.

Ik hou het verder in de gaten en zal de resultaten hier blijven posten.

Laters.
  Moderator woensdag 17 oktober 2012 @ 16:26:01 #73
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_118087603
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 16:26 schreef jitzzzze het volgende:
Een enorme sprong in dit topic. Maar je verbruik nu ook structureel gedaald?
Het lijkt er wel op

quote:
Eergisteren heb ik weer getankt en wederom was het verbruik 7 liter op 100 kilometer. Dat is het eigenlijk altijd wel. Pas als ik over 1500 kilomter vanaf nu ineens een structureel verbruik heb dat rond de 6 à 6,2 ligt, dan geloof ik dat er iets werkt. Dus ik ga niet meteen na de eerste goedkopere tankbeurt lopen juichen.
Ik houd jullie op de hoogte
  Moderator woensdag 17 oktober 2012 @ 18:07:40 #75
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  donderdag 18 oktober 2012 @ 10:15:29 #76
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_118116756
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 16:26 schreef jitzzzze het volgende:
Een enorme sprong in dit topic. Maar je verbruik nu ook structureel gedaald?
Tja, wat is structureel, het gaat nu al zo'n 3 à 4000 kilometer de goede kant op. Hoewel ik nog steeds een beetje sceptisch ben, lijkt het toeval nu wel een beetje op te houden. Het wordt duidelijk drukker op de weg, meer files, we pakken met regen toch wat vaker de auto voor boodschappen en toch daalt het verbruik. Misschien is het nog steeds toeval dat het verbruik daalt, maar begin toch te geloven dat..... hmmmm.
De door jou gewenste meer data volgt vanzelf, Kleine moeite om hier steeds even de liters en gereden kilometers te vermelden.
Ik ga trouwens binnenkort wel even iets door de olie gooien om de hydraulische klepstoters te reinigen. Die zijn weer behoorlijk aan het ratelen. De laatste keer was 100000 kilometer geleden.
Ik ben benieuwd welke invloed dat gaat hebben.
Overigens verbaast het me dat er nog niemand van O P T I M O T O R gereageerd heeft. Dat doet hij op andere fora namelijk wel.
  donderdag 18 oktober 2012 @ 10:15:52 #77
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_118116769
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 18:07 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

True, maar ik zie graag wat meer data voordat ik overtuigd ben :)
Volgt vanzelf.
  donderdag 18 oktober 2012 @ 16:05:08 #78
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_118129858
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 15:45 schreef 525TDS het volgende:

6,0 l/100km. Iets meer snelwegkilometers dan normaal gereden maar ook wat meer file gehad dan normaal.

Oh wacht, deze klopt niet. Volgens het bonnetje en de afgelezen kilometerstand:
1125,3 kilometer op 65,76 liter diesel. --> 5,844 liter/100km. Omdat de BC steeds de goede waarde had aangegeven, ging ik er gemakshalve even van uit dat dat nu ook zo zou zijn. Narekenen leert anders. BC zit er dus wel eens naast.
Kortom: Verbruik daalt nog steeds. Kan me niet voorstellen dat het nu nog verder daalt. Maar wie weet, ik blijf hier posten.
pi_118135437
TS is stiekem gewoon een verkoper van dat spul (8> :D
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 22:06:23 #80
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_118190311
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 18:15 schreef Revolution-NL het volgende:
TS is stiekem gewoon een verkoper van dat spul (8> :D
Busted. Nah niet hoor, ik vind het alleen grappig dat dit spul bij ons lijkt te werken. Kan je ook mooi testen met zo'n ouwe bak als die van ons, als die in de soep draait dan krijg ik er nog altijd de oud ijzerprijs voor. Ik noem juist de naam van dat spul zo weinig mogelijk hier zodat hij niet hoog in google verschijnt. Op andere fora komt er wel steeds een verkoper reageren en dat levert steeds "aparte" reacties op. Kijk maar naar mijn post geschiedenis, ik ben eigenlijk nooit zo met auto's bezig. Boeit me te weinig. Kostenbesparing echter wel!
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 23:28:33 #81
159709 Spamblik
Eet smakelijk...
pi_118194017
Zijn het niet gewoon de dopes in de nieuwe motorolie (die nu nog niet zijn afgebroken) die zorgen voor het lagere verbruik?
De inhoud van mijn blik is meer dan de motor van jouw auto!
  zaterdag 20 oktober 2012 @ 08:35:13 #82
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_118201041
Denk het niet. Ik heb namelijk nooit een lager verbruik na een oliewissel. Dan eerder wat hoger. Kan ik niet verklaren, daarvoor heb ik er te weinig verstand van. Ik wissel wel altijd zelf de olie en ik gebruik altijd hetzelfde merk. MPM ofzo. Verkopen ze bij Rijsbergen.
  maandag 29 oktober 2012 @ 07:29:57 #83
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_118565860
Vanmorgen getankt:
60,18 liter op 1000,8 kilometer. --> 6,01 liter/100km. ofwel 1 op 16,6.
  maandag 29 oktober 2012 @ 18:41:06 #84
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_118588522
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 07:29 schreef 525TDS het volgende:
Vanmorgen getankt:
60,18 liter op 1000,8 kilometer. --> 6,01 liter/100km. ofwel 1 op 16,6.
lijkt dus de goede kant op te gaan?
  maandag 29 oktober 2012 @ 21:16:28 #85
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_118597258
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 18:41 schreef gateway het volgende:

