abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † maandag 4 juni 2012 @ 16:37:11 #1
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_112430076


De vorige delen teruglezen kan door op deze topictitel te klikken, dan krijg je ze allemaal te zien.

Bij Sanquin kun je je hier aanmelden om bloeddonor te worden.
Geen zin, tijd of fut om bloed te geven?
Helaas, daar tuinen we vanaf nu niet meer in:

SMOEZEN TOP 6

Ik ben bang voor de naald.

Dat zijn veel patiënten ook. Zij hebben geen keus, jij wel. Probeer het gewoon eens, je zult zien dat het meevalt. En medewerkers nemen de tijd om je op je gemak te stellen.

Geen idee waar een bloedbank in mijn buurt zit.

Sanquin heeft meer dan driehonderd afname locaties verspreid over Nederland. Wedden dat er ook eentje
in de buurt van jouw huis of werk zit? Ga naar www.bloedverwant.nl/bloedlinks , typ je postcode in en lees op hoeveel kilometer afstand je terechtkunt.

Daar heb ik met mijn drukke baan echt geen tijd voor.
Bloed geven duurt inclusief de keuring en het kopje koffie na afloop vaak maar een uurtje. Het kan bovendien op veel donorcentra ook ’s avonds. En menig werkgever geeft graag een uurtje vrij om onder werktijd te gaan geven. ‘Voor jou maar even, voor de patiënt een heel leven’, zeggen ze bij Sanquin.

Ik ben vast te dik, te dun, te kort, te lang, te jong, te oud...

In principe kan iedere persoon tussen de 18 en 65 jaar en met een gewicht van minimaal 50 kilo bloed geven, mits zijn of haar gezondheid dat toelaat.

Ik heb geen zin om gratis bloed te geven, waarmee Sanquin dan veel geld verdient.
Sanquin gebruikt alle inkomsten voor het testen en bewerken van het bloed, voor de ontwikkeling en verbetering van de bloedtransfusie en voor de ontwikkeling en productie van geneesmiddelen. Sanquin is een stichting zonder winstoogmerk.

Sanquin wil mijn bloed niet
Als je het met iemand doet uit een risicogebied, met prostituees hebt geslapen of veel wisselende partners hebt mag je 6 maanden geen bloed geven. Heb je bloed ontvangen, bepaalde operaties of behandelingen ondergaan of ben je homo, dan is je bloed nooit welkom. In andere gevallen heb je eigenlijk geen excuus.

Potentiele smoes nr. 7: Ik ben homo
Hier wordt momenteel uitgebreid over gediscussieerd. Sanquin wacht europese richtlijnen af, de tweede kamer heeft de motie van Pia Dijkstra (D66) aangenomen. De eerste kamer wordt nog spannend vanwege de sterkere positie van conservatief christenen.

Topic vol? Hier kan je de tekst vandaan halen

[ Bericht 23% gewijzigd door Mirjam op 04-06-2012 16:43:47 ]
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  † In Memoriam † maandag 4 juni 2012 @ 16:38:34 #2
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_112430147
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 16:30 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik had er trouwens dit keer een gele sticker op zitten. Iets met irr. antistoffen...

Heb nog wel gevraagd hoe het zat, maar vond het antwoord van de keuringsarts niet heel duidelijk. Volgens hem had het te maken met antistoffen die na de zwangerschap in mijn bloed zouden zitten, en dat sommige ontvangers die niet mogen krijgen zeg maar.
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 16:35 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dat klopt ja. Naar mijn weten kan je irreguliere antistoffen ontwikkelen nadat er sprake is geweest van bloedcontact (transfusie gehad toen?). Die antistoffen vallen weer bepaalde bloedcellen aan als zij daarmee in contact komen en dat moet voorkomen worden. Ik heb ook irreguliere antistoffen in mijn bloed en dat maakt het erg lastig een geschikte donor te vinden.

Merel1808 doet geneeskunde dus die kan het wel uitleggen hoe het echt zit.
En verder. :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  maandag 4 juni 2012 @ 16:38:45 #3
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_112430155
quote:
Eigenlijk overbodig, gewoon de Open volgend topic knop gebruiken
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  † In Memoriam † maandag 4 juni 2012 @ 16:41:34 #4
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_112430298
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 16:38 schreef Mark het volgende:

[..]

Eigenlijk overbodig, gewoon de Open volgend topic knop gebruiken
Volgens mij worden dan de links naar de delen in de op's dan aangepast? Als je open volgend topic doet past ie wel de nummering aan maar niet de links in de op zelf meen ik.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  maandag 4 juni 2012 @ 16:43:14 #5
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_112430392
Ik ga de 'vorige delen' uit de OP halen, dat scheelt een hap ruimte.
alle vorige delen zijn terug te zijn als je op de topictitel klikt O+
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  maandag 4 juni 2012 @ 16:45:09 #6
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_112430469
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 16:43 schreef Mirjam het volgende:
Ik ga de 'vorige delen' uit de OP halen, dat scheelt een hap ruimte.
alle vorige delen zijn terug te zijn als je op de topictitel klikt O+
Geinig, nooit geweten! Is dat voor alle gereekste topics?
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_112430518
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 16:45 schreef Mark het volgende:

[..]

Geinig, nooit geweten! Is dat voor alle gereekste topics?
:Y
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
  † In Memoriam † maandag 4 juni 2012 @ 16:46:40 #8
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_112430530
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 16:43 schreef Mirjam het volgende:
Ik ga de 'vorige delen' uit de OP halen, dat scheelt een hap ruimte.
alle vorige delen zijn terug te zijn als je op de topictitel klikt O+
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 16:45 schreef Mark het volgende:

[..]

Geinig, nooit geweten! Is dat voor alle gereekste topics?
Dat dus. Dan kan die op prima ingekort worden ja. Het ziet er nog uit als een oude wiki-op.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  maandag 4 juni 2012 @ 16:48:41 #9
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_112430623
Over het irregulaire antistoffen verhaal: als je als moeder rhesusnegatief bent (dat is het plusje of minnetje na je bloedgroep) en je krijgt een kindje dat rhesuspositief bent kun je als moeder antistoffen aan gaan maken tegen die rhesusfactor van je kindje. Het eerste kindje heeft daar geen last van, maar die antistoffen zitten na je bevalling wel een tijdje in je bloed. Een volgende rhesuspositieve kindje kan daar wel last van krijgen maar dat is een ander verhaal.
En als je rhesuspositief bent kan ik me voorstellen dat je alsnog irregulaire antistoffen kan aanmaken net na de bevalling omdat er natuurlijk meer is dan alleen bloedgroep en rhesus.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  maandag 4 juni 2012 @ 16:51:25 #10
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_112430735
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 16:48 schreef Pluizel het volgende:
Over het irregulaire antistoffen verhaal: als je als moeder rhesusnegatief bent (dat is het plusje of minnetje na je bloedgroep) en je krijgt een kindje dat rhesuspositief bent kun je als moeder antistoffen aan gaan maken tegen die rhesusfactor van je kindje. Het eerste kindje heeft daar geen last van, maar die antistoffen zitten na je bevalling wel een tijdje in je bloed. Een volgende rhesuspositieve kindje kan daar wel last van krijgen maar dat is een ander verhaal.
En als je rhesuspositief bent kan ik me voorstellen dat je alsnog irregulaire antistoffen kan aanmaken net na de bevalling omdat er natuurlijk meer is dan alleen bloedgroep en rhesus.
Ik heb die antistoffen omdat ik na een operatie bloed heb gekregen met een andere rhesusfactor.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  † In Memoriam † maandag 4 juni 2012 @ 16:53:11 #11
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_112430823
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 16:48 schreef Pluizel het volgende:
Over het irregulaire antistoffen verhaal: als je als moeder rhesusnegatief bent (dat is het plusje of minnetje na je bloedgroep) en je krijgt een kindje dat rhesuspositief bent kun je als moeder antistoffen aan gaan maken tegen die rhesusfactor van je kindje. Het eerste kindje heeft daar geen last van, maar die antistoffen zitten na je bevalling wel een tijdje in je bloed. Een volgende rhesuspositieve kindje kan daar wel last van krijgen maar dat is een ander verhaal.
En als je rhesuspositief bent kan ik me voorstellen dat je alsnog irregulaire antistoffen kan aanmaken net na de bevalling omdat er natuurlijk meer is dan alleen bloedgroep en rhesus.
Ik heb er helaas erg veel. Dat maakt het zoeken naar een geschikte donor echt lastig.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_112431463
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 16:53 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Ik heb er helaas erg veel. Dat maakt het zoeken naar een geschikte donor echt lastig.
Jij hebt eigenlijk een soort vaste donor-buddy?
  † In Memoriam † maandag 4 juni 2012 @ 17:14:50 #13
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_112431753
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 17:07 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Jij hebt eigenlijk een soort vaste donor-buddy?
Ik heb geen idee. Piepen ze in sommige gevallen dan een donor op voor een donatie? Het duurt in ieder geval altijd uren voordat het er is. Het is ook altijd bestraald. Ik heb geen idee of dat standaard is of niet.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  maandag 4 juni 2012 @ 17:20:17 #14
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_112432010
quote:
Potentiele smoes nr. 7: Ik ben homo
Hier wordt momenteel uitgebreid over gediscussieerd. Sanquin wacht europese richtlijnen af, de tweede kamer heeft de motie van Pia Dijkstra (D66) aangenomen. De eerste kamer wordt nog spannend vanwege de sterkere positie van conservatief christenen.
Met het risico dat ik een al lang besproken discussie ga opentrekken wil ik op het bovenstaande reageren. :@

Politiek geneuzel van de eerste orde, er zijn prima redenen waarom homo's of mensen met veel wisselende seksuele contacten niet worden geaccepteerd als bloeddonor, het risico op overdraagbare ziektes is gewoon weg te groot.

Daarbij is het ook helemaal niet nodig, er zijn in principe voldoende donoren en de groep homofielen die daadwerkelijk bloed wilt geven die groter is dan de groep die uiteindelijk echt zal geven is gewoon weg te klein om het risico te nemen.

Ik snap het echt niet waarom men dit er doorheen wilt drukken. :{ Waarom Sanquin een last op leggen die nergens nodig voor is, want uiteindelijk zal Sanquin dan weer het risico moeten uitsluiten door of bloed langere tijd op te slaan Wat in veel gevallen helemaal niet kan of extra te testen tot dat men zekerheid heeft dat het bloed schoon is. Wat weer tot extra kosten leid enzovoort.

[ Bericht 13% gewijzigd door Semisane op 04-06-2012 19:45:48 ]
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  Licht Ontvlambaar maandag 4 juni 2012 @ 17:21:34 #15
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_112432086
Ik ga eens richting sanquin :W
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_112432790
Om nog even terug te komen op de verklaring: ik heb bloedgroep A positief, dus dan zou het niets uit moeten maken, maar de keuringsarts had het inderdaad wel over antistoffen tegen het bloed van mijn zoontje...
Verder geen bloedtransfusie ofzo gehad, want dan mocht ik ook niet meer doneren volgens mij...

Ik heb een blauwe plek op mijn vinger van de vingerprik..... :(
  maandag 4 juni 2012 @ 17:37:31 #17
276761 Vaith
Moet nog een paradox oplossen
pi_112432810
Ik ben 0+!

Niet speciaal, wel belangrijk!
Nog steeds op zoek naar een oplosbare paradox. Mijn paradox is als volgt; ''als ik deze paradox oplos heb ik mijn paradox opgelost'' dus als de paradox van mijn paradox is opgelost heb ik mijn doelstelling behaald.
pi_112432980
Bah, ik heb begin mei nog gedoneerd. 14 juni ga ik niet halen.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 4 juni 2012 @ 18:16:50 #19
39237 crew  H_T
2733
pi_112434130
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 17:37 schreef Vaith het volgende:
Ik ben 0+!

Niet speciaal, wel belangrijk!
Niks mis met die bloedgroep! Ik heb gehoord dat die groep zeer populair is bij uitermate toffe mensen *)
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  maandag 4 juni 2012 @ 19:24:03 #20
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_112437198
Geen tijdschriften bij de bloedbank vandaag die ik nog niet had gelezen. Vandaar maar de pseudo-creatieveling uitgehangen met Instagram. Zie hier, een stilleven met een afvaldoos. :P

And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_112445125
ik ga volgende week weer een halve liter doneren!
  maandag 4 juni 2012 @ 22:06:31 #22
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_112448694
Plasma gedaan in 32 minuten vorige keer :P
  maandag 4 juni 2012 @ 22:10:02 #23
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_112448978
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 22:06 schreef Erasmo het volgende:
Plasma gedaan in 32 minuten vorige keer :P
Damn, ik had 38 minuten vandaag en dat was al een persoonlijk record. Volgende keer ga ik nóg meer water drinken van te voren. :P
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
  maandag 4 juni 2012 @ 22:56:10 #24
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_112453455
Ik houd helemaal niet bij hoe lang het duurt, no worries
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_112462910
Het duurde bij mij afgelopen vrijdag 40 (!) minuten voordat ik gekeurd was en na ruim 50 minuten ben ik losgekoppeld.
Ik ga het liefste in mijn lunchpauze, maar 2,5 uur wegblijven is wel erg lang. :{

Ook irrritant; het plasma apparaat blijft maar op alarm springen en roepen dat de naald gecontroleerd moet worden.

Ik krijg er steeds minder zin in zo. -O-
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_112463133
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 07:55 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Ik ga het liefste in mijn lunchpauze, maar 2,5 uur wegblijven is wel erg lang. :{

dan moet je volbloed geven, zo gepiept *O*
  Licht Ontvlambaar dinsdag 5 juni 2012 @ 08:51:11 #27
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_112463518
Geen idee hoe lang ik erover gedaan heb, heb twee keer moeten helpen om de stroom op gang te houden. En ik heb blijkbaar dunne aders... Hb 9.0, bloeddruk 119/77 en pols 55, prima stats dus verder :)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 5 juni 2012 @ 09:55:46 #28
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_112464970
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 07:55 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Het duurde bij mij afgelopen vrijdag 40 (!) minuten voordat ik gekeurd was en na ruim 50 minuten ben ik losgekoppeld.
Ik ga het liefste in mijn lunchpauze, maar 2,5 uur wegblijven is wel erg lang. :{

Ook irrritant; het plasma apparaat blijft maar op alarm springen en roepen dat de naald gecontroleerd moet worden.

Ik krijg er steeds minder zin in zo. -O-
40 minuten is wel erg lang voor een plasmadonor :{ Volgende keer gewoon eerder aan de bel trekken, men vindt dat meestal niet erg.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_112465581
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 09:55 schreef Mark het volgende:

[..]

40 minuten is wel erg lang voor een plasmadonor :{ Volgende keer gewoon eerder aan de bel trekken, men vindt dat meestal niet erg.
De keuring zelf duurde vooral erg lang. Die werd uitgevoerd door een stagiair en die nam vooral alle tijd.
Mijn bloeddruk was daardoor wel netjes voor mijn doen.
En mijn biefstuk en spinazie offensief heeft ook geholpen, want mijn Hb was ook 8.0.
Maar juist omdat het allemaal zo lang duurde en het voor de 4e keer op rij (geloof ik) niet goed stroomde, begin ik het wel een beetje zat te worden. -O-
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_112498316
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 07:55 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
Het duurde bij mij afgelopen vrijdag 40 (!) minuten voordat ik gekeurd was en na ruim 50 minuten ben ik losgekoppeld.
Ik ga het liefste in mijn lunchpauze, maar 2,5 uur wegblijven is wel erg lang. :{

Ook irrritant; het plasma apparaat blijft maar op alarm springen en roepen dat de naald gecontroleerd moet worden.

Ik krijg er steeds minder zin in zo. -O-
Dat alarm krijg ik als ik niet (genoeg) in het rubberen balletje knijp. Dan is de bloedtoevoer te langzaam voor het apparaat. Dus misschien volgende keer wat meer knijpen.
pi_112502607
vandaag weer eens geweest, helaas 2 x misgeprikt :')
[b]Op <ahref="http://forum.fok.nl/topic/1286014/2/50#68576888" target="_blank" >vrijdag 1 mei 2009 23:32</a> schreef swarmahoer het volgende:[/b]
neem een voorbeeld aan de kwaliteitsposts van gers :P
  dinsdag 5 juni 2012 @ 23:55:53 #32
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_112503601
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 23:36 schreef gers het volgende:
vandaag weer eens geweest, helaas 2 x misgeprikt :')
Jeetje, het hing in de lucht vandaag. Ik ben vanmiddag ook twee keer mis geprikt. En het 'breien' heb ik afgekapt. Dat vind ik zo ellendig pijnlijk. Ik geef niks om een prik, maar niet gaan zitten wroeten met die naald in mijn arm.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_112505524
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 17:14 schreef De_Kardinaal het volgende:
Het is ook altijd bestraald. Ik heb geen idee of dat standaard is of niet.
Dat is niet standaard. Bestraalde bloedproducten zijn voor mensen met een gecompromitteerd afweersysteem.
  † In Memoriam † woensdag 6 juni 2012 @ 02:55:19 #34
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_112507215
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 00:53 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Dat is niet standaard. Bestraalde bloedproducten zijn voor mensen met een gecompromitteerd afweersysteem.
Aha, dat zal het dan wel zijn!
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_112509309
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 23:55 schreef mazaru het volgende:

[..]

Jeetje, het hing in de lucht vandaag. Ik ben vanmiddag ook twee keer mis geprikt. En het 'breien' heb ik afgekapt. Dat vind ik zo ellendig pijnlijk. Ik geef niks om een prik, maar niet gaan zitten wroeten met die naald in mijn arm.
brrr, breien is wel een mooi eufemisme voor dat gepoer in je arm.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_112509332
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 23:55 schreef mazaru het volgende:

[..]

