abonnement Unibet Coolblue
pi_117937613
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 oktober 2012 18:34 schreef KatyM het volgende:
Dan hoef ik me ook helemaal niet druk te maken over de afschrijving en de hogere hypotheekschuld lijkt me?
Niet om de afschrijving (en de opbrengst), die zijn onafhankelijk van de finnanciering (hypotheek of spaargeld). Wel om de hypotheekschuld, aan het einde van de looptijd (of bij verkoop) zul je dat extra op moeten hoesten. Anderzijds, stop je je spaargeld in de zonnecellen, is dat na afschrijving (of bij verhuizing) ook foetsie.

In beide financieringscenario's (spaargeld of hypotheek), staan de kWh-opbrengsten er tegen over (over de afschrijvingsperiode).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_118249200
Zwager heeft dit weekend 14 paneeltjes op zijn dak gelegd, na alles aangesloten te hebben begon de meter meteen terug te draaien... ook mooi...
  maandag 22 oktober 2012 @ 23:26:57 #278
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_118308881
Gaan er hier nog mensen naar de Sunday in 's Hertogenbosch?
pi_118388802
wij hebben een dak van 3,5 bij 6,5 meter recht op het zuiden onder een hoek van ongeveer 30 - 40 graden.
hoeveel panelen kunnen hierop, wat voor een omvormer zoeken we daarbij en wat kan dit opleveren.
Als je zoekt op zonnepanelen dan krijg je vooral bedrijven die je compleet alles uit handen nemen en dat is juist wat ik niet wil.

Desnoods halen we de panelen in rotterdam aan de haven, en we installeren alles zelf
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_118412713
12 x 250Wp Chineesje B-merk van Marktplaats, op bijv. een Omnik 3.0 of AEG omvormer. Lekker goedkoop.
pi_118412833
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 12:34 schreef Oksel het volgende:
12 x 250Wp Chineesje B-merk van Marktplaats, op bijv. een Omnik 3.0 of AEG omvormer. Lekker goedkoop.
Dan ga ik liever voor een kleine meerprijs voor een A-merk met bewezen kwaliteit.
Mijn 1200WP setje met Canadian solar panelen en SMA omvormer was onder de streep 1,40 euro per wp.


quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 21:02 schreef densmee het volgende:
wij hebben een dak van 3,5 bij 6,5 meter recht op het zuiden onder een hoek van ongeveer 30 - 40 graden.
hoeveel panelen kunnen hierop, wat voor een omvormer zoeken we daarbij en wat kan dit opleveren.
Als je zoekt op zonnepanelen dan krijg je vooral bedrijven die je compleet alles uit handen nemen en dat is juist wat ik niet wil.

Desnoods halen we de panelen in rotterdam aan de haven, en we installeren alles zelf
Wil je goedkoop en hecht je geen waarde aan het merk dan kan je bij duurzameenergieshop goedkope setjes krijgen met LDK panelen.

SolarNRG heeft hele mooie setjes met A-Merk spul. (Canadian solar, Yingli, Suntech, Sharp)
Bij het kiezen van een omvormer is het belangrijk om te kijken of je last heb van schaduw in de diverse seizoen typen.

Bij matige schaduw zou ik gaan voor een SMA omvormer met optitrack, bij veel schaduw zou ik gaan voor micro inverters.

Montage is eenvoudig zelf te doen, hou er wel rekening mee dat je de omvormer boven 600wp op een apparte groep moet aansluiten waar geen andere apparaten op zitten.

[ Bericht 25% gewijzigd door Revolution-NL op 25-10-2012 12:44:42 ]
pi_118430592
Hij wil goedkoop!
  donderdag 25 oktober 2012 @ 20:29:58 #283
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118432179
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 20:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En ergens ben ik het er ook wel een klein beetje mee eens om een vergoeding te betalen, je gebruikt immers het net als gratis onderhoudsvrije accu die tevens een rendement heeft van 100%, maar 50,- per kWp die op het dak ligt gaat me wat te ver.

Zat ik zelf meer te denken aan 2 a 3 ct per teruggeleverde kWh, of laat ik het zo stellen, de normale transportkosten per kWh. Dat stimuleert mensen ook nog eens om de opgewekte stroom zoveel mogelijk zelf (overdag dus) op te maken.
Hier heb ik altijd al voor gewaarschuwd! Extra zuur is natuurlijk dat mensen met subsidie werden overgehaald om PV te kopen, en er vervolgens een heffing over krijgen!
Zou het niet veel logischer zijn om de terugleververgoeding te verlagen naar de economische waarde? In Nederland betalen consumenten (zeg) 25 cent per kWh, maar de (fossiele) kostprijs ligt rond 5 cent voor consumenten. En dat is voor levering op het gewenste moment. Een onstabiele bron is dus nog minder waard! Oftewel dat kan ruim 20 cent per kWh lager. 1 kWp levert (zeg) 800 kWh op, zeg dat je daarvan de helft teruglevert overdag (400 kWh), dan kom je op 80 euro per jaar. Dan vind ik de 50 euro van de Belgen heel redelijk. Wellicht wordt het hierdoor rendabel om zelf een energieopslagsysteem in huis te zetten.
Ik kan zo snel geen foto vinden, maar ik heb hele stijlvolle design opslagsystemen gezien. Zeg maar een mooie pilaar die in de huiskamer past.

quote:
Bovendien berekende Polfliet dat de vergoeding die particulieren met zonnepanelen zouden moeten betalen, met 45 euro per megawattuur een pak hoger ligt dan wat de producenten van kernenergie en fossiele energie moeten betalen om hun energie op het net te brengen. Zij betalen 3,13 euro per megawattuur, zegt de voorzitter van de sectororganisatie.
Het is nogal een verschil of je een fluctuerende energiebron aan het net toevoegt of een stabiele bron...
censuur :O
pi_118439709
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 20:29 schreef RemcoDelft het volgende:
Hier heb ik altijd al voor gewaarschuwd! Extra zuur is natuurlijk dat mensen met subsidie werden overgehaald om PV te kopen, en er vervolgens een heffing over krijgen!
Je hebt geen subsidie nodig voor een rendabel PV systeem, wel een betrouwbare overheid.

quote:
Zou het niet veel logischer zijn om de terugleververgoeding te verlagen naar de economische waarde? In Nederland betalen consumenten (zeg) 25 cent per kWh, maar de (fossiele) kostprijs ligt rond 5 cent voor consumenten.
Ehmmm. Nee? Die kWh die bij mij de meterkast verlaat, gaat er bij de buren rechtstreeks weer in. En de buren betalen dus alsnog de energiebelasting daarover.

In jou voorstel komt het erop neer, dat zowel ik die energiebelasting betaal, en de buren ook nog eens een keer.

Zoals gezegd, een kleine vergoeding gezien het feit dat je het net als onderhoudsvrije accu, met 100% rendement kunt gebruiken lijkt me op zijn plaats. Maar 2 x belasting heffen over dezelfde kWh gaat me wat te ver...

quote:
En dat is voor levering op het gewenste moment. Een onstabiele bron is dus nog minder waard! Oftewel dat kan ruim 20 cent per kWh lager. 1 kWp levert (zeg) 800 kWh op, zeg dat je daarvan de helft teruglevert overdag (400 kWh), dan kom je op 80 euro per jaar. Dan vind ik de 50 euro van de Belgen heel redelijk.
Vindt je? Ik lees in het voorstel slechts dat per geïnstalleerde kWp er een vergoeding moet worden betaald. Wie weet gebruik je alles zelf. Of 90%.

quote:
Wellicht wordt het hierdoor rendabel om zelf een energieopslagsysteem in huis te zetten.
Ja, dat moeten we inderdaad willen met zijn allen. Iedereen accu's in de kelder of meterkast. Wat denk je nou zelf?

quote:
Ik kan zo snel geen foto vinden, maar ik heb hele stijlvolle design opslagsystemen gezien. Zeg maar een mooie pilaar die in de huiskamer past.
Je kunt alles 'mooi' verpakken, maar of het milieu gebaat is bij een dergelijke toename van accu's? Neh...

quote:
Het is nogal een verschil of je een fluctuerende energiebron aan het net toevoegt of een stabiele bron...
Valt best mee. In Duitsland gaat het ook goed toch?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 25-10-2012 23:55:09 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_118440031
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 19:57 schreef Oksel het volgende:
Hij wil goedkoop!
wel kwaliteit natuurlijk maar als wij voor a merk panelen naar rotterdam moeten is dat geen probleem
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:28:10 #286
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118449002
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 22:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ehmmm. Nee? Die kWh die bij mij de meterkast verlaat, gaat er bij de buren rechtstreeks weer in. En de buren betalen dus alsnog de energiebelasting daarover.

In jou voorstel komt het erop neer, dat zowel ik die energiebelasting betaal, en de buren ook nog eens een keer.

Zoals gezegd, een kleine vergoeding gezien het feit dat je het net als onderhoudsvrije accu, met 100% rendement kunt gebruiken lijkt me op zijn plaats. Maar 2 x belasting heffen over dezelfde kWh gaat me wat te ver...
Je telt dubbel: je buren betalen belasting over jouw PV-kWh, jij betaalt belasting over een fossiel-kWh.
Vergeet niet dat die "gratis accu" een behoorlijke hoop geld kost, maar bovenal: het overgrote deel van energiekosten zijn belastingen! One way or another: de overheid heeft dat geld nodig!

quote:
Valt best mee. In Duitsland gaat het ook goed toch?
Meningen (van experts!) varieren enorm met betrekking tot de schatting hoeveel variabele bronnen er zonder grote problemen aan het net kunnen worden toegevoegd. Feit is dat het op een bepaald punt behoorlijke investeringen nodig gaat hebben.
censuur :O
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:19:10 #287
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_118449822
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 08:28 schreef RemcoDelft het volgende:

Meningen (van experts!) varieren enorm met betrekking tot de schatting hoeveel variabele bronnen er zonder grote problemen aan het net kunnen worden toegevoegd. Feit is dat het op een bepaald punt behoorlijke investeringen nodig gaat hebben.
Op zonnige dagen wordt in Duitsland bijna de helft van alle stroom opgewekt uit renewables, voordat we in Nederland zover zijn is het 2030.

Ik zie het probleem dus niet.
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:48:52 #288
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118450530
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 09:19 schreef Revolution-NL het volgende:
Op zonnige dagen wordt in Duitsland bijna de helft van alle stroom opgewekt uit renewables, voordat we in Nederland zover zijn is het 2030.
Vergis je niet: in Duitsland gaat het ook niet probleemloos:
Grid Instability Has Industry Scrambling for Solutions
quote:
It was 3 a.m. on a Wednesday when the machines suddenly ground to a halt at Hydro Aluminium in Hamburg. The rolling mill's highly sensitive monitor stopped production so abruptly that the aluminum belts snagged. They hit the machines and destroyed a piece of the mill. The reason: The voltage off the electricity grid weakened for just a millisecond.
En elektriciteitsnetwerken zijn binnen de EU redelijk gekoppeld. Netstabilisatie kost enorm veel geld.
Ik hoorde enkele jaren terug (van een bron die ik gezien de locatie als betrouwbaar beschouw) dat Nederland 60 MW per minuut kan up/downscalen. Dat is niet zo veel...

censuur :O
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:01:21 #289
62913 Blik
The one and Only!
pi_118450828
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 08:28 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Je telt dubbel: je buren betalen belasting over jouw PV-kWh, jij betaalt belasting over een fossiel-kWh.
Vergeet niet dat die "gratis accu" een behoorlijke hoop geld kost, maar bovenal: het overgrote deel van energiekosten zijn belastingen! One way or another: de overheid heeft dat geld nodig!

Een particulier heeft net zoveel recht om die belasting door te belasten aan de energiemaatschappij als andersom.
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:30:07 #290
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118451480
Feit is: de overheid duldt geen concurrentie! Mensen moeten belasting betalen op energie. "Belastingvrije" energie uit zonne-energie zal de overheid een doorn in het oog zijn. Het Belgische idee van een jaarlijkse belasting per kWp is dan ook typisch overheid... Straks krijg je mensen met ILLEGALE zonnepanelen _O_
Dankzij de subsidie in het verleden heeft de overheid nu natuurlijk een mooi overzicht wie panelen heeft. Ik kan me voorstellen dat mensen straks 's nachts stiekem zonnepanelen op het dak leggen, die ze het land binnensmokkelen in Poolse vrachtwagens... Vervolgens zorgen dat ze niet vanaf de straat zichtbaar zijn, en bij eventuele controle zien dat je dak tijdig weer leeg is. Of afdekken met klimop _O-
censuur :O
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 10:37:14 #291
62913 Blik
The one and Only!
pi_118451655
Je betoog wordt nou niet bepaald geloofwaardiger op deze manier...
pi_118468069
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 08:28 schreef RemcoDelft het volgende:
Je telt dubbel: je buren betalen belasting over jouw PV-kWh, jij betaalt belasting over een fossiel-kWh.
Vergeet niet dat die "gratis accu" een behoorlijke hoop geld kost, maar bovenal: het overgrote deel van energiekosten zijn belastingen! One way or another: de overheid heeft dat geld nodig!
Nee. Jij telt dubbel.

Of ik nou per jaar 1000 kWh aan mijn buren lever, of dat de energiemaatschappij dat doet maakt niks uit. In beide gevallen wordt er over die 1000 kWh netjes energiebelasting afgedragen.

Jij wilt dat zowel ik de belasting betaal als ik die 1000 kWh op het net zet, en mijn buren over diezelfde 1000kWh ook nog een keer belasting laten betalen.

Wat is anders de volgende stap? Extra belasting op energiezuinige apparaten? :D

[ Bericht 3% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 26-10-2012 18:45:36 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 27 oktober 2012 @ 09:47:13 #293
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118489081
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 18:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Jij wilt dat zowel ik de belasting betaal als ik die 1000 kWh op het net zet, en mijn buren over diezelfde 1000kWh ook nog een keer belasting laten betalen.
Nee, jij betaalt (als salderen niet meer mag) geen belasting over de 1000 kWh die je op het net zet. Jij betaalt belasting over de 1000 kWh die je uit het net haalt. Net als je buurman.
censuur :O
pi_118490003
Je moet dus eigenlijk zorgen dat je precies genoeg vermogen opwekt zonder dat je hoeft terug te leveren. Dat terugleveren kan in de toekomst nogal eens zwaar belast worden begrijp ik?
  zaterdag 27 oktober 2012 @ 10:48:30 #295
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_118490112
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2012 10:43 schreef KatyM het volgende:
Je moet dus eigenlijk zorgen dat je precies genoeg vermogen opwekt zonder dat je hoeft terug te leveren. Dat terugleveren kan in de toekomst nogal eens zwaar belast worden begrijp ik?
Terugleveren doe je eigenlijk al automatisch als je een zonnige dag heb. Nu in het naseizoen (waar de opbrengst minder is) consumeer ik bijna alle stroom direct voor de meter.

Voorlopig is het beperken van de terugleververgoeding nog lang niet aan de orde. Daarvoor hebben te weinig mensen PV. Nederland heeft nog enorm veel werk om de Co2 doelstellingen in 2020 te halen. We hebben een enorme achterstand op het buitenland.

De overheid heeft er op dit moment alleen maar belang bij als particulieren investeren in duurzame energie.

Dat op de lange termijn de terugleververgoeding op de helling gaat is bijna zo goed als zeker.
Tegen die tijd zijn de omvormers met intern accupack en powerrouter gemeengoed.

Je slaat dan dus stroom op bij een overschot wat je in de avond bijv. weer kan gebruiken.

Zolang je een ouderwetse ferraris meter nog steeds kan houden en niet verplicht bent om een slimme meter met teruglever telwerk te nemen kunnen ze sowieso niks.

Ter info de tvt van een set zonnepanelen is bij dhz 5-7 jaar.

