abonnement Unibet Coolblue
pi_114580171


Dit topic gaat over de verschillende strategiegamereeksen van gameontwikkelaar Paradox Interactive (ook bekend als Paradox Entertainment), zoals onder andere Europa Universalis, Crusader Kings, Victoria, Hearts of Iron en verschillende andere.

Europa Universalis 3:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hearts of Iron 2
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 17% gewijzigd door AlDieWillenteKaaprenVaren op 25-07-2012 22:36:06 ]
pi_114580355
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 21:33 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Gaat je niet lukken, Bohemen heeft te veel manpower omdat ze keizer zijn. Zij zijn voor hun grootte erg sterk, dus dat gaat je zo 1-2-3 niet lukken.

Komt nog bij dat Bohemen n.a.w. aan het winnen is van Hongarije, zo sterk zijn die niet voor hun grootte.
Dan ga ik wel voor Mecklenburg, heb ik gelijk een haven.
Al heb ik geen Casus Belli daarvoor. Hoe kan je zoiets uitlokken?
Children of the night. What music they make.
pi_114580532
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 21:39 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Dan ga ik wel voor Mecklenburg, heb ik gelijk een haven.
Al heb ik geen Casus Belli daarvoor. Hoe kan je zoiets uitlokken?
Dat is eigenlijk vooral mazzel hebben, omdat je niet alleen een CB maar ook een core moet hebben als je onder het HRE valt. Anders neemt de keizer je (onrechtmatig gehouden) gebieden in beslag.
pi_114580583
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 21:44 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Dat is eigenlijk vooral mazzel hebben, omdat je niet alleen een CB maar ook een core moet hebben als je onder het HRE valt. Anders neemt de keizer je (onrechtmatig gehouden) gebieden in beslag.
Pff, ingewikkeld. Dus eigenlijk kan je niks zonder CB? Of je moet buiten de HRE vallen?
Children of the night. What music they make.
pi_114580679
Komt er heel erg op aan waar je zit. Binnen het HRE moet je rechtmatig eigenaar zijn, anders eist de keizer het op. Zit je erbuiten en val je mensen zonder reden aan, dan krijg je een fikse stability-hit (d.w.z. meer kans op rebellen), maar mag je het houden.

Dan moet er wel gezegd worden; veel barbaarse achtergebleven stammen krijgen casus belli's omdat ze elkaar buren zijn en kunnen elkaar dus gewoon aanvallen zonder echte reden. De woestelingen.
  maandag 23 juli 2012 @ 21:48:05 #6
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_114580706
Goed idee voor dit topic.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_114580797
Ik zit nog wat tekstjes per gamereeks te schrijven, zodat elk game in de OP een beschrijving krijgt. Mocht er iemand branden van schrijflust, ga vooral je gang en help de OP te verbeteren :P
pi_114580870
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 21:47 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Komt er heel erg op aan waar je zit. Binnen het HRE moet je rechtmatig eigenaar zijn, anders eist de keizer het op. Zit je erbuiten en val je mensen zonder reden aan, dan krijg je een fikse stability-hit (d.w.z. meer kans op rebellen), maar mag je het houden.

Dan moet er wel gezegd worden; veel barbaarse achtergebleven stammen krijgen casus belli's omdat ze elkaar buren zijn en kunnen elkaar dus gewoon aanvallen zonder echte reden. De woestelingen.
Dus dat betekent dat je een core moet hebben als reden om dat land aan te vallen (want je wil jouw core terug)?

quote:
Dit topic gaat over de verschillende strategiegamereeksen van gameontwikkelaar Paradox Interactive (ook bekend als Paradox Interactive)
Wat is het verschil :P
Children of the night. What music they make.
  maandag 23 juli 2012 @ 21:52:56 #9
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_114580930
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 21:51 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Dus dat betekent dat je een core moet hebben als reden om dat land aan te vallen (want je wil jouw core terug)?
Ja daarom is het handiger als je als nieuwe speler gewoon met Engeland begint, dan kun je in principe niet zoveel fout doen.

Als je eenmaal 1 paradox spel onder de knie hebt is de leercurve voor andere games wel veel kleiner.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_114581211
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 21:52 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Ja daarom is het handiger als je als nieuwe speler gewoon met Engeland begint, dan kun je in principe niet zoveel fout doen.

Als je eenmaal 1 paradox spel onder de knie hebt is de leercurve voor andere games wel veel kleiner.
Of je moet zorgen dat je keizer wordt van de HRE, mag je aanvallen wie je wil :P

Austria maakt nu het meest kans op om te worden gekozen.
Children of the night. What music they make.
pi_114581685
Bohemia is Hungary binnengevallen :')

Had idd nooit opgekund tegen ze.
Children of the night. What music they make.
pi_114581845
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 21:51 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Wat is het verschil :P
Oh grapje, dat moest "Entertainment" wezen.

En wat BlaZ al zegt, met Engeland en anders Frankrijk kun je vrij weinig fout doen, dat zijn ook prima landen om mee te beginnen.
pi_114581932
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 22:09 schreef DeHovenier het volgende:
Bohemia is Hungary binnengevallen :')

Had idd nooit opgekund tegen ze.
Bohemen had in vorige versies enorm de neiging om BBB (big brown blob) te worden, alhoewel ik ze vaker wel dan niet zie uiteindelijk zie inzakken.

Frankrijk is nog zoiets, dat zijn landen waar je vroeg stappen tegen moet ondernemen als je in Europa zit, anders kun je er later niks meer tegen inbrengen.
pi_114582465
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 22:13 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Bohemen had in vorige versies enorm de neiging om BBB (big brown blob) te worden, alhoewel ik ze vaker wel dan niet zie uiteindelijk zie inzakken.

Frankrijk is nog zoiets, dat zijn landen waar je vroeg stappen tegen moet ondernemen als je in Europa zit, anders kun je er later niks meer tegen inbrengen.
Ok.

Ik krijg opeens dit:



Dus ik kan alles doen wat daar staat, en het kost me geen Infamy etc?

-edit-
Ik ben nu de huidige 'controller' van The Holy See..... wat betekent dat precies :P
Children of the night. What music they make.
pi_114582927
Klopt, maar land veroveren kun je er dus niet mee. Wat daar staat kan wel en kost je inderdaad geen infamy.

Controller wil zeggen dat je een prestige-bonus hebt en nog wat andere, kleinere boni volgens mij.
Belangrijkste is dat jij kunt bepalen wie geëxcommuniceerd wordt, dat geeft een gratis casus belli aan alle katholieken op diegene.

Het is handig om grote landen in moeilijkheden en concurrenten te excommuniceren om het landschap te versplinteren en "blobben" tegen te gaan.
pi_114583428
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 22:29 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Klopt, maar land veroveren kun je er dus niet mee. Wat daar staat kan wel en kost je inderdaad geen infamy.

Controller wil zeggen dat je een prestige-bonus hebt en nog wat andere, kleinere boni volgens mij.
Belangrijkste is dat jij kunt bepalen wie geëxcommuniceerd wordt, dat geeft een gratis casus belli aan alle katholieken op diegene.

Het is handig om grote landen in moeilijkheden en concurrenten te excommuniceren om het landschap te versplinteren en "blobben" tegen te gaan.
Ah. Want 'blobben' is niet gewenst?

[ Bericht 7% gewijzigd door DeHovenier op 23-07-2012 22:43:07 ]
Children of the night. What music they make.
pi_114583776
"Blobben", oftewel het enorm groot worden van een ander land, dat wil je inderdaad liever niet. Want tsja, hoe sterker zij ten opzichte van de rest worden, hoe moeilijker het zal worden om ze later te veroveren.

Ik heb een keer een Inca-game (met de mod Death and Taxes) gehad, waarin ik heel goed ging maar Frankrijk out of nowhere Spanje en Engeland veroverde. Nog nooit eerder zo'n Blitzkrieg ingame gezien, maar die gebieden hielden ze (ondanks talloze rebellen) de volle vijftig jaar, terwijl ik mijn handen aan Portugal en de Ottomanen vol had.

Dus na vijftig jaar kreeg Frankrijk ineens alle cores, dan begin je niks meer.
pi_114583968
Dit heb ik verder bijna nooit tijdens het gamen, maar toen ik eens bij Frankrijk voorbij keek, een Spaanse provincie aanklikte en ineens het core-icoontje zag, toen kreeg ik een hartverzakking.
  maandag 23 juli 2012 @ 22:50:06 #19
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_114584188
Blobben moet je altijd proberen te voorkomen inderdaad.
Zo heb ik eens in een game met "The Knights of St John" een Bohemië gezien dat vroeg in de game Polen en Hongarije wist te annexeren en daarna alle stammen oppeuzelde tot het aan het ming rijk grensde.
Daar viel helemaal niks tegen te beginnen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 23 juli 2012 @ 23:01:45 #20
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_114584824
quote:
11s.gif Op maandag 23 juli 2012 22:46 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Dit heb ik verder bijna nooit tijdens het gamen, maar toen ik eens bij Frankrijk voorbij keek, een Spaanse provincie aanklikte en ineens het core-icoontje zag, toen kreeg ik een hartverzakking.
Frankrijk is al zo ongelofelijk sterk als het binnen de grenzen blijft. Kan het me voorstellen.

Oostenrijk is ook vaak een goede blob kandidaat, met name als Bohemen en het Ottomaanse Rijk vrij zwak zijn of Oostenrijk het gebied rond Venetië incl de stad zelf weet te veroveren.

Met name Bourgondië kan Frankrijk in bedwang houden in het begin mits de allianties goed zijn.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_114612653


:P

Maar dit gebied is net onder invloed gekomen van Bohemia -O-
Children of the night. What music they make.
pi_114613429
Wtf, nu ben ik ineens in oorlog met Polen, terwijl ik net opmarcheer naar Tver!

Children of the night. What music they make.
pi_114617251
Dat is inderdaad één van de landen waar je beter vanaf kunt blijven, zeker als je net begint.

Onder andere Mazovia, Silesia, Bar, Granada, Provence en nog wat andere kleine landjes worden eigenlijk in 99% van de games door de grote buren opgeslokt omdat die daar missies voor krijgen.
pi_114638292
Ok.

Ik ga mezelf eens inlezen.
Children of the night. What music they make.
  woensdag 25 juli 2012 @ 17:10:11 #25
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_114648763
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2012 21:34 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Mijn voorstel: vanaf nu één gereekst topic voor alle Paradox-games. Ik maak het nieuwe topic wel en vraag de reeks aan, als iemand het er niet mee eens is kan dat altijd nog ongedaan gemaakt worden.
Goedzo.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  woensdag 25 juli 2012 @ 17:18:47 #26
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_114649032
Ik heb een keer Pruissen te machtig zien worden in Oostelijke richting (hadden ze heel Rusland veroverd, verdomme). Dan heb je met Frankfurt net het Ottomaanse rijk overgenomen en begint het gekloot gewoon weer opnieuw. Alleen dat er nu geen machtsevenwicht meer is en je ook geen schattig landlocked 1-provincie staatje meer bent. Kuit-pruissen. :P
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_114651785
Speelt iemand hier ook Victoria 2? Ik heb hem (en HOI 3) nog steeds "liggen" maar ben er nooit echt ingekomen.

Weet iemand een goed land om mee te beginnen en het te leren? ik heb 'Empire under the sun' ken ik wel.

Ps:
HOI 2 _O_
EU 3 _O_
Victoria: Empire under teh sun _O_
pi_114652595
HOI 2
De speler kiest een willekeurig land(Elk land!) uit 1936 en speelt vervolgens met dit land. De speler bepaalt alles van de technologisch ontwikkelingen tot de tactiek van het lege.

Het officiële doel van het spel is om aan het eind van het spel de meeste "Victory points" te hebben, maar het mooie van dit spel is dat je zelf je doelen kan stellen. Speel als de Nederlanders en hou de Duitsers bij de Grens tegen, of speel als Canada en bevrijd Europa. Speels als Italië en word bondgenoot met Engeland. Of ga helemaal los en probeer de wereld te veroveren met de VS. JIJ bepaalt wat er gebeurd in dit spel en JIJ bepaalt wat je doelen zijn.

Het mooie aan dit spel is dat als je geen afwijkend spel wilt, je wilt het historisch spelen, dan kan dat ook, je zal er zelfs veel van leren. Via speciale Event wordt het spel de kant historische kant op geduwd. Speel jij als Cuba en kijk je toe dan zal je zien dat Duitsland inderdaad voor de Anschluss gaat en later de Russen binnen valt, wat je niet weet is wie er gaat winnen.

Zoals hierboven vermeld zijn er ook 2 uitbreidingen (Doomsday en Armageddon) die een allebei eigenlijk een must zijn ze verbeteren de AI enorm en er zijn veel bugs verholpen. Ook geven beide mods je extra spel mogelijkheden zo geeft doomsday je het doomsday scenario, dit speelt zich gelijk na de tweede wereld oorlog af en de VS (+ aanang) is in oorlog met de USSR (+ aanhang). Armageddon geeft je een alternatieve wereld waar er maar ±14 landen zijn (uiteraard in oorlog).
pi_114661036
Ik heb het erin gezet, maar is het misschien handig om het te herschrijven naar HoI 3, aangezien dat de nieuwste is?