Jeetje, het hing in de lucht vandaag. Ik ben vanmiddag ook twee keer mis geprikt. En het 'breien' heb ik afgekapt. Dat vind ik zo ellendig pijnlijk. Ik geef niks om een prik, maar niet gaan zitten wroeten met die naald in mijn arm.
Oh ja, dat vind ik ook zo vreselijk, hoewel ik meestal niet assertief genoeg ben om ze af te kappen (ze doen het ook gewoon, zonder eerst te vragen). Als ze gaan zitten poeren heb ik nog een week een stijve arm met blauwe plek. :(
pi_112509942
Hmm, ik heb al meer dan een jaar niet meer plasma/bloed gegeven. Zit er langzaam aan te denken om weer te herstarten. Ben een tijd gestopt vanwege flinke drukte met huis verbouwen, etc. Het gaf me voorheen veel rust om even lekker een krantje te lezen, bediend te worden met een kop thee en beschuitje. Heerlijk. (daarvoor deed ik het w/ )
pi_112510896
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 09:53 schreef Eelcotje84 het volgende:
Hmm, ik heb al meer dan een jaar niet meer plasma/bloed gegeven. Zit er langzaam aan te denken om weer te herstarten. Ben een tijd gestopt vanwege flinke drukte met huis verbouwen, etc. Het gaf me voorheen veel rust om even lekker een krantje te lezen, bediend te worden met een kop thee en beschuitje. Heerlijk. (daarvoor deed ik het w/ )
is ook een prima reden toch, zolang je maar doneert. Dus hup, weer aanmelden met je bloedvat. w/
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 6 juni 2012 @ 11:12:00 #39
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_112512400
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 09:22 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Oh ja, dat vind ik ook zo vreselijk, hoewel ik meestal niet assertief genoeg ben om ze af te kappen (ze doen het ook gewoon, zonder eerst te vragen). Als ze gaan zitten poeren heb ik nog een week een stijve arm met blauwe plek. :(
Gewoon zeggen hoor. Meestal moet je het wel twee of drie keer zeggen voordat ze ook echt stoppen. Maar nooit vergeten dat je vrijwillig komt doneren en niets hoeft te doen wat je echt niet wilt.
Vroeger liet ik ze ook gewoon hen gang gaan terwijl ik er letterlijk misselijk van werd. Maar tegenwoordig zeg ik het al op het moment dat ik zie dat de naald niet goed zit.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_112512514
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 23:55 schreef mazaru het volgende:

[..]

Jeetje, het hing in de lucht vandaag. Ik ben vanmiddag ook twee keer mis geprikt. En het 'breien' heb ik afgekapt. Dat vind ik zo ellendig pijnlijk. Ik geef niks om een prik, maar niet gaan zitten wroeten met die naald in mijn arm.
maar ga je dan onverrichter zake weer naar huis?
  woensdag 6 juni 2012 @ 11:16:50 #41
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_112512589
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 11:14 schreef computergirl het volgende:

[..]

maar ga je dan onverrichter zake weer naar huis?
Ja, ik heb maar twee armen. ;)
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
  donderdag 7 juni 2012 @ 00:36:49 #42
264281 livalo
Parttime internetheldin.
pi_112552392
quote:
2s.gif Op woensdag 6 juni 2012 11:16 schreef mazaru het volgende:

[..]

Ja, ik heb maar twee armen. ;)
Groot gelijk hoor. Bij mij zitten mijn aders meestal 'diep' maar ze weten ze wel in één keer goed te prikken, en dat vind ik al pijnlijk genoeg. Moet er niet aan denken dat ze nog even gaan rondroeren :X. Misschien een beetje overdreven maar ben blij dat ik dat nog niet heb mee hoeven te maken.
Op zaterdag 23 januari 2010 18:54 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
JIJ HEKS :'(
pi_112553340
Mijn aderen zijn makkelijk te vinden blijkbaar. In mn linkerarm zitten twee goede aders, en rechts zelfs 3. Er is bij mij nog nooit misgeprikt. Maar t stroomt wel langzaam. Moet altijd in zo'n balletje knijpen..
pi_112659987
Oproep voor 14-6, wereld donordag
pi_112668698
ik ga aankomende woensdag voor de 5e keer doneren. *O*
pi_112682252
Misschien is het niks voor je en da's ook erg normaal en menselijk, maar ik wilde jullie wel laten weten dat de dame uit ...niertje gezocht! - deel 4 een nieuwe nier heeft gehad!!!

WOEI!!!

ps mocht je goesting hebben: je kan bij leven een nier doneren, dus.
pi_112697934
Hoe hoog moet je Hb ook alweer zijn, 7.8 toch? Ik zit nu op 7.7 dus nog ff door met de floradix...
En weet iemand hoe het zit met medicatie, want er werd mij verteld dat je met bepaalde psychofarmaca of een bepaald aantal niet mag doneren, maar ik ken iemand die meer slikt dan ik en die ook gewoon mag doneren.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_112699459
Ik heb me aangemeld! Ben erg benieuwd naar alles, en stiekem ook een beetje bang, haha.
  zondag 10 juni 2012 @ 17:58:39 #49
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_112700194
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 01:01 schreef angelfish het volgende:
Misschien is het niks voor je en da's ook erg normaal en menselijk, maar ik wilde jullie wel laten weten dat de dame uit ...niertje gezocht! - deel 4 een nieuwe nier heeft gehad!!!

WOEI!!!

ps mocht je goesting hebben: je kan bij leven een nier doneren, dus.
Ik hou het voorlopig wel bij bloed doneren, heb nog een kinderwens namelijk :P
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 17:02 schreef Nijna het volgende:
Hoe hoog moet je Hb ook alweer zijn, 7.8 toch? Ik zit nu op 7.7 dus nog ff door met de floradix...
En weet iemand hoe het zit met medicatie, want er werd mij verteld dat je met bepaalde psychofarmaca of een bepaald aantal niet mag doneren, maar ik ken iemand die meer slikt dan ik en die ook gewoon mag doneren.
Denk dat je dat even zou moeten navragen bij sanquin zelf, je kunt ze daarover ook bellen.

quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 17:42 schreef Tree het volgende:
Ik heb me aangemeld! Ben erg benieuwd naar alles, en stiekem ook een beetje bang, haha.
Top dat je je hebt aangemeld en het valt echt reuze mee ^O^ Na de eerste donatie word het alleen maar leuker.
pi_112702161
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 17:02 schreef Nijna het volgende:
Hoe hoog moet je Hb ook alweer zijn, 7.8 toch? Ik zit nu op 7.7 dus nog ff door met de floradix...
En weet iemand hoe het zit met medicatie, want er werd mij verteld dat je met bepaalde psychofarmaca of een bepaald aantal niet mag doneren, maar ik ken iemand die meer slikt dan ik en die ook gewoon mag doneren.
7.8 voor vrouwen
pi_112715473
Vorige keer aan de telefoon konden ze geen duidelijkheid geven... De arts die me controleerde bij de eerste screening had het over het aantal. Terwijl ik dus van anderen andere verhalen hoor.
Ah met mn 7,7 ben ik er bijna, als ik nou ook nog wat minder moe zou worden met een fatsoenlijk hb... ;)
Mama van 2 lieve meiden :)
  † In Memoriam † zondag 10 juni 2012 @ 22:36:05 #52
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_112716068
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 22:27 schreef Nijna het volgende:
Vorige keer aan de telefoon konden ze geen duidelijkheid geven... De arts die me controleerde bij de eerste screening had het over het aantal. Terwijl ik dus van anderen andere verhalen hoor.
Ah met mn 7,7 ben ik er bijna, als ik nou ook nog wat minder moe zou worden met een fatsoenlijk hb... ;)
Dat valt gewoon in de gezonde waarden. Je hebt alleen te weinig overschot om te mogen doneren.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_112718541
Heb vrijdag de oproepkaart gehad voor de eerste donatie, wil over 1,5 week gaan. Ben wel een beetje zenuwachtig omdat ik niet weet hoe ik zal reageren... Iemand tips qua voorbereiding? Hoe lang van tevoren eten, veel/weinig, etc...?
  † In Memoriam † zondag 10 juni 2012 @ 23:18:03 #54
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_112718681
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 23:15 schreef Bloem_83 het volgende:
Heb vrijdag de oproepkaart gehad voor de eerste donatie, wil over 1,5 week gaan. Ben wel een beetje zenuwachtig omdat ik niet weet hoe ik zal reageren... Iemand tips qua voorbereiding? Hoe lang van tevoren eten, veel/weinig, etc...?
Niet op de dag of de dag ervoor hevig menstrueren.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_112718769
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 23:15 schreef Bloem_83 het volgende:
Iemand tips qua voorbereiding? Hoe lang van tevoren eten, veel/weinig, etc...?
Niet té kort van tevoren eten omdat dan je maag-darmstelsel bloed nodig heeft om het te verteren, in combinatie met (de spanning van het) doneren kun je nog eens onderuit gaan.
Goed eten en genoeg drinken die dag. Gewoon wat je normaal ook zou eten.

quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 23:18 schreef De_Kardinaal het volgende:
Niet op de dag of de dag ervoor hevig menstrueren.
Daar heb ik nooit rekening mee gehouden. :D
  † In Memoriam † zondag 10 juni 2012 @ 23:21:03 #56
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_112718849
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 23:19 schreef wyccie het volgende:

[..]

Niet té kort van tevoren eten omdat dan je maag-darmstelsel bloed nodig heeft om het te verteren, in combinatie met (de spanning van het) doneren kun je nog eens onderuit gaan.
Goed eten en genoeg drinken die dag. Gewoon wat je normaal ook zou eten.

[..]

Daar heb ik nooit rekening mee gehouden. :D
Bloedverlies -> daling hb.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_112719024
Ja, dat snap ik. Maar in al die jaren is het nooit voorgekomen dat ik de donatie eromheen moest plannen, volgens mij.
pi_112719087
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 23:21 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Bloedverlies -> daling hb.
Puur bloedverlies geeft geen daling van je Hb, want Hb is een concentratie. Je maakt de hoeveelheid bloed in je lichaam minder, maar de concentratie hemoglobine daarin blijft gelijk.

En je verliest ongeveer 12 theelepeltjes in totaal, dus dat zal het hem ook wel niet echt doen.
  † In Memoriam † zondag 10 juni 2012 @ 23:32:39 #59
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_112719513
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 23:25 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Puur bloedverlies geeft geen daling van je Hb, want Hb is een concentratie. Je maakt de hoeveelheid bloed in je lichaam minder, maar de concentratie hemoglobine daarin blijft gelijk.

En je verliest ongeveer 12 theelepeltjes in totaal, dus dat zal het hem ook wel niet echt doen.
Er staat dan ook hevige menstruatie. :P
En een geringe daling kan het verschil zijn tussen wel doneren en niet doneren zoals de vorige user had met 7,7. Het gaat om tienden niet om punten.

quote:
[bloedarmoede] door bloedverlies. In dit geval onderscheidt men bloedverlies dat zo groot is dat er meer bloed wordt verloren dan door het lichaam snel gemaakt kan worden (bevalling, grote verwondingen) en langdurig gering bloedverlies waardoor de ijzervoorraad van het lichaam langzaam uitgeput raakt.
bij verwondingen of bij een bevalling
bij zware menstruaties
bij langdurig, vaak ongemerkt bloedverlies uit de darm (poliepen, tumoren, parasieten (met name wormen)).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedarmoede
Hb concentratie blijft alleen hetzelfde indien de aanmaak/afbraak of verlies hetzelfde blijft.

Vraag twee:
quote:
Puur bloedverlies geeft geen daling van je Hb, want Hb is een concentratie. Je maakt de hoeveelheid bloed in je lichaam minder, maar de concentratie hemoglobine daarin blijft gelijk.
Ik heb een slagaderlijke bloeding en verlies puur bloed. Dan blijft mijn hb dus hetzelfde?

[ Bericht 3% gewijzigd door De_Kardinaal op 10-06-2012 23:38:51 ]
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_112720148
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 23:32 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Er staat dan ook hevige menstruatie. :P
En een geringe daling kan het verschil zijn tussen wel doneren en niet doneren zoals de vorige user had met 7,7. Het gaat om tienden niet om punten.

[..]

Hb concentratie blijft alleen hetzelfde indien de aanmaak/afbraak of verlies hetzelfde blijft.

Vraag twee:

[..]

Ik heb een slagaderlijke bloeding en verlies puur bloed. Dan blijft mijn hb dus hetzelfde?
Wat was vraag 1?

Als ik toevallig bloed ging prikken terwijl jij een slagaderlijke bloeding hebt, zou ik een normaal Hb vinden. Stel je hebt een kan ranja, en je Hb is de hoeveelheid siroop je erin hebt gedaan. Als je een glas ranja pakt (puur bloed verliest), blijft de ranja die over is in de kan nog steeds even zoet als voorheen.
Het duurt best lang voor je lichaam bloedverlies compenseert met extra vocht in je bloed.
  zondag 10 juni 2012 @ 23:45:51 #61
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_112720208
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 23:21 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Bloedverlies -> daling hb.
Mijn uitnodigingen lopen vrijwel altijd synchroon met... En mn hb blijft toch echt mooi 8.5 :)
  † In Memoriam † zondag 10 juni 2012 @ 23:48:16 #62
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_112720316
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 23:44 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Wat was vraag 1?

Als ik toevallig bloed ging prikken terwijl jij een slagaderlijke bloeding hebt, zou ik een normaal Hb vinden. Stel je hebt een kan ranja, en je Hb is de hoeveelheid siroop je erin hebt gedaan. Als je een glas ranja pakt (puur bloed verliest), blijft de ranja die over is in de kan nog steeds even zoet als voorheen.
Het duurt best lang voor je lichaam bloedverlies compenseert met extra vocht in je bloed.
Dat is meteen, maar na een tijdje gaat je HB wel dalen, omdat je lichaam het verlies aan rode bloedcellen niet meer kan compenseren, maar het volume wel.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  † In Memoriam † zondag 10 juni 2012 @ 23:50:01 #63
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_112720403
quote:
17s.gif Op zondag 10 juni 2012 23:45 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Mijn uitnodigingen lopen vrijwel altijd synchroon met... En mn hb blijft toch echt mooi 8.5 :)
Niet iedere vrouw heeft hele heftige menstruatie :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_112720783
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 23:48 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Dat is meteen, maar na een tijdje gaat je HB wel dalen, omdat je lichaam het verlies aan rode bloedcellen niet meer kan compenseren, maar het volume wel.
Zeker waar.
Ik denk alleen dat je wel heeeeeeeele zware en lange menstruaties moet hebben om daardoor echt een daling in je Hb te krijgen. Gemiddeld verlies je 50mL, laat een hele zware menstruatie dan misschien 100mL zijn, en dat verdeel je over meerdere dagen. Een bloeddonatie heb je na 3 dagen verwerkt, dan kan ik me haast niet voorstellen dat je echt significante dalingen krijgt van zo'n (relatief) klein beetje bloedverlies.
Maar dan laat ik natuurlijk wel de vrouwen die 3 van de 4 weken compleet leeglopen buiten beschouwing, dat zijn uitzonderingen :+
  † In Memoriam † maandag 11 juni 2012 @ 00:13:13 #65
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_112721518
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 23:57 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Zeker waar.
Ik denk alleen dat je wel heeeeeeeele zware en lange menstruaties moet hebben om daardoor echt een daling in je Hb te krijgen. Gemiddeld verlies je 50mL, laat een hele zware menstruatie dan misschien 100mL zijn, en dat verdeel je over meerdere dagen. Een bloeddonatie heb je na 3 dagen verwerkt, dan kan ik me haast niet voorstellen dat je echt significante dalingen krijgt van zo'n (relatief) klein beetje bloedverlies.
Maar dan laat ik natuurlijk wel de vrouwen die 3 van de 4 weken compleet leeglopen buiten beschouwing, dat zijn uitzonderingen :+
Als je last hebt van myomen, adenomyose et cetera of in de overgang zit (kan leiden tot veel opbouw slijmvlies) kan er sprake zijn van hevig bloedverlies. Als je chronisch druppelt dan kan dat leiden tot ijzerdeficiëntie en daardoor door een daling in het hb.

Trouwens, jij bent hier de dokter en dit gaat niet meer over donaties. :W
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_112726926
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 00:13 schreef De_Kardinaal het volgende:

Trouwens, jij bent hier de dokter en dit gaat niet meer over donaties. :W
Inderdaad dit gaat wel weer heel erg off topic en het is de bedoeling om mensen toch te stimuleren bloed te geven? Met dit soort nare (en onsmakelijke) verhalen worden nieuwe donoren misschien wel afgeschrikt.

BLOED GEVEN IS NIET ENG HOOR JE VOELT ER BIJNA NIKS VAN EN NADIEN HEB JE OOK ZELDEN OVERLAST ^O^
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_112727082
quote:
0s.gif [b]Op zondag 10 juni 2012 23:44 schreef
Het duurt best lang voor je lichaam bloedverlies compenseert met extra vocht in je bloed.
Leg eens uit Merel, dit is een beetje tegenovergesteld met wat ik altijd begrepen heb?
Het volume dat je aan volbloed doneert (500ml) wordt vrijwel gelijk gecompenseerd door de koffie/thee/soepje na de donatie maar het aanvullen van de rode bloedcellen kan wel een paar weken duren

[ Bericht 1% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 11-06-2012 10:38:09 ]
  Moderator maandag 11 juni 2012 @ 09:42:07 #68
45833 crew  Fogel
pi_112727319
Bloedbank belde net of ik morgen bloed kan geven. Heb het maar uitgesteld tot maandag, dan heb ik weer zeeen van tijd in tegenstelling tot deze week.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_112728561
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 23:57 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Maar dan laat ik natuurlijk wel de vrouwen die 3 van de 4 weken compleet leeglopen buiten beschouwing, dat zijn uitzonderingen :+
Die uitzonderingen wil ik wel eens van wat dichterbij bestuderen, onder de microscoop graag... Maar dat is offtopic :+
pi_112729435
quote:
3s.gif Op maandag 11 juni 2012 09:23 schreef Deetch het volgende:

[..]