[..]

lijkt dus de goede kant op te gaan?
Ja, het lagere verbruik lijkt nu toch een beetje gewoon te worden.
pi_118597939
ok stel he hij is zuiniger, dan is dit waarschijnlijk omdat het minder weerstand bied. ik stel dat het inferieure smering is en je motor sneller kapot gaat ^O^
pi_118603773
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 21:25 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ok stel he hij is zuiniger, dan is dit waarschijnlijk omdat het minder weerstand bied. ik stel dat het inferieure smering is en je motor sneller kapot gaat ^O^
Dat dus idd, ben je niet bang dat het ten kosten gaat van je blok?
Ik zwaai naar dieren.
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 08:14:57 #88
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_118609615
Dat is moeilijk te zeggen bij deze KM stand. Er staat bijna een half miljoen KM op. Als hij binnenkort in elkaar draait, ligt dat dan aan het feit dat hij al heel oud is, of aan die toevoeging?
Detail: hij blijkt gechip-tuned te zijn. Ik weet niet bij welke KM stand dat gebeurd is maar wel dat het door herprogrammering van het ding zelf is gebeurd. Dus geen andere chip erin helaas. (ik kan het dus niet meer ongedaan maken)
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:24:19 #89
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_118610818
Dat is dus het probleem van testen in een niet-laboratoriumsetting; als je blok in de soep loopt kan je niet onomstotelijk bewijzen dat het door de toevoeging komt, of juist door de leeftijd van het blok.
Zo wordt het ook onmogelijk om het lagere verbruik onomstotelijk te wijten aan het additief, of juist volledig aan het placebo-effect.

Desalniettemin blijf ik volgen, want zelfs als je er eigenlijk geen conclusies uit kunt trekken, kan een experiment alsnog interessant zijn.
Met een half miljoen kilometers zou je blok nog niet op zijn, zeker niet als je er netjes mee omgaat..
pi_118610932
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 21:25 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ok stel he hij is zuiniger, dan is dit waarschijnlijk omdat het minder weerstand bied. ik stel dat het inferieure smering is en je motor sneller kapot gaat ^O^
minder weerstand = inferieure smering?
Die redenering snap ik niet...
Alpha kenny one
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 10:09:22 #91
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_118612002
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 09:24 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Dat is dus het probleem van testen in een niet-laboratoriumsetting; als je blok in de soep loopt kan je niet onomstotelijk bewijzen dat het door de toevoeging komt, of juist door de leeftijd van het blok.
Zo wordt het ook onmogelijk om het lagere verbruik onomstotelijk te wijten aan het additief, of juist volledig aan het placebo-effect.