Of gewoon zo laten en gaandeweg nieuwe toevoegen?
pi_114708449
Trailer van een nieuwe RTS van Paradox, alhoewel het niet direct in de lijn van de hier besproken games ligt.

Betakey gekregen, ik ben benieuwd.

  vrijdag 27 juli 2012 @ 10:25:12 #31
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_114711679
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 04:02 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Trailer van een nieuwe RTS van Paradox, alhoewel het niet direct in de lijn van de hier besproken games ligt.

Betakey gekregen, ik ben benieuwd.

Ik heb het gisteren even gespeeld, maar het heeft me nog niet echt gepakt.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
  vrijdag 27 juli 2012 @ 19:17:38 #32
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_114730362
Lol, weer eens een game met Holland opgestart. Na wat gebiedsuitbreiding in Duitsland en een beetje geduld de Kanarische eilanden etc. gekoloniseerd. Kwam Bourgondië om de hoek kijken om al mijn Europese provincies in te nemen. Ze gaan echter niet achter m'n kolonies aan en ik krijg daarom ook geen vredesverdrag omdat ze niet alles veroverd hebben. Kan zelf ook niks doen want zelfs het maximale bod qua vredesbesprekingen accepteren ze niet.

Zijn nu een halve eeuw verder en mijn war exhaustion is sky high (28 geloof ik), ik was al lang en breed falliet geweest ware het niet dat ik oorlogssubsidie krijg van Frankrijk en hel veel Duitse staten (Ik heb nu een maandelijks inkomen van 23 duks). Ik zit te wachten tot mijn kolonies cores worden zodat ik verder kan gaan koloniseren, maar ik vind het wel een opmerkelijk verhaal.

Iemand dit ooit ook meegemaakt?
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  vrijdag 27 juli 2012 @ 19:33:31 #33
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_114730908
Hm, een automatische vrede omdat er niet meer gevochten wordt. Wel jammer van de subsidie though.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_116288809
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 18:44 schreef Krediax het volgende:
Speelt iemand hier ook Victoria 2? Ik heb hem (en HOI 3) nog steeds "liggen" maar ben er nooit echt ingekomen.

Weet iemand een goed land om mee te beginnen en het te leren? ik heb 'Empire under the sun' ken ik wel.

Ps:
HOI 2 _O_
EU 3 _O_
Victoria: Empire under teh sun _O_
Victoria 2 is *O*
Met Japan is het goed te leren. Meteen Korea veroveren en dan zorgen dat je westernized en je economie en leger ontwikkelen.
A signature (from Latin signare, "sign") is a handwritten (and sometimes stylized) depiction of someone's name, nickname or even a simple "X" that a person writes on documents as a proof of identity and intent.
pi_116304025
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 23:12 schreef Pietepietje het volgende:

[..]

Victoria 2 is *O*
Met Japan is het goed te leren. Meteen Korea veroveren en dan zorgen dat je westernized en je economie en leger ontwikkelen.
Ik heb het ondertussen aardig onder de knie, VS, Nederland en Frankrijk gespeeld :) Japan dan maar een keer proberen! Met Frankrijk zelfs UK van de 1e plaats af gestoten met alles!
pi_116888699
Late melding omdat bannetje, maar Europa Universalis IV is inmiddels alweer een poosje aangekondigd/t *O* *O*
pi_117019148
Ennn een hoop dev diaries online op het Paradoxforum

  vrijdag 21 september 2012 @ 20:29:11 #38
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_117082415
Ben sinds twee weken weer eens begonnen met EU3. Dit keer gekozen voor de Teutonic Order. En eigenlijk zoals eigenlijk altijd gestart in 1399. Intussen zit ik al in het jaar 1548 en ben niet langer de Teutonic Order, maar al een aantal jaren Pruisen. Het spel zit nu alleen een beetje vast. In Amerika ben ik nog wel aan het koloniseren, maar in Europa/Azië zit het speelveld vrij vast voor mij. In het noorden zit Scandinavië (Zweden heeft heel Finland, Denemarken en Noorwegen veroverd). In het westen en zuiden heb ik Bohemia en Oostenrijk (de keizer van de HRE). Ten oosten Muron, de Golde Horde en Qara Koyunlu. Om de zoveel jaar verklaren de GH en QK aan mij de oorlog. Maar iedere keer versla ik ze weer. Dus dat zijn best saaie oorlogen. Oostenrijk is een stuk sterker dan ik, daarnaast hebben zij ook nog allianties met Bohemia, Byzantium, Engeland en nog een aantal kleinere landjes.

Zelf heb ik enkel een paar vassels als allianties. Ik heb de missie om Breslau van Bohemia te veroveren, maar als ik dat doe, krijg ik helaas een heleboel andere landen op mijn dak. Daarnaast heb ik een CB op Polen om Lublin te veroveren. Echter zijn de Polen goede vriednjes met Oostenrijk.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_117306574
Nieuwe Legacy of Rome (volgende CK2 uitbreiding) dev diary
Nieuwe EU4 dev diary
pi_118190592
Tering CK2 patch 1.07 is nu echt een puinhoop. Vol met bugs en achterlijke gameplay. :')
pi_118271175
Ik ben dit weekend ook eens begonnen aan EU3, met Gelre inmiddels Utrecht, Friesland en Luik veroverd. Met mijn bondgenoten Munster, Savoie en Luneberg nu in een grote oorlog tegen Bourgondie en Lorraine verwikkeld, hopelijk kan ik daar Holland en misschien een Zeeland of Luxemburg aan overhouden :P

Vraagje, hoe kun je een provincie/staat annexeren zonder ze via oorlog te verslaan? Kan dit met die koninklijke huwelijken en dan geluk hebben, of kan dit alleen als je een vazalstaat hebt en hoe lang duurt dit dan? En krijg je via zo'n diplomatieke weg oiok een slechte reputatie?

edit.
en kan ik als Gelre als ik Holland veroverd heb ook een staat Nederland creëren, of alleen een vazal Nederland waar ik dan zelf niet bij hoor?

[ Bericht 10% gewijzigd door DutchSL op 22-10-2012 09:44:49 ]
pi_119272367
CK2 + DLC's en uitbreidingen voor -75%

http://www.greenmangaming.com/search/?q=crusader+kings
  vrijdag 16 november 2012 @ 18:52:57 #43
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_119285215
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 09:29 schreef DutchSL het volgende:
Ik ben dit weekend ook eens begonnen aan EU3, met Gelre inmiddels Utrecht, Friesland en Luik veroverd. Met mijn bondgenoten Munster, Savoie en Luneberg nu in een grote oorlog tegen Bourgondie en Lorraine verwikkeld, hopelijk kan ik daar Holland en misschien een Zeeland of Luxemburg aan overhouden :P

Vraagje, hoe kun je een provincie/staat annexeren zonder ze via oorlog te verslaan? Kan dit met die koninklijke huwelijken en dan geluk hebben, of kan dit alleen als je een vazalstaat hebt en hoe lang duurt dit dan? En krijg je via zo'n diplomatieke weg oiok een slechte reputatie?

edit.
en kan ik als Gelre als ik Holland veroverd heb ook een staat Nederland creëren, of alleen een vazal Nederland waar ik dan zelf niet bij hoor?
Je kan Nederland creëren en dan veranderd de naam van je land gewoon. Probeer de balans tussen Frankrijk en Bourgondië niet te veel te verstoren anders krijg je vaak een gigantisch sterk en vrijwel onverslaanbaar Frankrijk.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 16 november 2012 @ 18:53:41 #44
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_119285253
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 11:30 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Nieuwe Legacy of Rome (volgende CK2 uitbreiding) dev diary
Nieuwe EU4 dev diary
Bedankt voor de update _O_
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 16 november 2012 @ 21:09:00 #45
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_119291561
quote:
Net gekocht. Je kunt trouwens nog 20% extra korting krijgen door de code te gebruiken op de voorpagina dan kost hij nog maar 8¤ ^O^
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_119377968


:P

Leuke GoT-referentie
  dinsdag 20 november 2012 @ 16:24:34 #47
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_119429854
Wat een complex spel is Crusader King 2, zeg. Na het bekijken van de tutorial en een paar video's op youtube ontgaat mij nog steeds minstens 80% van het spel.

Ik speel nu als koning van Kroatië en het verbaast mij hoe snel je soms afgezet kunt worden als je opstanden niet meteen de kop indrukt. Zo had ik één van mijn vasalen die een factie oprichtte en ik dacht wat water bij de wijn te kunnen doen door zijn vrouw uit de kerkers vrij te laten (ik had haar opgesloten wegens verraad). Maar dat had het tegenovergestelde effect want binnen een mum van tijd had hij het hele land tegen mij opgehitst en was het al snel game over :') Ik had kennelijk meteen zijn hele huis moeten uitroeien })

Ik snap ook geen moer van hoe het met het Heilige Roomse Rijk en de andere keizerrijken nou precies werkt.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_119459152
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 16:24 schreef JimmyJames het volgende:
Wat een complex spel is Crusader King 2, zeg. Na het bekijken van de tutorial en een paar video's op youtube ontgaat mij nog steeds minstens 80% van het spel.

Ik speel nu als koning van Kroatië en het verbaast mij hoe snel je soms afgezet kunt worden als je opstanden niet meteen de kop indrukt. Zo had ik één van mijn vasalen die een factie oprichtte en ik dacht wat water bij de wijn te kunnen doen door zijn vrouw uit de kerkers vrij te laten (ik had haar opgesloten wegens verraad). Maar dat had het tegenovergestelde effect want binnen een mum van tijd had hij het hele land tegen mij opgehitst en was het al snel game over :') Ik had kennelijk meteen zijn hele huis moeten uitroeien })

Ik snap ook geen moer van hoe het met het Heilige Roomse Rijk en de andere keizerrijken nou precies werkt.
Alle gebieden (=graafschappen/county's) zijn verdeeld over de Jure hertogdommen (dukes), koninkrijken en vaak keizerrijken.

De volgorde is redelijk vanzelfsprekend, de keizer heeft verschillende koningen onder zich. Deze koningen hebben verschillende hertogen onder zich, die weer allemaal verschillende graafschappen onder zich hebben.

Nu zit er een verschil tussen de Jure (de situatie zoals hij zou moeten zijn) en de Facto (zoals het feitelijk is). Ik ben in mijn huidige game hertog van Barcelona, maar heb ik ook land verovert dat volgens de wet en regels onder het hertogdom én het koninkrijk van Navarra valt. Dit valt weer onder het keizerrijk van Hispania, maar dat bestaat nog niet. Toch is het mijn gebied en de koning van Navarra heeft zijn bijdehandte smoelwerk maar te houden.

Dit is vergelijkbaar met het heilige roomse rijk (HRR) en de Byzantijnen. De keizer van het heilige roomse rijk heeft o.a. een koning onder zich (de koning van Bohemen), die weer verschillende hertogen onder zich heeft. Deze boheemse hertogen vallen dus onder de koning van Bohemen en houden zich aan diens regels, maar die koning moet weer naar de duitse keizer luisteren.

Die duitse keizer heeft echter ook vrij veel hertogen onder zich, omdat zijn de jure en de facto gebied meerdere koninkrijken omvat. Die koningstitels heeft hij zelf gepakt in plaats van aan trouwe vazallen te verdelen.

Het is dus mogelijk om meerdere rangen tegelijk te hebben. Mijn hertog van Barcelona is ook graaf van vier provincies, hertog van een andere gebied en zelfs baron (een titel die niet speelbaar is en kleiner dan graaf is).

'T is niet erg makkelijk uit te leggen, maar als je het eenmaal snapt is het erg makkelijk.

Tot slot tief ik deze AAR hier even neer, m.i. de leukste die er van dit spel is.

Erg leerzaam en de mechanics zijn er goed in uitgelegd!
pi_119478432
Must have voor de Hearts of Iron liefhebbers
Arsenal of Democracy nu 3,99 euro bij Steam en Hearts of Iron 3 nu 4,99 in de herfstsales

Andere aanbiedingen

Crusader Kings 2 : 19,99 euro
Collection Edition 24,99: (die bevat Crusader Kings II, Crusader Kings II: Dynasty Shields, Crusader Kings II: Mongol Faces, Crusader Kings II: Songs of Albion, Crusader Kings II: Songs of Faith, Crusader Kings II: Ruler Designer, Crusader Kings II: Songs of the Holy Land)

Europa Universalis 3 Complete 7,49 euro

Victoria 2 19,99 euro
pi_119481093
Met CK2 zou ik even terughoudend zijn, die komt regelmatig goedkoper terug
  donderdag 22 november 2012 @ 17:05:44 #51
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_119507787
Bedankt voor de link ADWKV. Leerzaam en leuk om te lezen.

Ik heb nu het volgende probleem: ik heb maar 2 holdings terwijl ik er 9 zou mogen hebben. Hoe los ik dit op?

Er zijn naar mijn smaak ook te vaak interne oorlogen in mijn rijk. Er wordt voortdurend gestreden om Slovenië. Op zich is het niet verkeerd als mijn vassalen elkaar het licht in de ogen niet gunnen maar niet als het ten koste gaat van de sterkte van het leger van het rijk.

edit. Ik geloof dat ik met het gearrangeerd huwelijk van mijn erfgename ondoordacht te werk ben gegaan :')
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zoals je op het tweede plaatje kunt zien erft mijn kleinzoon dus niet het Koninkrijk Kroatië :|W
Ik denk dat ik de successiewet moet veranderen in Kroatië maar daar kan mijn huidige personage dus niet meer doen.