BLOED GEVEN IS NIET ENG HOOR JE VOELT ER BIJNA NIKS VAN EN NADIEN HEB JE OOK ZELDEN OVERLAST ^O^
Dit dus! En je helpt er mensen mee. Ik heb van dichtbij meegemaakt dat mensen die chronisch ziek zijn of kanker hebben en dat die het bloed echt nodig hebben. Ze krijgen echt een energieboost als ze nieuw bloed krijgen!
  † In Memoriam † maandag 11 juni 2012 @ 11:09:08 #71
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_112729488
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 11:07 schreef the85mc het volgende:

[..]

Dit dus! En je helpt er mensen mee. Ik heb van dichtbij meegemaakt dat mensen die chronisch ziek zijn of kanker hebben en dat die het bloed echt nodig hebben. Ze krijgen echt een energieboost als ze nieuw bloed krijgen!
Dat dus. :Y
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_112730955
Ben dit topic ergens kwijt geraakt, maar doneer nog steeds. :) Ben inmiddels geloof ik 8 of 9 keer geweest. Laatste keer was drie weken geleden, toen heb ik er wel flink last van gehad. Normaal ga ik eind v/d middag en voel ik me alleen 's avonds wat slap en moe, maar nu heeft het 2 dagen geduurd voor ik me weer normaal voelde. Bleef maar wit en was steeds duizelig enzo. Dat was wel minder, maar goed, als ik eraan denk dat iemand mijn bloed hard nodig had, dan valt het weer mee. ;)
pi_112770198
Ik ben afgelopen woensdag voor de eerste keer geweest. Een paar weken daarvoor hebben ze de buisjes afgenomen voor de testen.

Heb eigenlijk nergens last van gehad. Geen blauwe plekken, gewoon goed geprikt. Hoewel ze wel de voorkeur aan mijn rechterarm over mijn linkerarm gaven.

Ik wou schijnbaar wel te snel weg na het bloed geven. Had er al een minuutje of 20 gezeten na het bloedgeven en wat gegeten / gedronken, maar omdat het de eerste keer was adviseerden ze toch om wat langer te wachten met naar huis gaan :?

Moet wel zeggen dat de periode tussen het moment dat ik me heb aangemeld en het moment dat je voor de test wordt uitgenodigd toch wel behoorlijk lang vond. Er zat bij mij +- 2,5 maand tussen.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 00:02:30 #74
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_112770505
Welkom bij de club, Neaunir! *O*
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_112773432
Waarom staan jullie bloed af? Geld? Of om de mensheid te redden?
Ik krijg nog geld van je.
pi_112774176
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 01:45 schreef Rnie het volgende:
Waarom staan jullie bloed af? Geld? Of om de mensheid te redden?
Je krijgt er niks voor (behalve een kopje thee en een roze koek), dus ik vermoed dat de meesten het hier doen voor de mensheid.
pi_112774948
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 01:45 schreef Rnie het volgende:
Waarom staan jullie bloed af? Geld? Of om de mensheid te redden?
Omdat ik gezond ben en het bloed kan missen. Heb bij mn broertje gezien hoe fijn het kan zijn als je heel, heel ziek bent een bloedtransfusie je weer wat beter kan laten voelen.
pi_112774958
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 04:54 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Je krijgt er niks voor (behalve een kopje thee en een roze koek), dus ik vermoed dat de meesten het hier doen voor de mensheid.
Poehpoeh voor de mensheid nog wel. :D

Ik doe het omdat ik vind dat het hoort. Als je zelf in het ziekenhuis komt te liggen na een ongeluk of operatie ben je ook blij dat er bloed van jouw smaak op voorraad was.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 12 juni 2012 @ 08:11:03 #79
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_112774973
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 01:45 schreef Rnie het volgende:
Waarom staan jullie bloed af? Geld? Of om de mensheid te redden?
Voor bloed krijg je zelden geld. Het was eenvoudig om te doen en had ik er de gelegenheid voor, dus waarom dan niet? Dat was de reden waarom ik het deed. En dat het voor sommigen redding bood is natuurlijk ook belangrijk, want ik doe niet alles zomaar omdat het kan. ;)
pi_112775281
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 01:45 schreef Rnie het volgende:
Waarom staan jullie bloed af? Geld? Of om de mensheid te redden?
Zoals anderen al gezegd hebben, je krijgt er niets voor, dus geld is de reden in ieder geval niet ;). De mensheid redden is wat overdreven, maar ik vind het belangrijk om iets te doen voor anderen, en dit is iets wat relatief weinig tijd/moeite kost en ook nog eens veel oplevert - er kunnen wel levens mee gered worden.
pi_112775632
Sluit me aan bij bovenstaande; betere vraag vind ik: waarom zou je het niet doen?

Zelf kwam ik op het idee tijdens een discussie over orgaandonatie. Was al langer geregistreerd orgaandonor, maar begon me meer en meer te beseffen dat slechts een deel van de mensen na hun dood ook echt in aanmerking komt als donor (o.a. afhankelijk van doodsoorzaak).
Klinkt misschien stom, maar ik baalde eigenlijk nogal van dat idee ( :') ), omdat ik dat wel het minste vind wat je kunt doen. Toen bedacht ik me dat ik bij leven ook al bloed kon doneren.

(Ja, ben me bewust van het feit dat je sommige organen ook al tijdens je leven kunt doneren, maar daar komen wel behoorlijk risico's bij kijken)
Smile, tomorrow will be worse...
pi_112775676
mijn vader was bloeddonor, ik heb er zelf eigenlijk nooit zo diep over nagedacht. Het is een eenvoudige manier om iets goeds te doen voor anderen
  dinsdag 12 juni 2012 @ 09:03:01 #83
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_112775750
Gister weer gegeven. HB van 8.9, 135/65 bloeddruk en binnen 6 minuten de zak vol _O_
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 09:03:27 #84
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_112775759
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 01:45 schreef Rnie het volgende:
Waarom staan jullie bloed af? Geld? Of om de mensheid te redden?
Een belofte die ik heb gemaakt die ik nakom.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 12 juni 2012 @ 09:07:11 #85
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_112775843
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 01:45 schreef Rnie het volgende:
Waarom staan jullie bloed af? Geld? Of om de mensheid te redden?
Gewoon, omdat het kan... eigenlijk
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 12 juni 2012 @ 09:12:12 #86
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_112775925
En die roze koeken zijn jummie :9~

Free food _O_
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_112776076
roze koeken smaken ook het lekkerst na een donatie ;)
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 12 juni 2012 @ 14:08:37 #88
39237 crew  H_T
2733
pi_112786010
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 01:45 schreef Rnie het volgende:
Waarom staan jullie bloed af? Geld? Of om de mensheid te redden?
Ik draag liever mijn steentje bij door bloed te doneren dan door elke maand 5 euro over te maken naar het Kankerfonds of iets dergelijks
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_112786496
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 14:08 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Ik draag liever mijn steentje bij door bloed te doneren dan door elke maand 5 euro over te maken naar het Kankerfonds of iets dergelijks
Het kan ook allebei natuurlijk ;).

Zelf doneer ik aan de Stichting Blindegeleidenhonden, je 'adopteert' dan financieel een hondje dat mede op jouw kosten wordt opgeleid tot blindegeleidenhond. Is nog leuk ook, want ik krijg iedere maand een nieuwsbrief per mail over hoe het met zijn opleiding gaat! Ik sponsor hem voor ¤7,50.
pi_112786551
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 14:21 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Het kan ook allebei natuurlijk ;).
Precies. Bloed doneren is belangrijk voor mensen die het nu nodig hebben, maar gedegen wetenschappelijk onderzoek naar ziektes is ook belangrijk, zodat in de toekomst hopelijk minder mensen dat bloed nodig hebben.
pi_112796337
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 23:56 schreef Nenaunir het volgende:
Ik wou schijnbaar wel te snel weg na het bloed geven. Had er al een minuutje of 20 gezeten na het bloedgeven en wat gegeten / gedronken, maar omdat het de eerste keer was adviseerden ze toch om wat langer te wachten met naar huis gaan :?
Als je net begint met doneren weet je nog niet hoe je erop reageert. In dit topic reageren mensen die zich nog 2 dagen lang wat slap voelen, maar er zijn ook mensen die er helemaal niks van merken.
Ook al voel je je na het geven goed, als je dan opstaat en je in gaat spannen (lopen) kun je je alsnog slap gaan voelen.
Ze hebben daar natuurlijk liever niet dat je val je fiets af dondert na het doneren, of zelfs achter het stuur van de auto flauw wordt. Vandaar dat ze het liefst hebben dat je nog even wat drinkt, dan kan je bloedvolume zich alvast iets herstellen. En kan je zelf mooi nog een of twee roze koeken eten. :P
pi_112837504
Ik hoor van D_e dat ik hier de Apostelen van Sanquin kan vinden?
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
  woensdag 13 juni 2012 @ 15:01:06 #93
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_112837587
Kom binnen, mijn zoon *)
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_112837720
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 15:01 schreef Mark het volgende:
Kom binnen, mijn zoon *)
Ik zeg alleen even hallo hoor, ze zijn nog bezig met het inwijdingsritueel. Ik geloof dat ik met twee weken moet weten of ik word toegelaten als volger :P
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
pi_112838262
quote:
10s.gif Op woensdag 13 juni 2012 15:04 schreef KapiteinGasthof het volgende:

[..]

Ik zeg alleen even hallo hoor, ze zijn nog bezig met het inwijdingsritueel. Ik geloof dat ik met twee weken moet weten of ik word toegelaten als volger :P
Ik mag het hopen voor je, als je niet word toegelaten tot volger is er iets mis met je gezondheid, jongeman!
pi_112838393
quote:
12s.gif Op woensdag 13 juni 2012 15:15 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ik mag het hopen voor je, als je niet word toegelaten tot volger is er iets mis met je gezondheid...
... geweest of er is iets aan je (sexuele) verleden danwel geaardheid wat niet door den beugel kan.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_112838445
quote:
3s.gif Op woensdag 13 juni 2012 15:17 schreef Deetch het volgende:

[..]

... geweest of er is iets aan je (sexuele) verleden danwel geaardheid wat niet door den beugel kan.
Hmmm, we hebben het hier over KG... :7 Maar die vragen moet je ook al beantwoorden bij de keuring.
pi_112838715
quote:
12s.gif Op woensdag 13 juni 2012 15:15 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Ik mag het hopen voor je, als je niet word toegelaten tot volger is er iets mis met je gezondheid, jongeman!
quote:
3s.gif Op woensdag 13 juni 2012 15:17 schreef Deetch het volgende:

[..]

... geweest of er is iets aan je (sexuele) verleden danwel geaardheid wat niet door den beugel kan.
quote:
17s.gif Op woensdag 13 juni 2012 15:18 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Hmmm, we hebben het hier over KG... :7 Maar die vragen moet je ook al beantwoorden bij de keuring.
Tja, ik vertelde dat ik twee of drie keer per jaar een SOA test doe. Dat mens dacht gelijk dat ik elke dag op een andere parkeerplaats in de bosjes lag :')
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
pi_112842951
quote:
10s.gif Op woensdag 13 juni 2012 15:23 schreef KapiteinGasthof het volgende:

[..]

[..]

[..]

Tja, ik vertelde dat ik twee of drie keer per jaar een SOA test doe. Dat mens dacht gelijk dat ik elke dag op een andere parkeerplaats in de bosjes lag :')
Haha, lekker dan, ben je lekker verantwoord bezig, verdenken mensen je meteen van allerlei schunnigs.
pi_112843870
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 16:34 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Haha, lekker dan, ben je lekker verantwoord bezig, verdenken mensen je meteen van allerlei schunnigs.
Erg is dat ja! Een vriendin van me vertelde laatst dat ze regelmatig een test wilde laten doen en dat de huisarts zei dat dat belachelijk was, ze moest het maar gewoon veilig doen. Dat doet ze ook, maar wat extra zekerheid lijkt mij niet verkeerd als het om zoiets gaat :?
Smile, tomorrow will be worse...
pi_112844916
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 16:51 schreef BrainTeaser het volgende:

[..]

Erg is dat ja! Een vriendin van me vertelde laatst dat ze regelmatig een test wilde laten doen en dat de huisarts zei dat dat belachelijk was, ze moest het maar gewoon veilig doen. Dat doet ze ook, maar wat extra zekerheid lijkt mij niet verkeerd als het om zoiets gaat :?
Nee, precies! Ik liet nadat het uitging met mijn laatste ex ook een test doen, gewoon voor de zekerheid, zat de assistente ook zo van "je dacht dat hij niet trouw was?" Jammer, het draagt niet bij aan het soort klimaat dat volgens mij nodig is om mensen hier meer hun verantwoordelijkheid in te laten nemen.
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:29:11 #102
202348 Susi
Temple of Love
pi_112845643
Het is ook niet helemaal gepast dat de assistente zoiets hardop zegt. Wij beiden hebben een test laten doen aan het begin van onze relatie, toevalligerwijs heb ik er laatst een verplicht moeten doen, maar anders had ik er een jaar later weer eentje laten doen. Alsof je alleen een ziekte kan oplopen als je partner vreemdgaat.
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:53:33 #103
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_112846537
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 16:51 schreef BrainTeaser het volgende:
Een vriendin van me vertelde laatst dat ze regelmatig een test wilde laten doen en dat de huisarts zei dat dat belachelijk was, ze moest het maar gewoon veilig doen. Dat doet ze ook, maar wat extra zekerheid lijkt mij niet verkeerd als het om zoiets gaat :?
Ik kan me het standpunt van de huisarts ook wel voorstellen als iemand van plan is om regelmatig een test te laten doen.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_112846669
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 16:34 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Haha, lekker dan, ben je lekker verantwoord bezig, verdenken mensen je meteen van allerlei schunnigs.
Ja dat dacht ik ook :P Ze snapte ook niet dat ik het gewoon prettig vind om zeker te zijn. Ja ik heb wisselende contacten, maar geen one night stands en ik ga niet zomaar met iedereen naar bed. Het gaat mij er gewoon om dat ik nooit zeker kan weten wat de anderen mee naar bed nemen :P
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 17:53 schreef Mark het volgende:

[..]

Ik kan me het standpunt van de huisarts ook wel voorstellen als iemand van plan is om regelmatig een test te laten doen.
Mijn huisarts heeft er totaal geen probleem mee. Hij heeft wel gezegd dat het een beetje overbodig is maar dat het geen kwaad kan :P
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
  woensdag 13 juni 2012 @ 18:04:07 #105
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_112846961
Vraagje trouwens, in hoeverre verschilt plasma doneren van volbloed doneren behalve dat het langer duurt en het systeem ook je ery's teruggeeft? Ik zit er namelijk over te denken om de volgende keer te vragen of er behoefte is aan plasma met hepatitis B antistoffen, aangezien ik daar succesvol ben ingeënt een paar jaar geleden.
Het is ook de vraag of het wel handig is hoor, krijg vaak wel een oproep voor volbloed ondanks dat mijn bloedgroep niet veel voorkomt.

quote:
10s.gif Op woensdag 13 juni 2012 17:56 schreef KapiteinGasthof het volgende:

[..]

Ja dat dacht ik ook :P Ze snapte ook niet dat ik het gewoon prettig vind om zeker te zijn. Ja ik heb wisselende contacten, maar geen one night stands en ik ga niet zomaar met iedereen naar bed. Het gaat mij er gewoon om dat ik nooit zeker kan weten wat de anderen mee naar bed nemen :P

[..]

Mijn huisarts heeft er totaal geen probleem mee. Hij heeft wel gezegd dat het een beetje overbodig is maar dat het geen kwaad kan :P
Je kunt voor je volgende keer iig als het doneren gelukt is etc, dit van je testlijstje afhalen:

Sanquin Bloedvoorziening stelt veiligheid voorop, zowel voor donors als patiënten. Al het gedoneerde bloed testen we op 5 infectieziekten, die via bloed overdraagbaar zijn.

De infectieziekten waar we gedoneerd bloed op testen zijn:

hiv
hepatitis B
hepatitis C
HTLV-I/II
syfilis

;)
pi_112847077
quote:
5s.gif Op woensdag 13 juni 2012 18:04 schreef douche-eendje het volgende:
Vraagje trouwens, in hoeverre verschilt plasma doneren van volbloed doneren behalve dat het langer duurt en het systeem ook je ery's teruggeeft? Ik zit er namelijk over te denken om de volgende keer te vragen of er behoefte is aan plasma met hepatitis B antistoffen, aangezien ik daar succesvol ben ingeënt een paar jaar geleden.
Het is ook de vraag of het wel handig is hoor, krijg vaak wel een oproep voor volbloed ondanks dat mijn bloedgroep niet veel voorkomt.

[..]

Je kunt voor je volgende keer iig als het doneren gelukt is etc, dit van je testlijstje afhalen:

Sanquin Bloedvoorziening stelt veiligheid voorop, zowel voor donors als patiënten. Al het gedoneerde bloed testen we op 5 infectieziekten, die via bloed overdraagbaar zijn.

De infectieziekten waar we gedoneerd bloed op testen zijn:

hiv
hepatitis B
hepatitis C
HTLV-I/II
syfilis

;)
Mag dat wel? :P Dat zou mij mijn eigen risico schelen bij de zorgverzekering, dus krijg ik er dan toch een soort beloning voor :o
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
  woensdag 13 juni 2012 @ 18:14:58 #107
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_112847341
quote:
10s.gif Op woensdag 13 juni 2012 18:07 schreef KapiteinGasthof het volgende:

[..]

Mag dat wel? :P Dat zou mij mijn eigen risico schelen bij de zorgverzekering, dus krijg ik er dan toch een soort beloning voor :o
Op een beetje labformulier kun je idd aankruisen wat je wel/niet wilt laten testen.
pi_112847455
Doneer nu bloed in 2013 en bespaar tot 350 euro op je eigen risico! Ik zie de reclamecampagne al voor me :D
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
  woensdag 13 juni 2012 @ 18:26:14 #109
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_112847818
quote:
10s.gif Op woensdag 13 juni 2012 18:18 schreef KapiteinGasthof het volgende:
Doneer nu bloed in 2013 en bespaar tot 350 euro op je eigen risico! Ik zie de reclamecampagne al voor me :D
Nee, daar doe je het niet voor. Je doet het voor een...

pi_112847878
quote:
17s.gif Op woensdag 13 juni 2012 18:26 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Nee, daar doe je het niet voor. Je doet het voor een...

[ afbeelding ]
Niet te vreten die droge koeken :r
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 13 juni 2012 @ 18:44:59 #111
39237 crew  H_T
2733
pi_112848706
quote:
9s.gif Op woensdag 13 juni 2012 18:27 schreef KapiteinGasthof het volgende:

[..]

Niet te vreten die droge koeken :r
Heb je liever zo'n lekker ranzige kleffe appelkoek?
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  woensdag 13 juni 2012 @ 19:32:32 #112
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_112851039
quote:
5s.gif Op woensdag 13 juni 2012 18:04 schreef douche-eendje het volgende:
Vraagje trouwens, in hoeverre verschilt plasma doneren van volbloed doneren behalve dat het langer duurt en het systeem ook je ery's teruggeeft?
Iets dikkere naald en minimale bijwerkingen na afloop. Dat laatste scheelt overigens per persoon. Na een volbloeddonatie was ik 's avonds beduidend meer moe. Ook kon het wel eens voorkomen dat ik mij de dag erna wat slapper voelde. Met plasmadonaties heb ik dat nog nooit gehad.
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_112870112
quote:
7s.gif Op woensdag 13 juni 2012 19:32 schreef AirwiN het volgende:

[..]

Iets dikkere naald en minimale bijwerkingen na afloop. Dat laatste scheelt overigens per persoon. Na een volbloeddonatie was ik 's avonds beduidend meer moe. Ook kon het wel eens voorkomen dat ik mij de dag erna wat slapper voelde. Met plasmadonaties heb ik dat nog nooit gehad.
De bijwerkingen heb ik geen last van, dikkere naald zou wel een probleem kunnen zijn want ik ben niet heel makkelijk om te prikken. Nou ja, maar eens vragen aan de keuringsarts wat hij/zij verstandig vind.
pi_112870650
quote:
17s.gif Op donderdag 14 juni 2012 00:10 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

De bijwerkingen heb ik geen last van, dikkere naald zou wel een probleem kunnen zijn want ik ben niet heel makkelijk om te prikken. Nou ja, maar eens vragen aan de keuringsarts wat hij/zij verstandig vind.
Voor plasma vragen ze over het algemeen mensen die lekker makkelijk te prikken zijn. Dikke aderen zijn ook fijn omdat er spul wordt teruggestort en dan is het fijn als er nog wat extra ruimte om de naald heen. Althans zo heb ik me laten vertellen door een van de afname dames.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_112870960
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 00:22 schreef Karstman het volgende:

[..]

Voor plasma vragen ze over het algemeen mensen die lekker makkelijk te prikken zijn. Dikke aderen zijn ook fijn omdat er spul wordt teruggestort en dan is het fijn als er nog wat extra ruimte om de naald heen. Althans zo heb ik me laten vertellen door een van de afname dames.
Het is bij mij voor sommige prikdames lastig mijn ader te vinden, ze liggen bij mij nogal diep. Ga daarom ook op een vaste avond omdat er dan iemand werkt die in 1x raak prikt, maar zij doet voor zover ik weet niet de plasma-afname.
pi_112871006
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 00:22 schreef Karstman het volgende:
Voor plasma vragen ze over het algemeen mensen die lekker makkelijk te prikken zijn. Dikke aderen zijn ook fijn omdat er spul wordt teruggestort en dan is het fijn als er nog wat extra ruimte om de naald heen. Althans zo heb ik me laten vertellen door een van de afname dames.
En mensen die altijd in een balletje moeten knappen zodat het apparaat niet gaat toeteren? Zijn die wel geschikt?
pi_112871512
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 00:30 schreef wyccie het volgende:

[..]

En mensen die altijd in een balletje moeten knappen zodat het apparaat niet gaat toeteren? Zijn die wel geschikt?
Je zit ook bij plasma met enige regelmaat iemand met een knijpding, dat zal de barrière niet zijn denk ik. Maar ja dan zit je wel een minuut of 40 te knijpen, moet je ook fijn vinden.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_112878031
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 00:30 schreef wyccie het volgende:

[..]

En mensen die altijd in een balletje moeten knappen zodat het apparaat niet gaat toeteren? Zijn die wel geschikt?
Die balletjes gebruik ik niet... en de band om mn arm mag ook niet te strak. Vorige keer deed ik met moeite 5 minuten over de donatie :+
  donderdag 14 juni 2012 @ 11:04:01 #119
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_112878067
*O* Wereld Bloeddonordag *O*
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_112878576
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 11:04 schreef Mark het volgende:
*O* Wereld Bloeddonordag *O*
*O*
Smile, tomorrow will be worse...
pi_112880273
En wat houd wereld donor dag in?

Onlangs 1e x geweest, ging goed! Heul nie eng! En m'n bloed is goedgekeurd, heb al een oproep binnen
~ Bonito La Risa ~
pi_112882174
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 11:57 schreef Mixende_match het volgende:
En wat houd wereld donor dag in?

Onlangs 1e x geweest, ging goed! Heul nie eng! En m'n bloed is goedgekeurd, heb al een oproep binnen
als het goed is krijg je vandaag een roze koek in de brievenbus
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_112883775
Via facebook:

pi_112886231
quote:
17s.gif Op donderdag 14 juni 2012 13:28 schreef douche-eendje het volgende:
Via facebook:

[ afbeelding ]
Ja, geweldig he? :D Heb 'm meteen gedeeld!

Edit: bedenk me net dat Robben gister ook al wat bloed heeft laten zien trouwens.. Maar dat was geen halve liter! ;)
Smile, tomorrow will be worse...
pi_112886816
Het is wereld bloed donor dag en ik word gebeld of ik vandaag langs wil komen. Wel typisch hoor. :P Vanmiddag maar even langs gaan dus!
<a href="http://www.last.fm/user/Lotteh" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >Last.fm</a>
pi_112887071
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juni 2012 14:40 schreef Lotteh het volgende:
Het is wereld bloed donor dag en ik word gebeld of ik vandaag langs wil komen. Wel typisch hoor. :P Vanmiddag maar even langs gaan dus!
Heb je dan bijzonder bloed dat het zo opeens en zo snel is dat ze je nodig hebben?
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
pi_112892327
Jeetje, ik heb nog nooit meegemaakt dat ze echt naast mijn ader geprikt hebben. Er kwam ook geen bloed uit toen ze de naald terugtrok? Echt gek!

Tweede keer prikken ging helaas ook mis, te klein vat aangeprikt ;(
pi_112894611
quote:
10s.gif Op donderdag 14 juni 2012 14:46 schreef KapiteinGasthof het volgende:

[..]

Heb je dan bijzonder bloed dat het zo opeens en zo snel is dat ze je nodig hebben?
Blijkbaar, dit is van de 9 keer dat ik gegeven heb de 3e of 4e keer dat ze bellen of ik 'toch echt dezelfde dag wil langskomen'. Heb het weleens gevraagd, maar de medewerkers weten er ook niks van. B-negatief is niet zo vreselijk zeldzaam. Misschien iets te maken met andere stoffen in het bloed(evt antistoffen? Weet er wel iets van maar niet heel veel :P). Zou wel graag weten waarom ik zo vaak opgeroepen wordt inderdaad.
<a href="http://www.last.fm/user/Lotteh" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >Last.fm</a>
pi_112894899
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 17:44 schreef Lotteh het volgende:

[..]

Blijkbaar, dit is van de 9 keer dat ik gegeven heb de 3e of 4e keer dat ze bellen of ik 'toch echt dezelfde dag wil langskomen'. Heb het weleens gevraagd, maar de medewerkers weten er ook niks van. B-negatief is niet zo vreselijk zeldzaam. Misschien iets te maken met andere stoffen in het bloed(evt antistoffen? Weet er wel iets van maar niet heel veel :P). Zou wel graag weten waarom ik zo vaak opgeroepen wordt inderdaad.
Slechts 1.3% van de Nederlandse bevolking is B- :). De keuringsarts gaf bij mijn eerste donatie (B+) aan dat het voor kan komen dat je gebeld word of je direct bloed wilt komen geven, als er namelijk op een dag meerde mensen zijn die aardig wat nodig hebben kunnen ze zo door de voorraad heen zijn.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 14 juni 2012 @ 17:56:03 #130
39237 crew  H_T
2733
pi_112895079
quote:
17s.gif Op donderdag 14 juni 2012 11:03 schreef douche-eendje het volgende:

[..]

Die balletjes gebruik ik niet... en de band om mn arm mag ook niet te strak. Vorige keer deed ik met moeite 5 minuten over de donatie :+
Ik gebruik ook geen balletje, maar zit met mijn vingers afwisselend tegen mijn duim te tikken. Helpt voor de doorstroming en anders verveel ik me :P
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_112896722
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 17:56 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Ik gebruik ook geen balletje, maar zit met mijn vingers afwisselend tegen mijn duim te tikken. Helpt voor de doorstroming en anders verveel ik me :P
Ik zit altijd "harp te oefenen" tijdens het doneren. Gewoon de bladmuziek en de vingerzettingen in het luchtledige wiebelen.
pi_112897936
In amsterdam hebben ze cupcakes en krijg je na afloop een tshirt en een tas met inhoud.
pi_112897984
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 19:08 schreef computergirl het volgende:
In amsterdam hebben ze cupcakes en krijg je na afloop een tshirt en een tas met inhoud.
In Leiden ook, en er worden foto's gemaakt die je gelijk kan meenemen! Het was wel extreem rustig trouwens..
<a href="http://www.last.fm/user/Lotteh" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >Last.fm</a>
pi_112898055
Wat zit er in de tas? Ik zag iets van een tijdschirft (Helden?)
pi_112898232
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 19:11 schreef computergirl het volgende:
Wat zit er in de tas? Ik zag iets van een tijdschirft (Helden?)
En tijdschrift inderdaad, een blikje cassis en pleisters.
<a href="http://www.last.fm/user/Lotteh" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >Last.fm</a>
pi_112898387
Oh
-O-
Nou ja w/
pi_112898392
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 16:51 schreef Merel1808 het volgende:
Jeetje, ik heb nog nooit meegemaakt dat ze echt naast mijn ader geprikt hebben. Er kwam ook geen bloed uit toen ze de naald terugtrok? Echt gek!

Tweede keer prikken ging helaas ook mis, te klein vat aangeprikt ;(
Oow :( is de donatie daarna nog wel gelukt of proberen ze het maar 2 keer?

Mijn donatie ging vandaag ook niet goed.
Het ging al niet snel en dat piepertje ging de hele tijd af, bij 380ml wouden ze de naald verplaatsen maar toen ik aangaf het wat benauwd te krijgen hebben ze me losgekoppeld en moeten platleggen. ;(
Sinds het een keer verkeerd zat met de naald ben ik tijdens de donaties veel te nerveus, ik zit nu ook te overwegen om 1/2 jaar niet te gaan om het daarna weer opnieuw te proberen. :{

Ik heb nog wel een goody bag meegekregen en ik mocht met Oscar de pelikaan op de foto :D .
In de goody bag zat een blikje frisdrank, een magazine en een t-shirt. Cupcakes hadden we hier ook in Groningen.
  donderdag 14 juni 2012 @ 19:52:57 #138
258612 nytar
boys boys boys
pi_112899966
had ik ook wel gewild....mag helaas voorlopig geen bloed geven ivm zwangerschap... Maar volgend jaar ga ik er weer 100% voor! :)
pi_112900311
:o 2 cupcakes op

8.1 hb en 159/83, kan beter

[ Bericht 2% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 14-06-2012 20:25:41 ]
  donderdag 14 juni 2012 @ 21:10:27 #140
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_112903404
Hier ook de goody bag + foto :)

Ik ga volgend jaar weer op 14 juni :Y
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_112904822
Ik kreeg vandaag een oproep in de bus... of ik volgende week woensdag wil komen. Nu is dat geen probleem maar ik vind het wel erg kort vooraf en weinig keuze, normaal kon ik in ieder geval nog uit 2 dagen kiezen (mobiele afnamelocatie).
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_112906245
ik ben gisteren geweest voor de 5e keer en ik heb een pelikaantje gekregen! *O*
pi_112910797
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 19:19 schreef VGA4xZoom het volgende:

[..]

Oow :( is de donatie daarna nog wel gelukt of proberen ze het maar 2 keer?

Mijn donatie ging vandaag ook niet goed.
Het ging al niet snel en dat piepertje ging de hele tijd af, bij 380ml wouden ze de naald verplaatsen maar toen ik aangaf het wat benauwd te krijgen hebben ze me losgekoppeld en moeten platleggen. ;(
Sinds het een keer verkeerd zat met de naald ben ik tijdens de donaties veel te nerveus, ik zit nu ook te overwegen om 1/2 jaar niet te gaan om het daarna weer opnieuw te proberen. :{

Ik heb nog wel een goody bag meegekregen en ik mocht met Oscar de pelikaan op de foto :D .
In de goody bag zat een blikje frisdrank, een magazine en een t-shirt. Cupcakes hadden we hier ook in Groningen.
Nee, bij de 2e keer zei mijn prikker dat het echt veel te langzaam ging, en dat ik dan wel 20 minuten kon pokkelen, maar dat ik dan waarschijnlijk nog niet genoeg had, en dat de donatie dan alsnog afgebroken moest worden. Toen trok hij ook nog de naald terug terwijl ik de stuwband nog omhad, bloed overal :')
Die eerste prik heeft wel echt de hele avond hels pijn gedaan, heel naar ;(

Gelukkig kreeg ik voor alle moeite wel een t-shirt en een goodiebag, wat een pret!
pi_112961307
quote:
Na de donatie
In het algemeen heeft een bloeddonatie weinig effect op het functioneren. Donoren wordt wel verzocht om na de afname nog even te rusten en wat te drinken: men kan zich direct na de afname wat duizelig voelen. Ook kan men de ervaring hebben dat men zich de rest van de dag wat "flauw" voelt. Inspannend werk of zwaar sporten kan dan beter vermeden worden de eerste 12 uur na de afname. De meeste bloedbanken laten donoren de eerste 30 minuten na donatie in de kantine plaatsnemen en een snack en verfrissing nemen, zodat ze kunnen herstellen.

Het lichaam gaat na afname weer nieuw bloed maken. Het volume van het bloedplasma is na ongeveer 12 uur weer op het oude peil, het bloedplasma en de bloedplaatjes zijn binnen enkele dagen aangevuld, de rode bloedcellen zijn na enkele weken vervangen, en het ijzergehalte is na circa twee maanden hersteld.
bron

vind dit eigenlijk wel een nuttig stukje voor in de OP?
  zaterdag 16 juni 2012 @ 10:10:17 #145
294731 Mixende_match
Matchende mix
pi_112961766
quote:
3s.gif Op donderdag 14 juni 2012 12:49 schreef Deetch het volgende:

[..]

als het goed is krijg je vandaag een roze koek in de brievenbus
Haha nein, ik neem meestal wat anders :+

Gisteren dus voor t echie geweest, ik had hb waarde van 8.6 voor, en mijn bloedgroep is 0+.
Ging goed, deed wel ff zeer toen ze d'r in prikte, ze haalde 'm iets dr uit, en toen prikte 't niet meer.

ze waren allemaal heel lief en zorgzaam voor me O+
~ Bonito La Risa ~
pi_113000658
Nou die apendokter was er vorige keer van overtuigd dat ik misschien wel een irregulaire pols heb (lees de overtuiging en twijfel in een enkele zin). Hele jaar wel 50 keer misschien wel meer laten meten en geen andere arts had wat gevonden, vorige donorartsen zeiden ook niks, maar nou mag ik geen bloed meer geven totdat ik een heel traject bij de huisarts heb doorlopen :{w
pi_113032019
Ik vind het juist wel goed dat ze bij twijfel geen bloed laten geven. Als iemand out gaat of erger dan is dat schadelijk voor hun reputatie. Veiligheid voor alles. En als ze daar iets bijzonders merken is dat toch alleen maar gunstig voor jezelf? Anders was je er misschien te laat achtergekomen. Zo ben ik door bloedgeven erachter gekomen dat ik een wat hoge bloeddruk had. Nu kon ik er wat aan doen, als ik het niet had geweten had ik misschien op mn 60 een hartaanval gehad.
pi_113039883
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 09:28 schreef computergirl het volgende:

[..]

bron

vind dit eigenlijk wel een nuttig stukje voor in de OP?
Inderdaad, ik heb hem toegevoegd als smoes nr. 7 aan de OP
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  Moderator maandag 18 juni 2012 @ 11:22:24 #149
45833 crew  Fogel
pi_113043264
Hb stabiel op 15.0, 8 minuten tappen, 10 minuten wachten en cadeau uitzoeken.
Dit keer een handige toilettas.

