abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 augustus 2012 @ 09:39:55 #1
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115632741
Hoi,

Binnenkort ga ik in onze Volvo V70TDI (1997, 450000km) het product Optimotor gooien. Volgens claims van de fabrikant zou het verbruik met 22% moeten kunnen dalen maar 10% schijnt haalbaar te zijn. Ik heb op andere fora gezocht naar informatie en ook vooral naar ervaringen maar ik kom nooit verder dan oeverloze discussies met mensen die het niet willen testen en allerlei redenen gaan zitten verzinnen waarom het niet zou kunnen werken. Omdat ik denk dat je het niet vanachter een toetsenbord kan testen, ga ik het IRL testen.
Een vriend van me gebruikt het ook al een tijdje en hij zegt dat hij wat zuiniger rijdt. Ik weet van die V70 precies wat hij verbruikt in verschillende situaties dus ik kan wel degelijk meten of het verschil uit maakt.
Ik ga geen dB meting doen, ik beperk me alleen maar tot het brandstofverbruik.
Bij (ons) gecombineerd gebruik halen we een brandstofverbruik van 6,8 l/100km. Dit zijn behoorlijk wat snelwegkilometers en de wekelijkse boodschappen in het dorp. We komen op deze manier al sinds dat we de auto hebben gekocht, vier jaar geleden, altijd op dit verbruik uit.

Soms hebben we veel snelwegkilometers op een tank zitten, dan daalt het verbruik voor die tank tot zo'n beetje 6,0l/100km.
Dit spul zou het verbruik van de motor moeten doen dalen omdat op een bepaalde manier (staat omschreven in de documentatie) de weerstand in de motor zou dalen.
Ik ben benieuwd of andere mensen hier op het forum ook ervaring hebben met dit soort producten en die willen delen. Ik ga dit weekend het spul er in gooien en dan zal ik van tijd tot tijd mijn ervaringen hier delen.
Ik denk dat het niet heel interessant is om een discussie met voor en tegenstanders te starten die het zelf nooit geprobeerd hebben of die "hebben gehoord dat...". Dat soort discussies worden al op andere fora gevoerd, zonder dat dat ergens toe leidt.

Ik realiseer me dat er echt heel veel van dit soort producten bestaan en ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook een beetje slecht kan voorstellen dat het verbruik dat ik hierboven noemde nog verder gaat dalen. dit soort verbruikscijfers met een toch redelijk grote auto, die ook nog eens automatisch schakelt, zijn natuurlijk al erg laag. Maar wie weet, werkt het toch.

Groet,

Rob.

PS, ik heb expres de naam van het product niet in de TT gezet, het moet geen reclame onderwerp worden natuurlijk. Het valt me namelijk op andere fora op dat zodra de naam van het product vaak genoemd wordt, er ineens gereageerd gaat worden door iemand van Opti****** zelf.
pi_115632825
Ik geloof niet in dit soort produkten.
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_115632838
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:44 schreef minkuukel het volgende:
Ik geloof niet in dit soort produkten.
Ik ook niet, maar ben toch wel benieuwd naar de test van TS
Alpha kenny one
  donderdag 16 augustus 2012 @ 09:49:02 #4
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_115632924
Ik geloof er ook niet in, maar zoals TS aangeeft, is een praktijktest het enige steekhoudende argument. Ik ben erg benieuwd.
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
  donderdag 16 augustus 2012 @ 09:54:31 #5
53151 T42
Pinball Wizard
pi_115633046
ken dat van tellsell waar je na gebruik van hun toevoeging je carterpan kan weghalen :P en dan handig 20 rondjes op het circuit kan doen
  donderdag 16 augustus 2012 @ 09:56:17 #6
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115633081
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:44 schreef minkuukel het volgende:
Ik geloof niet in dit soort produkten.
Ik eigenlijk ook niet maarja, ik heb twintig jaar geleden voor het laatst zoiets geprobeerd en toen merkte ik niks of bijna niks, ik kon het iets lagere verbruik toen niet helemaal verklaren door het toen gebruikte spul (ik geloof Slick50 maar dat weet ik niet zeker meer). MAar omdat die andere gebruiker zo overtuigend over kwam en omdat ik erg veel korting kreeg, wilde ik het wel proberen.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 09:56:58 #7
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115633091
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:54 schreef T42 het volgende:
ken dat van tellsell waar je na gebruik van hun toevoeging je carterpan kan weghalen :P en dan handig 20 rondjes op het circuit kan doen
Dat doe ik bijna nooit. Dus dat vind ik geen praktijk test. ;)
pi_115633108
Het idee achter zo'n produkt is op zich wel steekhoudend, minder weerstand betekent logischerwijs minder verbruik. En ik geloof best dat deze produkten betere smering in je motorblok kunnen realiseren. Maar waar ik met dit soort produkten mijn twijfels over heb is het kleine percentage dat de weerstand binnen je motorblok heeft op het totale verbruik. Volgens mij valt het aandeel weerstand binnen je motorblok namelijk totaal in het niet vergeleken met de lucht- en rolweerstand van de auto.

Maar misschien denk ik verkeerd en heeft het wel een merkbare impact. Ben dus ook benieuwd naar de praktijktesten van TS :)
  donderdag 16 augustus 2012 @ 09:58:41 #9
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_115633137
Neem dan direct ook zo'n tornadoding in je luchtfilter. :D

http://tornadoair.com/
The colour of her eyes were the colour of insanity
  donderdag 16 augustus 2012 @ 10:00:11 #10
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115633190
Dit werkt in ieder geval niet:
:'(
pi_115633191
Vergelijkingen van brandstofverbruik zijn eigenlijk niet goed te maken buiten het laboratorium. Het brandstofverbruik schommelt immers elke rit, omdat elke dag weer anders is (temperatuur, luchtvochtigheid, airco aan of uit, tegenwind, brug open, schoonmoeder op de achterbank etc. etc. etc.). Ik schat dat het verbruik hierdoor alleen al zeker 10% kan schommelen. Als je nou echt 22% minder brandstof zou verbruiken, dan lijkt het inderdaad te werken, maar onder de 10% is er niet echt wat van te zeggen lijkt me.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 10:01:15 #12
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115633216
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 10:00 schreef DonJames het volgende:
Vergelijkingen van brandstofverbruik zijn eigenlijk niet goed te maken buiten het laboratorium. Het brandstofverbruik schommelt immers elke rit, omdat elke dag weer anders is (temperatuur, luchtvochtigheid, airco aan of uit, tegenwind, brug open, schoonmoeder op de achterbank etc. etc. etc.). Ik schat dat het verbruik hierdoor alleen al zeker 10% kan schommelen. Als je nou echt 22% minder brandstof zou verbruiken, dan lijkt het inderdaad te werken, maar onder de 10% is er niet echt wat van te zeggen lijkt me.
Eens. Ik denk dat als het verschil minder dan 10% is, dat het net zo goed ergens anders aan had kunnen liggen.
pi_115633249
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:57 schreef Yngwie het volgende:
... En ik geloof best dat deze produkten betere smering in je motorblok kunnen realiseren.
...
Ik niet. OIiefabrikanten hebben enorme researchafdelingen, maar talloze kleine bedrijfjes kunnen een toevoeging die de olie enorm veel beter laat presteren?
  donderdag 16 augustus 2012 @ 10:11:25 #14
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_115633453
Gewoon hands-on gaan proberen, deel je je resultaten hier, ook als blijkt dat het niet echt heeft gewerkt?

Grootste nadelen voor het verbruik zijn het feit dat het gewoon een grote zware auto is en dat een 2.5 tdi niet heel zuinig gaat zijn. Mocht er verbetering in verbruik mogelijk zijn dan zit dit of in de rijstijl, of in het aanpakken van eventueel achterstallig onderhoud zoals de verstuivers schoonmaken of het flushen van de olie (of zonder toevoeging gewoon wat vaker volsynthetische olie en filter vervangen).

Veel succes bij het experiment in ieder geval.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 10:21:07 #15
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115633714
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 10:11 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Gewoon hands-on gaan proberen, deel je je resultaten hier, ook als blijkt dat het niet echt heeft gewerkt?
Oh ja zeker!

Veel succes bij het experiment in ieder geval.
Thanks.
pi_115633987
TS

als je het bij houd, NIET naar de boordcomputer kijken, maar km standen noteren op de tankbon dan het verbruik bereken
  donderdag 16 augustus 2012 @ 10:35:49 #17
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115634148
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 10:30 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
TS

als je het bij houd, NIET naar de boordcomputer kijken, maar km standen noteren op de tankbon dan het verbruik bereken
Goeie tip. Deed ik inderdaad altijd al. Soms zit er een heel groot verschil tussen wat de BC aangeeft en wat ik tank per kilometer. Meestal is de BC veel pessimistischer. Bij ons dan.
pi_115634278
wil je anders de KM standen en getankte liters hier ook posten ? ben wel benieuwd naar wat cijfers
  donderdag 16 augustus 2012 @ 10:45:33 #19
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115634443
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 10:39 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
wil je anders de KM standen en getankte liters hier ook posten ? ben wel benieuwd naar wat cijfers
Oh ja, dat is goed. Ik zal er ook bij zetten wat voor soort KM's het waren. Veel snelweg of juist niet, enz.
We rijden trouwens zo steady hetzelfde soort kilometers, dat we het zelfs merken als we een paar keer hele stevige tegenwind hebben gehad, zoals bijvoorbeeld gisteravond.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 12:18:04 #20
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_115637249
Ik heb ondertussen eens op de site van het betreffende product gekeken, en die is echt fantastisch:

quote:
*product* bestaat uit een speciale samenstelling van aluminiumoxide, gemodificeerd siliciumoxide en plasmabehandeld grafiet.
Dat is dus gewoon roest, zand en stukken potlood.

quote:
Met *product* rijdt u dus niet alleen ca. 10% zuiniger, u rijdt ook nog eens 30 – 90% schoner.
Hoe kan je tot 90% schoner rijden als je volgens hen maximaal 10% zuiniger gaat rijden? Hoe is 10% minder brandstof gelijk aan 90% minder uitstoot?
  donderdag 16 augustus 2012 @ 12:24:36 #21
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115637457
:s) :s)
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 12:18 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Ik heb ondertussen eens op de site van het betreffende product gekeken, en die is echt fantastisch:

[..]

Dat is dus gewoon roest, zand en stukken potlood.

[..]

Hoe kan je tot 90% schoner rijden als je volgens hen maximaal 10% zuiniger gaat rijden? Hoe is 10% minder brandstof gelijk aan 90% minder uitstoot?
De samenstelling doet mij ook verbazen ja. Maarja, ze hebben het over nano-technologie, dus ja, dan moet het wel goed zijn. :s)
Over de uitstoot: die ouwe diesel van ons stoot niet alleen CO2 uit maar nog veel meer ongein. CO2 uitstoot en verbruik gaan inderdaad evenredig met elkaar op. Misschien dat NOx, CH en CO wat minder wordt. De kolengruisuitstoot (ook wel roet genoemd) zal waarschijnlijk niet afnemen.

Trouwens, stukken potlood: _O_ _O-
pi_115637920
Als je een product gebruikt gebruik dan een goed merk.

Ik gebruik octane boosters voor mijn auto's. ( zo nu en dan)
De enige die merkbaar zijn werk doet is Nulon Pro, een australisch product.

Je betaalt wat meer, maar het doet wel wat ze beloven.
Ik zou eens kijken of nulon opok zoiets heeft,.

Succes!
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_115638492
Hoe veel liter gooi je er bij (in % ), en hoe veel is het verbruik minder (in % ) ;)

En hoe duur zijn die middelen per liter.

Kan je beter terug gaan rekenen naar de prijs per 100km.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 12:57:26 #24
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_115638559
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 12:55 schreef Resistor het volgende:
Hoe veel liter gooi je er bij (in % ), en hoe veel is het verbruik minder (in % ) ;)
Twee keer 125ml. In het carter.
Het zou 150000km moeten werken. De procenten reken je zelf maar uit.
pi_115639399
Enkele toevoegingen helpen wel degelijk.

Slick 50 bij 2 oldtimers toegevoegd, omdat ze aardig wat olie verbruikten. Werkt perfect.
was nog enig olieverbruik, maar dat was te verwaarlozen.

2 maal bij een Suzuki GX 100 sc uit 1980 en de andere uit 1978

Bears Leak
( De vloeibare variant, zonder korrels erin ) al bij meerdere auto's in een lekkende radiator gegooid. Werk perfect. Geen lekkage meer. Jaren later nog steeds geen lekkage.
Tip is om dan wel daarna de koelvloeistof te vervangen. Bij Suzuki swift uit 1991 en bij Audi 80 uit 1981

Heb nu een Corrado die na lang rijden last kreeg van een lage oliedruk, lampje branden en piepen.
Zitten 2 sensoren in. Lage en normale druk.
Heb er Oil Stabilazor ingegooid als noodoplossing. dat is een soort pasta\gel en rijd nu al tijdje zonder probleem. Ik weet het is maar een tijdelijke oplossing, want maakt alleen je olie dikker.

benzinetoevoegingen heb ik geen ervaing mee.

Vaak is het wel verstandig om het in oudere auto toe te passen, want bij nieuwe types, kunnen er bijvoorbeeld kleine oliekanalen dichtslibben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')