abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 2 mei 2012 @ 23:29:24 #1
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111066461
Zo, hier zijn we weer. Met hopelijk een projectje dat ik wel aankan. De 133 bleek toch teveel werk, dus we hebben afgelopen week een fiat 126 aangeschaft. Deze mooie bolide is in 1991 door fsm gemaakt - een echte Polski fiat dus.

De fiat hebben we in Polen gekocht zo'n 150 km vanaf de Duitse grens. Ik zag hem toevallig al op de Poolse marktplaats staan, de contactgegevens waren een beetje vaag dus we zijn eerst bij een andere gaan kijken in dezelfde plaats.


Die bleek helemaal rot inclusief kale banden en het contactslot was ook stuk. Verder moest hij aangeduwd worden, wat voor ons niet handig was als we er ook mee terug moesten rijden naar Nederland. Uiteindelijk kwam de eigenaar (of nouja eigenlijk 3 eigenaren, een groepje jongens die voor de hobby die maluchy doorverkochten) ermee dat ze nog een garage hadden met nog meer fiatjes en of we daar wilden kijken.

Daar aangekomen voldeden er twee aan de criteria: gebouwd voor 1996 in verband met het ontbreken van de lambda sonde en hij moest in redelijke staat zijn zodat ie rijdend naar NL zou kunnen. De groene die we zagen was eigenlijk al via een veiling via marktplaats verkocht, maar de koper had nog niets van zich laten horen. Helaas bleek de accu dood en was er niemand die startkabels mee had :'). Zodoende hebben de jongens nog geprobeerd de fiat aan te duwen maar dat faalde.


Uiteindelijk zijn we met de blauwe vertrokken. Hij had een mooi schoon blokje, reed verder als een zonnetje en remde goed. Dat misten we vooral in die andere fiat, dus de keus was snel gemaakt. Omgerekend 375 euro voor betaald. Daarnaast kon ik gelijk gaan tanken, kon maar net met heel veel moeite bijna 17 liter in. Benzineprijzen lagen in Polen wat lager, dus dat was lachend tanken. O+

Dit is hem:







De eerste rit bedroeg 125 km terug naar Zielona Góra, waar we een overnachting geregeld hadden. De fiat heeft een luchtgekoeld motortje, dus we zijn na ongeveer 50 km gestopt om even te kijken hoe het ervoor stond. Heb constant 80 gereden, dus hij was goed warm geworden.



Motor zag er goed schoon uit. We hebben even 10 minuten met de klep open gestaan om de motor af te laten koelen en zijn daarna doorgereden naar het hotel. Toen nogmaals gekeken en bleek dat de motor een aantal druppels olie zweette. Nouja goed, is niet per sé een ramp. Hij was waarschijnlijk zulke snelheden toch niet gewend. :+

De volgende dag zouden we teruggaan naar Nederland. Eerst maar eens flinke boodschappen gedaan en ook heel goedkoop ruitenwissers ingeslagen (6 paar voor in totaal ¤12,50). Ook wilden we graag nog wat motorolie halen. Wij dus naar de shell, waar de pompbediende vertelde dat hij zelf ook een maluch had. Na een korte inspectie van zijn kant zei hij dat de auto in goede staat is. Een klein rot plekje kunnen vinden die we zelf niet eens gezien hadden: in de kofferbak onder het reservewiel. Verder heeft hij voor ons de kentekenplaat even goed vastgezet, want die schoot er bijna onderuit. Nog wat tips meegekregen en we konden weer op weg. Hulde trouwens aan de Polen die allemaal behulpzaam waren, ook uiteindelijk tijdens de rit naar Nederland zijn we in Duitsland nog door een aantal Poolse mensen aangesproken. :s)

Tijdens een aantal tussencontroles is gebleken dat de motor toch meer olie lust dan dat we aanvankelijk gedacht hadden. Hij heeft in totaal bijna een liter extra gedronken. Het blok werd ook ondergedruppeld. Ik vermoed puur door het feit dat ik hem tot waanzin heb gedreven door 100-105 te rijden.

Goed, we hebben Nederkand gehaald en hij wisselt nu zo om de tijd tussen onze stoep en de oprit van mijn ouders. Verder heb ik het blok even weer schoongemaakt en het ziet ernaar uit dat hij geen olie meer lekt. Het zal dus wel overdruk zijn door de snelheid toen.

Zo stond hij er vandaag bij met zijn grote broer (de 133 links):


Ik zou graag willen dat hij binnen nu en een periode van ongeveer 1,5 maand op Nederlands kenteken komt te staan. Heb op de website van het RDW gelezen dat het mogelijk is om de apk over te nemen, dus dan zou hij tot december in ieder geval mogen rijden. Wel wil ik de banden vervangen aangezien die overal droogtescheurtjes vertonen. Daarnaast mag er ook een stuurkogel vervangen worden. Ook hele nieuwe olie zal de fiat wat goed doen, dus dat moet ook nog gebeuren. Ten slotte het gat ten hoogte van het reservewiel lassen.

Verder nog wat aandachtspuntjes:
- Er is aan de kilometerteller geknoeid, die liep tijdens de rit naar Polen ineens 10.000 km verder door en daarnaast heb ik een klein barstje in het ruitje van het dashboardding ontdekt.
- Het interieur klopt niet helemaal: voorstoelen en achterstoelen zijn niet gelijk. Daarnaast is de achterkant een keer vervangen geweest en zit er nu een hoes overheen. Deze hoes kan ik niet verwijderen tenzij ik met een kapotgeknipte-nepleer-variant wil blijven zitten. :')
- Ik had nieuwe banden besteld. Deze zijn vandaag geleverd, maar ik had van te voren niet goed gecheckt of ik tubeless velgjes heb. Niet dus. Ik ga dus opzoek naar andere velgen. Moet even de juiste steek opzoeken ,maar ik vermoed dat de velgjes van een cinquecento ook wel zouden passen.
- Het blok rammelt ergens tegen een metaalstukje aan, wat een irritant geluid produceert. Ik heb zo gauw de oorzaak vandaag niet kunnen vinden. Maargoed, dat is geen struikelpunt waaraan nu gewerkt moet worden.

Dit is alsnog een lap tekst geworden, respect voor diegenen die het helemaal willen uitlezen. Ik hoop in ieder geval veel plezier te hebben aan mijn nieuwe fiatje in de toekomst. En oja, ik lach me rot wat betreft de kosten: verzekering komt uit op ongeveer 20 euro en belasting op 12 in de maand. Verder laat ik een mooie uitlaatgassengeur achter, jeeuh :6 ^O^

Buziak,
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111066874
Nice! Had wel mee gewild! Leuke gebakjes voor weinig geld.
Feel the fuzz!
  woensdag 2 mei 2012 @ 23:38:50 #3
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111066982
Het was ook wel leuk om te doen hoor zo'n trip! We zijn in totaal 3 dagen weggeweest. De eerste nacht hebben we uit ellende maar in de auto geslapen na aanschaf van een dekbedset, hotelprijzen waren belachelijk hoog en we konden het hotel waar we eigenlijk naartoe wilden in het donker niet zo goed vinden :+. Verder komen house_is_a_feeling en ik allebei uit Polen, dus dat maakt de fiat helemaal al speciaal wegens het sentiment :7
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  woensdag 2 mei 2012 @ 23:58:02 #4
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_111067992
Geweldig!

Leuk verhaal, leuke auto. Hopelijk lukt het jullie met deze wel!

