abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 augustus 2012 @ 01:31:59 #252
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115583697
ProRail was weer erg onvriendelijk bezig vandaag: de beide Sziget-treinen gereden door NS zijn in Arnhem gestrand. NS had ze als 'bijzonder vervoer' aangemerkt want te lang voor perron. Echter ProRail vond dat niet kunnen, en heeft de treinen geblokkeerd in Arnhem. NS heeft toen voor vervanging moeten zorgen.
Verbaast me nog dat ze weg mochten uit Emmerich...

De trein door LOcon gereden mocht wel door naar Utrecht, ook al was die ook te lang. Was het NSR pesten?
pi_115586153
Was het bij vertrek niet al zo dat de locon trein 15 rijtuigen hadden en NSR 16? Wel vaag, euronight en CNL rijden ook met die lengte toch?
  woensdag 15 augustus 2012 @ 08:40:40 #254
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115586226
Hoe gaat dat eigenlijk, als een vervoerder langere treinen wil inzetten op een traject dan dat er op een station passen? Is de vervoerder dan 'verplicht' om z'n plannen aan te passen, of is ProRail 'verplicht' om te gaan knutselen?

Daarnaast: slecht nieuws voor Richard Branson en zijn Virgin Trains. Sinds 1997 exploiteren zij de West Coast Main Line (WCML) in het Verenigd Koninkrijk. Onder Virgin is de hoeveelheid reizigers verdubbeld en is een verlieslatende treindienst omgetoverd in een winstgevende. Maar de droom is voorbij: de Britse overheid heeft bekendgemaakt dat per december 2012 de treindienst overgaat naar een concurrent, First.

First heeft een bod uitgebracht dat veel hoger lag dan dat van de andere meebiedende partijen, en heeft daarmee gewonnen. Het is de vraag hoe realistisch het bod is: al 2x eerder heeft een vervoerder de concessie vroegtijdig beëindigd omdat ze het financieel niet meer rond konden krijgen. Branson vreest dat dat ook voor de nieuwe WCML-concessie het geval gaat zijn.

Richard Branson:
quote:
"Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results. When will the Department for Transport learn?"
quote:
"Based on the current flawed system, it is extremely unlikely that we would bid again for a franchise. The process is too costly and uncertain, with our latest bid costing £14 million. We have made realistic offers for the East Coast twice before which were rejected by the Department for Transport for completely unrealistic ones and therefore will have to think hard before embarking on another bid."
Virgin Trains heeft ook interesse getoond in de HSL-Zuid, maar de Nederlandse overheid heeft daar nooit serieus op gereageerd.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 09:53:24 #255
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115587475
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 08:40 schreef James1988 het volgende:
Hoe gaat dat eigenlijk, als een vervoerder langere treinen wil inzetten op een traject dan dat er op een station passen? Is de vervoerder dan 'verplicht' om z'n plannen aan te passen, of is ProRail 'verplicht' om te gaan knutselen?
Het mag, maar dan moet de trein als 'Bijzonder vervoer' aangemerkt zijn, bekend zijn dat het niet aan de perrons gaat passen, een wissel bezet kan houden en dergelijke.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2012 @ 10:10:21 #256
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_115587953
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 09:53 schreef greavy het volgende:

[..]

Het mag, maar dan moet de trein als 'Bijzonder vervoer' aangemerkt zijn, bekend zijn dat het niet aan de perrons gaat passen, een wissel bezet kan houden en dergelijke.
mits goed ingelegd hoeft dat geen probleem te zijn toch?
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 15 augustus 2012 @ 10:11:51 #257
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115587991
En dat is nou het probleem, ergens is de procedure niet goed gevolgd, waardoor de TRDL Utrecht de treinen weigerde binnen te halen. Er was echter wel bekend dat het om 'bijzonder vervoer' ging, maar er waren steken laten vallen.
Precies hetzelfde speelde af op 3 augustus, maar toen heeft de TRDL Utrecht hem wel geaccepteerd. Daardoor heeft hij toen wel gereden.
NSR heeft echter weer verzuimd het aan te passen, om op de terugweg dit probleem te kunnen voorkomen.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 10:12:40 #258
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_115588015
Maak er gewoon een goederentrein van. Alleen even een paar touringcars regelen om die festivalgangers weer van de Maasvlakte op te pikken.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2012 @ 10:12:45 #259
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_115588019
klinkt erg wazig ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 15 augustus 2012 @ 10:30:36 #260
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115588543
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 09:53 schreef greavy het volgende:

[..]

Het mag, maar dan moet de trein als 'Bijzonder vervoer' aangemerkt zijn, bekend zijn dat het niet aan de perrons gaat passen, een wissel bezet kan houden en dergelijke.
En wat als men planmatig langere treinen wil inzetten? Bijvoorbeeld - om maar iets te noemen - 15 bakken in de IC Den Haag - Venlo (1900). Dat gaat niet overal passen.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2012 @ 10:31:44 #261
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_115588572
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 10:30 schreef James1988 het volgende:

[..]

En wat als men planmatig langere treinen wil inzetten? Bijvoorbeeld - om maar iets te noemen - 15 bakken in de IC Den Haag - Venlo (1900). Dat gaat niet overal passen.
verzoek tot verlenging van de perrons indienen. Indien mogelijk dan moet ProRail daar aan meewerken
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 15 augustus 2012 @ 10:52:51 #262
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_115589194
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 10:11 schreef greavy het volgende:
En dat is nou het probleem, ergens is de procedure niet goed gevolgd, waardoor de TRDL Utrecht de treinen weigerde binnen te halen. Er was echter wel bekend dat het om 'bijzonder vervoer' ging, maar er waren steken laten vallen.
Precies hetzelfde speelde af op 3 augustus, maar toen heeft de TRDL Utrecht hem wel geaccepteerd. Daardoor heeft hij toen wel gereden.
NSR heeft echter weer verzuimd het aan te passen, om op de terugweg dit probleem te kunnen voorkomen.
Trdl Utrecht staat gelukkig bekend om zijn geweldige flexibiliteit, zie wat er gebeurt bij de gemiddelde storing...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 15 augustus 2012 @ 10:58:19 #263
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115589360
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 10:30 schreef James1988 het volgende:

[..]

En wat als men planmatig langere treinen wil inzetten? Bijvoorbeeld - om maar iets te noemen - 15 bakken in de IC Den Haag - Venlo (1900). Dat gaat niet overal passen.
Mogen ze niet, totdat het perron verlengd is. NSR moet dus daar een verzoek voor indienen, en dan ben je een jaar verder, of zelfs langer.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 11:00:08 #264
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115589420
En dat is dan afhankelijk van de beschikbare ruimte en allerlei (sein)technische redenen? Waarom duurt dat zo lang?
  woensdag 15 augustus 2012 @ 11:03:47 #265
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115589535
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 11:00 schreef James1988 het volgende:
En dat is dan afhankelijk van de beschikbare ruimte en allerlei (sein)technische redenen? Waarom duurt dat zo lang?
Eerst moet NSR een verzoek indienen.

Dan heb je grofweg een proces:
* ProRail bekijkt de mogelijkheden
* ProRail maakt een Plan van Aanpak
* ProRail maakt een plan om de seinen, desnoods wissels te verplaatsen indien nodig
* ProRail legt de plannen ter inzage voor de vervoerders, NSR kan bezwaar indienen als zij hier niet tevreden mee zijn
* ProRail start aanbesteding om de infrastructuur aan te passen\
* Infrastructuur word aangepast
En dan ben je er eindelijk een keer...
  woensdag 15 augustus 2012 @ 11:05:31 #266
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115589583
Juist, dan snap ik het weer. En de kosten voor de aanpassingen, wie draagt die? Is dat ProRail als infrastructuurbeheerder, of zegt ProRail "Jullie willen dat perron langer hebben, dus betaal maar"?
pi_115589708
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 08:40 schreef James1988 het volgende:
Daarnaast: slecht nieuws voor Richard Branson en zijn Virgin Trains. Sinds 1997 exploiteren zij de West Coast Main Line (WCML) in het Verenigd Koninkrijk. Onder Virgin is de hoeveelheid reizigers verdubbeld en is een verlieslatende treindienst omgetoverd in een winstgevende. Maar de droom is voorbij: de Britse overheid heeft bekendgemaakt dat per december 2012 de treindienst overgaat naar een concurrent, First.

