abonnement Unibet Coolblue
  zondag 10 juni 2012 @ 21:44:49 #151
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_112712584
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 11:30 schreef NienkeAD6 het volgende:
Allen,

Zojuist aangemeld voor dit forum omdat ik met nogal wat vragen zit.

Volgend jaar wil ik heel graag mee gaan doen met de Alpe d'HuZes, ik heb (helaas) heel wat motivatie gekregen om hier aan mee te doen doordat de ziekte kanker in mijn omgeving helaas heel veel aanwezig is.

Dat is dus mijn doel maar er is nogal wat nodig om dat doel te bereiken.

Nu ben ik (sinds kort, dat wel) actief aan het sporten in de sportschool om mijn lichaam klaar te stomen om volgend jaar deel te kunnen nemen.

Maar om hier aan deel te nemen heb ik uiteraard ook een fiets nodig. En ik zie werkelijk door de bomen de fiets niet meer. Mijn budget is +- ¤1000,- , het moet een nieuwe fiets gaan worden.

Ik ben me er bewust van dat er nogal wat extra kosten bij gaan komen (kleding, schoenen, helm, "computertje" en ik vergeet vast nog een aantal essentiële dingen die ook gekocht moeten worden), daarom wil ik me vast houden aan de ¤1000,-.

Ik heb zelf nog nooit op een racefiets gezeten dus het moet wel een fiets zijn waar een beginner aardig mee uit de voeten kan. Ik ben +- 1.75 en weeg zo rond de 57 kilo.

Wat zijn nu de belangrijke dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf? Zijn er bepaalde merken die jullie aanraden? Andere handige tips?

Zoals jullie lezen ben ik nogal een leek in de hele racefiets/wielrenwereld maar daar wil ik graag verandering in brengen. Mijn doel is duidelijk en ik ga er alles aan doen om dat doel te halen (4x de Alpe d'Huez beklimmen zal mijn doel gaan worden).

Ik hoop over maximaal 2 maanden de fiets te gaan kopen, tot die tijd heb ik dus de tijd om mij te verdiepen in alle soorten en maten fietsen die er verkrijgbaar zijn.

Hopelijk kunnen/willen jullie mij een beetje opweg helpen :-).

Alvast bedankt!
Als de kleur niet echt belangrijk is, moet je eens bij CycleCentre 5311 in Bruchem gaan kijken. (heb ik geen aandelen in hoor) Daar staan nogal wat overjarige dames racefietsen en ook wel van die één seizoen gebruikte dames wedstijdfietsen. Worden gewoon compleet geserviced en met garantie verkocht.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_112816871
Hoi,
Ook ik nieuw hier, en op zoek naar mijn eerste racefiets.

Ik wil vanaf september op de racefiets door weer en wind naar mijn werk. 2x 25km.
Ben een actief (downhill) mountainbiker geweest, maar heb geen racefiets ervaring.
Ik ben op zoek naar een geschikte fiets, juiste maat en juiste afmontage.
Ik ben 164 lang en 49 kg. binnenbeenlengte 79cm (als ik juist gemeten heb).
Is het voor mij raadzaam om voor een dames frame te kiezen?
(Ik moet wel een rugtas gebruiken om boeken en extra kleding mee te nemen.)
En ik wil ook de bergen in kunnen, dus heb al gelezen dat ik dan een triple moet hebben.
Mijn budget is max. 1300 euro, maar blijf daar liefst onder (natuurlijk).

Hebben jullie tips?
Ik heb al op internet gekeken, en wat shops bezocht.
Tot nu toe heb ik de volgende fietsen aangeraden gekregen...
graag jullie mening.

Cube Axial WLS GTC Pro
Stevens Impala 105
Specialized Dolce Comp X3

(de zit van de specialized is wat minder diep, wat iig comfortabeler aanvoelde, en ook met gebruik met rugzak misschien handiger is)
Hoe zit het eigenlijk met het instellen van stuurhoogte? Is dat makkelijk met een racefiets

Hoop dat jullie me verder willen helpen.

groeten
  FOK!fotograaf woensdag 13 juni 2012 @ 05:22:45 #153
73911 ultra_ivo
pi_112822621
Waarom wil je persé met een rugzak gaan rijden? Voor woon-werk is het ook handig om spatborden en goed licht te hebben. Een pure racefiets zou ik voor 2x25km/dag afraden. Kijk eens naar iets wat ze in Engeland een audax-fiets noemen. Of een crossframe met oogjes. Rijdt vrijwel net zo snel als een racefiets maar is net wat mobieler.
Met de huidige ahead sets is het instellen van de stuurhoogte minder makkelijk dan met de oude klassieke stuurpennen.
pi_112828054
Wat is de rede dat je voor die afstand een racefiets afraad?
Een rugzak moet ik meenemen om kleding en boeken mee te nemen.
Enig idee waar in nl die audax fietsen te koop zijn, kan ik eens gaan kijken.
Het enige waar ik dan mee zit denk ik is dat je beperkter bent in de bergen, klopt dat?
pi_112828315
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 11:19 schreef Dada.onelesscar het volgende:
Wat is de rede dat je voor die afstand een racefiets afraad?
Een rugzak moet ik meenemen om kleding en boeken mee te nemen.
Enig idee waar in nl die audax fietsen te koop zijn, kan ik eens gaan kijken.
Het enige waar ik dan mee zit denk ik is dat je beperkter bent in de bergen, klopt dat?
Hij bedoeld dat je ook fietstassen mee kan nemen. Dat is een stuk comfortabeler en als je in de bergen gaat fietsen kun je die ook zo weer verwijderen.



"Door weer en wind", op een racefiets is het niet echt comfortabel fietsen met slecht weer. Dunne bandjes op gladde wegen is vragen om ongelukken. Een touring fiets is daar wat beter tegen bestand.

Ik zou jezelf afvragen wat het belangrijkste is, dagelijks die werk ritjes of ritjes in het weekend en die vakantie in de bergen. En dan daar je keuze op afstellen.
pi_112828457
Om door wind en weer te fietsen naar je werk zou ik eerder een MTB nemen :)
pi_112828660
quote:
12s.gif Op woensdag 13 juni 2012 11:30 schreef 1299 het volgende:
Om door wind en weer te fietsen naar je werk zou ik eerder een MTB nemen :)
Ook een stuk betere keus ja.
  FOK!fotograaf woensdag 13 juni 2012 @ 14:37:40 #158
73911 ultra_ivo
pi_112836421
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 11:19 schreef Dada.onelesscar het volgende:
Wat is de rede dat je voor die afstand een racefiets afraad?
Een rugzak moet ik meenemen om kleding en boeken mee te nemen.
Enig idee waar in nl die audax fietsen te koop zijn, kan ik eens gaan kijken.
Het enige waar ik dan mee zit denk ik is dat je beperkter bent in de bergen, klopt dat?
Dat wat Knut zegt, het comfort. Je moet het iedere dag kunnen volhouden. Voor bagage zijn veel betere oplossingen te bedenken dan een rugzak. Even twee plaatjes.
de klassieke oplossing, een Carradice zadeltas met Bagman:



of een rackpack:



Een rackpack kun je monteren op een normale bagagedrager of op eentje die je aan de zadelpen klemt (moet je wel een stevige zadelpen hebben).

Audax fietsen zijn in Nederland slecht leverbaar. Ik heb die van mij zelf gebouwd op basis van een frame dat ik heb laten bouwen. Marten Gerretsen (www.m-gineering.nl) wil nog wel eens frames geschikt voor dit werk hebben.
Voor jouw combinatie van doelen is een klassieke randonneur bij uitstek geschikt. Racestuur, cantilever remmen, de mogelijkheid om zowel smalle als brede banden te monteren. Helaas worden ook die nog maar mondjesmaat in Nederland geleverd.
Een voorbeeld uit mijn eigen fietsenpark, zowel met als zonder vakantiebagage:





Zo direct uit het hoofd is er 1 fabrikanten die in Nederland een voor jou geschikte fiets in de betaalbare prijsklasse leveren.
Kona:



De Kona Sutra. Voor een vakantie in ruige gebieden zijn schijfremmen minder geschikt, in beschaafdere gebieden moet 't te doen zijn. Voor forenzen zijn ze uitstekend geschikt (veel minder slijtage van de velgen).
Een goede basis voor een eigengebouwde variant is een veldrijfiets (cyclocross), tenminste als het frame voorzien is van oogjes voor spatborden/bagagedragers en bidonhouders. Een puur wedstrijdframe zal dat niet hebben. Vanaf daar kun je verderbouwen met spatborden en bagagedragers.
Vergeet ook het licht niet, als je wat verder bent kan ik daar nog wat tips over geven. Ga iig niet af op wat een racespecialist je in je handen wil duwen, die heeft zelden verstand van dit soort werk. Praat eerder met Marten Gerretsen.
Ben je handig kun je trouwens een Orange Bikes framekit kopen bij Freshtripe in Engeland en die zelf naar eigen wens verder opbouwen.

pi_112836867
Goed verhaal, maar wat is er mis met schijfremmen? Behalve dat ze zwaarder zijn en de blokjes wat duurder zijn?
pi_112837361
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 14:47 schreef 1299 het volgende:
Goed verhaal, maar wat is er mis met schijfremmen? Behalve dat ze zwaarder zijn en de blokjes wat duurder zijn?
http://www.bikerumor.com/(...)-but-will-they-work/

