abonnement Unibet Coolblue
  maandag 22 oktober 2012 @ 08:57:38 #101
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_118270577
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 01:09 schreef Dawnbreaker het volgende:

[..]

Ik maak uit je CCD en bediening vanaf computer eruit op dat je ook fotografisch bezig wilt zijn.
Ik ben geen kenner maar lees wel vaak op onderstaand forum, en volgens mij is het belangrijkste voor astrofotografie de montering, oftewel de statief en de draagconstructie incl. motoren en volg/go-to systemen, waarop je telescoop met ccd of dslr geplaatst worden. Die monteringen beginnen een beetje vanaf 800 euro wil je deze klaar hebben om een goede telescoop op te monteren. Dan heb je nog geen telescoop, maar ik zou die op minimaal 500 euro schatten voor een mooie skywatcher of meade. Maar dan zit je eigenlijk precies in het midden van je budget. Heb je al een camera/ccd of moet die erbij? Want dan moet je eigelijk nog zo'n 500 euro erbij optellen. Dan zit je net iets boven je budget. Je kunt het natuurlijk 2e hands kopen, want meestal zijn mensen die dit soort spullen al hebben er behoorlijk zuinig op, en je kunt ze vaak van te voren testen. 2e hands haal je het zeker met je budget. Maar wil je echt professioneel advies, dan ga eens hier kijken:
als ik jou was zou ik een op astroforum.nl gaan kijken, daar zitten mensen die echt al jarenlang met telescopen bezig zijn en je goed advies kunnen geven, in het beginnersforum vindt je ook nog een hoop topics over eerste telescoopaanschaffen:

http://www.astroforum.nl/forumdisplay.php/332-Beginnersforum

Daar is ook een checklist te vinden die je invult waarna je een advies op maat krijgt.
Dank je
:-)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_118270595
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 00:42 schreef Razz_Gul het volgende:
Als ik mede-astrogeeks moet geloven is oktober notoir om het slechte weer, kun je beter wachten tot half nov-dec.

Dit is toch best groot nieuws, en te bedenken dat 2 decennia geleden het concept 'exo planeet' nog science-fiction was.
bij zo'n nieuws vraag ik me toch af of we ooit de technologie krijgen die ons in staat stelt daarheen te gaan, of i.i.g. een rover of iets heen te sturen. Ben momenteel a brief history of time aan het lezen, en als die theorieën kloppen is de kans op ander leven erg groot, maar de kans dat het dichtbij genoeg is dat we ooit contact maken erg klein.
<hr>
  maandag 22 oktober 2012 @ 09:03:54 #103
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_118270675
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 09:24 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
26-09-2012

Helderste komeet van deze eeuw komt eraan

[ afbeelding ]

Wetenschappers hebben een nieuwe komeet ontdekt: C/2012 S1. En we gaan ongetwijfeld nog veel van deze komeet zien: tussen eind november 2013 en januari 2014 bevindt deze zich zo dicht bij de aarde dat de komeet waarschijnlijk zelfs met het blote oog te zien is.

De komeet bevindt zich op dit moment op iets meer dan 934 miljoen kilometer van de zon en werd door Russische onderzoekers ontdekt. Op dit moment is de komeet zo slecht zichtbaar dat dit object minder helder is dan de dwergplaneet Pluto. Maar dat gaat het komende jaar veranderen…

[ afbeelding ]

Afstand
Eind november 2013 wordt de afstand tussen de komeet en de zon aanzienlijk kleiner: zo’n 1,8 miljoen kilometer. In januari 2014 is de afstand tot de aarde ietsje groter, maar nog steeds vrij klein: zo’n 60 miljoen kilometer.

Helder
Op basis van de waarnemingen denken de onderzoekers niet alleen de afstand van de komeet tot de zon, maar ook de helderheid van de komeet te kunnen voorspellen. En die voorspellingen liegen er niet om. De onderzoekers verwachten dat de komeet eind november een magnitude van zo’n -10 tot -13 heeft. Ter vergelijking: de volle maan heeft op een heldere avond een magnitude van -12,5. Als de komeet dus de voorspelde magnitude van -13 haalt, is deze helderder dan de volle maan!