First heeft een bod uitgebracht dat veel hoger lag dan dat van de andere meebiedende partijen, en heeft daarmee gewonnen. Het is de vraag hoe realistisch het bod is: al 2x eerder heeft een vervoerder de concessie vroegtijdig beëindigd omdat ze het financieel niet meer rond konden krijgen. Branson vreest dat dat ook voor de nieuwe WCML-concessie het geval gaat zijn.

Richard Branson:

[..]

[..]

Virgin Trains heeft ook interesse getoond in de HSL-Zuid, maar de Nederlandse overheid heeft daar nooit serieus op gereageerd.
Ik vraag me wel eens af hoe gedetailleerd het bod moet zijn als een maatschappij inschrijft op een concessie. Zijn dat een hoop prachtige beloftes en daarna een prijs waarvoor men het wil doen? Of moet men specificeren hoe men tot dat bod komt?

Iedereen kan natuurlijk wel beweren dat men beter vervoer kan regelen voor een lagere prijs, maar op een of andere manier moet toch te controleren zijn of een bedrijf tegen een realistisch bedrag inschrijft op een concessie. De concessieverlener en ook de reizigers zijn immers niet gebaat bij een vervoerder die zijn diensten moet staken of verminderen wegens te goedkoop bieden.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2012 @ 11:16:34 #268
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_115589956
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 11:05 schreef James1988 het volgende:
Juist, dan snap ik het weer. En de kosten voor de aanpassingen, wie draagt die? Is dat ProRail als infrastructuurbeheerder, of zegt ProRail "Jullie willen dat perron langer hebben, dus betaal maar"?
ProRail draagt de kosten. De NS betaalt volgens mij een hogere gebruikersvergoeding als de trein langer is. Dit omdat de trein vanwege het hogere gewicht in een andere categorie kan vallen en uiteraard meer kWh neemt

zie vanaf hoofdstuk 5: http://www.prorail.nl/Ver(...)20net%201jul2012.pdf
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 15 augustus 2012 @ 11:21:19 #269
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_115590103
Het begint met een Invitation To Tender, dat is een document waarin marktpartijen worden uitgenodigd om een bod uit te brengen. In dit ITT-document staat uitgelegd wat de overheid vraagt van de marktpartijen. Hier het ITT-document voor de WCML.

Nadat de ITT is gepubliceerd hebben marktpartijen de tijd om te reageren. Ze stellen een globaal document op waarin ze omschrijven wat ze willen bieden om de concessie in de wacht te slepen, wat ze ervoor willen betalen, en welke meerwaarde zij toevoegen.

Uiteindelijk selecteert het Department for Transport (DfT) uit alle reacties een paar partijen waarmee ze verder willen praten. Dit heet 'shortlisting', voor de InterCity West Coast-franchise bestond de shortlist uit Abellio (NS), Keolis (SNCF), Virgin Trains en FirstGroup. Deze partijen werken een gedetailleerd voorstel in en dienen dit wederom in bij DfT. Uiteindelijk volgen er een hoop gesprekken en uiteindelijk kiest DfT de partij die naar hun inzicht het meeste 'value for money' realiseert.

Geld speelt hierbij een vrij belangrijke rol:
TheFactCompiler twitterde op woensdag 15-08-2012 om 10:38:02 RT @philatrail: Virgin's losing bid was £4.8bn, compared with First's winning £5.5bn. reageer retweet
(bn = miljard)

Het is nu aan First om gedurende de looptijd van de concessie het hoofd boven water te houden. Indien dit niet lukt, dan kan men besluiten om de concessie te beëindigen en opnieuw aan te besteden. Dit is gebeurd met de East Coast, nadat bleek dat National Express zich had verslikt in de cijfers. De treinen op de East Coast worden nu (tijdelijk) geëxploiteerd door de Britse overheid, totdat een nieuwe exploitant is gevonden.