Desalniettemin blijf ik volgen, want zelfs als je er eigenlijk geen conclusies uit kunt trekken, kan een experiment alsnog interessant zijn.
Met een half miljoen kilometers zou je blok nog niet op zijn, zeker niet als je er netjes mee omgaat..
Tja, testen onder lab-omstandigheden. Hoe interessant is dat? Je kan in dat geval steeds dezelfde omstandigheden creëren en er dan duidelijke waardes aan hangen. Dat klopt wel ja. "The next best thing" is langdurig testen onder "normale omstandigheden". Niet meteen gaan jubelen als je een keer een wat lager verbruik hebt maar pas voorzichtige conclusies gaan trekken als dat bijvoorbeeld een jaar zo is. Ik heb voorheen eigenlijk nog nooit een verbruik gehad van onder de 6.8. Heeeeeel soms had ik wel eens 6,0 maar dat was dan als ik bijvoorbeeld naar Groningen was geweest, een afstand van 500km retour. Met dit soort weer en de bijbehorende drukte/files had ik voorheen een verbruik van tegen de 8,0. Nu zit ik daar duidelijk onder. Is dat genoeg om een gefundeerde conclusie te trekken? Tja, nu ik zo'n 5000 kilometer lang een dalende trend zie, zou je haast zeggen van wel. Maarja, hoe zit het dan, zoals jij terecht zegt, de placebowerking? Ik heb het idee dat ik dezelfde rijstijl hanteer. Ik was namelijk voorheen ook al altijd bezig om zo zuinig mogelijk te rijden. Ik weet ook nog precies van elke auto die ik voorheen had wat het te halen verbruik was. Even een opsomming voor de lol:
BMW 525e automaat --> 1 op 13,5
BMW 325e handbak --> 1 op 16 (who needs a Prius?)
Opel Vectra 1,7d --> 1 op 24
BMW 325i cabriolet --> 1 op 12
Volvo V40td --> 1 op 15 (niet echt zuinig he?)
Peugeot 206 2.0HDI --> 1 op 18
BMW 525TDS --> 1 op 18 als zuinigst ooit, gemiddeld 1 op 16.
BMW 324TD touring --> 1 op 13
Het is al sinds 1996 mijn gewoonte om het verbruik goed bij te houden.

Nu rijden we dus met die V70 en ineens hebben we na 5 jaar een wat lager verbruik.
Oh: het blijkt inderdaad dat de BC niet altijd correct is. Meestal geeft hij een te hoog verbruik aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door 525TDS op 30-10-2012 18:05:54 ]
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 11:13:54 #92
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_118613830
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 10:09 schreef 525TDS het volgende:

[..]

Tja, testen onder lab-omstandigheden. Hoe interessant is dat? Je kan in dat geval steeds dezelfde omstandigheden creëren en er dan duidelijke waardes aan hangen. Dat klopt wel ja. "The next best thing" is langdurig testen onder "normale omstandigheden". Niet meteen gaan jubelen als je een keer een wat lager verbruik hebt maar pas voorzichtige conclusies gaan trekken als dat bijvoorbeeld een jaar zo is. Ik heb voorheen eigenlijk nog nooit een verbruik gehad van onder de 7,0. Heeeeeel soms had ik wel eens 6,8 maar dat was dan als ik bijvoorbeeld naar Groningen was geweest, een afstand van 500km retour. Met dit soort weer en de bijbehorende drukte/files had ik voorheen een verbruik van tegen de 8,0. Nu zit ik daar duidelijk onder. Is dat genoeg om een gefundeerde conclusie te trekken? Tja, nu ik zo'n 5000 kilometer lang een dalende trend zie, zou je haast zeggen van wel. Maarja, hoe zit het dan, zoals jij terecht zegt, de placebowerking? Ik heb het idee dat ik dezelfde rijstijl hanteer. Ik was namelijk voorheen ook al altijd bezig om zo zuinig mogelijk te rijden. Ik weet ook nog precies van elke auto die ik voorheen had wat het te halen verbruik was. Even een opsomming voor de lol:
BMW 525e automaat --> 1 op 13,5
BMW 325e handbak --> 1 op 16 (who needs a Prius?)
Opel Vectra 1,7d --> 1 op 24
BMW 325i cabriolet --> 1 op 12
Volvo V40td --> 1 op 15 (niet echt zuinig he?)
Peugeot 206 2.0HDI --> 1 op 18
BMW 525TDS --> 1 op 18 als zuinigst ooit, gemiddeld 1 op 16.
BMW 324TD touring --> 1 op 13
Het is al sinds 1996 mijn gewoonte om het verbruik goed bij te houden.

Nu rijden we dus met die V70 en ineens hebben we na 5 jaar een wat lager verbruik.
Oh: het blijkt inderdaad dat de BC niet altijd correct is. Meestal geeft hij een te hoog verbruik aan.
Je blijkt in ieder geval een zuinige rijder te zijn, daardoor heeft je topic ook mede mijn aandacht.

[advocaatvandeduivel] Na een lange periode van gedaald verbruik kan je een enkele conclusie trekken namelijk dat je verbruik is gedaald. De oorzaak daarvan laat zich echter raden, er kunnen vele factoren bijdragen waarvan het additief er misschien een is. [/advocaatvandeduivel]
  dinsdag 30 oktober 2012 @ 11:26:44 #93
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_118614258
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 11:13 schreef Bananenvlaflip het volgende:

[..]

Je blijkt in ieder geval een zuinige rijder te zijn, daardoor heeft je topic ook mede mijn aandacht.

[advocaatvandeduivel] Na een lange periode van gedaald verbruik kan je een enkele conclusie trekken namelijk dat je verbruik is gedaald. De oorzaak daarvan laat zich echter raden, er kunnen vele factoren bijdragen waarvan het additief er misschien een is. [/advocaatvandeduivel]
Zo zie ik het ook. Het feit dat sinds het toevoegen van dat spul het verbruik gedaald is, hoeft niet een causaal verband aan te tonen. Naar mate dit lagere verbruik zich langer blijft manifesteren wordt het wel wat aannemelijker. De winter staat voor de deur, dat zorgt bij ons altijd voor een behoorlijk hoger verbruik. (Dus hoger dan die oude 7,0 liter, soms zit ik over de 8) Ik blijf de verbruikscijfers hier posten.
  vrijdag 9 november 2012 @ 20:26:52 #94
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_119030392
1060 kilometer op 65,20 liter.
Ofwel: 1 op 16,26
Ofwel: 6,15 liter op 100 kilometer.
  zaterdag 10 november 2012 @ 09:09:01 #95
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_119047264
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 21:25 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ok stel he hij is zuiniger, dan is dit waarschijnlijk omdat het minder weerstand bied. ik stel dat het inferieure smering is en je motor sneller kapot gaat ^O^
Minder weerstand is toch per definitie een beter smering?
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_119047516
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 09:09 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Minder weerstand is toch per definitie een beter smering?
Maar wellicht ook een slechtere afdichting
pi_119067240
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 09:38 schreef Faxie het volgende:

[..]

Maar wellicht ook een slechtere afdichting
TS heeft nog niet over lekkage geklaagd :9 :z :z
  zondag 11 november 2012 @ 01:21:25 #98
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_119075403
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 21:43 schreef wimoude het volgende:

[..]

TS heeft nog niet over lekkage geklaagd :9 :z :z
Hij lekt niet.
pi_119076465
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 01:21 schreef 525TDS het volgende:

[..]

Hij lekt niet.
Haha, was een grappie natuurlijk, lees maar eens een reactie boven de mijne :D
  dinsdag 20 november 2012 @ 16:34:52 #100
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_119430270
61,93 liter op 1021,5 kilometer.
6,06 liter/100 kilometer.
16,5 kilometer/liter.
Redelijk wat files gehad en iets meer stadsverkeer.
Motor lijkt wat minder herrie te maken en geloof me, bij deze motor valt dat op.
  maandag 11 februari 2013 @ 15:18:14 #101
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_122752105
Hoe is het eigenlijk met dit experiment?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')