I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_113044009
quote:
14s.gif Op maandag 18 juni 2012 11:22 schreef Fogel het volgende:
Hb stabiel op 15.0, 8 minuten tappen, 10 minuten wachten en cadeau uitzoeken.
Dit keer een handige toilettas.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hoge Hb hoor, komt dat door het noorse klimaat?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  Moderator maandag 18 juni 2012 @ 12:00:23 #151
45833 crew  Fogel
pi_113044576
quote:
3s.gif Op maandag 18 juni 2012 11:45 schreef Deetch het volgende:

[..]

Hoge Hb hoor, komt dat door het noorse klimaat?
Nee, komt door de berekening, mmol/l bij jullie vs g/dl hier.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_113044875
15 g /dl is omgerekend 9,3 mmol/liter. Je moet delen door factor 1,61 heb ik ergens gelezen..
pi_113045056
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 12:08 schreef the85mc het volgende:
15 g /dl is omgerekend 9,3 mmol/liter. Je moet delen door factor 1,61 heb ik ergens gelezen..
Klopt, of vermenigvuldigen met 0.6206: http://www.ctdslab.co.uk/conversion.html
------___------ 53
----.(___).---- 42
---(o\_!_/o)---
pi_113045394
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 12:08 schreef the85mc het volgende:
15 g /dl is omgerekend 9,3 mmol/liter. Je moet delen door factor 1,61 heb ik ergens gelezen..
nog steeds een mooie waarde :)
  Moderator maandag 18 juni 2012 @ 12:45:08 #155
45833 crew  Fogel
pi_113046089
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 12:23 schreef computergirl het volgende:

[..]

nog steeds een mooie waarde :)
Ja, ze zijn er blijkbaar blij mee. En zoals ik al eerder zei is dat dus de waarde van de vorige keer, ze zijn hier een aantal jaar geleden gestopt met vingerprik voor mensen die nagenoeg geen variatie hebben in hun Hb.
Gaan nu ook de reserves meten deze keer, hoor ik de volgende keer of ik (meer) ijzerpillen moet gaan eten.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_113046325
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 12:45 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ja, ze zijn er blijkbaar blij mee. En zoals ik al eerder zei is dat dus de waarde van de vorige keer, ze zijn hier een aantal jaar geleden gestopt met vingerprik voor mensen die nagenoeg geen variatie hebben in hun Hb.
Gaan nu ook de reserves meten deze keer, hoor ik de volgende keer of ik (meer) ijzerpillen moet gaan eten.
OK op zich wel een idee, mijn Hb is nooit een probleem en de vingerprik vind ik eigenlijk pijnlijker dan bloedgeven zelf. Bij mij varieert het tussen 9,3 en 10.. Dus altijd ruim hoog genoeg.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 18 juni 2012 @ 15:24:47 #157
39237 crew  H_T
2733
pi_113052882
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 12:53 schreef the85mc het volgende:

[..]

OK op zich wel een idee, mijn Hb is nooit een probleem en de vingerprik vind ik eigenlijk pijnlijker dan bloedgeven zelf. Bij mij varieert het tussen 9,3 en 10.. Dus altijd ruim hoog genoeg.
Ik zit meestal ook tussen de 9 en 10 in. Ik geloof dat ik nog nooit onder de 8,5 heb gehad.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_113059976
Ik zit altijd op het randje (voor bloed geven) juist, meestal tussen 8.0 en 8.5. Heb zelfs een keer precies 7.8 gehad, toen hielden ze me tijdens het geven wel goed in de gaten.
pi_113079454
quote:
0s.gif Op zondag 17 juni 2012 23:41 schreef the85mc het volgende:
Ik vind het juist wel goed dat ze bij twijfel geen bloed laten geven. Als iemand out gaat of erger dan is dat schadelijk voor hun reputatie. Veiligheid voor alles. En als ze daar iets bijzonders merken is dat toch alleen maar gunstig voor jezelf? Anders was je er misschien te laat achtergekomen. Zo ben ik door bloedgeven erachter gekomen dat ik een wat hoge bloeddruk had. Nu kon ik er wat aan doen, als ik het niet had geweten had ik misschien op mn 60 een hartaanval gehad.
Klopt maar ik kom pas op een zekere leeftijd in aanmerking voor volledig onderzoek, dus tot dan geen bloed geven (7 jaar).
pi_113088161
Ik ga vanavond maar weer eens.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_113160793
Vandaag voor het eerst bloed gegeven. Was best zenuwachtig maar had me goed voorbereid, veel gegeten en gedronken. Viel me héél erg mee! Het ging supersnel, ze legden uit wat ze aan het doen waren, hielden er rekening mee dat het de eerste keer was, heel fijn dus. Moest na afloop wat langer in de stoel blijven liggen voor de zekerheid, wat drinken en eten in de stoel en werd toen langzaam rechterop gezet. Toen nog even in de wachtruimte gezeten, werd ook in de gaten gehouden door de jongen achter de balie, maar ging allemaal prima. Niet duizelig, niet licht in mn hoofd, niet moe of slap. Ben wel blij dus. :)
pi_113162170
Klinkt als een goede eerste donatie! :Y ^O^
Smile, tomorrow will be worse...
pi_113165553
Ja, helemaal prima. :) Ben blij dat ik me aangemeld heb, is echt niets engs aan.
pi_113165935
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 22:40 schreef Bloem_83 het volgende:
Ja, helemaal prima. :) Ben blij dat ik me aangemeld heb, is echt niets engs aan.
^O^
pi_113179141
Gisteren ook weer geweest, ondertussen alweer de 8e keer.
Ging weer goed :)
  zondag 24 juni 2012 @ 09:02:36 #166
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_113303112
De nieuwe locatiezoeker op de site van Sanquin werkt niet echt vlekkeloos :P
pi_113329336
Afgelopen week voor de zoveelste keer gedoneerd, was mijn Hb weer op het randje. :(
3 donaties geleden was hij te laag (7,6), daarna in een paar stapjes opgeklommen naar een nette (voorheen standaard voor mij) 8.8 en nu opeens weer 7,8. Ondergrens voor donatie dus.

Meteen een spervuuur aan vragen of ik wat anders had gegaan, gegeten, ziek was geweest etc. Niks van dat alles en ik ben gewoon gaan doneren. Dat ging ook prima.
Maar de dag erna merkte ik wel dat ik nu nóg lager in mijn Hb zat: paar keer de trap op en af en ik ben buiten adem en met het zweet op mijn rug maar even op de bank gaan zitten. :') Ik word oud. ;(
Dagje later had ik gelukkig nergens last meer van (terwijl het Hb pas na 6 weken weer op peil is).

Iemand trouwens enig idee hoeveel punten in je Hb het scheelt voor en na donatie?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zondag 24 juni 2012 @ 20:53:59 #168
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_113330328
In principe blijft het hetzelfde, het is pas nadat je lichaam weer nieuw bloed gaat aanmaken dat je Hb tijdelijk omlaag gaat.

Voor de rest kun je nu proberen 1-2x per week spinazie als groente te eten, daar zit mooi veel ijzer in het is nog in het seizoen ook.
pi_113330370
Had je voor die 8.8 nog ijzerpillen geslikt?
Bij mij gaat het ook op en neer, 7.8 bij donatie, toen 6.3 -> ijzerpillen 2 weken. Daarna 8.8 en twee weken geleden 8.1
pi_113330515
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 20:53 schreef Erasmo het volgende:


Voor de rest kun je nu proberen 1-2x per week spinazie als groente te eten, daar zit mooi veel ijzer in het is nog in het seizoen ook.
Valt wel mee, je moet Popeye niet geloven.
Ijzer uit vlees wordt veel makkelijker opgenomen.
pi_113330609
Ik neem al bewust meer zaken als broccoli, spinazie, noten etc op in mijn dieet. Verder heb ik er niks extraas voor geslikt, omdat ik wilde weten of mijn eigen lijf het weer kon opbouwen. En dat kon het! Maar nu is hij toch weer gezakt dus dat is raar.

Aan de andere kant: als ik geen donor was had ik het de vorige keer en nu nooit geweten, want normaliter merk ik er niks van, je lijf past zich er toch op aan.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 24 juni 2012 @ 21:26:45 #172
39237 crew  H_T
2733
pi_113332606
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 20:39 schreef Cat22 het volgende:

Iemand trouwens enig idee hoeveel punten in je Hb het scheelt voor en na donatie?
Zoals Erasmo al zegt, als het goed is scheelt het niets omdat het informatie geeft over de concentratie. Vergelijk het met alcohol: jenever bestaat voor 40% uit pure alcohol, waarbij het niet uitmaakt of de fles vol is of dat er nog maar een bodempje inzit.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_113335248
Maar zo'n 12 uur na donatie is de fles jenever weer helemaal vol (met water) dus dan is het alcohol% toch echt lager.

Je begint met een hb van 7.8 bij 5 liter bloed, minus 500 ml met hb, plus 500 vocht zonder hb.

Iemand die slimmer is dan ik moet daar toch een leuke berekening op los kunnen laten ;)
pi_113336836
quote:
1s.gif Op zondag 24 juni 2012 22:00 schreef computergirl het volgende:
Maar zo'n 12 uur na donatie is de fles jenever weer helemaal vol (met water) dus dan is het alcohol% toch echt lager.

Je begint met een hb van 7.8 bij 5 liter bloed, minus 500 ml met hb, plus 500 vocht zonder hb.

Iemand die slimmer is dan ik moet daar toch een leuke berekening op los kunnen laten ;)
Nu ik erover nadenk: er wordt natuurlijk volbloed gedoneerd. En dat bevat een gelijke verhouding water, ijzer en andere stoffen. Dus je Hb daalt inderdaad niet meteen. :D
Ik ben wel benieuwd naar wat jij ook aangeeft; na een uur of 12 is het vochtgehalte weer aangevuld en dan is je bloed wel verdund.

Want anders zouden ze strikt genomen ook niet zo'n royale ondergrens hoeven te hanteren voor donatie.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_113337763
Ik zat even te rekenen, en volgens mij krijg je dan grofweg een Hb-daling van 0,8 punt naar 7,0. Best veel eigenlijk!
  zondag 24 juni 2012 @ 22:32:24 #176
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_113337831
Je Hb daalt met ongeveer een half punt na donatie. De eerste 12 uur heb je vooral last van een gebrek aan vulling omdat je een halve liter mist aan bloeddruk, daarna vult je lijf het vochtgebrek weer aan en is het inderdaad wachten tot het Hb is aangevuld. Die tijdelijk wat lagere bloeddruk zorgt voor de verschijnselen van zweten/duizeligheid/gevoel van flauwvallen dat soort fratsen. Omdat de ondergrens voor donatie zo streng wordt gehanteerd heb je op zich van het wat lagere Hb fysiek geen klachten (tenzij je topsporter bent natuurlijk).
Overigens zit mijn Hb best vaak rond de ondergrens van mogen doneren en ik ben verder kerngezond.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_113351740
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 22:31 schreef Merel1808 het volgende:
Ik zat even te rekenen, en volgens mij krijg je dan grofweg een Hb-daling van 0,8 punt naar 7,0. Best veel eigenlijk!
^O^
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 22:32 schreef Pluizel het volgende:
Die tijdelijk wat lagere bloeddruk zorgt voor de verschijnselen van zweten/duizeligheid/gevoel van flauwvallen dat soort fratsen.
Daarom is het eigenlijk extra raar dat je bij bovendruk boven de 160 naar de dr wordt gestuurd eigenlijk. Kon de verpleegster me niet uitleggen
  maandag 25 juni 2012 @ 09:44:20 #178
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_113352912
Als je bovendruk boven de 160 ligt (en structureel is), loop je verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Daar moet je dus iets aan doen.
Heeft dus meer met de gezondheid van de donor te maken dan met de donatie.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_113358216
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 08:27 schreef computergirl het volgende:

Kon de verpleegster me niet uitleggen
Verpleegster?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_113358696
quote:
10s.gif Op maandag 25 juni 2012 12:34 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Verpleegster?
nou ja, het vrouwspersoon dat mijn HB en bloeddruk afnam voor donatie. Is dat geen verpleegster? :D
of moet je soms verpleegkundige zeggen
pi_113360958
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 12:48 schreef computergirl het volgende:

[..]

nou ja, het vrouwspersoon dat mijn HB en bloeddruk afnam voor donatie. Is dat geen verpleegster? :D
of moet je soms verpleegkundige zeggen
Verpleegkundige heeft meestal wel de voorkeur ;) :P

Alleen de donor-assistenten zijn over het algemeen geen plegen, tenzij ze dat toevallig wél zijn (mw. F_H is het toevallig wel en dus ook donor-assistente, maar dat is dus echt toeval :) ).
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_113377813
doktersassistente of analist kan ook

edit: oh is donor-assistent een bestaand beroep :P
  maandag 25 juni 2012 @ 19:35:19 #183
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_113379092
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 12:48 schreef computergirl het volgende:

[..]

nou ja, het vrouwspersoon dat mijn HB en bloeddruk afnam voor donatie. Is dat geen verpleegster? :D
of moet je soms verpleegkundige zeggen
Ik heb hem hier telkens met een donorarts :P
pi_113379703
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 19:10 schreef boyv het volgende:
doktersassistente of analist kan ook

edit: oh is donor-assistent een bestaand beroep :P
Da's de functie van de 'priksters' (donor-assistente volbloed of componentafname (voor als ze ook plasma afneemt; dat doen ze ook niet allemaal) ;)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_113455702
De oproep is weer binnen, dus ik ga volgende week weer eens. *O*
pi_113588520
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 22:32 schreef Pluizel het volgende:
Je Hb daalt met ongeveer een half punt na donatie. De eerste 12 uur heb je vooral last van een gebrek aan vulling omdat je een halve liter mist aan bloeddruk, daarna vult je lijf het vochtgebrek weer aan en is het inderdaad wachten tot het Hb is aangevuld. Die tijdelijk wat lagere bloeddruk zorgt voor de verschijnselen van zweten/duizeligheid/gevoel van flauwvallen dat soort fratsen. Omdat de ondergrens voor donatie zo streng wordt gehanteerd heb je op zich van het wat lagere Hb fysiek geen klachten (tenzij je topsporter bent natuurlijk).
Overigens zit mijn Hb best vaak rond de ondergrens van mogen doneren en ik ben verder kerngezond.
Daar had ik de vorige keer last van, midden in de nacht wakker met dit beroerde gevoel. Heeft ongeveer 1,5 uur geduurd voor ik weer sliep. De ochtend erop was er niks meer aan de hand.
pi_113676448
Beste lezers,

Voor mijn afstudeeropdracht doe ik onderzoek naar de redenen waarom
mensen al dan niet hun bloed doneren bij de bloedbank.
U zou mij erg helpen als u de enquête zou willen invullen (dit duurt ongeveer
5 minuutjes). U kunt door het invullen van onderstaande enquête een waardebon
van 30 euro winnen. Alvast bedankt voor het invullen!

www.thesistools.com/web/?id=283880
pi_113676485
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 16:21 schreef barry_b het volgende:
Beste lezers,

Voor mijn afstudeeropdracht doe ik onderzoek naar de redenen waarom
mensen al dan niet hun bloed doneren bij de bloedbank.
U zou mij erg helpen als u de enquête zou willen invullen (dit duurt ongeveer
5 minuutjes). U kunt door het invullen van onderstaande enquête een waardebon
van 30 euro winnen. Alvast bedankt voor het invullen!

www.thesistools.com/web/?id=283880
Vooruit, post je het resultaat dan ook op dit forum?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_113676716
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 16:21 schreef barry_b het volgende:
Beste lezers,

Voor mijn afstudeeropdracht doe ik onderzoek naar de redenen waarom
mensen al dan niet hun bloed doneren bij de bloedbank.
U zou mij erg helpen als u de enquête zou willen invullen (dit duurt ongeveer
5 minuutjes). U kunt door het invullen van onderstaande enquête een waardebon
van 30 euro winnen. Alvast bedankt voor het invullen!

www.thesistools.com/web/?id=283880
:N
ik vind het niet zinvol om jou te vertellen hoeveel ik per maand overheb qua salaris.
pi_113676788
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 16:28 schreef computergirl het volgende:

[..]

:N
ik vind het niet zinvol om jou te vertellen hoeveel ik per maand overheb qua salaris.
Is toch anoniem?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_113676885
quote:
3s.gif Op maandag 2 juli 2012 16:29 schreef Deetch het volgende:

[..]

Is toch anoniem?
zo goed heb ik niet opgelet :) , maar de vraag vind ik sowieso irritant.
vragen over de directeur ook. Kwamen er ook nog vragen over het doneren van homo's? :Z
pi_113676927
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 16:28 schreef computergirl het volgende:

[..]

:N
ik vind het niet zinvol om jou te vertellen hoeveel ik per maand overheb qua salaris.
Het is toch niet aan jou om te beoordelen wat voor zijn onderzoek relevant is?
Know that while you sleep
Everything has changed
pi_113676966
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 16:32 schreef Mini. het volgende:

[..]

Het is toch niet aan jou om te beoordelen wat voor zijn onderzoek relevant is?
het is wel aan mij om te stoppen met invullen , wat jij doet moet je zelf weten
pi_113677201
Dat je ze niet wilt invullen betekent niet dat het voor hem niet zinvol is om te weten...

Ik vind de vragen over hoe vaak ik zou gaan dan weer niet erg zinvol, omdat ik dat niet zelf bepaal. Je wordt gewoon opgeroepen, en je mag niet vaker dan een paar keer per jaar.
Maar goed, ik vul 'm verder wel in hoor. :)

[ Bericht 13% gewijzigd door Mini. op 02-07-2012 16:45:37 ]
Know that while you sleep
Everything has changed
pi_113677382
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 16:21 schreef barry_b het volgende:
Beste lezers,

Voor mijn afstudeeropdracht doe ik onderzoek naar de redenen waarom
mensen al dan niet hun bloed doneren bij de bloedbank.
U zou mij erg helpen als u de enquête zou willen invullen (dit duurt ongeveer
5 minuutjes). U kunt door het invullen van onderstaande enquête een waardebon
van 30 euro winnen. Alvast bedankt voor het invullen!

www.thesistools.com/web/?id=283880
Er zit een foutje in je enquete. Ik ben 25 jaar en kan dat niet aangeven. De opties zijn namelijk "jonger dan 25" en "26-35". Daar val ik dus geen van beiden onder. :P

Een optie "wil ik niet zeggen" bij salarisgegevens zou ook wel zo netjes zijn.

Oké, nu ik 'm helemaal ingevuld heb vind ik het eigenlijk sowieso een gare enquete. Raar geformuleerde vragen en soms zelfs taalfouten. Ik voorspel weinig goeds voor je cijfer zo. :P
pi_113680635
Vanmiddag eindelijk weer eens geweest, aangezien mijn hb de vorige keer te laag was. En vandaag was het bij 3 metingen elke keer 9.0 of hoger :)
Bloeddruk ook in orde en de donatie was weer zo gepiept.
Andrei Arlovski is a Belarusian heavyweight who has been in the MMA game for quite some time. His first professional fight dates back to 540 B.C. where Leonidas won as the underdog in Sparta
pi_113680861
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 18:01 schreef Fyodor het volgende:
Vanmiddag eindelijk weer eens geweest, aangezien mijn hb de vorige keer te laag was. En vandaag was het bij 3 metingen elke keer 9.0 of hoger :)
^O^
Enig idee wat het verschil gemaakt heeft?
pi_113680969
Ik heb mijn oproep twee keer laten verlopen, krijg je dan nog steeds gewoon een nieuwe?
pi_113681194
quote:
1s.gif Op maandag 2 juli 2012 18:07 schreef computergirl het volgende:

[..]

^O^
Enig idee wat het verschil gemaakt heeft?
Niet echt eigenlijk. Eet nog steeds gevarieerd en redelijk gezond (vind ik zelf dan...). Heb 2 weken geleden een flesje roosvice gekocht en dat geconsumeerd. Volgens de keuringsarts kon het ook gewoon 'pech' zijn of omdat ik 2x per week sport. Ik ben nu al benieuwd wat het de volgende keer zal zijn en laat dan de roosvice achterwege :)
Andrei Arlovski is a Belarusian heavyweight who has been in the MMA game for quite some time. His first professional fight dates back to 540 B.C. where Leonidas won as the underdog in Sparta
pi_113681826
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 16:43 schreef lunapuella het volgende:
Er zit een foutje in je enquete. Ik ben 25 jaar en kan dat niet aangeven. De opties zijn namelijk "jonger dan 25" en "26-35". Daar val ik dus geen van beiden onder. :P

Een optie "wil ik niet zeggen" bij salarisgegevens zou ook wel zo netjes zijn.

Oké, nu ik 'm helemaal ingevuld heb vind ik het eigenlijk sowieso een gare enquete. Raar geformuleerde vragen en soms zelfs taalfouten. Ik voorspel weinig goeds voor je cijfer zo. :P
Ik heb ´m een DM gestuurd, geen reactie. Hij is ook even voor het bericht is gepost geregistreerd en gelijk daarna weer verdwenen.
Ook de vraag over vrije tijd is apart. De meesten werken 5 dagen per week, dan houd je nog 2 hele dagen over plus de avonden, en dan komen zijn eerste 4 opties niet eens tot 20 uur uit? :?
pi_113685331
quote:
0s.gif Op zondag 24 juni 2012 20:39 schreef Cat22 het volgende:
Afgelopen week voor de zoveelste keer gedoneerd, was mijn Hb weer op het randje. :(
3 donaties geleden was hij te laag (7,6), daarna in een paar stapjes opgeklommen naar een nette (voorheen standaard voor mij) 8.8 en nu opeens weer 7,8. Ondergrens voor donatie dus.

Meteen een spervuuur aan vragen of ik wat anders had gegaan, gegeten, ziek was geweest etc. Niks van dat alles en ik ben gewoon gaan doneren. Dat ging ook prima.
Maar de dag erna merkte ik wel dat ik nu nóg lager in mijn Hb zat: paar keer de trap op en af en ik ben buiten adem en met het zweet op mijn rug maar even op de bank gaan zitten. :') Ik word oud. ;(
Dagje later had ik gelukkig nergens last meer van (terwijl het Hb pas na 6 weken weer op peil is).

Iemand trouwens enig idee hoeveel punten in je Hb het scheelt voor en na donatie?
Als het goed is scheelt het niks.

De meting geeft namelijk de concentratie per volume aan, en aan de concentratie verandert niks, alleen aan het totaalvolume.

Na ongeveer een dag zal het vocht in je bloedbaan weer zijn aangevuld, maar nog niet je rode bloedcellen, met daarin je hb. Dan zul je de daling zien.

Je hebt ongeveer 70ml bloed per kilo lichaamsgewicht. Wat je doneert gedeeld door je geschatte totaalvolume geeft een factor en als het goed is komt dat ongeveer overeen met jouw verlaging in hb.

Is wel een groffe schatting verder.

[ Bericht 0% gewijzigd door boyv op 02-07-2012 19:57:24 ]
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 2 juli 2012 @ 19:58:30 #202
39237 crew  H_T
2733
pi_113685682
quote:
9s.gif Op maandag 2 juli 2012 18:11 schreef CaptainCookie het volgende:
Ik heb mijn oproep twee keer laten verlopen, krijg je dan nog steeds gewoon een nieuwe?
Jawel, heb ik ook meegemaakt. Een van de volgende keren zag ik wel iets in de computer staan over dat ik niet bepaald stipt was met gaan na een oproep :@. Als de tweede kaart nog niet lang geleden verlopen is en je kan deze week wel, bel dan even. Dan kan je alsnog gaan zonder problemen.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_113685809
Altijd even proberen te bellen als je niet kunt. Ze maken inderdaad een aantekening als je vaker een oproep mist, in verband met betrouwbaarheid.
pi_113685902
Maar er is best wel grote vraag naar bloed, dus aan de andere kant denk ik niet dat ze gezonde donoren gaan weigeren puur uit strengheid omdat ze een keer of twee niet zijn komen opdagen.

Al bel je gewoon zal het geen probleem zijn.
pi_113686117
Twee, drie keer zal vast geen probleem zijn, ook afhankelijk van hoe lang je al doneert.
Geen idee waar de grens ligt.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 2 juli 2012 @ 20:08:58 #206
39237 crew  H_T
2733
pi_113686173
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 20:07 schreef wyccie het volgende:
Twee, drie keer zal vast geen probleem zijn, ook afhankelijk van hoe lang je al doneert.
Geen idee waar de grens ligt.
Na een enkele keer krijg je die aantekening echt niet. Als je elke oproep de eerste keer niet komt waarschijnlijk wel.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_113691436
Hoe lang duurt het voordat je de eerste oproep krijgt na de keuring?
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 2 juli 2012 @ 23:01:44 #208
39237 crew  H_T
2733
pi_113696545
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 21:42 schreef La-Vache-Qui-Rit het volgende:
Hoe lang duurt het voordat je de eerste oproep krijgt na de keuring?
Dat verschilt per keer. Hangt onder andere af van je bloedgroep, de vraag naar bloed, de aanwezige voorraad...
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_113704538
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 20:03 schreef boyv het volgende:
Maar er is best wel grote vraag naar bloed, dus aan de andere kant denk ik niet dat ze gezonde donoren gaan weigeren puur uit strengheid omdat ze een keer of twee niet zijn komen opdagen.

Al bel je gewoon zal het geen probleem zijn.
Je kunt zelfs online aangeven dat je niet kan, nog makkelijker.
http://www.sanquin.nl/blo(...)gen-donatieafspraak/
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_113706687
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 19:51 schreef boyv het volgende:

[..]

Als het goed is scheelt het niks.

De meting geeft namelijk de concentratie per volume aan, en aan de concentratie verandert niks, alleen aan het totaalvolume.

Na ongeveer een dag zal het vocht in je bloedbaan weer zijn aangevuld, maar nog niet je rode bloedcellen, met daarin je hb. Dan zul je de daling zien.

Je hebt ongeveer 70ml bloed per kilo lichaamsgewicht. Wat je doneert gedeeld door je geschatte totaalvolume geeft een factor en als het goed is komt dat ongeveer overeen met jouw verlaging in hb.

Is wel een groffe schatting verder.
Echt 1 of 2 pagina's geleden staat deze discussie ook al, inclusief berekening.
pi_113723765
quote:
3s.gif Op maandag 2 juli 2012 16:22 schreef Deetch het volgende:

[..]

Vooruit, post je het resultaat dan ook op dit forum?
Ja, als er leuke uitkomsten zijn, dan zal ik het resultaat posten.
pi_113723822
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 17:58 schreef barry_b het volgende:
Ja, als er leuke uitkomsten zijn, dan zal ik het resultaat posten.
Er waren ook vragen/opmerkingen over je enquête, heb je daar nog naar gekeken? Is het nog mogelijk om je enquête aan te passen?
pi_113724007
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 16:28 schreef computergirl het volgende:

[..]

:N
ik vind het niet zinvol om jou te vertellen hoeveel ik per maand overheb qua salaris.
De enquête is volledig anoniem, dus ook zaken als salaris dat overblijft zijn anoniem. De site Thesistools is er voor bedoeld om degene die de enquête invult te garanderen dat de afgenomen enquête anoniem is en blijft.

Door te kijken naar overgebleven salaris en donaties kan een verband worden aangetoond tussen bijv. het omzien van rijken en armen naar mensen die bloed nodig hebben en bijv. de wijze waarop ze reageren op de hoogte van salaris van bestuurders.

www.thesistools.com/web/?id=283880
pi_113724745
Kan je ook zowel bloed als plasma geven?
pi_113726052
quote:
12s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 18:26 schreef Kola het volgende:
Kan je ook zowel bloed als plasma geven?
nee, dat lijkt me ook niet haalbaar qua herstel.
pi_113729949
Iemand hier die zichzelf al heeft aangemeld als stamceldonor? Hoe gaat zoiets na het aanmelden? :o
pi_113730654
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 20:20 schreef VGA4xZoom het volgende:
Iemand hier die zichzelf al heeft aangemeld als stamceldonor? Hoe gaat zoiets na het aanmelden? :o
Ja, tijdje terug kreeg ik daar een brief over. Ik heb me aangemeld en bij de eerstvolgende donatie namen ze een paar buisjes bloed extra af (voor je HLA-typering als ik het goed heb).
Daarna heb ik nog een brief ontvangen ter bevestiging, dat ik opgenomen was in de database (en verschillende folders over wat het precies inhoudt).

Daarna is het een kwestie van afwachten of je ooit in aanmerking komt. Als dat zo is, nemen ze vanzelf contact met je op en ga je een heel traject in. Tijdje terug kwam er hier een link naar een topic voorbij van iemand die stamceldonor geweest was en al haar ervaringen bijhield. Was heel tof om te lezen! :Y

Edit: topic gevonden: Beenmergdonor
Smile, tomorrow will be worse...
pi_113733274
-edit: ah-
pi_113733518
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 21:31 schreef computergirl het volgende:
Bloedplaatjes kan je ook doneren geloof ik, doet iemand dat al?
Iedereen die volbloed doneert doneert ook bloedplaatjes :P

[ Bericht 99% gewijzigd door boyv op 03-07-2012 21:33:45 ]
pi_113733693
Bloedplaatjes kan je ook doneren geloof ik, doet iemand dat al?
pi_113736040
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 20:20 schreef VGA4xZoom het volgende:
Iemand hier die zichzelf al heeft aangemeld als stamceldonor? Hoe gaat zoiets na het aanmelden? :o
Ik heb me een tijdje terug ook aangemeld. Er zijn 2 organisaties in NL. Het ligt aan je woonplaats bij welke je moet zijn. Ff googelen werkt het best. Als je je aanmeldt, krijg je een vragenlijst en bloedafnamepskketje (buisjes en speciale envelop). Je kan bij het priklab in het ziekenhuis of op elke andere plek waar ze bloed afnemen de buisjes laten vullen en ze zelf opsturen. Daarna krijg je een bevestiging. En dat was het tot nu toe voor mij. De kans is erg klein dat je wordt opgeroepen namelijk.
pi_113736379
Ik vind die stamceldonatie nogal dubieus.

Wie regelt dat? En waar gaat dat heen dan?

Stamceltransplantatie is iets wat zo ontzettend nauwkeurig luistert dat men het liefst eigen stamcellen afneemt om die later weer in te brengen, of desnoods transplantatie van een familielid. Ik ben niet bekend met het doneren van stamcellen die vervolgens in eenzelfde soort traject komt als bij de bloedbank. Er is bij lange na niet zoveel vraag naar en de vraag is heel specifiek.

Is het niet zo iets dat je je aanmeldt, getest wordt en vervolgens opgeroepen kunt worden als iemand in nood zit en jij geschikt bent voor donatie?

edit: ja dus

Je hebt kans dat de afname dan niet uit bloed gaat maar via een punctie in het beenmerg, dus in je bot, waarschijnlijk ergens in je heup (bekken). Mij niet gezien :P
pi_113736703
Daar is dus niks dubieus aan. Het is dus inderdaad geen voorraadbank zoals de bloedbank.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 22:20 schreef boyv het volgende:
Je hebt kans dat de afname dan niet uit bloed gaat maar via een punctie in het beenmerg, dus in je bot, waarschijnlijk ergens in je heup (bekken). Mij niet gezien :P
Tegenwoordig kan dat op beide manieren, vroeger alleen via je bekkenkam.
In principe zou je mogen kiezen, maar niet alle artsen hebben evenveel ervaring met beide technieken. Er kunnen misschien ook medische redenen zijn waarom voor het één of het ander gekozen wordt.
Alles gaat in goed overleg.
pi_113739391
Wat wyccie zegt. Ze doen een hele serie testen voor je daadwerkelijk gaat doneren, dus de match is erg goed. En je kan op elk moment nog nee zeggen.
pi_113741063
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 23:08 schreef angelfish het volgende:
Wat wyccie zegt. Ze doen een hele serie testen voor je daadwerkelijk gaat doneren, dus de match is erg goed. En je kan op elk moment nog nee zeggen.
Lekker, hoor je dat je een zeldzame match bent en dan zeg je: hmm nee laat toch maar zitten. :D
pi_113750805
Een uitgebreidere reactie dan gister, omdat ik nu achter een computer zit en gister mobiel zat te klooien.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 22:20 schreef boyv het volgende:
Ik vind die stamceldonatie nogal dubieus.

Wie regelt dat? En waar gaat dat heen dan?
Er is 1 organisatie in Nederland die dat regelt: http://europdonor.nl/. Je kan je daar aanmelden door een formulier in te vullen. Als je je aanmeldt bellen ze je op om je aanmelding te bespreken en je gegevens te verifiëren. Vervolgens vul je een utigebriedere lijst in en sta je en een aantal buisjes bloed af. Je komt dat in de internationale databank met je weefseltypering. Alle ziekenhuizen kunnen daarin zoeken naar een geschikte donor voor hun patiënten.
quote:
Stamceltransplantatie is iets wat zo ontzettend nauwkeurig luistert dat men het liefst eigen stamcellen afneemt om die later weer in te brengen, of desnoods transplantatie van een familielid. Ik ben niet bekend met het doneren van stamcellen die vervolgens in eenzelfde soort traject komt als bij de bloedbank. Er is bij lange na niet zoveel vraag naar en de vraag is heel specifiek.
Dat heeft ook de voorkeur van de ziekenhuizen, maar als je al ziek bent, kunnen je eigen stamcellen niet altijd meer afgenomen worden. Ook is er niet altijd familie beschikbaar.