*O*
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  donderdag 3 mei 2012 @ 21:38:28 #5
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111105069
Ik loop nu al vast op de bandenvraag. Zoek velgjes met steek 98x4 12".. Nergens te vinden. Anders moet ik verder kijken naar een 13" variant en de banden die ik nu heb gekocht terugsturen.. Iemand een tip? Heb al bij de plaatselijke sloop nagevraagd of ze iets hadden, maar dat hadden ze natuurlijk niet. -O-
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  maandag 7 mei 2012 @ 00:16:40 #6
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111233397
Ben nog niet veel wijzer wat betreft de banden en velgen, maar ondertussen erachter dat mijn reservewiel een tubelessband is met een binnenband erin :')

Heb zojuist nog wat mooie Poolse handleidingen gevonden, morgen maar eens doornemen of ik daar wat in kan vinden.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  maandag 7 mei 2012 @ 00:23:45 #7
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_111233658
Er kunnen probleemloos binnenbanden in je tubeless banden. Geen nood dus ;)

Wel effe opletten dat ze er talkpoeder ingooien, desnoods zelf effe een bussie meenemen, want dat heeft de gemiddelde bandenboer niet meer op de plank staan :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  † In Memoriam † maandag 7 mei 2012 @ 01:33:36 #8
25682 2cv
Niet subtiel
pi_111235450
Leuk ding ! Maar kan dat metaal-gerammel bij de motor niet een klep zijn die niet goed gesteld (ongeteld :') ) is ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_111236526
Gaaf hoor, leuk om te lezen :Y
Zo te zien wel een erg mooi exemplaar, fijn om te horen dat je er geen problemen mee hebt gehad op zo'n lange reis. Dat schept hoop :P Geinige velgen ook. Veel plezier ermee! ^O^
De achterbank is gok ik niet origineel en komt uit een versie na 1994, pas toen hadden ze die hoofdsteunen op de achterbank.
Er is natuurlijk een Fiat 126 club met een forumpje waar wel wat kenners actief zijn. Trouwens, komende zondag hebben ze hun voorjaarsrit (in Odoorn) :Y

Is de 133 nog steeds niet verkocht? Wel een beetje zonde :)
  maandag 7 mei 2012 @ 11:35:32 #10
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111241693
Hmm wat betreft dat gerinkel, zelf dacht ik aan de ophanging die ergens tegenaan rammelt. Hij rammelt alleen als je gas geeft trouwens :').

De achterbank is idd niet origineel. Jammer maargoed. Er zit een zwartleren variant onder maar die is dus verknipt.

Afgelopen zaterdag hebben we de 133 verkocht eindelijk. ;)

Wat betreft de fiat 126 club dingest, ik heb een account aangemaakt. Hij moet alleen nog goedgekeurd worden door de beheerder en daar krijg ik nou net geen reactie van. Verder kijk ik nu ook rond op poolse fora. Het kost me enige moeite maar het lukt aardig :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111241926
Hij staat ook weer in de lijst er bij ;) -> Overzicht Projecten
  maandag 7 mei 2012 @ 11:47:06 #12
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111242099
Bedankt anne. Waarom moet er talkpoeder in sd? Ik denk ook dat we dat gaan proveren overigens. Als ze dat ook met het reservewiel hebben gedaan en in polen ook vaker doen zal de kans op een klapband niet zo groot zijn. Heb verder ook op internet gelezen dan mensen met een kever het ook doen en die rijden er ook veel harder mee.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111242305
Talkpoeder zorgt er voor dat de binnen- en buitenband makkelijk over elkaar kunnen glijden, dus dan is de kans op een lek (door het wrijven) een stuk kleiner.
  maandag 7 mei 2012 @ 12:04:28 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_111242726
Toen ik 12 was (no joke), werkte ik op zaterdag bij de lokale garage als bandenboefje en uitlatenmonteur (hulpje) en in die periode was precies zo'n beetje de overgang tussen tubetype en tubeless banden. proppen schieten mocht toen helemaal niet ivbm de contsructie van de band. Toen werd er dus gewoon domweg een binnenband in een tubeless band geplempt als hij lekgereden was.

Ook werden nieuwe banden eigenlijk alleen maar in tubeless versie geleverd, terwijl de helft van NL nog op tubetype velgen reed, en ook daar weren gewoon biba's in gegooid. Als je een nieuwe biba uit de doos haalt, was hij al een beetje gepoederd, maar als je een band verving voor een nieuwe met de oude biba erin deed je er een beetje talkpoeder bij, omdat dan het meerendeel van het talkpoeder in de oude band achter bleef.
Zoals Anne al zei: het voorkomt/vermindert slijtage door wrijving tussen binnen- en buitenband.

In mijn motorbanden zitten ook biba's en daar zit ook talkpoeder in ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 7 mei 2012 @ 13:03:02 #15
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_111244684
Geweldig, wat een leuk ding! Ik ga dit volgen.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  maandag 7 mei 2012 @ 13:14:32 #16
367931 Charger808
Bite my shiny metal ass!
pi_111245039
Heb echt leuke herinneringen aan dit wagentje. Mijn oom in Polen had ook zo'n ding. Er zat een gat in de bodem waardoor je straat gewoon kon zien :D Echt een cool autootje dit!
  maandag 7 mei 2012 @ 18:48:37 #17
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111257463
Zo, de nieuwe bandjes zitten eronder. Morgen nog uit laten lijnen en klaar is kees. :)

Moet nu nog alleen wat kleine dingetjes doen en dan kan ie voor de keuring. Moet alleen even nog navragen of ik de huidige Poolse APK kan behouden. Het schijnt namelijk van wel, maar dan moet je het wel kunnen aantonen - en ik heb dus alleen een stempel op de papieren dat er "przeglad" op zit.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  donderdag 10 mei 2012 @ 16:40:18 #18
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_111382165
Leuk verhaal en erg leuk om te doen allemaal..

Zou er niet aan moetten denken maar begrijp het wel haha
pi_111392995
pas op met dat olieverbruik. de kans dat je met de snelheden die je hebt gereden een kering z'n laastse duwtje hebt gegeven is best aannemelijk, zeker als het ding jaren nouwelijks (degelijk) gereden heeft.

waar komt het vandaan?
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
pi_111393737
Hehe lachen zo'n projectje ;) Doet me meteen denken aan dit:


Maar die van jullie heeft de rit wel overleefd :+
  † In Memoriam † donderdag 10 mei 2012 @ 21:06:19 #21
25682 2cv
Niet subtiel
pi_111394423
Wat weegt zo'n 126 eigenlijk ? En hoe breed is die ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_111396962
Wat een mooi verhaal!

Ook als ik fiat niet mijn ding.. het ziet er wel leuk uit!
Succes!
JA!
  vrijdag 11 mei 2012 @ 16:35:39 #23
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111425060
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 20:42 schreef powerflux het volgende:
pas op met dat olieverbruik. de kans dat je met de snelheden die je hebt gereden een kering z'n laastse duwtje hebt gegeven is best aannemelijk, zeker als het ding jaren nouwelijks (degelijk) gereden heeft.

waar komt het vandaan?
Olielekkage is als het goed is al opgelost, de dop zat er scheef op. Moest een beetje gebogen worden en weg is het probleem, tot nu toe dan :+

Waar het vandaan komt? Leszno, zo'n 150 km vanaf de Duitse grens in het midden van Polen ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 21:06 schreef 2cv het volgende:
Wat weegt zo'n 126 eigenlijk ? En hoe breed is die ?
Hij weegt precies 600, de breedte weet ik zo gauw niet uit mn hoofd; volgens de Poolse wiki 1,37 ;)

We zijn nu trouwens bezig met het aansluiten van de radio. Moesten boxen eromheen bouwen etc. Gaat opzich wel even prima, vanavond is het wel klaar denk ik zo.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111430637
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 16:35 schreef monsterd. het volgende:

[..]