Als strategie om mijn vassalen te verzwakken nadat ze me van de troon hadden geprobeerd te stoten, heb ik er trouwens voor gekozen hun legers op kruistocht te sturen. Vervolgens sneuvelde ongeveer de helft maar kreeg ik wel lekker 300 goudstukken van de Paus als dank voor mijn oorlogsbijdrage. Snijdt deze strategie hout?

edit 2. Het probleem in de screenshots bleek geen probleem te zijn. De holdings-problematiek heb ik ook onder de knie gekregen. Ik ben mijn vassalen nu haast dankbaar als ze weer eens in opstand komen want dan kan ik lekker wat holdings inpikken.

[ Bericht 31% gewijzigd door JimmyJames op 23-11-2012 15:37:24 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
  zondag 25 november 2012 @ 10:11:19 #52
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_119591996
Ik ben sinds een paar dagen ook begonnen met HOI3. Eerst de tutorials afgewerkt en toen begonnen met mijn erste land. Snapte er eerst nog niet zo veel van, maar dat begint nu langzaamaan te komen.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
  Moderator zondag 25 november 2012 @ 12:17:30 #53
8781 crew  Frutsel
pi_119594354
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 10:11 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Ik ben sinds een paar dagen ook begonnen met HOI3. Eerst de tutorials afgewerkt en toen begonnen met mijn erste land. Snapte er eerst nog niet zo veel van, maar dat begint nu langzaamaan te komen.
Mooie keuze! Ik kan er nog niet helemaal aan wennen en blijf ik Arsenal of Democracy hangen. Af en toe probeer ik het weer maar ik zal d'r ooit wel doorheen geraken denk ik :P
  zondag 25 november 2012 @ 12:19:28 #54
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_119594425
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 12:17 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Mooie keuze! Ik kan er nog niet helemaal aan wennen en blijf ik Arsenal of Democracy hangen. Af en toe probeer ik het weer maar ik zal d'r ooit wel doorheen geraken denk ik :P
Misschien dat spel ook eens proberen. :P
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
  Moderator zondag 25 november 2012 @ 12:19:57 #55
8781 crew  Frutsel
pi_119594442
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 12:19 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:

[..]

Misschien dat spel ook eens proberen. :P
Hij is nu in de sale :P 3,99 euro :P
dat is net HOI2 , heb je dat ook gespeeld?
  zondag 25 november 2012 @ 12:21:19 #56
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_119594484
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 12:19 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Hij is nu in de sale :P 3,99 euro :P
dat is net HOI2 , heb je dat ook gespeeld?
Nee HOI2 nooit gespeeld. HOI3 is mijn eerste van de HOI serie. :@
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
  Moderator zondag 25 november 2012 @ 12:21:52 #57
8781 crew  Frutsel
pi_119594499
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 12:21 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:

[..]

Nee HOI2 nooit gespeeld. HOI3 is mijn eerste van de HOI serie. :@
Oe
das een beste uitdaging dan :P
Dapper :P
pi_119595738
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 17:05 schreef JimmyJames het volgende:
Bedankt voor de link ADWKV. Leerzaam en leuk om te lezen.

Ik heb nu het volgende probleem: ik heb maar 2 holdings terwijl ik er 9 zou mogen hebben. Hoe los ik dit op?

Er zijn naar mijn smaak ook te vaak interne oorlogen in mijn rijk. Er wordt voortdurend gestreden om Slovenië. Op zich is het niet verkeerd als mijn vassalen elkaar het licht in de ogen niet gunnen maar niet als het ten koste gaat van de sterkte van het leger van het rijk.

edit. Ik geloof dat ik met het gearrangeerd huwelijk van mijn erfgename ondoordacht te werk ben gegaan :')
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zoals je op het tweede plaatje kunt zien erft mijn kleinzoon dus niet het Koninkrijk Kroatië :|W
Ik denk dat ik de successiewet moet veranderen in Kroatië maar daar kan mijn huidige personage dus niet meer doen.

Als strategie om mijn vassalen te verzwakken nadat ze me van de troon hadden geprobeerd te stoten, heb ik er trouwens voor gekozen hun legers op kruistocht te sturen. Vervolgens sneuvelde ongeveer de helft maar kreeg ik wel lekker 300 goudstukken van de Paus als dank voor mijn oorlogsbijdrage. Snijdt deze strategie hout?

edit 2. Het probleem in de screenshots bleek geen probleem te zijn. De holdings-problematiek heb ik ook onder de knie gekregen. Ik ben mijn vassalen nu haast dankbaar als ze weer eens in opstand komen want dan kan ik lekker wat holdings inpikken.
Ah, excuus voor het late antwoord.

Holdings krijg je inderdaad door gebieden te veroveren, te erven o.i.d.

Dat je er niet zoveel als je max hebt is geen probleem, het is wel handiger om zoveel mogelijk te hebben maar minder hebben geeft geen nadelen. Rebellerende vazallen kunnen handig zijn om nieuwe gebieden te pakken, als je wint mag je inderdaad één titel voor nop terugpakken.

Verder kun je sinds de nieuwere versies "plotten" om een titel te pakken, check daarvoor het tabje "Intrigue". Geeft je een plot-mogelijkheid, als je één medestander weet te vinden is dat vaak al genoeg. Daarmee stel je je vazal een ultimatum; aftreden of oorlog. In beide gevallen ben je een titel rijker als je wint.

Kijk uit met het wegsturen van de troepen van je vazallen, daarmee jaag je ze tegen je in het harnas. Dat kan serieuze problemen opleveren over een poos, blije vazallen zijn leuker.
  zondag 25 november 2012 @ 16:16:25 #59
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_119603528
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 12:21 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Oe
das een beste uitdaging dan :P
Dapper :P
Ik houd wel van een uitdaging. :Y

Maar speel het wel op Very Easy. :@
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_119612449
Ulp. Koning van Aragon (via Barcelona) kassiewijlen, laat een guppie van één jaar achter. Koning van Frankrijk heeft een (weliswaar weak) claim op mijn hoofdduchy en de Almoraviden staan voor de poorten.

Ulp
pi_119612879
Ah. Toen brak er een succession crisis uit bij de Almoraviden, besloot de hertog van Anjou en Gascogne eens uit het Franse koninkrijk uit te stappen en accepteerde de koning van Hongarije het voorstel om met mijn halfzus te trouwen.

Zo kan dat toch ineens goed aflopen.
  maandag 26 november 2012 @ 17:44:22 #62
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_119644627
Ik vind het soms zo irritant als je veel tijd hebt gestoken in het kneden van één van je kinderen tot de perfecte opvolger en hij vervolgens overlijdt op vroege leeftijd. Andersom heb ik ook wel eens een koning gehad die bijna 80 werd. Volgens mij was dat onmogelijk in die tijd.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_119649283
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 11:33 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[ afbeelding ]

:P

Leuke GoT-referentie
:D

Maar in GoT was het niet z'n zus :P
Children of the night. What music they make.
pi_119649593
50% korting op de nieuwste HOI3 dlc, their finest hour, op steam.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_119649645
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 20:17 schreef Frutsel het volgende:
Must have voor de Hearts of Iron liefhebbers
Arsenal of Democracy nu 3,99 euro bij Steam en Hearts of Iron 3 nu 4,99 in de herfstsales

Andere aanbiedingen

Crusader Kings 2 : 19,99 euro
Collection Edition 24,99: (die bevat Crusader Kings II, Crusader Kings II: Dynasty Shields, Crusader Kings II: Mongol Faces, Crusader Kings II: Songs of Albion, Crusader Kings II: Songs of Faith, Crusader Kings II: Ruler Designer, Crusader Kings II: Songs of the Holy Land)

Europa Universalis 3 Complete 7,49 euro

Victoria 2 19,99 euro
Die Crusader Kings 2 Collection Edition is nu 12.50, met nog 9 uur te gaan.
Children of the night. What music they make.
  maandag 26 november 2012 @ 20:04:16 #66
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_119649983
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2012 12:17 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Mooie keuze! Ik kan er nog niet helemaal aan wennen en blijf ik Arsenal of Democracy hangen. Af en toe probeer ik het weer maar ik zal d'r ooit wel doorheen geraken denk ik :P
Arsenal of Democracy met casualty statistics _O_ _O_

Ik speelde altijd voor zo hoog mogelijk casualty stats :X
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  Moderator maandag 26 november 2012 @ 20:07:00 #67
8781 crew  Frutsel
pi_119650108
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2012 20:04 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Arsenal of Democracy met casualty statistics _O_ _O_

Ik speelde altijd voor zo hoog mogelijk casualty stats :X
:D KillerBlaZ :P
  maandag 26 november 2012 @ 20:12:50 #68
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_119650372
quote:
6s.gif Op maandag 26 november 2012 20:07 schreef Frutsel het volgende:

[..]

:D KillerBlaZ :P
Alle Russische divisies vernietigen en dan gewoon ff terugtrekken naar de grens
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_119650513
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2012 19:50 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

:D

Maar in GoT was het niet z'n zus :P
Kan me goed vergissen, maar het waren toch die Lannisters in GoT? Die waren toch broer en zus?
pi_119650605
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2012 20:16 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Kan me goed vergissen, maar het waren toch die Lannisters in GoT? Die waren toch broer en zus?
Oh. Die vrouw was iig de vrouw van de keizer, weet niet of ze de zus was van die Jaime Lannister.

quote:
For most of his life, Jaime has had a secretly incestuous relationship with his twin sister, Cersei. He has fathered three children by her: Joffrey, Myrcella, and Tommen, though most of the realm believes their father to be Cersei's husband, King Robert.
Opgelost :P
Children of the night. What music they make.
  maandag 26 november 2012 @ 20:21:51 #71
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_119650769
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2012 17:44 schreef JimmyJames het volgende:
Ik vind het soms zo irritant als je veel tijd hebt gestoken in het kneden van één van je kinderen tot de perfecte opvolger en hij vervolgens overlijdt op vroege leeftijd. Andersom heb ik ook wel eens een koning gehad die bijna 80 werd. Volgens mij was dat onmogelijk in die tijd.
Typisch ja.

Dat je kleinkinderen geen namen kunt geven vind ik ook altijd wel irritant en het gebrek aan controle over de kinderen/kleinkinderen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_119655687
Wat is een goed mannetje om mee te beginnen? Ik heb net alle tutorials van CK2 gedaan.
Children of the night. What music they make.
  maandag 26 november 2012 @ 23:06:39 #73
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_119659314
Zuid Italië , Lower Lorraine , Burgundy
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_119659528
Of één van de Ierse graven, dat is net alsof je in een zandbak zit. Lekker telkens sparen voor huurlingen, graafschap erbij. Nog meer huurlingen, nog een graafschap erbij. Enz. enz. enz.
  dinsdag 27 november 2012 @ 02:09:26 #75
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_119663813
Ik kan nauwelijks uitbreiden omdat ik omringd ben door sterkere koninkrijken. Dus ik dacht ik ga op een veroveringsoorlog in Italië waar nog redelijk wat zwakke staatjes zijn. Heb ik net een stad succesvol belegerd, komt het Byzantijnse rijk aanzetten met een oorlogsverklaring omtrent een county die hen de jure toebehoort.

Pfff de Koning van Kroatië heeft het niet makkelijk, hoor :{w

Verder heb ik mijn erfgename laten trouwen met een Mongoolse prinses ( :') ) Ben benieuwd of dat nog wat op gaat leveren.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_119842736
Minstens een hele peuterspeelzaal aan baby's vermoord om Vlaanderen te erven, moet ik ineens gif binnenkrijgen en naar het hiernamaals vertrekken zonder erfgenaam.
pi_119846187
Ik speel sinds kort Crusader Kings 2 en wat een geweldig spel :D (Ben nu koning van heel Ierland en de Isle of Man).
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  zondag 2 december 2012 @ 19:31:41 #79
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_119850819
quote:
15s.gif Op zondag 2 december 2012 15:21 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Minstens een hele peuterspeelzaal aan baby's vermoord om Vlaanderen te erven, moet ik ineens gif binnenkrijgen en naar het hiernamaals vertrekken zonder erfgenaam.
Hoe meer mensen je uit de weg ruimt > hoe meer er jou ook uit de weg willen ruimen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_119852802
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 19:31 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Hoe meer mensen je uit de weg ruimt > hoe meer er jou ook uit de weg willen ruimen.
Da's natuurlijk waar. En een spy master die moordkansen geeft, kan niet tegelijk je hof bewaken. Dat telt ook mee.
  zondag 2 december 2012 @ 20:30:35 #81
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_119853154
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 20:21 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Da's natuurlijk waar. En een spy master die moordkansen geeft, kan niet tegelijk je hof bewaken. Dat telt ook mee.
Maar het was me vrij duidelijk na flink wat spelen dat als je echt op moordpad gaat je op een gegeven er zelf ook aan gaat. (Of een goede troonopvolger)

Ruim 1 persoon uit de weg ok, daarna moet je eigenlijk al uitkijken.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_119853618
Lijkt er inderdaad wel op, maar normaal heb ik genoeg goede erfgenamen om dat op te vangen.
pi_119869662
Hoogstwaarschijnlijk is Paradox een pagan-DLC in elkaar aan het knutselen, genaamd "Wrath of Odin".
Bron hiervoor is een screen van de patchpagina van Paradox. Bij "Files added" stond de Wrath of Odin BETA. Dat zou de eerste pagan-DLC voor een spel uit de CK-serie zijn.

Zit hier toch wel op te wachten, Paradox is er goed bezig (en vooral snel!).

So far:
1. Sword of the Islam (speelbaar maken van moslims en nieuwe mechanics speciaal hiervoor)
2. Legacy of Rome (nieuwe mechanics voor de Byzantijnen)
3. Sunset Invasion (joker DLC met een invasie van de azteken in de tweede helft van het spel)
4. Wrath of Odin (waarschijnlijk dus de langverwachte pagan DLC)

Respect voor wat er gebeurd. Ik was bang dat ze er twee DLC-tjes uit zouden gooien en voor de rest concentreren op music packs en texture packs, maar dat is dus niet het geval. Die zijn wel verschenen maar meer voor erbij.
  maandag 3 december 2012 @ 09:04:36 #84
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_119869837
Heeft iemand Sunset Invasion al gespeeld overigens?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_119869883
Heb hem draaien, maar ben in geen enkele game ver genoeg.
  maandag 3 december 2012 @ 09:08:49 #86
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_119869909
Verder nog verbeteringen aan het spel dmv nieuwe patch bij deze DLC??
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_119870479
Veel fixes, weinig ingrijpende veranderingen. Hier de patchnotes.

Heb wel gemerkt dat je heretic priesters die je willen overtuigen om ook heretic te worden éérst moet vrijlaten, daarna pas religious conversion moet eisen.

Normaal stopte ik hem in het gevang, eiste conversion en liet hem daarna vrij voor de bonus, maar nu worden ze automatisch vrijgelaten als ze zich bekeren.
  maandag 3 december 2012 @ 10:25:49 #88
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_119871644
Dit is wel een fijne toevoeging:
*- You can now forbid your council from leading armies
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_119871873
Die is inderdaad aangenaam, net als deze:

- Disbanding multiple selected units will never disband retinues if there are non-retinues in any selected unit

Het zijn de kleine dingen die toch een verschil maken.
  maandag 3 december 2012 @ 10:47:28 #90
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_119872273
Er zijn nog wel veel verbeteringen mogelijk (extra mogelijkheden met gevangenen)
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zaterdag 8 december 2012 @ 15:01:39 #91
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_120074739
Ik heb nu elective succession in Zweden en het zorgt voor veel minder problemen. Ik kan gewoon kiezen wie mij moet opvolgen en tot nu toe heb ik nog geen opvolgingsoorlog te verduren gehad.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_120077953
Volgende halte van de DLC-trein: Republieken

quote:
Even if you do not buy the DLC, you will be able to interact with the fleshed out computer controlled Republics and their trade empires, and, since we are such nice guys, the free patch (1.09) will contain a whole slew of other neat little features (some of which people have actually even asked for.)
  zaterdag 8 december 2012 @ 22:47:42 #93
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_120090508
Ik heb net Engeland geërfd. Had ik toch de juiste man gekozen om mij op te volgen. Het aantal soldaten dat ik op de been kan brengen is gelijk bijna verdrievoudigd. Ik kan ook een aanspraak laten gelden op Denemarken dat met een koning zitten opgescheept van nul jaar oud en naar mijn idee redelijk zwak staan op dit moment. Spannend allemaal :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door JimmyJames op 08-12-2012 22:52:58 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_120100179
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 22:47 schreef JimmyJames het volgende:
Ik heb net Engeland geërfd. Had ik toch de juiste man gekozen om mij op te volgen. Het aantal soldaten dat ik op de been kan brengen is gelijk bijna verdrievoudigd. Ik kan ook een aanspraak laten gelden op Denemarken dat met een koning zitten opgescheept van nul jaar oud en naar mijn idee redelijk zwak staan op dit moment. Spannend allemaal :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deftig! Uit elkaar gescheurd Midden-Oosten wel, als je pech hebt stabiliseren de Byzantijnen dat voor de invasies komen. Welke versie draai je?
  zondag 9 december 2012 @ 12:18:11 #95
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_120102588
De laatste versie maar zonder de DLC. Ik kijk idd met argusogen naar de uitbreiding van het Byzantijnse Rijk. In mijn eerdere potjes bakten ze er meestal niks van.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_120108866
Ok, ben een nieuw spel begonnen, als Earl of Connacht. Zoon van 26 jaar heeft 2 kinderen maar geen vrouw, ik heb hem dus snel aan de dochter van de koning van Denemarken geholpen. Ze is wel een bastaard, maakt dat veel uit? :')

Ambitie van de vader is om een dochter te krijgen, maar dit kan zeker niet beinvloed worden?

En ik wil Breifne inpikken want daar heb ik zo'n Du Joure voor, maar ik kan dat niet omdat we al enkele army levies hebben :?
Children of the night. What music they make.
  zondag 9 december 2012 @ 15:33:38 #97
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_120109103
Je kunt er waarschijnlijk weinig prestige aan ontlenen als ze een bastaard is. Verder kan zij dus geen aanspraak doen op de titels van de koning van Denemarken als hij komt te overlijden.

Ambities kun je annuleren (in de character-box) maar dan kun je drie jaar (?) geen nieuwe ambitie kiezen.

Je kunt geen oorlogen verklaren als je je leger al hebt gemobiliseerd. Dus eerst demobiliseren, oorlog verklaren en weer mobiliseren.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_120109223
Ok. Dit is m'n 2e potje, heb nog veel te leren dus :P

Hoe krijg ik een Guardian voor m'n kleinkind?
Children of the night. What music they make.
pi_120109449
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 15:36 schreef DeHovenier het volgende:
Ok. Dit is m'n 2e potje, heb nog veel te leren dus :P

Hoe krijg ik een Guardian voor m'n kleinkind?
Kies je zelf, klik je kind aan en klik "educate" o.i.d.

Geeft je de mogelijkheid om iemand te selecteren, als het een toekomstige erfgenaam is moet je hem altijd zelf opleiden of een verdomd goede Guardian vinden.

Let op dat het kind eigenschappen, religie en cultuur van de Guardian overneemt.
pi_120109499
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 15:33 schreef JimmyJames het volgende:
Je kunt er waarschijnlijk weinig prestige aan ontlenen als ze een bastaard is. Verder kan zij dus geen aanspraak doen op de titels van de koning van Denemarken als hij komt te overlijden.

Ambities kun je annuleren (in de character-box) maar dan kun je drie jaar (?) geen nieuwe ambitie kiezen.

Je kunt geen oorlogen verklaren als je je leger al hebt gemobiliseerd. Dus eerst demobiliseren, oorlog verklaren en weer mobiliseren.
Of, en voor Ierland is dat optimaal, je huurt huurlingen, wacht een maand zodat ze morale hebben en valt dan aan
pi_120109542
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2012 15:43 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Kies je zelf, klik je kind aan en klik "educate" o.i.d.

Geeft je de mogelijkheid om iemand te selecteren, als het een toekomstige erfgenaam is moet je hem altijd zelf opleiden of een verdomd goede Guardian vinden.

Let op dat het kind eigenschappen, religie en cultuur van de Guardian overneemt.
Maar dan moet ik 2 kinderen selecteren, eentje van mn eigen en eentje van mn guardian. Die worden dan geruild ofzo?
Children of the night. What music they make.
pi_120109729
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 15:45 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Maar dan moet ik 2 kinderen selecteren, eentje van mn eigen en eentje van mn guardian. Die worden dan geruild ofzo?
Nope, je selecteert het kind in kwestie en een guardian. In het scherm heb je dan enerzijds het kind en daarnaast de gewenste guardian
pi_120109812
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2012 15:50 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Nope, je selecteert het kind in kwestie en een guardian. In het scherm heb je dan enerzijds het kind en daarnaast de gewenste guardian
Ok.
Children of the night. What music they make.
pi_120109923
En zoals gezegd erfgenamen altijd zelf doen. Niks kutters dan ineens een craven, trusting, celibataire sloth koning hebben.
pi_120110076
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2012 15:56 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
En zoals gezegd erfgenamen altijd zelf doen. Niks kutters dan ineens een craven, trusting, celibataire sloth koning hebben.
De erfgenaam is 27 :P
Children of the night. What music they make.
pi_120110111
Ik begin CK2 eindelijk een beetje door te krijgen. In mijn huidige spel was ik begonnen als Lower Lorraine met als doel om Frisia bij elkaar te krijgen. Dat is nog niet gelukt, maar ik ben nu koning van Lotharingen, hertog van Köln, hertog van Gelre, hertog van Holland, hertog van Upper Lorraine en van Lower Lorraine dus. Ik mis nog één landje in mijn rijk om Frisia bij elkaar te de jure (7/16). Maar de laatste 30 jaar staan de oorlogen stil omdat de crown authority te hoog is in het HRE. Ik kan dus niet uitbreiden, al heb ik iets van 6 de jure claims openstaan.

Verder in mijn spel is het grootste deel van Engeland van de Paus (na een kruistocht). HRE heeft zich uitgebreid naar Tunesië en Libië, Fatamiden bezitten Zuid-Italië en Griekenland en Denemarken breidt zich nu uit in Rusland... en ik zit pas in 1140 ongeveer.

Dan heb ik nog een vraag: is het slim om mijn demesne uit te breiden door titels af te pakken van anderen? Ik heb nu alleen Breda en mijn inkomen is iets van 11 gold. Ik hàd Verdun, maar die heb ik aan mijn zoon gegeven. Is het handig om veel demesne te hebben, of zijn ze eigenlijk onnodig als je koning bent?
pi_120110152
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 16:00 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

De erfgenaam is 27 :P
Ah, maar ook de oudste zoon van je erfgenaam altijd zelf doen :P
pi_120110218
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2012 16:01 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Ah, maar ook de oudste zoon van je erfgenaam altijd zelf doen :P
Ik zal het onthouden!


:?
Children of the night. What music they make.
pi_120110331
Hey... Wait kiezen, die geeft een permanente scholar trait
pi_120110391
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 16:04 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Hey... Wait kiezen, die geeft een permanente scholar trait
Had ik idd gedaan, ik lees je post nu pas. Gebeurden dit soort dingen wel vaker?

Children of the night. What music they make.
pi_120110527
quote:
14s.gif Op zondag 9 december 2012 16:00 schreef Helgen het volgende:

Dan heb ik nog een vraag: is het slim om mijn demesne uit te breiden door titels af te pakken van anderen? Ik heb nu alleen Breda en mijn inkomen is iets van 11 gold. Ik hàd Verdun, maar die heb ik aan mijn zoon gegeven. Is het handig om veel demesne te hebben, of zijn ze eigenlijk onnodig als je koning bent?
Kijk altijd uit dat je als koning niet meer dan twee hertogtitels hebt, anders zijn je vazallen boos.

Ik heb zelf altijd precies demesne limit, als je meer hebt zijn je vazallen ook boos (-10 per gebied.).

Minder is niet ideaal omdat je dan minder eigen troepen hebt bij oorlogen en opstanden.
pi_120110553
Ok, ik heb de oorlog verklaard en huurlingen ingehuurd. DIe kosten aardig wat zeg!

Dus nu een maandje wachten?
Children of the night. What music they make.
pi_120110576
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 16:06 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Had ik idd gedaan, ik lees je post nu pas. Gebeurden dit soort dingen wel vaker?

[ afbeelding ]
Vrij regelmatig, ja. Elke derde koning/graaf/watdanook ofzo heb ik het wel
pi_120110608
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2012 16:10 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Vrij regelmatig, ja. Elke derde koning/graaf/watdanook ofzo heb ik het wel
Wel leuk :P

Koning van Denemarken wil me helpen bij m'n kleine oorlogje :')

1500 vs 300, moet te doen zijn :D
Children of the night. What music they make.
pi_120110666
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 16:10 schreef DeHovenier het volgende:
Ok, ik heb de oorlog verklaard en huurlingen ingehuurd. DIe kosten aardig wat zeg!

Dus nu een maandje wachten?
Hooo :P eerst huurlingen, dan maand wachten en dan binnenvallen :P

Je kunt geen oorlog verklaren met je eigen troepen staande, wel mercenaries.

Ik wacht zelf altijd tot ik 130-150 goud heb bij kleine county oorlogen voor de huurlingen.
pi_120110701
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 16:11 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Wel leuk :P

Koning van Denemarken wil me helpen bij m'n kleine oorlogje :')

1500 vs 300, moet te doen zijn :D
Inderdaad en van steden innemen krijg je ook geld dus meestal kun je de huurlingen wel aanhouden
pi_120110910
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2012 16:12 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Hooo :P eerst huurlingen, dan maand wachten en dan binnenvallen :P

Je kunt geen oorlog verklaren met je eigen troepen staande, wel mercenaries.

Ik wacht zelf altijd tot ik 130-150 goud heb bij kleine county oorlogen voor de huurlingen.
Ja, ik heb het wel in de goede volgorde gedaan :P

quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2012 16:13 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Inderdaad en van steden innemen krijg je ook geld dus meestal kun je de huurlingen wel aanhouden
Dat geld kan ik wel gebruiken. Ik had iets van 80 gold over, en ik sta nu 4 gold in de min ;(
Children of the night. What music they make.
pi_120111049
Onduidelijk aangegeven omdat ik mobiel zat, maar normaliter neem ik huurlingen aan, wacht een maand en verklaar dan pas de oorlog. Dan raisen zij hun troepen, maar die hebben dan lage moraal zodra je het land binnen marcheert. Vaak instant kaputt. Dan maar siegen, eventueel met je eigen troepen erbij.

Kost inderdaad een flinke hoop, maar je verdient het uiteindelijk met gemak terug.
pi_120111220
Ok. Dan heb ik het toch wat anders gedaan dan jou. Maargoed, omdat ik te weinig geld had kon ik die huurlingen ook niet meer betalen, dus keren ze zich nu tegen mij :')
Children of the night. What music they make.
pi_120111340
Ahhaaha, dat is wel balen. Als ik ernstig in de min sta neem ik normaal mijn eigen troepen aan en laat die lekker siegen.

Wat deed je dan met je huurlingen? Puur laten siegen of ook de vijandelijke troepen achterna rennen om ze af te maken?

Dat laatste zou ik afraden, meteen eropaf en laten siegen. Als zij dan naar jouw land lopen om dat te belegeren maakt dat niet zoveel uit omdat jij veel sneller dan zij gebieden overneemt.
pi_120111505
Het was 1500 tegen 300, dus ik won, en ze gingen gelijk daarna siegen. Toen kwam het bericht dat ik ze niet meer kon betalen, en marcheerden ze linea recta naar mijn stad. Ik nog snel een amry raisen, maar dat werd ook in de pan gehakt, dus nu belegeren ze mijn enige stad in mijn enige provincie.

Ik begin vanavond weer vanuit m'n oude savegame (voordat ik de oorlog verklaarde), moet nu mijn zus helpen met het eruithalen van laminaat :P
Children of the night. What music they make.
pi_120111749
Ierland is wel een optimale regio om het spel te leren, je zit ver van het religieuze geharrewar in Spanje en het Midden-Oosten af en hebt genoeg tijd om de basics te leren omdat de grotere landen in de buurt (Engeland, Schotland) geen interesse aan de regio hebben.
pi_120112733
Ik had net voor de grap de keizer een ultimatum gesteld om zijn positie op te geven en dit heeft hij gedaan (tegen mijn verwaching in). Toen werd ik dus keizer en moest ik opeens allemaal oorlogen en dingen regelen. Ik snapte er niets van, dus ben maar weer gestopt. Ik ga, denk ik, volgende keer maar eens met iets in Ierland beginnen en dan vanuit daar veroveren. Ik heb van dit laatste spel tenminste wel veel geleerd over het spel, dus ik denk dat ik nu wel in Ierland iets kan veroveren/een koninkrijk stichten mét demesne.
pi_120113894
Uit het niets keizer worden is imho klote, AI maakt er een inefficient potje van. Zelf opbouwen is makkelijker en uiteindelijk ook beter te onderhouden.
pi_120122987
Zo, nu weer verder spelen :P
Children of the night. What music they make.
pi_120123786
Is een Province hetzelfde als een County?
Children of the night. What music they make.
  zondag 9 december 2012 @ 21:18:25 #127
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_120124255
-O- Ik kan CK2 niet meer spelen. :( Krijg bij het opstarten de melding "CK2game.exe werkt niet meer".
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_120124480
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 21:18 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
-O- Ik kan CK2 niet meer spelen. :( Krijg bij het opstarten de melding "CK2game.exe werkt niet meer".
-O-

Had je daarvoor nog rare errors gekregen?
Children of the night. What music they make.
  zondag 9 december 2012 @ 21:21:41 #129
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_120124540
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 21:20 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

-O-

Had je daarvoor nog rare errors gekregen?
Heb het al een tijd niet gespeeld, dus geloof van niet.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_120125321
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 21:21 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:

[..]

Heb het al een tijd niet gespeeld, dus geloof van niet.
Wat gek. Ik zou eens gaan googlen.
Children of the night. What music they make.
pi_120126382
Kom er net achter dat m'n Chounsellor een Stewardship van 27 heeft, en m'n Steward heeft een stewardship van 10. Snel ff veranderen dus :')

Handig is dat je dit spel goed kunt alttabben ^O^
Children of the night. What music they make.
pi_120126925
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 21:21 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:

[..]

Heb het al een tijd niet gespeeld, dus geloof van niet.
Steam of "gewoon"?
pi_120127203
Lol, m'n koning heeft z'n sexleven weer opgepept; trait 'Lustful' erbij! Vorige maand was 'ie nog ziek _O-
Children of the night. What music they make.
  zondag 9 december 2012 @ 21:59:45 #134
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_120127254
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 21:54 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Steam of "gewoon"?
Steam
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
  zondag 9 december 2012 @ 22:00:19 #135
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_120127299
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 21:58 schreef DeHovenier het volgende:
Lol, m'n koning heeft z'n sexleven weer opgepept; trait 'Lustful' erbij! Vorige maand was 'ie nog ziek _O-
Had ie een STD?
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_120127383
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 21:59 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:

[..]

Steam
Reinstall geen optie? Dan houd je de savegames volgens mij
pi_120127429
Binnekort nog eens de Game of Thrones mod proberen, schijnt hoog aangeschreven te staan
  zondag 9 december 2012 @ 22:05:28 #138
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_120127671
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 22:01 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Reinstall geen optie? Dan houd je de savegames volgens mij
Al gedaan, maar dan heb ik nog steeds dezelfde melding. Kan op google eigenlijk ook niets bruikbaars vinden.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_120127688
quote:
10s.gif Op zondag 9 december 2012 22:00 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:

[..]

Had ie een STD?
Ik wil het niet weten :P

Is het trouwens zinvol om je Steward te laten trouwen?
Children of the night. What music they make.
pi_120127871
Bij verschillende aangrenzende provincies hangt een soort geel/groene wolk boven de steden. Wat is dat?
Children of the night. What music they make.
pi_120128640
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 22:08 schreef DeHovenier het volgende:
Bij verschillende aangrenzende provincies hangt een soort geel/groene wolk boven de steden. Wat is dat?
Een ziekte. (epidemie)
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_120128701
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 21:46 schreef DeHovenier het volgende:
Kom er net achter dat m'n Chounsellor een Stewardship van 27 heeft, en m'n Steward heeft een stewardship van 10. Snel ff veranderen dus :')

Handig is dat je dit spel goed kunt alttabben ^O^
Ik draai hem lekker windowed :D
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_120129266
quote:
10s.gif Op zondag 9 december 2012 22:00 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:

[..]

Had ie een STD?
En nu is 'ie weer gestressed.... hij kan het koningschap gewoon niet aan :')

quote:
17s.gif Op zondag 9 december 2012 22:20 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Een ziekte. (epidemie)
Ah. Is dat gevaarlijk? Gelukkig zie ik geen groene wolkjes meer!
Ik heb dit nog niet gezegd of ik zie ze weer verschijnen -O-
Beter blijven ze bij mij uit de buurt -O-

quote:
17s.gif Op zondag 9 december 2012 22:20 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Ik draai hem lekker windowed :D
Kan ook :P
Children of the night. What music they make.
pi_120129525
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 22:26 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Ah. Is dat gevaarlijk? Gelukkig zie ik geen groene wolkjes meer!
Ik heb dit nog niet gezegd of ik zie ze weer verschijnen -O-
Beter blijven ze bij mij uit de buurt -O-
Niet zo erg, gebeurt continu. Zijn plagen, half europa heeft er last van.
pi_120129555
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 22:30 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Niet zo erg, gebeurt continu. Zijn plagen, half europa heeft er last van.
Af en toe gaat er wel iemand aan dood binnen je court.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_120129599
quote:
17s.gif Op zondag 9 december 2012 22:30 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Af en toe gaat er wel iemand aan dood binnen je court.
Och, je wilt toch zeker geen zwakkelingen aan het hof?
pi_120129754
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 22:31 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Och, je wilt toch zeker geen zwakkelingen aan het hof?
Tenzij het mijn Heir is en ik geen andere heb.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_120129810
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 22:26 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

En nu is 'ie weer gestressed.... hij kan het koningschap gewoon niet aan :')

[..]

Ah. Is dat gevaarlijk? Gelukkig zie ik geen groene wolkjes meer!
Ik heb dit nog niet gezegd of ik zie ze weer verschijnen -O-
Beter blijven ze bij mij uit de buurt -O-

[..]

Kan ook :P
Kan gevaarlijk zijn als een leger door de provincie heen reist. Je generaals kunnen ziek worden en zelf sterven, is een aantal keer bij mij gebeurd, hup keizer dood aan de tyfeus. Verder kan de atrition grens omlaag gehaald worden door plagen
pi_120130009
Ok. Dat is balen -O-

Is het zinvol om courtiers uit te huwelijken?

En ik kreeg weer een Call-to-arms van de koning van Denemarken, dit keer tegen een jongetje van 12 uit Lubeck :')
Children of the night. What music they make.
pi_120130155
Weet je wat ik altijd naaierij vind, als ik eindelijk een casus belli heb op een county in een groot land en mijn complete leger er heen stuur dat al die counties binnen mijn kingdom dan in een keer zelfstandig willen zijn. Blegh.

Ik zit trouwens vast met mijn koninkrijk van Ierland en Schotland omdat Engeland te sterk is en alle andere landen ook.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_120130187
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 22:37 schreef DeHovenier het volgende:
Ok. Dat is balen -O-

Is het zinvol om courtiers uit te huwelijken?

En ik kreeg weer een Call-to-arms van de koning van Denemarken, dit keer tegen een jongetje van 12 uit Lubeck :')
Ik heb oorlog met ze volgens mij. Biatches.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_120130594
quote:
17s.gif Op zondag 9 december 2012 22:39 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Ik heb oorlog met ze volgens mij. Biatches.
ik kan dat jochie wel assasinaten, maar daar heb ik maar 38% kans op. En zomaar een legertje op ze af sturen kan ook niet :P
Children of the night. What music they make.
pi_120130700
Ennn de oorlog is alweer over. Grappig is dat dat knulletje de zoon is van de vrouw van m'n erfgenaam :P
Children of the night. What music they make.
pi_120130953
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 22:48 schreef DeHovenier het volgende:
Ennn de oorlog is alweer over. Grappig is dat dat knulletje de zoon is van de vrouw van m'n erfgenaam :P
Je wil niet weten hoeveel inteelt er plaats vind in het spel.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_120131261
quote:
17s.gif Op zondag 9 december 2012 22:53 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Je wil niet weten hoeveel inteelt er plaats vind in het spel.
Liever niet nee :')

Zometeen voor de 2e keer proberen om mijn du jour provincie te veroveren mbv huurlingen. Heb nu 200 gold, moet wel genoeg zijn?

En m'n koning heeft de bijnaam 'The Old' gekregen omdat ie nu 60 is :D
Children of the night. What music they make.
pi_120131412
quote:
17s.gif Op zondag 9 december 2012 22:39 schreef DutchErrorist het volgende:
Weet je wat ik altijd naaierij vind, als ik eindelijk een casus belli heb op een county in een groot land en mijn complete leger er heen stuur dat al die counties binnen mijn kingdom dan in een keer zelfstandig willen zijn. Blegh.

Ik zit trouwens vast met mijn koninkrijk van Ierland en Schotland omdat Engeland te sterk is en alle andere landen ook.
Weet je wat ook kut is? Dat je net drie claims verzamelde in eigendom van een buurman, wanneer je ineens high authority op je flikker krijgt :{
pi_120131450
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 22:59 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Liever niet nee :')

Zometeen voor de 2e keer proberen om mijn du jour provincie te veroveren mbv huurlingen. Heb nu 200 gold, moet wel genoeg zijn?

En m'n koning heeft de bijnaam 'The Old' gekregen omdat ie nu 60 is :D
Da's zat, zeker als ze maar één county hebben.
pi_120131692
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 23:03 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Da's zat, zeker als ze maar één county hebben.
Ok.

Nu begint die koning weer te klagen dat 'ie z'n vrouw weer niet aantrekkelijk vindt...dus legt 'ie het aan met z'n 33 jaar jongere schoondochter. :')_!
Children of the night. What music they make.
pi_120131808
Oh ja, je wilt niet weten hoevaak ik koningen heb zien aanpappen met de vrouwen van hun broers of zoons :')

Een paar keer met vrouwen van hun kleinzoons :')
pi_120131949
quote:
10s.gif Op zondag 9 december 2012 23:10 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Oh ja, je wilt niet weten hoevaak ik koningen heb zien aanpappen met de vrouwen van hun broers of zoons :')

Een paar keer met vrouwen van hun kleinzoons :')
_O-

Als het zo ging vroeger....

Wel lief dat de Denen me nu komen helpen met de belegering van de stad...met 10 man :')
Children of the night. What music they make.
pi_120132012
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 23:13 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

_O-

Als het zo ging vroeger....

Wel lief dat de Denen me nu komen helpen met de belegering van de stad...met 10 man :')
In deeltje 1 van CK was de AI zo lekker bezig, dan liepen de troepen na gevechten soms met tien man rond met de koning als aanvoerder :P

Aanval -> capture -> dank je voor je land :P
pi_120132213
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 23:14 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

In deeltje 1 van CK was de AI zo lekker bezig, dan liepen de troepen na gevechten soms met tien man rond met de koning als aanvoerder :P

Aanval -> capture -> dank je voor je land :P
:')


_O_
Children of the night. What music they make.
pi_120132330
Even kijken of ik nog screens van mijn vorige erfgenaam heb.

Edit: Ah, hier:

pi_120132713
Die broers waren allemaal vergelijkbaar maar iets minder.
pi_120132877
quote:
14s.gif Op zondag 9 december 2012 23:27 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Die broers waren allemaal vergelijkbaar maar iets minder.
Jij bedoelt die traits? Ik heb nog niet genoeg kennis om te zien wat al die traits inhouden/inhoudt :P


Doen?
Children of the night. What music they make.
pi_120133163
Ook, maar vooral de stats. De traits zijn veel "virtues" en andere nuttige traits, daar zit niks negatiefs bij.

Die stats zijn om van te watertanden, vooral als je nagaat dat hij nog meer veertien was. Even kijken of ik een screen van hem als graaf heb.
pi_120133230
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 23:35 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ook, maar vooral de stats. De traits zijn veel "virtues" en andere nuttige traits, daar zit niks negatiefs bij.

Die stats zijn om van te watertanden, vooral als je nagaat dat hij nog meer veertien was. Even kijken of ik een screen van hem als graaf heb.
Ok. Vanaf welk niveau kan je zeggen dat een stat goed is? 12?
Children of the night. What music they make.
pi_120133326
Heb die provincie veroverd, nu moet ik die huurlingen weer disbanden, toch?
Children of the night. What music they make.
  zondag 9 december 2012 @ 23:38:45 #169
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_120133339
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 23:36 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Ok. Vanaf welk niveau kan je zeggen dat een stat goed is? 12?
10
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 9 december 2012 @ 23:38:55 #170
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_120133353
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 23:38 schreef DeHovenier het volgende:
Heb die provincie veroverd, nu moet ik die huurlingen weer disbanden, toch?
jep
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_120133354
Ik ben allang blij als het geen kwijlende imbeciel is. Nou ja nee, vanaf tien is het oké. In de twintig zie je veel in je council als je een middelgroot rijk hebt, maar op heersers zie je het niet erg veel. Die zitten veelal tussen de vijf en tien met af en toe één a twee stats in de vijftien.
pi_120133573
Ok.
Children of the night. What music they make.
pi_120133632
Dit is mijn council nu:
Children of the night. What music they make.
  zondag 9 december 2012 @ 23:50:09 #174
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_120133910
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 23:38 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Ik ben allang blij als het geen kwijlende imbeciel is. Nou ja nee, vanaf tien is het oké. In de twintig zie je veel in je council als je een middelgroot rijk hebt, maar op heersers zie je het niet erg veel. Die zitten veelal tussen de vijf en tien met af en toe één a twee stats in de vijftien.
Niet alle skills zijn ook even belangrijk (hoewel dat ook weer van de mod afhangt die je speelt / of vanilla)
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_120133948
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 23:50 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Niet alle skills zijn ook even belangrijk (hoewel dat ook weer van de mod afhangt die je speelt / of vanilla)
Vanilla. Niet alles heeft evenveel invloed, maar het doet allemaal wel "iets".
pi_120135133
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 23:44 schreef DeHovenier het volgende:
Dit is mijn council nu:
[ afbeelding ]
Laat die chancellor lekker claims fabricaten.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_120135360


Mijn Koninkrijk (Stukje Whales heb ik ook)
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  maandag 10 december 2012 @ 00:30:16 #178
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_120135722
Ik geef trouwens meestal een bevestigend antwoord op de call to arms (anders kost het je prestige) maar ik draag vervolgens zelden iets bij. Kan dat reputatieschade opleveren?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_120135784
quote:
17s.gif Op maandag 10 december 2012 00:14 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Laat die chancellor lekker claims fabricaten.
Je bedoelt dat 'ie Spymaster moet zijn? Hoezo?
Children of the night. What music they make.
pi_120135819
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 00:30 schreef JimmyJames het volgende:
Ik geef trouwens meestal een bevestigend antwoord op de call to arms (anders kost het je prestige) maar ik draag vervolgens zelden iets bij. Kan dat reputatieschade opleveren?
Ik heb hetzelfde gedaan, maar Denemarken was sowieso wel sterk genoeg om mijn hulp niet nodig te hebben.
Children of the night. What music they make.
pi_120135846
quote:
17s.gif Op maandag 10 december 2012 00:20 schreef DutchErrorist het volgende:
[ afbeelding ]

Mijn Koninkrijk (Stukje Whales heb ik ook)
Welke provincie ben je begonnen?
Children of the night. What music they make.
pi_120144744
Mijn kersverse vazal, wiens provincie ik heb veroverd, plotte tegen me, dus ik heb hem nu gevangen genomen. Was 43% kans daarop, dus ik heb een aantal keren opnieuw m'n savegame moeten laden. Maar kan hij dan wel goed die provincie besturen? Lijkt me niet?
Children of the night. What music they make.
pi_120145023
Als hij in opstand komt kun je zijn titel voor noopes revoken. Welke traits heeft je vazal? Het is altijd handig om een "content" vazal te hebben, die blijven lekker rustig.

"Ambitious" vazallen zijn klote, probeer die te vervangen.
pi_120145389
Hij is een Skilled Tactician, Mystic, Just, Envious, Paranoid, Wroth, Slothful, Gregarious en Cruel.
Children of the night. What music they make.
pi_120145468
Niks extreems dus. Let wel op dat tegenovergestelden elkaar niet zo mogen, dat geeft -10
pi_120145475
Meer zelfs volgens mij.
pi_120145564
Tegenovergestelde wat? Traits?

Maar hij kan dus gewoon gevangen blijven?

En m'n andere kleinzoon is 16 geworden, moet ik nu een vrouw voor hem vinden?
Children of the night. What music they make.
pi_120145807
:')

De vrouw van de koning voelde zich wat ziekjes, dus ze trekt zich terug. Een perfecte kans om eens van wippenstein te gaan, vond 'ie, dus nu is z'n schoondochter zwanger van hem :')

Maar als het een dochter wordt, dan heeft 'ie zijn ambitie wel gehaald :D
Children of the night. What music they make.
pi_120145893
Ehm, een aantal van de traits zijn in zonden en deugden gesteld. Dat zijn dan de zeven zonden en deugden die als het ergst/best werden gezien in de middeleeuwen.

Ze zijn gekenmerkt door een groene (bij deugden) of rode (bij zonden) achtergrondjes.

Elk van de deugden heeft dus een zonde als alternatief. Je kunt niet zowel de deugd alsook de zonde hebben, dat zou elkaar tegenspreken.

Je kunt bijv. diligent (=actief) of een sloth (=lui) zijn, dat geeft elk een apart gevolg en wat aparte keuzemogelijkheden en events.

Mensen zullen deugden altijd goed vinden, wat je een +10 in de relatie met diegene geeft. Sins geven altijd -10.

Het geeft extra minpunten in een relatie met iemand die de respectievelijke tegenovergestelde trait heeft.

Hier een lijst met alle traits en de gevolgen
pi_120146093
Ok, zo is het duidelijker.

Het is trouwens een dochter geworden, ambitie vervuld *O*
Alleen moet 'ie d'r accepteren of niet? De moeder (vrouw van zoon) is een bastaard.
Children of the night. What music they make.
pi_120146340
Mwoah, zou ik niet doen als je al erfgenamen hebt.
pi_120146495
Done.

Hoe kan ik de Martiality, Stewardship en Diplomacy verbeteren van de koning? Dit kan ik nl. instellen als Ambitie.
Children of the night. What music they make.
pi_120146718
Als ambitie instellen, na een poosje krijg je dan vanzelf een gerelateerde (en erg leuke!) eventserie.

Voor elke stat een andere serie :P Kan alleen ingesteld worden als je <8 zit in een skill.
pi_120147062
Oh, dus dat gaat vanzelf.

Net mijn kleinzoon voorgesteld als geschikte bruidegom met een Prinses van het HRE :P
Children of the night. What music they make.
pi_120147317
De koning is dood, leve de koning ;(
Children of the night. What music they make.
pi_120147403
Ik heb de tutorial van EU gespeeld. Maar snap er nog geen tering van ;(
pi_120147404
Wtf, waarom verlies ik opeens 200 Prestige en Piety?

quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 13:44 schreef Leonos het volgende:
Ik heb de tutorial van EU gespeeld. Maar snap er nog geen tering van ;(
Vind je Popmundo niet meer leuk? :P
Children of the night. What music they make.
pi_120147417
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 13:44 schreef DeHovenier het volgende:
Wtf, waarom verlies ik opeens 200 Prestige en Piety?

[..]

Vind je Popmundo niet meer leuk? :P
Hey, jij ook weer hier! :W
pi_120147731
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 13:45 schreef Leonos het volgende:

[..]

Hey, jij ook weer hier! :W
Zoals je ziet. Je speelt nu EU3?
Children of the night. What music they make.
  maandag 10 december 2012 @ 13:55:20 #200
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_120147751
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 13:44 schreef DeHovenier het volgende:
Wtf, waarom verlies ik opeens 200 Prestige en Piety?

Die gaan naar het totale score van je dynastie. Na een troonopvolging begin je met je huidige machthebber op nul.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_120147761
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 13:55 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Die gaan naar je totale score. Na een troonopvolging begin je met je huidige machthebber op nul.
Ah ok.
Children of the night. What music they make.
pi_120148060
Ik heb nu 6 weak claims, wat kan ik daarmee doen?

Children of the night. What music they make.
pi_120148145
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 14:04 schreef DeHovenier het volgende:
Ik heb nu 6 weak claims, wat kan ik daarmee doen?

[ afbeelding ]
Niet echt. Zijn allemaal te sterke tegenstanders en de naam van de persoon die je erachter ziet is degene die dan daar op de troon zou komen. In dit geval dus overal iemand anders an jezelf.
pi_120148213
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 13:55 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Die gaan naar het totale score van je dynastie. Na een troonopvolging begin je met je huidige machthebber op nul.
Niet helemaal, de volgende speelbare personen houden de prestige die ze zelf al hadden. Meestal nul, maar door gemaakte keuzes bij events kan het ook behoorlijk wat zijn.
pi_120148716
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 13:54 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Zoals je ziet. Je speelt nu EU3?
Ja, als ik het snap. Die tutorial is iig bagger.
pi_120149128
Al doende leert men, hé. Je kunt er ook gewoon inspringen en een paar games doen zonder de tutorial, zo leerde ik het ook.

Welke versie en welke DLC speel je?
pi_120149403
Is Hearths of Lion misschien makkelijker?
Ik zal vanavond thuis is kijken welke versie ik speel.
pi_120149700
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 14:45 schreef Leonos het volgende:
Is Hearths of Lion misschien makkelijker?
Ik zal vanavond thuis is kijken welke versie ik speel.
Hearts of Iron bedoel je? :P

Qua ingewikkeldheid is de Europa Universalis reeks imho de makkelijkste.
pi_120150878
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 14:56 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Hearts of Iron bedoel je? :P

Qua ingewikkeldheid is de Europa Universalis reeks imho de makkelijkste.
Crusader Kings 2 vond ik makkelijker dan europa universalis.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_120150972
quote:
17s.gif Op maandag 10 december 2012 15:28 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Crusader Kings 2 vond ik makkelijker dan europa universalis.
Ja? Zo ervoer ik dat eigenlijk totaal niet. EU3 was toch wel vrij makkelijk als je de mechanics doorhad. Dan kon je eigenlijk wel met elk land de grootste worden. Hier ook wel maar dan duurt het wat langer.
pi_120154007
Ik weet niet zo goed hoe ik nu verder moet.
Children of the night. What music they make.
pi_120154028
Hm?
pi_120154865
Ik heb nu 2 provincies in Ierland... moet ik heel Ierland veroveren? Zo ja, hoe? Of moet ik m'n Dynasty uitbreiden en zorgen dat mensen uit die lijn Koning/koningin van een paar landen worden? Of nog iets anders?
Children of the night. What music they make.
pi_120155137
Meh, Ierland veroveren en koninkrijk stichten, daarna Wales, daarna Schotland etc. etc.
pi_120155204
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 17:08 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Meh, Ierland veroveren en koninkrijk stichten, daarna Wales, daarna Schotland etc. etc.
Hoe kan ik dat het beste doen?

En ik kan m'n vrouw (de koningin) niet Steward maken, waarom niet?

En ik stop nu al m'n geld in het verbeteren van m'n steden, kerken en kastelen.
Children of the night. What music they make.
pi_120155402
De kruistochten zijn begonnen. Is het nu een goed moment om wat te veroveren?
Children of the night. What music they make.
pi_120159707
Nee, en vooral niet als die landen mee doen met de Kruistocht
pi_120161219
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 19:03 schreef AureliusM het volgende:
Nee, en vooral niet als die landen mee doen met de Kruistocht
Waarom niet? Die legers zijn weg.
Children of the night. What music they make.
  maandag 10 december 2012 @ 19:53:34 #219
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_120162132
Dat waardeert de internationale gemeenschap over het algemeen niet zo.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_120162251
Ok.

Mijn troonopvolger heeft nu een Vlaamse schoonheid getrouwd, met 17 Intrigue. Kan ik haar als Spymaster zetten?
Children of the night. What music they make.
pi_120164538
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 17:10 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Hoe kan ik dat het beste doen?

En ik kan m'n vrouw (de koningin) niet Steward maken, waarom niet?

En ik stop nu al m'n geld in het verbeteren van m'n steden, kerken en kastelen.
Hoe ik het aanpak is kijken welke counties tot een duchy behoren. In Ierland zijn het altijd twee of drie counties per duchy. De eerste county pak je door er een chancellor heen te sturen en claims te fabricaten (is volgens mij dat schildje). Als je dan 1 of 2 hebt (50% of meer) krijg je een casus belli voor de andere county. Die kan je dan ook jatten. Soms kan dat niet, dan moet je eerst nog de titel van de duchy creëren.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_120166384
Oh. Ingewikkeld. Een duchy is een verzameling counties, toch? En counties zijn weer provincies? En dan heb je nog Holdings, dat zijn die kastelen/steden/tempels, die ieder weer een eigen burgemeester etc hebben. Wie is dan de vazal?

Ik heb m'n bloedeigen zoon gevangen moeten zetten omdat 'ie tegen me plotte :'(
Children of the night. What music they make.
pi_120166955
Mijn Chancellor heeft een Diplomacy of 20, dat moet wel voldoende zijn denk ik?
Children of the night. What music they make.
pi_120168015
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 21:10 schreef DeHovenier het volgende:
Mijn Chancellor heeft een Diplomacy of 20, dat moet wel voldoende zijn denk ik?
Ja is goed.

Het gaat volgens mij van Town/Castle/Church, naar County, naar Duchy, naar Kingdom en dan Empire.

En dan de laagste rang die je weg kan geven is Baron, dan Count, dan Duke, dan king en dan emperor.

Dus je geeft het liefst baron weg of count, vooral aan unlanded sons die niet de heir zijn, omdat je daarmee geheid troep krijgt als je heir het overneemt.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_120168245
County is dus een provincie, en een Duchy zijn een meerdere? En een vazal? Kan een vazal meerde Duchies beheren?
Children of the night. What music they make.
pi_120168853
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 21:33 schreef DeHovenier het volgende:
County is dus een provincie, en een Duchy zijn een meerdere? En een vazal? Kan een vazal meerde Duchies beheren?
County (=graafschap) is een provincie, ja. Een duchy (hertogdom) bestaat uit verschillende counties. Een Koninkrijk bestaat uit verschillende duchies. Een keizerrijk bestaat uit verschillende koninkrijken.

Vazallen zijn je ondergeschikten in rang. D.w.z. Emperor -> Koning -> Duke -> Graaf -> Baron

Graaf is daarvan de laagste speelbare rang, al kun je wel verschillende baronien hebben als je OOK graaf bent.

Je MOET altijd een "ondergeschikte" titel hebben om de volgende ook te kunnen hebben.

Dus om hertog te worden moet je graaf zijn, om koning te worden moet je een hertogdom hebben, om keizer te worden moet je een koninkrijk hebben etc. etc.

Precies hetzelfde verhaal als bij de moslims, maar daar hebben ze andere namen.
pi_120168890
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 21:33 schreef DeHovenier het volgende:
County is dus een provincie, en een Duchy zijn een meerdere? En een vazal? Kan een vazal meerde Duchies beheren?
Een major vassal is volgens mij of een Duke of een Count en een minor vassal is een mayor, bishop of baron.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_120169682
Ah ok.

Ik heb nu een sterke nepclaim op een county, dus die val ik zo dadelijk binnen :P

M'n Chansellor is pas 18, dus daar ga ik veel lol aan beleven :D
Children of the night. What music they make.
pi_120170658
Te verslavend CK II.
pi_120171124
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 22:17 schreef AureliusM het volgende:
Te verslavend CK II.
Hoe ver ben je?
Children of the night. What music they make.
pi_120171432
Nu koning van Bohemia. Oorlog met Hongarije. duurt al jaartje of 7. Zit in het jaar 1106
pi_120172588
Ik zit in het jaar 1108, heb bijna de helft van Ierland in bezit. Zit nu te wachten tot ik genoeg geld heb voor een huurlingenleger.
Children of the night. What music they make.
pi_120174616
Eerste koning, was eerst duke, is net overleden. Zoonlief is helaas niet half de man die zijn vader was.
  maandag 10 december 2012 @ 23:44:10 #234
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_120174777
Ik heb de oorlog tegen Denemarken vrij eenvoudig gewonnen. Helaas heeft hun koning toch enkele gebieden in bezit gehouden in de hoedanigheid van Koning van Sicilië. Er zijn nu dus wat verloren stukjes Sicilië verspreid over Scandinavië en Engeland :')


Ik ga nu werken aan mijn PR want ik word om de haverklap geëxcommuniceerd op aandringen van zure verliezers. Bovendien mogen mijn nieuwe onderdanen in Engeland mij nog niet echt. Ik ga proberen een flinke oorlog te ontketenen tegen de moslims om zodoende een wit voetje te halen bij de Paus en een externe vijand te creëren <O)
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_120174886
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 23:44 schreef JimmyJames het volgende:
Ik heb de oorlog tegen Denemarken vrij eenvoudig gewonnen. Helaas heeft hun koning toch enkele gebieden in bezit gehouden in de hoedanigheid van Koning van Sicilië. Er zijn nu dus wat verloren stukjes Sicilië verspreid over Scandinavië en Engeland :')
[ afbeelding ]

Ik ga nu werken aan mijn PR want ik word om de haverklap geëxcommuniceerd op aandringen van zure verliezers. Bovendien mogen mijn nieuwe onderdanen in Engeland mij nog niet echt. Ik ga proberen een flinke oorlog te ontketenen tegen de moslims om zodoende een wit voetje te halen bij de Paus en een externe vijand te creëren <O)
Slim plan.
pi_120175148
De helft is van mij *O*

Ormond binnenkort ook, als ik genoeg geld heb. Dan maak ik me de titel Duchy Of Munster.
Children of the night. What music they make.
pi_120175239
nice stats !!
pi_120175514
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 23:54 schreef AureliusM het volgende:
nice stats !!
Bedankt! Nu lekker pitten, moet over 6 uur weer op :')
Children of the night. What music they make.
  dinsdag 11 december 2012 @ 00:00:16 #239
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_120175559
Je kunt met dergelijk goede stats beter zelf je kroost opvoeden, denk ik. Of heeft je vrouw nog betere stats?
--
Hmm ik was er een beetje aan voorbijgegaan dat elk Koninkrijk dat ik bezit zijn eigen successiewet kent. Ik dacht dat alles wel onder de Zweedse regels zou vallen nadat ik het had veroverd/geërfd maar niet dus. Als ik niet oppas kan ik Denemarken en Engeland zo weer verliezen }:|

[ Bericht 20% gewijzigd door JimmyJames op 11-12-2012 01:05:11 ]
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_120179662
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 00:00 schreef JimmyJames het volgende:
Je kunt met dergelijk goede stats beter zelf je kroost opvoeden, denk ik. Of heeft je vrouw nog betere stats?
--
Hmm ik was er een beetje aan voorbijgegaan dat elk Koninkrijk dat ik bezit zijn eigen successiewet kent. Ik dacht dat alles wel onder de Zweedse regels zou vallen nadat ik het had veroverd/geërfd maar niet dus. Als ik niet oppas kan ik Denemarken en Engeland zo weer verliezen }:|
Nee, learning is hoe goed jij bent in het overdragen van je kennis. Als dat matig is blijft er niet heel veel van de stats over, maar het is meestal wel beter om je erfgenaam zelf op te voeden. Met een heir met allemaal sins wil je niet zitten.
pi_120199305
Waarom gaan m'n koningen al dood als ze midden 40 zijn -O-
Dit is de 2e al! :(

Mijn Heir is nu m'n enige dochter....dus mocht ik geen zoon krijgen dan zou ik de successielijn moeten veranderen?
Children of the night. What music they make.
pi_120200246
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 18:38 schreef DeHovenier het volgende:
Waarom gaan m'n koningen al dood als ze midden 40 zijn -O-
Dit is de 2e al! :(

Mijn Heir is nu m'n enige dochter....dus mocht ik geen zoon krijgen dan zou ik de successielijn moeten veranderen?
Nee natuurlijk niet, maar je moet gewoon trouwen met die ene optie aan. Zodat de kinderen binnen de familie van de vrouw vallen en niet van de man.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_120200465
quote:
17s.gif Op dinsdag 11 december 2012 19:01 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Nee natuurlijk niet, maar je moet gewoon trouwen met die ene optie aan. Zodat de kinderen binnen de familie van de vrouw vallen en niet van de man.
Matrilineal bedoel je? Oh, dan valt dat nog mee.
Children of the night. What music they make.
pi_120200606
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 19:07 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Matrilineal bedoel je? Oh, dan valt dat nog mee.
Ja die moet je dan aangevinkt hebben :)
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_120200638
Ok.

Hoort dit topic eik niet hierbij? GAM / Victoria II

Betere stats van de nieuwe koning:
Children of the night. What music they make.
pi_120202121
Hoe kan ik voorkomen dat ik deze titels verlies?

Children of the night. What music they make.
  dinsdag 11 december 2012 @ 20:05:10 #247
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_120203125
Je hebt zeker gavelkind succession? Zo ja, de betreffende erfgenaam vermoorden of het klooster insturen.
-

Ik moet een vrouw voor mijn erfgenaam uitzoeken en ik vind het best moeilijk om de juiste balans te kiezen tussen gunstige stats en gunstige titels/allianties. Kiezen jullie wel eens voor een hovelinge met geweldige stats ipv een prinses?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_120204877
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 20:05 schreef JimmyJames het volgende:
Je hebt zeker gavelkind succession? Zo ja, de betreffende erfgenaam vermoorden of het klooster insturen.
-

Ik moet een vrouw voor mijn erfgenaam uitzoeken en ik vind het best moeilijk om de juiste balans te kiezen tussen gunstige stats en gunstige titels/allianties. Kiezen jullie wel eens voor een hovelinge met geweldige stats ipv een prinses?
Maar ik kon toch Matrilineal aanvinken, dat worden die titels toch meegeerfd? Of gaat dat weer anders?
Children of the night. What music they make.
pi_120204953
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 20:42 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Maar ik kon toch Matrilineal aanvinken, dat worden die titels toch meegeerfd? Of gaat dat weer anders?
Klopt, je hebt nu toch ook maar 1 kind?
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_120206331
Sowieso even van Gavelkind naar elective of primogeniture switchen. Elective kan na tien jaar al.
pi_120206723
quote:
17s.gif Op dinsdag 11 december 2012 20:43 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Klopt, je hebt nu toch ook maar 1 kind?
Nee, nu heb ik 2 dochters :')
Children of the night. What music they make.
pi_120206747
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:16 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Sowieso even van Gavelkind naar elective of primogeniture switchen. Elective kan na tien jaar al.
Ok. Even kijken waar ik dat kan vinden :P
Children of the night. What music they make.
pi_120206775
Laws, dat hamertje bovenin. Derde icon dacht ik.

Edit: tweede van de blauwe knoppen.
pi_120207810
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 21:27 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Laws, dat hamertje bovenin. Derde icon dacht ik.

Edit: tweede van de blauwe knoppen.
Ah ok. Maar dan moet ik eerst nog een aantal jaartjes wachten, en zorgen dat een vazal blij met me is.

-edit-
Duchy of Munster gemaakt *O*

[ Bericht 10% gewijzigd door DeHovenier op 11-12-2012 21:53:23 ]
Children of the night. What music they make.
pi_120208100
Yay :D
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_120209140
Ennn de derde dochter is geboren :')

De titels die de koning (ik dus) nu heeft, zullen worden verdeeld onder m'n oudste 2 dochters, tenzij ik die opvolging switch, maar dat kan nog niet. Zal dit een probleem worden?

Wat gebeurt er als een Bischop/Mayor sterft? Wie bestuurt dan die holding? Want ik zou evt. die Bishop die me haat, kunnen vermoorden.
Children of the night. What music they make.
pi_120209771
Wat een zootje is het trouwens als je wil oorlogvoeren met jouw levies en die van je vazallen. Je hebt niet eens tijd om jouw legers te mergen met die van je vazallen, omdat je al aangevallen wordt door de vijand.
Children of the night. What music they make.
pi_120212097
Wtf, ik wil de laatste provincie van de Duchy Of Munster innemen, valt de Koning van Schotland me ineens aan -O-

Ik speel morgen weer verder :')
Children of the night. What music they make.
pi_120215355
Haha DeHovenier heeft zoveel vragen :D Maar toch leuk om je vorderingen te zien :D
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  woensdag 12 december 2012 @ 11:54:43 #260
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_120223749
Woont er nog iemand in Zweden?

http://forum.paradoxplaza(...)-in-Stockholm-Sweden

Tof initiatief zeg ^O^
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_120223824
Ik snap EU trouwens _O_
Gewoon inderdaad proberen. Bazen spel!
  woensdag 12 december 2012 @ 13:43:34 #262
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_120227515
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 11:57 schreef Leonos het volgende:
Ik snap EU trouwens _O_
Gewoon inderdaad proberen. Bazen spel!
Als je eenmaal een Paradox Entertainment spel door hebt, is de leercurve bij het volgende spel ook meteen een stuk korter
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 12 december 2012 @ 13:44:25 #263
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_120227544
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 22:10 schreef DeHovenier het volgende:
Ennn de derde dochter is geboren :')

De titels die de koning (ik dus) nu heeft, zullen worden verdeeld onder m'n oudste 2 dochters, tenzij ik die opvolging switch, maar dat kan nog niet. Zal dit een probleem worden?