Door de weefseltypering en de wereldwijde databank waarin dit geregistreerd staat, kunnen donor en patiënt dus gematched worden. Op het moment dat er een match is, worden er meer tests gedaan om te zien of je echt bij elkaar past. Die tests zijn duur, vandaar dat ze pas gedaan worden op het moment dat er al een grove match is. Je doneert dus pas als alle tests goed afgerond zijn en er iemand is die jouw stamcellen nodig heeft.
quote:
Is het niet zo iets dat je je aanmeldt, getest wordt en vervolgens opgeroepen kunt worden als iemand in nood zit en jij geschikt bent voor donatie?

edit: ja dus

Je hebt kans dat de afname dan niet uit bloed gaat maar via een punctie in het beenmerg, dus in je bot, waarschijnlijk ergens in je heup (bekken). Mij niet gezien :P
Er zijn 2 manieren om stamcellen af te nemen: uit bloed en via beenmerg onder narcose. Beide hebben hun voor- en nadelen. En tuurlijk lijkt het me niet prettig om onder narcose te moeten, maar als ik daar iemadn mee kan helpen,doe ik het graag.
pi_113803303
Ik heb me een tijd geleden (opnieuw) aangemeld als donor, ben toen ook gebeld, en zou iets opgestuurd krijgen, maar dat is nooit gebeurd. Misschien toch maar een keertje weer bellen. En even uitzoeken hoe het zit met doneren na zwangerschap en met borstvoeding.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 5 juli 2012 @ 19:34:37 #228
39237 crew  H_T
2733
pi_113818409
Dankzij mijn twintigste donatie net heb ik nu in totaal twee Sanquin-mokken en een minipelikaan :7
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  donderdag 5 juli 2012 @ 19:35:36 #229
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_113818453
Hoe zit het met doneren en acupunctuur? Iemand enig idee?
  Moderator / KerstCrewQuizWinner donderdag 5 juli 2012 @ 19:36:28 #230
39237 crew  H_T
2733
pi_113818493
quote:
5s.gif Op donderdag 5 juli 2012 19:35 schreef douche-eendje het volgende:
Hoe zit het met doneren en acupunctuur? Iemand enig idee?
Het is een vraag op de lijst, maar ik weet niet of je wel of niet mag doneren als je de laatste maanden acupunctuur hebt gehad. De donorlijn is geloof ik nog open, dus die kan je ook nog bellen.
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  donderdag 5 juli 2012 @ 19:40:27 #231
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_113818691
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 19:36 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Het is een vraag op de lijst, maar ik weet niet of je wel of niet mag doneren als je de laatste maanden acupunctuur hebt gehad. De donorlijn is geloof ik nog open, dus die kan je ook nog bellen.
Ik heb nog geen oproep gehad, maar wel acupunctuur nu 2x. Wel met steriele wegwerpnaalden.
En eind deze maand ook nog andere onderzoeken in het ziekenhuis dus hoop dat ik geen dingen hoef te ondergaan die mijn belemmeren in het doneren.
pi_113822470
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 09:41 schreef angelfish het volgende:
Een uitgebreidere reactie dan gister, omdat ik nu achter een computer zit en gister mobiel zat te klooien.

[..]

Er is 1 organisatie in Nederland die dat regelt: http://europdonor.nl/. Je kan je daar aanmelden door een formulier in te vullen. Als je je aanmeldt bellen ze je op om je aanmelding te bespreken en je gegevens te verifiëren. Vervolgens vul je een utigebriedere lijst in en sta je en een aantal buisjes bloed af. Je komt dat in de internationale databank met je weefseltypering. Alle ziekenhuizen kunnen daarin zoeken naar een geschikte donor voor hun patiënten.

[..]

Dat heeft ook de voorkeur van de ziekenhuizen, maar als je al ziek bent, kunnen je eigen stamcellen niet altijd meer afgenomen worden. Ook is er niet altijd familie beschikbaar.

Door de weefseltypering en de wereldwijde databank waarin dit geregistreerd staat, kunnen donor en patiënt dus gematched worden. Op het moment dat er een match is, worden er meer tests gedaan om te zien of je echt bij elkaar past. Die tests zijn duur, vandaar dat ze pas gedaan worden op het moment dat er al een grove match is. Je doneert dus pas als alle tests goed afgerond zijn en er iemand is die jouw stamcellen nodig heeft.

[..]

Er zijn 2 manieren om stamcellen af te nemen: uit bloed en via beenmerg onder narcose. Beide hebben hun voor- en nadelen. En tuurlijk lijkt het me niet prettig om onder narcose te moeten, maar als ik daar iemadn mee kan helpen,doe ik het graag.
Oke weer wat geleerd :)
pi_113826702
Je mag inderdaad doneren na acupunctuur als er steriele wegwerpnaalden zijn gebruikt. :Y
pi_113839423
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 22:27 schreef wyccie het volgende:
Je mag inderdaad doneren na acupunctuur als er steriele wegwerpnaalden zijn gebruikt. :Y
Idd, had ik ook twee jaar geleden. :)

Edit: ik zou geloof ik sowieso niet naar een acupuncturist gaan die geen steriele wegwerpnaalden gebruikt. :D
  vrijdag 6 juli 2012 @ 09:04:13 #235
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_113839543
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 08:56 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Edit: ik zou geloof ik sowieso niet naar een acupuncturist gaan die geen steriele wegwerpnaalden gebruikt. :D
Haha idem hoor, maar je weet het maar nooit met Sanquin :+
pi_113840067
Ik ben goedgekeurd *O* Nu nog even opbellen dat ik net geopereerd ben en mijn eerste oproep dus niet kan komen :')
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
  vrijdag 6 juli 2012 @ 16:47:13 #237
346817 IShotTheMaid.
Bu beni öldürüyor.
pi_113857026
Ik heb mij gisteren aangemeld, ben heel erg benieuwd. Ga even deze topics doorlezen :D
Sen ve ben - Aşkımız ömür boyu sürecek
pi_113862502
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 16:47 schreef IShotTheMaid. het volgende:
Ik heb mij gisteren aangemeld, ben heel erg benieuwd. Ga even deze topics doorlezen :D
Wees welkom ^O^
pi_113904966
At5:


Maandagavond om 18.00 uur komt de heer J. van de Weg voor de 500e keer naar de bloedbank aan de Plesmanlaan om zijn bloed te doneren.
En dat is vrij bijzonder want dit aantal wordt zelden door iemand in Europa behaald. De eerste donatie van de 67-jarige ras-Amsterdammer vond plaats in 1964 tijdens zijn militaire dienst, ongeveer 48 jaar geleden.

In het begin gaf Van de Weg volbloed. Toen ongeveer 20 jaar geleden de plasmadonatie haar intrede deed, is hij overgestapt op het doneren van plasma voor anti-hepatitis B. Zijn plasma wordt nu toegediend aan patiënten met brandwonden of met zeer veel bloedverlies.

Elke twee weken komt Van de Weg trouw naar de Plesmanlaan om zijn bloedplasma af te staan. In het kader van de bijzondere mijlpaal zet Sanquin Bloedvoorziening de gulle bloedgever aankomende maandagavond in het zonnetje.
pi_113905311
Netjes :)
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_113919162
500 keer, bijzonder hoor. Nog 491 keer te gaan voor mij :P.
  maandag 9 juli 2012 @ 14:58:48 #242
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_113968626
Volgens mij was er vorig jaar een mevrouw in Nijmegen die ook zoiets scoorde, is in een oud topic nog wel terug te lezen, denk ik.

Zit zelf bijna op 150.

Oja, van Facebook:
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  maandag 9 juli 2012 @ 15:03:28 #243
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_113968759
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 14:58 schreef Mark het volgende:
Volgens mij was er vorig jaar een mevrouw in Nijmegen die ook zoiets scoorde, is in een oud topic nog wel terug te lezen, denk ik.
Gevonden: Willie Heufkens scoorde in september 2010 haar 500e, dat was toen een Europees record. Ze was toen ook 67, dus ze zullen zo'n beetje op hetzelfde aantal eindigen op hun 70e :)

Bloed geven #13
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_113968933
ook plasma donor dus, die man uit Amsterdam doneert elke 2 weken :o Dat is hartstikke vaak toch?
pi_113969019
In de wachtkamer... Het is druk, voor een maandagmiddag!
pi_113969035
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 15:08 schreef computergirl het volgende:
ook plasma donor dus, die man uit Amsterdam doneert elke 2 weken :o Dat is hartstikke vaak toch?
voor plasma blijkbaar niet, dat wordt ook redelijk snel weer aangevuld aangezien het alleen vocht en eiwitten zijn: http://www.sanquin.nl/blo(...)t/bloedplasma-geven/
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 9 juli 2012 @ 15:13:56 #247
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_113969169
Yep, plasma mag iedere 14 dagen :Y
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_114033031
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 15:13 schreef Mark het volgende:
Yep, plasma mag iedere 14 dagen :Y
Ik dacht eens per maand..
  dinsdag 10 juli 2012 @ 21:29:17 #249
27699 Ravage
thinking about you
pi_114033392
Leuk dat hier ook een topic over is :)

Vanochtend na 7 jaar weer begonnen met bloed geven, was eigenlijk al vergeten hoe het ging..

Bij de laatste 10 ml werd het toch wat licht in m'n hoofd dus werd gelijk achterover gekanteld. Kon me dat van de vorige keren niet herinneren.

Duurde allemaal wel een half uurtje langer daardoor :P
i'm not living, i'm just killing time
  dinsdag 10 juli 2012 @ 23:59:17 #250
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_114042594
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 21:22 schreef Roolio het volgende:

[..]

Ik dacht eens per maand..
Nee hoor, 14 dagen
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_114052575
quote:
17s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 09:31 schreef KapiteinGasthof het volgende:
Ik ben goedgekeurd *O* Nu nog even opbellen dat ik net geopereerd ben en mijn eerste oproep dus niet kan komen :')
Ik mag toch :D Kijkoperatie in ene arm is geen probleem als het bloed uit de andere arm afgenomen gaat worden :D

:') Eigenlijk snap ik het niet maar goed, Sanquin mag het weten :P
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
  woensdag 11 juli 2012 @ 11:55:13 #252
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_114054326
Raar, volgens mij gaat het om de gebruikte methode / apparatuur, niet om de locatie
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_114072752
Inderdaad, of het om een starre of flexibele scoop gaat ivm met sterilisatie van het instrument.
  woensdag 11 juli 2012 @ 18:21:44 #254
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_114072959
Ja, dat dacht ik dus ook. Zou het bij de volgende donatie nog maar eens goed navragen
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_114073826
Wachttijd is waarschijnlijk in verband met de incubatietijd waarin bepaalde overdraagbare ziektes nog niet aantoonbaar zijn.

ook niet met zekerheid overigens.
pi_114075452
Wanneer u 5 minuutjes tijd heeft, zou u dan de onderstaande enquête willen invullen
ten behoeve van mijn studie? Alvast bedankt.

www.thesistools.com/web/?id=283880
pi_114076633
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 19:17 schreef barry_b het volgende:
Wanneer u 5 minuutjes tijd heeft, zou u dan de onderstaande enquête willen invullen
ten behoeve van mijn studie? Alvast bedankt.

www.thesistools.com/web/?id=283880
Vijf minuten mijn harige bovenlip, schavuit. Maar ik heb 'm afgemaakt.
pi_114078101
done

Heb maar nooit gedoneerd ingevuld, aangezien ik nog in een soort wachttraject sta :P
  woensdag 11 juli 2012 @ 21:23:51 #259
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_114081631
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 19:17 schreef barry_b het volgende:
Wanneer u 5 minuutjes tijd heeft, zou u dan de onderstaande enquête willen invullen
ten behoeve van mijn studie? Alvast bedankt.

www.thesistools.com/web/?id=283880
beetje stomme vraag over de vrije tijd. iedereen heeft 20 uur vrije tijd als je het weekend meerekent.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_114086646
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 11:55 schreef Mark het volgende:
Raar, volgens mij gaat het om de gebruikte methode / apparatuur, niet om de locatie
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 18:17 schreef wyccie het volgende:
Inderdaad, of het om een starre of flexibele scoop gaat ivm met sterilisatie van het instrument.
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 18:21 schreef Mark het volgende:
Ja, dat dacht ik dus ook. Zou het bij de volgende donatie nog maar eens goed navragen
Misschien begrijp ik het helemaal verkeerd, maar ze hebben letterlijk gezegd dat omdat de operatie aan mijn linkerarm was ik alleen bloed mag geven vanaf mijn rechterarm. Mijn linkerbloed zal wel niet meer goed zijn :P

Dit is de operatie die ik had voor de liefhebber. Wel met foto's, dus als je daar moeite mee hebt niet klikken: http://www.chirurgenoperatie.nl/pagina/algemeen/carpal_tunnel.php
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 19:17 schreef barry_b het volgende:
Wanneer u 5 minuutjes tijd heeft, zou u dan de onderstaande enquête willen invullen
ten behoeve van mijn studie? Alvast bedankt.

www.thesistools.com/web/?id=283880
Nee, want:
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juli 2012 19:46 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Vijf minuten mijn harige bovenlip, schavuit. Maar ik heb 'm afgemaakt.
Zeg dan gewoon hoe lang het echt duurt. En geef een reden, wat is je onderzoeksdoel. Als ik daar wat in zie en je zegt gewoon dat het een kwartier duurt is dat geen probleem. Maar een linkdump en die onzin van 5 minuten dan doen ze het wel daar kots ik op :r :W
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
pi_114088769
En dit is al de tweede keer dat die enquete hier gedumpt wordt.
De vorige keer had ik 'm er al op gewezen dat hij toestemming van mods nodig had, en dat wat meer info en feedback wel zo prettig is.
pi_114091182
Administratie daar blijft echt stront. Voor de 6e keer werd mij gevraagd of er al eens een buis afgenomen was voor de malariatest (afgelopen zomer gehad). Dus heb weer vriendelijk geantwoord dat dit al 4x gebeurd is en dat die test positief was...
pi_114091385
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 00:25 schreef Rob_La_Chouffe het volgende:
Administratie daar blijft echt stront. Voor de 6e keer werd mij gevraagd of er al eens een buis afgenomen was voor de malariatest (afgelopen zomer gehad). Dus heb weer vriendelijk geantwoord dat dit al 4x gebeurd is en dat die test positief was...
Ja gek dat ze je dan lastig blijven vallen he, je moet malaria ook behandelen en niet naar de bloedbank blijven gaan :D
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
pi_114091490
Malaria heb ik toen in Ghana medicijnen tegen gehad. Bovendien blijf je altijd drager van de ziekte en is daar verder geen behandeling tegen. Ik mag ook gewoon bloed geven, of in ieder geval plasma geven, want dat doe ik eigenlijk ongeveer sinds het begin. Weet niet zeker of ik normaal bloed mag geven.
pi_114091553
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 00:32 schreef Rob_La_Chouffe het volgende:
Malaria heb ik toen in Ghana medicijnen tegen gehad. Bovendien blijf je altijd drager van de ziekte en is daar verder geen behandeling tegen. Ik mag ook gewoon bloed geven, of in ieder geval plasma geven, want dat doe ik eigenlijk ongeveer sinds het begin. Weet niet zeker of ik normaal bloed mag geven.
Ah dat is duidelijker, sorry was niet slecht bedoeld ;)
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
pi_114091837
Oh zo ving ik het ook niet op hoor, maar ik dacht ik geef wel even wat extra toelichting.

Ben wel een beetje teleurgesteld: heb toch al 2x gewoon bloed gegeven en een keer of 6 plasma denk ik, maar geen pluche pelikaan gekregen :(

Of krijg je die pas bij 10?
pi_114096971
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 00:41 schreef Rob_La_Chouffe het volgende:
Oh zo ving ik het ook niet op hoor, maar ik dacht ik geef wel even wat extra toelichting.

Ben wel een beetje teleurgesteld: heb toch al 2x gewoon bloed gegeven en een keer of 6 plasma denk ik, maar geen pluche pelikaan gekregen :(

Of krijg je die pas bij 10?
Bij 5 had je je eerste pelikaan moeten kunnen scoren:
http://www.sanquin.nl/bloed-geven/ik-geef-bloed/erkenningen/
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 18 juli 2012 @ 20:05:34 #268
346817 IShotTheMaid.
Bu beni öldürüyor.
pi_114380252
Volgende week vrijdag mijn keuring en intake :)
Ben erg benieuwd
Sen ve ben - Aşkımız ömür boyu sürecek
pi_114382777
Morgen eerste donatie :D Ik had afgelopen maandag willen gaan maar ik had niet naar de openingstijden gekeken :')
Zoon van goldfinger1963 O+
Tegen vaccinaties en inentingen? http://www.flabber.nl/art(...)-gelijk-hebben-49742
pi_114386066
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 00:32 schreef Rob_La_Chouffe het volgende:
Malaria heb ik toen in Ghana medicijnen tegen gehad. Bovendien blijf je altijd drager van de ziekte en is daar verder geen behandeling tegen. Ik mag ook gewoon bloed geven, of in ieder geval plasma geven, want dat doe ik eigenlijk ongeveer sinds het begin. Weet niet zeker of ik normaal bloed mag geven.
Als je levenslang drager blijft zoals jij zegt lijkt het mij van niet. Malaria zit in de rode bloedcellen, dus de rest mag je wel gewoon geven denk ik (trombo's, plasma..).
  woensdag 18 juli 2012 @ 23:02:48 #271
331928 3M1N3M
Jouw moeder
pi_114391582
Is dat een grap in de OP? Hoezo zou je geen bloed mogen geven als homo?
Dat zit toch niet in je bloed?
Of ben ik nu dom/blond aan het doen?
Soms is het beter niet te weten wat je toch niet wist .
  woensdag 18 juli 2012 @ 23:05:59 #272
331928 3M1N3M
Jouw moeder
pi_114391784
Ik vind trouwens de druppelhouder wel mooi.. :@ (Die ring)
Alleen vanaf welke leeftijd mag je bloed doneren?
Soms is het beter niet te weten wat je toch niet wist .
pi_114391935
quote:
19s.gif Op woensdag 18 juli 2012 23:05 schreef 3M1N3M het volgende:
Ik vind trouwens de druppelhouder wel mooi.. :@ (Die ring)
Alleen vanaf welke leeftijd mag je bloed doneren?
Staat in de OP.
Everyone wants happiness, no one wants pain, but you can't make a rainbow without a little rain.
  woensdag 18 juli 2012 @ 23:12:22 #274
331928 3M1N3M
Jouw moeder
pi_114392137
Oh, kut, ik kan niet geven.. :(
Nog 5 jaar wachten dan.
Maar ik vind die ring zo mooi.. :(
Soms is het beter niet te weten wat je toch niet wist .
pi_114392270
Vandaag geweest en voel me in tegenstelling tot vorige keren zo ziek.
Sla de volgende keer over en ga volgend jaar ergens wel weer. ;(
  woensdag 18 juli 2012 @ 23:19:26 #276
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_114392574
quote:
19s.gif Op woensdag 18 juli 2012 23:02 schreef 3M1N3M het volgende:
Is dat een grap in de OP? Hoezo zou je geen bloed mogen geven als homo?
Dat zit toch niet in je bloed?
Of ben ik nu dom/blond aan het doen?
Eigenlijk klopt het ook niet wat er in de OP staat. Als homo zou je best bloed mogen geven.
pi_114392602
quote:
19s.gif Op woensdag 18 juli 2012 23:05 schreef 3M1N3M het volgende:
Ik vind trouwens de druppelhouder wel mooi.. :@ (Die ring)
Die druppelvanger is geen ring, dat heb je wel door?
Dat is zo'n ding voor om de hals van een fles wijn.
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 23:19 schreef Erasmo het volgende:
Eigenlijk klopt het ook niet wat er in de OP staat. Als homo zou je best bloed mogen kunnen geven.
  woensdag 18 juli 2012 @ 23:21:56 #278
331928 3M1N3M
Jouw moeder
pi_114392726
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 23:19 schreef wyccie het volgende:

[..]