Olielekkage is als het goed is al opgelost, de dop zat er scheef op. Moest een beetje gebogen worden en weg is het probleem, tot nu toe dan :+

Waar het vandaan komt? Leszno, zo'n 150 km vanaf de Duitse grens in het midden van Polen ;)

ik bedoelde de locatie van de lekkage _O-
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
  vrijdag 11 mei 2012 @ 20:57:28 #25
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111436819
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 18:58 schreef powerflux het volgende:

[..]

ik bedoelde de locatie van de lekkage _O-
Ohhh, haha. Nouja het begon vanaf de olie dop en liet uiteindelijk spetters over het hele blok heen achter.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111438575
Radio doet het! Aan monsterd om de foto's te showen. (& geld wegleggen voor een fatsoenlijk exemplaar :'))
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  vrijdag 11 mei 2012 @ 23:23:20 #27
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111444244
Oh ja foto's plaats ik morgen wel. Mobiel gaat dat niet. :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 11:03:08 #28
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111453545
Dit is de nieuwe radio (pauperradio die al in de Carisma van House zat, maargoed hij werkt en beschikt over bluetooth, cd en usbondersteuning :+):


De omlijsting eromheen was afgebroken. Bij de halfords hadden ze geen universele nieuwe. Jammer dan voorlopig.

Verder zijn dit de "boxen". Ik heb nog geen foto gemaakt van hoe ze in de fiat zitten, maar ze moeten ook nog bekleed worden etc.


We zijn er nog achter gekomen dat beide voorlampenunits vervangen moet worden. De reflectoren zijn helemaal verroest en in een van de koplampen zit er ook nog flink wat condens. Mogelijk apkafkeur. Nu heb ik gekeken bij van der laan (126 webshop) en die heeft ze voor 60 euro voor een setje. Vind ik nog best aan de prijs, dus heb even kijken wat Polen dan aanbied: 50 pln (12,50) voor een set + verzendkosten (die zullen ook ongeveer die richting op gaan). Verder heb ik nog bij een andere Pool spatlappen en een ander hoesje voor de achterbank besteld. Komt uit op 25 euro inclusief verzending ^O^
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 11:04:41 #29
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111453565
Oja, trouwens nog een vraagje. Iemand enig idee waar het eerste knopje voor dient (op de eerste foto links van de hendel voor de achteruitverwarming?) :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111456717
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 11:04 schreef monsterd. het volgende:
Oja, trouwens nog een vraagje. Iemand enig idee waar het eerste knopje voor dient (op de eerste foto links van de hendel voor de achteruitverwarming?) :+
Bedoel je die met die cirkel erop? Want de achterruitverwarming-knop zit op het dashboard linksonder. Die cirkel-hendel is om de sterkte van de luchtstroom te regelen; ventilator aan en hendel uitgetrokken is vol vermogen, ingedrukt is een flauw stroompje. Hendel ernaast is voor de bovenste ventilatie/blower.

Sinds dinsdag heb ik er namelijk ook eentje :+

Rest van de foto's hier: Carbagerun 2012, wie doet er mee? :)

Die van ons komt iets dichter bij huis vandaan (althans, wel uit Polen oorspronkelijk, maar al sinds '93 hier op kenteken). We hebben hem uit Enter weggeplukt. Ziet er nog goed uit en loopt ook vrij prima, maar hij heeft wel last van backfire dus er moet nog iets goed afgesteld worden met behulp van die verzamelaar hier in de buurt. KM-teller wijkt ook af, 120 op de teller is zo'n 95-100 op een normale teller. Prime kruissnelheid :P Op GPS heb ik hem op 102 gekregen met veel moeite, maar goed, het is geen ding om haast mee te hebben.

Is dat een Poolse webshop of zo? Misschien heb ik er dan ook nog wat aan :) We willen er eigenlijk nog chromen bumpers op, witte knipperglaasjes voor ipv oranje en misschien een dakdragertje.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 19:55:59 #31
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111468804
Oh leuk he die witte nog op marktplaats zien staan! Gefeliciteerd :D

Voor chromen bumpers kun je het beste terecht bij van der laan. Gewoon even googlen icm fiat 126, dan kom je bij de webshop uit. Als je in polen wilt shoppen dan kan het via allegro.Pl. Alles is wel in het pools maar met google translate is er vanalles mogelijk. Met contact met verkopers kan ik je wel helpen :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111496913
aaah.. ik kan niet wachten totdat ik een keer de Tofas Dogan SLX uit Turkije kan meenemen hierheen, ook wel gekend als de Fiat Regata.. :9~

Succes met je project, dit ga ik volgen 8-)
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  maandag 14 mei 2012 @ 21:34:28 #33
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111553057
Een regata heeft ook wel wat ja! :D

Oja, Dingest ben je fiatje nog tegen gekomen op de foto's van de "fiat meet". Was dat eigenlijk nog leuk? Ik las dat er niet zo veel mensen op af waren gekomen?

Morgen komt als het goed is het pakketje van van der laan binnen. Kan dus van de week aan de slag met die stuurkogel. :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  maandag 14 mei 2012 @ 21:39:16 #34
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111553423
Ik vraag me ook af en misschien klinkt het heel dom, maar is het mogelijk om de roest in de koplamp weg te werken door het op de schuren in de lamp en dan erover heen te gaan met chroomlak of vervormd het lichtbeeld dan alsnog heel veel?
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111560908
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 21:39 schreef monsterd. het volgende:
Ik vraag me ook af en misschien klinkt het heel dom, maar is het mogelijk om de roest in de koplamp weg te werken door het op de schuren in de lamp en dan erover heen te gaan met chroomlak of vervormd het lichtbeeld dan alsnog heel veel?
Klinkt do-able..

Nooit geslagen is altijd mis toch.. :P

En ipv. chroomlak zou ik hem juist van binnenuit polijsten.. ;)
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  † In Memoriam † maandag 14 mei 2012 @ 23:40:56 #36
25682 2cv
Niet subtiel
pi_111561477
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 21:39 schreef monsterd. het volgende:
Ik vraag me ook af en misschien klinkt het heel dom, maar is het mogelijk om de roest in de koplamp weg te werken door het op de schuren in de lamp en dan erover heen te gaan met chroomlak of vervormd het lichtbeeld dan alsnog heel veel?
Kijk eens wat die chroomlak kost en vergelijk dat met de prijs van nieuwe koplampen. Ik denk dat je hooguit ¤5,- bespaart, jezelf een hoop werk op de hals haalt en het resultaat niet zeker is.

Anderzijds: hoe goed zouden die poolse koplampen zijn ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 14 mei 2012 @ 23:56:42 #37
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111562363
Zo'n busje chroomlak kan ik voor ongeveer 15 euro kopen neem ik aan? Ik heb eigenlijk gewoon geen zin om te wachten totdat de Poolse koplampen binnenkomen. Het zijn trouwens nieuwe in een doos van een onbekend merk. Het zouden zomaar originele kunnen zijn, geen idee eigenlijk. Heb alleen gecheckt of het echt voor mijn type auto is. De verkoper zou vandaag checken wat verzenden kost, maar ik vermoed dat het totaalbedrag dan op ongeveer 30 euro uit komt.

Polijsten kan ik nog eens proberen :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111577746
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 21:34 schreef monsterd. het volgende:
Een regata heeft ook wel wat ja! :D

Oja, Dingest ben je fiatje nog tegen gekomen op de foto's van de "fiat meet". Was dat eigenlijk nog leuk? Ik las dat er niet zo veel mensen op af waren gekomen?

Morgen komt als het goed is het pakketje van van der laan binnen. Kan dus van de week aan de slag met die stuurkogel. :)
Nee, niemand :') Alleen hij, ik en iemand die graag eentje uit Polen wil halen (heeft daar ook connecties). Was wel gezellig hoor, heb mij prima vermaakt tussen die oude Fiats en Lancia's :Y

Maar ik heb daarna nog tot 20:00 uur bij 'Roefel' gezeten, we zijn de hele auto grondig bij langs gegaan. Hij was er best te spreken over: rijdt, stuurt, remt, koppelt en schakelt goed. Ziet er vrij netjes uit van binnen/buiten en bodem is erg hard. Alleen heeft hij veel binnen gestaan en is weinig gebruikt, daardoor is het één en ander uitgedroogd. De asflensen waren kurkdroog, die zijn ingesmeerd. Fuseepennen waren wel vet maar toch een beetje bijgedaan nog. Thermostaat was kapot, die is vervangen. Wel zijn (ik gok dan door die uitdroging) alle vier de wiellagers aan vervangen toe en de remschoenen zijn dun. Dus die willen we wel graag vervangen voordat we er 4000 km mee gaan rijden, en dat kost helaas wel het nodige. Laten we bij de garage doen want het aandraaien van de bouten komt nogal nauw, en anders sta je na een paar 100 km weer met kapotte lagers. Verder wat kleine dingetjes zoals bougiekabels en v-snaar vervangen, en het voetstuk van de carburateur want die trekt valse lucht aan waardoor hij backfired in de carburateur. Kleppen en ontsteking zijn goed (af)gesteld door ons, dus daar ligt het niet aan. En afhankelijk van het olieverbruik moet de achterste krukaskeerring vervangen worden. Is niet duur, kost gewoon even tijd om het blokje eraf te halen :P
Best nog wel een lijst dus, maar op zich na 22 jaar niets schokkends imho. Meeste is ook niet zo duur.
  woensdag 16 mei 2012 @ 00:20:53 #39
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111609193
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 13:44 schreef Dingest het volgende:

[..]

Nee, niemand :') Alleen hij, ik en iemand die graag eentje uit Polen wil halen (heeft daar ook connecties). Was wel gezellig hoor, heb mij prima vermaakt tussen die oude Fiats en Lancia's :Y

Maar ik heb daarna nog tot 20:00 uur bij 'Roefel' gezeten, we zijn de hele auto grondig bij langs gegaan. Hij was er best te spreken over: rijdt, stuurt, remt, koppelt en schakelt goed. Ziet er vrij netjes uit van binnen/buiten en bodem is erg hard. Alleen heeft hij veel binnen gestaan en is weinig gebruikt, daardoor is het één en ander uitgedroogd. De asflensen waren kurkdroog, die zijn ingesmeerd. Fuseepennen waren wel vet maar toch een beetje bijgedaan nog. Thermostaat was kapot, die is vervangen. Wel zijn (ik gok dan door die uitdroging) alle vier de wiellagers aan vervangen toe en de remschoenen zijn dun. Dus die willen we wel graag vervangen voordat we er 4000 km mee gaan rijden, en dat kost helaas wel het nodige. Laten we bij de garage doen want het aandraaien van de bouten komt nogal nauw, en anders sta je na een paar 100 km weer met kapotte lagers. Verder wat kleine dingetjes zoals bougiekabels en v-snaar vervangen, en het voetstuk van de carburateur want die trekt valse lucht aan waardoor hij backfired in de carburateur. Kleppen en ontsteking zijn goed (af)gesteld door ons, dus daar ligt het niet aan. En afhankelijk van het olieverbruik moet de achterste krukaskeerring vervangen worden. Is niet duur, kost gewoon even tijd om het blokje eraf te halen :P
Best nog wel een lijst dus, maar op zich na 22 jaar niets schokkends imho. Meeste is ook niet zo duur.
Klinkt opzich wel redelijk. Ook wel fijn dat er iemand is die er zoveel over weet je wat nuttigs kan zeggen over de staat van je auto ;). Ik denk dat de punten die je genoemd hebt ik zelf ook even moet controleren. Ik ga morgen misschien nog kijken naar de onderdelen die in Enter zijn blijven liggen.. Heb je toevallig enig idee wat hij nog precies had liggen? Heb bijvoorbeeld geen cilinderkoppen enzo nodig die hij heeft maar ben meer geinteresseerd in interieurdingen etc. Weet nog niet of het echt interessant is, de vriend van mijn moeder zou misschien mee gaan maar als het niet interessant genoeg is dan is het zonde van de tijd etc. Wacht nog op antwoord van die kerel dus :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111609621
Geen idee, ik had het idee dat het spul ook ergens anders lag dan bij hem thuis want het voorraam moest hij nog ophalen zei hij toen. Of hij dingen voor het interieur heeft weet ik niet. Het is wel een relaxte jongen overigens, doe hem maar de groeten als je iets bij hem gaat ophalen :P

Ja, dat is wel fijn dat hij in de buurt woont en er zoveel vanaf weet :Y Geeft mij een vrij gerust gevoel dat we hem zo kritisch hebben nagekeken, al is het jammer dat het alle vier de wiellagers zijn ipv slechts eentje. Ik heb ook een goede nieuwe Haynes bij hem gekocht (zou ik je sterk aanraden voor onderhoud, kost 25 euro). Op zich zou ik de wiellagers zelf kunnen, ziet er niet erg ingewikkeld uit, maar volgens het boek (en hem) moeten vooraan de asmoeren op een erg laag moment aangedraaid worden dat buiten het bereik van mijn momentsleutel valt, en achter moeten de binnenste asmoeren zo vast aangedraaid worden dat de remtrommel bij een bepaalde kracht begint te draaien. Dat ga ik dan niet op het gevoel doen als ik er daarna 4000 km mee in het buitenland moet rijden :D Gebruik van kleine ritten of alleen in het binnenland was anders geweest, dan had ik zelf een poging gedaan.

Maar vooral die aandrijfas-flensen zijn kennelijk iets om goed gesmeerd te houden, en om een reservesetje van in de auto te hebben liggen (2x12,5 euro). Is niet moeilijk om zelf te vervangen en ze willen kennelijk wel eens kapot gaan. Andere dingen die hij altijd in een noodpakket heeft zitten: v-snaar, condensator (2x als je een dubbele bobine hebt), dynamoregelaar (blokje achter de dynamo-poelie), bougies, olie (mineraal! geen synthetisch want geen oliefilter), een binnenband want die zijn niet overal te vinden en eventueel een set pakkingen en benzinepomp :)
  woensdag 16 mei 2012 @ 08:17:21 #41
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_111612614
Hij is alsnog vaag over wat hij wel en niet heeft, maargoed we gaan wel gewoon even kijken en dan zullen we wel zien. ;)

Ik heb een aantal Poolse handleidingen, inclusief plaatjeshandboeken :+. Als ik goed zoek is er ook nog wel een digitale haynes te vinden denk ik zo.

Waar ga je al die reserveonderdelen laten trouwens? Past dat in de kofferbak? :P

Hier bestaat mijn "noodpakket" alleen uit een binnenband en inderdaad mineraalolie. Maargoed, eigenlijk bizar dat ik dat stuk vanuit Polen zonder reserveonderdelen heb gereden :{
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_111617032
Ach, hij rijdt het ook vaak genoeg zonder dat-ie het per se nodig heeft, maar dit zijn de grootste probleempunten kennelijk :) En zoveel ruimte nemen die onderdelen niet in beslag hoor; die flensen zijn het grootste en ik denk niet veel groter dan een tennisbal :P Maar goed, als je er verder alleen binnen Nederland mee blijft zal zo'n pakket niet absoluut noodzakelijk zijn, het is vooral voor de lange ritten handig.

Trouwens, wat betreft lekken langs de oliedop: als je die helemaal doordraait bij het vastdraaien zit hij net niet goed. Je moet een kleine slag terug dat er geen speling meer op zit, anders kan-ie idd gaan lekken :)
  dinsdag 29 mei 2012 @ 11:05:45 #43
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_112159268
Gisteren voor 126 euro aan onderdelen besteld :+. Hier gaan we ook de wiellagers voor, remkabels en alle kleine dingetjes doen. Totale kosten inclusief aanschaf liggen nu op ongeveer 400-500 euro. Daar zit dan benzine voor de rit niet bij, maar eigenlijk valt het nog reuze mee.

Ben ook nog op zoek naar een goede krasvrije voorruit, die van mij gaat de APK niet redden :'). Keertje 's avonds mee gereden, beeld versplinterd door de krassen. :(
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_112161473
Wij zitten alleen al op 500 euro in onderhoud/(reserve)onderdelen :P
  dinsdag 29 mei 2012 @ 13:23:04 #45
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_112164782
Best wat idd en het loopt gauw op, maargoed als het klaar is kun je weer een tijdje vooruit :). Heb jii de wiellagers al laten doen? Enig, dee van de kosten als de garage het doet?
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_112167010
Garage rekent zo'n 30-45 minuten per hoek, maar dat bedrag wat ik noemde is ongeveer al inclusief montage. Bijna de helft van dat bedrag komt al door die wiellagers :)

Ik heb wel de remmen vervangen, maar hij trekt nu toch wat scheef dus als hij bij de garage staat laat ik daar even naar kijken. Diagnoses stellen ben ik niet zo goed in. En we hebben nog steeds backfire in de carburateur ondanks het vervangen van het voetstuk en pakkingen.
pi_112281962
Monsterd even een vraagje aan jou ik ben ook van plan om een auto uit Polen te kopen een UAZ 469 maar hoe doe ik dat met de verzekering wil hem eigenlijk ook wel naar Nederland rijden in plaats van op een ambulance.
  donderdag 31 mei 2012 @ 22:01:31 #48
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_112285387
Vreemd dat de backfire er niet uit gaat, al een flink stuk ermee gereden?

Euh verzekeringen in Polen lopen iets anders daar in Nederland, daar verzeker je niet jezelf icm met het voertuig maar alleen het voertuig. Je moet even opletten of er verzekering op zit en anders is dat bij een willekeurig verzekeringskantoortje als het goed is te regelen. Je zou ook nog kunnen kijken of je hem officieel kunt exporteren (dat is een mogelijkheid, maar ik weet zelf niet eens hoe dat werkt :')). Je krijgt dan in ieder geval een rood kenteken en dan zou je hem tijdelijk extra kunnen verzekeren. Maargoed, dat is afhankelijk van de auto die je koopt. Zorg ervoor dat de verzekering erop zit voordat je gaat rijden anders kun je nog wel eens problemen krijgen.

Ik zoek even op Poolse fora voor je, ben dit in ieder geval tegengekomen, als je het door google translate heen haalt moet het opzich wel leesbaarzijn. Samenvattend gaat het over een persoon die dan een nieuwe auto (maar dat moet opzich niet uitmaken) wil exporteren vanuit Polen naar Noorwegen (land maakt inprincipe ook niet uit). Hij stelt in ieder geval dat je dat op het douanekantoor kunt regelen (urzad celny). Ik vind het persoonlijk lastig, ik kon het sowieso niet terugvinden op de website van de Poolse ministeries dus we hebben het stuk op goed geluk gereden :+, wel met een geldige verzekering die de auto nog had.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_112287673
Nee, nog niet, wel iets van 400km in korte stukken. Hij begint nu ook erg in te houden bij een koude motor en komt dan amper boven de 50 uit. Komende woensdag worden eerst de wiellagers vervangen, daarna gaan we kijken naar een lange dagrit en hoe dat de symptomen beïnvloedt :) Kans is nog wel redelijk imho dat we toch weer naar delen van de ontsteking moeten kijken, de bobine of condensators of zo.

En over 2 weken moet hij optisch klaar zijn, dan is de introductiedag van de Carbage Run :D We gaan de auto beplakken en verder niet-permanent bewerken, zodat hij weer terug zou moeten kunnen naar zijn originele staat. We vonden het anders toch te zonde.
Stiekem ben ik een beetje teleurgesteld: er doet een Trabant mee met een 600cc luchtgekoelde 2-cilinder 2-takt, dus we hebben niet het kleinste motortje :@ Maar de Trabant haalt er wel 2 pk en 11 Nm meer koppel uit, dus het minste vermogen en de kleinste auto zouden we nog wel eens kunnen hebben :7
  donderdag 31 mei 2012 @ 22:50:56 #50
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_112288468
Een trabbie met 600cc motor? Ik dacht dat die motoren altijd veel kleiner waren :+

Condensator wil nog wel eens kapot gaan idd, heb er eentje reserve besteld. Kost gelukkig niet veel :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_112290594
Eerste generaties waren zo'n 500cc. Maar goed, in die periode lag er ook zo'n 500cc in de 500 :P

Ik heb er ook twee als reserve liggen (dubbele bobine), maar het is nogal willekeur om alles maar te gaan vervangen aangezien we gewoon door ons geld heen zijn. Dus ik kijk er eerst met die verzamelaar nog eens naar als de problemen aanblijven :)
  donderdag 31 mei 2012 @ 23:28:37 #52
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_112290727
Ik wacht deze maand ook maar met invoeren :') ivm met de kosten.

Kun je eens een filmpje posten als die backfired? Weet niet of dat lukt? Misschien dat de vriend van mijn moeder het probleem herkent.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 17:01:44 #53
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_112482044
Bah, ik wacht ook nog steeds op de lampen via de Poolse marktplaats. :') Mocht ik deze week geen reactie van de verkoper verwachten dan start ik een geschil, moet als het goed is wat opleveren.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_112494616
Kon je geen gebruikt setje via het 126-forum regelen of zo? :)

quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 23:28 schreef monsterd. het volgende:
Ik wacht deze maand ook maar met invoeren :') ivm met de kosten.

Kun je eens een filmpje posten als die backfired? Weet niet of dat lukt? Misschien dat de vriend van mijn moeder het probleem herkent.
Als ik er morgen aan denk zal ik even kijken of dat lukt, maar op zich is er weinig aan te zien behalve dat hij knalt en een extra schok krijgt. En misschien dat het backfire bij het uitrollen in de versnelling in de uitlaat zit, maar dat kan ik moeilijk controleren want ik kan geen 80 km/u rennen om de boel van dichtbij te kunnen filmen :P

Maar goed, we controleren het nog wel en als het niet (eenvoudig) valt op te lossen wagen we het er wel op. Heb net ook al een enorme rekening voor m'n andere auto gehad }:|
  dinsdag 5 juni 2012 @ 22:37:33 #55
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_112499021
Heb uit enter 1 koplamp meegenomen, maargoed dat is er maar eentje :P. Zal nog even kijken of ik ergens anders eraan kan komen, maar het is zonde want ik heb die Poolse kerel natuurlijk al wel betaald..