Wat gebeurt er als een Bischop/Mayor sterft? Wie bestuurt dan die holding? Want ik zou evt. die Bishop die me haat, kunnen vermoorden.
Gewoon switchen naar elective, kun je ook een zoon van je broer of een broer als opvolger kiezen. Gewoon kiezen wie het meest geschikt is.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_120243723
quote:
17s.gif Op woensdag 12 december 2012 00:09 schreef DutchErrorist het volgende:
Haha DeHovenier heeft zoveel vragen :D Maar toch leuk om je vorderingen te zien :D
Jah :P
Het spel is ook wel uitgebreid, maar wanneer is dat niet het geval? :D

quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 11:54 schreef JimmyJames het volgende:
Woont er nog iemand in Zweden?

http://forum.paradoxplaza(...)-in-Stockholm-Sweden

Tof initiatief zeg ^O^
Idd tof!

quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 13:44 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Gewoon switchen naar elective, kun je ook een zoon van je broer of een broer als opvolger kiezen. Gewoon kiezen wie het meest geschikt is.
Ik kan nog niet switchen, maar dat komt wel goed.
Children of the night. What music they make.
  woensdag 12 december 2012 @ 21:14:04 #265
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_120244895
We kunnen wel naar Zweden gaan haha, Ryanair naar Stockholm eurotje of 50

quote:
Ik kan nog niet switchen, maar dat komt wel goed.
Ik vind elective veruit het fijnste spelen
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_120247489
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 21:14 schreef BlaZ het volgende:
We kunnen wel naar Zweden gaan haha, Ryanair naar Stockholm eurotje of 50

[..]

Ik vind elective veruit het fijnste spelen
Fok!meet in Zweden _O_
Children of the night. What music they make.
  woensdag 12 december 2012 @ 22:09:36 #267
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_120248137
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 21:58 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Fok!meet in Zweden _O_
Zweedse natuur :9~

Ik ben voor. :Y
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_120250658
Ben ik de enige die in CKII altijd zijn vrouw vermoord zodra die boven de 40 is zodat ik die om kan ruilen voor een jonger exemplaar? :')

Oh en als de Schotten beginnen en daarmee heel de UK overnemen. _O_
Bacon pancakes, makin' bacon pancakes. Take some bacon and I'll put it in a pancake.
  woensdag 12 december 2012 @ 23:09:55 #269
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_120251473
quote:
10s.gif Op woensdag 12 december 2012 22:53 schreef ChocolateJesus. het volgende:
Ben ik de enige die in CKII altijd zijn vrouw vermoord zodra die boven de 40 is zodat ik die om kan ruilen voor een jonger exemplaar? :')
Zo hoort het toch ook. :')
quote:
Oh en als de Schotten beginnen en daarmee heel de UK overnemen. _O_
_O_
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_120251487
Weer wat geleerd :D
Children of the night. What music they make.
pi_120252959
quote:
10s.gif Op woensdag 12 december 2012 22:53 schreef ChocolateJesus. het volgende:
Ben ik de enige die in CKII altijd zijn vrouw vermoord zodra die boven de 40 is zodat ik die om kan ruilen voor een jonger exemplaar? :')

Oh en als de Schotten beginnen en daarmee heel de UK overnemen. _O_
Heb een vrouw van in de twintig. Werp enkel meiden. Geef haar een jaar anders is het over met de liefde...
  woensdag 12 december 2012 @ 23:48:36 #272
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_120253013
Dit is wel lekker.

Vervolgens:

Het tegenovergestelde heb ik ook wel eens gehad :'( Weet iemand hoe deze event wordt getriggerd?

In de game heb ik net Schotland veroverd voor mijn vrouw. De oorlog om Schotland eindigde al na twee veldslagen. De Schotse Koning dacht snugger te zijn door zelf zijn troepen te leiden. Alleen had hij daarbij geen rekening gehouden met het feit dat hij ook gevangen kon worden genomen en daarmee onmiddellijk de oorlog zou verliezen.
Ik heb nu wel de Mongolen voor de deur staan die net de bufferstaat Rusland hebben vermorzeld -O-
Ik kan tegen hen toch de tempeliers inhuren? Ik heb maandelijks namelijk +47 en ruime monetaire reserves.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_120279148
HAHA die 'vrouwlijke' gezichten van de nieuwe Russian Portraits pack

Ik ben ondanks mijn principes bijna bereid om het te kopen. :')
Bacon pancakes, makin' bacon pancakes. Take some bacon and I'll put it in a pancake.
pi_120279629
quote:
9s.gif Op donderdag 13 december 2012 19:48 schreef ChocolateJesus. het volgende:
HAHA die 'vrouwlijke' gezichten van de nieuwe Russian Portraits pack
[ afbeelding ]
Ik ben ondanks mijn principes bijna bereid om het te kopen. :')
:9~
Children of the night. What music they make.
pi_120294347
Steamsale zal CK2 + DLC weer -75% zijn, daar durf ik geld om te wedden. Daar wacht ik dan op en neem ik die DLC even mee.
  vrijdag 14 december 2012 @ 16:05:33 #276
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_120307127
Ik ga dan ook alle DLC kopen :Y

Mijn Koninkrijkje:



Ik ben nu de baas over Engeland, Scandinavië en Schotland. Er blijven straks maar een paar grootmachten over is mijn verwachting. De Mongolen heb ik voorlopig te vriend gehouden met 'donaties' en mijn chancellor die daar permanent gestationeerd is. Ik ga nu Ierland inpikken.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_120308535
Je bent wel de zwakste van de megarijken, succes ermee :P
pi_120309057
Hoe kan je zo'n groot gebied goed managen :?
Children of the night. What music they make.
  vrijdag 14 december 2012 @ 17:10:09 #279
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_120309325
Dat valt idd niet altijd mee met 92 vazallen. De belangrijkste vazallen probeer ik iig tevreden te houden.
Bovendien is het best lastig dat er een zee ligt tussen de verschillende onderdelen van mijn Koninkrijk. Ik kan dus niet zo gemakkelijk met mijn leger in volle sterkte ergens in het Rijk interveniëren.

Enfin ik verwacht niet dat mijn Rijk tot 1460 intact blijft, het zal wel een keer uiteenvallen :P
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_120309448
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 17:10 schreef JimmyJames het volgende:
Dat valt idd niet altijd mee met 92 vazallen. De belangrijkste vazallen probeer ik iig tevreden te houden.
Bovendien is het best lastig dat er een zee ligt tussen de verschillende onderdelen van mijn Koninkrijk. Ik kan dus niet zo gemakkelijk met mijn leger in volle sterkte ergens in het Rijk interveniëren.

Enfin ik verwacht niet dat mijn Rijk tot 1460 intact blijft, het zal wel een keer uiteenvallen :P
En als het uiteenvalt, wat dan? Welk doel heb je voor jezelf gezet?

En ik merkte dat je gebouwen kan bouwen in een holding, zodat je betere bescherming krijgt, en belastingen meer opleveren. Doe je dat ook nu jouw Rijk zo groot is?
Children of the night. What music they make.
  vrijdag 14 december 2012 @ 17:20:35 #281
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_120309671
Mijn doel is de eindstreep halen :P

Je moet zeker bouwen in je eigen holdings. Eerst de gebouwen die meer belastingen opleveren en dan de militaire gebouwen. Ik heb nu maar 8 holdings (mede door mijn bagger stewardship) dus dat valt te overzien.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_120312327
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 17:20 schreef JimmyJames het volgende:
Mijn doel is de eindstreep halen :P

Je moet zeker bouwen in je eigen holdings. Eerst de gebouwen die meer belastingen opleveren en dan de militaire gebouwen. Ik heb nu maar 8 holdings (mede door mijn bagger stewardship) dus dat valt te overzien.
Ah ja, je vazallen zorgen maar voor hun eigen holdings :P
Children of the night. What music they make.
pi_120312425
Militair -> belasting early game, voor de boel gesettled is.
  vrijdag 14 december 2012 @ 19:05:56 #284
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_120313288
Als je holding een goede leider heeft bouwt die leider toch ook op eigen kosten die holding voor je uit?

Zijn stats trouwens ook overerfbaar? Dat je met slim huwelijken bijvoorbeeld een alleskunnende heerser produceert?
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_120433305
Oke ik heb nu mijn meeste smerigste personage ooit gehad. Koning Cyneheard I van Anglia die een relatie heeft met zijn bloed eigen dochter. En natuurlijk is een kind van gekomen, oeps. _O- heb geen idee of het een bug is of aan de mod ligt, maar het is wel grappig.
pi_120442740
En wat voor kind is het? Nog bijzondere stats?
pi_120443402
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 21:01 schreef Doler12 het volgende:
Oke ik heb nu mijn meeste smerigste personage ooit gehad. Koning Cyneheard I van Anglia die een relatie heeft met zijn bloed eigen dochter. En natuurlijk is een kind van gekomen, oeps. _O- heb geen idee of het een bug is of aan de mod ligt, maar het is wel grappig.
Schijnt normaal te zijn :P
Ik kan me een screen herinneren van iemand anders die is getrouwd met z'n eigen kleindochter _O-
Children of the night. What music they make.
  maandag 17 december 2012 @ 23:46:39 #288
165780 Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
pi_120444154
Als ze maar lekker is en goede kinderen baart, zie ik het probleem niet. :D
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Meneer de Voorzitter, het is alles behalve onjuist dat ik ontkend heb dat ik niet tegen het verbod op het embargo ben.
Het is echt waar, ik heb het in mijn dromen zelf gezien.
pi_120444488
quote:
14s.gif Op maandag 17 december 2012 23:46 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Als ze maar lekker is en goede kinderen baart, zie ik het probleem niet. :D
Wel een baas, als 56jarige een 16 jarige pakken :')

Maargoed, Berlusconi enzo :')
Children of the night. What music they make.
  dinsdag 18 december 2012 @ 00:10:43 #290
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_120445421
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 23:33 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Schijnt normaal te zijn :P
Ik kan me een screen herinneren van iemand anders die is getrouwd met z'n eigen kleindochter _O-
Krijg je allemaal van die Traits als inbred etc.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_120447460
Dus ik begin de invasie van Engeland, heb ik ze daar verslagen. Stuur ik dus 14 divisies cavalerie Noord Afrika in versla ik de Engelsen daar ook. Heb ik dus het hele Engelse koninkrijk verslagen.

Nu nog het rode leger verslaan, alleen dat gaat nog héél moeilijk worden.

Oh ik heb ook Vichy Frankrijk maar aangevallen, het was een door in het oog voor mijn rijk. :P

En Japan heeft al de helft van de Soviet Unie, de klootzakken.

Putin for President _O_
pi_120478063
welk spel van paradox raden jullie mij aan? Ik heb net victoria 2 gekocht, maar het is mij veel te ingewikkeld :/
pi_120479234
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 21:03 schreef knight18 het volgende:
welk spel van paradox raden jullie mij aan? Ik heb net victoria 2 gekocht, maar het is mij veel te ingewikkeld :/
Crusader Kings als die in de sale is. Die is niet zo moeilijk.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  dinsdag 18 december 2012 @ 21:28:20 #294
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_120479984
U vraagt wij draaien: Midweek Madness - Crusader Kings II, 75% Off :Y

Al denk ik niet dat de game minder ingewikkeld is dan victoria 2?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_120480060
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 21:28 schreef JimmyJames het volgende:
U vraagt wij draaien: Midweek Madness - Crusader Kings II, 75% Off :Y

Al denk ik niet dat de game minder ingewikkeld is dan victoria 2?
Bij victoria 2 raak ik de kluts al vrij snel kwijt.
pi_120483705
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
  woensdag 19 december 2012 @ 00:19:10 #297
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_120490921
Brengt jezelf tot keizer bekronen eigenlijk wel voordelen met zich mee? Want dat heb ik net gedaan (Keizer van Britannia) en gelijk werden al mijn vazallen boos op mij en even later werd ik door de Mongolen aangevallen -O-
Ik ga wel even save scummen want tegen die kutmongolen ben ik niet opgewassen.
Please Move The Deer Crossing Sign
  woensdag 19 december 2012 @ 01:56:31 #298
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_120493605
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 00:19 schreef JimmyJames het volgende:
Brengt jezelf tot keizer bekronen eigenlijk wel voordelen met zich mee? Want dat heb ik net gedaan (Keizer van Britannia) en gelijk werden al mijn vazallen boos op mij en even later werd ik door de Mongolen aangevallen -O-
Ik ga wel even save scummen want tegen die kutmongolen ben ik niet opgewassen.
Keizer of koning boeit in feite erg weinig, de overgang van Hertog naar Koning vond ik wel altijd lastig.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  woensdag 19 december 2012 @ 21:56:43 #299
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_120527964
Als je als Keizer één van je vazallen helpt een Koninklijk titel te bemachtigen, blijft die Koning dan wel je vassal? (gezien het feit dat Keizer > Koning).
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_120530669
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 21:03 schreef knight18 het volgende:
welk spel van paradox raden jullie mij aan? Ik heb net victoria 2 gekocht, maar het is mij veel te ingewikkeld :/
Hearts of Iron III of Europa Universalis III
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_120798574
Klik.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')