abonnement Unibet Coolblue
pi_109948676

De maan, of Luna.

Van Wikipedia:
quote:
De Maan is de enige natuurlijke satelliet van de Aarde en is de op vier na grootste maan van ons zonnestelsel. Ze wordt soms aangeduid met haar Latijnse naam Luna.


quote:
De maancyclus heeft sinds mensenheugenis symbool gestaan voor de tijdmeting (mensura) en de schijngestalten werden verder geprojecteerd op alle grotere cyclussen in de natuur en zelfs op het ontstaan en vergaan van de hele kosmos. In de mythologie is zij daarom vaak geassocieerd met godinnen.


quote:
De Maan vertoont schijngestalten doordat gewoonlijk slechts een gedeelte van het van de Aarde af zichtbare maanoppervlak door de Zon wordt verlicht.


De vormen die de maan lijkt aan te nemen hebben geinspireerd tot het symbool van de Triade, of Triple Moon. Dit teken speelt onder andere bij de Wicca een belangrijke rol.

quote:
Symboliek
In de iconografie is een maansikkel het attribuut van de maagdelijke godin Diana en van de maangodin Luna.
Een maansikkel onder de voeten van Maria symboliseert kuisheid.[10]
De Maan staat vaak symbool voor het vrouwelijke. In Turkse volksverhalen echter is de Maan mannelijk, de padisjah (prins) van de feeën, en de Zon is zijn vrouw.
De maan heeft blijkbaar ook een geur:
quote:
De geur van de Maan
De astronauten van de Apollo-maanlandingen (1969-1972) vertelden dat ook de Maan een specifieke geur afgeeft. Afgaande op de geur van het maanstof dat aan hun ruimtepakken bleef kleven, zou de Maan naar buskruit ruiken (dit maanstof kwam in aanraking met de zuurstof in de LEM en verspreidde aldus in de cabine een typische geur).
:o


Eclips van de maan

Wat de maan voor mij betekent? Ik ben niet het type van aanbidding, maar wel voor verwondering. Dat is waarom ik dit topic wilde aanmaken. Ik moet bekennen dat de maan op mij een lichamelijke invloed uitoefent. Aan de hand van mijn libido voel ik aan wanneer het (bijna) volle maan is. Hoe dat precies werkt weet ik niet, maar het intrigeert me wel. Ik kan me voorstellen dat de legende van de weerwolf uit dat fenomeen is ontsproten, aangezien het iets dierlijks lijkt los te maken in een mens, of in ieder geval in deze jongeman. :9

Maar met de maan heb ik ook een hele bijzondere ervaring gehad:
quote:
Ooit was ik eens in een bos, midden in de nacht, afgeweken van het gebruikelijke pad, toen ik een idyllisch open stuk vond. Het was een grote cirkel van zo'n 25-30 meter in diameter, begroeid met alleen gras en kleine boompjes tot op ooghoogte. Er hing een lichte dauw boven het gras, dat leek te dansen in het maanlicht, en ook de lucht leek te bewegen op de verzoening van de wind en het licht. Daar wandelde ik toen naar het midden toe, waar ik languit ben gaan liggen, soms met ogen dicht, soms met ogen open. Voor wat een eeuwigheid leek te duren, en tegelijkertijd bij lange na niet lang genoeg, voelde ik me geheel vrij. Eén met alles. Verbonden.

Alhoewel dit gevoel, net als alle gevoelens en ervaringen, slechts tijdelijk was, is de herinnering tijdloos. En elke keer dat ik de volle maan 's nachts zie, mag ik opnieuw een stukje van dat gevoel herbeleven. Het is als een eeuwige klinkend dankwoord, als een echo in mijn herinnering, in ruil voor mijn verwondering.
Dat zijn mijn ervaringen met de maan, en wat de maan voor mij betekent.

Weet jij ook iets interessants te melden over de maan, of heb jij zelf ook een bijzondere spirituele ervaring gehad met de maan? Deel het hier!

[ Bericht 0% gewijzigd door Gray op 05-04-2012 18:35:19 ]
pi_109950776
Mooie OP ^O^

Doe ik een mooi verhaal over de maan door aboriginals:

Maan, Djabu en de dood.
Een aboriginal mythe over het ontstaan van de maan.

Aan het begin van de wereld kwamen er twee mannen van de Goulburneilanden en de zoutwaterkust. De een heette Maan. De ander werd Djabu genoemd, net als de kleine gestippelde boskat. Onderweg gaven zij namen aan sommige plekken en ze aten cassaveknollen, kangoeroes en kleine dieren. Bij Coopers Creek vingen ze een hoop vis en verderop vulden ze hun lange manden met ganzeneieren. Overal waar ze langskwamen, maakten ze de planten en het landschap. Toen ze naar het zuiden gingen, kwamen ze langs de rode-lelievijver. Ze trokken een voor een hun snorharen uit en plantten die naast het water. Meteen schoten er bamboestengels uit de grond, die we daar nu nog kunnen zien groeien. Bij Jimjim maakten ze een groot meer, waarin het rivierwater uitstroomt als in de zee. "Dit meer is heilig," zeiden ze. "Daarom mag niemand erin zwemmen, zijn netten erin uitzetten of een vishaak in het water leggen."

Vele dagen trokken Maan en Djabu door het zand van de woestijn. Tenslotte vonden ze op de rotsen een goede plek om hun kamp op te slaan. Er was ruimschoots voedsel voorhanden. Om de beurt gingen zij op jacht en naast hun kamp groeide een grote berg afgeknaagde kangoeroebotten. Bovendien waren ze rijk. Ze vlochten een hoop grote en kleine buideltassen, haarbanden en hoofdbanden, ze maakten boemerangs en stokjes met veren. Soms hielden zij een ceremonie en dan kwamen alle mensen dansen en zingen. Omdat ze zoveel hadden om te ruilen, dreven de twee mannen handel met deze bezoekers.

Maan en Djabu leefden een tijdje heel gelukkig op die plek. Toen kwam er een vreselijke ziekte in het land, die hen helemaal verzwakte. Van jagen kwam niets meer. Ze konden alleen nog eten wat er over was gebleven. Ze huilden samen en dachten aan hun familie.

"We gaan hier sterven, ver van huis," zeiden ze, "ver weg van onze moeders en vaders en grootouders. We hebben ze allemaal verlaten. En als we doodgaan, wie moet ze dat dan vertellen?"

Ze gooiden zoetgeurige bladeren op het vuur en probeerden zichzelf met de stoom van die bladeren beter te maken.

"Als we allebei doodgaan," zeiden ze tegen elkaar, "dan zal hier niemand meer komen wonen."

Djabu stierf eerst, maar Maan bleef in leven, want hij was een slimme man en hij had veel kracht. Hij probeerde Djabu weer tot leven te wekken, maar dat lukte hem niet. Dat was Djabu's eigen schuld, want hij geloofde Maan niet. Daarom kon Maan hem niet helpen en zijn macht niet gebruiken om Djabu weer tot leven te brengen. Hij lag daar maar en was behoorlijk dood.

Tenslotte werd Maan het zat om te blijven proberen om Djabu weer levend te maken. "Oké," zei hij, "als ïk doodga, zal mijn lichaam wel weer levend worden. Ik kom terug met een nieuw lichaam, want ik ben een slimme man."

Maar Djabu's lichaam was voor altijd dood. Alleen zijn geest bleef levend.

Wat Maan zei was waar. Nadat hij stierf, keken de mensen omhoog naar de lucht en zagen hem daar als herboren omhoogklimmen. Alle mannen en vrouwen en kinderen riepen zijn naam, blij hem te zien. "O," riepen ze uit, "daar heb je die slimme Maan! We zagen hoe hij doodging en nu is hij weer teruggekomen!"

We hadden allemaal hetzelfde kunnen doen als Maan. Als we sterven, kan ons lichaam na drie dagen opstaan. Maar Djabu heeft dat verhinderd, toen hij niet geloofde dat Maan de macht had om hem weer tot leven te wekken. Dus nu, als wij doodgaan, worden we gewoon begraven. Onze geest blijft leven, maar ons lichaam kan niet terugkomen. En dat komt allemaal door Djabu.

* * * EINDE * * *
  donderdag 5 april 2012 @ 21:11:45 #3
8372 Bastard
Persona non grata
pi_109956903


In de tarot is de kaart "de maan" een afbeelding die betrekking heeft op soul searching. De Ster, die voor deze kaart komt is het bewustzijn wat zich opent (het licht ziet) en daarna volgt het pad naar je binnenste. Alsof je savonds in een vennetje door het stilstaande water, verlicht bij het heldere maanlicht, naar je eigen spiegelbeeld kijkt en je inzicht kan geven, iets borrelt er op in je en mag zich ineens tonen. Een gedachte, een oplossing, een idee, wat verborgen is kan zichtbaar worden..

In het deck van Rider waite:



Zien we de wolf en de hond afgebeeld als de bewakers van ons onderbewustzijn, zij zijn met zn 2 aan het kibbelen, net als je gedachte in je hoofd die je er van weerhouden stil te wezen. Zij staan in de weg van het pad dat leidt naar zelfkennis.
Aan het einde zien we 2 torens staan, Rider wilde hiermee de laatste challenge van dualiteit aangeven. Ze staan op het gouden pad wat kan leiden naar de waarheid, om de waarheid te kennen zul je de puzzel van dualiteit moeten oplossen.
We zien de ultieme waarheid hier afgebeeld in de godsvonken die van de maan, van bovenaf, naar binnen mag komen. Inzichten kunnen worden gegeven.
We zien hier een kreeft een waterdier uit het water komen. Gevoelsleven wordt afgebeeld door water in dit deck, de maan geeft daar verlichting op, en de kreeft staat voor schommelingen, cyclussen. Zo ook heeft de maan invloed op het water, denk aan de getijde, er kan een shift plaats vinden in gevoelsleven als deze kaart op tafel komt.
Dingen kunnen niet echt lijken, vervormd, onduidelijk, als een droomwereld, als een illusie.

Mooie OP O+
The truth was in here.
pi_109958181
Bedankt voor jullie toevoegingen. O+

Dat van die tarotkaarten wist ik niet, bizar hoe goed dat aansluit op mijn anekdotes! :o :o :o
pi_109959336
Zicht vanuit de maanlander van Apollo 16 vlak nadat deze als 5e bemande vlucht op de maan is geland.



Twaalf mensen (allen Amerikanen) hebben tot nu toe op de maan gelopen:

Neil Armstrong en Buzz Aldrin (Apollo 11)
Pete Conrad en Alan Bean (Apollo 12)
Al Shepard en Ed Mitchell (Apollo 14)
Dave Scott en Jim Irwin (Apollo 15)
John Young en Charly Duke (Apollo 16)
Gene Cernan en Jack Schmitt (Apollo 17)
Wie dit leest is gek
  donderdag 5 april 2012 @ 21:49:21 #6
8372 Bastard
Persona non grata
pi_109959353
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 21:30 schreef Gray het volgende:
Bedankt voor jullie toevoegingen. O+

Dat van die tarotkaarten wist ik niet, bizar hoe goed dat aansluit op mijn anekdotes! :o :o :o
Dat deed mij juist denken aan de tarot. Dat is de ervaring goed beschreven. ;)
The truth was in here.
pi_109961603
quote:
99s.gif Op donderdag 5 april 2012 21:49 schreef Nieuwschierig het volgende:
Zicht vanuit de maanlander van Apollo 16 vlak nadat deze als 5e bemande vlucht op de maan is geland.

[ afbeelding ]

Twaalf mensen (allen Amerikanen) hebben tot nu toe op de maan gelopen:

Neil Armstrong en Buzz Aldrin (Apollo 11)
Pete Conrad en Alan Bean (Apollo 12)
Al Shepard en Ed Mitchell (Apollo 14)
Dave Scott en Jim Irwin (Apollo 15)
John Young en Charly Duke (Apollo 16)
Gene Cernan en Jack Schmitt (Apollo 17)
En nog mensen van Apollo 18! :o
pi_109962046
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2012 22:29 schreef DutchSpike het volgende:

[..]

En nog mensen van Apollo 18! :o
:')
Wie dit leest is gek
pi_109963063
quote:
99s.gif Op donderdag 5 april 2012 22:37 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

:')
:D
pi_109963516
quote:
"Lunatic" is an informal term referring to people who are considered mentally ill, dangerous, foolish or unpredictable; conditions once called lunacy. The term may be considered insulting in serious contexts, though is sometimes used in friendly jest. The word derives from lunaticus meaning "of the moon" or "moonstruck".

Lunar hypothesis
Philosophers such as Aristotle and Pliny the Elder argued that the full Moon induced insanity in susceptible individuals, believing that the brain, which is mostly water, must be affected by the Moon and its power over the tides, but the Moon's gravity is too slight to affect any single person.[1] Even today, people insist that admissions to psychiatric hospitals, traffic accidents, homicides or suicides increase during a full Moon, although there is no scientific evidence to support such claims.[1]
In a 1999 Journal of Affective Disorders article, a hypothesis was suggested that the phase of the moon may in the past have had an effect on individuals with bipolar disorder by providing light during nights which would otherwise have been dark, and affecting susceptible individuals through the well-known route of sleep deprivation.[2] With the introduction of electric light, this effect would have gone away, as light would be available every night, explaining the negative results of modern studies. The authors suggested ways in which this hypothesis might be tested.
  Moderator donderdag 5 april 2012 @ 23:16:52 #11
249559 crew  Lavenderr
  donderdag 5 april 2012 @ 23:25:38 #12
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_109964525
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  vrijdag 6 april 2012 @ 00:11:25 #13
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109966299
Cost 2 Cost :


Ik zeg niet dat het waar is maar ze geven imo genoeg redenen waarom het zo zou kunnen zijn en dus ook een kans op discussie. :Y
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_109967525
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 april 2012 00:11 schreef Outpost76 het volgende:
Cost 2 Cost :


Ik zeg niet dat het waar is maar ze geven imo genoeg redenen waarom het zo zou kunnen zijn en dus ook een kans op discussie. :Y
Is in BNW meermaals aandacht aan besteed. Werden wel redelijk felle discussies vanwege de bijkomende ridiculisering. Wat niet heel onverwacht is, maar wel jammer.

Heb je misschien nog een bijzondere ervaring te delen ivm de maan? :)
  vrijdag 6 april 2012 @ 10:24:02 #15
8372 Bastard
Persona non grata
pi_109973556
Morgenavond volle maan

The truth was in here.
pi_109986410
Hej Bastard, daar dacht ik dus net aan.. het zal dan wel binnenkort volle maan zijn.. en kijk :)

Leuk topic, zon en maan inspireren me zowel op gevoels- als verstandniveau :)
ga nog eens verder hierover mijmeren ;)
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  vrijdag 6 april 2012 @ 17:18:15 #17
8372 Bastard
Persona non grata
pi_109989244
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 15:57 schreef Boswachtertje het volgende:
Hej Bastard, daar dacht ik dus net aan.. het zal dan wel binnenkort volle maan zijn.. en kijk :)

Leuk topic, zon en maan inspireren me zowel op gevoels- als verstandniveau :)
ga nog eens verder hierover mijmeren ;)
Gray zit in zijn maandelijkse periode zou je kunnen zeggen, want juist nu.. ;)

Open een zon topic ^O^ er is ook een "de zon" kaart in de tarot. Die komt na de maan, de invloeden trekken aan ons.
The truth was in here.
  Moderator vrijdag 6 april 2012 @ 18:45:10 #18
249559 crew  Lavenderr
pi_109992228
THE SADNESS OF THE MOON by Charles Baudelaire

The moon more indolently dreams to-night
Than a fair woman on her couch at rest,
Caressing, with a hand distraught and light,
Before she sleeps, the contour of her breast.

Upon her silken avalanche of down,
Dying she breathes a long and swooning sigh;
And watches the white visions past her flown,
Which rise like blossoms to the azure sky.

And when, at times, wrapped in her languor deep,
Earthward she lets a furtive tear-drop flow,
Some pious poet, enemy of sleep,

Takes in his hollow hand the tear of snow
Whence gleams of iris and of opal start,
And hides it from the Sun, deep in his heart.
  Moderator vrijdag 6 april 2012 @ 18:58:04 #19
249559 crew  Lavenderr
pi_109992632
En Tolkien hoort hier natuurlijk ook :)

The man in the Moon Came Down Too Soon
by J. R. R. Tolkien

There is an inn, a merry old inn
beneath an old grey hill,
And there they brew a beer so brown
That the Man in the Moon himself came down
one night to drink his fill.

The ostler has a tipsy cat
that plays a five-stringed fiddle;
And up and down he saws his bow
Now squeaking high, now purring low,
now sawing in the middle.

The landlord keeps a little dog
that is mighty fond of jokes;
When there's good cheer among the guests,
He cocks an ear at all the jests
and laughs until he chokes.

They also keep a hornéd cow
as proud as any queen;
But music turns her head like ale,
And makes her wave her tufted tail
and dance upon the green.

And O! the rows of silver dishes
and the store of silver spoons!
For Sunday there's a special pair,
And these they polish up with care
on Saturday afternoons.

The Man in the Moon was drinking deep,
and the cat began to wail;
A dish and a spoon on the table danced,
The cow in the garden madly pranced
and the little dog chased his tail.

The Man in the Moon took another mug,
and then rolled beneath his chair;
And there he dozed and dreamed of ale,
Till in the sky the stars were pale,
and dawn was in the air.

Then the ostler said to his tipsy cat:
'The white horses of the Moon,
They neigh and champ their silver bits;
But their master's been and drowned his wits,
and the Sun'll be rising soon!'

So the cat on the fiddle played hey-diddle-diddle,
a jig that would wake the dead:
He squeaked and sawed and quickened the tune,
While the landlord shook the Man in the Moon:
'It's after three!' he said.

They rolled the Man slowly up the hill
and bundled him into the Moon,
While his horses galloped up in rear,
And the cow came capering like a deer,
and a dish ran up with the spoon.

Now quicker the fiddle went deedle-dum-diddle;
the dog began to roar,
The cow and the horses stood on their heads;
The guests all bounded from their beds
and danced upon the floor.

With a ping and a pang the fiddle-strings broke!
the cow jumped over the Moon,
And the little dog laughed to see such fun,
And the Saturday dish went off at a run
with the silver Sunday spoon.

The round Moon rolled behind the hill,
as the Sun raised up her head.
She* hardly believed her fiery eyes;
For though it was day, to her surprise
they all went back to bed!
  vrijdag 6 april 2012 @ 18:58:39 #20
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_109992650
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 17:18 schreef Bastard het volgende:
Gray zit in zijn maandelijkse periode zou je kunnen zeggen, want juist nu.. ;)

Open een zon topic ^O^ er is ook een "de zon" kaart in de tarot. Die komt na de maan, de invloeden trekken aan ons.
is er al: De Zon ... Vriend of Vijand ?
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  vrijdag 6 april 2012 @ 19:05:36 #21
8372 Bastard
Persona non grata
pi_109992884
quote:
12s.gif Op vrijdag 6 april 2012 18:58 schreef R0N1N het volgende:

[..]

is er al: De Zon ... Vriend of Vijand ?
Mjaaa. net andere insteek volgens mij :P
The truth was in here.
pi_110031388
Oh post ik net te laat hier! Het was gisteren volle maan :P

http://www.kalender-365.nl/maan/maanstanden.html
pi_110031948
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2012 17:18 schreef Bastard het volgende:

[..]

Gray zit in zijn maandelijkse periode zou je kunnen zeggen, want juist nu.. ;)
Je hebt me door! :D

quote:
Open een zon topic ^O^ er is ook een "de zon" kaart in de tarot. Die komt na de maan, de invloeden trekken aan ons.
Is wel gaaf, al bestaat die blijkbaar al. Geef het een reboot! :)

Aan Lavenderr: mooie gedichten! ^O^

[ Bericht 100% gewijzigd door Gray op 07-04-2012 19:15:04 ]
  Grootste baggeraar 2022 zondag 8 april 2012 @ 17:26:34 #24
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_110062893
quote:
99s.gif Op donderdag 5 april 2012 21:49 schreef Nieuwschierig het volgende:
Zicht vanuit de maanlander van Apollo 16 vlak nadat deze als 5e bemande vlucht op de maan is geland.

[ afbeelding ]

Twaalf mensen (allen Amerikanen) hebben tot nu toe op de maan gelopen:

Neil Armstrong en Buzz Aldrin (Apollo 11)
Pete Conrad en Alan Bean (Apollo 12)
Al Shepard en Ed Mitchell (Apollo 14)
Dave Scott en Jim Irwin (Apollo 15)
John Young en Charly Duke (Apollo 16)
Gene Cernan en Jack Schmitt (Apollo 17)
Niet waar, Belgie heeft ook een man op de maan gezet :{w

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  zondag 8 april 2012 @ 17:33:01 #25
64743 huupia
debunk the debunkers !
pi_110063075
de maan zorgt voor onze seizoenen en ook eb en vloed ... wat ikook wel opmerkelijk vind is dat de maancyclus gelijk is aan de cyclus van de vrouw .

en dan is er natuurlijk nog de theorie dat de maan niet natuurlijk is maar kunstmatig en ...... hol
zo zou de maan nog uren hebben nagetrild na inslag van een maanlander .
  zondag 8 april 2012 @ 21:24:29 #26
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_110072802
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 17:33 schreef huupia het volgende:
de maan zorgt voor onze seizoenen en ook eb en vloed ... wat ikook wel opmerkelijk vind is dat de maancyclus gelijk is aan de cyclus van de vrouw .

en dan is er natuurlijk nog de theorie dat de maan niet natuurlijk is maar kunstmatig en ...... hol
zo zou de maan nog uren hebben nagetrild na inslag van een maanlander .
Dat heeft ie ook. De stijgtrappen van de zes Apollo-maanlanders heeft de NASA op de maan laten inslaan om via seismische golven het inwendige van de maan te kunnen analyseren.
Wat niet wil zeggen dat de maan hol is maar wel dat er gevoelige apparatuur gebruikt werd.
Wie dit leest is gek
  maandag 9 april 2012 @ 15:09:32 #27
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_110096272
Moon rising



Prachtige kijk op de maan
pi_110590646
Leuk topic!

Een paar leuke aanvullingen:
Ik wil hierbij aanhaken bij wat Bastard geschreven heeft. De maan staat inderdaad voor de vrouw, en voor dualiteit. Op De Hogepriesteres in Rider-Waite zie je Isis, de maangodin. Achter haar staan twee pilaren. Een zwarte en een witte. Op de pilaren staan de letters staan J en B. Deze staan voor Jachin en Boaz. Deze twee (bronzen) pilaren stonden naast de ingang van de Tempel van Salomo, ook wel bekend als Solomo. Het aspect van dualiteit is overduidelijk hier. Op de kaart treffen we twee maansikkels aan.



De rol van de maangodin of Isis is niet onbelangrijk. Bekend is natuurlijk de mythe van Osiris en Horus. Horus sterft, Isis lapt hem op en hij wordt wedergeboren als Osiris. Dit zonder genitaliën. Horus was de stoffelijke mens, in de materie. Hij reist door de materie en wordt wedergeboren, niet in de stof, maar in de geest, hij is verlicht. Er zijn 1001 mythen en verhalen die hier op connoteren. Wat is het doel van de mystieke tradities in het verleden? Sterven voordat je sterft, zoals Horus. Het verhaal van Jezus en zijn wederopstanding dat gevierd wordt met Pasen is niets minder dan dat. Het modernste voorbeeld hiervan is in de speelfilm The Matrix. Aan het einde van de film sterft neo (neo = neofiet, iemand die ingewijd wordt) in de matrix: de materie. Pas wanneer hij hier sterft is hij De Ene.

Een andere oud-Egyptische godin was Ma'at. Zij was een oergodin. Wat voor soort oergodin was zij? Een maangodin. Hoe komen wij aan het woord moeder? Dankzij madre, en waar komt deze vandaan? Van het woord maan. Hoe komen wij aan het woord materie? Juist, van het woord maan. Hetzelfde geldt voor mathematica, etc. Grappig is ook, dat het woord voor materie, en het woord voor "er toe doen" hetzelfde zijn, namelijk: matter. De etymologie hierachter is reuze interessant.

De maan symboliseert dus de materie en de dualiteit. Het Latijnse woord voor zon is sol. De zon is overdag het enige hemellichaam dat met het blote oog gade te slaan is. Sol: een. De maan is nooit alleen te zien aan de hemel, zij wordt altijd vergezeld door andere hemellichamen: de sterren. De overige sterren zijn uiteraard ook zonnen. Sterker nog, wij zien de maan niet, wat wij zien, is het licht van de zon die weerkaatst wordt op de maan, zonder de zon zouden we haar niet zien. We zien haar dus enkel dankzij de zon. Dualiteit. Grappig is ook dat de maan bedekt is met stof: materie.

Interessant is ook dat de ingang van een vrijmetselaarstempel altijd gericht is richting het oosten, want... daar komt de zon op. Men betreedt de wereld van de geest en laat de maatschappij (de materie, de maan) achter zich. Ook hier treft men de twee pilaren uit de eerste alinea aan. Boven de ingang prijkt de leus: "Ken u zelve." Kennen we echt onszelf, dan bereiken we de ver-licht-ing en zijn we niet gebonden aan de materie. Als je een etymologisch woordenboek raadpleegt, dan kom je erachter dat het woord lichaam letterlijk "vleselijk omhulsel" betekent.

Tot slot een mooi gedicht van de wijlen Nederlandse poëet en classicus P.C. Boutens:

quote:
De maan is al boven de seringen

De maan is al boven de seringen;
De stralen hellen de kruinen langs...
De nachtegaal houdt zich stil van zingen
Tot de hof verlucht staat van haar glans.

Tot de donkere tuin als een ijle beker
Tintelt vol licht, dofgouden wijn,
En als slaapwandelaars onzeker
De rozen ontwaken in den schijn...

Ik weet niet wat ik meer moet vreezen,
De nachtegaal met haar luide klacht,
Of de stille maan die droomt volrezen
Over de witte rozenpracht...

Laat doof en blind mij - ik kan niet dragen
Den telkens valschen dageraad...
Wanneer zal eindlijk mijn zon weêr dagen,
Die alle schemerschoon verslaat?
pi_110905875
Ik slaap minder goed als het volle maan is. En niet om het licht want heb een verduister gordijn en mn slaapkamer is pikdonker.
Altijd een soort onrustig gevoel als het volle maan is, misschien heeft t ermee te maken dat we voor 80% uit water bestaan.
Maan regelt ook eb en vloed dus heeft invloed op water.
Vind de maan erg mooi het heeft iets mystieks.
pi_110908414
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 19:27 schreef mousy31 het volgende:
Ik slaap minder goed als het volle maan is. En niet om het licht want heb een verduister gordijn en mn slaapkamer is pikdonker.
Altijd een soort onrustig gevoel als het volle maan is, misschien heeft t ermee te maken dat we voor 80% uit water bestaan.
Maan regelt ook eb en vloed dus heeft invloed op water.
Vind de maan erg mooi het heeft iets mystieks.
De maan kan zo ontzettend helder zijn. Ik vraag me wel eens af hoe licht het hier zou moeten zijn als er geen atmosfeer was..
Ik had vroeger vaak dat ik één nacht voor volle maan minder goed sliep. Tegenwoordig heb ik dat niet meer.
  zaterdag 28 april 2012 @ 22:50:46 #31
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_110913688
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 19:27 schreef mousy31 het volgende:
Ik slaap minder goed als het volle maan is. En niet om het licht want heb een verduister gordijn en mn slaapkamer is pikdonker.
Altijd een soort onrustig gevoel als het volle maan is, misschien heeft t ermee te maken dat we voor 80% uit water bestaan.
Maan regelt ook eb en vloed dus heeft invloed op water.
Vind de maan erg mooi het heeft iets mystieks.
De aantrekkingskracht van de maan heeft geen zier met water te maken maar met alle massa.Vast, vloeistof of gas.
En of de maan nieuw of vol is is ook totaal irrelevant voor haar aanwezigheid want het is slecht een schijngestalte die veroorzaakt wordt door de stand van aarde zon en maan.
Wie dit leest is gek
pi_110914155
quote:
13s.gif Op zaterdag 28 april 2012 22:50 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

De aantrekkingskracht van de maan heeft geen zier met water te maken maar met alle massa.Vast, vloeistof of gas.
En of de maan nieuw of vol is is ook totaal irrelevant voor haar aanwezigheid want het is slecht een schijngestalte die veroorzaakt wordt door de stand van aarde zon en maan.
Nooit gehoord dat de getijden door de maan worden veroorzaakt? De schijngestalte van de maan zegt uiteraard wel iets over de positie van de maan tov de aarde en de zon.
  zondag 29 april 2012 @ 20:34:41 #33
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_110942948
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 23:05 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Nooit gehoord dat de getijden door de maan worden veroorzaakt? De schijngestalte van de maan zegt uiteraard wel iets over de positie van de maan tov de aarde en de zon.
Natuurlijk worden de getijden door de maan (en de zon) veroorzaakt. Maar de maan trekt net zo hard aan het land, de mensen, de dieren en de bloemen.
Er is geen speciaal verband tussen de maan en het water.
Wie dit leest is gek
pi_110943445
quote:
99s.gif Op zondag 29 april 2012 20:34 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Natuurlijk worden de getijden door de maan (en de zon) veroorzaakt. Maar de maan trekt net zo hard aan het land, de mensen, de dieren en de bloemen.
Er is geen speciaal verband tussen de maan en het water.
Natuurlijk, maar het zou toch kunnen dat het bloed eerder naar je hoofd stijgt met volle maan? Tenslotte heb je dan ook springtij..terwijl het land gewoon op zijn plaats blifjt.
Als het waar is, kun je met volle maan en nieuwe maan goedkoper dronken worden. Zolang je rechtop blijft staan, althans.
Zonder gekheid: ik kan me best voorstellen dat de aantrekkingskracht van de maan invloed heeft op onze fysiologie.
BD boeren oogsten ook bij bepaalde maanstanden. Dus ook zij veronderstellen een zekere invloed op hun gewassen.
  zondag 29 april 2012 @ 21:26:00 #35
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_110945144
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 20:46 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar het zou toch kunnen dat het bloed eerder naar je hoofd stijgt met volle maan? Tenslotte heb je dan ook springtij..terwijl het land gewoon op zijn plaats blifjt.
Als het waar is, kun je met volle maan en nieuwe maan goedkoper dronken worden. Zolang je rechtop blijft staan, althans.
Zonder gekheid: ik kan me best voorstellen dat de aantrekkingskracht van de maan invloed heeft op onze fysiologie.
BD boeren oogsten ook bij bepaalde maanstanden. Dus ook zij veronderstellen een zekere invloed op hun gewassen.
Dat is waar, alleen vraag ik me af wat er nu wetenschappelijk te verklaren is.

Zo wordt aangenomen dat het in de winter met volle maan 's nachts harder vriest dan bij andere maanstanden. Maar is dat bewezen en hoe is dat dan te verklaren. Het vriest harder als het windstil en onbewolkt is maar hoe kan de maan dat bevorderen?

Dan is er de menstruatiecyclus van de vrouw, die gekoppeld lijkt aan de maancyclus. Welke wetenschappelijke verklaringen zijn daar voor?
Wie dit leest is gek
pi_110945520
quote:
99s.gif Op zondag 29 april 2012 21:26 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Dat is waar, alleen vraag ik me af wat er nu wetenschappelijk te verklaren is.

Zo wordt aangenomen dat het in de winter met volle maan 's nachts harder vriest dan bij andere maanstanden. Maar is dat bewezen en hoe is dat dan te verklaren. Het vriest harder als het windstil en onbewolkt is maar hoe kan de maan dat bevorderen?

Dan is er de menstruatiecyclus van de vrouw, die gekoppeld lijkt aan de maancyclus. Welke wetenschappelijke verklaringen zijn daar voor?
Er zijn wel verklaringen en veronderstellingen.. maar hoe wetenschappelijk die zijn zou ik werkelijk niet weten..
  zondag 29 april 2012 @ 21:54:32 #37
8372 Bastard
Persona non grata
pi_110946621
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 april 2012 13:09 schreef Biekuh het volgende:
Leuk topic!

Een paar leuke aanvullingen:

Zeker! Ik ga ook nog eens goed rondneuzen voor wat verborgen maansymboliek. ;)
The truth was in here.
pi_111234160
Zo hej!! :D

Gisteren was de supermaan en hoewel ik em niet heb gezien, heb ik em zeker gevoeld hahaha

De tering man.. ging echt diep :) Ik was in Zwolle bij het bevrijdingsfestival en het was echt supervet. Ik was redelijk brak toen we er heen reden en na het eerste optreden dacht ik dat het slecht zou gaan. Maar even gelopen en toen ging het wel weer. Optreden gezien van Stephany June en een heel gaaf intiem concert bij Liloe. Beetje gedronken en ik werd al aardig tipsy (heerlijk woord :+). Toen een paar hijsjes van een hasjjoint en ik was off into space lol

Ik had voor het eerst oordopjes bij me en met de high gaf dat een heel aangenaam en vervreemdend effect. Op een gegeven moment zei ik wat tegen een vriendin en toen ik het zei dacht ik dat het misschien verkeerd kon overkomen. Maar ze reageerde eigenlijk heel anders dan verwacht en toen besefte ik me dat mensen altijd alleen maar bezig zijn met hun eigen gedachten en dat de ander nooit kan worden beïnvloedt, omdat de ander ook alleen maar bezig is met zijn of haar eigen gedachten.

Dus toen liet ik mijn gedachten los en merkte ik dat de anderen opeens niet meer los stonden van mij. Ik maakte in plaats daarvan opeens deel uit van hun wereld. De wereld omgekeerd dus. En toen besefte ik mij, dat dit is wat loslaten betekent. Niet meer bezig zijn met je eigen gedachten, maar gewoon ervaren wat de anderen ervaren en ondertussen gewoon je eigen ding kunnen blijven doen. Volkomen vrij en volkomen los van elke gedachte. En volledig gegrond in de wereld. Heel apart en bijzonder om te ervaren dat de Ander niets anders is dan de wereld (om ons heen). We hebben een relatie met de anderen door de Ander. Daar heeft Emmanuel Levinas ook al over geschreven.

Het bijzondere is dat ik op facebook ook wat contacten heb die een film hebben gemaakt, genaamd The Collective Evolution. Een aantal mensen plaatsen onafhankelijk van elkaar eigenlijk precies hetzelfde als wat ik hier boven heb beschreven. Alsof de maan hier wat mee te maken heeft, verhult achter de wolken ;)
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_111247897
Oh ik heb de supermaan niet gezien,. Heb wel leuke bands gezien enzo. Ik was het ook een beetje vergeten.. :@
Als ik me niet vergis was het hier ook bewolkt.
Jeetje, wat een ervaring om mee te maken tijdens zo'n supermaan op bevrijdingsdag, zeg. :D

Ik heb vrijdag trouwens wel even staan kijken naar de bijna volle maan. Die was ook zeer indrukwekkend.
pi_111271943
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 14:32 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Oh ik heb de supermaan niet gezien,. Heb wel leuke bands gezien enzo. Ik was het ook een beetje vergeten.. :@
Als ik me niet vergis was het hier ook bewolkt.
Jeetje, wat een ervaring om mee te maken tijdens zo'n supermaan op bevrijdingsdag, zeg. :D

Ik heb vrijdag trouwens wel even staan kijken naar de bijna volle maan. Die was ook zeer indrukwekkend.
hehe the story continues to deepen itself :)

zoals ik ooit al voor een stuk schreef (zie pm ;)): You are a soul, remember? :D
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_111274523
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 23:25 schreef Boswachtertje het volgende:
hehe the story continues to deepen itself :)

zoals ik ooit al voor een stuk schreef (zie pm ;)): You are a soul, remember? :D
Euh.. zoals ik hier net even terug al schreef: The story continues

Dit deel ik graag met jullie ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2006 17:58 schreef Boswachtertje het volgende:
Geloven is voor zoeken naar een bepaalde waarheid. Je gelooft ergens in, omdat je het sterk intuitieve gevoel hebt, dat je de ervaring die leidt tot kennis ooit zal meemaken (van het volgende moment tot aan het einde van je leven, de tijdspan is verder niet van belang). Wanneer je eenmaal iets hebt ervaren is het geen geloven meer, maar dan wordt het een onderdeel van jouw ervaring en dus onderdeel van jouw kennis.

Mensen die dus geloven in god, denken dat ze ooit dat ze het principe en de werking van God kunnen ervaren. Velen plaatsen dit na de dood, dus wie weet is er een leven na de dood. Misschien is het leven wel een herhaling van dit leven, misschien bestaat reincarnatie. Maar dat zijn dingen waar ik wel eens over nadenk, ik geloof er niet in. Ik geloof in mijn weg, dat ik alles moet ontdekken en dat alle gesprekken, interacties, gebaren en momenten samen mijn les vormen. En die les houdt voor mij in dat ik mijn leven begrijp en actief en bewust ervaar..
En nu zes jaar later kan ik eigenlijk alleen maar zeggen dat wat ik toen schreef, waarheid is geworden. Zo veel meer inzicht, dat ik veel rustiger ben geworden, een stuk bescheidener en meer naar de achtergrond getreden. Maar tegelijkertijd een stuk volwassener, onafhankelijker en sterker in mijn overtuiging. Maar het geloof is hetzelfde gebleven. Ik heb altijd geloofd dat de antwoorden er op elk moment al zijn, als je maar goed genoeg om je heen kijkt. En daarin ben ik zeker dat het leven ons begeleidt en leidt naar nieuwe onbekende paden. Het vertrouwen dat ik hierbij heb mogen opbouwen komt meestal niet zo naar voren in het dagelijkse leven. Ik voel me nog steeds onzeker en heb het vaak het gevoel dat mensen naar mij kijken en in de liefde ben ik zo kieskeurig dat ik al weer eeuwen vrijgezel ben lol.

Maar ik ben tevreden. Ik kan mensen helpen. En dat is waar ik hier voor ben gekomen. Dus wat dat betreft heeft het geloof mij tot mezelf gebracht. En vandaar uit kan ik weer proberen andere mensen te helpen.

Toch wacht ik ook nog toch op iets. Het moment dat ik iemand aankijk en dat ik dan weet, dat de ander ziet wat ik zie. Dat ene moment van (h)erkenning zal deze cirkel sluiten :)

Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  woensdag 9 mei 2012 @ 23:24:49 #42
33350 Janena
To boldly go where no one has
pi_111359612
Scared of the moon....

Live now. Make now always the most precious time. Now will never come again. JL Picard
pi_111384584
Blijkbaar was er onlangs een supermaan te zien:
http://www.zie.nl/video/o(...)n-Japan/m1fzbvsf6utz

Alleen bleek het in Nederland te bewolkt. ;(
  zondag 20 mei 2012 @ 19:08:56 #44
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_111794031
mooi hoor. ik hou ook van de Maan
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_111873674
Deze bekroonde documentaire over de eerste maanlanding mag in dit topic niet ontbreken:

pi_112385596
Het is weer volle maan! *O*

Odes aan vandaag:



pi_112386164
Ha tof! Ik zag van de week al dat ie groter werd, maar wist niet dat het vanavond volle maan is.. nou nog ff de regen weg zien te krijgen dan haha
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_112386480
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 16:26 schreef Boswachtertje het volgende:
Ha tof! Ik zag van de week al dat ie groter werd, maar wist niet dat het vanavond volle maan is.. nou nog ff de regen weg zien te krijgen dan haha
http://www.kalender-365.nl/maan/actuele-maanstand.html

99% zichtbaar en groeiende. :)
pi_112386661
Prachtig plaatje O+

Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  Moderator zondag 3 juni 2012 @ 16:40:16 #50
249559 crew  Lavenderr
  zondag 3 juni 2012 @ 16:42:07 #51
8372 Bastard
Persona non grata
pi_112386777
En het is weer volle maan. :)
The truth was in here.
pi_112389779
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 16:42 schreef Bastard het volgende:
En het is weer volle maan. :)
Ik dacht gisternacht, maar nu pas, dus?
pi_112390978
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 17:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik dacht gisternacht, maar nu pas, dus?
Wel volgens internet. :)
  zondag 3 juni 2012 @ 18:41:51 #54
8372 Bastard
Persona non grata
pi_112391441
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 18:29 schreef Gray het volgende:

[..]

Wel volgens internet. :)
Volgens mij ook.
The truth was in here.
pi_112393831
Ok dan :P
Gisternacht leek het iig zo. Volle maan en absinthe.. Goed feest was het. :P
  vrijdag 27 juli 2012 @ 18:21:15 #56
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_114728448

documentaire over de maan.

Amateur beelden van de maan in kleur oa.
pi_114884736
Ik vind het altijd zo bijzonder om je te realiseren hoe ver de maan eigenlijk van de aarde afstaat. Je beeld daarvan is verpest, doordat op afbeeldingen de afstand nooit op schaal wordt weergegeven.
Hieronder een plaatje dat wel op schaal is:



En als je dat dan ziet dan vind ik het helemaal bizar dat ze ruim veertig jaar geleden daar mensen naar toe hebben kunnen sturen.
Ja, die met de ballen in de bek.
  dinsdag 31 juli 2012 @ 09:11:25 #58
377249 Seksgod_beta_v1
De weg is saai.
pi_114884832
De moan, de moan,
Kiek 'm den goan
Op 'n dei bin we d'r allemoal oan
Moar de moan blief bestoan
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
pi_114890542
Wisten jullie trouwens dat de maan ook 'in' CERN Zwitserland te vinden is? :)



De kleine cirkel is de maan, de grote is de aarde.. schijnt precies in verhouding te zijn (volgens Goro Adachi van Super Torch Ritual Underground (www.supertorchritual.com)


oh ennuh: Volle maan 2 augustus 2012 ^O^
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_114946152
Volgens Georges Gurdjieff, Boris Mouravieff etc zijn wij voedsel voor de maan.

http://montalk.net/matrix/114/food-for-the-moon

Ik kan me hier wel in vinden. Ik heb nu even geen zin om een samenvatting te geven. Ik wil zo naar buiten. En ja, ik heb ook persoonlijke ervaringen met de maan, want ik word iedere maand ongesteld. :'(
  woensdag 1 augustus 2012 @ 14:19:55 #61
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_114946982
Ik zei vroeger Anneke Maan ;)

Ooit heb ik dit tijdens het opnemen van Benny Neyman geroepen :@ (was met een oud bandopnemertje)
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
  Moderator woensdag 1 augustus 2012 @ 17:55:53 #62
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_114956467
Wat een mooie plaatjes staan hier in het topic :o
Het blijft een betoverend gezicht die maan O+
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_117412937
Fijne volle maan allemaal; :)
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_117416218
quote:
11s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 14:04 schreef Kroketvulling het volgende:
Volgens Georges Gurdjieff, Boris Mouravieff etc zijn wij voedsel voor de maan.

http://montalk.net/matrix/114/food-for-the-moon


Dus onze zieltjes gaan niet naar de hemel, maar naar de maan? :o
Ja, die met de ballen in de bek.
  zondag 30 september 2012 @ 11:43:00 #65
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_117421790
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 01:39 schreef Boswachtertje het volgende:
Fijne volle maan allemaal; :)
Oh, is het weer zover?
Dankjewel, jij ook ;)
  zondag 30 september 2012 @ 15:42:04 #67
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_117425203
Harvest Moon is het, had er nog nooit van gehoord

quote:
The Harvest Moon is the full moon that occurs closest to the September equinox, which marks the beginning of autumn in the Northern Hemisphere and spring in the South. Farmers have historically worked late into the evening by the light of this moon during the peak of harvest time.
http://www.space.com/1781(...)a.html?cid=co3955624
pi_117438758
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 15:42 schreef Darklight het volgende:
Harvest Moon is het, had er nog nooit van gehoord

[..]

http://www.space.com/1781(...)a.html?cid=co3955624
Er worden op dit moment volop appels en peren geoogst in Nederland en met het korten van de dagen loopt ook de daglichttijd terug die nodig is om de volle kisten fruit uit de boomgaarden af te voeren en de lege kisten voor de volgende oogstdag klaar te zetten. Als de busjes met Polen op 07:00 uur arriveren moeten ze uiteraard meteen aan de slag kunnen.
Dus het licht van de volle maan is nog altijd welkom bij het al aanwezige kunstlicht op de tractor.
Wie dit leest is gek
pi_117441024
moantjuhh
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
pi_117495774
De maan. :r Babyzon fan hier.
pi_117521070
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 09:30 schreef HyperViper het volgende:
De maan. :r Babyzon fan hier.
Wat voor fan? :o
pi_117521439
Babyzon = Babylon zon ;) (moest er zelf ook even over denken vandaag ;))
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_117521819
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 21:05 schreef Boswachtertje het volgende:
Babyzon = Babylon zon ;) (moest er zelf ook even over denken vandaag ;))
En dat wil zeggen? En dan vind je de maan niet leuk?
pi_117543083
ask Hyper :)
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_124540847
Volle maan.. En zoooo helder :P
  dinsdag 26 maart 2013 @ 21:03:52 #76
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_124541657
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 20:50 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Volle maan.. En zoooo helder :P
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_124543612
quote:
Ryokan, a Zen master, lived the simplest kind of life in a little hut at the foot of a mountain. One evening a thief visited the hut only to discover there was nothing in it to steal.

Ryokan returned and caught him. “You may have come a long way to visit me,” he told the prowler, “and you shoud not return emptyhanded. Please take my clothes as a gift.”

The thief was bewildered. He took the clothes and slunk away.
Ryokan sat naked, watching the moon. “Poor fellow, ” he mused, “I wish I could give him this beautiful moon.
pi_124566940
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 20:50 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Volle maan.. En zoooo helder :P
Een late vollemaan in Maart noemen ze Crow Moon of Death Moon

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Full Moon Names and Their Meanings


Full Moon names date back to Native Americans, of what is now the northern and eastern United States. The tribes kept track of the seasons by giving distinctive names to each recurring full Moon. Their names were applied to the entire month in which each occurred. There was some variation in the Moon names, but in general, the same ones were current throughout the Algonquin tribes from New England to Lake Superior. European settlers followed that custom and created some of their own names. Since the lunar month is only 29 days long on the average, the full Moon dates shift from year to year. Here is the Farmers Almanacs list of the full Moon names.

Full Wolf Moon January
Amid the cold and deep snows of midwinter, the wolf packs howled hungrily outside Indian villages. Thus, the name for Januarys full Moon. Sometimes it was also referred to as the Old Moon, or the Moon After Yule. Some called it the Full Snow Moon, but most tribes applied that name to the next Moon.

Full Snow Moon February
Since the heaviest snow usually falls during this month, native tribes of the north and east most often called Februarys full Moon the Full Snow Moon. Some tribes also referred to this Moon as the Full Hunger Moon, since harsh weather conditions in their areas made hunting very difficult.

Full Worm Moon March
As the temperature begins to warm and the ground begins to thaw, earthworm casts appear, heralding the return of the robins. The more northern tribes knew this Moon as the Full Crow Moon, when the cawing of crows signaled the end of winter; or the Full Crust Moon, because the snow cover becomes crusted from thawing by day and freezing at night. The Full Sap Moon, marking the time of tapping maple trees, is another variation. To the settlers, it was also known as the Lenten Moon, and was considered to be the last full Moon of winter.

Full Pink Moon April
This name came from the herb moss pink, or wild ground phlox, which is one of the earliest widespread flowers of the spring. Other names for this months celestial body include the Full Sprouting Grass Moon, the Egg Moon, and among coastal tribes the Full Fish Moon, because this was the time that the shad swam upstream to spawn.

Full Flower Moon May
In most areas, flowers are abundant everywhere during this time. Thus, the name of this Moon. Other names include the Full Corn Planting Moon, or the Milk Moon.

Full Strawberry Moon June
This name was universal to every Algonquin tribe. However, in Europe they called it the Rose Moon. Also because the relatively short season for harvesting strawberries comes each year during the month of June . . . so the full Moon that occurs during that month was christened for the strawberry!

The Full Buck Moon July
July is normally the month when the new antlers of buck deer push out of their foreheads in coatings of velvety fur. It was also often called the Full Thunder Moon, for the reason that thunderstorms are most frequent during this time. Another name for this months Moon was the Full Hay Moon.

Full Sturgeon Moon August
The fishing tribes are given credit for the naming of this Moon, since sturgeon, a large fish of the Great Lakes and other major bodies of water, were most readily caught during this month. A few tribes knew it as the Full Red Moon because, as the Moon rises, it appears reddish through any sultry haze. It was also called the Green Corn Moon or Grain Moon.

Full Harvest Moon September
This full moons name is attributed to Native Americans because it marked when corn was supposed to be harvested. Most often, the September full moon is actually the Harvest Moon, which is the full Moon that occurs closest to the autumn equinox. In two years out of three, the Harvest Moon comes in September, but in some years it occurs in October. At the peak of harvest, farmers can work late into the night by the light of this Moon. Usually the full Moon rises an average of 50 minutes later each night, but for the few nights around the Harvest Moon, the Moon seems to rise at nearly the same time each night: just 25 to 30 minutes later across the U.S., and only 10 to 20 minutes later for much of Canada and Europe. Corn, pumpkins, squash, beans, and wild rice the chief Indian staples are now ready for gathering.

Full Hunters Moon or Full Harvest Moon October
This full Moon is often referred to as the Full Hunters Moon, Blood Moon, or Sanguine Moon. Many moons ago, Native Americans named this bright moon for obvious reasons. The leaves are falling from trees, the deer are fattened, and its time to begin storing up meat for the long winter ahead. Because the fields were traditionally reaped in late September or early October, hunters could easily see fox and other animals that come out to glean from the fallen grains. Probably because of the threat of winter looming close, the Hunters Moon is generally accorded with special honor, historically serving as an important feast day in both Western Europe and among many Native American tribes.

Full Beaver Moon November
This was the time to set beaver traps before the swamps froze, to ensure a supply of warm winter furs. Another interpretation suggests that the name Full Beaver Moon comes from the fact that the beavers are now actively preparing for winter. It is sometimes also referred to as the Frosty Moon.

The Full Cold Moon December
Full Long Nights Moon December During this month the winter cold fastens its grip, and nights are at their longest and darkest. It is also sometimes called the Moon before Yule. The term Long Night Moon is a doubly appropriate name because the midwinter night is indeed long, and because the Moon is above the horizon for a long time. The midwinter full Moon has a high trajectory across the sky because it is opposite a low Sun.


[ Bericht 37% gewijzigd door -CRASH- op 27-03-2013 15:02:42 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_124577513
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 14:50 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Een late vollemaan in Maart noemen ze Crow Moon of Death Moon
[ afbeelding ]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..]

De foto heb je zelf gemaakt? Wow! Dat moet een behoorlijk objectief zijn geweest..
pi_124578038
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 19:30 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

De foto heb je zelf gemaakt? Wow! Dat moet een behoorlijk objectief zijn geweest..
Foto genomen met de Sony Cybershot DSC-HX200V superzoom
Optish gaat de lens tot 810 633mm. Dan krijg deze foto...



Na bewerken (inzetten kraai) en croppen van de foto
is het resultaat "Crow Moon"

[ Bericht 1% gewijzigd door -CRASH- op 27-03-2013 19:55:07 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_124578093
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 19:42 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Foto genomen met de Sony Cybershot DSC-HX200V superzoom
Optish gaat de lens tot 810mm. Dan krijg deze foto...

[ afbeelding ]

Na bewerken (inzetten kraai) en croppen van de foto
is het resultaat "Crow Moon"
Ik vind het mooi gedaan hoor! En dat is een behoorlijke lens idd.
pi_124578619
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 19:43 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik vind het mooi gedaan hoor! En dat is een behoorlijke lens idd.
Dacht dat de lens tot 810mm ging. maar het is 633mm zijn

Inmiddels is de nieuwe van sony ook alweer te koop
De HX300 die gaat optisch tot 1200mm in 4:3 formaat
en tot 1300mm in 16:9
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  woensdag 27 maart 2013 @ 21:16:36 #83
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_124583243
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 19:42 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Foto genomen met de Sony Cybershot DSC-HX200V superzoom
Optish gaat de lens tot 810 633mm. Dan krijg deze foto...

[ afbeelding ]

Na bewerken (inzetten kraai) en croppen van de foto
is het resultaat "Crow Moon"
:{
... maar ... maar ... je "liegt".
Dit is niet het werkelijke resultaat. -> want bewerkt ...
~O>
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_124583975
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 21:16 schreef R0N1N het volgende:

[..]

:{
... maar ... maar ... je "liegt".
Dit is niet het werkelijke resultaat. -> want bewerkt ...
~O>
Het is maar wat de een verstaat onder de naam "bewerken"
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  woensdag 27 maart 2013 @ 21:33:38 #85
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_124584265
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 21:29 schreef -CRASH- het volgende:
Het is maar wat de een verstaat onder de naam "bewerken"
Of wat voor foto je verwacht na de tekst: "Foto genomen met de Sony Cybershot DSC-HX200V superzoom Optish gaat de lens tot 810 633mm. Dan krijg deze foto..."

& vervolgens krijg je een "knip & plak plaatje" (& bewerkt is bewerkt. De hoeveelheid e.d. doen er niet toe) ipv het echte "bron materiaal" :P

* Zei ik heel oneerbiedig over een verder prachtige foto en dito plaatje met kraai. ;)
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_124584664
quote:
10s.gif Op woensdag 27 maart 2013 21:33 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Of wat voor foto je verwacht na de tekst: "Foto genomen met de Sony Cybershot DSC-HX200V superzoom Optish gaat de lens tot 810 633mm. Dan krijg deze foto..."

& vervolgens krijg je een "knip & plak plaatje" ipv het echte "bron materiaal" :P

* Zei ik heel oneerbiedig over een verder prachtige foto en dito plaatje met kraai. ;)
Een foto croppen is een bewrking
Iets toevoegen aan een foto is een bewerking

Er is daarover ook een discussie over in
FOT / Fotobewerking, hoe ver mag je gaan?
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  woensdag 27 maart 2013 @ 21:43:28 #87
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_124584847
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 21:40 schreef -CRASH- het volgende:
Een foto croppen is een bewrking
Iets toevoegen aan een foto is een bewerking

Er is daarover ook een discussie over in
FOT / Fotobewerking, hoe ver mag je gaan?
Nee, dank. Ging me zo al weer ver genoeg. Minstens. ;)
[edit: & dan bedoel ik de discussie :P ]
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_124588335
Hij lijkt zo groot vanavond :)
En hij lijkt idd bijna vol te zijn.

Maar dat was hij dus maandag/dinsdag?
Wel weer toevallig... dat ik me juist maandag voor 1 dag ziek heb gemeld omdat ik me belabberd voelde, dat het gisteren beter ging en dat ik me vandaag weer prima voel.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  woensdag 27 maart 2013 @ 22:51:12 #89
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_124588945
Momenteel telt nog steeds als vollemaan fase:
http://www.kalender-365.nl/maan/actuele-maanstand.html

Actuele afstand is 375659 km
Dat is halverwege het gemiddelde en het perigeum (= kortste afstand = 363 345 km)
dus kan goed kloppen dat ie groot 'lijkt'. ;)
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_124590803
quote:
3s.gif Op woensdag 27 maart 2013 22:40 schreef Natalie het volgende:
Hij lijkt zo groot vanavond :)
En hij lijkt idd bijna vol te zijn.

Maar dat was hij dus maandag/dinsdag?
Wel weer toevallig... dat ik me juist maandag voor 1 dag ziek heb gemeld omdat ik me belabberd voelde, dat het gisteren beter ging en dat ik me vandaag weer prima voel.
Het tijdstip dat de maan echt volle maan was
Dinsdag morgen 27 Maart 10:30:20
Maanstanden 2013 - 2014
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_124602098
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 09:05 schreef Biancavia het volgende:
Ik vind het altijd zo bijzonder om je te realiseren hoe ver de maan eigenlijk van de aarde afstaat. Je beeld daarvan is verpest, doordat op afbeeldingen de afstand nooit op schaal wordt weergegeven.
Hieronder een plaatje dat wel op schaal is:

[ afbeelding ]

En als je dat dan ziet dan vind ik het helemaal bizar dat ze ruim veertig jaar geleden daar mensen naar toe hebben kunnen sturen.
Dat is idd ver. Dat zou je niet zeggen als je de maan ziet. Hij lijkt zoveel dichterbij omdat ie verhoudingsgewijs groot lijkt. Vooral de afgelopen paar nachten. :P
Vorig jaar hadden we een 'supermaan' geloof ik. Ik vond de grootte toen minder opvallen dan nu, maar dat zal ook de helderheid zijn geweest.
pi_124610492
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 19:42 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Foto genomen met de Sony Cybershot DSC-HX200V superzoom
Optish gaat de lens tot 810 633mm. Dan krijg deze foto...

[ afbeelding ]

Na bewerken (inzetten kraai) en croppen van de foto
is het resultaat "Crow Moon"
Heel mooi!
pi_125516548
quote:
Briljante film! :Y

Dit is een mooi plaatje:
pi_125517439
Komende donderdag 25 April is er een
gedeeltelijke maansverduistering te zien.

20:02 begin eclips.
22:08 het maximum.
00:14 einde eclips.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_125536557
Zeker een mooi plaatje :Y
Ook als achtergrond van een telefoon ofzo.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_126811192
Volgens het AD was er vanochtend een supermaan te zien. Jammer dat het bewolkt was.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)siert-de-hemel.dhtml
  dinsdag 21 mei 2013 @ 15:35:09 #98
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_126812056
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 12:18 schreef Boswachtertje het volgende:
Wisten jullie trouwens dat de maan ook 'in' CERN Zwitserland te vinden is? :)

[ afbeelding ]

De kleine cirkel is de maan, de grote is de aarde.. schijnt precies in verhouding te zijn (volgens Goro Adachi van Super Torch Ritual Underground (www.supertorchritual.com)

oh ennuh: Volle maan 2 augustus 2012 ^O^
Euh, Nee, de verhouding LHC met SPS is 3,86 tot 1 en de aarde maan verhouding in omtrek is 3,38
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_126813043
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 15:16 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Volgens het AD was er vanochtend een supermaan te zien. Jammer dat het bewolkt was.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)siert-de-hemel.dhtml
A. het is nog geen volle maan
B.
zondag 26 mei
03.43: Maan in het perigeum. De Maan is in het punt van zijn baan dat het dichtst bij de Aarde ligt: het perigeum. De afstand tot de Maan bedraagt op dit moment 358377 km. De schijnbare diameter van de Maan is groter dan gemiddeld (33’20,6”), door de kleinere afstand. De Maan is afnemend, voor 98% verlicht en is 's avonds in het oosten of zuidoosten, rond middernacht in het zuiden en aan het einde van de nacht in het (zuid)westen, dus zo'n beetje de hele nacht, te zien. Het kaartje toont de Maan om 02:28 uur in het sterrenbeeld Slangendrager, op een hoogte van 17° boven de zuidelijke horizon.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  dinsdag 21 mei 2013 @ 17:01:42 #100
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_126816540
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 15:16 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Volgens het AD was er vanochtend een supermaan te zien. Jammer dat het bewolkt was.
http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)siert-de-hemel.dhtml
??? is dat wel nieuws van vandaag ???

Er is pas een Supermaan op 23 juni 2013. (& de vorige was op 6 Mei 2012)

edit:
6 Mei was op een zondag ... dus ik vermoed dat dit "nieuws" al een dik jaartje oud is ... :P
The truth may be out there, but the lies are in your head.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')