Haha dat van die 80 km is natuurlijk logisch, ik dacht dat het misschien nog wel in lagere snelheden ook gebeurde. Die van mij schokt soms ook bij het schakelen maar dat lig net aan hoe ik schakel. Ik vind sowieso dat het nog vrij moeilijk aan te voelen is, ook bij het starten. En dat zeg ik na 1000 km :P.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_112503334
Oh ja, die koppeling is nogal hoog en wat log volgens mij. Je moet hem vrij rustig op laten komen ook bij het schakelen anders schokt hij inderdaad heel erg :Y Daarbij reageert hij vrij direct op het gaspedaal, waardoor misschien meer ingespoten wordt dan hij direct kan verwerken. Sowieso is hij door zijn korte wielbasis en verouderde/beperkte vering ook heel hobbel-gevoelig voor oneffenheden.
Maar als hij terugslaat in de carburateur krijgt het blok daar ook nog een extra tik van, dat zie je hem wel vrij duidelijk doen. Het is alleen niet specifiek genoeg om er een conclusie uit te trekken denk ik :)
  woensdag 6 juni 2012 @ 00:44:52 #57
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_112505325
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 17:01 schreef monsterd. het volgende:
Bah, ik wacht ook nog steeds op de lampen via de Poolse marktplaats. :') Mocht ik deze week geen reactie van de verkoper verwachten dan start ik een geschil, moet als het goed is wat opleveren.
Oh wat naar nou. Ik hoop niet dat 'ie je nu niks gaat sturen nu hij het geld heeft...
  woensdag 6 juni 2012 @ 13:23:02 #58
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_112517425
Hij heeft het schijnbaar opgestuurd, nu maar afwachten of ik geen en stapel oude kranten in het pakketje vind :')
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_112517975
Wat een mooi bakje. Ik ben jaloers.
Hoe heb je het qua taal geregeld bij onderhandeling? Ik weet hoe goed de talenkennis soms is van Polen ;) .
pi_112519558
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 13:35 schreef zl7z het volgende:
Wat een mooi bakje. Ik ben jaloers.
Hoe heb je het qua taal geregeld bij onderhandeling? Ik weet hoe goed de talenkennis soms is van Polen ;) .
Ze is Pools ;)
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_112519654
Oke dat verklaart een hoop. Ook haar liefde voor Polski-FIATs ;) .
pi_113041032
Dat had je geweten als je het topic had gelezen.

Heb je je lampen al binnen? En was het al gelukt met de velgen? Foto's :D
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Geluk zit in de rest.
  maandag 18 juni 2012 @ 14:51:57 #63
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_113051497
Lampen zijn nog steeds niet binnen. Die kerel heeft ze wel op de post gedaan, maar het is waarschijnlijk zoek geraakt.. -O-

Ik heb 2 tubelessvelgen :'), maar die zitten niet op de fiat op dit moment. Had toen al gewone tubelessbanden met een binnenband op de oude velg gedaan. Als ik een keer nog 2 goede velgen vindt dan wissel ik het dan wel.

Verder moet ik zeggen dat er maar weinig aan de fiat is gedaan in de tussen.. Ben aardig druk nu en kwa geld schiet er ook bij in. Maargoed, binnenkort gaan we weer bezig en dan hoop ik dat hij voor het einde van de zomer echt rond rijdt :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  woensdag 27 juni 2012 @ 22:24:14 #64
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_113485677
Komlampen zijn binnengekomen! ^O^
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  † In Memoriam † woensdag 27 juni 2012 @ 23:08:33 #65
25682 2cv
Niet subtiel
pi_113489174
Bijzonder. Heeft het te maken met de reflectoren ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 27 juni 2012 @ 23:14:46 #66
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_113489713
Jup, de oude zaten vol met roest door condens. Daardoor reflecteert het licht niet goed en dat is dan apk afkeur.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  † In Memoriam † woensdag 27 juni 2012 @ 23:23:25 #67
25682 2cv
Niet subtiel
pi_113490651
En de reflectoren van deze koplampunits zijn komvormig ? :P
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 29 juni 2012 @ 22:43:15 #68
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_113576579
De 126 heeft een broer erbij:


Prima autootje, ware het niet dat hij op 3 cilinders loopt :'). Daarnaast brandt het injectielampje. Het gisteren injectiereiniger erdoorheen gegooid, dus we zien het wel. Ga morgen nog even kijken of de bobines goed zijn en de compressie meten. Hoop niet dat een klep stuk is, want ik wil sowieso weinig geld in de cinquecento stoppen. Hij is vooral bedoeld als tussenauto voor mij en "eersteervaringsgebakje" voor mijn zusje. :) Maargoed, we zullen zien. Ik weet iig dat 1 bougie stuk is. Hebben we vervangen maar het maakte geen verschil.

Oja, de oude koplampen. Roest is heel goed te zien, geeft ook een vertekend lichtbeeld:


Ga morgen samen met de vriend van mijn moeder kijken naar de remleidingen en wiellagers. Wish me luck :*
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zondag 1 juli 2012 @ 11:36:52 #69
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_113622937
Remleiding laat je gewoon om maat maken bij een automaterialenzaak.

De oude sloop je er onderuit, je meet hoe lang deze moet zijn, en neemt de wartels mee naar de automaterialenzaak (mocht de leiding te lang zijn).

Dan maken ze in no-time een nieuwe leiding van koper met passende wartels die je zelf kunt buigen met de hand. Wiellagers bestel je gewoon nieuw op ebay, of bij de automaterialenzaak.

:)
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  zondag 1 juli 2012 @ 14:00:55 #70
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_113627107
Gelukkig heb ik gewoon een kant en klaar setje gekocht. ;) zijn gisteren niet aan de remleidingen toegekomen maar de nieuwe iellager zit er wel op. Post later nog wel wat nieuwe fotos.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_113628234
Als dat één van de remleidingen achter is, kosten die 1,25e (of 5zl) op juiste maat en grofweg juiste vorm :P
Ik mag hopen dat die wiellagers echt exact volgens het boekje zijn gedaan, anders heb je nogal kans dat-ie straks vastloopt. Helemaal achter :Y
  zondag 1 juli 2012 @ 16:02:48 #72
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_113631397
Hij hoefde alleen linksvoor vervangen te worden en het is wel goed gedaan, ik heb zelf alleen maar toegekeken :p
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_113632180
Nou ja, het komt wel heel erg nauw :P Maar je merkt het vanzelf wel als-ie na 300-400 km vastloopt :D
  zondag 1 juli 2012 @ 18:31:00 #74
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_113637537
Nouja ik vertrouw op de kundigheid van de vriend van mijn moeder. Hij heeft ook precies ook aangegeven wat er mogelijk mis kan gaan enzo. Dus ik denk dat het wel goed zit.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 23:12:38 #75
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_113873914
De cinq rijdt ook weer. Uiteindelijk bleek in een van de kleppen een gat te zitten :'). 150 euro verder en na al het werk van de vriend van mijn moeder is het dan gelukt. Het injectielampje brandt wel nog steeds, maar kan de ecu nog eens resetten om te kijken wat er gebeurd. Wel heeft hij nu hetzelfde probleem als de blauwe, namelijk zomaar voor stoplichten afslaan. Ineens hoor je de motor niet meer. Nou lag het in de 126 aan de contactpunten, maargoed de cinq is toch iets moderner dus het zal wel met de ontsteking te maken hebben. Klusje voor een andere keer. Tevens is de handrem ruk dus dat staat voor de cinq ook nog op de to-do-lijstje. :)

Oja, vanaf nu gaat de 126 dakhemelloos door het leven heen. Het hemeltje was toch al doorgezakt dus die heb ik eruit gesloopt. Ik hoop en ik hoop het nu echt, dat ik binnen nu en een maand Nederlandse platen heb :'). Als laatste moet sowieso de stuurspeling nagelopen worden, hij wijkt voor mijn gevoel te veel af zonder echt te sturen. Verder moet ik even kijken of ik nou toch een andere voorruit erin ga zetten of niet. Is afhankelijk van de mening van de apkkeurende garage. Zit er sowieso aan te denken om hem vooraf "vooraf" te laten keuren zodat ik zeker weet dat ik bij het RDW niet voor verrassingen kom te staan.

