abonnement Unibet Coolblue
pi_105635661
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 22:04 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Zonder je aangevallen te voelen, waar baseer je je op dat bosch groen twijfelachtig is?
is natuurlijk ook maar een hobby merk wat daar in de middenmoot zit, en way overpriced is
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_105636366
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 22:21 schreef densmee het volgende:

[..]

is natuurlijk ook maar een hobby merk wat daar in de middenmoot zit, en way overpriced is
Ik versta onder af en toe gebruik gamma, praxis, ferm, hobby einhell en black&decker, en zwaar hobby bosch groen.

Maar meningen verschillen gelukkig!
  vrijdag 16 december 2011 @ 00:06:52 #28
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_105640879
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2011 22:36 schreef bobenjanneke het volgende:

[..]

Ik versta onder af en toe gebruik gamma, praxis, ferm, hobby einhell en black&decker, en zwaar hobby bosch groen.

Maar meningen verschillen gelukkig!
Och, ligt eraan waar je het voor gebruikt telt altijd :) .
Zoals je weet heb ik een Bosch boorhamer die het echt perfect doet. Maar na heftige verbouwing van vrienden die em enigszins misbruikt hebben is ie er zodanig aan toe dat ik denk dat ie het niet lang uithoudt.

Wat wel opvallend is, is dat een vergelijkbare Bosch Blauw, Metabo of Makita boorhamer met goed zoeken maar 2 tientjes duurder is dan die Bosch groene die bij een reguliere bouwmarkt vandaan komt. En dan krijg je er nog een setje sds boren en beitels bij, ook nog.

Bij overig gereedschap zit imho bosch groen in het boven bouwmarkt-klussegment. Zelf heb ik zo op dit moment bijv. geen reden om mijn Bosch groene cirkelzaag, bovenfrees en multitool te vervangen voor beter. Enige apparaat waarvan ik denk "had ik beter voor een andere kunnen gaan" is de boorhamer.

[ Bericht 2% gewijzigd door bleiblei op 16-12-2011 00:17:14 ]
  vrijdag 16 december 2011 @ 00:14:25 #29
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_105641184
Wat betreft gereedschap kopen kan ik mij verder aansluiten bij "goedkoop beginnen".
Ga bij elektrisch gereedschap niet lager dan B&D, want mijn ervaring tot nu toe is dat Kinzo (ooit elektrische schaaf gekocht), Ferm (dremelkloon gehad), Topcraft (excentrische schuurmachine ooit gebruikt) en wat andere lowbudget elektrische gereedschappen die ik gekocht of gebruikt heb, dat het echt rotzooi is. Onbruikbare rommel die onveilig is, uit elkaar valt voordat je het aangeraakt hebt en als je het toch nog hebt kunnen gebruiken gewoon klote resultaat opleveren. Black & Decker spullen zijn een jaar of 6 geleden mijn eerste echte aankopen geweest en voldeed best voor een incidentele klusser.

Gevaar van een gereedschapfetish is wel dat je grens steeds hoger gaat liggen. Ben zelf van Lux en B&D spullen naar Stanley & Bosch groen gegaan. Helaas zit ik nu op handgereedschap, Gedore, Wera, Knipex, Bahco en elektrisch gereedschap Bosch Blauw, Makita en zelfs Topcon, Laserliner, Festool en Mafell. Kortom, een hobby die compleet uit de hand loopt omdat ik hogere eisen begin te stellen dan een pro terwijl ik het niet zo intensief gebruik als een pro doet :') .
pi_105646207
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2011 00:14 schreef bleiblei het volgende:
Wat betreft gereedschap kopen kan ik mij verder aansluiten bij "goedkoop beginnen".
Ga bij elektrisch gereedschap niet lager dan B&D, want mijn ervaring tot nu toe is dat Kinzo (ooit elektrische schaaf gekocht), Ferm (dremelkloon gehad), Topcraft (excentrische schuurmachine ooit gebruikt) en wat andere lowbudget elektrische gereedschappen die ik gekocht of gebruikt heb, dat het echt rotzooi is. Onbruikbare rommel die onveilig is, uit elkaar valt voordat je het aangeraakt hebt en als je het toch nog hebt kunnen gebruiken gewoon klote resultaat opleveren. Black & Decker spullen zijn een jaar of 6 geleden mijn eerste echte aankopen geweest en voldeed best voor een incidentele klusser.

Gevaar van een gereedschapfetish is wel dat je grens steeds hoger gaat liggen. Ben zelf van Lux en B&D spullen naar Stanley & Bosch groen gegaan. Helaas zit ik nu op handgereedschap, Gedore, Wera, Knipex, Bahco en elektrisch gereedschap Bosch Blauw, Makita en zelfs Topcon, Laserliner, Festool en Mafell. Kortom, een hobby die compleet uit de hand loopt omdat ik hogere eisen begin te stellen dan een pro terwijl ik het niet zo intensief gebruik als een pro doet :') .
Dat dus :Y

Op zich heeft van de echt goedkope merken Skil nog wel eens wat leuk spul, maar die zijn gestopt dacht ik? Oja, en ik heb laatst een merkloze flex voor 15 euro bij de kijkshop gehaald. Was donkergrijs met oranje. Die doet het eigenlijk ook prima.

edit: en loop met een grote boog om alles uit de 5 euro bak danwel aldi aanbieding als het om boren/bittensetjes gaat. Dat is echt veel te zacht.
  vrijdag 16 december 2011 @ 08:28:54 #31
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_105646394
Een aantal merken hebben ook een goedkopere reeks onder een andere naam. Ik heb een hoop toestelen van Powerplus. Powerplus zelf heeft een gele en een blauwe versie ... De blauwe is echt budget spul de gele is gewoon goed spul voor een eerlijke prijs. De dingen die ik vaak gebruik heb ik van de gele reeks, dingen die ik niet vaak gebruik van de blauwe.

Gele reeks
- boormachine
- pneumatische boorhamer
- bovenfrees (omdat die bij een aanbieding maar 3 euro meer koste dan de blauwe reeks)
- cirkelzaag

Blauwe reeks
- hoekschuurmachine (puntje)
- ronde schuurmachine
- bandschuurmachine
- wipzaag

Powerplus wordt gemaakt door Varo en dat is best goed spul. Tevens is het een op en top Belgisch bedrijf dus als je er iets aan hebt is dat erg makkelijk

Daarnaast heb ik ook een aantal toestellen van duurdere merken gewoon omdat je die niet van een goedkoper merk moet nemen.
- Laserpen Bosch ... ik heb er 1 in mijn handen gehad van skill en die was gewoon scheef :)
- electrische schaaf Makita. Goedkopere Electrische schaven hebben meestal te weinig vermogen, weinig beiteldingen voor te krijgen en dit moet gewoon een bepaald gewicht hebben. De Makita is niet goedkoop maar mijn god wat een goed ding
- handboor ding op accu -> skill ... toen kende ik powerplus nog niet. 2 accu's bij en na 7 jaar werkt het nog altijd perfect dus waarom zou ik dan veranderen :)

Het is allemaal een beetje eigen keuze maar met een beetje kijken naar de specs kan een B merk even goed zijn als een A merk ... alleen maken ze minder reclame, handleiding niet in kleur gedrukt, etc ... dat soort details gaat het over.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_105648736
Ik heb zat Bosch-groen spul , maar dat is allemaal 15 - 30 jaar oud (boormachine, cirkelzaag, accuboormachine, decoupeerzaag). Onverslijtbaar voor een doorsnee hobby-ist als ik ben (was).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_105686929
ik heb jaren plezier gehad van een Hema(skil) klopboortje wat ik ergens eind 70er jaren gekocht had, toen die eindelijk overleden was heb ik een metabo pneumaat gekocht, uitstekend ding, later toevallig nog aan eentje gekomen nu met beitelstand, goed geschikt voor licht werk
dit jaar mijn bosch accutolletje van bijna 20 jaar oud vervangen door een metabo ... heerlijk ding met een onverwacht handig lampje erop
vwb handgereedschap heb ik VBW als doppenset, een klein doppendoosje wat ik meer dan 30 jaar terug op school aangeschaft heb -rateltje inmiddels wel vervangen- en tangen schroevendraaiers en sleutels van diverse merken -belzer, gedore vbw ..noem maar op en nog verschillend specialegereedschap voor oa sanitair en elektra, een loodtromptangetje twee circelzagen wo een heel oud klein maar ontzettend handig b&d zaagje, eigenklijk te veel om op te noemen -je moet ook niet in mijn schuur kijken... grijns
volgend te vervangen ding is de reciprozaag, die is nu echt uit zijn lagers gelopen..niet meer te herstellen helaas
  zaterdag 17 december 2011 @ 22:22:40 #34
180174 Diemux
People vs Me
pi_105707644
Hitachi spul is trouwens ook goed te doen en goed betaalbaar.
pi_105712628
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2011 22:22 schreef Diemux het volgende:
Hitachi spul is trouwens ook goed te doen en goed betaalbaar.
Heb je ervaringen met speciaal Hitachi-gereedschap?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 18 december 2011 @ 01:21:04 #36
180174 Diemux
People vs Me
pi_105713074
Nou niet speciaal gereedschap maar de accutollen en zaagmachines doen niet onder aan de DeWalts.
pi_106237052
Beste Zweefie,

Als je betaalbaar en goed elektrisch gereedschap wil hebben dan moet je het merk FERM kopen. Dit is een heel goed merk voor een betaalbare prijs.

Ik zelf heb ik gekocht op de webshop *knip*, ik had het de volgende dag al in huis....perfect site om het te kopen.

Greetz

Spam verwijderd, reclame maken doen we maar op andere manieren
Info, mail naar pr@fok.nl

Mvg, Vonkenboer - Moderator K&W

[ Bericht 13% gewijzigd door Vonkenboer op 31-12-2011 09:53:46 ]
pi_106237425
Wat vinden jullie van Makita 6281DWPE voor EUR 119,-

Zal mijn eerste accuboor worden, ben geen hobbyist ofzo, maar altijd handig om te hebben.

Of toch voor een goedkopere Bosch gaan?

/edit
Of voor 2 tientjes minder een Hitachi ?
pi_106237705
-edit- wil je adverteren? Mail dan naar pr@fok.nl

[ Bericht 90% gewijzigd door Ml-etje op 31-12-2011 10:06:40 ]
pi_106238471
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 09:50 schreef xaban06 het volgende:
Wat vinden jullie van Makita 6281DWPE voor EUR 119,-

Zal mijn eerste accuboor worden, ben geen hobbyist ofzo, maar altijd handig om te hebben.

Of toch voor een goedkopere Bosch gaan?

/edit
Of voor 2 tientjes minder een Hitachi ?
Die makita lijkt me een prima apparaat voor een goede prijs, maar als het echt voor de heb is en je het ding dus blijkbaar nauwelijks gaat gebruiken zou ik eens de gamma in de gaten houden. Die hebben de laatste tijd regelmatig een 14.4 volt black & decker in de aanbieding voor 55 euro. En dat ding werkt prima voor af en toe een schroefje, en eigenlijk zelfs voor meer dan dat. Ik heb met 2,5 accu de hele zolder ermee geisoleerd. Die makita is zondermeer beter, maar wel twee keer zo duur en zoals je het beschrijft ga je het verschil niet merken.

Januari komt er weer aan --> uitverkoop overal.
pi_106239044
Bij Praxis zag ik een Bosch 14,4 V. voor ¤49,- !!! Als die Bosch echt nog van de kwaliteit van vroeger is, is het niet de moeite waard de batterijen van m'n oude Metabo te vervangen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_106240272
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 10:55 schreef blomke het volgende:
Bij Praxis zag ik een Bosch 14,4 V. voor ¤49,- !!! Als die Bosch echt nog van de kwaliteit van vroeger is, is het niet de moeite waard de batterijen van m'n oude Metabo te vervangen.
dat is wel een erg grote 'als' :D

Niets ten nadele van bosch, maar over het algemeen is wat gereedschap betreft het spul van vroeger toch echt wel veel degelijker. Wat trouwens niet perse iets zegt over de prestaties, met name accuboorschroevendraaiers zijn de afgelopen jaren echt stukken beter geworden.

edit: is die makita uit de link hierboven niet juist een hele mooie optie voor je?
  Moderator zaterdag 31 december 2011 @ 11:38:59 #43
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_106240423
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 09:50 schreef xaban06 het volgende:
Wat vinden jullie van Makita 6281DWPE voor EUR 119,-

Zal mijn eerste accuboor worden, ben geen hobbyist ofzo, maar altijd handig om te hebben.

Of toch voor een goedkopere Bosch gaan?

/edit
Of voor 2 tientjes minder een Hitachi ?
De makita en Hitachi kun je zeker geen buil aan vallen, in mijn ervaring is de hitachi wat minder groot en vooral ook minder zwaar dan de makita machine. :)
pi_106240524
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 11:35 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

dat is wel een erg grote 'als' :D

Niets ten nadele van bosch, maar over het algemeen is wat gereedschap betreft het spul van vroeger toch echt wel veel degelijker. Wat trouwens niet perse iets zegt over de prestaties, met name accuboorschroevendraaiers zijn de afgelopen jaren echt stukken beter geworden.
Daarom ben ik zo zuinig op en blij met m'n oude Bosch gereedschap.

Dat accu's beter zijn geworden, wil ik wel geloven. Maar toen ik die Bosch-aanbieding van ¤49,- in de hand hield, had ik zoiets van....."knijp ik dat plastic handvat niet fijn"....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_106244148
Ik wil komende week een boorhamer gaan kopen, maar heb nul verstand van machines. Hij moet in elk geval in beton kunnen boren (dan zit je toch automatisch op een boorhamer?). Wat zijn dan dingen waar ik op moet letten / welke merken zijn oké? Ik zal hem niet heel veel gebruiken, maar hij moet wel lekker werken.
  zaterdag 31 december 2011 @ 13:26:56 #46
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_106244273
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:24 schreef Bleie het volgende:
Ik wil komende week een boorhamer gaan kopen, maar heb nul verstand van machines. Hij moet in elk geval in beton kunnen boren (dan zit je toch automatisch op een boorhamer?). Wat zijn dan dingen waar ik op moet letten / welke merken zijn oké? Ik zal hem niet heel veel gebruiken, maar hij moet wel lekker werken.
Hilti TE6-A 36V
pi_106244311
Kwa budgetaccuboordingen zou ik de lidl/aldi eens in de gaten houden.

Ik heb daar voor 40 eur een simpele 10.8V lion accuboor vandaan. Grote voordeel: Lion heeft een stuk minder zelfontlading. Bij de goedkopere accuboren is het vaak NiCD of NiMH accu's, en die zijn altijd leeg als je m nodig hebt.

Omdat bij mij dat ding soms rustig weken niet gebruikt wordt heb ik liever iets minder capaciteit maar een ding wat tenminste niet eerst opgeladen moet worden als ik eens een gaatje moet boren oid

Een 'echte' koop ik wel als ik grote klussen heb, nu kopen is zonde,dan zijn de accu's brak tegen de tijd dat je m serieus nodig hebt. Voor incidenteel werk voldoet een simpel ding meer dan genoeg.

Boorhamer heb ik ook elcheapo gekocht, een 850W Ferm ding van 50 eur ofzo. Voor de 3 gaten per jaar ga ik geen Hilti/Dewalt/Bosch oid kopen van een enorm bedrag.

Belangrijker is goede boortjes, met elcheapo boortjes helpt een dure machine ook amper...

Kwa accuboormachines hebben Hitachi en Panasonic mijn voorkeur, maar voor incidenteel gebruik zijn dergelijke merken gewoon te duur imho.

[ Bericht 18% gewijzigd door DJSmiley op 31-12-2011 13:34:47 ]
pi_106245053
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 11:38 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

De makita en Hitachi kun je zeker geen buil aan vallen, in mijn ervaring is de hitachi wat minder groot en vooral ook minder zwaar dan de makita machine. :)
Volgens de website:
Makita:
Afm. lxbxh : 192 x 94 x 243 mm
Netto gewicht : 1600 gram

Hitachi:
Afmetingen (L x H x B) : 210 x 221 x 76 mm
Gewicht : 1600 gram

De Hitachi is iets smaller, maar verder ongeveer gelijk.
Gewicht ook hetzelfde.
pi_106245367
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 13:24 schreef Bleie het volgende:
Ik wil komende week een boorhamer gaan kopen, maar heb nul verstand van machines. Hij moet in elk geval in beton kunnen boren (dan zit je toch automatisch op een boorhamer?). Wat zijn dan dingen waar ik op moet letten / welke merken zijn oké? Ik zal hem niet heel veel gebruiken, maar hij moet wel lekker werken.
Heb wel veel plezier van een Aldi boorhamer (TopCraft). Voor af en toe gebruik prima. Ga een je complete verbouwing doen of semi-profi gebruik, dan heb je kans dat je halverwege de klus, met een kapotte machine staat te GVD-en. En dan moet je meteen een ander hebben/lenen.

Die dingen hebben vaak één zwakke schakel (plastic tandwielen bijv.) waarmee de hele ketting....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_106256425
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 09:50 schreef xaban06 het volgende:
Wat vinden jullie van Makita 6281DWPE voor EUR 119,-

Zal mijn eerste accuboor worden, ben geen hobbyist ofzo, maar altijd handig om te hebben.

Of toch voor een goedkopere Bosch gaan?

/edit
Of voor 2 tientjes minder een Hitachi ?
Fyne machine alleen die accu's zijn ruk.
Beter kies je een li-ion makita :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')