Dit is voor zover mij bekend. Feel free to correct me.


quote:
14s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 11:16 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ProRail draagt de kosten. De NS betaalt volgens mij een hogere gebruikersvergoeding als de trein langer is. Dit omdat de trein vanwege het hogere gewicht in een andere categorie kan vallen en uiteraard meer kWh neemt

zie vanaf hoofdstuk 5: http://www.prorail.nl/Ver(...)20net%201jul2012.pdf
Hoger energieverbruik is te verwachten bij een langere trein, net als een hogere gebruiksvergoeding. Toch denk ik dat het totale kostenplaatje hiervan lager is dan wanneer het als 2 losse treinen zou rijden.

[ Bericht 8% gewijzigd door James1988 op 15-08-2012 11:34:12 ]
  woensdag 15 augustus 2012 @ 12:47:06 #270
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115593027
NSR gaat het wel weer bont maken: Minder treinen vanaf 17u door verwacht onweer.
De treinen worden uitgedund tussen:
-Rotterdam en Amsterdam
-Den Haag en Utrecht
-Rotterdam en Amersfoort (Deventer)
-Rotterdam en Maassluis West
-Rotterdam en Gouda Goverwelle
-Den Haag en Gouda Goverwelle

[ Bericht 34% gewijzigd door greavy op 15-08-2012 13:06:46 ]
  woensdag 15 augustus 2012 @ 12:53:39 #271
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_115593262
Per 1 juli 2012 is het Concurrentiebeding afgelopen die HTRS heeft opgelegd aan EETC met de verkoop van de 1200'den. Dit hield in dat EETC geen commerciële diensten mocht uitvoeren met deze trein, want dat kon voor HTRS negatief uitvallen.
Dit houdt in dat EETC nu wel de locomotieven in mag zetten op het hoofdspoor voor commerciële ritten.
pi_115593779
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 12:47 schreef greavy het volgende:
NSR gaat het wel weer bont maken: Minder treinen vanaf 17u door verwacht onweer.
De treinen worden uitgedund tussen:
-Rotterdam en Amsterdam
-Den Haag en Utrecht
-Rotterdam en Amersfoort (Deventer)
-Rotterdam en Maassluis West
-Rotterdam en Gouda Goverwelle
-Den Haag en Gouda Goverwelle
En dan raakt het uiteraard een ander traject.
pi_115593803
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 12:47 schreef greavy het volgende:
NSR gaat het wel weer bont maken: Minder treinen vanaf 17u door verwacht onweer.
De treinen worden uitgedund tussen:
-Rotterdam en Amsterdam
-Den Haag en Utrecht
-Rotterdam en Amersfoort (Deventer)
-Rotterdam en Maassluis West
-Rotterdam en Gouda Goverwelle
-Den Haag en Gouda Goverwelle
Verdomde kut falers :(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator woensdag 15 augustus 2012 @ 13:09:07 #274
155227 crew  Guppy
dus
pi_115593845
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 12:47 schreef greavy het volgende:
NSR gaat het wel weer bont maken: Minder treinen vanaf 17u door verwacht onweer.
De treinen worden uitgedund tussen:
-Rotterdam en Amsterdam
-Den Haag en Utrecht
-Rotterdam en Amersfoort (Deventer)
-Rotterdam en Maassluis West
-Rotterdam en Gouda Goverwelle
-Den Haag en Gouda Goverwelle
Meh... :(

ER IS NIKS AAN DE HAND!! En als die bliksem inslaat vallen de treinen toch wel uit. Of het er nou veel of weinig zijn...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 15 augustus 2012 @ 13:16:28 #275
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_115594131
precies. Zou het een verkapte maatregel zijn om personeel een dagje vrij te gunnen? :P
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')