Iemand trouwens ervaring met het RDW en het invoeren? Ik heb gelezen op de website dat je zonder afspraak ook langs kunt komen (mits voor 12 uur 's morgens ), maar daar moet je schijnbaar ook een dagkenteken voor aanvragen. Kan ik niet gewoon heel eigenwijs op Poolse platen er naar toe of weigeren ze dan? :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 23:14:44 #76
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_113874027
En nog de foto van de oude koplamp: :{w
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_113876413
Die is wel behoorlijk roestig ja :D

En je kunt Sjors/Roefel van fiat-126.nl even mailen met dat soort vragen, die heeft vaak genoeg Maluchjes ingevoerd :)
Van het plafond hebben/hadden wij ook last, dat lijkt een stuk triplex of zo te zijn met een laag bekleding (ik vind het jaren '80 tapijt :P) erop en dat 'deukt' wat naar beneden. Dat eist 1 of 2 cruciale centimeters, en als we het terug duwden klapte het uiteindelijk weer naar beneden. Ik weet niet wat we gedaan hebben, maar de laatste tijd zit het ons niet meer in de weg in ieder geval.

Ruime speling in het stuur schijnen ze allemaal te hebben, maar het kan altijd té ruim zijn. Hoewel wij ook al redelijk in A-Team-stijl kunnen rijden :+
  zaterdag 7 juli 2012 @ 00:13:30 #78
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_113876663
Ik weet niet wat de marges voor apk zijn wat betreft speling maar misschien valt er nog het een en het ander af te stellen.

Ik klapte dus ook steeds het tapijtje terug, maar hij bleef nou net boven mijn hoofd indeuken. Je kunt het er wel uit halen hoor, het is behoorlijk irritant als het blijft omdeuken. Het bleek trouwens gemaakt te zijn van een houten plaat over de gehele lengte heen van het tapijtje die je via de zijkanten af moet breken om eruit te halen. Een andere optie voor als je het hemeltje heel wilt houden is om het via het achteraam eruit te halen, maargoed dan moet de achterruit er wel uit. :{ Dat vond ik zelf iets te veel werk, dus nu maar een kaal dakje. :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_113876762
Het zit inmiddels de laatste 700 km goed geloof ik, maar als het echt tot agressie gaat leiden is het er zo uit natuurlijk :P
  zaterdag 21 juli 2012 @ 23:44:58 #80
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_114515002
Nou ondertussen gaan er nog steeds dingen kapot :'). Is het ene gemaakt, gaat het andere stuk. Nu is de remcilinder rechtsvoor stuk en benzinetank blijkt voorzien te zijn van een klein gaatje :'):')

Ik ben minder blij dus. Maargoed, het goede nieuws is wel dat ik een ander interieur heb overgekocht van iemand, dus nu een volledig matchend exemplaar heb. Ook heb ik een nieuwe voorruit en blauw dakhemeltje, die gaan er morgen in.

De fiat staat al een week of twee in de lucht op assteunen, kon dus nog geen foto maken. Doe ik morgen, want het is wel leuk om het te laten zien :)

Iemand trouwens een suggestie voor de benzinetank? Nieuw kosten ze in NL 80 euro, Polen vraagt 20 + verzendkosten (maar die kunnen ook nog eens oplopen). Ik weet niet of er een of ander creatieve oplossing mogelijk is? :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_114517246
Laten lassen als het maar een klein puntje is, maar dan zorgen dat-ie van binnen goed schoon is zonder enige restanten van benzine... Anders gewoon een andere eronder hangen :P 80e is op zich niet eens zo duur voor een brandstoftank, ook al is het maar een kleintje.

Remcilinders zijn de kosten niet voor 7,5e per stuk. Enige nadeel is dat je het juiste gereedschap moet hebben om de veren van de remschoenen los te halen (remveertang) en met name terug te zetten, anders gaat je dat nooit lukken. Ik zou, zeker aan de voorzijde is nu mijn ervaring, zorgen dat je goede remmen hebt in een 126. Bij twijfel gewoon de remschoenen en cilinders vervangen, zo duur is dat eigenlijk niet. Kleine prijs voor meer veiligheid. Remmen ontluchten is ook niet zo lastig.
  zondag 22 juli 2012 @ 01:01:43 #82
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_114517855
Oh ja alles voor remmen is allang besteld, cilinder komt aankomende week binnen. Dat zijn de kosten ook niet. Ik zit vooral met de tank dat ik het idee heb dat het wel redelijk aan de prijs is, zeker gezien het feit dat ik maandelijks 200+ euro aan de fiat uitgeeft zonder er daadwerkelijk in te rijden. :+ In verhouding tot andere auto;s kost het geen drol natuurlijk Verder wil de vriend van mijn moeder niet lassen. Het is nu maar 1 klein gaatje maar bij de naden komen er steeds meer slechte stukken naar voren. Schiet niet op dus.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_114518412
Dan gewoon een andere bestellen bij waar je voorkeur ligt, of op het 126-forum vragen of iemand nog een goede heeft liggen. Veel meer opties heb je denk ik niet :P
  † In Memoriam † zondag 22 juli 2012 @ 03:04:38 #84
25682 2cv
Niet subtiel
pi_114520446
Lassen aan (lege) benzinetanks is een goed plan als je met een klap het tijdelijke voor het eeuwige wilt verwisselen ^O^
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 20:57:41 #85
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_115257773
Heb uiteindelijk een nieuwe tank besteld via ebay. Schade? 30 euro. Ook moest ik een nieuwe vlotter hebben, de oude bleek niet meer te redden.. voor 50 extra via een Duitse webshop komt hij hopelijk deze week nog binnen.

Ik hoop nu echt dat ik hem snel op nederlandse platen kan krijgen. Ben benieuwd of het nog gedoe geeft met papieren.. Ik heb alleen de autopapieren + een verkoopovereenkomst. Wat Polen betreft, die denken nog steeds dat ie in Polen staat en niet geexporteerd is... Maargoed we zullen zien.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_115258670
Wheheh, jeugdsentiment. Heb eens toen ik heel jong was in zo'n ding gereden op de schoot van een familielid. Ik vergeet het geluid ook nooit meer dat die dingen maakten, overal in Polen hoorde je constant dat veel te luide grasmaaiertje.

Even volgen, ook omdat mede-Pool :+

Voor wat betreft het invoeren: het aanvragen van zo'n eendagskenteken bij de RDW hoeft niet lang te duren. Ik heb ooit een auto ingevoerd en ik kreeg het kenteken al heel vlot, daarna mag je zelf een stuk karton pakken en het op je auto gooien.

O, en ik moest lachen toen je zei dat je een stempel had met 'przeglad'. Poolse przeglad....dan is er waarschijnlijk letterlijk met 1 oog naar de auto gekeken _O-

Ik had dit eerder moeten lezen. Ik was tot gisteren nog in Polen, had goedkoop onderdelen mee kunnen nemen :+
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 21:46:07 #87
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_115260796
Eendagskenteken etc moet wel lukken. Ik maak me meer zorgen om het feit dat zij niet zomaar kunnen controleren of ik de rechtmatige eigenaar ben. :')

Trouwens, iemand enig idee hoe het zit met apk als ik het niet bij het RDW laat doen? Anders kan ik hem vooraf laten keuren bij een garage hier in de buurt en zodra hij de papieren heeft daar terugkomen.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 21:47:23 #88
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_115260870
In mijn jeugd gingen we trouwens ook altijd aanrommelen met de fiatjes :'). Met de hele buurt zo'n ding aanduwen etc. Wat een gezicht, een hele zwerm koters om een maluch aan te duwen *O*
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_115264219
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 21:46 schreef monsterd. het volgende:
Eendagskenteken etc moet wel lukken. Ik maak me meer zorgen om het feit dat zij niet zomaar kunnen controleren of ik de rechtmatige eigenaar ben. :')

Trouwens, iemand enig idee hoe het zit met apk als ik het niet bij het RDW laat doen? Anders kan ik hem vooraf laten keuren bij een garage hier in de buurt en zodra hij de papieren heeft daar terugkomen.
Auto hoeft niet APK gekeurd te zijn om op kenteken te komen, ze kijken bij de keuring naar chassisnummer, juiste gewicht e.d.

Ik ben destijds met eendagsplaten en eendagsverzekering naar de RDW gereden en daar is de auto gekeurd voor de RDW.
Daarna doorgereden naar de garage en een APK laten doen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_115281646
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 22:34 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Auto hoeft niet APK gekeurd te zijn om op kenteken te komen, ze kijken bij de keuring naar chassisnummer, juiste gewicht e.d.

Ik ben destijds met eendagsplaten en eendagsverzekering naar de RDW gereden en daar is de auto gekeurd voor de RDW.
Daarna doorgereden naar de garage en een APK laten doen.
Je kunt overigens tijdens het invoeren bij de RDW meteen een APK laten doen, mocht je er vertrouwen in hebben dat de auto er wel doorheen komt. Dan ben je meteen klaar.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 12:22:49 #91
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_115283843
Nouja apk moet een fluitje van een cent worden met al die nieuwe onderdelen, ik denk alleen altijd dat het rdw nog een stuk strenger isdan een plaatselijke garage
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_115284031
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 12:22 schreef monsterd. het volgende:
Nouja apk moet een fluitje van een cent worden met al die nieuwe onderdelen, ik denk alleen altijd dat het rdw nog een stuk strenger isdan een plaatselijke garage
In theorie zijn de APK eisen natuurlijk hetzelfde...;). Ik kreeg bij de RDW niet de indruk dat ze strenger waren.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 12:31:44 #93
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_115284107
Jawel maar waarschijnlijk heeft de fiatgarage meer kennis over de specifieke gegevens van de 126. Zit vooral met speling op het stuur. Het zwabbert nogal, maar dat schijnt normaal te zijn.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_115284340
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 11:19 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Je kunt overigens tijdens het invoeren bij de RDW meteen een APK laten doen, mocht je er vertrouwen in hebben dat de auto er wel doorheen komt. Dan ben je meteen klaar.
Ja kan idd, maar ik doe het liever bij mijn eigen garage.
Kan je ook gelijk eventueel de reparatie laten uitvoeren.

En ik was bij de RDW Leeuwarden en had zo'n stugge Fries, dat praat niet lekker als Rotterdammer :')

Maar het kan allebei idd
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_115315213
Oh, wij zijn trouwens na 3600 km gestrand met een kapotte koppakking op 600 km van huis. Daarvoor al een hele rij met problemen gehad, waaronder 2 keer een kapotte uitlaat omdat er een bevestigingspunt op het motorblok in een ver verleden eens is afgebroken en 3 bouten niet genoeg is bij zware belasting. Wel via Sjors/Roefel en het Hongaarse 126-forum direct de volgende ochtend een gratis (!) nieuwe uitlaat geregeld, echt geweldig, maar die knapte 2 dagen later ook :'(

Nou dus maar eens de kop van het blokje trekken, met een beetje geluk ben ik met 20 euro voor een nieuwe pakkingset klaar :Y
  donderdag 9 augustus 2012 @ 00:19:15 #96
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_115318598
Oh ja wilde je al vragen hoe het met die van jou is, dingest :P . Duimen maar dat het meevalt. Maartoch, 3600 km is toch een flinke eind voor zon kar. Als ik er zelf op terugkijk heb ik ook mazzel dat ik probleemloos 1100 km heb afgelegd :')
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_115324177
Heh, Roefel (van Fiat-126.nl) is naar de World Maluch Meeting in Hongarije geweest en heeft ook de toeristische route genomen - 4775 km in Pop-exemplaar (cabrio) met aanhangertje :D
Maar goed, die is niet anders gewend. Moet eerlijk zeggen dat we er ook nooit problemen mee hebben gehad om er daadwerkelijk steeds in te moeten rijden, als je gewoon zijn motorische beperkingen accepteert. We vonden hem zelfs niet eens onmogelijk krap of oncomfortabel, geen moment gehad dat we hadden 'oh, we moeten weer terug in de rotauto' of zo, gewoon op lekker eigen tempo doorkarren met dat ding ^O^

Zal kijken of ik mijn verslag één dezer dagen kan aanpassen voor op het Fok-forum :Y
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 15:38:36 #98
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_115382495
Ik heb het verslag op het 126 forum ook gelegen, leuk :)

Ben vandaag nog heel kort bezig geweest. Was eigenlijk van plan om de tank eronder te zetten maar dat gaat hem niet worden gezien de staat van de draagarmen :').

Dit is trouwens de nieuwe tank:


Ik wilde ook nog nieuwe schokdemperrubbers erop zetten, de oude is helemaal rot. Ja, het was er maar 1, aan de andere kant miste het rubber helemaal :')


Er is nog een stukje van het oude rubber blijven zitten, dat moet ik er nog uithalen.


Maargoed, een van de draagarmen: -O-


Ik heb ondertussen maar nieuwe draagarmen besteld en wat nieuwe rubbertjes erbij. Kosten lopen behoorlijk op nu helaas, maargoed dat moet ik er maar voor over hebben. Vanaf september kan hij ook in een garage staan dus dan is hij straks goed beschermt voor de winter :+

Oja, nog een quick show van hoe het "nieuwe" interieur eruit ziet (er ligt nog redelijk wat zooi aan onderdelen los in de auto, dus let daar maar niet op..):



En zo staat hij erbij bij mijn ouders:


Het einde is gelukkig in zicht, binnenkort maar eens voorkeuren om te zien of we nog echt punten hebben gemist maar met al die nieuwe onderdelen kan ik het me bijna niet meer voorstellen :X
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 16:08:40 #99
187289 Charged
Ziet em duun.
pi_115383542
Leuke laatste pic naast de Mini.
Draagarmen zien er idd niet echt lekker meer uit,leuk leesvoer dit project.

Veel succes verder.
Graag verwijderen.
pi_115383575
Wat ik je al vanmiddag zei: chassis + alles wat nodig is om te rijden van een 356 nemen en daarbovenop je, nadat je het gespoten hebt in geel, carosserie van de 126 bovenop pleuren.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')