:P

on a serious note: Inderdaad zwaarder en ik denk dat Ivo vooral doelt op het feit dat v-brakes makkelijker te fixen zijn door een lokale werkplaats als je in centraal Kazachstan met pech staat ;) In Nederland maakt dat op zich niet zo veel uit natuurlijk.
pi_112837700
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 14:56 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

http://www.bikerumor.com/(...)-but-will-they-work/

:P

on a serious note: Inderdaad zwaarder en ik denk dat Ivo vooral doelt op het feit dat v-brakes makkelijker te fixen zijn door een lokale werkplaats als je in centraal Kazachstan met pech staat ;) In Nederland maakt dat op zich niet zo veel uit natuurlijk.
Ja, maar als ik zie hoe idioot klein die schijven soms zijn ;) Je wil dat toch gedimensioneerd hebben, maar je zal ergens consessies moeten doen. Je kan niet een schijf heel licht maken en toch heel veel energie laten opnemen. Het enige wat een schijf doet is energie omzetten in warmte, en met meer massa gaat dat een stuk langer :P

Toch werken schijven bv op crossmotoren verder ook prima. Maar heb je v-brakes geen last van fading eigenlijk?
  FOK!fotograaf woensdag 13 juni 2012 @ 15:08:21 #162
73911 ultra_ivo
pi_112837917
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 14:56 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

http://www.bikerumor.com/(...)-but-will-they-work/

:P

on a serious note: Inderdaad zwaarder en ik denk dat Ivo vooral doelt op het feit dat v-brakes makkelijker te fixen zijn door een lokale werkplaats als je in centraal Kazachstan met pech staat ;) In Nederland maakt dat op zich niet zo veel uit natuurlijk.
Dat is precies wat ik bedoelde met 'inbeschaafdere gebieden moet 't te doen zijn'. Hetzelfde argument geldt bij staal vs aluminium als framemateriaal. Zoals ik boven schreef, voor forenzen zijn schijfremmen waarschinlijk ideaal. V-Brakes zou ik trouwens ook niet nemen. Daar moet je teveel trucs uithalen om die passend te krijgen voor raceremgrepen. Daarnaast zijn cantilevers beter af te stemmen op het gebruiksdoel. Voor rijden zonder bagage zijn V-brakes simpelweg te sterk. Cantilevers kun je dan beter doseren. Bij pech onderweg (bijv. forse slag in het wiel) kun je met cantilevers nog enigsinds remmen, bij V-brakes moet je gelijk de hele rem loslaten.
Anectdote:
In Montenegro merkte ik een keer dat er twee spaken door m'n velg getrokken waren. Een nieuwe velg was daar niet te krijgen, lange afdalingen waren daarentegen niet te vermijden. Ik heb toen het remblokje van de cantilever aan de kant van de slag wat verder naar achteren gezet. Daardoor greep het andere remblokje wel nog aan en had ik iig nog halve remkracht aan het achterwiel. Samen met de voorrem was dat genoeg om nog verantwoord af te dalen. Bij V-brakes had ik de hele achterrem los moeten halen, veel riskanter. Pas twee landen later kon ik een nieuwe velg kopen.
pi_112838033
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 15:03 schreef 1299 het volgende:

[..]

Ja, maar als ik zie hoe idioot klein die schijven soms zijn ;) Je wil dat toch gedimensioneerd hebben, maar je zal ergens consessies moeten doen. Je kan niet een schijf heel licht maken en toch heel veel energie laten opnemen. Het enige wat een schijf doet is energie omzetten in warmte, en met meer massa gaat dat een stuk langer :P

Toch werken schijven bv op crossmotoren verder ook prima. Maar heb je v-brakes geen last van fading eigenlijk?
Volgens mij niet, heb er nog nooit van gehoord iig. Op wiki staat ook alleen disc of drum remmen..

