Als de kleur niet echt belangrijk is, moet je eens bij CycleCentre 5311 in Bruchem gaan kijken. (heb ik geen aandelen in hoor) Daar staan nogal wat overjarige dames racefietsen en ook wel van die één seizoen gebruikte dames wedstijdfietsen. Worden gewoon compleet geserviced en met garantie verkocht.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 11:30 schreef NienkeAD6 het volgende:
Allen,
Zojuist aangemeld voor dit forum omdat ik met nogal wat vragen zit.
Volgend jaar wil ik heel graag mee gaan doen met de Alpe d'HuZes, ik heb (helaas) heel wat motivatie gekregen om hier aan mee te doen doordat de ziekte kanker in mijn omgeving helaas heel veel aanwezig is.
Dat is dus mijn doel maar er is nogal wat nodig om dat doel te bereiken.
Nu ben ik (sinds kort, dat wel) actief aan het sporten in de sportschool om mijn lichaam klaar te stomen om volgend jaar deel te kunnen nemen.
Maar om hier aan deel te nemen heb ik uiteraard ook een fiets nodig. En ik zie werkelijk door de bomen de fiets niet meer. Mijn budget is +- ¤1000,- , het moet een nieuwe fiets gaan worden.
Ik ben me er bewust van dat er nogal wat extra kosten bij gaan komen (kleding, schoenen, helm, "computertje" en ik vergeet vast nog een aantal essentiële dingen die ook gekocht moeten worden), daarom wil ik me vast houden aan de ¤1000,-.
Ik heb zelf nog nooit op een racefiets gezeten dus het moet wel een fiets zijn waar een beginner aardig mee uit de voeten kan. Ik ben +- 1.75 en weeg zo rond de 57 kilo.
Wat zijn nu de belangrijke dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf? Zijn er bepaalde merken die jullie aanraden? Andere handige tips?
Zoals jullie lezen ben ik nogal een leek in de hele racefiets/wielrenwereld maar daar wil ik graag verandering in brengen. Mijn doel is duidelijk en ik ga er alles aan doen om dat doel te halen (4x de Alpe d'Huez beklimmen zal mijn doel gaan worden).
Ik hoop over maximaal 2 maanden de fiets te gaan kopen, tot die tijd heb ik dus de tijd om mij te verdiepen in alle soorten en maten fietsen die er verkrijgbaar zijn.
Hopelijk kunnen/willen jullie mij een beetje opweg helpen :-).
Alvast bedankt!
Hij bedoeld dat je ook fietstassen mee kan nemen. Dat is een stuk comfortabeler en als je in de bergen gaat fietsen kun je die ook zo weer verwijderen.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:19 schreef Dada.onelesscar het volgende:
Wat is de rede dat je voor die afstand een racefiets afraad?
Een rugzak moet ik meenemen om kleding en boeken mee te nemen.
Enig idee waar in nl die audax fietsen te koop zijn, kan ik eens gaan kijken.
Het enige waar ik dan mee zit denk ik is dat je beperkter bent in de bergen, klopt dat?
Ook een stuk betere keus ja.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:30 schreef 1299 het volgende:
Om door wind en weer te fietsen naar je werk zou ik eerder een MTB nemen
Dat wat Knut zegt, het comfort. Je moet het iedere dag kunnen volhouden. Voor bagage zijn veel betere oplossingen te bedenken dan een rugzak. Even twee plaatjes.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:19 schreef Dada.onelesscar het volgende:
Wat is de rede dat je voor die afstand een racefiets afraad?
Een rugzak moet ik meenemen om kleding en boeken mee te nemen.
Enig idee waar in nl die audax fietsen te koop zijn, kan ik eens gaan kijken.
Het enige waar ik dan mee zit denk ik is dat je beperkter bent in de bergen, klopt dat?
http://www.bikerumor.com/(...)-but-will-they-work/quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:47 schreef 1299 het volgende:
Goed verhaal, maar wat is er mis met schijfremmen? Behalve dat ze zwaarder zijn en de blokjes wat duurder zijn?
Ja, maar als ik zie hoe idioot klein die schijven soms zijn Je wil dat toch gedimensioneerd hebben, maar je zal ergens consessies moeten doen. Je kan niet een schijf heel licht maken en toch heel veel energie laten opnemen. Het enige wat een schijf doet is energie omzetten in warmte, en met meer massa gaat dat een stuk langerquote:Op woensdag 13 juni 2012 14:56 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
http://www.bikerumor.com/(...)-but-will-they-work/
on a serious note: Inderdaad zwaarder en ik denk dat Ivo vooral doelt op het feit dat v-brakes makkelijker te fixen zijn door een lokale werkplaats als je in centraal Kazachstan met pech staat In Nederland maakt dat op zich niet zo veel uit natuurlijk.