En het is al lang geleden dat er zo’n heldere komeet vanaf aarde te zien was. Sterker nog: het is de helderste komeet die we sinds het begin van de 21e eeuw hebben mogen verwelkomen. Maar: laten we nog even een slag om de arm houden. Onderzoekers benadrukken dat de magnitudes op dit moment nog indicatief zijn: meer waarnemingen moeten erop wijzen of de voorspellingen kloppen.

(scientias.nl)
Als ie net zo helder is, of nog helderder dan die we een, wat was het, 24 jaar geleden zagen zou ik al blij zijn. Die kon ik snachts met blote oog in de binnenstad zien. Weet alleen niet meer hoe die heete
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_118277760
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 08:55 schreef Dawnbreaker het volgende:

[..]

netjes, staat er duidelijk op... wel ruis :D :D :D hahaha
welke sluitertijd heb je gebruikt dat je hem zo uit de hand kon nemen? moet toch redelij kort zijn geweest?
1 seconde
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_118278405
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 09:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als ie net zo helder is, of nog helderder dan die we een, wat was het, 24 jaar geleden zagen zou ik al blij zijn. Die kon ik snachts met blote oog in de binnenstad zien. Weet alleen niet meer hoe die heete
Dat was een (goed zichtbare) komeetrijke tijd.

1986 Halley's comet
1996 Comet Hyakutake
1997 Hale-Bopp

Heb er nog wel een paar gezien
Maar alleen fotografisch waren die heel mooi te zien

Hoop iig dat die van '13-'14 heel mooi wordt
en in combinatie met poollicht te fotograferen is.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_118285006
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 13:07 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

1 seconde
welke cam gebruik je?
<hr>
pi_118285339
Sony cybershot DSC-HX200V Superzoom
Ik gebruik dan alleen de optische zoom (800+mm)
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_118488497
Vanmorgen stond Venus er mooi bij, heldere hemel met opkomende zon en aankomende bewolking. Ik zat in mijn auto huiswaarts van een nachtdienst, en moest het even vastleggen!

<hr>
pi_118527951
Nog mensen die hebben geschoten in de Nacht van de nacht? Ik heb er aan gedacht aangezien het vrij helder was, maar de maan scheen ook behoorlijk fel dus ben maar naar bed gegaan :P
pi_118628338
Heb het al.
pi_118630642
Ik heb een eerste wereld probleem: ik heb geen idee wat ik moet vragen voor kerst.

Ik heb alles al wat mijn hartje begeerd maar ik vind de ruimte en alles wat er bij hoort erg interessant.
Daarom een telescoop.

Aangezien dit mijn eerste telescoop word heb ik geen flauw idee wat nou eigenlijk goed en slecht is en waar ik op moet letten.

Is dit nou eigenlijk wat? Deze hier
Ja of nee en waarom?

Mijn budget ligt rond de 200 tot 250 euro. Het is niet heel veel maar het is mijn eerste.
pi_118631778
30 oktober 2012
Venus schittert ’s morgens vroeg in het oostzuidoosten. De planeet komt even na 04.00 uur op en is zeker tot 07.00 uur zichtbaar, als het al bijna licht is.

31 oktober 2012
Wijde samenstand van de maan en de planeet Jupiter, linksonder de maan. Kijk vanaf 20.00 uur in het oosten.

1 november 2012
Nauwe samenstand van Jupiter en de maan. De twee hemellichamen komen tegen 19.00 uur op in het oostnoordoosten en prijken rond 01.00 uur (2 november), wanneer de onderlinge afstand het kleinst is, hoog aan de hemel.

2 november 2012
Jupiter staat vanavond een flink stuk rechtsboven de maan. Kijk om 22.00 uur in het oosten.

3 november 2012
De afnemende maan wordt omringd door heldere sterren: Castor en Pollux in de Tweelingen (links van de maan), Procyon in de Kleine Hond (onder), Betelgeuze in Orion (rechts) en de planeet Jupiter (rechtsboven). Kijk rond middernacht in het oosten.

4 november 2012
Wie vroeg op is, ziet rond 06.00 uur de maan en de planeet Jupiter hoog in het zuidwesten. In het oostzuidoosten schittert de heldere planeet Venus.

5 november 2012
Maximum van de Tauriden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Stier. De stofdeeltjes die je in de aardse dampkring ziet verbranden, zijn afkomstig van komeet Encke.

6 november 2012
’s Morgens om 06.00 uur staat de maan zeer hoog aan de zuidelijke hemel. Rechtsonder de maan zie je de ster Procyon in de Kleine Hond; rechtsboven de maan staan Castor en Pollux in het sterrenbeeld Tweelingen.

7 november 2012
Laatste Kwartier (01.36 uur). De halfverlichte maan staat ’s morgens vroeg hoog in het zuiden. Links van de maan zie je de ster Regulus in de Leeuw.

8 november 2012
Wijde samenstand van de maan en de ster Regulus in het sterrenbeeld Leeuw, linksboven de maan. Kijk vanaf 06.00 uur, hoog in het zuidzuidoosten.

10 november 2012
Rond het aanbreken van de ochtendschemering (06.30 uur) zie je de afnemende maan vrij hoog aan de zuidoostelijke hemel staan. Linksonder de maan is de heldere planeet Venus zichtbaar.

11 november 2012
De maansikkel staat vanmorgen pal rechts van de heldere planeet Venus. Tegen 05.00 uur komen de twee hemellichamen op in het oostzuidoosten; tijdens de ochtendschemering staan ze vrij hoog aan de hemel.

12 november 2012
Probeer vanaf 06.30 uur de zeer smalle maansikkel te vinden, laag in het oostzuidoosten, vrijwel recht onder de heldere planeet Venus. Tussen Venus en de maan staat de ster Spica; linksonder de maan is misschien ook de planeet Saturnus zichtbaar.

13 november 2012
Nieuwe Maan (23.08 uur). Vanuit Noordoost-Australië (waar het dan vroeg in de ochtend van woensdag 14 november is) en het zuiden van de Stille Oceaan is een totale zonsverduistering zichtbaar. Het is de eerste totale zonsverduistering sinds de eclips van 11 juli 2010 op Paaseiland. In Europa is van het verschijnsel helaas niets te zien.

15 november 2012
Aan het begin van de avond is Jupiter een opvallende verschijning boven de oostelijke horizon. Kijk rond 20.30 uur. Rechtsonder Jupiter staat de ster Aldebaran.

16 november 2012
Om 18.00 uur staat de maansikkel laag in het zuidwesten. Rechtsonder de maan, dicht bij de horizon, staat de planeet Mars. Gebruik eventueel een verrekijker.

17 november 2012
Maximum van de Leoniden. De stofdeeltjes die de ‘vallende sterren’ in deze meteorenzwerm veroorzaken, zijn afkomstig van komeet Tempel-Tuttle.

18 november 2012
Venus en de ster Spica in de Maagd bereiken de kleinste schijnbare onderlinge afstand aan de hemel. Kijk rond 06.00 uur, laag in het oostzuidoosten. Vanaf 06.30 uur is linksonder het tweetal ook de planeet Saturnus zichtbaar.

19 november 2012
De maan staat vroeg in de avond aan de zuidzuidwestelijke hemel. In het oosten is de reuzenplaneet Jupiter zichtbaar. Kijk rond 19.00 uur.

20 november 2012
Eerste Kwartier (15.31 uur). Rond 18.30 uur staat de halfverlichte maan hoog aan de zuidelijke hemel, in het sterrenbeeld Waterman.

21 november 2012
De heldere planeet Venus wordt vanmorgen geflankeerd door de zwakkere planeet Saturnus (linksonder) en de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd (rechtsboven). Bekijk de groepering vanaf 06.00 uur, aan de oostzuidoostelijke horizon.

22 november 2012
Aan het begin van de avond, rond 20.30 uur, zie je de maan hoog in het zuiden. Boven de maan staat het Herfstvierkant. Laag boven de zuidelijke horizon is de ster Fomalhaut zichtbaar, in het sterrenbeeld Zuidervis.

24 november 2012
’s Avonds tegen 22.00 uur staat de maan hoog aan de zuidelijke hemel. De planeet Jupiter schittert hoog in het oostzuidoosten; onder Jupiter is het wintersterrenbeeld Orion zichtbaar.

25 november 2012
Vanaf 06.30 uur zie je de planeten Venus en Saturnus dicht bij elkaar, laag aan de zuidoostelijke hemel. Saturnus, de zwakste van de twee, staat linksonder Venus. Rechtsboven het duo is de ster Spica zichtbaar, in het sterrenbeeld Maagd.

27 november 2012
Zeer nauwe samenstand van de planeten Venus en Saturnus. Venus is verreweg de helderste van de twee. Bekijk het verschijnsel tussen 06.00 en 07.00 uur, laag in het oostzuidoosten.

28 november 2012
Volle Maan (15.46 uur). Als de maan om 16.36 uur opkomt, bevindt hij zich gedeeltelijk in de bijschaduw van de aarde. De onopvallende bijschaduwverduistering is om 17.53 uur afgelopen; er is niets van te zien. Veel indrukwekkender is de samenstand met de planeet Jupiter, direct links van de maan.

29 november 2012
Jupiter staat vanavond op vrij grote afstand rechtsboven de maan. Om 20.00 uur staat het tweetal hoog aan de oostelijke hemel. Rechtsonder Jupiter zie je de ster Aldebaran in het sterrenbeeld Stier.

30 november 2012
De maan bevindt zich midden in de Winterzeshoek, die gevormd wordt door de sterren Capella, Castor en Pollux, Procyon, Sirius, Rigel en Aldebaran (rechtsonder de heldere planeet Jupiter). Kijk rond middernacht hoog in het zuidoosten.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_118731567
thanks weer voor het mooie lijstje!

5, 17 en 27 november worden leuke nachten!
<hr>
pi_118813596
quote:
TAURID FIREBALLS:
Sky watchers should be alert for fireballs in the nights ahead. Forecasters say Earth is entering a swarm of gravelly debris from comet Encke. Meteoroids the size of pebbles and small stones hitting Earth's atmosphere at 25 km/s are producing a slow drizzle of very bright fireballs flying out of the constellation Taurus. The display is expected to peak with a few fireballs every hour during the nights of Nov. 5-12.

NASA's network of all-sky meteor cameras is already picking up some Taurid fireballs--"6 last night and 17 altogether since Halloween," reports Bill Cooke of the Meteoroid Environment Office. Here are their orbits:



In the orbital diagram, the location of Earth is denoted by a red splat. The orbits of the meteoroids (yellow) roughly match that of parent Comet Encke (orange), confirming their association with the Taurid debris swarm.

"What always strikes me about the Taurids," notes Cooke, "is how deeply they penetrate Earth's atmosphere. On average, they make it to an altitude of 44 miles. Contrast this to the recent Orionids, which burn up at an average altitude of 58 miles. Part of this is due to the speed difference: Taurids are slow (27 km/s) while Orionids are fast (66 km/s). In addition, many Taurids are made up of stronger stuff than the Orionids."

On Nov. 1st, Cooke received this report from a hunter in Tennessee, who was near the terminus of a Taurid fireball which made it all the way down to 18.5 miles altitude: "On the morning of October 30 at approximately 6:00 CDT I was walking into a hunting spot in the middle of the Hatchie National Wildlife Refuge. As I was standing, this bright white light appeared from the north, illuminating the woods like daylight, casting shadows of the trees, and as it passed overhead in a couple of seconds, the shadows quickly reversed direction. It was so intense I felt like a searchlight from an overhead helicopter was on me, but there was no noise. As it disappeared into the southern sky, I heard three extremely loud booms which I also felt much like a sonic boom from a plane. The resident birds all began to call for a minute after. In my 62 years of living on this planet, and witnessing several meteor showers- some very bright- I can tell you I have never witnessed anything like this. The experience was not totally unlike that seen in the movie Close Encounters of the Third Kind when the man's truck was stopped at a railroad crossing and he was engulfed in light!"
http://www.spaceweather.com/
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_119154527
12-11-2012

Eerste zonsverduistering in Noord-Australië in 1.300 jaar


© ap.

Tienduizenden mensen zijn op weg naar het noorden van Australië om daar woensdag naar een zeldzame complete zonsverduistering te kunnen kijken. Het fenomeen is al 1.300 jaar niet meer te zien geweest in de regio, zeggen experts.

De deelstaat Queensland verwacht dat zo'n 60.000 bezoekers komen kijken hoe de dag in de nacht verandert. Het noorden van Australië is één van de weinige plekken waar de zonsverduistering voor grote groepen mensen te zien is.

Het natuurspektakel voltrekt zich vooral boven zee. Op andere plekken is wel iets van de verduistering te zien, maar schuift de maan niet helemaal voor de zon. De donkerte houdt 2 minuten en 5 seconden aan en de temperatuur zal in die tijd merkbaar dalen, verwachten de kenners. Overigens duurt het hele proces van aarde, maan en zon die op één lijn komen enkele uren.

Hotels
Hotels kregen drie jaar geleden al boekingen van mensen die de zonsverduistering niet willen missen. De bezoekers zullen het verschijnsel bekijken vanaf land, boten, treinen en zelfs vanuit heteluchtballons.

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  Moderator / Redactie Sport woensdag 14 november 2012 @ 20:27:22 #116
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_119213101
Ik heb een goedkope 60/700mm telescoop en probeer al 2 weken jupiter scherp te stellen, echter blijft het met een enkele occulair van 4, 10,5 en 25 blijft het slechts een klein stipje (wel klein beetje ovalig) en met een barlowlens eronder krijg ik het niet scherp.

Enige tips?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  woensdag 14 november 2012 @ 20:58:36 #117
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119214781
Krijg je de maan wel scherp met de barlow?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 14 november 2012 @ 21:19:41 #118
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_119215813
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 20:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Krijg je de maan wel scherp met de barlow?
Nee ook niet. De maan is al genoeg vergroot met een occulair dus ik ben er niet erg lang mee bezig geweest.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_119265805
15-11-2012

Verken de achtertuin van de aarde met 100.000 Stars



Zoekmachinegigant Google heeft een nieuwe visualisatie van de achtertuin van onze aarde vrijgegeven: 100.000 Stars. Het programma biedt u de mogelijkheid om heel gemakkelijk een kijkje te nemen bij sterren dichtbij en ietsje verder weg.

Voor de ontwikkeling van 100.000 Stars maakte Google gebruik van beelden van ESA en NASA. Toch zijn de meeste beelden die u ziet, artistieke impressies. Maar dat maakt de beelden zeker niet minder indrukwekkend.

U kunt heel gemakkelijk op de Melkweg inzoomen en een kijkje nemen bij sterren waar u interesse in heeft. Met een klik op de muis krijgt u direct wat extra informatie over de ster.

Het programma is zeker leuk om eens in rond te neuzen en geeft een goed beeld van hoe onze Melkweg nu precies in elkaar steekt. Hoe groot het allemaal is en hoeveel er wel niet in zit.

Wilt u eens een kijkje nemen? Klik hier (let op: 100.000 Stars werkt niet elke browser, het beste gebruikt u Chrome of Firefox). Linksboven in 100.000 Stars vindt u een play-symbooltje. Het is zeker aan te raden om dit even aan te klikken en een tour door de Melkweg te volgen

(scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_119492383
Ik heb een vraagje over de Grote Beer. Ik heb er nooit iets geks aan gezien maar enkele weken geleden viel mij op dat hij sterk gekanteld was, dus de steel naar beneden en de rechterkant v/d Grote Beer naar boven. Zodadig dat de steel zo'n beetje loodrecht op de horizon stond. Vorige week daarentegen, stond hij weer 'normaal', in de positie zoals ik gewend ben. Afgelopen weekend stond hij weer gekanteld zoals enkele weken geleden :? Ik zal wel in de war zijn.. Ik dacht eerst dat het aan de precessieperiode van de Aarde lag maar aangezien die duizenden jaren duurt is dat het dus niet.
Ik weet dat de sterrenhemel in een boog voorbij gaat, dus terwijl hij voorbijgaat ook naar rechtsonder kantelt, maar de tijdstippen van de momenten dat ik de Grote Beer zag waren ongeveer gelijk.

En dan nog een vraagje over de posities van Venus en Jupiter t.o.v. elkaar. Ongeveer een jaar geleden zag ik Jupiter precies recht onder Venus staan. Heel misschien was het ook andersom en was het juist dat Venus onder Jupiter stond. In elk geval stonden ze maar een heel klein stukje uit elkaar. Afgelopen zomer zag stond Venus juist hoger dan Jupiter, een heel stuk hoger zelfs. Maar tot zover ik weet is de inclinatie van die planeten gelijk, dus ik snap niet helemaal hoe ze dan toch op totaal verschillende plaatsen t.o.v. elkaar verschijnen?
It's okay to be white
pi_119495892
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 01:35 schreef Chokeme het volgende:
Ik heb een vraagje over de Grote Beer. Ik heb er nooit iets geks aan gezien maar enkele weken geleden viel mij op dat hij sterk gekanteld was, dus de steel naar beneden en de rechterkant v/d Grote Beer naar boven. Zodadig dat de steel zo'n beetje loodrecht op de horizon stond. Vorige week daarentegen, stond hij weer 'normaal', in de positie zoals ik gewend ben. Afgelopen weekend stond hij weer gekanteld zoals enkele weken geleden :? Ik zal wel in de war zijn.. Ik dacht eerst dat het aan de precessieperiode van de Aarde lag maar aangezien die duizenden jaren duurt is dat het dus niet.
Ik weet dat de sterrenhemel in een boog voorbij gaat, dus terwijl hij voorbijgaat ook naar rechtsonder kantelt, maar de tijdstippen van de momenten dat ik de Grote Beer zag waren ongeveer gelijk.
Kanteling van de aarde zelf....


quote:
En dan nog een vraagje over de posities van Venus en Jupiter t.o.v. elkaar. Ongeveer een jaar geleden zag ik Jupiter precies recht onder Venus staan. Heel misschien was het ook andersom en was het juist dat Venus onder Jupiter stond. In elk geval stonden ze maar een heel klein stukje uit elkaar. Afgelopen zomer zag stond Venus juist hoger dan Jupiter, een heel stuk hoger zelfs. Maar tot zover ik weet is de inclinatie van die planeten gelijk, dus ik snap niet helemaal hoe ze dan toch op totaal verschillende plaatsen t.o.v. elkaar verschijnen?
.....Omdat de één een binnen planeet is en de andere een buiten planeet.....

Zou ik zo simpelweg zeggen
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_119591677
21-11-2012

Fotograferen in de ruimte voor dummies

Toen André Kuipers zich triomfantelijk zwaaiend liet wegdragen van de plek waar hij met een Sojoezcapsule was geland, moest zijn collega Don Pettit met een brancard worden afgevoerd. Pettit is inmiddels helemaal opgeknapt. Op de conferentie Luminance in september in New York gaf hij een lezing over zijn fotografie in het ruimtestation. Dat was een van zijn hobby’s – eerder haalde hij Bekijks met de inventieve natuurkundige proefjes die hij in de ruimte deed.


(nrc)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_119752080
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 10:31 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Kanteling van de aarde zelf....
[ afbeelding ]
Ok, per seizoen verschilt de hoek v/d sterrenhemel dus, maar dat verklaart toch niet hoe de hoek over een periode van enkele weken verschilt? Ik zal me daar wel mee vergist hebben dan.

quote:
[..]

.....Omdat de één een binnen planeet is en de andere een buiten planeet.....

Zou ik zo simpelweg zeggen
Hier volg ik je niet, daarmee volgen ze toch nog steeds dezelfde ecliptica?
It's okay to be white
  woensdag 5 december 2012 @ 22:03:19 #124
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_119975304
Jupiter moet ik ook echt eens proberen met m'n 300mm lens :) De maan lukte al vrij aardig.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_120001866
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 01:35 schreef Chokeme het volgende:
Ik heb een vraagje over de Grote Beer. Ik heb er nooit iets geks aan gezien maar enkele weken geleden viel mij op dat hij sterk gekanteld was, dus de steel naar beneden en de rechterkant v/d Grote Beer naar boven. Zodadig dat de steel zo'n beetje loodrecht op de horizon stond. Vorige week daarentegen, stond hij weer 'normaal', in de positie zoals ik gewend ben. Afgelopen weekend stond hij weer gekanteld zoals enkele weken geleden :? Ik zal wel in de war zijn.. Ik dacht eerst dat het aan de precessieperiode van de Aarde lag maar aangezien die duizenden jaren duurt is dat het dus niet.
Ik weet dat de sterrenhemel in een boog voorbij gaat, dus terwijl hij voorbijgaat ook naar rechtsonder kantelt, maar de tijdstippen van de momenten dat ik de Grote Beer zag waren ongeveer gelijk.
Ik denk dat dat toch te maken heeft met het draaien van de sterrenhemel. Vergis je niet: in 2 uur is de grote beer al bijna 90 graden gekanteld. Misschien heb je de ene keer dus toch een uurtje later gekeken. Een mooi programma om dat te visualiseren is Stellarium.

quote:
En dan nog een vraagje over de posities van Venus en Jupiter t.o.v. elkaar. Ongeveer een jaar geleden zag ik Jupiter precies recht onder Venus staan. Heel misschien was het ook andersom en was het juist dat Venus onder Jupiter stond. In elk geval stonden ze maar een heel klein stukje uit elkaar. Afgelopen zomer zag stond Venus juist hoger dan Jupiter, een heel stuk hoger zelfs. Maar tot zover ik weet is de inclinatie van die planeten gelijk, dus ik snap niet helemaal hoe ze dan toch op totaal verschillende plaatsen t.o.v. elkaar verschijnen?
Je hebt in de zomer Venus en Jupiter samen gezien? Weet je het zeker? Jupiter is in de zomer maar heel kort te zien en juist in de winter veel langer. En Venus was juist deze zomer ook moeilijk te zien, omdat deze dicht bij de zon leek te staan vanuit de Aarde gezien. Vandaar ook de Venusovergang!

Je hebt gelijk dat de inclinatie ongeveer gelijk is, maar maar het is maar net onder welke hoek je vanuit de Aarde naar beide planeten kijkt op het moment dat ze elkaar lijken te "passeren". Dat is elk jaar anders. Als ze elkaar passeren staan ze "achter elkaar" maar als je er schuiner onderdoor naar kijkt lijken ze boven elkaar te staan dan wanneer je er recht tegenaan kijkt. Sorry, ik kan het lastig uitleggen. Probeer Stellarium eens!
O(+> There's so much hate goin' round. Hard to not let it get you down. Least we can do is make a joyful sound.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')