[ Bericht 4% gewijzigd door Revolution-NL op 27-10-2012 10:54:29 ]
pi_118490183
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 09:48 schreef RemcoDelft het volgende:

Ik hoorde enkele jaren terug (van een bron die ik gezien de locatie als betrouwbaar beschouw) dat Nederland 60 MW per minuut kan up/downscalen.
Dat vraag ik me af. In Nedeland staat erg veel gasturbinevermogen opgesteld. Die is snel op te regelen.
Stoomketel weer langzaam, tenzij je een deel van de stoomproductie op de noodcondensor hebt staan en dat snel op de turbine kunt zetten. Maar dat kost weer geld en levert extra CO2 op.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_118490939
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2012 09:47 schreef RemcoDelft het volgende:
Nee, jij betaalt (als salderen niet meer mag) geen belasting over de 1000 kWh die je op het net zet. Jij betaalt belasting over de 1000 kWh die je uit het net haalt. Net als je buurman.
Dan pakt de overheid dus energie belasting over de 1000kWh die ik op het net zet via de buren, en daarna weer energiebelasting over 1000kWh die ik terug afneem. Lijkt me ook niet fair.* ) (En in dat geval fakkel ik uiteraard die 1000kWh gewoon af, dan gaat er vrijwel niks meer terug het net op.)

Salderen is een prima maatregel, wel zo eerlijk ook. Wel lijkt het me niet meer dan redelijk dat je wel de netbeheerkosten betaald per kWh die je op het net zet. (Is iets van 3 cent ofzo?)

* ) Niet fair omdat hoewel het dan lijkt dat je hetzelfde wordt behandeld als elke andere energieleverancier, dat natuurlijk niet zo is. Je mag als particulier immers niet de kosten van die opwekking aftrekken van de opbrengst.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 27-10-2012 18:42:28 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zaterdag 27 oktober 2012 @ 20:42:23 #298
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118508546
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2012 11:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Dan pakt de overheid dus energie belasting over de 1000kWh die ik op het net zet via de buren, en daarna weer energiebelasting over 1000kWh die ik terug afneem. Lijkt me ook niet fair.* ) (En in dat geval fakkel ik uiteraard die 1000kWh gewoon af, dan gaat er vrijwel niks meer terug het net op.)

Salderen is een prima maatregel, wel zo eerlijk ook. Wel lijkt het me niet meer dan redelijk dat je wel de netbeheerkosten betaald per kWh die je op het net zet. (Is iets van 3 cent ofzo?)
Waarom zou je 's zomers stroom affakkelen? Da's puur zonde.
Vergeet niet dat het momenteel een enorme gunst is om gratis een product dat je niet nodig hebt te mogen ruilen voor eenzelfde product wanneer je het wel nodig hebt! Zolang je het zelf niet kan opslaan tenminste.

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2012 10:52 schreef blomke het volgende:
Dat vraag ik me af. In Nedeland staat erg veel gasturbinevermogen opgesteld. Die is snel op te regelen.
Ik zou zeggen, zoek er even naar. Gezien de bron heb ik er vertrouwen in :)
censuur :O
pi_118508761
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2012 20:42 schreef RemcoDelft het volgende:
Waarom zou je 's zomers stroom affakkelen? Da's puur zonde.
Vergeet niet dat het momenteel een enorme gunst is om gratis een product dat je niet nodig hebt te mogen ruilen voor eenzelfde product wanneer je het wel nodig hebt! Zolang je het zelf niet kan opslaan tenminste.
Huh?

Gratis? Zoals gezegd hoeft dat van mij echt niet gratis. Ben best bereid om voor die ' gratis accu' een redelijke vergoeding te betalen. (Net zoveel als op elke ander kWh)

Zolang ik mijn product mag ruilen wanneer ik het wel nodig heb, is er niks aan de hand. Jij geeft echter een scenario waarbij ik een kWh moet inleveren voor 5 cent, en terugkopen voor 25 cent. Nou doei, dan fakkel ik hem echt af. Dan betaal ik die 25 cent wel.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 28 oktober 2012 @ 10:51:33 #300
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_118527482
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2012 20:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
hand. Jij geeft echter een scenario waarbij ik een kWh moet inleveren voor 5 cent, en terugkopen voor 25 cent. Nou doei, dan fakkel ik hem echt
Dit dus! Bij dergelijke regelgeving ga ik exact hetzelfde doen
Lekkere appeltaarten bakken op zonnestroom :9
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')