Die druppelvanger is geen ring, dat heb je wel door?
Dat is zo'n ding voor om de hals van een fles wijn.

[..]

oh, grapje>> het leek op een ring :(
Soms is het beter niet te weten wat je toch niet wist .
  woensdag 18 juli 2012 @ 23:22:18 #279
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_114392748
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 23:19 schreef wyccie het volgende:

[..]

Die druppelvanger is geen ring, dat heb je wel door?
Dat is zo'n ding voor om de hals van een fles wijn.

[..]

Nee je mag best bloed geven zijnde homo, mits je geen seksueel contact hebt met andere mannen, want dan behoor je tot een risicogroep. Eigenlijk ook wel raar dat hun wel in de OP staan maar cokesnuivers en hoerenlopers niet want daar geldt het ook voor.
pi_114392818
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 23:22 schreef Erasmo het volgende:
Nee je mag best bloed geven zijnde homo, mits je geen seksueel contact hebt met andere mannen, want dan behoor je tot een risicogroep. Eigenlijk ook wel raar dat hun wel in de OP staan maar cokesnuivers en hoerenlopers niet want daar geld het ook voor.
Oh ja, in dat opzicht heb je helemaal gelijk!
Tijd om de OP te veranderen dus?
  woensdag 18 juli 2012 @ 23:25:42 #281
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_114392944
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 23:23 schreef wyccie het volgende:

[..]

Oh ja, in dat opzicht heb je helemaal gelijk!
Tijd om de OP te veranderen dus?
Op zijn minst zouden de laatste 2 smoezen gefuseerd kunnen worden maar imho kan de hele OP wel een update gebruiken.
pi_114393533
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 23:22 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Nee je mag best bloed geven zijnde homo, mits je geen seksueel contact hebt met andere mannen, want dan behoor je tot een risicogroep. Eigenlijk ook wel raar dat hun wel in de OP staan maar cokesnuivers en hoerenlopers niet want daar geldt het ook voor.
Gaan we weer.. Discussie wordt zo ongeveer in ieder topic gevoerd.. Het is een risicogroep en wordt daarom uitgesloten. Daar kun je het niet mee eens zijn, maar dit is het huidige beleid.
  woensdag 18 juli 2012 @ 23:38:08 #283
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_114393690
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juli 2012 23:35 schreef the85mc het volgende:

[..]

Gaan we weer.. Discussie wordt zo ongeveer in ieder topic gevoerd.. Het is een risicogroep en wordt daarom uitgesloten. Daar kun je het niet mee eens zijn, maar dit is het huidige beleid.
Waar staat dat ik het er niet eens mee ben?
pi_114403678
Hieronder staat de OP uit de wiki. Als iemand die bij het volgende topic er even op gooit?
http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Bloed_geven

-------------



De vorige delen teruglezen kan door op deze topictitel te klikken, dan krijg je ze allemaal te zien.

Bij Sanquin kun je je hier aanmelden om bloeddonor te worden.
Geen zin, tijd of fut om bloed te geven?
Helaas, daar tuinen we vanaf nu niet meer in:

SMOEZEN TOP 7

Ik ben bang voor de naald.
Dat zijn veel patiënten ook. Zij hebben geen keus, jij wel. Probeer het gewoon eens, je zult zien dat het meevalt. En medewerkers nemen de tijd om je op je gemak te stellen.

Geen idee waar een bloedbank in mijn buurt zit.
Sanquin heeft meer dan driehonderd afname locaties verspreid over Nederland. Wedden dat er ook eentje
in de buurt van jouw huis of werk zit? Ga naar www.bloedverwant.nl/bloedlinks , typ je postcode in en lees op hoeveel kilometer afstand je terechtkunt.

Daar heb ik met mijn drukke baan echt geen tijd voor.
Bloed geven duurt inclusief de keuring en het kopje koffie na afloop vaak maar een uurtje. Het kan bovendien op veel donorcentra ook ’s avonds. En menig werkgever geeft graag een uurtje vrij om onder werktijd te gaan geven. ‘Voor jou maar even, voor de patiënt een heel leven’, zeggen ze bij Sanquin.

Ik ben vast te dik, te dun, te kort, te lang, te jong, te oud...
In principe kan iedere persoon tussen de 18 en 65 jaar en met een gewicht van minimaal 50 kilo bloed geven, mits zijn of haar gezondheid dat toelaat.

Ik heb geen zin om gratis bloed te geven, waarmee Sanquin dan veel geld verdient.
Sanquin gebruikt alle inkomsten voor het testen en bewerken van het bloed, voor de ontwikkeling en verbetering van de bloedtransfusie en voor de ontwikkeling en productie van geneesmiddelen. Sanquin is een stichting zonder winstoogmerk.
En je krijgt wel hele gave erkenningen: http://www.sanquin.nl/bloed-geven/ik-geef-bloed/erkenningen/

Sanquin wil mijn bloed niet
Als je het met iemand doet uit een risicogebied, met prostituees hebt geslapen of veel wisselende partners hebt mag je 6 maanden geen bloed geven. Heb je bloed ontvangen, bepaalde operaties of behandelingen ondergaan of ben je homo, dan is je bloed nooit welkom. In andere gevallen heb je eigenlijk geen excuus.

Je hebt er zo lang last van
In het algemeen heeft een bloeddonatie weinig effect op het functioneren. Donoren wordt wel verzocht om na de afname nog even te rusten en wat te drinken: men kan zich direct na de afname wat duizelig voelen. Ook kan men de ervaring hebben dat men zich de rest van de dag wat "flauw" voelt. Inspannend werk of zwaar sporten kan dan beter vermeden worden de eerste 12 uur na de afname. De meeste bloedbanken laten donoren de eerste 30 minuten na donatie in de kantine plaatsnemen en een snack en verfrissing nemen, zodat ze kunnen herstellen.
Het lichaam gaat na afname weer nieuw bloed maken. Het volume van het bloedplasma is na ongeveer 12 uur weer op het oude peil, het bloedplasma en de bloedplaatjes zijn binnen enkele dagen aangevuld, de rode bloedcellen zijn na enkele weken vervangen, en het ijzergehalte is na circa twee maanden hersteld.

Potentiele smoes nr. 8: Ik ben homo
Hier wordt momenteel uitgebreid over gediscussieerd. Sanquin wacht europese richtlijnen af, de tweede kamer heeft de motie van Pia Dijkstra (D66) aangenomen. De eerste kamer wordt nog spannend vanwege de sterkere positie van conservatief christenen.

Topic vol? Hier kan je de tekst vandaan halen
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 19 juli 2012 @ 09:46:04 #285
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_114403783
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 23:22 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Nee je mag best bloed geven zijnde homo, mits je geen seksueel contact hebt met andere mannen, want dan behoor je tot een risicogroep. Eigenlijk ook wel raar dat hun wel in de OP staan maar cokesnuivers en hoerenlopers niet want daar geldt het ook voor.
Ik zou ook gaan bloed geven maar tijdje ervoor heb ik eens paar x drugs gedaan (coke), er werd in de begeleidende brief naar gevraagd en heb dit ook gewoon verteld destijds. Ik werd geweigerd voor een x periode vanwege deze reden. Sowieso is het bloed geven van de baan want ik kom te vaak in malariagebieden.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  donderdag 19 juli 2012 @ 09:47:00 #286
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_114403801
Ik kwam ook regelmatig in malariagebieden, daarom geef ik tegenwoordig plasma, dat kan wel.
  donderdag 19 juli 2012 @ 09:48:31 #287
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_114403839
quote:
3s.gif Op donderdag 19 juli 2012 09:41 schreef Deetch het volgende:
Hieronder staat de OP uit de wiki. Als iemand die bij het volgende topic er even op gooit?
http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Bloed_geven

ben je homo, dan is je bloed nooit welkom.
Eigenlijk hoort hier te staan: praktiserend homo. Het gaat immers om de sex, niet om de gevoelens.

Toch?
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  † In Memoriam † donderdag 19 juli 2012 @ 09:49:49 #288
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_114403870
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 09:48 schreef Mark het volgende:

[..]

Eigenlijk hoort hier te staan: praktiserend homo. Het gaat immers om de sex, niet om de gevoelens.

Toch?
Het gaat volgens mij alleen over seksuele man-man contacten. Dus het is ook van toepassing op heterofiele gevangenen, mariniers en priesters. :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  donderdag 19 juli 2012 @ 09:55:57 #289
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_114404007
Trouwens Sanquin verdient wel aan het bloed, daar was even gelee zelfs een aflevering aan geweid van de Rekenkamer. Sowieso alleen al de extreme salarissen die worden betaald aan het bestuur zet ik al mijn vraagtekens bij.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_114404327
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 09:55 schreef controlaltdelete het volgende:
Trouwens Sanquin verdient wel aan het bloed, daar was even gelee zelfs een aflevering aan geweid van de Rekenkamer. Sowieso alleen al de extreme salarissen die worden betaald aan het bestuur zet ik al mijn vraagtekens bij.
dan moet je de enquete van die student even invullen _O-
pi_114405274
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 09:55 schreef controlaltdelete het volgende:
Trouwens Sanquin verdient wel aan het bloed, daar was even gelee zelfs een aflevering aan geweid van de Rekenkamer. Sowieso alleen al de extreme salarissen die worden betaald aan het bestuur zet ik al mijn vraagtekens bij.
En omdat Sanquin eraan verdient, werkt het geven van bloed ineens niet meer ofzo? Vind ik zo'n bullshit reden om evt. niet te geven (gaat in dit geval niet over jou!). Al verdient Sanquin aan elke donatie van mij een miljoen, ik red er nog steeds levens mee hoor!
Smile, tomorrow will be worse...
  donderdag 19 juli 2012 @ 10:51:57 #292
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_114405620
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 10:40 schreef BrainTeaser het volgende:
Al verdient Sanquin aan elke donatie van mij een miljoen, ik red er nog steeds levens mee hoor!
In dat geval zou ik toch een percentage gaan bedingen :+
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_114405741
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 10:51 schreef Mark het volgende:

[..]

In dat geval zou ik toch een percentage gaan bedingen :+
Haha, uiteraard! Voor dat bedrag begin ik m'n eigen bloedbank maar denk! ;)
Bij wijze van spreken enzo..
Smile, tomorrow will be worse...
  donderdag 19 juli 2012 @ 10:56:58 #294
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_114405765
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 10:40 schreef BrainTeaser het volgende:

[..]

En omdat Sanquin eraan verdient, werkt het geven van bloed ineens niet meer ofzo? Vind ik zo'n bullshit reden om evt. niet te geven (gaat in dit geval niet over jou!). Al verdient Sanquin aan elke donatie van mij een miljoen, ik red er nog steeds levens mee hoor!
Ik vind het toch bedenkelijk hoor. Ik vind niet dat hier aan verdient moet worden of dat bobo's bij SQ vet betaald moeten worden terwijl SQ roept dat ze geen winstgevende organisatie zijn. SQ verkoopt de zakjes bloed door voor ruim ¤ 200 aan ziekenhuizen. Bloedgeld werd het na die uizending genoemd.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_114405885
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 10:56 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Ik vind het toch bedenkelijk hoor. Ik vind niet dat hier aan verdient moet worden of dat bobo's bij SQ vet betaald moeten worden terwijl SQ roept dat ze geen winstgevende organisatie zijn. SQ verkoopt de zakjes bloed door voor ruim ¤ 200 aan ziekenhuizen. Bloedgeld werd het na die uizending genoemd.
Of je het met zulke bedragen eens bent, is natuurlijk een heel ander verhaal inderdaad!

Maar het probleem vind ik, is dat mensen het als excuus gebruiken om maar geen bloed meer te geven, want "dan geef je tenminste een signaal af dat je het er niet mee eens bent!". Ja, en het signaal dat je het prima vindt dat er als gevolg daarvan misschien wel mensen overlijden :')

Andersom zie ik ook niemand al z'n geld van de bank afhalen "om een signaal af te geven" tegen de idiote bonussen in de bankwereld (terwijl die ook nog eens een behoorlijk aandeel hebben in de crisis van dit moment, maar dat gaat voor nu te ver offtopic..)
Smile, tomorrow will be worse...
  donderdag 19 juli 2012 @ 11:17:37 #296
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_114406426
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 11:01 schreef BrainTeaser het volgende:

[..]

Of je het met zulke bedragen eens bent, is natuurlijk een heel ander verhaal inderdaad!

Maar het probleem vind ik, is dat mensen het als excuus gebruiken om maar geen bloed meer te geven, want "dan geef je tenminste een signaal af dat je het er niet mee eens bent!". Ja, en het signaal dat je het prima vindt dat er als gevolg daarvan misschien wel mensen overlijden :')

Andersom zie ik ook niemand al z'n geld van de bank afhalen "om een signaal af te geven" tegen de idiote bonussen in de bankwereld (terwijl die ook nog eens een behoorlijk aandeel hebben in de crisis van dit moment, maar dat gaat voor nu te ver offtopic..)
Ook al zou ik niet geweigerd zijn door SQ vanwege eerder genoemde redenen dan zou ik zelf geweigerd hebben vanwege deze praktijken en met mij vele anderen. Dit kwam mede door de uitzending de RK, dit heeft SQ heel wat donoren gekost. Ze buiten hun monopoliepositie uit. Het zegt toch genoeg dat bloed afkomstig van SQ een stuk duurder is dan bloed afkomstig uit DL of Belgie? SQ blijkt dus stiekum toch een winstgevende org te zijn die flink geld verdient aan jouw bloed die jij belangeloos doneert. Elke halve liter bloed wordt voor ruim ¤ 200 verkocht, ik vind het nogal wat.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_114407092
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 11:17 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Ook al zou ik niet geweigerd zijn door SQ vanwege eerder genoemde redenen dan zou ik zelf geweigerd hebben vanwege deze praktijken en met mij vele anderen. Dit kwam mede door de uitzending de RK, dit heeft SQ heel wat donoren gekost. Ze buiten hun monopoliepositie uit.
Zo'n toevoeging doet me altijd denken aan een mooie uitspraak van Wim Kan:

"Mensen die boze brieven schrijven naar aanleiding van een tv-uitzending schrijven altijd: 'ik heb mij geërgerd en velen met mij...' Iedereen is doodsbang zich alleen te hebben geërgerd." :')

quote:
Het zegt toch genoeg dat bloed afkomstig van SQ een stuk duurder is dan bloed afkomstig uit DL of Belgie?
"Het zegt toch genoeg..." weer zo'n heerlijke dooddoener...

Weet jij exact hoe bloeddonaties en alle medische controles gaan in de genoemde landen én Nederland? Nee? Hmm, misschien zegt het dan toch niet zoveel? :{

quote:
SQ blijkt dus stiekum toch een winstgevende org te zijn die flink geld verdient aan jouw bloed die jij belangeloos doneert.
Ik heb maar één belang aan het doneren van bloed: dat het terecht komt bij mensen die het hard nodig hebben. Als je niet doneert omdat Sanquin er geld aan verdient, spelen er nog veel meer belangen blijkbaar..

quote:
Elke halve liter bloed wordt voor ruim ¤ 200 verkocht, ik vind het nogal wat.
Met elke halve liter bloed kan potentieel een mensenleven gered worden, dat vind ik nogal wat!
Smile, tomorrow will be worse...
pi_114407328
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2012 11:17 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Elke halve liter bloed wordt voor ruim ¤ 200 verkocht, ik vind het nogal wat.
En voordat het bloed verkocht word, is het afgenomen op een afnamelocatie waar de donor door meerdere medewerkers is gezien (baliedame, keuringsarts, donorassistent), is er materiaal gebruikt voor de afname, het bloed getest op overdraagbare ziekten (wat nou niet de meest goedkope tests zijn). En Sanquin doet ook nog eens heel veel aan onderzoek :Y

Het zal mij een zorg wezen wat ze ervoor vragen, ik hoop dat de ontvanger van mijn bloedbestanddelen zich weer wat beter gaat voelen. Van dichtbij gezien hoeveel verschil 2 zakken kunnen maken bij mijn destijds 10jarig, ernstig ziek broertje.
  donderdag 19 juli 2012 @ 11:45:35 #299
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_114407433
Bijna tijd om de nieuwe OP te gebruiken!
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  donderdag 19 juli 2012 @ 11:47:01 #300
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_114407485
Zal een nieuwe aanmaken
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  donderdag 19 juli 2012 @ 11:47:15 #301
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_114407494
Vol(bloed)
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')