Dat is precies wat ik bedoelde met 'inbeschaafdere gebieden moet 't te doen zijn'. Hetzelfde argument geldt bij staal vs aluminium als framemateriaal. Zoals ik boven schreef, voor forenzen zijn schijfremmen waarschinlijk ideaal. V-Brakes zou ik trouwens ook niet nemen. Daar moet je teveel trucs uithalen om die passend te krijgen voor raceremgrepen. Daarnaast zijn cantilevers beter af te stemmen op het gebruiksdoel. Voor rijden zonder bagage zijn V-brakes simpelweg te sterk. Cantilevers kun je dan beter doseren. Bij pech onderweg (bijv. forse slag in het wiel) kun je met cantilevers nog enigsinds remmen, bij V-brakes moet je gelijk de hele rem loslaten.quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:56 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
http://www.bikerumor.com/(...)-but-will-they-work/
on a serious note: Inderdaad zwaarder en ik denk dat Ivo vooral doelt op het feit dat v-brakes makkelijker te fixen zijn door een lokale werkplaats als je in centraal Kazachstan met pech staat In Nederland maakt dat op zich niet zo veel uit natuurlijk.
Volgens mij niet, heb er nog nooit van gehoord iig. Op wiki staat ook alleen disc of drum remmen..quote:Op woensdag 13 juni 2012 15:03 schreef 1299 het volgende:
[..]
Ja, maar als ik zie hoe idioot klein die schijven soms zijn Je wil dat toch gedimensioneerd hebben, maar je zal ergens consessies moeten doen. Je kan niet een schijf heel licht maken en toch heel veel energie laten opnemen. Het enige wat een schijf doet is energie omzetten in warmte, en met meer massa gaat dat een stuk langer
Toch werken schijven bv op crossmotoren verder ook prima. Maar heb je v-brakes geen last van fading eigenlijk?
Niet als je het juiste zadel gebruikt (ik kan dik 100 uur achter elkaar fietsen zonder zadelpijn).quote:Op woensdag 13 juni 2012 15:11 schreef 1299 het volgende:
Wel stoer zulke lange tochten op de fiets Krijg je dan niet alsnog een idioot harde reet na een paar uur?
Op een cyclocrossfiets kun je ook met straatbanden rijden. Ik heb goede ervaringen met Panaracer Pasela. 28mm is daar een bijna ideale combinatie van snelheid en comfort.quote:Op woensdag 13 juni 2012 19:20 schreef Dada.onelesscar het volgende:
Dank voor de vele tips!
Wat zal voor mij een juist framemaat zijn voor een cyclocross? Heb je die ook in dames variant, of maakt dat niet uit?
Al jullie tips zijn erg waardevol, en ik heb zeker nog geen keuze gemaakt.
Een mountainbike heb ik, maar mijn ervaring op lange vlakke wegen is dat door de wrijvingsweerstand van de dikke banden je lang niet zo'n hoge snelheid haalt, ook de verende voorvork geeft verlies.
Over die Fulcrums hoor je niets dan lof. Ik zou dan zelfs wat euro's besparen en voor de R7s gaan... Of natuurlijk wat bijleggen en voor de R3squote:Op woensdag 13 juni 2012 20:30 schreef cafca het volgende:
Als ik moet kiezen tussen fulcrum racing 5, shimano RS30 of Mavic Aksium, wat zouden jullie dan doen?
Makkelijke keus, sowieso de Fulcrums. R7 kan inderdaad ook, is bijna hetzelfde.quote:Op woensdag 13 juni 2012 20:30 schreef cafca het volgende:
Als ik moet kiezen tussen fulcrum racing 5, shimano RS30 of Mavic Aksium, wat zouden jullie dan doen?
Is het verschil tussen de R5 en R7 die paar tientjes niet waard?quote:Op donderdag 14 juni 2012 10:07 schreef eentwee het volgende:
[..]
Makkelijke keus, sowieso de Fulcrums. R7 kan inderdaad ook, is bijna hetzelfde.
Mwah, ligt een beetje aan je budget en het gebruik. Weet niet precies wat het prijsverschil is maar R7 was altijd 90-100¤ en R5 150¤. R5 is iets gelikter met de aerospaken maar niet stijver. Lagers, body en velgen zijn identiek.quote:Op donderdag 14 juni 2012 19:17 schreef cafca het volgende:
[..]
Is het verschil tussen de R5 en R7 die paar tientjes niet waard?
Niet als je kojak's of Big apple's om je velgen doetquote:Op woensdag 13 juni 2012 19:20 schreef Dada.onelesscar het volgende:
Dank voor de vele tips!
Wat zal voor mij een juist framemaat zijn voor een cyclocross? Heb je die ook in dames variant, of maakt dat niet uit?
Al jullie tips zijn erg waardevol, en ik heb zeker nog geen keuze gemaakt.
Een mountainbike heb ik, maar mijn ervaring op lange vlakke wegen is dat door de wrijvingsweerstand van de dikke banden je lang niet zo'n hoge snelheid haalt, ook de verende voorvork geeft verlies.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |