abonnement Unibet Coolblue
pi_106360977
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 16:37 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

Denk dat je dan onderhand moet gaan denken aan een alternatieve oplossing.
Dat laat mijn kennis van excel en VBA niet toe :')

Misschien dat iemand hier een oplossing heeft:

Ik gebruik deze formule om nummers uit een ander sheet horizontaal weer te geven (dit werkt)
1INDEX(Nummers!$C$2:$C$538; SMALL(IF($A1=Nummers!$A$2:$A$538; ROW(Nummers!$A$2:$A$538)-MIN(ROW(Nummers!$A$2:$A$538))+1; ""); COLUMN(A1)))

Nou wil ik alleen niet dat voor elk getal uit kolom A het hele andere bestand (of sheet) doorzocht wordt.Dit omdat er dubbelen in staan.
Deze dubbele entries zijn ondanks dat ze de naam delen wel degelijk uniek en ik maak onderscheid door ze een kleur te geven.
Nu wil ik dus dat deze zoekopdracht per kleur een afgebakend gebied van de sheet met de data doorzoekt.
Dit heb ik geprobeerd door in kolom B de kleur, d.m.v. een VBA script, om te zetten in een nummer. En dit nummer bepaalt in welk deel
gezocht mag worden.
Dit had ik me zo voorgesteld:
1IF($B2=3;INDEX(kleurtest!$B$17:$B$38; SMALL(IF($A2=kleurtest!A17:A38; ROW(kleurtest!A17:A38)-MIN(ROW(kleurtest!A17:A38))+1; ""); COLUMN(A1))); IF($B2=6;INDEX(kleurtest!B2:B14; SMALL(IF($A2=kleurtest!A2:A14; ROW(kleurtest!A2:A14)-MIN(ROW(kleurtest!A2:A14))+1; ""); COLUMN(A1)));"Etcetera, alleen kom ik IFjes tekort")
Ik heb alleen meer dan 7 IF statements nodig omdat ik meer kleuren gebruik (minder onderscheid kan helaas niet).
Is er hier iemand die misschien een handige oplossing weet? Of me in ieder geval in een oplossingsrichting kan duwen?
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_106361321
Lukt dat met je kleurtjes ook niet met de functie voorwaardelijk opmaak waarbij hij ook dubbele kan markeren.

Verder zou ik als ik jou was dan voor sommige zoekfuncties met losse tabbladen waar wel dingen mogen verdwijnen gaan werken.
pi_106364349
Ben al de hele middag aan het zoeken maar vind alleen maar varianten die het allemaal net niet zijn volgens mij en die ik ook zo snel niet aangepast krijg naar wat ik zou moeten hebben. Ongetwijfeld een simpele oplossing, maar als je het weet is alles simpel.

Ik wil in een macro het aantal rijen (zonder filters aan o.i.d.) van een lijst hebben. Met dat aantal wil ik een For/Next ding maken om per rij telkens wat gegevens uit cellen over te plaatsen naar cellen op een ander tabblad. Ook hoe ik tijdens die loop dan die cellen en rijen zou moeten benoemen (juiste syntax zeg maar) is me nog niet helemaal duidelijk.

Anyone iets om me op weg te helpen? Exacte code is handig natuurlijk, maar daar leer ik verder niet zoveel van. ;).
  dinsdag 3 januari 2012 @ 18:28:48 #79
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_106364594
ga eens stoeien met deze termen die ik zo in willekeurige volgorde heb neergemikt

for rij = n to m
next rij
cells(rij,kolom)
sheets('sheetnaam')
pi_106367148
Eh ja, zover was ik zelf ook allang.
  woensdag 4 januari 2012 @ 02:09:58 #81
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_106384197
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 19:33 schreef Modus het volgende:
Eh ja, zover was ik zelf ook allang.
Wat heb je dan zelf gevonden waar je neit uit komt?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_106386703
Ja vanalles. Ik heb de hele middag zitten zoeken op 'VBA count rows' e.d. in weetikhoeveel varianten, en dingetjes met een loop. Dan kom ik bv. een script tegen dat het aantal rijen telt en met een loop vanaf de laatste rij terug elke lege rij delete. Leuk, maar dat is het net niet, en zelfs dat tellen is al niet helemaal zoals ik het wil hebben.

Maar goed, ik ga wel verder zoeken.
  woensdag 4 januari 2012 @ 11:33:53 #83
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_106389518
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 09:18 schreef Modus het volgende:
Ja vanalles. Ik heb de hele middag zitten zoeken op 'VBA count rows' e.d. in weetikhoeveel varianten, en dingetjes met een loop. Dan kom ik bv. een script tegen dat het aantal rijen telt en met een loop vanaf de laatste rij terug elke lege rij delete. Leuk, maar dat is het net niet, en zelfs dat tellen is al niet helemaal zoals ik het wil hebben.

Maar goed, ik ga wel verder zoeken.
je vraag is dus niet 'snap het niet' maar 'kan iemand dit voor mij maken'?
pi_106390107
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 09:18 schreef Modus het volgende:
Ja vanalles. Ik heb de hele middag zitten zoeken op 'VBA count rows' e.d. in weetikhoeveel varianten, en dingetjes met een loop. Dan kom ik bv. een script tegen dat het aantal rijen telt en met een loop vanaf de laatste rij terug elke lege rij delete. Leuk, maar dat is het net niet, en zelfs dat tellen is al niet helemaal zoals ik het wil hebben.

Maar goed, ik ga wel verder zoeken.
Kan je die vba dingen die het bijna doen dan niet wat aanpassen?
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  woensdag 4 januari 2012 @ 13:21:14 #85
340838 VakantieNancy
Altijd op Vakantie
pi_106392772
Ik zit al een tijdje de dubben over een sheet voor het berekenen van hypotheeklasten en voor sparen
Als je namelijk een schuld X hebt, en je lost iedere maand een deel af en iedere maand een deel rente van je hele rentesom over dat jaar. Hoe bereken je dan een jaarlast? Want aan het begin van het jaar is de Rentelast hoger dan aan het eind van het jaar, je hebt immers afgelost
Net als met sparen, de rente die je ontvangt, als je iedere maand wat spaart, hoe bereken je dan de rente over het hele jaar, want aan het eind van het jaar staat er meer op de rekening dan aan het begin.
Zonnenschijn en Champagne, van Spanje tot Rockanje
  woensdag 4 januari 2012 @ 13:28:40 #86
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_106393027
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 13:21 schreef VakantieNancy het volgende:
Ik zit al een tijdje de dubben over een sheet voor het berekenen van hypotheeklasten en voor sparen
Als je namelijk een schuld X hebt, en je lost iedere maand een deel af en iedere maand een deel rente van je hele rentesom over dat jaar. Hoe bereken je dan een jaarlast? Want aan het begin van het jaar is de Rentelast hoger dan aan het eind van het jaar, je hebt immers afgelost
Net als met sparen, de rente die je ontvangt, als je iedere maand wat spaart, hoe bereken je dan de rente over het hele jaar, want aan het eind van het jaar staat er meer op de rekening dan aan het begin.
Er zijn verschillende manieren om dat te bereken, met ook ieder een verschillende uitkomst. Met rente is het soms zo dat je aan het einde van het jaar rente krijgt over het gemiddelde bedrag wat op je rekening staat. Dus sparen in januari is gunstiger dan in december. Het kan ook zijn dat je bank het berekend aan de hand van het saldo op 1-1 en je extra rente geeft voor iedere euro daarboven die je op je rekening laat staan. Op deze manier wordt geld opnemen eigenlijk ontmoedigt..

Met je hypotheek zou je 12 keer je maandlasten uit kunnen rekenen, die bij elkaar optellen en delen door 12, dan heb je je gemiddelde maandlasten in 1 jaar. Vraag anders even na bij je bank/hypotheekverstrekker hoe zij het berekenen :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_106396625
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 11:33 schreef ralfie het volgende:
je vraag is dus niet 'snap het niet' maar 'kan iemand dit voor mij maken'?
Zoals ik al zei, een compleet iets zou handig zijn maar daar leer ik weer niks van. Dus ik zoek nog wel even verder.
pi_106398972
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
=IF($B2=-4142;INDEX('[Alles.xlsx]-4142'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]-4142'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]-4142'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]-4142'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1))); 
IF($B2=3;INDEX('[Alles.xlsx]3'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]3'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]3'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]3'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1))); 
IF($B2=6;INDEX('[Alles.xlsx]6'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]6'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]6'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]6'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1))); 
IF($B2=12;INDEX('[Alles.xlsx]12'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]12'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]12'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]12'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1))); 
IF($B2=14;INDEX('[Alles.xlsx]14'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]14'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]14'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]14'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1))); 
IF($B2=33;INDEX('[Alles.xlsx]33'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]33'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]33'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]33'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1)));
 IF($B2=37;INDEX('[Alles.xlsx]37'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]37'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]37'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]37'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1))); 
 IF($B2=40;INDEX('[Alles.xlsx]40'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]40'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]40'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]40'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1)));
 IF($B2=43;INDEX('[Alles.xlsx]43'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]43'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]43'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]43'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1)));
 IF($B2=44;INDEX('[Alles.xlsx]44'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]44'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]44'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]44'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1))); 
 IF($B2=46;INDEX('[Alles.xlsx]46'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]46'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]46'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]46'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1))); 
 IF($B2=47;INDEX('[Alles.xlsx]47'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]47'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]47'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]47'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1))); 
 IF($B2=53;INDEX('[Alles.xlsx]53'!$C$2:$C$7209; SMALL(IF($A2='[Alles.xlsx]53'!$A$2:$A$7209; ROW('[Alles.xlsx]53'!$A$2:$A$7209)-MIN(ROW('[Alles.xlsx]53'!$A$2:$A$7209))+1; ""); COLUMN(A1))); "ERROR, geen matchende kleurcode!")))))))))))))
(er zitten enters in voor de leesbaarheid)

Iemand misschien enig idee hoe ik dit efficiënter kan doen? Excel en mijn pc hebben er nog al wat moeite mee om een sheet hiermee weer te geven.

Elke IF laat de functie zoeken op een tablad in het bestand Alles dat overeenkomt met een kleur in een cel eerder.
Ik heb al wel de grootste tabladen de laagste nummers gegeven maar dat helpt vrijwel niks :')
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_106399432
Werkt de case functie niet, of bestaat deze niet in vba excel?
pi_106399674
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 15:55 schreef Basp1 het volgende:
Werkt de case functie niet, of bestaat deze niet in vba excel?
Ik ben nog niet bekend met deze functie :P
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  woensdag 4 januari 2012 @ 16:28:44 #91
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_106400984
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 15:55 schreef Basp1 het volgende:
Werkt de case functie niet, of bestaat deze niet in vba excel?
functie? je bedoelt gewoon
1
2
3
4
5
6
select case Cells(1,1).Value
     case "jantje"
           MsgBox "het is jantje"
     case Else
           MsgBox "het is iemand anders"
end select
pi_106402303
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 16:28 schreef ralfie het volgende:

functie? je bedoelt gewoon
Ja die bedoel ik dan heeft de vraag steller geen last van het beperkt kunnen nesten van if then els constructies.

Zie ook onderstaande voorbeelden :

http://www.databison.com/(...)-statement-in-excel/
pi_106405182
quote:
7s.gif Op woensdag 4 januari 2012 15:46 schreef Jesse_ het volgende:

[ code verwijderd ]

(er zitten enters in voor de leesbaarheid)

Iemand misschien enig idee hoe ik dit efficiënter kan doen? Excel en mijn pc hebben er nog al wat moeite mee om een sheet hiermee weer te geven.

Elke IF laat de functie zoeken op een tablad in het bestand Alles dat overeenkomt met een kleur in een cel eerder.
Ik heb al wel de grootste tabladen de laagste nummers gegeven maar dat helpt vrijwel niks :')
VLOOKUP en je INDEX maken met namen in cellen en INDIRECT.
  donderdag 5 januari 2012 @ 13:19:29 #94
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_106435833
Ik heb Excel 2007, NL.

Ik heb in cel A1 een waarde als grondslag. Bij deze grondslag hoort een tabel met zoek bedragen en daarbij de waarde die ik wil weten. Deze bedragen zijn niet per definitie gelijk (dus VLOOKUP werkt niet) maar afgerond. Nu wil ik de afgeleide waarde weten. Hierbij moet echter gezocht worden naar de waarde die het dischte bij de grondslag ligt, maar nooit hoger is dan de grondslag.

Dus bv. een grondslag van 3250,51.
In de zoektabel komen zoekwaarden voor van bv. 3249,85 (met afgeleide waarde van 350) en 3250,52 (met afgeleide waarde van 375).

Hij moet dan de afgeleide waarde geven die hoort bij 3249,85 (dus eigenlijk een vlookup die zoekt naar de dichtsbijliggende waarde maar nooit hoger dan de grondslag); in dit geval dus 350.

Iemand een suggestie hoe dit te doen??
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_106436560
Met VLOOKUP en je laatste argument een 1 (benaderen, en die doet het grootste getal dat kleiner is dan te zoeken waarde).
Nadeel is wel dat je lijst gesorteerd MOET zijn.
  donderdag 5 januari 2012 @ 14:30:15 #96
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_106438525
quote:
1s.gif Op donderdag 5 januari 2012 13:37 schreef DaFan het volgende:
Met VLOOKUP en je laatste argument een 1 (benaderen, en die doet het grootste getal dat kleiner is dan te zoeken waarde).
Nadeel is wel dat je lijst gesorteerd MOET zijn.
Dat het zo simpel zou zijn...... ^O^

Thanks.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_106476503
Wij werken met een gedeelde schijf waar al onze (oa) exceldocumenten op staan. Er kan steeds slechts één iemand werken in een document. De rest gaat automatisch in 'alleen lezen'.

Is er ook een mogelijkheid om een document sowieso te openen in alleen-lezen? Zodat anderen gewoon in het originele bestand kunnen.
pi_106476667
Niet vanuit je share, wel vanuit Excel. Openen -> opzoeken en dan naast Openen op dropdown pijltje klikken en kiezen voor Openen met kenmerk alleen-lezen.
pi_106520900
Ik heb een excel bestand die data uit een access database haalt. Nu wil weten wat de locatie van dat access bestand is. Wanneer ik "edit query" doe, kom ik in MS Query. In de SQL code in MS Query staan de tabelnamen, maar geen bestandsnaam.

Hoe kom ik er nu achter uit welk access bestand het excel bestand zijn data haalt?

Thanks
pi_106550114
Kay. Ben ff met iets bezig. Maar lukt niet helemaal.

Wat ik dus wil, is dat er in een cel gechecked word of een andere cel een cijfer bevat.

Voorbeeld:
A1: 1.
B1: 1.
C1: 1.
D1: 4.

En dan moet er in een andere cel - we noemen hem voor het gemak A3 - , naar A1 t/m D1 gekeken worden of er een cijfer in staat. Wanneer er een 1 in staat, dan moet er een 1 bij geteld worden bij het originele getal (wat standaard op 0 staat) dat in A3 staat. Maar, dat moet dus continu gebeurd worden. Dus, als er in A1 staat: dan is het 0+1. Echter, als in B1 ook een 1 staat, dan moet er nog een 1 bij opgeteld worden. Kan dat?

Ik hoop dat jullie het snappen. :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')