Geen wielrenner gaat natuurlijk met een enorme schijf in z'n wiel rijden als het nadeel (extra gewicht) kleiner is dan het voordeel. Want ja, wat is dat nou eigenlijk? Men komt al tientallen jaren beneden zonder schijfremmen :P
pi_112838058
Wel stoer zulke lange tochten op de fiets :) Krijg je dan niet alsnog een idioot harde reet na een paar uur? :D
  FOK!fotograaf woensdag 13 juni 2012 @ 17:10:50 #165
73911 ultra_ivo
pi_112844853
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 15:11 schreef 1299 het volgende:
Wel stoer zulke lange tochten op de fiets :) Krijg je dan niet alsnog een idioot harde reet na een paar uur? :D
Niet als je het juiste zadel gebruikt (ik kan dik 100 uur achter elkaar fietsen zonder zadelpijn).
pi_112850408
Dank voor de vele tips!
Wat zal voor mij een juist framemaat zijn voor een cyclocross? Heb je die ook in dames variant, of maakt dat niet uit?
Al jullie tips zijn erg waardevol, en ik heb zeker nog geen keuze gemaakt.
Een mountainbike heb ik, maar mijn ervaring op lange vlakke wegen is dat door de wrijvingsweerstand van de dikke banden je lang niet zo'n hoge snelheid haalt, ook de verende voorvork geeft verlies.
pi_112854813
Als ik moet kiezen tussen fulcrum racing 5, shimano RS30 of Mavic Aksium, wat zouden jullie dan doen?
  FOK!fotograaf woensdag 13 juni 2012 @ 20:37:56 #168
73911 ultra_ivo
pi_112855271
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 19:20 schreef Dada.onelesscar het volgende:
Dank voor de vele tips!
Wat zal voor mij een juist framemaat zijn voor een cyclocross? Heb je die ook in dames variant, of maakt dat niet uit?
Al jullie tips zijn erg waardevol, en ik heb zeker nog geen keuze gemaakt.
Een mountainbike heb ik, maar mijn ervaring op lange vlakke wegen is dat door de wrijvingsweerstand van de dikke banden je lang niet zo'n hoge snelheid haalt, ook de verende voorvork geeft verlies.
Op een cyclocrossfiets kun je ook met straatbanden rijden. Ik heb goede ervaringen met Panaracer Pasela. 28mm is daar een bijna ideale combinatie van snelheid en comfort.
Damesvariant of niet maakt eigenlijk weinig uit. Je moet er vooral op letten dat de bovenbuis niet te lang is. Maar met een crossgeometrie heb je op straat een minder lange stuurpen nodig, dus je hebt zelfs meer speling dan bij een pure racefiets.
pi_112864937
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 20:30 schreef cafca het volgende:
Als ik moet kiezen tussen fulcrum racing 5, shimano RS30 of Mavic Aksium, wat zouden jullie dan doen?
Over die Fulcrums hoor je niets dan lof. Ik zou dan zelfs wat euro's besparen en voor de R7s gaan... Of natuurlijk wat bijleggen en voor de R3s :9~
pi_112876512
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 20:30 schreef cafca het volgende:
Als ik moet kiezen tussen fulcrum racing 5, shimano RS30 of Mavic Aksium, wat zouden jullie dan doen?
Makkelijke keus, sowieso de Fulcrums. R7 kan inderdaad ook, is bijna hetzelfde.
pi_112898289
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 10:07 schreef eentwee het volgende:

[..]

Makkelijke keus, sowieso de Fulcrums. R7 kan inderdaad ook, is bijna hetzelfde.
Is het verschil tussen de R5 en R7 die paar tientjes niet waard?
pi_112905328
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 19:17 schreef cafca het volgende:

[..]

Is het verschil tussen de R5 en R7 die paar tientjes niet waard?
Mwah, ligt een beetje aan je budget en het gebruik. Weet niet precies wat het prijsverschil is maar R7 was altijd 90-100¤ en R5 150¤. R5 is iets gelikter met de aerospaken maar niet stijver. Lagers, body en velgen zijn identiek.
  donderdag 14 juni 2012 @ 21:50:37 #173
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_112905467
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 19:20 schreef Dada.onelesscar het volgende:
Dank voor de vele tips!
Wat zal voor mij een juist framemaat zijn voor een cyclocross? Heb je die ook in dames variant, of maakt dat niet uit?
Al jullie tips zijn erg waardevol, en ik heb zeker nog geen keuze gemaakt.
Een mountainbike heb ik, maar mijn ervaring op lange vlakke wegen is dat door de wrijvingsweerstand van de dikke banden je lang niet zo'n hoge snelheid haalt, ook de verende voorvork geeft verlies.
Niet als je kojak's of Big apple's om je velgen doet ;)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  FOK!fotograaf donderdag 14 juni 2012 @ 22:52:46 #174
73911 ultra_ivo
pi_112909123
Big Apple is ook nogal log. Niet voor niks dat ik bij de Pasela's 28mm als de beste tussenvorm noem. Uit ervaring weet ik dat vanaf 35mm bij dat type band je het gewicht gaat voelen. Onder de 28mm voel je het veminderende comfort. Ieder type band heeft z'n eigen ideale breedte.
pi_112911512
+1. Voor woonwerk is 28mm een goed compromis. Moet zeggen dat ik mijn Vittoria XN Pro 32mm banden op de weg ook niet tegen vind vallen, met een bar of 5-6. En je ramt er net zo hard mee over een bospad. Een CX is sowieso lekker snel. Die van mij heeft ook spatbordogen en zou dus ook heel geschikt zijn als commuter.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')