als je van die 20 miljard al van plan bent om 5% weg te halen bij Defensie (bovenop wat er daar al bezuinigd wordt om dat doel te halen) terwijl dat maar 1% van je begroting behelst, zit je m.i. op het verkeerde pad. ALS je al van plan bent om bij Defensie te bezuinigen, doe dat dan naar rato.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 08:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
ja, het is echt zwaar beroerd gesteld met het huishoudboekje van de overheid. De belastingen gaan stijgen en de uitgaven moeten dalen. Als we in 2017 het tekort weggewerkt willen hebben (en daar lijkt redelijke consensus over te zijn) moet naast de plannen van Rutte-1 en Kunduz er nog meer dan 20 miljard weggewerkt worden. Dat ga je niet redden door uitgavenposten op voorhand te ontzien.
En het doelbewust negeren van de veiligheidsfeiten binnen en buiten Europa is geen vorm beroepsblindheid? Even voor de duidelijkheid: ik werk al 12 jaar niet meer voor Hare Majesteit. Ik verdien een redelijke boterham in de commerciele dienstverlening. Mijn binding met Defensie anno 2012 is nul. Ik maak me zorgen over mijn veiligheid en de veiligheid van mijn kinderen in de toekomst. Ik geloof niet dat het nog eens 60 jaar vrede blijft omdat we bijna niemand meer niemand in onze omgeving hebben die niet bewust een oorlog op ons grondgebied hebben meegemaakt. Ik geloof dat de enige manier om te waarborgen dat we vrede en een goed inkomen houden bestaat uit het op de been houden van een stevige defensiemacht. We hoeven geen leger op koloniale grootte te hebben, maar wat we nu hebben is niet eens genoeg om het verkeer te regelen als de stoplichten er mee kappen omdat we geen brandstof meer hebben om energiecentrales te stoken. Niet dat dat dan nog nodig is, want we hebben dan ook geen verkeer meer.quote:[..]
Ik zie dat dan eerder als een vorm van beroepsblindheid .
Mensen die al jaren in een vast patroon zitten bij een werkgever en daarnaast al een aantal bezuinigingsrondes hebben meegemaakt zullen altijd de stelling ondersteunen dat die volgende bezuinigingsronde niet meer kan. Daarom is het juist in deze discussies goed wanneer je wat afstand kan nemen, met een frisse blik zeg maar.
Nou, dat is inderdaad nog een ander risico. We bezuinigen nu vrolijk van alles weg en in het Haagse denkt men wel van alles te kunnen gaan bestellen als het weer nodig is. Daar zitten alleen wel twee risicos aan.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 17:10 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Om nog maar niet te spreken over het feit dat ''Hé Deutschland, wir dürfen sicher wohl eben euere tanks leihen um mit zu spielen ja!?'' op het moment dat zij ze zelf nodig zullen hebben niet echt getuigt van inzet.. .
Mijn onderdeel, het Korps Nationale Reserve, is er in sommige punten op vooruit gegaan. Door de bezuinigingen willen veel partijen de Nationale Reserve eenheden uitbreiden, danwel een breder taakpakket geven. Ook de indeling van de bataljons onder de gevechtsbrigades heeft positieve gevolgen, oa het meedraaien met grote oefeningen (Falcon Autumn, Peregrine Sword). Echter moeten ook wij alle voortuigen gaan poolen, loopt de levering van PGU achter, is er vaak nauwelijks Klasse 5 beschikbaar en lopen wij nog met verouderd materiaal rond. Daarnaast heeft een bataljonsstaf nu 6 cie's onder zich, die vaak op verschillende kazernes zitten. Dit lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor de werkdruk/verdeling en communicatie.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 20:53 schreef Heatseeker het volgende:
Voor de mensen wie nu dienen.
Hoe erg is het met de bezuinigingen op jouw onderdeel? Waar merken jullie het vooral?
Toen ik vanaf 2005 t/m 2009 soldaat was, was het toen nog niet zo aan de hand. Ik ben wel nieuwsgierig hoe het nu ervoor staat.
Wat was Klasse 5 ook alweer? Maar shit hé, je merkt het dus behoorlijk.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 21:02 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Mijn onderdeel, het Korps Nationale Reserve, is er in sommige punten op vooruit gegaan. Door de bezuinigingen willen veel partijen de Nationale Reserve eenheden uitbreiden, danwel een breder taakpakket geven. Ook de indeling van de bataljons onder de gevechtsbrigades heeft positieve gevolgen, oa het meedraaien met grote oefeningen (Falcon Autumn, Peregrine Sword). Echter moeten ook wij alle voortuigen gaan poolen, loopt de levering van PGU achter, is er vaak nauwelijks Klasse 5 beschikbaar en lopen wij nog met verouderd materiaal rond. Daarnaast heeft een bataljonsstaf nu 6 cie's onder zich, die vaak op verschillende kazernes zitten. Dit lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor de werkdruk/verdeling en communicatie.
Munitie. Vanaf september worden er 2 bataljons (het 40e en 50e (mijn)) opgeheven en de cie's die daarin zaten worden bij het 10e en 20e ingedeeld. Bezetting is geloof ik nog wel aardig. Denk toch zeker wel 80-90%. Alleen worden er al tijden geen mensen meer voor voertuigen opgeleid, wat betekent dat we zeker op de 4 tonners soms een tekort aan chauffeurs hebben. Reguliere instroom uit AMO loopt volgens mij nog wel aardig.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 21:06 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Wat was Klasse 5 ook alweer? Maar shit hé, je merkt het dus behoorlijk.
En qua bezetting? Toen ik ging was er een redelijke leegloop van met name de ervaren jongens. Hoe staat het daar mee?
Fuck, en ik kon toen geen 4-tonner rijbewijs krijgen omdat alles vol zat in Oirschot.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 21:20 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Munitie. Vanaf september worden er 2 bataljons (het 40e en 50e (mijn)) opgeheven en de cie's die daarin zaten worden bij het 10e en 20e ingedeeld. Bezetting is geloof ik nog wel aardig. Denk toch zeker wel 80-90%. Alleen worden er al tijden geen mensen meer voor voertuigen opgeleid, wat betekent dat we zeker op de 4 tonners soms een tekort aan chauffeurs hebben. Reguliere instroom uit AMO loopt volgens mij nog wel aardig.
Ik zit bij de KM, een kleine greep:quote:Op woensdag 22 augustus 2012 20:53 schreef Heatseeker het volgende:
Voor de mensen wie nu dienen.
Hoe erg is het met de bezuinigingen op jouw onderdeel? Waar merken jullie het vooral?
Toen ik vanaf 2005 t/m 2009 soldaat was, was het toen nog niet zo aan de hand. Ik ben wel nieuwsgierig hoe het nu ervoor staat.
Sjee dat zuigt eieren, hoe hou je het nog vol.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 22:02 schreef paintmeester het volgende:
[..]
Ik zit bij de KM, een kleine greep:
- KPU is nog steeds een drama, lange levertijden, slechte kwaliteit en nog steeds een hoop kleding niet beschikbaar. Als we personeel in groen moeten kleden moeten we dat via een heel (omslachtig) traject regelen omdat men erg moeilijk doet over pakketrechten.
- Onderhoud van materieel is een drama. Voor groene voertuigen zijn er onvoldoende reserveonderdelen waardoor reparaties niet meer inhouden dan pleister plakken. Met andere woorden, de meeste voertuigen die we gerepareerd terug krijgen staan een maand later weer bij de garage. Inmiddels is 50% van ons groene wagenpark (m.u.v. lease) onbruikbaar.
- Vaartuigen (GBW, KBW en KV) worden zo vaak ingezet dat deze snel slijten. De bestedingstop van de DMO ijlt nog steeds na waardoor er geen onderdelen, mensen zijn voor het onderhoud. Het is inmiddels meer de regel dat vaartuigen van IO meteen maar overgaan in BO en je deze maanden langer (bij enkele zelfs langer dan een jaar) op de werf moet houden. Waardoor de vaartuigen die wel operationeel zijn nog meer moeten varen. Vrienden van mij gaan voor het derde jaar op rij 8 maanden van huis.
- Onderbezetting, niet onderdeel specifiek we moeten de show runnen met anderhalve paardenkop waardoor een deel van het werk domweg niet uitgevoerd kan worden. Het is gaten met gaten vullen, ik word bijvoorbeeld over 3 maanden overgeplaatst, de verwachting is dat mijn huidige functie tot april vacature blijft.
- Gigantische uitstroom van jongeren met name de matrozen, KPL's en jonge officieren (<31). Veel lui zijn er klaar mee en gaan buiten de poort kijken. De onzekerheid en steeds verslechterde arbeidsvoorwaarden jaagt men letterlijk het hol uit.
Ik zit aan mijn dienverplichting tot 2017quote:Op woensdag 22 augustus 2012 22:04 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Sjee dat zuigt eieren, hoe hou je het nog vol.
Bevalt verder je taak wel? Is er nog tijd voor geintje en zo?quote:Op woensdag 22 augustus 2012 22:09 schreef paintmeester het volgende:
[..]
Ik zit aan mijn dienverplichting tot 2017
Jahoor en tijd voor geintjes is er altijd!quote:Op woensdag 22 augustus 2012 22:09 schreef Heatseeker het volgende:
[..]
Bevalt verder je taak wel? Is er nog tijd voor geintje en zo?
Ja, dat kan ik mij voorstellen. Ik weet nog wel dat een paar jaar geleden beter ging. Al hadden we (KL Artillerie) wel hoge druk vanuit Uruzgan.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 22:10 schreef paintmeester het volgende:
[..]
Jahoor en tijd voor geintjes is er altijd!
Alleen af en toe super frustrerend
U hoort het 99.999quote:Op woensdag 22 augustus 2012 22:02 schreef paintmeester het volgende:
[..]
Ik zit bij de KM, een kleine greep:
- KPU is nog steeds een drama, lange levertijden, slechte kwaliteit en nog steeds een hoop kleding niet beschikbaar. Als we personeel in groen moeten kleden moeten we dat via een heel (omslachtig) traject regelen omdat men erg moeilijk doet over pakketrechten.
- Onderhoud van materieel is een drama. Voor groene voertuigen zijn er onvoldoende reserveonderdelen waardoor reparaties niet meer inhouden dan pleister plakken. Met andere woorden, de meeste voertuigen die we gerepareerd terug krijgen staan een maand later weer bij de garage. Inmiddels is 50% van ons groene wagenpark (m.u.v. lease) onbruikbaar.
- Vaartuigen (GBW, KBW en KV) worden zo vaak ingezet dat deze snel slijten. De bestedingstop van de DMO ijlt nog steeds na waardoor er geen onderdelen, mensen zijn voor het onderhoud. Het is inmiddels meer de regel dat vaartuigen van IO meteen maar overgaan in BO en je deze maanden langer (bij enkele zelfs langer dan een jaar) op de werf moet houden. Waardoor de vaartuigen die wel operationeel zijn nog meer moeten varen. Vrienden van mij gaan voor het derde jaar op rij 8 maanden van huis.
- Onderbezetting, niet onderdeel specifiek helaas. we moeten de show runnen met anderhalve paardenkop waardoor een deel van het werk domweg niet uitgevoerd kan worden. Het is gaten met gaten vullen, ik word bijvoorbeeld over 3 maanden overgeplaatst, de verwachting is dat mijn huidige functie tot april vacature blijft.
- Gigantische uitstroom van jongeren met name de matrozen, KPL's en jonge officieren (<31). Veel lui zijn er klaar mee en gaan buiten de poort kijken. De onzekerheid en steeds verslechterde arbeidsvoorwaarden jaagt men letterlijk het hol uit.
Ik heb vorige week maar eens m'n lederen handschoenen besteld, nooit gekregen bij uitreiking van m'n ooff psu..quote:Op woensdag 22 augustus 2012 22:02 schreef paintmeester het volgende:
[..]
Ik zit bij de KM, een kleine greep:
- KPU is nog steeds een drama, lange levertijden, slechte kwaliteit en nog steeds een hoop kleding niet beschikbaar. Als we personeel in groen moeten kleden moeten we dat via een heel (omslachtig) traject regelen omdat men erg moeilijk doet over pakketrechten.
Niet alleen voor groene voertuigen.quote:- Onderhoud van materieel is een drama. Voor groene voertuigen zijn er onvoldoende reserveonderdelen waardoor reparaties niet meer inhouden dan pleister plakken. Met andere woorden, de meeste voertuigen die we gerepareerd terug krijgen staan een maand later weer bij de garage. Inmiddels is 50% van ons groene wagenpark (m.u.v. lease) onbruikbaar.
Voor de leek: IO: incidenteel onderhoud. BO: Benoemd Onderhoud en het laatste is droog op een werf voor een aantal maanden.quote:- Vaartuigen (GBW, KBW en KV) worden zo vaak ingezet dat deze snel slijten. De bestedingstop van de DMO ijlt nog steeds na waardoor er geen onderdelen, mensen zijn voor het onderhoud. Het is inmiddels meer de regel dat vaartuigen van IO meteen maar overgaan in BO en je deze maanden langer (bij enkele zelfs langer dan een jaar) op de werf moet houden. Waardoor de vaartuigen die wel operationeel zijn nog meer moeten varen. Vrienden van mij gaan voor het derde jaar op rij 8 maanden van huis.
Wij hebben genoeg KPL's TD aan boord, alleen jammer dat er daarvan 6 hori zijn..quote:- Onderbezetting, niet onderdeel specifiek helaas. we moeten de show runnen met anderhalve paardenkop waardoor een deel van het werk domweg niet uitgevoerd kan worden. Het is gaten met gaten vullen, ik word bijvoorbeeld over 3 maanden overgeplaatst, de verwachting is dat mijn huidige functie tot april vacature blijft.
Klopt, ik weet van ons dat er één de dienst uitgaat, één uit dienst wilt en één de dienst uit gaat als hij geen knappe functie kan krijgen. En van mijn VVO zijn er sowieso al 3 de dienst uit..quote:- Gigantische uitstroom van jongeren met name de matrozen, KPL's en jonge officieren (<31). Veel lui zijn er klaar mee en gaan buiten de poort kijken. De onzekerheid en steeds verslechterde arbeidsvoorwaarden jaagt men letterlijk het hol uit.
Om nog toe te voegen:quote:
Wie?quote:
En einde onderzeedienst.? WTF!?quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 15:14 schreef Schild het volgende:
Beetje lang verhaal om te plaatsen, dus alleen een linkje;
http://www.prodef.nl/Variant-G
Einde van CLAS is in zicht.
Er is nog nergens gekozen voor variant G, die spin hebben die lui van Prodef eraan gegegeven.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 15:14 schreef Schild het volgende:
Beetje lang verhaal om te plaatsen, dus alleen een linkje;
http://www.prodef.nl/Variant-G
Einde van CLAS is in zicht.
Was er ook niet een einde alles scenario?quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 15:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Er is nog nergens gekozen voor variant G, die spin hebben die lui van Prodef eraan gegegeven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |