Hoi,
Binnenkort ga ik in onze Volvo V70TDI (1997, 450000km) het product Optimotor gooien. Volgens claims van de fabrikant zou het verbruik met 22% moeten kunnen dalen maar 10% schijnt haalbaar te zijn. Ik heb op andere fora gezocht naar informatie en ook vooral naar ervaringen maar ik kom nooit verder dan oeverloze discussies met mensen die het niet willen testen en allerlei redenen gaan zitten verzinnen waarom het niet zou kunnen werken. Omdat ik denk dat je het niet vanachter een toetsenbord kan testen, ga ik het IRL testen.
Een vriend van me gebruikt het ook al een tijdje en hij zegt dat hij wat zuiniger rijdt. Ik weet van die V70 precies wat hij verbruikt in verschillende situaties dus ik kan wel degelijk meten of het verschil uit maakt.
Ik ga geen dB meting doen, ik beperk me alleen maar tot het brandstofverbruik.
Bij (ons) gecombineerd gebruik halen we een brandstofverbruik van 6,8 l/100km. Dit zijn behoorlijk wat snelwegkilometers en de wekelijkse boodschappen in het dorp. We komen op deze manier al sinds dat we de auto hebben gekocht, vier jaar geleden, altijd op dit verbruik uit.
Soms hebben we veel snelwegkilometers op een tank zitten, dan daalt het verbruik voor die tank tot zo'n beetje 6,0l/100km.
Dit spul zou het verbruik van de motor moeten doen dalen omdat op een bepaalde manier (staat omschreven in de documentatie) de weerstand in de motor zou dalen.
Ik ben benieuwd of andere mensen hier op het forum ook ervaring hebben met dit soort producten en die willen delen. Ik ga dit weekend het spul er in gooien en dan zal ik van tijd tot tijd mijn ervaringen hier delen.
Ik denk dat het niet heel interessant is om een discussie met voor en tegenstanders te starten die het zelf nooit geprobeerd hebben of die "hebben gehoord dat...". Dat soort discussies worden al op andere fora gevoerd, zonder dat dat ergens toe leidt.
Ik realiseer me dat er echt heel veel van dit soort producten bestaan en ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook een beetje slecht kan voorstellen dat het verbruik dat ik hierboven noemde nog verder gaat dalen. dit soort verbruikscijfers met een toch redelijk grote auto, die ook nog eens automatisch schakelt, zijn natuurlijk al erg laag. Maar wie weet, werkt het toch.
Groet,
Rob.
PS, ik heb expres de naam van het product niet in de TT gezet, het moet geen reclame onderwerp worden natuurlijk. Het valt me namelijk op andere fora op dat zodra de naam van het product vaak genoemd wordt, er ineens gereageerd gaat worden door iemand van Opti****** zelf.